eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
774 عکس
92 ویدیو
14 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
نحوه متمایز مواجهه با تحجر و تجدد در موضوع زن (قسمت اول) واکنش بیداری ملت به عنوان قطب تحجر در ایتا به این توییت معنادار است از این بحث‌ها گذشته مسأله قدر پیچیده نیست اما خطای این جماعت در کجاست؟ ۱. تقلیل دادن تحجر به مُشتی رویه‌های فرهنگی تاریخی که رقیق شده و آثاری از آن چندان مشهود نیست خود نشان از نفهمیدن تحجر است در حقیقت اینها چرا تحجر را این‌قدر کوچک و تاریخ گذشته می‌بیند؟ چون یا از همینه‌ی غرب دچار شوک شده یا اصلا زن انقلاب اسلامی عمیقاً درک نکرده است که دیگری‌هایش را بشناسد. تحجر هم الهیات دارد هم گفتمان فراگیر و پایگاه قدرت هر کس اینها را نمیداند و رد آن را تا بدنه حاکمیت نزده یا خود درون این طیف قرار دارد یا بی‌اطلاع است. ۲. تحجر قبل از اینکه یک نیروی فرهنگی و اجتماعی فعال باشد یک خوی و یک روش تفکر است که خودش را در مسائل بسیاری دیگر نشان می‌دهد. اخلاقیات و شیوه ی فكر تحجر استیلا و قهر است مردم نمیفهمد، انسان و حرکت نمیفهمد و حاکمیت دینی را با دیکتاتوری دینی اشتباه می‌گیرد. فقط کافی است از باب نمونه مسأله حجاب و فضای مجازی را در این کانالها تحلیل کنید. تحجر در مورد زن قائل به استقلال هویتی نیست و او را ذیل مرد می‌فهمد و از او نوعی انسانی با کیفیت پایین‌تر می‌سازد. اگر فریب شعارهای توخالی و گل‌درشتش را نخورده باشید آن را در فقه، کلام، تفسیر، اخلاق، فلسفه، عرفان، تاریخ، سیاست و حکمرانی میبینید. ۳. معلوم است که نزاع اصلی میان اسلام و غرب است و صحنه درگیری اصلی در اوج تقابل همینجاست. لذا باید عمده‌ی نیرو اینجا متمرکز شود. اما تحجر برای بقا چاره‌ای جز تمسک و تشبه به جریان خالص انقلاب اسلامی را ندارد. تحجر عریان چون صلب و عیان است هرگز برای عموم جذابیتی ندارد لذا خودآگاه یا ناخودآگاه از ادبیات اسلام و انقلاب دزدی کرده و خودش را با آن یک کاسه می‌کند نیروی انقلاب در حین مبارزه با غرب وقتى تحجر خودش را انقلابی و اسلامی معرفی میکند به شدت تضعیف می‌شود و در نزاع با غرب آسیب میبیند فقط یک نمونه در آن زن زندگی آزادی است. در حوادث سال گذشته چه چیزی ما را در جذب و اقناع زنان در برابر غرب ناکارآمد می‌کرد؟ ۴. عقلانی است که شخص رهبری دفع خیانتها و جهالت‌های تحجر را علنی نکند و به مضمون خطاهای آنها بپردازد. هم نزاع اصلی با غرب است هم ممکن است در این رویه اصل دین یا اصل نهاد حوزه تحت‌الشعاع قرار بگیرد و هم بر گیجی‌ها افزوده شود. اما چنانچه به همین دیدار نگاه کنید در حدود یک سوم زمان جلسه حتی بیش از نقد غرب ایشان دارند رویکردهایی نقد میکنند که زنان را کمتر از مردان انسان می‌پندارند در انسانیت در معنویت در مسوولیت اجتماعی در مناصب حاکمیتی و مشاغل و در انجام تکالیف خانه متحجرین آدمهای عیان و ترسناکی نیستند، حرفهای متحجرانه هم در همه جا پیدا میشوند بستگی دارد الگوی اسلامی را چه بدانیم حتی بسیاری انقلابیون هم که در سایر مسائل ضد تحجرند در موضوع زن به سختی می‌توانند از سایه‌ی تحجر بیرون بروند. نقد غربی ذیل همان سودجویی، لذت جویی و تشابه و برابری جنسیتی ایراد شد. ۵. شرق برای اینکه بتواند بقا داشته باشد باید به انقلاب آویزان شده و خود را به شکل آن در بیاورد چه می‌کند؟ یک شرق تخیلی، رادیکال، ضیق، ناممکن و کتک‌خور برساخت می‌کند‌ تا هم خود را تبرئه کند و هم اهمیت شرق را کمتر نشان بدهد و هم بگوید فقط به غرب بپردازید. اینگونه مرزهای گفتمان انقلاب غیر شفاف شده و هر چیزی را میشود به آن بار زد. اتفاقاً باید سختگیری و بر معیارهای تیز انقلاب پافشاری کرد در مورد زن مهمترین و مقدم ترین معیار استقلال زن و حراست از اراده‌ی انسانی اوست. سخت بگیرید. کاری که من بارها از آن به عنوان «آزمون استقلال زن» یاد کردم. @Mahdi_Takallou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 همسر شهید سلیمانی چگونه ایشان را یاری می‌داد؟ 🔹خاطره روز گذشته رهبر انقلاب از جلسه عجیب با فرماندهان سپاه و نقل قول حاج قاسم از همسرشان برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
