eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.7هزار دنبال‌کننده
830 عکس
95 ویدیو
15 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست | «جای خالی نگاهِ زنانه به حجاب» با حضورِ 🔹 خانم صفورا‌ سادات امین‌جواهری (پژوهشگر علوم اجتماعی) 🔹 آقای مهدی تکلّو (مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه) 💬 مطالعه متن نشست و دانلود صوت جلسه: https://gesostu.ir/m002/ @gesostu_ir Gesostu.ir
m002 jaye khalie negahe zanane be hejab.mp3
28.92M
نشست | «جای خالی نگاهِ زنانه به حجاب» با حضورِ 🔹 خانم صفورا‌ سادات امین‌جواهری (پژوهشگر علوم اجتماعی) 🔹 آقای مهدی تکلّو (مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه) @gesostu_ir Gesostu.ir
نشست | «قیل و قال‌های حجاب سیاسی» با حضورِ 🔹 خانم دکتر فاطمه رایگانی (پژوهشگر فلسفه سیاست) 🔹 آقای مهدی تکلّو (پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه) 💬 مطالعه متن نشست و دانلود صوت جلسه: https://gesostu.ir/m003/ @gesostu_ir Gesostu.ir
m003 hejabe siasi.mp3
28.69M
نشست | «قیل و قال‌های حجاب سیاسی» با حضورِ 🔹 خانم دکتر فاطمه رایگانی (پژوهشگر فلسفه سیاست) 🔹 آقای مهدی تکلّو (پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه) @gesostu_ir Gesostu.ir
• جنگ ، جنگ روایت هاست • ∆ ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان برگزار می کند ؛ [ روایت ایران دخت ] ~در تنگنای شرق و غرب~ ✔️ دوره‌ نخبه پروری ویژه علاقمندان در حوزه‌ی زنان و خانواده •{ برای ظهور هویت مستقل زن مسلمان ایرانی }• 🗓️ زمان برگزاری: عصر ۱۱ الی ظهر ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🏢 مکان برگزاری: اردوگاه شهدای درچه در استان اصفهان ⚠️ هزینه‌ی ثبت نام: ۱۵۰ هزار تومان 💡برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما ازطریق آیدی زیر اقدام فرمایید. 🌱 @rahill_media 📥 برای ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام ، یا کد داخل تصویر را اسکن کنید. ✨ https://digiform.ir/w0ae3ea24 @IBSNA_
| یک پرسش فلسفی بزرگ که در شیشه خوراکی جا نشد! نقد و بررسی مستند «زن چیست؟» 📝 به قلم حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی، مدیر گروه مطالعات جنسیت موسسه شناخت: در این مستند مغالطه جنس و جنسیت که مبنایی‌ترین مغالطه فمینیسم و دانش مطالعات زنان و مطالعات جنسیت و جامعه‌شناسی جنسیت است، بیشتر آشکار می‌شود. اگرچه این مستند کمک به فهم این مغالطه می‌کند لکن در نهایت پاسخی برای این پرسش اساسی ندارد که: زن چیست؟ مستند در انتهای فیلم پاسخ این پرسش را امری شهودی و درون‌نگرانه ترسیم می‌کند که متخصص سرشناس و صاحب‌نظری مثل جردن پیترسون، نیز از پاسخ علمی بدان وامانده است و والش را ترغیب می‌کند تا پاسخ به پرسشش را از همسرش پیگیری کند. نگارنده اعتقاد دارد، دلیل ناکامی این مستند در یافتن پاسخ مناسب به پرسش زن چیست؟ آن است که این پرسش به‌ظاهر ساده، پرسشی عمیقاً فلسفی است که برخی دستگاه‌های فلسفی امکان و ابزار مناسب برای صورت‌بندی پاسخ بدان را در اختیار دارند. دستگاه معرفتی علامه طباطبایی، چارچوبی ایجاد می‌کند که پاسخ به این پرسش اساسی را بدون ارجاع آن به‌صرف شهود، امکان‌پذیر می‌سازد. 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n007/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
🗣 ۱۰ شب ۱۰ روایت سلسله‌‌نشست‌های‌دهه‌هشتادی‌ها با موضوع‌: کنش‌گری‌‌ اجتماعی‌‌ دختران 📌روایت نهم با حضور 🧔جناب آقای مهدی تکلو امشب؛ ۹ خرداد ۱۴۰۲ هرشب پخش زنده 📆 تا ۱۰ خرداد 🕘 ساعت ۲۱ تا ۲۲ 👈در جنبش نوجوان پیشران
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
✅ اسطوره‌ی بازدارندگی قانون و جبهه‌ی انقلاب! تمام توان جبهه انقلاب در ایده‌ی «بازدارندگی» خلاصه شده است و بیش از یکسال است که از ارکان نظام تا کف بدنه‌ی مذهبی مطالبه و پیگیر مکانیسم‌ها و فناوری‌های کنترل‌گری شده‌اند. حالا با لایحه‌ی جدید این وضعیت به اوج خود رسیده و سایه‌ی «اسطوره‌ی بازدارندگی» در قانون حجاب حسابی بر طرفداران حجاب سنگینی می‌کند. بازدارندگی گویی دارد نوعی تقدس و بداهت پیدا می‌کند و همه‌ی گفتارها از بازدارندگی قانون آغاز شده و به آن هم تمام می‌شود. این شده کلیت نظام حکمرانی ما. ما نیز به حکم همین سایه‌ی سنگین گویی مجبوریم تمام توان‌مان را اینجا متمرکز کنیم و مجبوریم به عنوان اولین و آخرین رسالت‌مان نوعی قانون واقعا بازدارنده و کنترل‌کننده را تخیل کنیم. آن قانون چیست؟ چگونه می‌تواند رضای دل ما را بدست بیاورد؟! فضا به شدت احساسات‌زده است و در این فضای احساساتی مردها اتفاقاً سهم بسیاری داشته‌اند. آنها گاه با خاطرات دهه‌‌ی شصت خودشان را تسکین می‌دهند و گاه برایشان مکانیزم‌‌های کنترلی غربی قبله‌ی آمال می‌شود. این فانتزی‌گرایی خود هم محصول رمانتیک‌شدن نگرش‌ها و گفتارهاست و هم ناشی از تجربه‌ی شکست و انفعال پس از اتفافات این سالها! درحالیکه نه مقدور و مطلوب است که حوائج امروز خود را با قواعد دهه‌‌های پیشین رفع و رجوع کنیم و نه ممکن و مراد است که خود را یکسره به سازوکارهای انضباطی دولت مدرن بسپاریم. اصلاً الهیات ما اجازه‌ی سازوکارهایی استیلایی یا مدرن را نمی‌دهد! نمی‌دانم چرا برخی مذهبی‌ها حتی در مسئولان گاهی این‌قدر باستان‌گرا و سلطنتی می‌شود و نمی‌دانم چرا برخی دیگر حتی در مسئولان اینقدر مدرن و مدهوش غرب! همه مطالبه‌ی قانون بازدارنده را دارند اما نمی‌گویند قانون چگونه می‌تواند بازدارنده باشد؟! باور کنید حجاب موضوعی منحصربفرد است، خیلی روی تمثیل‌ها حساب نکنید! پرسشی که معمولاً مغفول و مسکوت است این است که واقعا در این شرایط چگونه از قانون توقع بازدارندگی می‌رود؟ چگونه اراده‌های شکل‌گرفته بر کشف حجاب که گفتمان پشتیبان نیرومندی هم دارد قرار است شکسته بشود؟ تا کجا؟ تا کدام مصادیق؟ چگونه؟ آیا روشن نیست به هر میزانی که بدون استمداد از قدرت مردم، بر شدت قانون پافشاری می‌کنیم داریم سطح حماسه و قهرمانی را در مخالفین حجاب بالا می‌بریم؟ آیا مشخص نیست در پس این دراماتیک و سلحشوری شدن کشف حجاب دارد همبستگی‌ها و حلقه‌های متنوع مردمی علیه حجاب و قانون شکل می‌گیرد؟ مردم کجای این ماجرا هستند؟ معلوم است که باید قانون باشد و دقیق‌ترین و اصولی‌ترین لوایح در دستور کار قرار بگیرد؛ اما بگویند از تمام کارهای لازم، چقدر روی ظرفیت این کار حساب کرده‌اند؟ آیا پنداشته‌اند که کارایی و کارآمدی قانون در تمام اعصار و قرون ثابت است و قرار نیست جوهر قانون بدون پشتوانه‌ی گفتمانی و مردمی روز به روز کمرنگ‌تر بنویسد؟ پرسش دیگری که به آن جواب نمی‌دهند این است که در فرض زاییده شدن چنین بازدارندگی‌ای، چشم‌انداز تمام این تلاش‌ها چیست؟ در فرض برآوردن شدن آمال و اجرای چنین قانون واقعاً بازدارنده‌ای، یکسال، پنج‌سال یا ده سال بعد در چه وضعیتی به سر خواهیم برد؟ چه سناریوهایی محتملی پس از بازدارنده‌ترین قوانین به جریان خواهد افتاد؟ آیا در آرام کردن خشم و غیرت خود هستیم؟ واقعاً می‌خواهم بدانم بازدارندگی قانون دقیقاً چیست و چه سهمی در حل معضل ما دارد؟ اصلاً این قانون خودش پیوست قهری چه چیزی است؟ برداشت بنده این است که ما بیشتر بلیط‌های قانونی‌مان را تا امروز خرج کرده‌ایم. فی‌الواقع تنها کاری هم که کرده‌ایم همین بوده است و امکان‌های قانون هم متاسفانه به ذخائر لایزال زیرزمینی یا آسمانی متصل نیست. هیچ گفتمان حاکمی از قانون حمایت نمی‌کند و عموم مردم علیرغم این که موافق اصل حجاب‌اند (توضیح دارد) پشتیبان این دست ورودها نیستند! قدرت سخت قانون خود نیز به قدرت نرم مردم و اراده‌های عمومی احتیاج دارد و مدخل درگیر کردن اراده‌های مردمی گفتمان است! ضمناً گمان نشود ما در تمام این سالها صرفاً با قانون توانسته‌ایم حجاب را حفظ کنیم و تنها یک اقلیت چموش از دست ما در رفته‌اند! در تمام این سالها هم داشتیم از مخزن تاریخ و فرهنگ زن ایرانی مصرف می‌کردیم؛ زنهایی که امروز گفتمان یاری‌دهنده‌ای ندارند و در ممارست شخصی و فطری حجاب و حیا را درونی کرده‌اند! برای جمع‌بندی تمام سوال من این است که اگر واقعی نگاه می‌شود و سهم قانون در «طرح کلی حجاب» چندان هم نیست چرا تمام توان ما دارد خرج ظرفیت‌ها فرصت ما می‌شود؟! از بالاترین ارکان و مدیران فرهنگی کشور تا بدنه‌ی تشکل‌های دانشجویی و بدنه عمومی؟!! @Mahdi_Takallou
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️مردم در عهد ولایت «اکثرهم لایعقلون» نیستند 🔺بعضی‌ها می‌گویند مردم غرب زده‌اند ولی امام خمینی خلاف این عقیده را دارد. البته مردمی که در عهد با ولی هستند را نمیشود گفت که اکثرهم لایعقلون. این گفته درست نیست. اولین خصوصیتی که این مردم دارند این است که در عهد با ولیّ در آمدند. امام خمینی(ره)، جامعه‌ای که در ۲۵۰ سال اخیر تطوراتی داشته را به سرانجام رسانده و تجدّد نتوانسته در تغییر ایران موفق باشد و ایران خودش را از آن فاصله داده است. ✅ ششمین محفل گفتگومحور فکرت، به «بازخوانی ایده‌ی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد» 👤 حجت‌الاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه 💢 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@FEKRAT_NET
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▫️این زمین کج است! 🔹امروز وقتی از فقه گفته می‌شود منظورشان فقه قبل از امام خمینی است و این یعنی ارتجاع به گذشته. فقه قبل از امام، تفاوتش به این نیست که این مکتب آقای خویی است یا مکتب امام خمینی؟! دعوا سر این زمین کجی است که باید صاف شود. 🔸این زمین کج است که سرمایه‌داران، ثروتمندتر و فقرا، فقیرتر می‌شوند. فقه امام خمینی(ره) آمده بود تا این زمین را صاف کند. امام(ره)، انقلاب کرد که این زمین کج را صاف کند؛ چون منافع محرومان مهم است. ✅ ششمین محفل گفتگومحور فکرت، به «بازخوانی ایده‌ی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد» 👤 حجت‌الاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از آقای خط- La Linea
اعتماد متقابل رهبری و مردم به یکدیگر ما حرفمان با مردم بر مبنای اعتماد متقابل است؛ مردم به این حقیر ضعیف اعتماد کردند، بنده هم به تک تک این ملّت اعتماد دارم؛ به این حرکت عمومی اعتماد دارم؛ معتقدم «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة» ؛ اعتقاد دارم دست خدا است که دارد کار میکند...این دست خدا است؛ خدا را می‌بینیم، اعتماد میکنیم به این حرکت مردمی، به این احساس مردمی، به این صدق و بصیرت مردمی اعتماد میکنیم؛ حرف میزنیم باهم. 🔹رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۴/۰۱/۲۰ 🔻در ایتا با ما همراه باشید. ـــــــــــــــــــــــ @Lalinea |آقای خط
💢 غربزدگی؛ اسفناکترین نوع وابستگی ما در فکر و در اندیشه و در روح وابسته شدیم. این وابستگی بسیار اسفناک است. وابستگی نظامی را با یک روز یا یک ماه می شود رفعش کرد، بیرونشان کرد، وابستگی اقتصادی قابل جبران است، زود می شود جبران کرد. اما وابستگی روحی و انسانی است که بسیار مشکل است... به کانال صحیفه نور امام خمینی(ره) بپیوندید👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/280887296Cfedaa076f1
(ائتلاف زن و دین) «اسلام، مردانی را که به‌خاطر قدرتمند بودن جسمی یا توانایی مالی، زنان و مردان را به خدمت می‌گرفتند و زن را مورد آزار و احیاناً تحقیر قرار می‌دادند، به‌کلی سر جای خود نشاند و زن را در جایگاه حقیقی خودش قرارداد و حتی از جهاتی، زن را در ردیف مرد قرارداد: «إن المسلمین و المسلمات و المؤمنین و المؤمنات» مرد مسلمان، زن مسلمان مرد عابد، زن عابد. مرد متهجد، زن متهجد» (رهبری، 20/7/73) @Mahdi_Takallou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام(ره) نقش زنان را فهمید 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:👇 🔺امام نقش زنان را فهمید؛ و الّا بودند بزرگانی از علما که ما با اینها بگومگو داشتیم، که اصلاً زنها در تظاهرات شرکت بکنند یا نکنند! آنها میگفتند زنها در تظاهرات شرکت نکنند. 🔺آن حصار محکمی که انسان به او تکیه میداد، خاطرجمع میشد، تا بتواند در مقابل اینجور نظراتی که از مراکز مهمی هم ارائه میشد، بایستد، حصار رأی امام و فکر امام و عزم امام بود. رحمت خدای متعال تا ابدالآبدین بر این مرد بزرگ باد. 🏴 ۱۳۹۰/۱۰/۱۴ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
نسبت عفاف و حجاب! هميشه ما در طول زمان هر وقت گفتيم حجاب و عفّت، عدّه‌اى گفتند آقا حجاب به عفّت چه كار دارد، خيليها حجاب دارند، عفّت ندارند خيلى هم عفّت دارند، حجاب ندارند. در طول زمان هر وقت ما اين حرف را ميگفتيم تا حالا بعضى اين را ميگويند؛ درحالى‌كه اين حرف درستى نيست. عفّت يك چيز است، حجاب يك چيز ديگر. امّا عفّت آن چيز غيرقابل دسترسى و غيرقابل تأثيرپذيرى و آن صخره‌ى آسيب‌ناپذير در انسان نيست؛ مثل همه خلقيات و خصلتهاى انسانى در معرض تهاجم قرار ميگيرد. يكى از چيزهايى كه ميتواند آن را از تهاجم به دور بدارد و عفاف زن و طهارت او و تقواى او و حالت پرهيز و عصمت را در او نگه دارد، نداشتن معاشرت نامناسب در محيط زندگى و محيط كار و محيط جامعه است. معاشرت نامناسب يعنى معاشرتى كه در او جهات فرهنگى و اخلاقى خاصّ رعايت نشده باشد. آن چيزى كه ميتواند به اين نگهدارى و مصون‌سازى و جداسازى كمك كند، حجاب است. بهترين چيز حجاب است؛ حجاب از طرف زن و حجاب از طرف مرد. حجاب مرد هم نگاه نكردن است، حجاب يعنى مانع يعنى فاصل در زن. در سمينار نقش زن در جامعه در دانشگاه تربيت معلّم (۶۴/۱۲/۱۰) @Mahdi_Takallou