3. این حدیث به نظر من با این ترتیب ممکن است صحیح باشد که: آن «احمد بن الحسن» باشد که میثمی است. آن هم «محمّد بن الحسن بن زیاد» باشد ـ نه میثمی ـ، که محمّد بن حسن بن زیاد عطّار است، عن أبیه که همان حسن بن زیاد عطّار باشد. آن وقت حدیث صحیح میشود. شاید مرحوم کلینی دستکاری نکرده و نسخه را کما وجده نقل فرموده است.
( حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی حفظه الله ، خارج اصول فقه ، 25/ 8/ 1401 )
پانوشت:
1️⃣ در کتاب «مفاتیح الجنان» مرحوم شیخ عبّاس میگوید: شیخ طوسی در «تهذیب» به سند معتبر نقل میکند. وقتی مراجعه میکنیم، میبینیم معتبر نیست. اشکالی به مرحوم شیخ عبّاس و جلالت قدر ایشان نیست، امّا مبنایش این است که هرچه در کتب اربعه هست معتبر است (دروغ نمیگوید. روی مبنای علمی خودش میگوید: به سند معتبر).
@doroos_erfanian
⬆️ خارج اصول فقه شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۲ جلسه (۳۷) صوت
⬆️ خارج اصول فقه شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۲ جلسه (۳۷) متن کامل مطابق صوت
⬆️ خارج فقه شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۲ جلسه (۳۷) متن کامل مطابق صوت
⬆️ خارج اصول فقه یک شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۳ جلسه (۳۸) صوت
⬆️ خارج فقه یک شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۳ جلسه (۳۸) صوت
⬆️ خارج اصول فقه یک شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۳ جلسه (۳۸) متن کامل مطابق صوت
⬆️ خارج فقه یک شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۳ جلسه (۳۸) متن کامل مطابق صوت
⬆️ خارج اصول فقه دوشنبه ۱۴۰۱/۹/۱۴ جلسه (۳۹) صوت