هدایت شده از مجید دهقان
💠 گفتمان سنتی، گفتمان انقلاب و لایحه ارتقا امنیت زنان گفتمان دینی از پیش از مشروطه تا دهه‌های بعدی در مسائل زنان دو ویژگی کلی داشت: اول این که مساله اش دین بود و به مسئله زنان به عنوان اشکالی بر دین می‌نگریست. دوم این که خانواده‌گرا بود با تفسیری که زنان را درون خانواده تعریف می‌کرد و با مفهوم خانواده‌گرایی با هرگونه حضور اجتماعی زنان مخالفت می‌کرد. اندیشه شهید مطهری نقطه عطف بود. مساله او در کتاب "نظام حقوق زن در اسلام" گرچه دین است ولی در "مساله حجاب" دغدغه زنان را دارد، البته تنها زنان دیندار و نه همه زنان. تاکید او بر خانواده نیز سر از پرده‌نشینی زن در نمی‌آورد. سر و صدای انقلاب بلند شد و در گفتمان نوپای انقلاب نیز خانواده‌گرایی با پرده‌نشینی تمایزی جدی داشت. اضافه بر این که مساله آن عموم زنان بود نه تنها زنان دیندار و این یک پله بالاتر از اندیشه شهید‌مطهری بود. به همین دلیل انقلاب برای زنان جذابیت داشت همان‌گونه که انقلاب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله برای زنان جذاب بود. پس از انقلاب اما پیگیری امور زنان دو پاره شد. "مساله زنان" را گفتمان خط امام و بعدا اصلاحات به دوش کشید و به ناکجاآباد برد و "مساله خانواده" را گفتمان اصول‌گرایی نمایندگی کرد و به مفهوم سنتی آن فهمید. این وسط گفتمان انقلاب بی‌نماینده ماند. سالی یکبار رهبر انقلاب نگرش گفتمان انقلاب را درباره زنان یادآوری و مساله زنان را جدای از مساله خانواده (و نه در ستیز با آن) طرح می‌کند ولی بدنه این گفتمان راه خودش را می‌رود. روایت سرِ گفتمان با بدنه آنان ناسازگار است. سر، گفتمان انقلابی در حوزه زنان را تقویت می‌کند و بدنه گفتمان سنتی را. جوانانی هم که همسو با روایت گفتمان انقلاب هستند دستی در قدرت ندارند. این که بدنه گفتمان دینی بدون نیاز به مداخله رهبر انقلاب به شدت لایحه حجاب را پیگیری می‌کند و آن را با مداخله حاکمیتی و جرم‌انگاری حداکثری تا تصویب نهایی همراهی می‌کند ولی لایحه ارتقا امنیت زنان را به اغما می‌برد تا دوباره با اشاره آقا در سخنرانی عمومی به راه بیافتد ریشه در همین امر دارد. حجاب مساله گفتمان دینی سنتی است ولی امنیت زنان نه. لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی می‌کند. این طفل نوپا درگفتمان انقلاب اما در برابر گفتمان پرقدرت سنتی بی‌دفاع است، اشارات سالیانه رهبری مگر رمقی به آن دهد. آیا مجلسِ حاضر در هفته‌های نزدیک به انتخابات توان آن را دارد که راوی گفتمان انقلاب اسلامی در مساله زنان باشد؟ خلقی در حال تماشای این نزاعند. جوانانِ نگران ولی امیدوار به آينده، زنان بی‌پناهِ درگیر خشونت و حتی زنان انقلابی و وفادار به گفتمان انقلاب. آیا انقلاب اسلامی بالاخره مساله زنان را به رسمیت می‌شناسد و پناهی در این دوران بی‌پناهی برای آنان خواهد بود؟ چشمی امیدوار و دیگری بیمناک است. @majiddehghan
باید خیلی درباره‌ی تحجر صحبت کنیم. ابعاد مختلفی به ذهن من می‌رسد. اول اینکه مناسبات تحجر در موضوع جنسیت و زن بسیار ویژه و منحصربفرد است که کاملا صحنه را در این زمینه خاص می‌کند. و باید در خصوص نحوه‌ی مواجهه‌ای با آن بحث کرد. تفاوت مبارزه با تحجر و تجدد متفاوت است. اگر کسی خواست این را در اندیشه رهبری مقاله کند مواردی جهت راهنمایی به ذهنم می‌رسد. اما دست کم روشن است که رویه‌های متحجرانه در دو قالب رخ می‌نماید. گاه در قالب یک جریان متعین و نه لزوما متشکل و گاهی در قالب پسماندهای فکری در زبان خودی‌ها و غیرمتحجرین. یعنی غیرمتحجرین ممکن است هنوز نتوانسته باشند خود را از سنت‌های متحجرانه کاملا پیراسته کند. این گروه بیشترین نقش را در تولید آشفتگی و عدم اعتماد بنفس در زنان دارند. چون با زبان دین همچنان استیلا و استبداد می‌آفرینند. @Mahdi_Takallou
