eitaa logo
مهدوی زادگان
354 دنبال‌کننده
144 عکس
42 ویدیو
18 فایل
*رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ*
مشاهده در ایتا
دانلود
برخی خواص اظهار نظرهای خود را جبران و علیه دشمن موضع‌گیری کنند رهبر انقلاب: 🔹در اول کار برخی خواص بدون تحقیق و احتمالاً ناشی از دلسوزی، اطلاعیه و بیانیه دادند و اظهار نظر کردند. برخی از آنها اتهام را به سمت سازمان انتظامی‌بردند و برخی هم مجموعه نظام را متهم کردند. 🔹اکنون که دیدند قضیه چیست و نتیجه حرف‌های آنان با برنامه‌ریزی دشمن چه اتفاقاتی را در خیابانها رقم زده است، باید کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی، مخالفند. 🔹وقتی عنصر سیاسی آمریکایی این قضایا را به دیوار برلین تشبیه می کند باید بفهمید قضیه چیست و اگر نفهمیدید حالا بفهمید و صریحاً موضع‌گیری کنید. @TasnimNews
🔰 گام نخست در حل مسأله ✍ داود مهدوی زادگان 🔺 دوستی از من پرسید که راهبرد عملی در مساله اغتشاشات چیست. به نظرم آمد که اگر هر کسی حقیقتاً راه حل مساله را در آشوب و اغتشاش نمی داند، راهبرد اولیه در محکوم کردن آن است. بدون این کار، باب گفتگو انتقادی مفتوح نمی شود. بعد مشاهده این همه وحشی گری و خشونت و اعمال ضد دینی و غیر انسانی، راهی جز نفی و محکوم کردن آن نیست. آیا باز هم کسی هست که سکوت اختیار کند؟ حتی آن کسانی که خود را معترض می دانند، آنها نیز نمی توانند از محکوم کردن خشونت و اغتشاش طفره بروند بلکه آنها باید در محکوم کردن خشونت خیابانی بر دیگران سبقت بجویند. چون اغتشاش گران حق اعتراض را از معترضان گرفتند. معترضان می توانستند به صورت مسالمت آمیز اعتراض خود را به حاکمیت اعلام کنند ولی آشوب طلبان مانع اینکار شدند. 🔺پس، حق اعتراض مجوزی برای سکوت و محکوم نکردن فجایع اغتشاشگران نمی شود. اینکه فرد یا جریانی بعد گذشت چند روز همچنان ساکت و بی صدا مانده اند، به معنای هم داستانی و هم راستا بودن با اغتشاشگران است. سکوت معترضان معنایی غیر از این ندارد. به همین خاطر است که می گوییم راهبرد عملی در گام اول برای حل مساله ویرانگر آشوب، محکوم کردن آن است. آنچنانکه ولی فقیه در سخنرانی شان بر همین نکته تاکید ورزیدند: " در اول کار برخی خواص بدون تحقیق و احتمالاً ناشی از دلسوزی، اطلاعیه و بیانیه دادند و اظهار نظر کردند. برخی از آنها اتهام را به سمت سازمان انتظامی‌بردند و برخی هم مجموعه نظام را متهم کردند اکنون که دیدند قضیه چیست و نتیجه حرف‌های آنان با برنامه‌ریزی دشمن چه اتفاقاتی را در خیابانها رقم زده است، باید کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی، مخالفند" ( بیانات: 11/ 7/ 1401 ) @mahdavizadegan
پروفسور مهدی گلشنی: 🔹اتفاقات شریف ریشه در فقر فرهنگی داشت. 🔸بارها به وزارت اطلاعات گزارش دادم که فلان معاون دانشگاه شریف جاسوس غرب است، ولی توجهی نشد. 🔺 در سفری که به چین داشتم از نزدیک شاهد بودم که وقتی نگاه‌ها به داخل شد نه امریکا و نه روسیه هیچ‌کدام نمی‌تواند آن‌ها را زمین بزند 🔸 دانشجو را مجبور می‌کنند دنبال جو بروند؛ مد در هر چیزی در کشور ما حاکم است 🆘 @Roshangari_ir ✴️ Eitaa.com/roshangari_ir 🆔 Rubika.ir/roshangariir
🔰 پاسخ به حرفهای نا بجا ✍ داود مهدوی زادگان *نشست استادان دانشگاه تهران با رئیس این دانشگاه در خصوص حوادث اخیر* @Sahamnewsorg 🔹علی مطهری: دعوت به گفت و گو کنید. خانمی که روسری خود را آتش زده بیاید حرفش را بزند. ♦️ پ: دعوت به گفتگو لازم است. اما این خانم با آتش زدن روسری تمام حرف خود را زده است. دیگر حرفی برای گفتگو باقی نگذاشته است. 🔹محمدجواد ظریف: ما مردمی داریم که در برابر حرف نادرست مقاومت می کنند. اشتباه بزرگی است، اگر فکر می کنیم می توانیم مردم را نادیده بگیریم. تصور اینکه بتوان مردم را خشونت حفظ کرد، تصوری است که خدا به پیغمبر می فرماید تو هم نمی توانی. ♦️ پ: آری، مردم برابر حرف نادرست و غیر انسانی مقاومت می‌کنند. چنانکه برابر خواست غیر انسانی و نا معقول اغتشاش گران مقاومت کردند. اگر تو نیز خود را جزئی از مردم می دانی، برابر آشوب طلبان مقاومت کن. 🔹محمود نیلی احمدآبادی: شورای انقلاب فرهنگی کمتر در کار دانشگاه ها دخالت کند. ♦️پ: گرچه نقدهایی بر شورای انقلاب فرهنگی وارد است. اما راه حل مبارزه با توطئه بیگانگان و بدخواهان دانشگاه در اتحاد و یکپارچگی است و نه در جدایی میان نهادها. مضافاً اینکه دانشگاه ها به نحو هیئت امنایی مدیریت می شوند و این شورا دخالت چندانی در دانشگاها ندارد. 🔹تقی آزاد ارمکی: وقتی مداح ها در این کشور حاکم هستند چرا سلبریتی ها نباید نقش آفرین باشند؟ ♦️ پ: این سخن نشان از ضدیت با نقش آفرینی مداحان دارد. باطن حرف این است که چرا مداحان در کنار سلبریتی ها نقش آفرینی می کنند. به راستی چرا نباید مداحان هم مانند سلبریتی ها نقش آفرینی کنند؟ در واقع، ایشان باید به این سوال جواب دهد که چرا سلبریتی ها جای روشنفکران را گرفته اند. 🔹صادق زیباکلام: حکومتی داریم که هیچ نهاد مستقلی نمی خواهد. ♦️ پ: این سخن چه ربطی به اغتشاشات دارد. هیچ نهادی نمی تواند خارج قوانین رسمی فعالیت کند. 🔹پیروز حناچی: نگاهی در کشور وجود دارد که همه مسائل را امنیتی می کند. این بزرگترین سم برای کشور است. ♦️ پ: یعنی اغتشاش و آشوب مساله امنیتی نیست!! بزرگترین سم این است که آشوب و جنایت به مساله ای غیر امنیتی تفسیر شود. @mahdavizadegan
بیانیه ۶۰۰ نفر از اساتید و فضلای حوزه در دفاع از مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی.pdf
457.4K
متن کامل و بیانیه ۶۰۰ نفر از اساتید و فضلای حوزه علمیه در دفاع از رهبر معظم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
🔰 سرزنش های بی جا ✍ داود مهدوی زادگان 📌 متأسفانه هر گاه فتنه ای در میهن اسلامی بر پا می شود، عده ای از دوستان انقلابی دست به کار خود انتقادی های نا بجا می شوند و حاکمیت دینی را آماج سرزنش های خود قرار می دهند که چرا بهانه به دست دشمن می دهد. آنان بدنبال وقوع هر فتنه و آشوبی، انگشت اتهام شان را به سوی حاکمیت نشانه برده که اگر چنین و چنان نکرده بود، این اتفاق پیش نمی آمد. اما آیا واقعاً این ایراد بر حاکمیت اسلامی وارد است؟ 📌 این شکل از خرده گیری برخی از دوستان انقلابی در هنگام وقوع فتنه نا بجا و غیر منطقی است. چون مفروض آنان این است که نباید بهانه به دست دشمن داد. در حالی که با این فرض، ناخواسته دشمن را خودی تلقی کردیم. بهانه جویی های دشمن که به قصد اصلاح و سامان حاکمیت دینی نیست بلکه هدف دشمن تخریب و نابودی آن است. او برای فتنه انگیزی دنبال بهانه است. اگر بهانه ای هم نباشد، بهانه تراشی می کند. مانند فوت مهسا امینی که اگر این واقعه در خود آمریکا اتفاق می افتاد، تمام مراجع قانونی و حتی خود مردم آمریکا، آن را طبیعی می دانند و پلیس را تبرئه می کردند. این دوستان انقلابی توجه ندارند که خصومت دشمنان با نظام اسلامی ذاتی و وجودی است. آنان ذاتاً و وجوداً با اصل نظام مشکل دارند. به همین خاطر، آشکارا هم می گویند حجاب و انتخابات و مهسا امینی همگی بهانه ای است برای نشانه گرفتن و زدن اصل نظام. هر اندازه که نظام از خود مراقبه کند، باز دشمن برای تخریب نظام بهانه تراشی می کند. اتفاقاً شدت بهانه تراشی های دشمن نشانه آن است که درجه مراقبه نظام پایین نیست. چون اگر سطح خطا های نظام بالا باشد، دشمن نیازی به بهانه تراشی پیدا نمی کرد. بدین جهت است که خود زنی ها و سرزنش های برخی از دوستان انقلابی علیه نظام اسلامی را نا بجا می دانیم. 📌 این دوستان، باید قدری هم به نتایج و آسیب های خود انتقادی هایی که از نظام اسلامی می کنند، التفات بفرمایند. وقتی با وقوع هر فتنه ای رویکرد خود انتقادی و سرزنش نظام توسط برخی از انقلابیون شدت پیدا کند، جدای از بهره برداری دشمن از این مساله، به تدریج روحیه سازش و تسلیم در متن جامعه انقلابی نهادینه می شود و کم کم مردم از آرمان و اهداف انقلاب دور می شوند. در حالی که اساس جامعه انقلابی بر خطر پذیری است و باید نیروهای انقلابی بیش از آنکه بر نظام اسلامی خرده بگیرند، بر خود خرده بگیرند. چون هر قدر که نظام اسلامی مقدس باشد، کارگزار و وفادارانش معصوم نیستند. 📌 قطعاً، باید حکومت مردم سالار از اعمال خود و کارگزارانش مراقبت بی اندازه ای بجا آورد. لزوم مراقبه حکمرانی مردم سالار خیلی بیشتر از ضرورت مراقبه فردی است. بويژه که حاکمیت از جنس مردم سالاری دینی باشد. @mahdavizadegan
✅ کاسبان کلیدواژه « دوران —پسامهسا» و درس های حادثه ✍ جعفر علیان نژادی 🔺لابلای پیام‌های توییتری و یادداشت های تلگرامی برخی از عناصر غربگرا و ساده اندیش، ملاحظه کردم، جریانی به دنبال مفهوم سازی و سپس کاسبی با کلیدواژه «دوران_پسامهسا» هستند. از نظر این عده، مواجهه نظام با مسأله حجاب، به قبل و بعد از این ماجرا تقسیم شده و این ماجرا درس هایی به نظام داده که مجبورش می کند از اصرار روی اصولش دست بردارد. گویا در این ماجرا ضدانقلاب موفق شده، نظام را به یادگیری از خود وادارد. من در این یادداشت کوتاه، می خواهم بگویم، بله، دست بر قضا، نظام درس هایی از این ماجرا گرفته که در تصمیمش برای مقاومت روی اصول، محکم تر می شود. اما آن درس ها چیست: 🔺 اول. این حادثه مجددا نشان داد، در واقعیت صحنه نمی توان بین مردم و نظام، تفکیکی قائل شد. مردم اگر ظلمی ببینند، ساکت نخواهند نشست. خصوصا اگر این ظلم، ظلمی به همه مردم ایران باشد نه یک نفر. ناامنی عموم مردم را درگیر می کند، همانطور که امنیت مقوله ای عمومی است. 🔺 دوم.‌ مردم باز هم متوجه شدند، آنقدر رقیق سازی اصول و ارزشهای اسلامی و ایرانی، برای دشمن اهمیت دارد، که حاضر است همه پیاده نظام و لجستیک خود را هزینه کرده و منافقین و سلطنت طلبان و کمونیستها را سر یک سفره بنشاند. 🔺 سوم. هر حادثه تجربه مردم و نظام را در مقاومت فرهنگی بیشتر می کند، دلیل تغییر مداوم راهکنش(تاکتیک) دشمن برای ایجاد اغتشاش، از ۹۶ به ۹۸ و از ۹۸ به ۱۴۰۱، همین است. دشمن نتیجه نگرفته، بلکه مهره های بازیش را از دست داده است. 🔺 چهارم. انرژی حادثه به نحو متضادی قدرت انقلاب اسلامی را برای پیشروی بیشتر می کند، از ضرب شصت کشور به جریانات تروریست غرب کشور، غافل نشویم. بازی با دم شیر، تاوان دارد. 🔺 پنجم. برای برخی از عناصر سیاسی مردم آزار، تبدیل شدن اعتراض به اغتشاش، فایده دارد، در یادداشت دیگری به این موضوع می پردازیم، اما در یک جمله بگویم اگر دیدید یک عنصر سیاسی تریبون دار، خلاف روایت مردم، حرف می زند، ببینید منافع اقتصادیش به ایران رسیده یا انیران؟(غیرایران) 🔺 ششم. در روز آغاز امامت حضرت حجت(ع) قرار داریم، سلسله ای که زمین را از ولایت خود خالی نگذاشته، نعمتی که به انسان ارزانی داشته است. مردم در هر حادثه ای رشحه ای از نعمت ولایت را لمس می کند. امامت حافظ مردم است، از پشت پرده و در غیاب هم حضورش را می یابیم هر چند اگر باواسطه و نیابت ولی فقیه باشد.
