eitaa logo
مجال عیش(صفحه اي براي زندگی)
104 دنبال‌کننده
525 عکس
216 ویدیو
21 فایل
چو امکان خلود ای دل در این فیروزه ایوان نیست مجال عیش فرصت دان به فیروزی و بهروزی. حافظ غزل 454 کم شماری رفیق تو را از طریق باز ندارد. ایدی مدیر صفحه: @jebhefarhangi @majaleezendegi
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ دو وسیلۀ بسیار مهم درک و شناسایی (دریافت) اولاد آدم عبارت است از: عقل و دل. کار عقل، تنظیم وسایل برای هدف‌های انتخاب‌شده، و تنظیم و حکم در قوانین کمی و کیفی و تطبيق كليات اثبات‌شده به موارد جزئی و شخصی است. اما دل، حقیقت مقدس و ارزشمندی است که کار آن، دریافت‌های آرامش‌بخش و شهود حق و باطل و دستور به نیکی و نهی از بدی‌هاست. با این هویت و فعالیتی که عقل و دل دارند، نمی‌توانند به شناخت صفات خداوندی موفق شوند، چه رسد به اینکه توانایی وصول به ذات اقدس ربوبی را به وسیلۀ شناخت صفات داشته باشند. در نهایت، عقل و دل هر اندازه هم که باعظمت بوده، و فعالیت آن دو هر اندازه هم که بزرگ و لطیف و ظریف باشد، از درک كنه صفات خداوندی که صفت یا فعلی از آن ذات اقدس است، ناتوانند، زیرا بدان جهت که ذات اقدس ربوبی به هیچ وجه قابل درک و دریافت عقول و دل‌های ما نیست، خود هویت صفات آن ذات نیز برای ما قابل درک نیست، زیرا هویت صفات از یک جهت مربوط به ذات خداوندی است که فوق تعقل و دریافت‌های قلبی ماست. آنچه برای ما امکان‌پذیر است، در دو موضوع است: ۱. محصول و نمود وجودی صفات الهی است که در عرصۀ هستی می‌بینیم، مانند نظم و قانون و عظمت‌ها و ملکوت این جهان و غیر آن. ۲. دریافت شهودی فروغی از خود آن صفات که با تهذب روحی و تخلق به اخلاق‌الله امکان‌پذیر است. جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه. ج ۶، ص ۳۲۵ و ۳۲۶. 🌷🌷🌷 🔅 مجال صفحه ای برای زندگی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: وَيْلٌ للمُتَأ لِّينَ من اُمَّتي، الَّذينَ يقولونَ : فُلانٌ في الجَنّةِ، وفُلانٌ في النّارِ واى بر حتم كنندگان امّت من؛ همانان كه مى گويند: فلان كس بهشتى است و بهمان كس دوزخى. كنز العمّال : ۷۹۰۲ 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 زارع، فقط خداست 💠 شما نیستید، کارتان ( ) است نه ( )! شما این بذرها را که به انبار بردید؛ در موقع کشت این بذرها را از انبار منتقل می کنید، بعد لز شیار زمین در این خاک ها می پاشید، همین! این را که نمی گویند، این را که زرع نمی گویند؛ این را (حرث) می گویند! یعنی انتقال یک جمادی از جایی به جای دیگر. (افرءیتم ما تحرثون)، کار شما حرث است؛ (ءَاَنتم تزرعونه ام نحن الزّارعون)*، کار ما زرع است. حیات دادن به جامد، این زرع است. ما این مرده را زنده می کنیم، ما این یک حبّه را هفتصد برابر می کنیم، ما این یک حبّه را خوشه و شاخه می کنیم؛ اگر هسته است، شاخه می کنیم؛ اگر حبّه است، خوشه می کنیم؛ ما به او جان می دهیم. -------------------------------------------------- 📌 سوره واقعه / آیه ۶۳ و‌۶۴ ✴ هفته منابع طبیعی 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
📌آزمون زندگی 🔰فراری دادن نعمت رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله  أحسِنوا مُجاوَرَةَ النِّعَمِ لا تُمِلُّوها و لا تُنَفِّروهافإنّها قَلّما نَفَرَت مِن قَومٍ فعادَت إلَيهِم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله  همسايه خوبى براى نعمت ها باشيد، آنها را آزرده و فرارى نكنيد؛ زيرا به ندرت پيش مى آيد كه نعمتى از مردمى بگريزد و باز به ميان آنان برگردد كنز الفوائد: ۲ / ۱۶۲
📌آزمون زندگی! در دنیا خیلی سخت است آدم خود را محکوم کند تا آنجا که ممکن است خود را توجیه می‌کند و کار خود را توجیه می‌کند؛ اما در آخرت که همه پرده‌ها کنار رفت، می‌فرماید نیازی نیست که ما کارهای انسان را به انسان گزارش بدهیم: ﴿بَلِ الْإِنسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ ٭ وَ لَوْ أَلْقَی مَعَاذِیرَهُ﴾، ولو دهها عُذر القا کند که عذرتراشی کند، خود او می‌داند چه کرده است، چون بساط نفس مسوّله در قیامت کنار می‌رود، نفس امّاره کنار می‌رود. آیت‌الله 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
معنای آن است که انسان بتواند در صحابت خلیفه خدا کار جهانی انجام بدهد. هر عبادتی به اندازه نفوذ او اثر دارد اینکه در کتاب های فقهی ثواب مساجد را یکسان ندانستند مسجد محله و قبیله، مسجد بازار، مسجد کذا و کذا با مسجد جامع فرق دارد و مسجد النّبی و مسجد الحرام از همه افضل است و یک رکعت کار هزار رکعت را می کند برای آن کثرت عبادت عبادت کنندگان است.