بت‌های ایستاده‌ی تکراری و تبر روی زمین‌مانده‌ی ابراهیم مقصر این رکود منم! شما انکارش نکنید! در ادامه‌ی مباحث قبلی توضیح دادم که انسداد و رکود در حوزه زنان چیست و کجاست. ممنون که می‌خوانید و در بحث شریک می‌شوید. کمک کنید این یخ را بشکنیم.... بخش اول: https://eitaa.com/mahdi_takallou/1152 بخش دوم: https://eitaa.com/mahdi_takallou/1153 @Mahdi_Takallou
🔸بت‌های ایستاده‌ی تکراری و تبر روی زمین‌ماندهٔ ابراهیم مقصر این رکود منم! شما انکارش نکنید! بخش اول اولین باری که با مسائل زنان درگیر شدم پانزده‌سال پیش بود. آن روزهای اول جوانی در یک بحث داغ در دفاع از گشت ارشاد محکم گفتم که 28 نهاد در مسئله حجاب تکلیف دارند که ترک فعل می‌کنند اما دلیل نمی‌شود این آخری که دارد کارش را انجام می‌دهد هم تعطیل شود. تا سال گذشته این مهم‌ترین استدلال دفاع از گشت ارشاد بود با این تفاوت که گویا اخیراً تعداد نهادهای مکلف به 32 رسیده و حالا هم می‌شود درباره‌ی لایحه‌ی حجاب همین‌ها را تکرار کرد؛ درحالیکه سرعت تغییرات در حجاب خیلی بالاتر از تغییر در استدلالهای ضعیف و کم‌ است. هنوز هم مثل پانزده سال پیش از قیمت چادر گلایه می‌کنند! هنوز هم دارند به عنوان یک کشف تازه می‌گویند لباس مناسب در فروشگاه‌ها سخت پیدا می‌شود. آن روزگار مثل خیلی‌های دیگر که با حجم شبهات حقوقی زنان آچمز شده بودم به من «نظام حقوق زن در اسلام» مطهری را تجویز کردند. ساکت شدم اما تسکین نیافتم. دلم حقیقت بیشتری را مطالبه می‌کرد. هنوز که هنوز است برایم ماجرای عقل زن حل نشده است و جمع‌بندی شهید مطهری را نپذیرفته‌ام. تقریبا هر کجا رفتم از من ماجرای خطبه‌ی 80 را پرسیده‌اند. البته معمولاً خانم‌ها می‌پرسند و آقایان بیشتر به آن استناد می‌کنند. مهم‌تر از هر چیزی برای من این عجیب است که چرا نظریات پیشرو و بدیلی مثل نگاه رهبری که نوآورانه‌تر و عمیق‌ترند در مورد عقل زن و بسیاری موضوعات دیگر راه به واقعیت روزمره و فراگیر پیدا نمی‌کنند؟ یک نفر زیر صفحه رهبری کامنت داده بود که مگر شما عقل زن را ناقص نمی‌دانید چه شده الان به خاطر انتخابات یاد عقل زن‌ها افتادید. اینجا چه بازیگرانی دارند بد بازی می‌کنند که رهبری با شرقی‌ها اشتباه گرفته می‌شود؟ مثلاً آیا می‌شود این روزها به اسطوره‌ی «اطاعت از شوهر» و «ولایت مرد» تشکیک کرد و روایت دیگری از رابطه‌ی زن و مرد را دنبال نمود؟ آیا تصلب انگاره‌های شرقی را می‌توان شکست که هر روز غرب از دختران قبیله ما دزدی نکند و خود با دست خود فمینیست تولید نکنیم؟ یکی از اساتیدی که اخیراً دلمشغول حوزه زنان شده و مدام به عنوان مقرّر الگوی سوم دعوت می‌شود در توضیح زن می‌گوید زن باید همان‌طور که مقابل خدا فروتن است نسبت به شوهر هم مطیع باشد اما از روی رغبت! که اگر زن غُدبازی دربیاورد خانواده از هم می‌پاشد، این چه تصویری از مرد است که همه‌ی بار حفظ خانواده را به دوش زن می‌اندازد؟ این دیگر چه زوجیت کجی است که تا عمق ذهن‌ها و حتی نسل جوان فرو کردید؟ اما چرا این حرفهای نامتعادل هنوز بدیهی هستند؟ مگر ما 50 سال پیش اینها را حل نکرده بودیم؟ القصه این انگاره‌های شرقی مثل یک عفونت در خون انقلاب اسلامی وارد شده و دارند نفس ما را می‌گیرند و دشمن غدار هم از روبرو به این جسم درگیر عفونت حمله می‌کند. درحالیکه ما با «ما شما زن‌ها را به رهبری قبول داریم» انقلاب کردیم و سودای آرمان‌های بسیار بزرگی را با این نیروهای عجیب زنانه در ذهن پرورش دادیم اما امروز باید با اثبات انسانیت برابر و نفی جنسیت‌زدگی مست کنیم و گریبان چاک کنیم! تازه آقایان مذهبی و منبری دارند حق حضور اجتماعی زن را ثابت می‌کنند درحالیکه ما 45 سال پیش حضوری تاریخی زنانه‌ی زنان و نه صرف حضور اجتماعی او را در انقلاب دیده بودیم! ما قرار بود سال 91 با فرمان الگوی سوم به سراغ مخاطب بیرون از مرزها برویم اما این‌روزها پرتکرارترین سوال از من این است که «اصلاً الگوی سوم زن امکان تحقق دارد؟ می‌شود چند نفر مثال بزنید؟». دیگر از تعریف الگوی سوم بگذریم! این شکاف باید‌های واقعی و واقعیت‌ها یعنی پروژه‌ی الگوی سوم خیلی ماقبل انتظار در حال تغییر اتمسفر است و این یعنی مشکلات غیرطبیعی‌اند. توجیه نکنید و فلسفه تکرار نبافید. من نمی‌گذارم سال دیگر چنین دیداری برگزار کنید! @Mahdi_Takallou
🔸بت‌های ایستاده‌ی تکراری و تبر روی زمین‌ماندهٔ ابراهیم مقصر این رکود منم! شما انکارش نکنید! بخش دوم یا افق و آرمانی برای این پروژه در ذهن ندارید که راضی هستید یا نفعی در انکار کندی‌ها هست که من نمی‌دانم. آیا این روایت یأس است؟ خیر زن‌های الگوی سومی در متن واقعیت روزمره دارند می‌دوند و در ادامه‌ی رسالتی 57‌ایشان در حال تحقق الگوی سوم دنیا هستند، اما هنوز ذهنیت عمومی از دریچه‌ی زن شرقی و غربی به آنها نگاه می‌کند و او در وضعیت بی‌جهانی و بی‌گفتمانی تنها می‌ماند. خانم می‌گوید چرا وقتی ما به صداوسیما دعوت می‌شویم به زور باید گریم (آرایش سنگین) شویم؟ خب این یعنی چنین زن تصویر فراگیر نیست هرچند که میلیون‌میلیون زن در این دسته باشند! گفتمان حاکم گفتمان زن مستقل شریف نیست و ما هم البته قرار نبود به تعداد زنان هیئت علمی و ورزشکار راضی شویم. اصلاً سقف قول‌وقرار زن و انقلاب 57 اینجا نبود. اینها بیشتر کاربرد اسکات خصم دارد که درجای خود می‌توانید استفاده کنید! من گفتم رهبری حرف‌های تکراری می‌زند، برخی که نفعشان در نفهمیدن بود شروع به دفاع از رهبری کردند. من که البته نمی‌توانم منافع آن‌ها را تغییر بدهم لذا خرده نمی‌گیرم اما من دارم به رکودی غیرطبیعی اشاره می‌کنم که پس از دفاع مقدس تا اوایل دهه‌ی نود (بازگشت جاهلیت اولی) زن انقلاب را نفهمید و به او هنجارهای شرقی و غربی را تحمیل کرد. مزخرفی به نام جمع بین نقش‌ها هم نتیجه همین تحمیل‌های دوگانه است که باز توسط کندذهن‌های خودمجتهدپندار به زن تحمیل شد! من دارم به انسدادی اشاره می‌کنم که پس از دهه‌ی نود هم توسط ادبیات‌پردازان آلوده‌ به عفونت شرق و غرب راه حقیقت را برای حرکت زن دشوار کرد و سی سال نظریات رهبری را مهجور نمود. در تمام این سالها نه زنها راکد شدند و نه رهبری اما خودمجتهدپنداران تریبون‌دار که به ریسمان حقیقی چنگ نزدند و آقا را درست‌وحسابی نخواندند راه را برای زن و رهبری کند کردند. زنان از درون سرشار از اراده‌ی حرکت‌اند اما فضایی که باید آن‌ها را به رسم انقلاب و دفاع مقدس باور می‌کرد به‌رسمیت نمی‌شناسد. علت هم در تورم و گسترش افقی ادبیات حوزه زنان است، پژوهش‌ها با پروژه‌ی الگوی کم‌نسبت است و تازه این‌سالها حوزه یادش افتاده به فلسفه جنسیت بپردازد. ما تسهیل‌گران علمی و عملی ِحرکت زن، نه خیلی جلو می‌رویم و نه خیلی عمیق می‌شویم چون دستمان به ریسمان الهی نیست و متفرقیم و چاه‌هایی را می‌کنیم که چندان آبی ندارد! پرسش‌ها تکراری است، ایده‌ها تکراری است، جواب‌ها تکراری است، مشکلات تکراری است، بدتر از هر چیزی اینکه این ابتدائیات است که تکرار می‌شود نه حرف‌های جدی و پیشرو. همه هم در یک چرخه‌ای بازتولید نسلی می‌شود! این‌هایی که رهبری مجبور به یادآوری چندباره‌ی آن شده، تازه حرف‌های ابتدایی و ساده‌ی او است. هنوز خیلی حرف‌های مهم‌تر او خوانده نشده که تکراری در کار باشد. هنوز پیام کنگره‌ی او که مهم‌ترین حرف اوست درست خوانده نشده که بخواهد به تکرار برسد! بعد از این همه سال هنوز یک قرائت مختار از الگوی سوم روی میز نیامده است. این‌حرفها را من سه‌چهار سال است که در سینه نگه‌داشته‌ام و به روی بزرگ‌ترهای خودم نیاورده‌ام اما از اینجا به بعد دیگر بی‌غیرتی است! من وضعیت خودمان را نقد کردم نه رهبری را که شما احساس کردید باید از او دفاع کنید. چرا پشت رهبری قائم می‌شوید؟ من دارم می‌گویم رهبری در میان حوزه زنانی‌ها(!) ریسمان الهی نیست و اگر او مبنای حقیقی نیست و هر کس برای خودش یک مجتهد بدیل اوست خب باید دیدارها را با کسانی برگزار کرد که حرف‌شان در سی سال گذشته به کرسی نشسته و مطالبه هم باید از آنها باشد که مبنا هستند. مگر رهبری فقط ریش‌سفید نظام است که صرفاً مسائل را کند؟ با این همه من به‌دنبال مقصر نیستم و نگاهم به آینده است. اصلاً مقصر همه‌ی اینها منم! اما بیایید انکارش نکنیم و تبر ابراهیم را از روی زمین برداریم و بت‌های طاغوتی شرق و غرب را بشکنیم. روز زن به خواهرانم مبارک {گل} @Mahdi_Takallou
هدایت شده از عهدنگار
ویژه برنامه نخستین همایش ملی زن خانواده، امنیت همزمان با سالروز میلاد حضرت زهراء سلام الله علیها و سالگرد شهادت سردار سلیمانی ✳️ خانه امن سلیمانی 📆 چهارشنبه 13 دیماه 1402 ⏰ ساعت 15-17 اساتید ارائه دهنده: 🔻سرکار خانم طاهره حیاتی: «امنیت خانه در اندیشه رهبری» 🔻سرکار خانم دکتر اکرم قربانی؛ «شاخصه‌های محیطی خانه امن از منظر اسلام» 🔻سرکار خانم دکتر سعیده رحیمی با عنوان «خانه‌داری و مسئولیت اجتماعی» محل برگزاری: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، پلاک 15، ساختمان مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه پخش برخط: 🌐http://livehowzeh.ir/tv 🌐heyatonline.ir/livehowzeh.ir 🌐 سایت همایش: https://wfs-conference.ir 📲 کانال همایش در پیام‌رسان ایتا @wfs_conference 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
اگر شما پذیرفتید این روز زن است... امام خمینی: . اگر شما زنها هم و زنهای ما هم همه، کشور ما همه، پذیرفتند که امروز روز زن‏‎ ‎‏است؛ یعنی روز تولد حضرت زهرا که آن کمال و آن وضعیت را دارد، پذیرفتید که روز‏‎ ‎‏زن است، به عهدۀ شما مسائل بزرگی ‏‏[‏‏خواهد آمد‏‏]‏‏؛ از قبیل مجاهده، که حضرت‏‎ ‎‏مجاهده داشته است، حضرت به اندازۀ خودش که در این ظرف کوتاه مجاهده داشته‏‎ ‎‏است، مخاطبه داشته است با حکومتهای وقت، محاکمه می کرده است حکومتهای وقت‏‎ ‎‏را، شما باید اقتدا به او بکنید تا پذیرفته باشید که این روز، روز زن است؛ یعنی، روز تولد‏‎ ‎‏این حضرت روز زن است. زهد و تقوا و همۀ چیزهایی که داشته است و عفافی که او‏‎ ‎‏داشته است و همه چیز، شما باید اگر پذیرا شدید، آنها را تبعیت کنید و اگر تبعیت‏‎ ‎‏نکردید، بدانید که شما داخل در روز زن نیستید، هر کس نپذیرفت، این در روز زن وارد ‏نشده است و در این شرافت وارد نشده است.‏ صحیفه امام جلد بیستم - سخنرانی در جمع بانوان جامعة الزهراء @Mahdi_Takallou
نگاه حضرت امام (ره) به مناسبت‌ها و اعیاد نگاهی ویژه است. به عنوان نمونه سخنرانی‌های او را در روز «زن» و «نیمه‌ی شعبان کنار هم بگذارید و مقایسه کنید. این دو مناسبت از نگاه امام اعتباری و تقویمی نیستند بلکه نوعی حقیقت سلوکی هستند که انسان باید به آنها تشرف پیدا کند. تعبیر ایشان «داخل شدن» در روز و مناسبت است. امام جان‌مایه‌ی این ایام را در بستر حرکت سلوکی و کمالی و با‌ کلیدواژه‌ی «قیام» روایت می‌کنند؛ می‌گویند گرامی داشتن این روزها به معنای این است که قیام کنی وگرنه «تو داخل در این روز» نیستی. مثلاً در روز زن میگویند اگر چنانچه زن مانند صدیقه ی طاهره (س) عزم جهاد نکرده نباشد هنوز داخل در روز زن نشده است. خب این زاویه دید به کلی با نگاه تقویمی و فانتزی موجود متفاوت است. اعياد ما خیلی غیرسیاسی، غیرحرکتی و راکد گرامی داشته می‌شود. @Mahdi_Takallou
به جذبه‌ی خون بانوی شهید اعتماد کنید @Mahdi_Takallou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«موقعیت زینب‌گونگی» دختر شهید فندی که پدرش در جنایت تروریست‌های صهیونیست در ترور بیروت به همراه شهید العاروری به شهادت رسید لباس پدر رو پوشیده و به تشییع امده: ارضيت يارب؟ خذ من دماعنا حتى ترضى @Mahdi_Takallou