🔻 "نکاتی پیرامون موضع اخیر حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای" ۱. در  مدتی معین ، با سکوتش، کنشگری معناداری کرد. ۲. با حضور به موقع اش ، به شایعات نادرست پایان داد. ۳. محیطی دانشگاهی- انتظامی  را انتخاب کرد (از اهمیت دانشگاه و امنیت توآمان گفت). ۴.  برای دیدارش مجموعه‌ای از نیروهای حافظ امنیت را برگزید. ۵. سان دید و اقتدار آفرید (و بر سلامت جسمانی‌اش صحه گذاشت). ۶. ایستاده  و باصلابت و وقار و صبوری سخنرانی کرد (درحالی‌که فرماندهان نشسته بودند). ۷. صراحت چشمگیری به خرج داد. ۸. به‌عنوان یک ایرانی، با غم ملی همدردی نمود. ۹. از «مظلومیت و اقتدار توأمانِ» جمهوری اسلامی و مردم ایران گفت. ۱۰. دوگانه جعلی حجاب/ بی‌حجابی را کمرنگ کرد. ۱۱. به اهانت‌های فراوانِ نسبت به خودش اشاره‌ای نکرد و حلیم و صبار بود ۱۲. مردم ایران (راضی و ناراضی، معترض و غیرمعترض) را ستود و دراقلیت‌بودگیِ آشوبگران را پدیدار کرد. ۱۳. نقش قدرت نرم و سخت «دولت‌های متخاصم» و «ضربه‌خوردگان جمهوری اسلامی» را برجسته نمود. ۱۴. علاوه بر جمهوری اسلامی، از ایده‌ی «ایران قوی و مستقل» دفاع کرد. ۱۵. گفت «کشور خیلی مشکل دارد»، و این که از سوی دیگر «حرکت جدّی‌ای وجود دارد برای برطرف کردن این مشکلات» درعین حال  طرح انحراف در اولویت های ایران را  از طریق اغتشاشات افشاء کرد ۱۶. خدشه به امنیت کشور و مردم را غیر قابل تحمل دانست و با مفروض گرفتن امنیت  به دفاع از پلیس پرداخت. ۱۷. از خواص جامعه، طلبِ موضعِ صریح کرد (و البته موضع‌گیریِ بدون تحقیق را نکوهید). ۱۸. با بی اهمیت دانستن برخی سلبریتی ها اما جامعه‌ی هنری و ورزشی ایران را تحسین نمود. ۱۹.  جوانان و نوجوانان را  غائله‌ی آشوبگران مستثنی کرد. ۲۰.همه  قومیت‌ها  (مخصوصاً  اقوام بلوچ و کرد) را ستود. و... اللهم احفظ قائدنا الخامنئی🤲
🔰 منطق ذهنیت سرکوبگر ✍ داود مهدوی زادگان ◀️ امروز، سازمان پزشکی قانونی گزارش خود را بعد گذشت بیست روز از فوت خانم مهسا امینی منتشر کرد. این امر باعث شد به یاد گفته های یکی از شرکت کنندگان چند روز پیش برنامه‌ شيوه بیافتم. ایشان که در قامت یک پژوهشگر و عضو علمی در این برنامه شرکت کرده بود، قریب به این مضمون گفته بود که اگر حاکمیت در همان ساعات اولیه فوت مهسا امینی دادگاهی تشکیل می داد و متهمان را محاکمه و مجازات می کرد، چنین غائله ای پیش نمی آمد. ◀️ این سخن از آن موقع تاکنون در ذهنم می چرخد و چون پتکی بر من می کوبد که ببین چه ذهنیت هایی بر ما حکومت می کنند. یعنی این پژوهشگر محترم مساله را تا این اندازه ناچیز و کم اهمیت پنداشته که برای ختم ماجرا، می توان ظرف چهار پنج ساعت، دادگاه صحرایی تشکیل داد و مساله را رسیدگی کرد. ایشان حتی اصول و قواعد اولیه دادرسی و محاکمه را هم نادیده گرفته است. لابد به عقیده ایشان بهترین دادگاه آن است که در کوتاه ترین زمان ممکن، حکم صادر کند حتی اگر پزشکی قانونی بیست روز بعد، گزارش فوت متوفیه را اعلام کند. آیا ذهنیت پژوهشی در ایران تا این اندازه تنزّل پیدا کرده است؟! ◀️ البته نخبگانی که در همان ساعات اولیه بیانیه صادر کردند، از این ذهنیت فاصله چندانی ندارند. آنها نیز در سریع ترین زمان ممکن در این مساله، داوری خود را اعلام کردند. ◀️ لکن به نظر می رسد که این ذهنیت لزوماً نشانه میان مایگی فکری نیست بلکه حکایت از تفکری بس خشن و سرکوبگرانه دارد. چنین دیدگاهی اساساً مبتنی بر منطق فکری دیکتاتورها است. اصولاً منطق حکمرانی های سرکوبگر و خشن بر این امر استوار است که برای جلو گیری از تبدیل شدن مساله عادی به غائله تهدید کننده حاکمیت، مساله را در کوتاه ترین زمان از طریق دادگاه فرمایشی و مجرم کردن چند مامور بی گناه و مجازات کردن آنها، ماجرا را فیصله می دهند. دیکتاتور ها برای حفظ حاکمیت خود حاضر به فدا کردن جان برکفان خود می شوند. برای آنها چه اهمیت دارد که چند سرباز وظیفه شناس در راه بر قراری نظام سرکوبگر، فدا شوند. به همین خاطر، قوانین دادرسی در حکومت دیکتاتوری بسیط و محدود است و طول و تفصیل ندارد. چنین منطقی توسط ذهنیت های تمامیت خواه و خشونت طلب، نظریه پردازی می شود و در افکار عمومی جا باز می کند. آنچنانکه در دیکتاتوری های آلمان هيتلری و ایتالیای موسولینی پیش آمد. ◀️ اما منطق حکمرانی عدالت خواه دقیقا در تقابل با منطق دیکتاتوری است. هرگز، حکمرانی حق مدار برای حفظ پایه های حکومت، حاضر به بی عدالتی نمی شود. در چنین منطقی، مامور امنیت جان و مال و ناموس و دین به اندازه آحاد جامعه محترم و عزیز است. 15 مهر 1401 @mahdavizadegan
