eitaa logo
مجال عیش(صفحه اي براي زندگی)
93 دنبال‌کننده
477 عکس
181 ویدیو
21 فایل
چو امکان خلود ای دل در این فیروزه ایوان نیست مجال عیش فرصت دان به فیروزی و بهروزی. حافظ غزل 454 کم شماری رفیق تو را از طریق باز ندارد. ایدی مدیر صفحه: @jebhefarhangi @majaleezendegi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آزمون زندگی! در دنیا خیلی سخت است آدم خود را محکوم کند تا آنجا که ممکن است خود را توجیه می‌کند و کار خود را توجیه می‌کند؛ اما در آخرت که همه پرده‌ها کنار رفت، می‌فرماید نیازی نیست که ما کارهای انسان را به انسان گزارش بدهیم: ﴿بَلِ الْإِنسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ ٭ وَ لَوْ أَلْقَی مَعَاذِیرَهُ﴾، ولو دهها عُذر القا کند که عذرتراشی کند، خود او می‌داند چه کرده است، چون بساط نفس مسوّله در قیامت کنار می‌رود، نفس امّاره کنار می‌رود. آیت‌الله 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
معنای آن است که انسان بتواند در صحابت خلیفه خدا کار جهانی انجام بدهد. هر عبادتی به اندازه نفوذ او اثر دارد اینکه در کتاب های فقهی ثواب مساجد را یکسان ندانستند مسجد محله و قبیله، مسجد بازار، مسجد کذا و کذا با مسجد جامع فرق دارد و مسجد النّبی و مسجد الحرام از همه افضل است و یک رکعت کار هزار رکعت را می کند برای آن کثرت عبادت عبادت کنندگان است.
یک وقت است یک است که انسان خدمتگزار حکومت علوی است آن گرچه وجود مبارک حضرت امیر (صلوات الله و سلامه علیه) طبق نقل مرحوم کلینی فرمود: «مَا لِلَّهِ آیَةٌ أَکْبَرُ مِنِّی» اما چون قلمرو خلافت و وصایت و مدیریت آن حضرت محدود بود خدمتگزاران در آن حکومت هم یک ثواب محدودی دارند. یک وقت است که کسی منتظر ظهور وجود مبارک خاتم ائمه (علیهم السلام) و خاتم اولیای الهی است که این خلیفة الله است و انجام می دهد، چه ثوابی بالاتر از این! چه أجری ارزنده تر از این که انسان خدمتگزار یک حکومت جهانی باشد، نه تنها محلی نه تنها منطقه ای بلکه بین المللی و بعد هم به قیامت ختم می شود.
کسانی می توانند منتظر باشند، یک: در روایات دارد که «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ» از این قبیل باشند در جریان زیارت اربعین. دو: وقتی به حکومت رسید نه دست به اختلاس بزند، نه حقوق نجومی را در نظر داشته باشد، این کار بسیار کم است. این ما که خون های بسیاری از جوان ها نثار شده است عده ای حدوثاً فداکار بودند و بقائاً طرز دیگری درآمدند کمتر کسی موفق است یکسان باشد و مستقیم باشد. در حکومت وجود مبارک حضرت فرمود ما از همان اول بررسی می کنیم احدی که حدوثش یک جور بقائش جور دیگری باشد در دستگاه و حرم امن ما نیست.
امیدواریم باشیم؛ یعنی باید کنیم. به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی. این معنای انتظار است. «هاهنا امور ثلاثه»: حتماً باید منتظر باشیم و حتماً به معنی و است و حتماً وقتی انسان شدیم حدوثاً و بقائاً انسان بمانیم. این وقت جهان را اداره می کند. چرا این قدر فضیلت است برای انتظار فرج؟ چون مقام بالاست. چرا این قدر ثواب دارد برای انتظار؟ چون مقام بالاست.
آن جان و جهان آمد وان گنج نهان آمد وان فخر شهان آمد تا پرده درد ما را
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢انسان الهی جهان وطن 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
خویش گفت: یوسف را بکشید و اما بیگانه گفت :اورا بزرگ دارید و کرامت بخشید..محبت روزی است که تو نمی دانی در کدامین قلب است.
