eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
777 عکس
92 ویدیو
14 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸بت‌های ایستاده‌ی تکراری و تبر روی زمین‌ماندهٔ ابراهیم مقصر این رکود منم! شما انکارش نکنید! بخش دوم یا افق و آرمانی برای این پروژه در ذهن ندارید که راضی هستید یا نفعی در انکار کندی‌ها هست که من نمی‌دانم. آیا این روایت یأس است؟ خیر زن‌های الگوی سومی در متن واقعیت روزمره دارند می‌دوند و در ادامه‌ی رسالتی 57‌ایشان در حال تحقق الگوی سوم دنیا هستند، اما هنوز ذهنیت عمومی از دریچه‌ی زن شرقی و غربی به آنها نگاه می‌کند و او در وضعیت بی‌جهانی و بی‌گفتمانی تنها می‌ماند. خانم می‌گوید چرا وقتی ما به صداوسیما دعوت می‌شویم به زور باید گریم (آرایش سنگین) شویم؟ خب این یعنی چنین زن تصویر فراگیر نیست هرچند که میلیون‌میلیون زن در این دسته باشند! گفتمان حاکم گفتمان زن مستقل شریف نیست و ما هم البته قرار نبود به تعداد زنان هیئت علمی و ورزشکار راضی شویم. اصلاً سقف قول‌وقرار زن و انقلاب 57 اینجا نبود. اینها بیشتر کاربرد اسکات خصم دارد که درجای خود می‌توانید استفاده کنید! من گفتم رهبری حرف‌های تکراری می‌زند، برخی که نفعشان در نفهمیدن بود شروع به دفاع از رهبری کردند. من که البته نمی‌توانم منافع آن‌ها را تغییر بدهم لذا خرده نمی‌گیرم اما من دارم به رکودی غیرطبیعی اشاره می‌کنم که پس از دفاع مقدس تا اوایل دهه‌ی نود (بازگشت جاهلیت اولی) زن انقلاب را نفهمید و به او هنجارهای شرقی و غربی را تحمیل کرد. مزخرفی به نام جمع بین نقش‌ها هم نتیجه همین تحمیل‌های دوگانه است که باز توسط کندذهن‌های خودمجتهدپندار به زن تحمیل شد! من دارم به انسدادی اشاره می‌کنم که پس از دهه‌ی نود هم توسط ادبیات‌پردازان آلوده‌ به عفونت شرق و غرب راه حقیقت را برای حرکت زن دشوار کرد و سی سال نظریات رهبری را مهجور نمود. در تمام این سالها نه زنها راکد شدند و نه رهبری اما خودمجتهدپنداران تریبون‌دار که به ریسمان حقیقی چنگ نزدند و آقا را درست‌وحسابی نخواندند راه را برای زن و رهبری کند کردند. زنان از درون سرشار از اراده‌ی حرکت‌اند اما فضایی که باید آن‌ها را به رسم انقلاب و دفاع مقدس باور می‌کرد به‌رسمیت نمی‌شناسد. علت هم در تورم و گسترش افقی ادبیات حوزه زنان است، پژوهش‌ها با پروژه‌ی الگوی کم‌نسبت است و تازه این‌سالها حوزه یادش افتاده به فلسفه جنسیت بپردازد. ما تسهیل‌گران علمی و عملی ِحرکت زن، نه خیلی جلو می‌رویم و نه خیلی عمیق می‌شویم چون دستمان به ریسمان الهی نیست و متفرقیم و چاه‌هایی را می‌کنیم که چندان آبی ندارد! پرسش‌ها تکراری است، ایده‌ها تکراری است، جواب‌ها تکراری است، مشکلات تکراری است، بدتر از هر چیزی اینکه این ابتدائیات است که تکرار می‌شود نه حرف‌های جدی و پیشرو. همه هم در یک چرخه‌ای بازتولید نسلی می‌شود! این‌هایی که رهبری مجبور به یادآوری چندباره‌ی آن شده، تازه حرف‌های ابتدایی و ساده‌ی او است. هنوز خیلی حرف‌های مهم‌تر او خوانده نشده که تکراری در کار باشد. هنوز پیام کنگره‌ی او که مهم‌ترین حرف اوست درست خوانده نشده که بخواهد به تکرار برسد! بعد از این همه سال هنوز یک قرائت مختار از الگوی سوم روی میز نیامده است. این‌حرفها را من سه‌چهار سال است که در سینه نگه‌داشته‌ام و به روی بزرگ‌ترهای خودم نیاورده‌ام اما از اینجا به بعد دیگر بی‌غیرتی است! من وضعیت خودمان را نقد کردم نه رهبری را که شما احساس کردید باید از او دفاع کنید. چرا پشت رهبری قائم می‌شوید؟ من دارم می‌گویم رهبری در میان حوزه زنانی‌ها(!) ریسمان الهی نیست و اگر او مبنای حقیقی نیست و هر کس برای خودش یک مجتهد بدیل اوست خب باید دیدارها را با کسانی برگزار کرد که حرف‌شان در سی سال گذشته به کرسی نشسته و مطالبه هم باید از آنها باشد که مبنا هستند. مگر رهبری فقط ریش‌سفید نظام است که صرفاً مسائل را کند؟ با این همه من به‌دنبال مقصر نیستم و نگاهم به آینده است. اصلاً مقصر همه‌ی اینها منم! اما بیایید انکارش نکنیم و تبر ابراهیم را از روی زمین برداریم و بت‌های طاغوتی شرق و غرب را بشکنیم. روز زن به خواهرانم مبارک {گل} @Mahdi_Takallou
هدایت شده از عهدنگار
ویژه برنامه نخستین همایش ملی زن خانواده، امنیت همزمان با سالروز میلاد حضرت زهراء سلام الله علیها و سالگرد شهادت سردار سلیمانی ✳️ خانه امن سلیمانی 📆 چهارشنبه 13 دیماه 1402 ⏰ ساعت 15-17 اساتید ارائه دهنده: 🔻سرکار خانم طاهره حیاتی: «امنیت خانه در اندیشه رهبری» 🔻سرکار خانم دکتر اکرم قربانی؛ «شاخصه‌های محیطی خانه امن از منظر اسلام» 🔻سرکار خانم دکتر سعیده رحیمی با عنوان «خانه‌داری و مسئولیت اجتماعی» محل برگزاری: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، پلاک 15، ساختمان مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه پخش برخط: 🌐http://livehowzeh.ir/tv 🌐heyatonline.ir/livehowzeh.ir 🌐 سایت همایش: https://wfs-conference.ir 📲 کانال همایش در پیام‌رسان ایتا @wfs_conference 🔰@hawzah_khaharan_qom مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
اگر شما پذیرفتید این روز زن است... امام خمینی: . اگر شما زنها هم و زنهای ما هم همه، کشور ما همه، پذیرفتند که امروز روز زن‏‎ ‎‏است؛ یعنی روز تولد حضرت زهرا که آن کمال و آن وضعیت را دارد، پذیرفتید که روز‏‎ ‎‏زن است، به عهدۀ شما مسائل بزرگی ‏‏[‏‏خواهد آمد‏‏]‏‏؛ از قبیل مجاهده، که حضرت‏‎ ‎‏مجاهده داشته است، حضرت به اندازۀ خودش که در این ظرف کوتاه مجاهده داشته‏‎ ‎‏است، مخاطبه داشته است با حکومتهای وقت، محاکمه می کرده است حکومتهای وقت‏‎ ‎‏را، شما باید اقتدا به او بکنید تا پذیرفته باشید که این روز، روز زن است؛ یعنی، روز تولد‏‎ ‎‏این حضرت روز زن است. زهد و تقوا و همۀ چیزهایی که داشته است و عفافی که او‏‎ ‎‏داشته است و همه چیز، شما باید اگر پذیرا شدید، آنها را تبعیت کنید و اگر تبعیت‏‎ ‎‏نکردید، بدانید که شما داخل در روز زن نیستید، هر کس نپذیرفت، این در روز زن وارد ‏نشده است و در این شرافت وارد نشده است.‏ صحیفه امام جلد بیستم - سخنرانی در جمع بانوان جامعة الزهراء @Mahdi_Takallou
نگاه حضرت امام (ره) به مناسبت‌ها و اعیاد نگاهی ویژه است. به عنوان نمونه سخنرانی‌های او را در روز «زن» و «نیمه‌ی شعبان کنار هم بگذارید و مقایسه کنید. این دو مناسبت از نگاه امام اعتباری و تقویمی نیستند بلکه نوعی حقیقت سلوکی هستند که انسان باید به آنها تشرف پیدا کند. تعبیر ایشان «داخل شدن» در روز و مناسبت است. امام جان‌مایه‌ی این ایام را در بستر حرکت سلوکی و کمالی و با‌ کلیدواژه‌ی «قیام» روایت می‌کنند؛ می‌گویند گرامی داشتن این روزها به معنای این است که قیام کنی وگرنه «تو داخل در این روز» نیستی. مثلاً در روز زن میگویند اگر چنانچه زن مانند صدیقه ی طاهره (س) عزم جهاد نکرده نباشد هنوز داخل در روز زن نشده است. خب این زاویه دید به کلی با نگاه تقویمی و فانتزی موجود متفاوت است. اعياد ما خیلی غیرسیاسی، غیرحرکتی و راکد گرامی داشته می‌شود. @Mahdi_Takallou