🔰 پی‌آمد خشونت عریان ✍ داود مهدوی زادگان 🔺** تنها زمانی می توانیم از خشونت دوری گزینیم که در عرصه اجتماعی نیز به نگرش عقلی پایبند باشیم. زیرا هر نگرش دیگری به راحتی به کاربرد خشونت منتهی خواهد شد ** ( کارل پوپر ) 🔺 سال ها پیش، نویسنده دگر اندیشی به قصد کالبد شکافی خشونت، این جمله پوپر را در اول کتابش آورده بود. آن روزها علیه خشونت زیاد سخن می گفتند و می نوشتند، اگرچه همان ها زیر پوستی خشونت را تجویز می کردند. مانند مقاله آرش نراقی با عنوان " جامعه مدنی و خشونت عادلانه" ( 1392 ) که در ناروایی خشونت تحت هر شرایطی تشکیک کرده است. اما در سال ها و حوادث اخیر حتی نخبگان فکری جبهه معارض با انقلاب در نفی خشونت و اغتشاش هیچ سخنی به میان نمی آورند. دیگر کسی از این جماعت هم داستان با پوپر معترضان را به نگرش عقلی و نفی خشونت فرا نمی خواند. به همین خاطر، خشونت عریان را در رفتار اغتشاش گرایان بی هیچ عذاب وجدانی مشاهده می کنیم. اما درباره چرایی خشونت عریان علیه نظام اسلامی احتمالات زیادی وجود دارد. 🔺 محتمل است که جریان ضد انقلاب به پایان نگرش عقلی خود رسیده است که اینچنین سیاست خشونت عریان را سرمشق خود قرار داده است. ولی در کدام کنش‌گری سیاسی می توان این نگرش عقلی را سراغ گرفت. 🔺 یا آنکه نگرش عقلی آنان به اینجا رسیده است و تجویز خشونت شان به همین دلیل است. در حالی که عقلای عالم چنین تجویزی را تایید نمی کنند. 🔺 شاید هم صبر جریان برانداز از اینکه حاکمیت دینی تا شش ماه دیگر پایان می پذیرد، به سر رسیده است و چاره کار را در خشونت عریان دیده اند. لکن هیچگاه چنین صبری را در چهل و اندی سال گذشته شاهد نبودیم تا بحث به سر رسیدن صبرشان طرح شود. 🔺 ممکن است که دلیل خشونت عریان، ورود جمهوری اسلامی به منطقه ممنوعه دشمن ملت باشد. چون کشورهای زیادی دعوی غیر متعهد بودن را دارند، ولی خصومت ورزی نظام سلطه جهانی فقط متوجه ایران اسلامی است. 🔺 شاید هم ترس ناشی از جهل شان است که آنان را به خشونت عریان کشانده است. چهل و خرده ای سال از حکمرانی دینی برای هر عاقلی کافی است که بفهمد میزان تسامح و تساهل جمهوری اسلامی خیلی بالا است. پس، باید جهل مرکبی در میان باشد که متوجه این واقعیت نشده‌اند. 📌 به هر حال، تاریخ به ما آموخته است که خشونت عریان زمینه ساز ظهور دیکتاتوری و حکومت وحشت است. ذهنیت های سرکوبگر اول کاری که می کنند، ستاندن یا تحریف آگاهی تاریخی ملت است. چنانکه این روزها شاهد تولید آگاهی کاذب از ناحیه آنان هستیم. 16 مهر 1401 @mahdavizadegan
سلام و ادب با توجه به فتنه کنونی علیرغم فرصت ناچیز، وظیفه خود دانستم با راه اندازی کانالی در ایتا سهمی هرچند کم مقدار، در دفع شر فتنه انگیزان داشته باشم. از این رو، لینک زیر را جهت معرفی کانال اینجانب توسط دوستان اعلام می دارم. ممنونم داود مهدوی زادگان 👇👇👇 @mahdavizadegan
🔰 کارکرد شیوه در حل مساله مرجعیت/ پیروان ✍ داود مهدوی زادگان 🔸 دوست روشنفکری در تحلیل فتنه شهریور به من گفت که حاکمیت مرجعیت جوانان دهه هشتادی را از دست داده است که اینطور علیه او شوریده اند. به او گفتم اولا اینطور نیست و جوانان ولایی لا تعد و لا تحصی است بلکه این روشنفکری ایران است که مرجعیت جوانان دهه هشتادی را از دست داده است. چون اگر قرار باشد روشنفکری مرجعیت قشری از جوانان را بر عهده داشته باشد، همین کسانی هستند که مرجعیت اندیشه دینی را نپذیرفته اند. در حالی که از کنش‌گری خشونت طلبانه در حوادث اخیر کاملا پیدا است که آنان حتی از مرجعیت روشنفکری عبور کرده اند. بطوری که شورش این گروه، فاقد مرجعیت و رهبری است بلکه سلبریتی های هنری و ورزشی جای مرجعیت روشنفکری را گرفته اند. مگر اینکه روشنفکری ایران رفتار خشونت بار اغتشاش‌گران را مانند آتش زدن مامور انتظامی و سوزاندن قرآن و مسجد، کشتن بسیجی و مامور امنیت، کشیدن چادر و روسری از سر زنان عفیفه، عریان شدن در خیابان و مجبور کردن بازاریان و کسبه محل به بستن مغازه وغیره، همه این امور را تایید کند. آن وقت می توان گفت که روشنفکری مرجع این حرکت خشونت طلبانه است. اما آیا روشنفکری ایران حاضر است مرجعیت فکری چنین جریان آشوب طلبی را قبول کند!! 🔸حال اگر فرض کنیم که شرافت و وجدان روشنفکری ایران راضی نمی شود که نمایندگی و مرجعیت فکری اغتشاشگران و نه معترضان را بپذیرد و نیز فرض کنیم که آشوب طلبان، مرجعیت بیرونی هم ندارند؛ نتیجه این می شود که اولاً روشنفکری ایران در حوادث اخیر، فاقد پیروان و حواریون است. زیرا جماعتی که در خیابان حضور دارند، اغتشاشگر ند. و ثانیاً اغتشاشگران فاقد رهبری هستند. پس، در اینجا، در یک طرف گروه مرجعی هست که پیروان ندارد. و در طرف دیگر، پیروانی هستند که مرجع و رهبر ندارند. از این مساله با عنوان " بحران مرجعیت/ پیروان" یاد می کنیم. 