| روی زمین هم می‌شود پرواز کرد! 🖊️ مریم شیدپیله‌ور چند پنج‌شنبه بود که این‌جا، در یکی از مردانه‌ترین نقاط شهر می‌نشستیم و دربارهٔ هویت زن حرف می‌زدیم! هر هفته از میان صدای موتورها و چراغ‌هایی که همیشه سبز بودند، خودمان را به سالن موزه می‌رساندیم و ساعتی را در جهان زنانه نفس می‌کشیدیم. می‌دانم که ممکن است تا همین‌جا هم به فمینیست اسلامی متهم شده باشم و سؤالتان این باشد که جهان زنانه دیگر چه بساطی است و چرا زندگی را جنسیتی می‌کنی! ‌ من هم اگر به محفل ترنج نیامده بودم، نمی‌دانستم یعنی چه که طرز فکر مردانه قدرت حاکم بر جهان است! آن‌قدر قوی که مصادیق مردانه زیستن و مردانه فکر کردن را هم نمی‌شناسیم. چون اغلب همه چیز مردانه است و مدل‌های زنانه را یا ندیدیم یا دیدیم و به آن‌ها خندیدیم؛ اصالت‌بخشی پیشکش! ‌ محفل ترنج برای من چیزی بیش از یک محفل نظری بود. اما اگر به موضوع زنان علاقه‌مندید و حوصلهٔ فکر کردن، حرف زدن و زدن زیر میز بدیهیات ذهنتان را دارید، ثبت‌نام دور بعد را از دست ندهید! ‌ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
پس از هفت هفته، جلسات حلقه اول ترنج به پایان رسید، تجربه‌ی ترنج گفتگوی آزاد تلاش برای بازاندیشی و رهایی از آشفتگی‌های ادبیاتی و مفهومی برای بنده تجربه‌ی جالبی بود. خصوص آنکه این تمرین تفکر انتقادی تا پیدا کردن نقاط عزیمت اصولی و صحیح برای ورود به مسأله جنسیت به شکلی جمعی انجام می‌شد بنده هم تلاش کردم غالباً شنونده و نهایتاً تسهیلگر بحث باشم. همراه با خواهران خوش فکر و صبور حلقه‌ی نخست ترنج تجربه درخشانی برای دفتر مطالعات جنسیت و جامعه و بنده رقم خورد. @Mahdi_Takallou
🖊 نرگس جودکی هفته‌های اولِ ترمِ اولِ دانشگاه، هم برایم تازگی داشت هم آشفتگی و تمام ساعاتم را پر کرده بود، اما پنجشنبه‌ها همه‌ی خستگی‌ها و آشفتگی‌هایم را بغل می‌کردم و به محفل می‌بردم، شاید اگر بگویم ساکت‌ترین شخص جمع بودم اغراق نکرده باشم، اما آن جمع صمیمی و خواهرانه همراه با راهنمایی‌های به جای آقای تکلو من را که همیشه با دغدغه‌های زنانه حراف مجالس کوچک دخترانهٔ خودمان بودم را به شنیدن وا می‌داشت، شنیدنی که به آن محتاج بودم که گمشده ام را بیشتر در درونم پیدا کنم. از کل روزهای قشنگ محفل خاطره یک روز خوب در ذهن من مانده، همان روزی که آقای تکلو از ما خواست که چند زن الگوی سوم نام ببریم و ما بانوانی تاثیر گذار را که شماره شان به حد انگشتان دست می‌رسید نام بردیم و من در ذهنم به خانم بنت الهدی صدر یکی از قهرمانان زندگی ام فکر می‌کردم، تا اینکه ایشان گفتند پس خودتان چی؟ شما هم یک زن الگوی سوم هستید، شیشه دانستن‌هایم آنجا شکست و تازه به آن پی بردم که چقدر دیر فهمیدم.. آن روز تا هفته‌ها در ذهن من ماند و مدام به این فکر می‌کردم که «من زن الگوی سومم» پ.ن: اما آنچه که باعث شده بود ما دختران از پس سال‌ها مبارزه زنان مسلمان و پاکدامن این سرزمین هنوز هم متوجه این نشویم که الگوی سوم زن یک جریان چندین ساله است و ما ادامهٔ همان جریان مبارکیم خود جای بحث و تأمل فراوان دارد. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
ترنج 🖊 فاطمه بهرامی خسته و رنجور و زخمی از نبرد میان زن شرقی و زن غربی، یَله دادیم بر ساحلِ زنِ الگویِ سوم! به امید آنکه التیام بخشد آلامِ مان را... با جمعی همراه شدیم و از "زن" گفتیم... من می نویسم "زن" و شما بخوانید "شاه کلیدِ حیات"...! از زن گفتیم و اندیشیدیم به سال ها زنانگی نکردن.. به جهانی که گویا تا بُنِ دندان مسلح شده که ما را خلع سلاح کند از "زن بودن"... جهانی که می کوشد، زن را جایی میان کارهایِ بدوی نگه دارد، تا خلق نکند و نیافریند.. از زن گفتیم و غرق سرور شدیم... جانمان لبالب شد از شوقِ کارهایی که می شود برایِ زن کرد و خونی تازه در رگ هایِ این زندگی جاری ساخت.. از زن گفتیم و چای نوشیدیم و "ترنج" شد، پناهی برایِ دردهایِ زیستن در جهان مردساخته! 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
| در نفی جنسیت‌زدگی و جنسیت‌زدایی موضع آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به مقوله جنسیت چیست؟ (تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 1) 📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه یکی از مفاهیم پرتکرار رهبری در دیدار امسال با بانوان «نفی جنسیت» بود. ایشان در مواردی از جمله شأن انسانی، معنویت، تکلیف و مسئولیت‌های اجتماعی و… از «عدم دخالت جنسیت» بحث کردند. اگر به سیاق بیانات رهبری و منظومه‌ی ایشان آشنا نباشیم ممکن است در صورت‌بندی «نفی جنسیت» دچار سوءبرداشت شویم. از سویی دیگر در همین دیدار و نه فقط در بیانات پیشین، ایشان در کنار نفی جنسیت از ویژگی‌های جنسیتی صحبت کردند که ساخت روحی، جسمی و عاطفی زن و مرد را متمایز می‌کند. یکی از نمونه‌های آن در همین بیانات اولویت و برخی ترجیح‌ها نسبت به زنان در امور معنوی است. ایشان ذکر نام ردو زن را در قرآن به عنوان اسوه برای تمام انسان‌ها از باب تعدیل برتری‌طلبی‌های مردانه تفسیر کردند که این حرکت را در قرآن لزوماً نمی‌توان به اوصاف ذاتی زن به صراحت مرتبط دانست. «این یک نوع ترجیح دادن و رجحان دادن زن است… دلیلش هم به نظر من روشن است؛ چون در جنس مرد، به خاطر شرایط مادّی و جسمانی‌ای که دارد و خصوصیّاتی که وجود دارد، یک حالت برتری‌طلبی‌ای هست». اما در جای دیگر از بیان ایشان دلالت کلامی قدری ذات‌انگارانه به نظر می‌رسد 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n009/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
هدایت شده از رادیو رَزان
1_8664459108.mp3
8.48M
📻 قسمت بیست و پنج: | دختر صبح؛ ریم صالح الریاشی | به دستگاه بازرسی الکترونیک رسید. دستگاه هشدارِ وجودِ فلز داد. او را به اتاق ویژه بردند. کوچکترین اضطرابی نداشت و همانطور که خودش در وصیت‌نامه‌اش گفته بود «برای رضای خدا و برای کشیدن انتقام از یهود» ضامن کمربند انفجاری‌اش را کشید. ✍🏻 نویسنده: سمیه شهبازی 📝 ویراستار: نعیمه موحدی 💻 گرافیست: زهرا پناهی 🎙 گوینده: سما سهرابی 🎚تنظیم صدا: روح‌الله دهنوی @razan_radio 🎧
♦️ الگوی سومِ فلانی، الگوی سوم بهمانی! ✍🏼| مهدی تکلو ▪️قضاوت در مورد اینکه پروژه‌ی الگوی سوم چقدر پیش رفته و موفقیت‌آمیز بوده سخت نیست. تنها به این بستگی دارد که ما چه توقع و چه چشم‌اندازی از آن در نظر داشته باشیم. واقعیت این است امروز زن مسلمان ایرانی در یک قضاوت عمومی، نه منطق شرقی را پذیرفته و نه حاضر است خود را با معیارهای الگوی غربی وفق بدهد. زن ایرانی کج‌دارومریز پیش می‌رود و در این حرکت فطری هم خاطره‌ای که از زن مسلمان در ذهن دارد و هم تبار فرهنگ ایرانی که پشتیبان اوست اثرگذار و سهیم است. می‌توانیم راجع به این که این حرکت چقدر افت‌وخیز داشته هم گفتگو کنیم. اما به‌هرحال من این حرکت را نوعی حرکت طبیعی می‌دانم؛ حرکتی که در دل تاریخ گذشته‌ای داشته و به آینده‌ای هرچند کلی و مبهم پیش می‌رود. اما دست‌کم آن چه که برای من مفروض است این است که هنوز آن‌طور که بایدوشاید در این فقره «پروژه‌ی الگوی سوم» مبنا و ملاک نیست. ▪️یعنی این‌گونه نیست که مؤلفه‌ها، قواعد و جهان‌بینی حاکم بر الگوی سوم مبنای حرکت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها واقع شده و امروز ما از منظر گفتمانی چتر موسع و قدرتمندی از الگوی سوم ببینیم. من در تجربه‌های شخصی بسیاری خانم‌ها را دیده‌ام که یا کاملاً بی‌اطلاع از الگوی سوم هستند یا از ابهامات و گرفتاری‌های پیرامون آن کاملاً خسته و رهایش کرده‌اند. خب من به‌خوبی می‌توانم این خستگی را درک کنم و با آن همدل باشم. تصور کنید هر لیل و نهار از هر گوشه کناری و در هر کوی و برزنی دارند راجع به هویت تو صحبت می‌کنند و دست آخر جز مشتی گزاره‌های تکراری، کلی‌گویانه، شعاری و مهم‌تر از همه متناقض چیزی نصیبت نمی‌شود؛ لذا به نظرم گره‌های جدی سر راه این پروژه قرار دارد و مانع از