به جذبه‌ی خون بانوی شهید اعتماد کنید @Mahdi_Takallou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«موقعیت زینب‌گونگی» دختر شهید فندی که پدرش در جنایت تروریست‌های صهیونیست در ترور بیروت به همراه شهید العاروری به شهادت رسید لباس پدر رو پوشیده و به تشییع امده: ارضيت يارب؟ خذ من دماعنا حتى ترضى @Mahdi_Takallou
| روی زمین هم می‌شود پرواز کرد! 🖊️ مریم شیدپیله‌ور چند پنج‌شنبه بود که این‌جا، در یکی از مردانه‌ترین نقاط شهر می‌نشستیم و دربارهٔ هویت زن حرف می‌زدیم! هر هفته از میان صدای موتورها و چراغ‌هایی که همیشه سبز بودند، خودمان را به سالن موزه می‌رساندیم و ساعتی را در جهان زنانه نفس می‌کشیدیم. می‌دانم که ممکن است تا همین‌جا هم به فمینیست اسلامی متهم شده باشم و سؤالتان این باشد که جهان زنانه دیگر چه بساطی است و چرا زندگی را جنسیتی می‌کنی! ‌ من هم اگر به محفل ترنج نیامده بودم، نمی‌دانستم یعنی چه که طرز فکر مردانه قدرت حاکم بر جهان است! آن‌قدر قوی که مصادیق مردانه زیستن و مردانه فکر کردن را هم نمی‌شناسیم. چون اغلب همه چیز مردانه است و مدل‌های زنانه را یا ندیدیم یا دیدیم و به آن‌ها خندیدیم؛ اصالت‌بخشی پیشکش! ‌ محفل ترنج برای من چیزی بیش از یک محفل نظری بود. اما اگر به موضوع زنان علاقه‌مندید و حوصلهٔ فکر کردن، حرف زدن و زدن زیر میز بدیهیات ذهنتان را دارید، ثبت‌نام دور بعد را از دست ندهید! ‌ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
پس از هفت هفته، جلسات حلقه اول ترنج به پایان رسید، تجربه‌ی ترنج گفتگوی آزاد تلاش برای بازاندیشی و رهایی از آشفتگی‌های ادبیاتی و مفهومی برای بنده تجربه‌ی جالبی بود. خصوص آنکه این تمرین تفکر انتقادی تا پیدا کردن نقاط عزیمت اصولی و صحیح برای ورود به مسأله جنسیت به شکلی جمعی انجام می‌شد بنده هم تلاش کردم غالباً شنونده و نهایتاً تسهیلگر بحث باشم. همراه با خواهران خوش فکر و صبور حلقه‌ی نخست ترنج تجربه درخشانی برای دفتر مطالعات جنسیت و جامعه و بنده رقم خورد. @Mahdi_Takallou
🖊 نرگس جودکی هفته‌های اولِ ترمِ اولِ دانشگاه، هم برایم تازگی داشت هم آشفتگی و تمام ساعاتم را پر کرده بود، اما پنجشنبه‌ها همه‌ی خستگی‌ها و آشفتگی‌هایم را بغل می‌کردم و به محفل می‌بردم، شاید اگر بگویم ساکت‌ترین شخص جمع بودم اغراق نکرده باشم، اما آن جمع صمیمی و خواهرانه همراه با راهنمایی‌های به جای آقای تکلو من را که همیشه با دغدغه‌های زنانه حراف مجالس کوچک دخترانهٔ خودمان بودم را به شنیدن وا می‌داشت، شنیدنی که به آن محتاج بودم که گمشده ام را بیشتر در درونم پیدا کنم. از کل روزهای قشنگ محفل خاطره یک روز خوب در ذهن من مانده، همان روزی که آقای تکلو از ما خواست که چند زن الگوی سوم نام ببریم و ما بانوانی تاثیر گذار را که شماره شان به حد انگشتان دست می‌رسید نام بردیم و من در ذهنم به خانم بنت الهدی صدر یکی از قهرمانان زندگی ام فکر می‌کردم، تا اینکه ایشان گفتند پس خودتان چی؟ شما هم یک زن الگوی سوم هستید، شیشه دانستن‌هایم آنجا شکست و تازه به آن پی بردم که چقدر دیر فهمیدم.. آن روز تا هفته‌ها در ذهن من ماند و مدام به این فکر می‌کردم که «من زن الگوی سومم» پ.ن: اما آنچه که باعث شده بود ما دختران از پس سال‌ها مبارزه زنان مسلمان و پاکدامن این سرزمین هنوز هم متوجه این نشویم که الگوی سوم زن یک جریان چندین ساله است و ما ادامهٔ همان جریان مبارکیم خود جای بحث و تأمل فراوان دارد. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
ترنج 🖊 فاطمه بهرامی خسته و رنجور و زخمی از نبرد میان زن شرقی و زن غربی، یَله دادیم بر ساحلِ زنِ الگویِ سوم! به امید آنکه التیام بخشد آلامِ مان را... با جمعی همراه شدیم و از "زن" گفتیم... من می نویسم "زن" و شما بخوانید "شاه کلیدِ حیات"...! از زن گفتیم و اندیشیدیم به سال ها زنانگی نکردن.. به جهانی که گویا تا بُنِ دندان مسلح شده که ما را خلع سلاح کند از "زن بودن"... جهانی که می کوشد، زن را جایی میان کارهایِ بدوی نگه دارد، تا خلق نکند و نیافریند.. از زن گفتیم و غرق سرور شدیم... جانمان لبالب شد از شوقِ کارهایی که می شود برایِ زن کرد و خونی تازه در رگ هایِ این زندگی جاری ساخت.. از زن گفتیم و چای نوشیدیم و "ترنج" شد، پناهی برایِ دردهایِ زیستن در جهان مردساخته! 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
| در نفی جنسیت‌زدگی و جنسیت‌زدایی موضع آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به مقوله جنسیت چیست؟ (تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 1) 📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه یکی از مفاهیم پرتکرار رهبری در دیدار امسال با بانوان «نفی جنسیت» بود. ایشان در مواردی از جمله شأن انسانی، معنویت، تکلیف و مسئولیت‌های اجتماعی و… از «عدم دخالت جنسیت» بحث کردند. اگر به سیاق بیانات رهبری و منظومه‌ی ایشان آشنا نباشیم ممکن است در صورت‌بندی «نفی جنسیت» دچار سوءبرداشت شویم. از سویی دیگر در همین دیدار و نه فقط در بیانات پیشین، ایشان در کنار نفی جنسیت از ویژگی‌های جنسیتی صحبت کردند که ساخت روحی، جسمی و عاطفی زن و مرد را متمایز می‌کند. یکی از نمونه‌های آن در همین بیانات اولویت و برخی ترجیح‌ها نسبت به زنان در امور معنوی است. ایشان ذکر نام ردو زن را در قرآن به عنوان اسوه برای تمام انسان‌ها از باب تعدیل برتری‌طلبی‌های مردانه تفسیر کردند که این حرکت را در قرآن لزوماً نمی‌توان به اوصاف ذاتی زن به صراحت مرتبط دانست. «این یک نوع ترجیح دادن و رجحان دادن زن است… دلیلش هم به نظر من روشن است؛ چون در جنس مرد، به خاطر شرایط مادّی و جسمانی‌ای که دارد و خصوصیّاتی که وجود دارد، یک حالت برتری‌طلبی‌ای هست». اما در جای دیگر از بیان ایشان دلالت کلامی قدری ذات‌انگارانه به نظر می‌رسد 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n009/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
هدایت شده از رادیو رَزان
1_8664459108.mp3
8.48M