🔸 اکنون می خواهیم به کارکرد فرهنگی سیاسی صدا و سیما بویژه برنامه شیوه شبکه چهار در حل مساله مرجعیت/ پیروان اشاره کنیم. 🔸 متأسفانه در چندین برنامه شیوه که تاکنون اجرا شده است، مساله آشوب و اغتشاش های خیابانی و حجم خشونت آنها در مرکز گفتگو قرار نگرفته شده است بلکه بیشتر یا پس زمینه گفتگو یا اساساً نادیده گرفته شده است. گویی آنچه در خیابان اتفاق افتاده جنبش اعتراضی مسالمت آميزِ خشونت پرهیز است. و در این بین، شبکه چهار به مثابه میانجی نمایندگان دو طرف را برای گفتگو و تبادل نظر پیرامون راه حل های عبور از بحران دعوت کرده است. نتیجه قهری این شکل از مدیریت برنامه شیوه آن است که روشنفکری صاحب پیروان می شوند و پیروان بی سر، مرجع پیدا می کنند. اما این نتیجه گیری را تا کجا می توان تحمل کرد. 🔸اگر جماعت جوان اغتشاش گر از این طریق مرجع فکری پیدا کنند، ممکن است که از کنش گری خشونت طلبانه دست بردارند. لکن مشروط بر آنکه روشنفکری هم اعمال خشونت طلبانه را نفی و طرد کند. در این صورت، می توان از این دستاورد صدا و سیما به نیکی یاد کنیم. اما در غیر این صورت، برنامه شیوه دستاورد ناخرسندی خواهد داشت. چون دو سر و بدن ناهمگون را به هم اتصال داده است. مضافاً اینکه واقعیت عینی را به محاق برده است. ✅ اما راه حل مساله آن است که مجری و شرکت کنندگان همواره در طول گفتگو یک صدا رفتار های خشونت آمیز را محکوم کنند. در غیر این صورت، مردم در وضعیت تردید و آشفتگی شناختی قرار می گیرند. 18 مهر 1401 @mahdavizadegan
لیست_امضا[1].pdf
1.33M
بیانیه ۱۷۰۰ نفر از استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در محکومیت اغتشاشات اخیر و حمایت از نظام اسلامی و مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای(دام ظله العالی) ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
🔰 توقعی که از می رود ✍ داود مهدوی زادگان اگر از همه اعضای جامعه، التزام به قوانین اساسی و مدنی را انتظار داشته باشیم، از جامعه حقوق دان ها چنین انتظاری دو صد چندان است. این انتظار از آنان بویژه در شرایط فتنه انگیزی و آشوب های خیابانی بسیار بیشتر است. چون آنان بیشتر از هر کس دیگری با حقوق و قوانین اجتماعی و مدنی آشنایی دارند بلکه آنان آموزگاران حقوق اجتماعی و فردی هستند. حقوق دانی که پای بیانیه سیاسی را امضا می کند، بی آنکه خود را ملتزم به قواعد حقوقی بداند، بنیاد حقوق را کرده است. بیانیه سیاسی نمی بایست اصول حقوق اساسی و مدنی را نفی کند، چون بیانیه سیاسی اساساً در اعتراض به پایمال شدن حقی منتشر می شود. حقوق دانی که در بیانیه سیاسی خود مرزی میان کنش اعتراضی و اغتشاش گری نمی گذارد، چگونه توقع دارد که با او بر مبنای قواعد و قوانین حقوقی گفتگو شود، در حالی که خود ملتزم به آن قوانین نیست. او بر اساس کدام منطق حقوق اجتماعی یا شهروندی، جولان گروهی خاص( ! ) در خیابان را تا هموار شدن مسیر اعتراض مجاز می شمارد؟ او چگونه و بر چه اساسی آشوب گرانی را که مرتکب رفتارهای فاجعه بار می شوند، معترض می خواند و تازه از حاکمیت می خواهد که نه فقط علیه این گروه خاص اقدام نکند و مانع جولان خیابانی آنها نشود بلکه عذرخواهی هم بکند! انحطاط فکری اینجاست که باز گذاشتن دست اغتشاشگران هتاک، در راستای صیانت از مصلحت عمومی و منافع ایران عزیز دانسته شود (!). هر عقل سلیمی گواهی می دهد که آشوب طلب و اغتشاشگر صدای ملت نیست تا چه رسد به اینکه صدای خدا باشد بلکه ملت است. دشمنی که به قصد نابودی و خشکاندن ریشه ملت، فریاد بر آورده است. حقوق دانی که خود را به جهالت زده و با وجودی که هنوز مدت کوتاهی از باز شدن پرونده مرگ خانم امینی نگذشته، از سریز شدن کاسه صبر ناظران منصف ( ! ) یاد می کند، حقوق دان نیست. کدام پرونده قضایی پیچیده ای را می توان سراغ داد که رسیدگی به آن در کمتر از یک ماه به صدور حکم منجر شده است؟ چنین دادرسی را تنها در محاکم قضایی دیکتاتوری سراغ داریم. هرگز چنین حقوق دانی را نمی توان استاد آزاد و مستقل نامید. او آنچنان اسیر ارزش داوری های غیر حقوقی و شخصی شده است که نمی تواند مرز میان اعتراض و اغتشاش را تشخیص دهد. تاسف بار اینجاست که جوان دانشجوی این مرز و بوم به چنین اساتیدی سپرده می شود تا دانش و معرفت حقوقی بیاموزد!! 19 مهر 1401 @mahdavizadegan
🔰 جهل نا مقدس و جهان برونویی ✍ داود مهدوی زادگان ◀️ روزگار امروز جهان، روزگار نامقدسی است. امر غیر قدسی بر جهان سیطره یافته است و بر آدمیان حکمرانی می کند. به هر سو بنگریم نشانی از نامقدس بودن را می توان مشاهده کرد. کمتر کسی می تواند ادعا کند در آنجایی که ایستاده نامقدس نیست. چون جهان امروز، جهان سراسر دنیوی شده است. ما در دنیای سکولار شده به سر می بریم. اگر این حقیقت را درک نکنیم، از فهم دقیق و درست مختصات زمانی و مکانی خود عاجز می مانیم. ◀️ اینکه حکیمی الهی با مردمی خدا جو تصمیم گرفتند بر این عالم سراسر دنیوی و نامقدس شده بشورند و آن را برهم زنند، بحث دیگری است که در جای خود باید بدان پرداخت. اما اکنون بحث از جهان نا مقدس است که در آن زیست می کنیم و بر ما حکمروایی می کند. ◀️ یک رویه دنیای نامقدس امروز دانش است و رویه دیگر آن جهل نامقدس است. این جهل از امر قدسی ناشی نمی شود. چون هیچ سنخیتی با آن ندارد. باز گرداندن جهل مقدس و نامقدس به امر قدسی که به نظر برخی ها در دنیای امروز نا ممکن است، مکابره و جفای بزرگی است. ◀️ همگان، در اغتشاش های چند روز اخیر دیدیم و دیدند که چگونه آشوب طلبان از روی کینه و خشم، قرآن و مسجد و مامور امنیت را آتش زدند و بسیجی خدا جو را به شهادت رساندند و روسری از ناموس مردم کشیدند و بر شعائر الهی مانند حجاب هتاکی و جسارت کردند و زنان شان عفت و حیا را کنار گذاشته در خیابان برهنه شدند و علنا از جنسی شدن شهر دفاع کردند. هیچیک از این اعمال شنیع و کفر آلود و شیطان پرستانه را نمی توان به جهل مقدس نسبت داد. آنها علیه امر قدسی شوریده بودند و خیابان را به آتش کشیدند. در این ماجرا نه از بوکو حرام خبری بود و نه از داعش و طالبان تا بتوان پای جهل مقدس را به میان کشید. گرچه اگر آنها هم بودند در کنار اغتشاش گران بودند و نه در کنار مردم دیندار و بسیجیان خدا جو. ◀️ هر چه در این چند روز اتفاق افتاد، بخشی از آن به دانش مدرن باز می گشت. به عقلانیت ابزاری بر می گردد که در خدمت نظام سلطه جهانی است و علیه ملت انقلابی توطئه می کند. اما بخش مهم تر آن هم به جهل نا مقدس جماعت اغتشاشگر و آشوب طلب باز می گشت. ◀️ جهل نامقدس همان آگاهی های کاذبی است که علیه معرفت و سنت و شعائر الهی تولید شده است. معرفت توحیدی طاغوت ستیز را به افیون توده ها؛ سنت مردانگی و آزادگی دینی را به رعيت پروری؛ و حکم شرعی حجاب را که مایه سرافرازی و تعالی زن است، به اجبار و اکراه تعریف و تفسیر کردند. ◀️ اکنون روشنفکر نمایان غربزده دوشادوش پروپاگاندای رسانه ای نظام سلطه جهانی در تولید جهل نامقدس و آگاهی کاذب، بیش از گذشته دست به کار شده اند. فهرست بلند بالایی از این آگاهی کاذب را در گفتار و رفتار شان می توان مشاهده کرد. اغتشاش‌گران مامور امنیت را آتش می زنند و روشنفکر نمای ایرانی نیروی انتظامی را به خشونت و سرکوب متهم می کند و خواهان عذر خواهی است. ادامه متن: 👇👇👇
◀️ اما آه سوزان و دردمندی آنجا است که دانشور دیندار مان در این تولید جهل نامقدس و آگاهی کاذب سکولارها، همدلانه مشارکت می کند. بدترین شکل کار این است که جهل مقدس بجای جهل نامقدس جا زده شود. در این حالت، جهل نا مقدس از وجه بسیط آن به جهل مرکب سوق داده می شود. این کار توسط اهل دیانت بهتر اثر می کند. مانند کشیشی که در دنیای سکولار شده، علیه سلطه پانصد سال قبل کلیسا، گریبان به در می کند. امروز ماجرای جُردانو برونویی تکرار نشده که الهام گرفتن از او را تجویز کنیم. ایران اسلامی اروپای قرون وسطای مسیحی نیست که به آن اشارت می رود. مگر بوکوحرام و داعشی در اینجا حضور دارند که بجای جهل نا مقدس جا زده می شوند. ◀️ در ساده ترین سطح تحلیل، به نظر می رسد که برخی از دانشوران دینی هنوز التفاتی به مختصات زمانی و مکانی خود ندارند که همچنان در دنیای برونویی پانصد سال قبل سیر می کنند. در دنیای امروز، جهل نا مقدس بر جهل مقدس غلبه و سیطره دارد. نگذاریم خشونت و سرکوب سازماندهی و برنامه ریزی شده جهل نامقدس بر تقدیرات ملت مسلط شود. 19 مهر 1401 @mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از جامعه‌جنسی تا جامعه الهی 🎤شهید بهشتی :وای اگر مساله ارضائ جنسی بشود محور روابط اجتماعی https://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
🔰 خدا و عقل سلیم را ببین ✍ داود مهدوی زادگان 📌 آقای مهندس ضرغامی، وزیر محترم گردشگری در توئیتی گفته است که: " باباجون مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینن؟!". 📌 این جمله از جهت آنکه وزیر دولت جمهوری اسلامی ابراز کرده مبهم است. چون چنین حرفی از کارگزار دولت اسلامی که متعهد به اجرای شریعت اسلامی است، بسیار بعید و عجیب است. به همین خاطر، لازم است که ایشان درباره گفته خود توضیح دهد. 📌 انشالله که آقای ضرغامی با این جمله دور از انتظار، دنبال غایات تبلیغاتی و رأی جمع کردن برای آینده نباشد که اگر این باشد، راه درستی را انتخاب نکرده است. 