قال الإمام عليّ عليه السلام: جودُ الرَّجُلِ يُحَبِّبُهُ إلى أضدادِهِ، وبُخلُهُ يُبَغِّضُهُ إلى أولادِهِ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: بخشندگىِ انسان، او را محبوب مخالفانش مى كند و بُخلش او را منفور فرزندانش مى سازد. غرر الحكم : ۴۷۲۹
📌 موج گناه 🏝 مجنونی بر ساحل، نام معشوقش را نوشت. موجی آمد و نام لیلی‌اش را شست. از او پرسیدم: «چرا چنین می‌کنی؟» مجنون گفت: «وصالش برایم مهیا نیست، ولی با نام و یادش عشق‌بازی می‌کنم.» 🔻 به یاد خودم افتادم که چند بار بر ساحلِ دل، نام تو را نوشتم؟ و چند بار، موجِ گناه، آن را شُست؟ و چگونه با یادت عشق‌بازی می‌کنم؟
🔅🔅🔅 📌آیا «طالع»، «سرنوشت» و «قسمت» یکی هستند یا تفاوت دارند؟ طالع اصطلاحی است که برخی فالگیرها به کار می برند و با محاسباتی از روی ستارگان اعلام می کنند که سرنوشت شخص را فهمیده اند. پس طالع بینی به ادعای این افراد -که ما هم قبول نداریم- راهی است برای رسیدن به سرنوشت ولی خودش سرنوشت نیست. 🔹قسمت و سرنوشت و قضا و قدر یک حقیقت هستند و آن چیزی است که برای انسان مقدر شده است تا رخ دهد. به بیان دیگر، به اراده ای که خداوند متعال درباره انسان دارد قسمت و قضا و قدر گفته میشود. 🔸الفاظ دیگری مانند «بخت»، «اقبال» و «شانس» هم گاهی از سوی عوام استفاده می شود که مورد قبول ما نیستند. 🌾این مفاهیم غلط متاسفانه در ادبیات ما هم وارد شده است. به عنوان نمونه شعری است که می گوید: «گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه/ به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد» که حکایت از سرنوشت کسی دارد که از اساس بدبختی و سیاهی است و به هیچ وجه نمی توان آن را تغییر داد و سفید کرد. 💎در این باره باید گفت: 1️⃣اولاً: از اساس چیزی به اسم «بخت» وجود ندارد. 2️⃣ثانیاً: گلیم بخت هیچ کسی را سیاه نبافته اند. ✳️پس این مطالب از اساس باطل است و سرنوشت هر کسی در دستان خود اوست و می تواند با بکارگیری عواملی بهترین سرنوشت ها را برای خودش رقم بزند. 💠 همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»(سوره مبارکه رعد/11). یعنی خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر این که خودشان با اعمالشان آن را تغییر می دهند. 🔸همچنین در ادعیه ما وارد شده است که: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ الْقَضَاءِ وَ سُوءِ الْقَدَر»(جامع الاخبار للشعیری /ص132) یعنی من از سرنوشت بد به خداوند متعال پناه می برم و دعا میکنم که سرنوشتم خوب شود. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ 📌مثنوی‌خوانی علامه محمدتقی جعفری دفتر دوم مثنوی ای خدای پاک و بی‌انباز و یار دستگیر و جرم ما را درگذار یاد ده ما را سخن‌های رقیق کان به رحم آرد تو را ای خوش رفیق گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن مصلحی تو ای تو سلطان سخن کیمیا داری که تبدیلش کنی گرچه جوی خون بود نیلش کنی این‌چنین میناگری‌ها کار توست این‌چنین اکسیرها زاسرار توست @majalezendegi
🔰سال نو عارفان معمولاً کسانی اند که در حدّ حیات گیاهی هستند و اول سالشان فروردین است رشد می‌کنند و جامه خرّم در برمی‌کنند، اما کسانی که در مسائل اخلاقی کار می‌کنند اول سالشان است لذا ماه شعبان آخر سال اخلاقی اینهاست در آخر سال نظیر اینکه نزدیک امتحانات کنکور می ‌شود انسان چگونه تلاش و کوشش می ‌کند مطالعه کند و حضور ذهن داشته باشد، اینها که سال اخلاقی دارند تمام تلاش و کوشش آنها این است که در این ماه شعبان بدهکاری‌هایشان را بدهند حقّ‌الله دارند حقّ‌الناس دارند توبه‌ ای باید بکنند واجبی ترک کردند حرامی مبتلا شدند تمام این دِیْن‌های حقّ‌اللهی و حقّ‌الناسی را در ماه شعبان بدهند که وقتی فرا می ‌رسد اینها با سود همراه باشند. 📚 منبع: آرشیو جلسات درس اخلاق @majalezendegi
💢مجال صفحه ای برای زندگی 🔅@majalezendegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پاسداشت ماه شعبان ▪ اَلْعَبَّاسِ بْنِ هِلاَلٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ صَامَ مِنْ شَعْبَانَ يَوْماً وَاحِداً اِبْتِغَاءَ ثَوَابِ اَللَّهِ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ وَ مَنِ اِسْتَغْفَرَ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ سَبْعِينَ مَرَّةً حُشِرَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي زُمْرَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ وَجَبَتْ لَهُ مِنَ اَللَّهِ اَلْكَرَامَةُ وَ مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَعْبَانَ بِصَدَقَةٍ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ وَ مَنْ صَامَ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ مِنْ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا مِنْ صِيَامِ شَهْرِ رَمَضَانَ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَيْنِ مُتَتٰابِعَيْنِ. ▪ از عباس بن هلال نقل است كه گفته: از امام صادق(عليه السّلام)شنيدمكه مى‌گفت:هر كه روزى از ماه شعبان را براى خدا روزه بدارد به بهشت درآيد و هر كه در هر روز از شعبان هفتاد بار استغفار كند آمرزيده شود و در قيامت در گروه پيامبر(صلّى الله عليه و آله)محشور باشد و از سوى خدا احترام وى واجب گردد.و هر كه در شعبان صدقه‌يى دهد اگر چه نيمه‌يى از خرما باشد،خدا وى را بر دوزخ حرام گرداند و هر كه سه روز از شعبان را روزه دارد و آن را به رمضان بپيوندد پاداش روزۀ دو ماه را در نامۀ كردار وى نگارند. @rahighemakhtoom
سخاوت از دیدگاه آقای ما حضرت علی علیه‌السلام فرمودند:شما اگر بخواهید سخاوتمندانه کاری بکنید،بین جسم و جانتان این جود را رعایت کنید.از جسم تان به جانتان بدهید. "خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه به بیان آیت الله جوادی آملی" پ ن: صدقه،پرهیز از هرزه خوری و روزه یکی از نمونه های سخاوت جسم به جان است. التماس دعا از روزه داران سه روز آخر ماه شعبان