📻 قسمت بیست و پنج: | دختر صبح؛ ریم صالح الریاشی | به دستگاه بازرسی الکترونیک رسید. دستگاه هشدارِ وجودِ فلز داد. او را به اتاق ویژه بردند. کوچکترین اضطرابی نداشت و همانطور که خودش در وصیت‌نامه‌اش گفته بود «برای رضای خدا و برای کشیدن انتقام از یهود» ضامن کمربند انفجاری‌اش را کشید. ✍🏻 نویسنده: سمیه شهبازی 📝 ویراستار: نعیمه موحدی 💻 گرافیست: زهرا پناهی 🎙 گوینده: سما سهرابی 🎚تنظیم صدا: روح‌الله دهنوی @razan_radio 🎧
♦️ الگوی سومِ فلانی، الگوی سوم بهمانی! ✍🏼| مهدی تکلو ▪️قضاوت در مورد اینکه پروژه‌ی الگوی سوم چقدر پیش رفته و موفقیت‌آمیز بوده سخت نیست. تنها به این بستگی دارد که ما چه توقع و چه چشم‌اندازی از آن در نظر داشته باشیم. واقعیت این است امروز زن مسلمان ایرانی در یک قضاوت عمومی، نه منطق شرقی را پذیرفته و نه حاضر است خود را با معیارهای الگوی غربی وفق بدهد. زن ایرانی کج‌دارومریز پیش می‌رود و در این حرکت فطری هم خاطره‌ای که از زن مسلمان در ذهن دارد و هم تبار فرهنگ ایرانی که پشتیبان اوست اثرگذار و سهیم است. می‌توانیم راجع به این که این حرکت چقدر افت‌وخیز داشته هم گفتگو کنیم. اما به‌هرحال من این حرکت را نوعی حرکت طبیعی می‌دانم؛ حرکتی که در دل تاریخ گذشته‌ای داشته و به آینده‌ای هرچند کلی و مبهم پیش می‌رود. اما دست‌کم آن چه که برای من مفروض است این است که هنوز آن‌طور که بایدوشاید در این فقره «پروژه‌ی الگوی سوم» مبنا و ملاک نیست. ▪️یعنی این‌گونه نیست که مؤلفه‌ها، قواعد و جهان‌بینی حاکم بر الگوی سوم مبنای حرکت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها واقع شده و امروز ما از منظر گفتمانی چتر موسع و قدرتمندی از الگوی سوم ببینیم. من در تجربه‌های شخصی بسیاری خانم‌ها را دیده‌ام که یا کاملاً بی‌اطلاع از الگوی سوم هستند یا از ابهامات و گرفتاری‌های پیرامون آن کاملاً خسته و رهایش کرده‌اند. خب من به‌خوبی می‌توانم این خستگی را درک کنم و با آن همدل باشم. تصور کنید هر لیل و نهار از هر گوشه کناری و در هر کوی و برزنی دارند راجع به هویت تو صحبت می‌کنند و دست آخر جز مشتی گزاره‌های تکراری، کلی‌گویانه، شعاری و مهم‌تر از همه متناقض چیزی نصیبت نمی‌شود؛ لذا به نظرم گره‌های جدی سر راه این پروژه قرار دارد و مانع از به‌رسمیت‌شناخته‌شدن و امتدادیافتن آن است. ▪️سخت نیست اگر بخواهیم تمام قرائت‌های موجود از الگوی سوم را یکبار برای همیشه کنار هم فهرست کنیم. من این کار را پیش‌ازاین انجام داده‌ام و از یک شگفتی با شما صحبت می‌کنم. قرائت‌های متعددی از الگوی سوم وجود دارد که می‌توان نشان داد چطور حتی در مبانی هم اشتراک ندارند؛ چه برسد به این که بعضاً در صورت‌بندی کاملاً متناقض می‌نمایند. نام همه‌ی آنها الگوی سوم است؛ اما هرکدام گویا از یک جهان دیگر آمده‌اند؛ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا و َقُلُوبُهُمْ شَتَّی؛ این وضعیت توضیح زمینه‌های مشکلی است که بالاتر گفتم؛ این که چرا احساس می‌کنم الگوی سوم زن به‌درستی مبنای جامعه‌پردازی و ساختارسازی قرار نگرفته و در ساحت گفتمان هم‌صدای نازکی از آن به گوش می‌رسد که چندان مناسب عرض‌اندام در فضای منازعات گفتمانی نیست. هم مبدأها بسیار متنوع است و هم‌افق‌ها مشترک نیست و الا شاید باید امروز ما در نسبت با وضعیت زنان و امتداد نقش‌آفرینی‌های آنان، خیلی پیش از این‌ها می‌بودیم. ▪️الگوی سوم یک صورت‌بندی نظری از یک تجربه‌ی تاریخی و نظری مربوط به گذشته‌ی زن ایرانی بود و ما قرار نبود از چیزی نو صحبت کنیم و چرخی را از ابتدا اختراع کنیم. قرار بود این صورت‌بندی نظری حرکت زن ایرانی را شتاب داده و برای به رسمیت شناخته‌شدنش مساعدت کند. اما این تشتت در آراء که ناشی از تشتت در مبانی و روش‌شناسی است، به نظر سنگ اولی است که پیش پای این حرکت قرار گرفته است. ▪️این تشتت آراء از چیست؟ واقعیت این است که ما امروز با الگوی سوم زن که حاصل اجتهاد و تجربه‌ی شناختی رهبری است مواجه نیستیم. بلکه امروز حتی با صراحت هم نمی‌توانیم ادعا کنیم الگوی سوم محصولی از دستگاه فکری امام و رهبری و تجربه‌ی انقلاب اسلامی است! ما شاهد الگوی سوم‌های متعددی هستیم که برای باز کردن این کلاف سردرگم، بهتر است آن‌ها این‌گونه نام‌گذاری کنیم: الگوی سوم آقای فلانی و الگوی سوم خانم بهمانی. کسانی که واژگان را از ادبیات رهبری گرفته‌اند، اما محتوای آن را از طریق اجتهاد شخصی تأمین کرده‌اند؛ بدون پایبندی به این چارچوب و مبانی، قرائت خود را از «زن در اسلام» با نام الگوی سوم زن عرضه نموده و مدعی آن شده‌اند. درحالی‌که وقتی مبانی و دستگاه اجتهادی مستقل از تلاش فکری و مبانی اندیشگی خاص انقلاب اسلامی استخراج شود لازم است که ادبیات آن هم مستقلانه انتخاب شود. الگوی سوم یک پروژه اجتماعی بود و بنا بود از آن ثمراتی در حرکت کلان انقلاب اسلامی به دست آید. @mahdi_takallou 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔰سلسله رویدادهای تخصصی حیات عاطفی زن رویداد سوم: سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع گفت‌وگو با سرکار خانم زهرا عسگری کارشناس ارشد مطالعات زنان آنچه خواهیم گفت: در نشست قبل دانستیم، عقل و عاطفه نه‌تنها تقابلی ندارند، بلکه در معرفت دینی قائل به تطابق عاطفه و عقل هستیم. در نشست پیش رو می‌خواهیم جایگاه این استعداد انسانی را در حکمرانی و ساخت اجتماع به گفت‌وگو بنشینیم و چالش‌های پیش‌رو را بازشناسیم. 🔹زمان: سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ تا ۱۸ 🔸مکان: کافه کتاب بانو امین خیابان سجاد، کتابخانه بانو مجتهده امین. ⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید 09394276422 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
هدایت شده از مجمع بانوان محیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک بانوی مصری پرچم فلسطين را به اهتزاز درآورده و به نشانه همبستگی با غزه در قاهره می گوید: «ای مردان، ای مصریان جوانمردی و دین تان کجاست؟» https://eitaa.com/Majmae_Mahya
هدایت شده از رادیو اقلیما
اپیزود چهارم واقعا نهایی.mp3
50.24M
📻 قسمت چهارم: |چرا مقاومت را نفهمیدیم؟| دست از ترحم نسبت به زنان بردارید! @Radio_Eqlima 🎧
| شرقیِ ننگین آیا در نگاه رهبری نگاه شرقی به زن از بین رفته است؟ (تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 2) 📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه برخی بر این باورند که سه‌گانهٔ شرقی، غربی و اسلامی که پیش‌ازاین رهبری در پیام کنگره در خصوص هویت زن ارائه کردند تغییر کرده است و این تغییر حاکی از محو و به حاشیه رفتن نگاه شرقی به زن است. قائلان به این رویکرد یک تصویر قدیمی و منقضی از نگاه شرقی را در نظر دارند که علی‌القاعده با گذر زمان و در جریان زندگی شهری عملاً جایی برای این نگاه وجود ندارد؛ بنابراین ما در میانهٔ دو رویکرد اسلامی و غربی قرار داریم و ماجرای زن و مسائل هویتی او در این آوردگاه و گرفتار این نیروهاست. بیانات اخیر رهبری مطالبی داشت که علی‌الظاهر این نگاه را تقویت و تأیید می‌کرد. حال پرسش این است که آیا این روایت صحیح است؟ نگاه شرقی که ایشان در پیام کنگره بیان نمودند امروز کجاست و چرا در بیان ایشان صحنهٔ نزاع دوگانه تصویر شده است؟.... 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n012/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
| گذر از کار خانگی، راهی به سوی فهم خانه‌داری بخش اول: موانع شناختی فهم ایده‌ی خانه‌داری (تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 3) 📝 به قلم صفوراسادات امین‌جواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی .... طبیعت زن پس از توجه به تفکیک کارهای خانه از خانه‌داری با انجام کارهای خانه بیگانه نمی‌شوند، اما این بار دیگر خانه‌داری معادل کارهای خانه فهم نمی‌شود. خانه‌داری، به معنای مدیریت خانه، نقش طبیعی و بی‌بدیل و آینده‌ساز زن است و انجام کارهای اجرایی خانه، لطف زن فهم می‌شود. از دیگر ثمرات تفکیک کارخانگی از خانه‌داری، زدودن خستگی از روی دوش هویت زنان هم هست، آنان که به‌شدت درگیر دوراهی خانه و جامعه‌اند بخشی از سردرگمی‌شان به‌ این ‌علت است که خانه‌داری را اجرای کارهای خانه می‌پندارند و پر واضح است حجم بالای کارهای درون خانه، مجال هرگونه فعالیت جدی دیگری را از زن می‌رباید و برای او دوگانه می‌سازد.... 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n013/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
زن را با خانه و خیابان تعریف نکنید! نقد قلمروگرایی در تعریف الگوی سوم در خطاهای روشی و نظری شرح الگوی سوم که پیش‌تر شرح داده‌ام یک خطا، قلمرو‌گرایی است. معمولاً در تعریف الگوی سوم زن مولفه‌های قلمرویی مثل خانه و جامعه مبنا قرار می‌گیرد و زن بر اساس نسبت و شیوه‌ی حضورش در این عرصه‌ها توضیح داده می‌شود. اینگونه که زن شرقی زنی است که در خانه محصور و محدود مانده و پا به عرصه اجتماعی نگذاشته‌ است و زن غربی زنی است که خانه را رها کرده و در فعالیت اجتماعی غرق شده است و در نهایت زن مسلمان که به هر دو قلمرو می‌پردازد! در این صورت‌بندی خطاهای مهم تاریخی و مفهومd موج می‌زند که مایلم در فرصت‌های تخصصی‌تر به آن بپردازم. این شیوه‌ی تعریف که بیشتر بر اساس زن متاهل شهری طراحی شده است حتی درباره‌ی همین زن ناتوان و ناکام است. اما پرسش انتقادی و منطقی نخست این است که چرا در تشریح «هویت زن» ابتدا از مؤلفه‌هایی «بیرون» از هویت او آغاز می‌شود؟ اگر ما در توضیح نظام شخصیت و طبیعت زن که به مولفه‌های درونی و انسان‌شناسانه احتیاج دارد به مؤلفه‌های بیرونی و قلمرویی مراجعه کنیم، در حقیقت در حال توضیح الگوی سوم نیستیم و داریم راجع به جهان پیرامونی زن صحبت می‌کنیم. یعنی ما بدون اینکه بدانیم این زن دقیقاً کیست، تنها داریم به «موقعیت حضور فیزیکی» او می‌پردازیم و منطقاً شرح موقعیت حضور، چیزی غیر از هویت است. البته حتما قلمرو می‌تواند تا حدی راهگشا باشد و نشانه‌هایی برای فهم هویت هم به دست ما بدهد اما نشانه‌ها