📌 اما حالا که ایشان چنین سوألی را طرح کرده پاسخش این است که اولا ایشان مردم ایران را نشناخته که چنین نسبت ناروایی را به آنان داده است. ملت ایران دیندار است. به فرموده شهید عزیز مان، سردار حاج قاسم سلیمانی، مردم ایران امام حسینی و ملت شهادت هستند. الگو و راهنمای این مردم ابا عبدالله الحسین علیه السلام است که غایت قیام خود را اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر، اعلام کرده است: «وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی، اُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ اَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی عَلِىِّ بْنِ أَبِی طالِب». 📌 ثانیاً، به ایشان می گوییم که " باباجون برای نخواستن امر بمعروف، باید خدا و عقل را ببینی". نمی گویم ببینند، چون گفتیم که مردم ایران به جهت دینداری شان چنین خواسته ای ندارند. باری، باید ایشان خدا و عقل را ببیند. چون امر بمعروف، هم حکم خدا است: " الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ" ( الحج : 41 ) 📌 و هم حکم عقل است. عقل سلیم به جامعه سالم و سعادت خواه توصیه امر بمعروف و نهی از منکر می کند. اگر آقای ضرغامی منکر چنین توصیه ای از سوی عقل است، باید اثبات کند. چون معقولیت چنین توصیه ای کاملا بدیهی و برهانی است. 📌 بنابر این، اکنون که خداوند متعال به مومنی چون جناب مهندس ضرغامی تمکّن حضور در حکمرانی را داده است، بهتر است که اولاً شکر این نعمت الهی را بجا آورد و ثانیاً به تعریفی که کتاب وحی از کارگزار مؤمن کرده عمل کند و ثالثاً در امر حکمرانی و اصلاح جامعه همواره از عقل سلیم تبعیت کند. 20 مهر 1401 @mahdavizadegan
🔰 راز بقای دو قطبی انقلابی و برانداز ✍ داود مهدوی زادگان 🔺 عرصه سیاست تا پیش از انقلاب اسلامی محدود و کنترل شده بود. اما بعد انقلاب اسلامی این عرصه وسعت چشمگیری پیدا کرد و افراد و جریانات سیاسی مختلفی را در خود جای داد. تمام این جریانات در طول این سال های پر افت و خیز، فعالانه به کنش‌گری سیاسی مشغول بوده و هستند. جدید ترین این کنش‌گری را در حوادث شهریور امسال شاهد هستیم. صف آرایی این عمل سیاسی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز، به تدریج در چارچوب دو قطبی انقلابی و ضدانقلاب یا برانداز شکل گرفته است. کنش سیاسی گروهی در راستای حفظ و تثبیت نظام اسلامی است و گروه دیگر در جهت ضد نظام و مخالفت عملی با آن کنش گری می کنند. 🔺 اکنون، سوال مهم این است که راز بقای این دو قطبی سیاسی در چیست؟ دلیل مانایی دو قطب سیاسی انقلابی و ضد انقلاب چه چیزی است؟ 🔺 راز بقای جریان سیاسی هر آن چیزی است که اگر از او ستانده شود، معدوم و مطرود می شود. بر همین اساس، بقای جریان انقلابی به صداقت و راستگویی است. اما بقای ضد انقلاب به وارونه گویی و بی صداقتی است. چون بنیاد جریان اسلام سیاسی بر اخلاق مداری و دینداری است. به همین خاطر، مردم از کنشگر انقلابی فقط راستگویی و راست کرداری را انتظار دارند. اما بنیاد جریان مخالف و برانداز در رئالیسم سیاسی و ماکیاوللی بودن است. این جریان بر پایه اصل هدف وسیله را توجیه می کند، هر گونه وارونه گویی را جایز می سٌمارد. ماکیاولیسم سیاسی برای تصاحب و حفظ قدرت، هر گونه دروغ و نیرنگ و بد اخلاقی های بظاهر مثبت را توصیه می کند. لذا اگرچه مردم از فرد انقلابی اخلاق گرا انتظار وارونه گویی و بی صداقتی را ندارند ولی اگر ضدانقلاب دروغ بگوید و خشونت بورزد، تعجب نمی کنند. چون مردم برای تحلیل قطب های سیاسی، بر اساس کل شئٍ یرجع الی اصله، آنها را به اصل و بنیادشان بر می گردانند. 🔺 بنابر این، اگر انقلابی را دیدید که دیگر انقلابی نیست، بدانید که عامل بقای انقلابی بودن خود را از دست داده یا کنار گذاشته است. اگر او را در جبهه ضد انقلاب و برانداز مشاهده کردید، تردید نکنید که او با بنیاد اخلاق مداری خدا حافظی کرده است و برای احیای خود و بدست آوردن عامل جدید بقای سیاسی به ماکیاولیسم و رئالیسم سیاسی رو آورده است. 20 مهر 1401 @mahdavizadegan
🔰 قاعده سازی فقه خوارجی برای شعله ور ماندن آتش فتنه ✍ داود مهدوی زادگان 🔸 ویژگی فقه خوارجی این است که از سنت نبوی و علوی بهره بگیرد تا از سویی بر حکومت اسلامی اتهام زند و آن را نفی کند، و از سوی دیگر حکومت طاغوت و نظام سلطه جهانی را مشروعیت ببخشد. آنچنان که در آستانه میلاد پیامبر فرصت را برای تشویش اذهان عمومی مغتنم شمرده از سنت نبوی برای روشن نگه داشتن آتش فتنه اخیر، قاعده سازی می کند. 🔸 فقه خوارجی با دانش اصول الفقه که حاصل زحمات خالصانه علمای پاک سرشت است، نگاه نا پاک انداخته آن را خرج امیال سیاسی خشونت طلبانه خود می کند. بنگرید که چگونه قاعده " اصاله البرائه " را در دو جای بظاهر متفاوت به خدمت می گیرد. 🔸 فقه خوارجی در جایی که حاکمیت بدلیل اهمیت و خطیر بودن مساله واگذاری امر حکمرانی به افراد، باید صلاحیت داوطلبان انتخابات را احراز کند؛ بر مبنای اصالت البرائه با لزوم احراز صلاحیت داوطلب مخالفت می کند تا به این وسیله، داوطلب غیر ذی صلاح هم بتواند وارد حاکمیت شود. اما فقه خوارجی وقتی می خواهد حاکمیت را به ناحق محکوم کند، جریان اصالت البرائه را منتفی می داند تا بتواند مأمور انتظامی را تحت هر شرایطی متهم کند!! 🔸 سوال اینجا است که اگر حاکمیت، داوطلب نیروی انتظامی را بر مبنای اصالت البرائه به استخدام خود در آورده است، دیگر نمی توان مامور انتظامی را با نفی قاعده برائت متهم کرد. چون صلاحیت او پیش تر با همان قاعده، مسلم فرض شده است. لذا تا وقتی جرمی علیه مأمور انتظامی اثبات نشود، اتهامی بر او متوجه نیست. و در این مورد " اصل برائت " جاری است. 🔸 اما استنباط قاعده حکومتی از این فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه و آله: " کل من طرق رجلا باللیل فاخرجه من منزله فهو له ضامن ..." ( کافی . فقیه . تهذیب )؛ محل تردید است و دلالتی بر حاکمیت ندارد. چون روایت مربوط به قطاع الطریق ( راهزنان ) است. نمی توان فروعات اتهام علیه مأمور حکومت را از این روایت نبوی استخراج کرد. بلکه برای شمول ضمانت کارگزار حاکمیت به دلایل دیگری مانند اتفاقی که برای خلیفه دوم افتاد ( سقط جنین زن متهمه ) نیاز است. حتی امیر المومنین علی علیه السلام خلیفه را متهم به قتل نکرد بلکه فقط او را محکوم به پرداخت دیه جنین کرد. مجازات قاتل قصاص است و نه پرداخت دیه. از کلام فقهای بزرگ مانند مرحوم علامه حلی نیز بیش از این فهمیده نمی شود. بویژه که گفتار آنان در بستر فقه حکومتی شکل نگرفته است. 🔸 اگر فقه خوارجی در نیت و گفتار خود صادق است و تقوای الهی را در نظر دارد و صرفاً در صدد بیان حکم مساله درگذشت متوفا است‌؛ باید برای مردم حکم فقهی کسانی که به ناحق مأمور انتظامی را آتش زدند و مضروب ساختند و بسیجیان پشتیبان نظم و امنیت را به شهادت رساندند و چادر و روسری از زن مسلمان کشیدند، معلوم کند. خصوصاً باید حکم فقهی آن کسانی که با صدور بیانیه های سیاسی آتش اغتشاش و هرج و مرج را شعله ور کردند، معلوم کند. 🔸 اگر فقه خوارجی در پاسخ به این پرسش از جریان " اصل بر برائت " استفاده کند، نباید در بی شرمی او تردید کرد حتی اگر از پاسخ دادن به این سوال طفره رود. 20 مهر 1401 @mahdavizadegan
🔰 ادبیات استعاری اپوزیسیون دیگر نخ نما شده است ✍ داود مهدوی زادگان 🔹 سالها ست که جریان مخالف و برانداز و خوارجی مسلکان در ستیز با نظام اسلامی از ادبیات استعاری و رمزنگاری شده استفاده می کنند. اپوزیسیون از این نوع ادبیات در نظام های استبدادی و دیکتاتوری به دلیل مواجهه با محرومیت و سرکوب شدید، استفاده می کند. مانند کتاب نامه های ایرانی منتسکیو که با ادبیات استعاری نظام پادشاهی فرانسه را به نقد کشیده بود. 🔹 اما اپوزیسیون جمهوری اسلامی که غالباً با برخورداری از امکانات و ظرفیت های بالا و نفوذ در حاکمیت، آزادانه می نویسند و حرف می زنند و عمل می کنند. با وصف این، آنان نیز از ادبیات سیاسی استعاری استفاده می کنند. 🔹 مفاهیم زیادی مانند گفتگو، اعتراض، آزادی، استبداد، نفی خشونت، تسامح و تساهل و غیره در ادبیات اپوزیسیون وجود دارد که میان تهی شده است و از معنای حقیقی برخوردار نیست و غالباً ماهیت استعاری و رمزی شده پیدا کرده است. بطوری که عدم التزام حقیقی آنان به این مفاهیم را می توان در آشوب های خیابانی مشاهده کرد. این معنا در حوادث خشونت بار اخیر کاملا بر مردم آشکار شد. مردم دیدند که چگونه جریان مخالف و برانداز که سالها از مفاهیم مردم پسند بهره می برد، به یکباره در چشم بر هم زدنی باطن خشونت طلبانه و سرکوب گرانه شان را نشان دادند و شهر را به آتش کشاندند. اپوزیسیون در چند هفته ای که فرصت جولان را پیدا کرده بود، ترس و وحشت را در خیابان مستولی کرد. 🔹 متاسفانه تولیدکنندگان فکری این جریان و روشنفکران شان، نه فقط برابر این فجایع سکوت اختیار کردند بلکه بعضاً در صدد توجیه آن بر آمده اند و نا جوانمردانه حاکمیت را مقصر دانسته اند. 🔹 اما این رفتار خشونت طالبانه اپوزیسیون و توجیه گری نویسندگان شان بر مردم آشکار ساخت که ادبیات استعاری آنها به مثابه اسم رمزی برای آشوب و اغتشاش خیابانی بوده است. مردم بویژه با حوادث اخیر پی برده اند که تلاش رسانه ای آنها برای زمینه سازی فکری و آماده سازی افکار عمومی است. به همین خاطر، این ادبیات مظلوم نمای استعاری نزد مردم نخ نما شده است و اثر خود را از دست داده است. 21 مهر 1401 @mahdavizadegan