📝در ارجاع به آراء دیگران دو حالت متصور است:
1. گزاره از سوی شخص الف در سازوکار پژوهشی موجه و مستدل شده است و می توان آن را گزاره علمی(معرفت) تلقی نمود. در این صورت می توان مستقیما گزاره را بدون انتساب به شخص الف ذکر و در ارجاع به اثر شخص الف استناد نمود:
گزاره(الف، سال، ص)
2. گزاره شخص الف در سازو کار پژوهشی موجه و مستدل نشده است و صرفاً ایده یا دیدگاه اوست یا این که ادله ای که به آن استناد نموده است صحیح یا کافی نیست. در این صورت گزاره را نمیتوان گزاره علمی(معرفت) تلقی کرد و باید هنگام نقل آن، گزاره منتسب به شخص ذکر شود و در ارجاع دهی به اثر شخص استناد گردد:
الف معتقد است گزاره(الف، سال، ص)
#روشپژوهش
@majiddehghan
⬆️ ارجاع و توجیه
نکته مطلب بالا را می توان این گونه نیز بیان کرد که ارجاعدهی جایگزین توجیه (جزء سوم معرفت:باور صادق موجه) نمیشود مگر ارجاع به اثری که گزاره در آن توجیه شده باشد.
#روشپژوهش
@majiddehghan
🏴یا ممتحنه
ابتلای اولیاء خدا قلبی است و آن چه در ظاهر رخ میدهد اسباب آن ابتلاست. شاید تا ما درک مستقیمی گرچه اندک از این نوع ابتلا نداشته باشیم نتوانیم محنت اصلی ولی خدا را درک کنیم.
تقلیل ابتلا به درد جسمی سادهسازی ما برای نزدیک شدن به درک ستمدیدگی ولی خداست اما مظلومیت او شاید زمانی است که منافقان در نبود یاران، او را هم عرض سایر افراد جامعه قرار می دهند و از جایگاهش تحریفش میکنند. صبر بر این تحریف هم محنت است و هم امتحان.
در ظاهر ولی خدا گرچه محنت میکشد ولی در باطن در حال فتح قلعههای ترس و ناامیدی و وحشت و وعدههای شیطانی است. ظاهرا رفتن در صراط خدا خلوص بالایی میخواهد که بدون امتحان و محنت وصلی نخواهد بود: انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه
و شاید این سر همزمانی جهاد اکبر و جهاد اصغر برای کسانی است که در دفاع از حق سرسختند و گرنه ما، صاحبان سبک در بازی و معامله را چه به این ابتلای باشکوه.
#فاطمیه
@majiddehghan
🏴عقل و عاطفه
خدیجه پای کار رسول خدا،
فاطمه پای کار علی
و زینب پای کار حسین،
چه سرسخت و باوفا؛
این کاملات العقول با احساسات زنانه چه عالی پای کار دین بوده اند!؟
#فاطمیه
@majiddehghan
🔅نقد کتاب "سیاست خانواده در جهان"🔅
✅ دکتر شهلا باقری
دانشگاه خوارزمی
✅حجت الاسلام دکتر دهقان
پژوهشکده زن و خانواده
✅ دکتر راحله کاردوانی
پژوهشکده زن و خانواده
📆 پنجشنبه دوم بهمن ماه 1399
⏰ ساعت:12-10
✔️لینک حضور:🔻
📎http://live.mou.ir/wrc
@womenrc
@majiddehghan
طرح درس زن و خانواده د رنگاه اندیشمندان اسلامی.pdf
232.4K
طرح درس زن در نگاه اندیشمندان اسلامی دی 1399
@majiddehghan
سوالات امتحانی درسهای نیمه اول سال تحصیلی:
🌀درس مطالعات میان رشتهای: مطالعات اسلامی زنان
۱. در بین انواع رشتگی، مطالعات زنان کدام است؟ دلیل خودتان را بنویسید.
۲. در مطالعات اسلامی زنان اگر مطالعات قید اسلامی باشد چه تفاوتی با وقتی دارد که مطالعات قید زنان باشد؟ در آموزش و پژوهش جداگانه توضیح دهید.
🌀درس: مهارتهای ارزیابی
در مقام ارزیاب اشکال این جملات را به همراه پیشنهاد خود بنویسید؟
الف. نویسنده مطالعه کافی در این حوزه ندارد
ب. جملات این پاراگراف مغشوش است.
ج. این جمله یعنی چه؟
د. نویسنده واقعا می داند این حرف چه تبعاتی دارد؟
ه. متاسفانه گرایش فمینیستی نویسنده در سرتاسر مقاله دیده میشود.
و. این برداشت از روایت ارتجاعی و زنستیزانه است.
🌀درس فمینیسم اسلامی
1. توضیح دهید یک فمینیستی اسلامی مانند فاطمه مرنیسی با چه هدف پژوهشی به مسائل زنان در تاریخ صدر اسلام می پردازد؟
2. رویکرد پسااستعماری در روش شناسی لیلا احمد چگونه در تحلیل او درباره مسائل دینی زنان نقش داشته است؟
3. اگر قرار باشد روش شناسی ودود، احمد و مرنیسی را عنوان دهید از چه عنوانی برای هریک استفاده می کنید؟
4. یکی از نقدهای وارد بر فمینیسم اسلامی «تقلیل دین به متن قابل تفسیر» بیان شد، بعد از توضیح نظر خودتان را درباره این نقد بنویسید.
5. به نظر شما آیا بین تعبد و تسلیم دربرابر شریعت الهی و تلاش علمی برای ارتقا وضعیت زنان با نگاه دینی ناسازگاری وجود دارد؟ توضیح دهید.
@majiddehghan
May 11
مجید دهقان
🔅نقد کتاب "سیاست خانواده در جهان"🔅 ✅ دکتر شهلا باقری دانشگاه خوارزمی ✅حجت الاسلام دکتر دهقان پژو
نشست سیاست خانواده.docx
15.4K
نکات بنده در نشست نقد کتاب "سیاست خانواده در جهان"
@majiddehghan
الحرکات النسائیه فی العالم العربی.pdf
743K
کتاب الحرکات النسائیة فی العالم العربی
ESCWA
@majiddehghan
مجید دهقان.docx
19.7K
نکات بنده در جلسه " الهیات نوین اسلامی" با ارائه حجت الاسلام و المسلمین سبحانی
@majiddehghan
May 11