یک وقت است یک است که انسان خدمتگزار حکومت علوی است آن گرچه وجود مبارک حضرت امیر (صلوات الله و سلامه علیه) طبق نقل مرحوم کلینی فرمود: «مَا لِلَّهِ آیَةٌ أَکْبَرُ مِنِّی» اما چون قلمرو خلافت و وصایت و مدیریت آن حضرت محدود بود خدمتگزاران در آن حکومت هم یک ثواب محدودی دارند. یک وقت است که کسی منتظر ظهور وجود مبارک خاتم ائمه (علیهم السلام) و خاتم اولیای الهی است که این خلیفة الله است و انجام می دهد، چه ثوابی بالاتر از این! چه أجری ارزنده تر از این که انسان خدمتگزار یک حکومت جهانی باشد، نه تنها محلی نه تنها منطقه ای بلکه بین المللی و بعد هم به قیامت ختم می شود.
کسانی می توانند منتظر باشند، یک: در روایات دارد که «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ» از این قبیل باشند در جریان زیارت اربعین. دو: وقتی به حکومت رسید نه دست به اختلاس بزند، نه حقوق نجومی را در نظر داشته باشد، این کار بسیار کم است. این ما که خون های بسیاری از جوان ها نثار شده است عده ای حدوثاً فداکار بودند و بقائاً طرز دیگری درآمدند کمتر کسی موفق است یکسان باشد و مستقیم باشد. در حکومت وجود مبارک حضرت فرمود ما از همان اول بررسی می کنیم احدی که حدوثش یک جور بقائش جور دیگری باشد در دستگاه و حرم امن ما نیست.
امیدواریم باشیم؛ یعنی باید کنیم. به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی. این معنای انتظار است. «هاهنا امور ثلاثه»: حتماً باید منتظر باشیم و حتماً به معنی و است و حتماً وقتی انسان شدیم حدوثاً و بقائاً انسان بمانیم. این وقت جهان را اداره می کند. چرا این قدر فضیلت است برای انتظار فرج؟ چون مقام بالاست. چرا این قدر ثواب دارد برای انتظار؟ چون مقام بالاست.
آن جان و جهان آمد وان گنج نهان آمد وان فخر شهان آمد تا پرده درد ما را
خویش گفت: یوسف را بکشید و اما بیگانه گفت :اورا بزرگ دارید و کرامت بخشید..محبت روزی است که تو نمی دانی در کدامین قلب است.
قال الإمام عليّ عليه السلام: جودُ الرَّجُلِ يُحَبِّبُهُ إلى أضدادِهِ، وبُخلُهُ يُبَغِّضُهُ إلى أولادِهِ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: بخشندگىِ انسان، او را محبوب مخالفانش مى كند و بُخلش او را منفور فرزندانش مى سازد. غرر الحكم : ۴۷۲۹
📌 موج گناه 🏝 مجنونی بر ساحل، نام معشوقش را نوشت. موجی آمد و نام لیلی‌اش را شست. از او پرسیدم: «چرا چنین می‌کنی؟» مجنون گفت: «وصالش برایم مهیا نیست، ولی با نام و یادش عشق‌بازی می‌کنم.» 🔻 به یاد خودم افتادم که چند بار بر ساحلِ دل، نام تو را نوشتم؟ و چند بار، موجِ گناه، آن را شُست؟ و چگونه با یادت عشق‌بازی می‌کنم؟
🔅🔅🔅 📌آیا «طالع»، «سرنوشت» و «قسمت» یکی هستند یا تفاوت دارند؟ طالع اصطلاحی است که برخی فالگیرها به کار می برند و با محاسباتی از روی ستارگان اعلام می کنند که سرنوشت شخص را فهمیده اند. پس طالع بینی به ادعای این افراد -که ما هم قبول نداریم- راهی است برای رسیدن به سرنوشت ولی خودش سرنوشت نیست. 🔹قسمت و سرنوشت و قضا و قدر یک حقیقت هستند و آن چیزی است که برای انسان مقدر شده است تا رخ دهد. به بیان دیگر، به اراده ای که خداوند متعال درباره انسان دارد قسمت و قضا و قدر گفته میشود. 🔸الفاظ دیگری مانند «بخت»، «اقبال» و «شانس» هم گاهی از سوی عوام استفاده می شود که مورد قبول ما نیستند. 🌾این مفاهیم غلط متاسفانه در ادبیات ما هم وارد شده است. به عنوان نمونه شعری است که می گوید: «گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه/ به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد» که حکایت از سرنوشت کسی دارد که از اساس بدبختی و سیاهی است و به هیچ وجه نمی توان آن را تغییر داد و سفید کرد. 💎در این باره باید گفت: 1️⃣اولاً: از اساس چیزی به اسم «بخت» وجود ندارد. 2️⃣ثانیاً: گلیم بخت هیچ کسی را سیاه نبافته اند. ✳️پس این مطالب از اساس باطل است و سرنوشت هر کسی در دستان خود اوست و می تواند با بکارگیری عواملی بهترین سرنوشت ها را برای خودش رقم بزند. 💠 همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»(سوره مبارکه رعد/11). یعنی خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر این که خودشان با اعمالشان آن را تغییر می دهند. 🔸همچنین در ادعیه ما وارد شده است که: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ الْقَضَاءِ وَ سُوءِ الْقَدَر»(جامع الاخبار للشعیری /ص132) یعنی من از سرنوشت بد به خداوند متعال پناه می برم و دعا میکنم که سرنوشتم خوب شود. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom