eitaa logo
تبیان مهدوی
3هزار دنبال‌کننده
36 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣درباره حكمين دو داور عراق و شام و نکوهش کوفیان فرمود: 1⃣وصف شاميان ♦️شاميان درشت خويانی پست، بردگانی فرومايه اند كه از هر گوشه ای گرد آمده، و از گروههای مختلفی تركيب يافته اند، مردمی كه سزاوار بودند احكام دين را بياموزند، و تربيت شوند، و دانش فرا گيرند، و كارآزموده شوند، و سرپرست داشته باشند، و دستشان گيرند، و آنها را به كار مفيد وادارند. آنان نه از مهاجرانند و نه از انصار، و نه آنان كه خانه و زندگی خود را برای مهاجران آماده كرده، و از جان و دل ايمان آوردند. 2⃣ نكوهش از انتخاب حكم ♦️ آگاه باشيد كه شاميان در انتخاب حكم، نزديك ترين فردی را كه دوست داشتند برگزيدند، و شما فردی را كه از همه به ناخشنودی نزديك تر بود انتخاب كرديد، همانا سر و كار شما با عبدالله پسر قيس است كه می گفت: 《جنگ فتنه است بند كمانها را ببريد و شمشيرها را در نيام كشيد.》 اگر راست می گفت پس چرا بدون اجبار در جنگ شركت كرد؟ و اگر دروغ می گفت پس متهم است. برای داوری، عبدالله ابن عباس را رو در روی عمروعاص قرار دهيد، و از فرصت مناسب استفاده كنيد، و مرزهای دوردست كشور اسلامی را در دست خود نگهداريد، آيا نمی بينيد كه شهرهای شما ميدان نبردشده؟ و خانه های شما هدف تيرهای دشمنان قرار گرفته است؟ 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 در كار خير شتاب كنيد 🔹سفارش به نيكوكاری ♦️پس عمل نيكو انجام دهيد، حال كه زنده و برقراريد، پرونده ها گشوده، راه توبه آماده، و خدا فراریان را فرا می خواند، و بدكاران اميد بازگشت دارند، عمل كنيد پيش از آنكه چراغ عمل خاموش، و فرصت پايان يافته، و اجل فرا رسيده، و در توبه بسته، و فرشتگان به آسمان پرواز كنند. پس هر كسی با تلاش خود برای خود، از روزگار زندگانی برای ايام پس از مرگ، از دنيای فناپذير برای جهان پايدار، و از گذرگاه دنيا برای زندگی جاودانه آخرت، توشه برگيرد، انسان بايد از خدا بترسد، زيرا تا لحظه مرگ فرصت داده شده، و مهلت عمل نيكو دارد، انسان بايد نفس را مهار زند، و آن را در اختيار گرفته از طغيان و گناهان باز دارد، و زمام آن را به سوی اطاعت پروردگار بكشاند. ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣 از هجرت و پیوستن به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) سخن می گوید: 🔹ياد مشكلات هجرت ♦️خود را در راهی قرار دادم كه پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) رفته بود، و همه جا از او پرسيدم تا به سرزمين (عرج) رسيدم. (اين جملات در يك سخن طولانی آمده است، جمله 《فاطا ذكره》 در همه جا از او می پرسيدم.) يكی از سخنانی است كه در اوج فصاحت قرار دارد، يعنی خبر حركت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) از ابتداء حركت تا پايان به من می رسيد، كه امام اين معنا را با كنايه آورده است) 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣هنگام غسل دادن پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) 🔹(به هنگام غسل دادن پيامبر صلّی اللّه عليه و آله و سلّم فرمود) ♦️پدر و مادرم فدای تو ای رسول خدا! با مرگ تو رشته ای بريد كه در مرگ ديگران نبريد، با مرگ تو رشته پيامبری، و فرود آمدن پيام و اخبار آسمانی گسست، مصيبت تو، ديگر مصيبت ديدگان را به شكيبایی واداشت، و همه را در مصيبت تو يكسان عزادار كرد، اگر به شكيبایی امر نمي كردی، و از بي تابی نهی نمی فرمودی، آنقدر اشك می ريختم تا اشكهایم تمام شود، و اين درد جانكاه هميشه در من می ماند، و اندوهم جاودانه می شد، كه همه اينها در مصيبت تو ناچيز است. چه بايد كرد كه زندگی را دوباره نمی توان باز گرداند، و مرگ را نمی شود مانع شد، پدر و مادرم فدای تو! ما را در پيشگاه پروردگارت ياد كن، و در خاطرات نگه دار.!. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣ذعلب یمانی از احمد بن قتبیه، از عبدالله بن یزید، از مالک بن دحیحه نقل کرد که در حضور امام علیه السلام از علت تفاوت های میان مردم پرسیدند امام علیه السلام فرمود: 🔹علل تفاوتها ميان انسانها ♦️علت تفاوت های ميان مردم، گوناگونی سرشت آنان است؛ زيرا آدميان در آغاز، تركيبی از خاك شور و شيرين، سخت و نرم،بودند، پس آنان به ميزان نزديك بودن خاكشان با هم نزديك، و به اندازه دوری آن از هم دور و متفاوتند يكی زيباروی و كم خرد، ديگری بلندقامت و كم همت، يكی زشت روی و نيكوكار، ديگری كوتاه قامت و خوش فكر، يكی پاك سرشت و بداخلاق، ديگری خوش قلب و آشفته عقل، و آن ديگر سخنوری دل آگاه است.!. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ ⃣: لطفاً درباره سرشت انسانها و چگونگی ترکیب آنها یک توضیح کلی بدهید . ⃣: با توجه به اینکه حضرت علت تفاوت انسانها را در تفاوت خاک سرشت آنها دانسته اند و اینکه در باب خلقت حضرت آدم ( در کتاب مرصاد العباد ، نجم الدین رازی ) چنین آمده ؛ که خداوند جبرئیل را بر آوردن مشتی خاک فرمان داد و... آیا انواع مختلف انسانها از نسل آدم که از یک نوع خاک خلق شده بودند ، نبوده است؟ ⃣: لطفاً درباره این خطبه مختصری توضیح دهید . : ✅درباره این خطبه که پاسخ به سؤال یکی از یاران حضرت بوده چند نکته ضروری وجود دارد: ⭕️ ۱) و بُعد خاکی انسان با روح و شخصیت او که یقیناً مورد تردید و انکار نیست. 👈 یعنی عوامل متعددی می تواند در شخصیت انسان بگذارد مانند محیط،آب و هوا و.. یکی هم نوع خاک است. ⭕️ ۲) روابطی که حضرت بیان می فرمایند از نوع ضابطه و قاعده کلی است و هر قاعده کلی استثناء هم دارد. 📢به قول اهل علم "ما مِن عامِِّ الاّ و قَد خُصَّ" پس ممکن است مواردی برخلاف این قواعد یافت شود که همان استثناءات است. ⭕️ ۳) شاید گفته شود که فقط خلقت حضرت آدم از خاک بوده و بقیه انسانها به تصریح قرآن کریم از نطفه بوجود آمده اند. ⁉️ در جواب باید گفت: 🔘اولاً: ما نمی توانیم با ذهن ناقص و علم ناچیز خود علم امیرالمؤمنین را ارزیابی و تحلیل کنیم. ⏪ چه بسا در مرحله ای سرشت تک تک انسانها نهاده شده و سپس مرحله خلق جنینی آنها تعبیه شده باشد. 🔘 ثانیاً: ترکیبات نطفه نیز از همین مواد معدنی موجود در خاک شکل گرفته است. ⭕️ ۴) نکته پایانی این است که بیان خلقیات هر یک از سرشت ها به هیچ وجه به معنای جبر نیست؛ ⚠️ بلکه به معنای داشتن زمینه آن خلقیات و صفات است. ⬅️ به عبارت دیگر همان طور که داشتن محیط پاک علت تامه برای خوب و سعادتمند شدن نیست بلکه اراده شخص است که کار را تمام می کند. ‼️ "پسر نوح با بَدان بنشست خاندان نبوّتش گُم شد" ♻️ و بالعکس؛ محیط بد لزوماً انسان را شقاوتمند نمی کند همانطور که حضرت آسیه همسر فرعون علیرغم محیط کفرآلود زندگی و همسری آنچنانی یکی از چهار زن بزرگ بهشت شد. 🔴 سرشت و خاک نیز می تواند زمینه این خلقیات را در فرد تقویت کند اما نمی تواند او را مجبور به این خلقیات نماید. ↩️ بلکه عامل اصلی اراده فرد است که می تواند یا از این زمینه استفاده کند و یا برآن غلبه نماید. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣هنگامی که 《جعده بن حریره》خواهر زاده امام علیه السلام نتوانست در حضور آن حضرت سخن بگوید، فرمود: 1⃣فصاحت و بلاغت اهل بيت (علیه السلام) ♦️آگاه باشيد، همانا زبان پاره ای از وجود انسان است، اگر آمادگی نداشته نباشد سخن نمی گويد، و به هنگام آمادگی ، گفتار او را مهلت نمی دهد، همانا ما اميران سخن می باشيم، درخت سخن در ما ريشه دوانده، و شاخه های آن بر ما سايه افكنده است. 2⃣علل سقوط جامعه انسانی ♦️ خدا شما را رحمت كند، بدانيد كه همانا شما در روزگاری هستيد كه گوينده حق اندك، و زبان از راستگویی عاجز، و حق طلبان بی ارزشند، مردم گرفتار گناه، و به سازشكاری هم داستانند، جوانشان بداخلاق، و پيرانشان گناهكار، و عالمشان دورو، و نزديكشان سودجويند، نه خردسالانشان بزرگان را احترام می کنند و نه توانگرانشان دست مستمندان را می گيرند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