eitaa logo
زاویه (مهدی نادری نژاد)
50 دنبال‌کننده
34 عکس
20 ویدیو
1 فایل
مهدی نادری نژاد
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالبه‌ حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومانی برای سال ۱۴۰۳ لطفا برای رسیدن به این مطالبه‌ این کارزار را امضا بفرمایید تا صدای کارگران باشیم. https://www.karzar.net/mozd1403 https://t.me/mahdinaderinejad https://eitaa.com/mahdinaderinejad62
تقارن دو بهار و چند نکته؟ تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت را به فال نیک می‌گیریم. این به فال نیک گرفتن را اگر بخواهم تفسیر کنم یعنی استفاده و فراهم کردن شرايط برای بهره‌برداری از بهار قرآن و ماه رمضان و بهار طبیعت و آفریده‌های خدا، قرآن کریم فراهم کردن شرایط برای بهره‌برداری از همه چیز برای اهداف بشریت را تسخیر نامیده است. قرآن همه چیز را برای اهداف مردم قرار داده است. سیاستگذاری و نظارت برای بهره‌برداری از همه چیز برعهده‌ دولت ولی بهره‌بردار واقعی مردم هستند. 📌امید است سال ۱۴۰۳، دولت پای خود را از موضوعاتی که منافع مردم را خداوند به تسخیر مردم قرار داده خارج کند. https://t.me/mahdinaderinejad https://eitaa.com/mahdinaderinejad62
همه سال بخت تو پیروز باد شبان سیه بر تو نوروز باد «فردوسی» 🎉 عید نوروز مبارک
نهادسازی اقتصادی ؛ اما و اگرها؟! امنیت یا اقتصاد؟ پاسخ به این سوال می‌تواند تا حدودی تصویری از نهادسازی را جلوی چشم خواننده محترم زاویه قرار دهد. بی‌شک امنیت مهم‌تر از اقتصاد است؛ چرا که در سایه سار امنیت همه چیز سامان می‌گیرد و در مدار پیشرفت و توسعه قرار می‌گیرد. به حمدالله جمهوری اسلامی در طی ۴۵ سال توانسته با نهادسازی موازی در موضوع امنیت با مشارکت مردم امنیت پایداری را برقرار کند. بی‌شک تحقق شعار سال یعنی"جهش تولید با مشارکت مردم" قابل تحقق است به شرطها و شروطها! 1⃣استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط مردم مانند تعاونی‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه در امر تولید. 2⃣به رسمیت شناختن نهادهای اقتصادی مردم نهاد خارج از ایران. 3⃣به‌روزرسانی قانون تعاونی‌ها و تخصصی شدن آن‌ها در موضوعات حساس کشور. https://t.me/mahdinaderinejad https://eitaa.com/mahdinaderinejad62
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡داستان آب و صلح؛ جهانی که به تغییراتی نیاز دارد... 🎞 کلیپ روز جهانی آب، 22 مارچ 2024 (سوم فروردین 1403)
✅ چرا در جلسات و مهمانی های عمومی و خصوصی «حرف مفت» زیاد می زنیم ؟ ✍️ مصطفی ملکیان(مهمان زاویه) 1️⃣ در دوران مدرن سخن گفتن علامت برتری است نخست اینکه در تمدن مدرن سخن گفتن، علامت برتری است. یکی از ویژگی‌های ماهوی فرهنگی مدرنیته این است که برای سخن ارزش قائل است، نه برای سکوت. بنابراین مدرنیته بی‌معنایی (non sense) را رواج داده است، زیرا برای نفس سخن گفتن ارزش قائل است. در حالی سکوت یکی از ویژگی‌های فرزانگان در دوران گذشته بود. 2️⃣دموکراسی باعث رواج حرف مفت می شود دومین عامل اجتماعی دموکراسی است. در دموکراسی از شهروندان خواسته می‌شود که در مسائل مختلف اظهارنظر کنند و این سبب رواج حرف مفت‌گویی می‌شود. البته دموکراسی به ضرورت عملی چاره‌ای جز رجوع به نظر همگان ندارد و به لحاظ حقوقی برای همه حق سخن قائل است، اما این بدان معنا نیست که افراد به لحاظ اخلاقی نیز می‌توانند راجع به هر چیز حرف بزنند. در حالی که باید میان حقوق و اخلاق تمایز گذاشت. 3️⃣وجود نداشتن «حکمت به من چه» سومین عامل اجتماعی این است که در مدرنیته «حکمت به من چه» وجود ندارد. در مقام علم، جواب هر سوالی را دانستن به درد نمی‌خورد. «حکمت به من چه» فرزانگان باستان می‌گوید سوالاتی را باید پرسید که وضع انسان قبل از طرح آنها در ذهن با بعد از طرح آنها فرق کند. در مدرنیته به نام کنجکاوی علمی هر پرسیدنی مستحسن شمرده می‌شود. هایدگر در «هستی و زمان» در این زمینه بهترین نکته را خاطرنشان می‌شود و می‌گوید زمانی که کسی کنجکاوی بی‌ارزش داشته باشد، مخاطب یاوه‌گویی بی‌ارزش می‌کند و مخاطب و گوینده هر دو سرگشته می‌شوند. او می‌گفت باید اولین مرحله یعنی کنجکاوی بی‌جا را متوقف کرد وگرنه دو پدید بعدی یعنی یاوه گویی بی‌ارزش و سرگشتگی نیز رخ می‌دهد. هیچ تحلیلگری به خوبی هایدگر این پدیده را تحلیل نکرده است. 4️⃣سیطره کمیت بر کیفیت چهارمین پدیده اجتماعی که سبب رواج یاوه‌گویی می‌شود، سیطره کمیت بر کیفیت در دوران ما است. در چنین روزگاری افراد به جای حرف درست (توجه به کیفیت)، زیاد حرف می‌زنند (توجه به کمیت) . قرآن می‌گوید: «لیبْلُوکُمْ أیُّکُمْ أحْسنُ عملًا» (سوره ملک، آیه ٢) یعنی خدا می‌آزماید که کدام کار بهتر می‌کنید، نه اینکه کدام یک کار بیشتری می‌کند یعنی نگفته است«ایکم اکثر عملا» یعنی قرآن برای کیفیت عمل ارزش قائل است نه کمیت آن. 5️⃣تقدم آداب معاشرت بر اخلاق پنجمین عامل اجتماعی رواج حرف مفت، تقدم اتیکت (آداب معاشرت) بر اتیکس (ethics، اخلاق) است. میان آداب معاشرت و اخلاق تمایز هست و هر دو ضرورت دارد. اما هنگام تعارض این دو باید اخلاق را بر آداب معاشرت ترجیح داد. متاسفانه امروز آداب معاشرت بر اخلاق تقدم یافته و به همین خاطر افراد برای رعایت ادب و احترام، به حرف مفت گوش می‌کنند. ➖سخنرانی در معرفی از کتاب در باب حرف مفت هری فرانکفورت https://t.me/mahdinaderinejad https://eitaa.com/mahdinaderinejad62
🔺️روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان دور ریخته می‌شود!               🔹بر اساس برآوردهای سازمان ملل، سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان روزانه معادل یک میلیارد وعده غذایی دور ریخته شده است. 🔹نویسندگان گزارش شاخص ضایعات غذایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) می‌گویند در این تخمین پایین‌ترین حد را در نظر گرفته‌اند و «مقدار واقعی می‌تواند بسیار بیشتر باشد.» 🔹اینگر اندرسن، مدیر اجرایی «UNEP» با ابراز تاسف در این‌باره گفت :«این یک تراژدی است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان گرسنه هستند در حالی که روزانه مقدار زیادی مواد غذا دور ریخته می‌شود.» غذایی https://t.me/mahdinaderinejad https://eitaa.com/mahdinaderinejad62
📌گله شديد از دوستان سست عنصر! ══🎇══════ 🎇🎇 🎇 ▫️کَمْ أُدَارِيکُمْ کَمَا تُدَارَى الْبِکَارُ الْعَمِدَةُ، وَ الثِّيَابُ الْمُتَدَاعِيَةُ! کُلَّمَا حِيصَتْ مِنْ جَانِب تَهَتَّکَتْ مِنْ آخَرَ 🟤«چه قدر با شما مدارا کنم؟ همچون مدارا کردن با شتران تازه کار که از سنگينى بار، پشتشان مجروح مى شود، و يا همچون جامه کهنه و فرسوده اى که هرگاه گوشه اى از آن را بدوزند، از سوى ديگر پاره مى شود!» ✍تشبيهات بالا، از تشبيهاتى است بسيار ظريف و دقيق و پرمعنا، که امام(عليه السلام) درباره اهل کوفه و گروهى از مردم عراق، بيان فرموده;آنها افرادى عافيت طلب و کوته فکر بودند، يا قدرت بر تحليل مسايل اجتماعى نداشتند و يا اگر داشتند براى اينکه خود را به زحمت نيندازند، بى تفاوت از کنار آن مى گذشتند. آرى، آنها بر اثر تن پرورى و عافيت طلبى و روحيه ضعيف و افکار پوسيده، مقاومت خود را از دست داده بودند. هنگامى که اين فرمانده بزرگ الهى از يک سو آنها را نظم و انضباط مى بخشيد، از سوى ديگر متلاشى مى شدند; چه مشکل و دردناک بود براى اين فرمانده شجاع و آگاه که با چنين گروهى سر و کار داشت; دائماً خون دل مى خورد و زجر مى کشيد، تدبيراتش خنثى مى گرديد و تيرهايش به سنگ مى خورد و يکى از دلايل بارز مظلوميت على عليه السلام گرفتارى در چنگال اين گروه بود. 📘 https://t.me/mahdinaderinejad https://eitaa.com/mahdinaderinejad62
🔹️تقارن مناسبت ها، تقابل یا همگرایی؟ (مهمان زاویه) ✍️به مناسبت تقارن و شهادت امام علی(ع) با ۱۲ فروردین (روز جمهوری اسلامی) یادداشت دردمندانه‌ای نوشته بودم که عزیزی مرا از انتشارش منصرف کرد و به زمانی دیگرش سپردم اما دریغم آمد که از تقارن این ایام با روز طبیعت سخن نگویم به ویژه وقتی رفتارها و پیام های دو گروه بنیادگرایان سکولار و بنیادگرایان مذهبی را مشاهده می ‌کنیم. در برخی از رسانه‌ها و معدودی از فرسته‌های شبکه‌های اجتماعی، این روز را به روز تقابل دو جریان، دو تفکر و دو فلسفه بدل می‌کنند چون نان و رونق خویش را در افزایش و تشدید تنش‌ها و شکاف‌های اجتماعی می دانند. اگر بدانیم که شب‌های قدر برای مسلمانان جهان در حکم عید است و به جشن و شادی می‌گذرانند، آنگاه تقارن آن با ، از وحدت و همگرایی سخن می‌گوید نه تضاد و تقابل. شهادت امامی که مهم‌ترین دغدغه‌اش عدالت و راحت و آسودگی آدمیان و شب‌های قدر برایش زیباترین ایام بود، خود نیز انسانی شوخ طبع بود و سخنانی درباره ضرورت شادی مردمان از او به یادگار مانده، شهادتش با همه دردناکی و سوگوارگی، هیچ تضادی با شاد زیستن ندارد. روز طبیعت می‌تواند نماد روز هم آغوشی دو سنت ایرانی و مذهبی، دو دیدگاه و نگاه و فلسفه باشد، روزه دار و غیر روزه دار، روز را در طبیعت سیر کنند و روزه داران، شب سر سفره افطار بنشینند و پس از آن هم قرآن به سر بگیرند. ایران مجروح به تقویت همدلی، همزبانی و عشق در میان مردم نیاز دارد نه به جنگ و نفرت. https://t.me/mahdinaderinejad https://eitaa.com/mahdinaderinejad62
📌قشر خاکستری جامعه، قربانی جنگ جهانی رسانه‌ای ✏️نجوا( مهمان زاویه) 🔹قشر خاکستری جامعه، قربانیان جنگ جهانی رسانه‌ای هستند. مشکلات داریم اما با رسانه‌ها بزرگنمایی می‌شود. مواردی که در غرب اتفاقات روزمره و عادی است در ایران با  جنجال رسانه‌ای به عنوان یک فاجعه ملی جا زده می‌شود. آبگرفتگی در مترو یا حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله و... 🔹عوضش خدمات کم نظیری مثل لوله کشی گاز خانگی و... برای مخاطب ایرانی کوچک‌نمایی می‌شود و گفته می‌شود آنچه موجود است از زمان پهلوی مانده است. 🔹ایرانِ تحریم شده، نه گل و بلبل است و نه سیاهی مطلق؛ بلکه معدل و طیفی از دستاوردها و مشکلات با هم است که رسانه‌های خاص، واقعیاتش را با کوچک‌نمایی دستاوردها و بزرگ‌نمایی مشکلاتش تحریف می‌کنند. 🔹آسیب شناسی و ارائه راهکار برای حل مشکلات، یک مسئله است و بزرگنمایی مشکلاتی که در همه جای دنیا وجود دارد به‌عنوان مشکلی خاص و فاجعه برای ایران مسئله‌ای دیگر‌. https://t.me/mahdinaderinejad https://eitaa.com/mahdinaderinejad62