به‌رسمیت‌شناخته‌شدن و امتدادیافتن آن است. ▪️سخت نیست اگر بخواهیم تمام قرائت‌های موجود از الگوی سوم را یکبار برای همیشه کنار هم فهرست کنیم. من این کار را پیش‌ازاین انجام داده‌ام و از یک شگفتی با شما صحبت می‌کنم. قرائت‌های متعددی از الگوی سوم وجود دارد که می‌توان نشان داد چطور حتی در مبانی هم اشتراک ندارند؛ چه برسد به این که بعضاً در صورت‌بندی کاملاً متناقض می‌نمایند. نام همه‌ی آنها الگوی سوم است؛ اما هرکدام گویا از یک جهان دیگر آمده‌اند؛ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا و َقُلُوبُهُمْ شَتَّی؛ این وضعیت توضیح زمینه‌های مشکلی است که بالاتر گفتم؛ این که چرا احساس می‌کنم الگوی سوم زن به‌درستی مبنای جامعه‌پردازی و ساختارسازی قرار نگرفته و در ساحت گفتمان هم‌صدای نازکی از آن به گوش می‌رسد که چندان مناسب عرض‌اندام در فضای منازعات گفتمانی نیست. هم مبدأها بسیار متنوع است و هم‌افق‌ها مشترک نیست و الا شاید باید امروز ما در نسبت با وضعیت زنان و امتداد نقش‌آفرینی‌های آنان، خیلی پیش از این‌ها می‌بودیم. ▪️الگوی سوم یک صورت‌بندی نظری از یک تجربه‌ی تاریخی و نظری مربوط به گذشته‌ی زن ایرانی بود و ما قرار نبود از چیزی نو صحبت کنیم و چرخی را از ابتدا اختراع کنیم. قرار بود این صورت‌بندی نظری حرکت زن ایرانی را شتاب داده و برای به رسمیت شناخته‌شدنش مساعدت کند. اما این تشتت در آراء که ناشی از تشتت در مبانی و روش‌شناسی است، به نظر سنگ اولی است که پیش پای این حرکت قرار گرفته است. ▪️این تشتت آراء از چیست؟ واقعیت این است که ما امروز با الگوی سوم زن که حاصل اجتهاد و تجربه‌ی شناختی رهبری است مواجه نیستیم. بلکه امروز حتی با صراحت هم نمی‌توانیم ادعا کنیم الگوی سوم محصولی از دستگاه فکری امام و رهبری و تجربه‌ی انقلاب اسلامی است! ما شاهد الگوی سوم‌های متعددی هستیم که برای باز کردن این کلاف سردرگم، بهتر است آن‌ها این‌گونه نام‌گذاری کنیم: الگوی سوم آقای فلانی و الگوی سوم خانم بهمانی. کسانی که واژگان را از ادبیات رهبری گرفته‌اند، اما محتوای آن را از طریق اجتهاد شخصی تأمین کرده‌اند؛ بدون پایبندی به این چارچوب و مبانی، قرائت خود را از «زن در اسلام» با نام الگوی سوم زن عرضه نموده و مدعی آن شده‌اند. درحالی‌که وقتی مبانی و دستگاه اجتهادی مستقل از تلاش فکری و مبانی اندیشگی خاص انقلاب اسلامی استخراج شود لازم است که ادبیات آن هم مستقلانه انتخاب شود. الگوی سوم یک پروژه اجتماعی بود و بنا بود از آن ثمراتی در حرکت کلان انقلاب اسلامی به دست آید. @mahdi_takallou 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔰سلسله رویدادهای تخصصی حیات عاطفی زن رویداد سوم: سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع گفت‌وگو با سرکار خانم زهرا عسگری کارشناس ارشد مطالعات زنان آنچه خواهیم گفت: در نشست قبل دانستیم، عقل و عاطفه نه‌تنها تقابلی ندارند، بلکه در معرفت دینی قائل به تطابق عاطفه و عقل هستیم. در نشست پیش رو می‌خواهیم جایگاه این استعداد انسانی را در حکمرانی و ساخت اجتماع به گفت‌وگو بنشینیم و چالش‌های پیش‌رو را بازشناسیم. 🔹زمان: سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ تا ۱۸ 🔸مکان: کافه کتاب بانو امین خیابان سجاد، کتابخانه بانو مجتهده امین. ⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید 09394276422 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
هدایت شده از مجمع بانوان محیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک بانوی مصری پرچم فلسطين را به اهتزاز درآورده و به نشانه همبستگی با غزه در قاهره می گوید: «ای مردان، ای مصریان جوانمردی و دین تان کجاست؟» https://eitaa.com/Majmae_Mahya
هدایت شده از رادیو اقلیما
اپیزود چهارم واقعا نهایی.mp3
50.24M
📻 قسمت چهارم: |چرا مقاومت را نفهمیدیم؟| دست از ترحم نسبت به زنان بردارید! @Radio_Eqlima 🎧