eitaa logo
محله شهیدمحلاتی
400 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.5هزار ویدیو
96 فایل
برای ارتباط برقرار کردن به آیدی زیر پیام بدهید : @STabatabai
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ تلخی‌های زمان، شیرینی‌های گذشته را از یادت نبرد 🔹لقمان در آغاز، برده خواجه‌ای توانگر و خوش‌قلب بود. 🔸ارباب او در عین جاه و جلال و ثروت و مکنت، دچار شخصیتی ضعیف و در برابر ناملایمات زندگی بسیار رنجور بود. 🔹وی با اندکی سختی زبان به ناله و گلایه می‌گشود. این امر لقمان را می‌آزرد اما راه چاره‌ای به نظر او نمی‌رسید، زیرا بیم آن داشت که با اظهار این معنی، غرور خواجه جریحه‌دار شود و با او راه عناد پیش گیرد. 🔸روزگاری دراز وضع بدین‌منوال گذشت تا روزی یکی از دوستان خواجه خربزه‌ای به رسم هدیه و نوبر برای او فرستاد. 🔹خواجه تحت‌تأثیر خصائل ویژه لقمان، خربزه را قطعه‌قطعه نمود. به لقمان تعارف کرد و لقمان با روی گشاده و اظهار تشکر آن‌ها را تناول کرد تا به قطعه آخر رسید. در این هنگام خواجه قطعه آخر را خود به دهان برد و متوجه شد که خربزه به‌شدت تلخ است. 🔸سپس با تعجب زیاد رو به لقمان کرد و گفت: چگونه چنین خربزه تلخی را خوردی و لب به اعتراض نگشودی؟ 🔹لقمان که دریافت زمان تهذیب و تأدیب خواجه فرارسیده است، به‌آرامی و بااحتیاط گفت: واضح است که من تلخی و ناگواری این میوه را به‌خوبی احساس کردم اما سال‌های متمادی من از دست پربرکت شما، لقمه‌های شیرین و گوارا گرفته‌ام. سزاوار نبود که با دریافت اولین لقمه ناگوار، شکوه و شکایت آغاز کنم. 🔸خواجه از این برخورد، درس عبرت گرفت و به ضعف و زبونی خود در برابر ناملایمات پی برد. پس در اصلاح نفس و تهذیب و تقویت روح خود همت گماشت و خود را به صبر و شکیبایی بیاراست. @mahale114
🔸 تأخیر در پرداخت کفاره ‌ ✅ کسی که کفاره بر او واجب شده، لازم نیست آن را فوراً انجام دهد ولی نباید آن را به قدری تأخیر بیندازد که کوتاهی در ادای واجب شمرده شود. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۸۹۸ رسانه KHAMENEI.IR فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای @mahale114
💢سجده واجب قرآن💢 آيا براى سجده‏ واجب‏ قرآن، شرايط سجده نماز لازم است؟ آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، خامنه‏اى، صافى و نورى: در سجده واجب قرآن، بايد پيشانى را بر مهر يا چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد؛ اما مراعات ساير شرايط سجده نماز (مانند وضو، قبله و ...) لازم نيست. آيات عظام سيستانى، فاضل و مكارم: بنا بر احتياط واجب در سجده واجب قرآن، بايد پيشانى را بر مهر يا چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد؛ اما مراعات ساير شرايط سجده نماز (مانند وضو، قبله و ...) لازم نيست. ضمنا در سجده قرآن حجاب کامل لازم نیست و ستر عورت کفایت می کند. @mahale114
آیا شخص جنب و حائض می تواند قرآن تلاوت نماید؟ پاسخ : خواندن آیاتی که سجده واجب دارد بر چنین اشخاصی حرام است ولی قرائت آیات دیگر جایز است. هر چند خواندن بیش از هفت آیه کراهت دارد (یعنی ثواب آن کمتر از ایام دیگر است) و بهتراست آیات سوره ی سجده دار را تلاوت ننماید. خواندن قرآن برای فرد جنب یا زن حائض حرام نیست، بلکه خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره‏هایى که سجده واجب ندارد، بر جنب مکروه است. همچنین خواندن قرآن براى زن حائض مکروه است. زن حائض اگر از دبر با شوهر خود نزدیکی داشته ‌باشد جنب می‌شود، اما می‌تواند غسل جنابت را انجام دهد، تا از حالت جنابت خارج شود، ولی چون هنوز حائض است خواندن قرآن براى او مکروه است، @mahale114
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ... هر نفسی طعم مرگ را خواهد چشید زیاد‌ یادِ مرگ‌ کن، یاد جایی‌ که‌ ناگهان‌ در‌ آن‌ فرو‌ می افتی! ‌‌الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج @mahale114
سخنگوی شورای علمای فلسطین عبدالحمید را دعوت به مناظره کرد! در پی سخنان مولوی عبدالحمید در رابطه با صلح با یهودی ها و رژیم صهیونیستی، با پیگیری های تحریریه روزنامه الوفاق، سخنگوی شورای علمای فلسطین، دکتر شیخ محمد الموعد او را به مناظره زنده در مقابل رسانه های عربی و فارسی دعوت کرد. وی ادامه داد: شخصی که گفته است با اسراییل صلح شود، خودش از بطلان گفته های خودش اطلاع دارد و می داند که این صحبت با سیره پیامبر اسلام و صحابه کاملا در تضاد است. او را دعوت به مناظره می کنم گر چه می دانیم اینگونه افراد از مناظره فرار می کنند. وی با ابراز تاسف از صحبت های نسنجیده عبدالحمید گفت: من به نمایندگی از علمای اهل سنت می گویم کسی از صلح با اسراییل صحبت کند حتی مقدمات علوم دینی را نمی داند و یک فرد بی سواد است. @mahale114
⭕️ مواد لازم برای از بین بردن امر به معروف در جامعه☝️ @mahale114
سال ۸۸ که میرحسین شکست خورد، بالاشهری‌های تهران و شهرهای بزرگ باورشون نمیشد کسان دیگری هم در ایران باشند که مانند اونها فکر نکنند. نمایش عشایر و روستایی‌هایی که راهپیمایی میرن، مراسم إحیاء شب قدر می‌گیرند و... در تلویزیون یعنی ایران فقط تهران نیست. تهران هم فقط بالاشهر نیست. ✍️ محمدجواد محمدزاده @mahale114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اظهارات بی‌پرده هوشنگ امیر احمدی درباره دنباله‌روهای تحریم سپاه 🔹مخالفین جمهوری اسلامی مانند کوتوله‌های نادان، فکر می‌کنند اگر سپاه را تروریست معرفی کنند دنیا به‌هم می‌ریزد! @mahale114
🔴 ️ صلح یا جهاد ؟ ادامه تناقضات مولوی عبدالحمید در سال جدید 🔹‌ ️مولوی عبدالحمید (امروز) : به فکر نابودی دیگران نباشید، پیامبر با یهودی‌ها صلح کرد 🔹‌ ️مولوی عبدالحمید (دیروز) : جنگ با یهودیان غاصب عین دستور اسلام است - در مقابل اشغالگران صهیونیست باید جهاد کرد. @mahale114
شبنامه 1177 - @mrtahlilgar.mp3
11.29M
🚨 تصمیم مهم سعودی / باید قبل از رونمایی رسمی و علنی از قدرت ایران با آنها مذاکره کرده باشیم شبنامه / مدرن دیپلماسی در گزارش جدید خود به مذاکره سعودی با ایران پرداخته است / در بخشی از این گزارش به این اشاره شده که ایران به زودی به یک قدرت جهانی تبدیل خواهد شد و حتی سعودی هم ایران را فهمیده / گزارش به این اشاره کرده که سعودی تاکید داشته قبل از رسیدن به آن نقطه در کنار ایران قرار گرفته باشد / تلاش سعودی بر این است به عنوان یک شریک برای ایران شناخته شود / @mahale114
لااله‌الاالله ۲۵.mp3
14.55M
مجموعه‌ صوتی ۲۵ یک دل، و دو دلبر، نمی‌شود! • محبت خدا • عشق به او • و جریانات عاشقی با الله فقــط قلبی را درگیر می‌کند که نظام محبت و دشمنی‌اش فقــط بر اساس همین یک دلبر، چیده شود! چطور می‌توان این نظام محبتی را در قلب‌مان سازماندهی کنیم؟ @mahale114
1402011405.mp3
16.98M
: مناجات وقتی می‌میرم کربلایی‌ محمدرضا_طاهری @mahale114
هدایت شده از محله شهیدمحلاتی
202030_1651063346.mp3
2.09M
دعای روزبیست وپنجم ماه مبارک رمضان اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مُحِبّاً لأَِوْلِيَائِكَ وَ مُعَادِياً لأَِعْدَائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنَّهِ خَاتَمِ أَنْبِيَائِكَ يَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِيِّينَ. خدايا مرا در اين ماه دلبسته اوليا، و دشمن دشمنانت قرار ده، و آراسته به راه و روش خاتم پيامبرانت گردان، اي نگهدارنده دلهاي پيامبران ______________ شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان توسط مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ التماس دعای @mahale114
هدایت شده از محله شهیدمحلاتی
تحدیر%2F_جزء_بیست_و_پنجم_قرآن_کریم_.mp3
4.01M
تلاوت قرآن مجید جزء بیست وپنجم قاری: استاد معتز آقایی از اول صفحه ۴۸۲ تا آخر سوره الجاثیة صفحه ۵۰۲ اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ التماس دعای @mahale114
⚪️إِنَّ لِلْخَيْرِ وَالشَّرِّ أَهْلاً فَمَهْمَا تَرَكْتُمُوهُ مِنْهُمَا كَفَاكُمُوهُ أَهْلُهُ 🔮هركدام از خير و شر را اهلى است كه اگر شما آن را رها كنيد ديگران به جاى شما انجام مى دهند ✍در ميان مردم، معمول است كه وقتى كار خيرى به كسى پيشنهاد مى شود براى اين كه از آن فرار كند مى گويد چرا به سراغ فلان كس نمى روى كه هم ثروتش از من بيشتر است و هم امكانات فراوانى دارد؟ با وجود او نوبت به من و امثال من نمى رسد. اين در واقع بهانه اى است كه انسان را از انجام كارهاى خير محروم مى سازد. امام(عليه السلام) مى فرمايد: اى بسا همين سخن سبب شود كه توفيق از چنين انسانى سلب گردد و هيچ گاه نتواند كار خيرى انجام دهد.اضافه بر آن، كارهاى خير بر زمين نمى ماند همان گونه كه كارهاى شر هم طرفدارانى از افراد شيطان صفت دارد. پس بايد سعى كرد در صف گروه اول قرار گرفت و از قرار گرفتن در صف گروه دوم پرهيز كرد. @mahale114
✍ هر خیری را به وقتش انجام بده 🔹قاسم ۳۰ سال دارد. از ۱۵سالگی در دیار غربت با کارگری مشغول کار شده است. 🔸در سال‌های آخر عمر مادرش، زیاد برای دیدن او به شهرستان نمی‌آمد و بهانه‌اش کار و نداشتن مرخصی بود. 🔹حال که مادرش را از دست داده، بسیار نادم و پشیمان است. 🔸سال قبل پدرش زن جوانی را به‌جای مادر قاسم، چشم و چراغ زندگی خود کرده است و همسرش به کُل با قدم نوعروس جوان فراموش شده است. 🔹قاسم که پسر ساده و مومنی است از من می‌پرسد که می‌خواهد به نیت مادرش به نامادری‌اش خدمت کند و برای او خرید کند. 🔸گفتم: این کار تو مثل مسواک‌زدن دندان مصنوعی است. در زمان حیات والدین خدمتشان نمی‌کنیم، بعد از مرگشان بر مزارشان بقعه می‌سازیم و خیریه می‌زنیم. @mahale114
💢حد ترخص 💢 حد ترخص يعنى از وطنش (يا جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند ) به قدرى دور شود (3) كه ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود ولى بايد در هوا، غبار يا چيز ديگرى نباشد كه از ديدن ديوار و شنيدن اذان جلوگيرى كند و لازم نيست به قدرى دور شود كه مناره‌ها و گنبدها را نبيند (4)، يا ديوارها هيچ پيدا نباشد، بلكه همين قدر كه ديوارها كاملًا معلوم نباشد كافى است (5). (3) اراكى: كه اهل آنجا او را نبينند و اذان آنجا را نشنود. [پايان مسأله] زنجانى: كه صداى اذان بلند آخر آنجا را نشنود و نيز اهل آن محل او را نبينند. [پايان مسأله] (4) گلپايگانى، صافى: بلى، اگر به قدرى دور شده كه ديوار خانه‌هاى شهر كاملًا معلوم نيست ولى شبح آنها نمايان است، احتياط لازم آن است كه نماز نخواند تا وقتى كه شبح پنهان شود يا هم شكسته بخواند و هم تمام. فاضل: يا ديوارها پيدا نباشد بلكه همين قدر كه ديوار كاملًا تشخيص داده نشود كافى است، و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا به حدّ ترخّص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند. (5) نورى: و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا حد ترخص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند. خوئى، تبريزى: شرط هشتم: آن كه به «حد ترخص» برسد و امّا در غير وطن، اعتبارى به حدّ ترخص نيست و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است. سيستانى: شرط هشتم: آن كه اگر از وطن حركت مى‌كند به «حدّ ترخّص» برسد و امّا در غير وطن، حدّ ترخّص اثرى ندارد و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است. حدّ ترخّص جايى است كه اهل شهر حتى آنها كه در خارج شهر و توابع آن هستند مسافر را نتواند ببيند و نشانه آن اين است كه او اهل شهر را نتواند ببيند. مكارم: شرط هشتم: به «حدّ ترخّص» برسد. «حدّ ترخّص» يعنى از وطن يا محلّ اقامتش به اندازه‌اى دور شود كه صداى اذان شهر را نشنود و مردم شهر او را نبينند، امّا ديدن و نديدن ديوارهاى شهر اثرى ندارد، ولى بايد در هوا گرد و غبار يا مه يا چيز ديگرى كه مانع ديدن است يا سر و صدايى كه مانع شنيدن است وجود نداشته باشد و اگر يكى از اين دو علامت حاصل شود كافى است، به شرط اين كه يقين به نبودن ديگرى نداشته باشد، و الّا احتياط، جمع ميان نماز شكسته و تمام است. رهبري: احوط، رعايت هر دو علامت است، هرچند بعيد نيست که شنيده نشدن اذان برای تعيين حدّ ترخّص کافی باشد. معيار، شنيدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و يا داخل آن می‌شود. تعيين آخر شهر موکول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانه‌ها و شهرک‌های پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانه‌های شهر بايد حساب نمود. @mahale114
✍ اگر در ماه مبارک رمضان شخص جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، فقط قضای روزه بر او واجب است یا کفاره هم بر او واجب می شود؟ در ماه مبارک رمضان کسی که جنب است و روزه هم بر او واجب است، اگر عمدا تا اذان صبح غسل نکند، می تواند در آخرین لحظات باقی مانده تا اذان صبح تیمم بدل از غسل کرده و روزه بگیرد و روزه اش نیز صحیح است، اگر چه به خاطر این که عمدا غسل را ترک کرده مرتکب گناه شده است. اما اگر عمدا، غسل نکند و تیمم هم نکند، روزه اش باطل و علاوه بر قضا کفاره هم بر او واجب است.[1] [1]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 908، م 1619، " اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداً تیمم ننماید، روزه‏اش باطل است؛ اجوبة الاستفتااءت، ج 1، ص 133. @mahale114
❓ آرایش‌کردن در زمان روزه‌داری اشکالی داره؟ 📚 همه مراجع: خودش هیچ اشکالی نداره؛ ولی اگه رعایت محرم و نامحرم نشه، گناه داره و ثواب روزه رو کم می‌کنه یا ازبین می‌بره. 👈 البته در مورد سرمه‌کشیدن، علما گفتن که اگه مزه یا طعم اون به حلق برسه، کراهت داره. ⭕️ نکته: استفاده از عطر، شامپو، كرم و رژلب هم در ماه مبارک رمضان اشکال نداره؛ مگر اینکه رژ لب وارد دهن و خورده بشه. 🔺 مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی؛ العروة‌الوثقى، احكام‌المفطرات، فصل۴ و ۵. @mahale114
IMG_20230414_044219_950.mp3
1.65M
«» ✅ طبق نظر مراجع عظام تقلید، «اماله کردن با چیزهای روان»: یعنی وارد کردن مایع به بدن از راه مخرج؛ و همچنین «قی کردن عمدی» (استفراغ نمودن) روزه را باطل می‌نماید، چنانچه در رساله عمليه مراجع آمده: ⬅️ «اماله کردن با چیز روان» اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل می‌کند؛ ولی استعمال شیاف‌هایی که برای معالجه است، اشکال ندارد؛ ⬅️ هرگاه روزه دار عمداً «قی» كند، اگر چه به واسطه‌ی مریضی (و مسمومیت) و مانند آن ناچار باشد، روزه‌اش باطل می‌شود؛ ولی اگر سهواً يا بی‌اختيار «قی» كند، اشكال ندارد؛ (ولی نبايد آن را عمداً فرو ببرد). 📚 رساله عمليه مراجع عظام تقلید (محشی) @mahale114
"اجرای طرح ویژه پلیس قم جهت برخورد با بی حجابی" رئیس پلیس امنیت عمومی استان قم با اشاره به دستور فرمانده محترم کل انتظامی جهت برخورد با افراد بی حجاب، از تدابیر ویژه پلیس قم جهت برخورد با بی حجابان در شهر مذهبی قم خبر داد. سرهنگ محمود اسدی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، عنوان داشت: رعایت قانون و هنجارهای اجتماعی توسط افرادی که در سطح جامعه حضور پیدا می کنند، امری الزامی بوده و با هرگونه هنجار شکنی و قبح شکنی برابر قانون برخورد می گردد. رئیس پلیس امنیت عمومی استان، تأکید نمود به منظور جلوگیری از ترویج و عادی سازی رفتارهای مجرمانه و شناسایی افرادی که به صورت هدفمند اقدام به کشف حجاب می نمایند، طرح های پلیس در 4 سطح برخورد با کشف حجاب در معابر، کشف حجاب های خودرویی، ناهنجاری های فضای مجازی و همچنین هنجارشکنی در صنوف و امکنه عمومی از روز شنبه 26 فروردین به صورت ویژه عملیاتی اجرایی و موارد شناسایی شده با استفاده از فناوری های نوین و هوشمند، پس از یک بار تذکر به مرجع قضایی معرفی می گردند. رییس پلیس امنیت عمومی استان قم خاطر نشان کرد کلیه شهروندان و افراد دغدغه مند می توانند با توجه به اجرای طرح ناظر ۳ گزارشات تصویری خود از افراد بی حجاب در معابر شهری را با ذکر زمان و مکان وقوع ناهنجاری جهت برخورد قانونی از طریق آیدی زیر به پلیس امنیت عمومی اعلام نمایند کاربری ایتا پلیس امنیت عمومی استان قم @amniatomomiqom @mahale114
🔴 تغییر دینداری 👤 🔹 گفتم تصاویر شب های احیا را دیدی؟ گفت بله. مردم ما دیندارند. ولی دوران طاغوت هم همین بودند. گفتم درست است اما دینداری داریم تا دینداری. مردم ما مومن اند اما ایمان شان هم تغییر کرده است. گفت چطور؟ گفتم: 1️⃣یکم اینکه دینداری مردم جمعی شده است. ماجرا تنها شب احیا نیست. تهران از ابتدای شب های رمضان دیدنی است. هرکوچه و خیابان یک هیات. تا نیمه سحر و آنهم مملو از جوان ها و نوجوان هاست. بقیه کشور هم همین است. باقی سال نیز. از اعتکاف ها تا مجالس روضه هفتگی. 🔸 اما دینداری فراتر از این تغییر کرده است. 2️⃣دوم اینکه دینداری ها به غیر جمعی، اجتماعی شده است. دینی که تنها سرسجاده بود امروز به منصه بروز و ظهور اجتماعی رسیده است. اهل دینداری اهل دستگیری اند و مواسات. اهل ایثار و فداکاری؛ آنهم با گرایش ها و ظواهر مختلف. ✅ اما باز هم فراتر است. 3️⃣سوم اینکه دینداری امروز عمق یافته است. یک مثال روشن همین راه پیمایی روز قدس است. 🔹ظلم ستیزی در فطرت مردم ماست. قبل انقلاب هم مردم ظلم ستیز بودند. اما سطح ظلم ستیزی چه بود؟ مقابله با اوباش محله. برای همین قصه ها داریم از لوتی های شهر که مقابل لات ها و مزاحمین نوامیس مردم می ایستادند. اما با انقلاب مقابله با ظلم عمق یافته است. امروز ایستادگی نه تنها مقابل اوباش محله که مقابل اوباش عالم است. یک نمونه اش روز قدس. 4️⃣و چهارم اینکه باز هم تغییرات فراتر است. امروز دینداری جهت یافته است. اصل و اساس دینداری در حب و بغض نسبت به حق است و امروز سمت و سوی دینداری ها مبارزه با دشمن حق است. یک نمونه اش حجاب. 🔸 گذشت روزگاری که حجاب تنها مصونیت بود. تنها نشانه حجب و حیا بود. امروز بسیار فراتر است؛ حجاب ابزار مبارزه و نماد تقابل با دشمنی هاست. امروز حجاب نماد وطن پرستی و دفاع از کشور است. جالب نیست؟ 5️⃣همه اینها به کنار. اما پنجم مهمترست. مردم امروز برای دینداری هزینه می دهند. هزینه مقاومت. مردم برای نگه داشتن دینشان مقابل خناسان و شیادان داخلی و خارجی ایستادگی می کنند. سالهاست تحت طوفان و بمباران هجمه های ترکیبی اند و البته تاب می آورند. طبیعی است که ایمانی که در دل مقاومت بدست بیاید قابل مقایسه با ایمان از سر عافیت نیست. ✅مردم ما سالهاست دیندارند. اما با انقلاب دین شان جمعی و اجتماعی و عمیق و راهبردی شد و در این چهار دهه با مقاومت و ایستادگی ایمان شان آب دیده شده است و مستحکم. 💢 و البته اینهمه از صدقه سر آن پیر روشن ضمیر است که همه را پای سفره انقلاب نشاند؛ خمینی عزیز. روحش شاد. @mahale114