و کدها نمی‌توانند به اندازه‌ی مولفه‌ها و شاخصه‌های هویتی توضیح‌دهنده و بصیرت‌ساز باشند. بنابراین ما نباید ابتدا از این نقطه آغاز کنیم. ما برای فهم الگوی سوم زن باید بگوئیم خود این زن کیست و چرا و چطور با زن شرقی و غربی فرق دارد. در حقیقت باید به مولفه‌هایی اشاره کنیم که اولاً این زن را در هویتش «نه شرقی و نه غربی» می‌کند و بعد باعث می‌شود صورت‌بندی این قلمروها هم تغییر کنند و استحاله شوند. این‌گونه نیست که ما با یک وضع کاملاً ذاتی و فراتاریخی از خانه و با یک وصف ثابت و فرازمانی از جامعه مواجه باشیم که نمی‌شود به آنها دست زد و تنها مجبوریم زن را به شکلی در این قلمروهای بدیهی‌‌گرفته‌شده جانمایی کنیم. در این صورت معلوم است که به خطا خواهیم گفت زن الگوی سوم میان خانه و جامعه توازن دارد! این صورت‌بندی حامل بزرگترین رنج‌ها برای زن است چرا که از او می‌خواهد طبق قواعد ثابت خانه (ی شرقی) و مطابق با ضوابط جامعه (ی غربی) خود «جمع بین نقش‌ها» کند. این دوپارگی به علاوه‌‌ی پاره‌ی سومی به اسم ساحت فردی‌ (!) عامل شکست‌ها، فشارها، فقدان‌ها و رنج‌های زن مسلمان است. بر فرض هم اگر دیده‌ایم که زن شرقی عادتاً (و نه همیشه) در خانه محدود شده است باید به دنبال مولفه‌هایی در هویت او و الهیات و اخلاقیات جامعه باشیم که زمینه‌ساز چنین محدودیتی است! (مولفه‌ی مهمی به نام نظم جنسیتی) ترسناک‌ترین جنبه‌ی این صورت‌بندی، سلب اراده از زن است، گویی زن از خودش تشخیص، خلق و اراده‌ای ندارد و تنها باید راجع به «بازیگری» و حضور او در قلمروهای مختلف بحث کنیم. گویی زن انقلاب اسلامی که مسیر تاریخ اسلام و کشور را عوض کرد امکان این را ندارد که معنا و ظاهر خانه و جامعه و رابطه‌ی آن‌ها را از نو بازتعریف و شخصی‌سازی کند. چه بسا که از قضا مهمترین مولفه و وجه تمایز زن الگوی سوم در نسبت با دیگر الگوها همین اراده‌ی انسانی است که بارها از آن با ادبیات استقلال و هویت مستقل بحث کرده‌ام. فهم پروژه‌ی تاریخی اجتماعی الگوی سوم مبتنی بر اصالت «اراده‌ی زن» ما را به سوی معناها و الگوهای جدید از حیات اجتماعی رهنمود می‌سازد که به میانجی آن همه‌چیز «الگوی سومی» می‌شود. @Mahdi_Takallou
📣 🏷️ «میم مثل مادر، میم مثل مقاومت» نشست تبیینی زن و مقاومت با محوریت فلسطین🇵🇸 👥 با حضور: 🔻جناب آقای مهدی تکلو (پژوهشگر مطالعات زنان، جنسیت و جامعه) 🔻سرکار خانم الهام عابدینی (خبرنگار و مسئول شبکه صامدون در ایران) 🇸🇩🎙️به همراه روایت گری میهمانان فلسطینی: 🔻سرکار خانم زینب فرحات: دانشجوی لبنانی فعال حوزه فلسطین 🔻سرکار خانم الهام آقاحسینعلی شیرازی: فعال رسانه و اجتماعی 🔻سرکار خانم فاطمه سالم دیب: دانشجوی فلسطینی رشته دندانپزشکی 🕰️ چهارشنبه ۲۷ دی ماه ساعت ۱۵ 📍دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی، سالن آمفی تئاتر 🔹جهت ثبت نام و شرکت در برنامه،این فرم را تکمیل نمائید. ❗️ظرفیت محدود می‌باشد.❗️ 🇮🇷 @BSBMU_IR
هدایت شده از KHAMENEI.IR
30.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: دلسوز مردم بودن و محبت ورزیدن به مردم یکی از بایدهای امامت جمعه است. مردم ما مردمی خوب و مومن هستند حتی آنها که برخی ظواهر شرعی را مراعات نمی‌کنند..۱۴۰۲/۱۰/۲۶ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir