eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
32 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ 2⃣1⃣: درترجمه مرحوم دشتی آمده : "شناخت علم آیینی است که پاداش داده میشود" اما در ترجمه آقای شهیدی آمده: " شناخت علم دین و حقی است که در صورتی که به آن گردن نهادیم پاداش داده میشود" آیا این صحیح و دقیقتر نیست؟ : ✳️اختلاف ترجمه مرحوم دشتی با آقای شهیدی دراین است که آقای شهیدی یک بخشی رابه متن اضافه کرده وآن عبارت است از این قسمتی که"" اگر به آن گردن نهاده شود"" بهتر است به متن عربی ابتدا مراجعه کنیم حضرت علی علیه السلام در این قسمت از میفرماید:"معرفةُالعلمِ دینٌ یُدانِ به" حرفی از عمل زده نشده اگرچه قطعا همه ما وامیرالمومنین قبول دارند که علم باید همراه باعمل باشد منتهی مسأله امانت داری از متن است. ✳️در متن فقط شناخت علم موضوع بحث است میفرمایند: شناخت علم آن روش ومنش و آیینی است که بواسطه آن اجروپاداش داده میشود پس ترجمه مرحوم دشتی به الفاظ متن نزدیکتر است اگرچه ترجمه آقای شهیدی به محتوایی که ما از معارف نهج البلاغه آشناشدیم هم سازگار است یعنی علم با عمل. ✅خلاصه: این است که درمتن حرفی از عمل نبوده فقط حرف از شناخت علم بود. 3⃣1⃣:(بند5)، می فرمایند:"آنچه را خوش گذران ها دشوار می شمارند، آسان گرفتند و با آنچه ناآگاهان ازآن هراس داشتند، انس گرفتند" را اگر ممکن هست کمی بیشتر توضیح دهید. منظور از آنچه آسان گرفته اند، رعایت حدود الهی است؟ : از پس و پیش متن به وضوح می توان فهمید که اولیای خدا چون نظر با یقین به حقیقت عالم دارند، آنچه ظاهرش به نظر اهل دنیا سخت و دشوار است برایشان آسان و گواراست مثل اطاعت از حق در موقعیتی که نفس ابا دارد و پرهیز از باطل در جایی که نفس میل شدید دارد. 4⃣1⃣: با توجه به توضیحات برای این حکمت، علوم راستین ، فقط و فقط علوم و معارف الهی و دینی هستند ؟ و هرکس با هرشغل و منصب و تحصیلاتی ، به میزان اهتمامش در یادگیری این علوم دینی، لقب ِ متعلم علی سبیل النجاة می گیرد... حالا نقش بقیه ی علوم که کسب می کنیم چیست؟ اگر موجب نجات و رستگاری نیستند، پس این علوم را تنها برای رفاه دنیا می آموزیم؟ آیا این علوم در آخرت، مطرح هستند؟ و همانگونه که گفته اند انسان مسیر رشدش را پس از مرگ هم خواهد داشت و فراگیریِ علوم را در آن دنیا نیز خواهد داشت، آیا این علوم هم شامل آنها می شود؟ : دراین حکمت مسأله رتبه بندی مراتب علم از نظر ارزش واثری است که بر هدایت وسعادت حقیقی انسانهادارد. قاعدتاً دراین رتبه بندی: 🔴الف)آن علم بی مثال وبی بدیل علم الهی است وعلوم ومعارفی که مستقیماً انسان رابر سرچشمه سعادت وهدایت میبرد. 🔴ب) در رتبه بعد علومی هستند که نسبت به این علوم ومعارف درجه یک نزدیکترند همینطور میتوان علوم را دسته بندی کرد تابه علوم بی خاصیت وحتی مضّر برسیم. بنابراین به این معنا نیست که اگر میگوییم علوم ومعارف الهی آن علم راستین هستند ما بقی علوم چیزی بی خود هستند، نه؛ درهمین نهج البلاغه حضرت علی علیه السلام میفرمایند العلمُ علمان: علمُ الادیان و علمُ الابدان. بهترین علوم دوتا هستند: ۱) علم دین ۲) علم بدن ، طب وسلامتی بنابراین مسأله ما دراین حکمت دسته بندی علوم وپرداختن به عالی ترین علوم که علم دین است ، میباشد. 5⃣1⃣:مراد از "دانشمند" که تا د نیا برقرار است زنده اند، منحصر به دانشمندان علوم الهی است؟ : هر دانشمندی که علمش نفع حقیقی برای بشر داشته باشد نه نفع اعتباری و توهمی!!! ممکن است کسی فلسفه و عرفانی بگوید که نفعی در سعادت بشر نداشته باشد و برعکس ... 6⃣1⃣: آیا باتوجه به خود حکمت ، ویژگی های انسان ژرف اندیش بود، اینها میشوند؟ : دنیاطلب نباشد، علم را خرج دنبا و تفاخر نکند، از نظر فهم ضعیف نباشد و ... ؟ : حضرت علی (علیه السلام) دراین حکمت دو گروه را در مقابل هم قرار دادند یعنی انگار میفرمایند: افرادی که قراربود این علم را کسب کنند یا : 🔴الف) تسلیم حاملان وحی هستند اما ژرف اندیش نیستند 🔴ب) تسلیم حاملان وحی نیستند اما ژرف اندیش هستند یعنی دنبال هوس ها وآرزوهای خودشان هستند. بنابراین آنچه در سوال مطرح شده مصداق ژرف اندیشی نیست ژرف اندیشی یکی از شرایط لازم برای دریافت علوم امیرالمومنین علیه السلام است شرط دوم در متن تسلیم حاملان وحی بودن است. 7⃣1⃣: قسمت آخر که حضرت میفرمایند: «ای کمیل هر گاه خواستی بازگرد»، منظور حضرت چیست؟ : ✍ یعنی آنچه باید امشب به تو می گفتم ، گفتم اگر دوست داری برگردی به خانه برگرد. 🔴چون قطعاً کمیل آنقدر مؤدب است که بی اذن امام حرکت نمی کند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: انسان زير زبان خود پنهان است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: نابود شد كسي كه ارزش خود را ندانست. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ : انسان چگونه عارف به ارزش خودش میشود و قدر خودش را میشناسد؟ : اگر حرف این حقیر ارزشی داشته باشد واثری در دلی بکند خواندن نهج البلاغه با نیت پاک و قلب سالم نه برای اظهار فضل به دیگران بهترین راه برای رسیدن به خودشناسی و بعد خودسازی است. إن شا اللّه این نامه ها، حکمت ها، خطبه ها را با طمأنیه و با دقت و با نیت اینکه خودمان را اصلاح کنیم بخوانیم تا خود به خود اثر خودشناسی خداشناسی، معادشناسی ، خود سازی و إن شا الله جامعه سازی را ببینیم وبچشیم. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 : (مردی از امام درخواست اندرز كرد) و درود خدا بر او فرمود: از كسانی مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است و توبه را با آرزوهای دراز به تاخير می اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن می گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است، اگر نعمتها به او برسد سير نمی شود و در محروميت قناعت ندارد، از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست و از آنچه مانده زياده طلب است، پرهيز می دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبرداری امر می كند اما خود فرمان نمی برد، نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد، گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكی از گناهكاران است و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشاری دارد، اگر بيمار شود پشيمان می شود و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانی هاست. در سلامت مغرور و در گرفتاری نا اميد است. اگر مصيبتی به او رسد به زاری خدا را می خواند اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روی برمی گرداند، نفس به نيروی گمان ناروا بر او چيرگی دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمی گردد، برای ديگران كه گناهی كمتر از او دارند نگران است و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است، اگر بی نياز گردد مست و مغرور شود و اگر تهيدست گردد، مايوس و سست شود. چون كار كند در آن كوتاهی ورزد و چون چيزی خواهد زياده روی نمايد، چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تاخير اندازد و چون رنجی به او رسد از راه ملت اسلام دوری گزيند. عبرت آموزی را طرح می كند اما خود عبرت نمی گيرد، در پند دادن مبالغه می كند اما خود پندپذير نمی باشد، سخن بسيار می گويد، اما كردار خوب او اندك است. برای دنيای زودگذر تلاش و رقابت دارد اما برای آخرت جاويدان آسان می گذرد، سود را زيان و زيان را سود می پندارد، از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست می دهد، گناه ديگری را بزرگ می شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك می پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ می داند، مردم را سرزنش می كند، اما خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد می كند، خوشگذرانی با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم می كند اما هرگز به نفع ديگران، بر زيان خود حكم نخواهد كرد، ديگران را هدايت اما خود را گمراه می كند، ديگران از او اطاعت می كنند و او مخالفت می ورزد، حق خود را به تمام می گيرد اما حق ديگران را به كمال نمی دهد، از غير خدا می ترسد اما از پروردگار خود نمی ترسد. (اگر در نهج البلاغه نبود جز اين حكمت، برای اندرزدادن كافی بود. اين سخن حكمتی رسا، و عامل بينایی انسان آگاه و عبرت آموز صاحب انديشه است) ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📒
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 1⃣ منظور حضرت از این جمله چیست ؟ " از آنچه مانده زیاده طلب است " : یعنی در حالی شکر آنچه از نعمت ها به او داده شده را بجا نمیآورد طلب زیادت می کند و توقع دارد نعمت های دیگر هم به او داده شود. 2⃣: حضرت میفرمایند: "مردم را سرزنش می کند اما خود را نکوهش نکرده و با خود ریاکارانه برخورد می کند" منظور این هست که مردم را بخاطر خطاها و گناهان شان سرزنش می کند اما خودش را بخاطر خطاها و گناهانش سرزنش نمی کند؟ و به همین دلیل این عبارت آمده است که با خودش ریاکارانه برخورد می کند ؟ : بله 3⃣: منظور از "دیگران از او اطاعت می کنند و او مخالفت می ورزد" چیست؟ : یعنی دیگران بر اساس آنچه که او از دین و دستورات خدا بیان می‌کند و تبلیغ می‌کند حرف او را به عنوان واسطه حرف خدا می‌پذیرند و اطاعت می‌کنند ؛ درحالیکه او خودش آنچه را می‌گوید نمی پذیرد و از خدا اطاعت نمی‌کند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: هر كس را پايانی است تلخ يا شيرين. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═════ ೋღ🕊ღೋ════ ═════ ೋღ🕊ღೋ════
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود: آنچه روی می آورد باز می گردد و چيزی كه باز گردد گویی هرگز نبوده است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮ : لطفاً حکمت را توضیح بفرمایید. : این حکمت در واقع حقیقت فناپذیری دنیا و پایان یافتن فرصت عمر را در قالب یک جمله حکمت آمیز یاد آوری می‌کند ، لذا معنایش خیلی روشن است ؛ اگر قدرتی، ثروتی، جمالی، در دنیا به ما داده می‌شود باید همان موقع یادمان باشد که این هم دیر یا زود تمام می‌شود ؛ پس به قول سعدی " آنچه را نپاید دلبستگی را نشاید" 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: انسان شكيبا پيروزی را از دست نمی دهد هر چند روزگار آن طولانی شود. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: آن كس كه از كار مردمی خشنود باشد، چونان كسی است كه همراه آنان بوده، و هر كس كه به باطلی روی آورد، دو گناه بر عهده او باشد، گناه كردار باطل، و گناه خشنودی به كار باطل. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: عهد و پيمانها را پاس داريد بخصوص با وفاداران. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ 1⃣:آیا این وفاداری به عهد و پیمان مطلق است ؟ یعنی حتی در عهد و پیمان با دشمن ؟ وحتی در زمان عهد شکنی دشمن ؟ 2⃣:اگر این حکمت مطلق است پس مواجهه ما با عهدشکنی طرف در برجام طبق فرمایش رهبر انقلاب برخلاف این کلام نورانی است. چون ایشان فرمودند اگر طرف برجام عهدشکنی کند ما آن را به آتش میکشیم : 🔴 عهد و معاهده طرفینی است یعنی یک تعهداتی ما می کنیم یک دسته تعهد هم طرف مقابل. 🔴 تعهدات هر یک از دوطرف معاهده، مشروط بر تععدات طرف دیگر است. 🔴مسلمان موظف است با هر کس و هر گروهی هر تعهد مشروعی کرد تا پای جان بر سر عهد خود بایستد حتی اگر طرفش معاویه و یهودی یا حتی بت پرست باشد. در این زمینه حتما مراجعه بفرمایید به نهج البلاغه بند ۱۱ که در بخشی از آن حضرت برای مالک اشتر می نویسند: "... حال اگر پیمانی بین تو و دشمن!!! منعقد گردید... به عهد خویش وفادار باش... و جان خود را سپر پیمان خود گردان؛ زیرا هیچ یک از واجبات الهی همانند وفای به عهد نیست که همه مردم جهان با همه اختلافاتی که در افکار و تمایلات دارند، در آن اتفاق نظر دارند..." 🔴 ما باید در مذاکره و پیمان بستن با بیگانه و خصوصاً دشمن و علی الخصوص شیطان بزرگ، هوشیارتر و بیدارتر عمل می کردیم لذا حضرت به مالک توصیه می کنند: "مبادا قراردادی را امضا کنی که در آن برای دغل کاری و فریب راه‌هایی وجود دارد. " رهبر معظم انقلاب از ابتدا فرمودند مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد و آمریکا قابل اعتماد نیست و ... امّا... بگذریم! ✳️ با این مقدمات معلوم شد که اتفاقاً مواضع گام به گام رهبری عزیز دقیقاً منطبق و الهام گرفته از و روش امیرالمومنین (علیه السلام) است. اگر فرصتی بود و البته علاقه ای از طرف بزرگواران، از طریق نهج البلاغه مواضع آقا در برجام لحظه به لحظه منطبق بر نهج البلاغه بوده و هست. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: خدای را اطاعت كنيد كه در نشناختن پروردگار عذری نداريد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: اگر چشم بينا داشته باشيد، حقيقت را نشانتان داده اند، اگر هدايت می طلبيد شما را هدايت كرده اند، اگر گوش شنوا داريد، حق را به گوشتان خوانده اند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮ ╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: برادرت را با احسانی که در حق او می کنی سرزنش كن و شرّ او را با بخشش باز گردان. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ : لطفاً حکمت را توضیح بفرمایید. : یعنی روش درست و تربیتی برخورد با اشتباهات یک فرد، در مومن مقابله به مثل کردن نیست ؛ راهش این است که اگر خطایی کرد مثلاً در جایی که باید گذشت می کرد، اعطا می کرد؛ منع کرد، احسان به او کن، نیکی کن و اگر شرّی به تو رساند با بخشش او را به درون خودش برگردان تا با توجه به وجدانی که در او بیدار است، متوجه خطای خودش بشود و برگردد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: كسی كه خود را در جايگاه تهمت قرار داد جز خود را نكوهش نكند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ : لطفا حکمت را توضیح دهید. 🔻 ⚠️ انسان مؤمن نباید کاری کند، جایی برود که دیگران به او سوءظن پیدا کنند و اگر چنین کند حق ندارد کسی را سرزنش کند چون خودش باعث بدبینی مردم شده است. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═