eitaa logo
پاسخ به شبهات
360 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 معرفی کتاب «المجازات النبویه» کتاب «المجازات النبویه» که نام اصلى آن عبارت است از«مجازات الآثار النبویه» تالیف ابوالحسن محمد بن حسین بن موسى سید رضى (359ـ406ق) مى باشد. سید رضى احادیث نبوى که داراى نکاتى بدیع و فصاحت و بلاغتى فراوان بوده است را در آن گرد آورى کرده و توضیح داده است. او در این کتاب با شرح کلمات و عبارات نبى اکرم(ص) از لحاظ لغت، تشبیهات، استعارات و کنایات بیان معجزه‌آسای نبى اکرم(ص) را به نمایش گذارده است. 📖 معرفی تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0408865 _________
پیامبر اکرم(ص) در کلام اندیشمندان غیر مسلمان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: عظمت مقام پیامبر(ص) علاوه بر مسلمانان، مورد اعتراف اندیشمندان غیر مسلمان نیز قرار گرفته است. از جمله آنها «برنارد شاو» فيلسوف انگليسى است كه در این خصوص مى گويد: «دين محمّد[(ص)] تنها دينى است كه اين واقعيت از آن نمايان است كه براى تمام اشكال زندگى انسانها شايستگى دارد. در واقع بايد محمّد[(ص)] را نجات دهنده بشر بناميم و من معتقدم اگر كسى مانند او پيدا مى شد كه رهبرى جهان امروز را بر عهده بگيرد بر همه مشكلات پيروز مى شد، به گونه اى كه جهان را به سعادت و صلح سوق مى داد». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415826 _________
اعتراف علماى اهل سنت به شایستگى امام صادق(ع) براى مقام امامت ✍️ پاسخ اجمالی: علماء اهل سنت بر امامت و جلالت امام صادق(ع) اتفاق نموده اند، محيى الدين بن شرف نووى می گوید: «علماء بر امامت و جلالت و سیادت او اتفاق نموده اند»، و عمر بن ابى المقدام مى گوید: «من هر گاه به جعفر بن محمد نگاه مى کردم، مى دانستم که او از سلاله پیامبران است». هم چنین شمس الدین محمد ذهبى می نویسد: «جعفر صادق، کبیرالشأن، از امامان علم بود. او به امر خلافت، از ابى جعفر منصور سزاوارتر بود»، و در کلام دیگری مى گوید: «مناقب جعفر بسیار است. او براى خلافت به جهت فضل و علم و شرف، صلاحیت داشت». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325211 _________
🌹 هديه 6 پوستر پوستر زیبا با عنوان: گفتار دانشمندان معاصر درباره امام صادق(ع) http://mk6.ir/VvAyD _________
🌕 عظمت پيامبر(ص) از زبان غير مسلمانان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: نه تنها دوستان و پيروان پیامبر(ص)، بلكه مخالفان و دور افتادگان از او، صفات و سجايا و ملكات فاضله اخلاقى و برنامه هاى پرارزش زندگى شخصى و اجتماعى او ر ا ستوده اند. مثل: جان ديون پورت انگليسى در كتاب «عذر تقصير به پيشگاه محمد(ص)»، كتاب «دايرة المعارف بريتانيا» ذیل کلمه قرآن، گوستاولوبون فرانسوی در «تاریخ تمدن»، یوحنا واکنبرت در کتاب «محمد (ص) و اسلام»، لامارتین شاعر معروف فرانسوی و ... . ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321119 (ص) (ص) (ص) (ص) (ص) ____
❗️ افتخار امام صادق بر متولد شدنش از ابوبکر! ⁉️ آیا امام صادق(ع) بر اینکه نسبش به ابو بکر می رسید افتخار می کرد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: گر چه نسب امام از طرف مادر به ابوبکر بر می گردد؛ ولی اين روايت را که امام صادق(ع) بر آن افتخار می کرد، هيچيك از علمای شيعه صحیح ندانسته اند. چرا که مرسله است و روايت مرسل ارزشی برای استدلال ندارد. اين روايت حتی بر طبق قواعد رجالی اهل سنت نیز بی اعتبار شناخته شده؛ چرا که در سلسله سند اين روايت چندين راوی مجهول وجود دارد. اصولا چگونه می توان پذیرفت امام صادق(ع) به کسی که علی(ع) او را خائن و دروغگو می دانسته است، افتخار کرده باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325591 (ع) (ع) (ع) _________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تأثير پيامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) بر جامعه «جاهليّت» 🔸مصادیقي از «زهد» پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) 🔸پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) در کلام اندیشمندان غیر مسلمان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اوصاف پيامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم)": http://mk6.ir/QyQlE 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📍 مجموعه پند تصویرهای ولادت حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم http://mk6.ir/AlPmG 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📌 چهل حدیث ناب از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم این کتاب مشتمل بر چهل حدیث ناب از سخنان حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) است که روزهاى چهارشنبه در تاریخ هاى مختلف، در مسجد اعظم توسّط حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله) بیان شده و پس از تحقیق و تتبّع کافى پیرامون مطالب و اسناد آن و ویراستارى لازم، در قالب کنونى در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. http://mk6.ir/RlIuS 🆔 @makarem_ir
❓ امیرکبیر؛ شخصیتی دینی، یا ضد دینی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در ابعاد شخصی، نقل های فراوانی درباره انجام مناسک مذهبی و شرکت امیرکبیر در عزاداری های ائمه(ع) وجود دارد و درباره اقداماتش در زمان صدارت اعظمی نیز می توان به این خدمات او اشاره کرد: ممنوع اعلام کردن می گساری، مقابله با آشوب فرقه بابیه، آزادی سید صالح عرب از بند حکومت عثمانی، مقابله با ریخت و پاش ها و رشوه گیری های دستگاه حکومت و تلاش برای احیای عدالت اجتماعی. نیز او ابایی از اصلاح برخی ساختارها و نهادهای مرتبط با دین و روحانیت هم چون اصلاح ساختار قضاوت یا پالایش عزاداری ها از برخی امور خرافی نداشت. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406280 📖 مطالعه بیشتر درباره شخصیت های تاریخی: http://mk6.ir/XmVyL _____
❓ بزرگترين «حق» واجب بر بندگان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام علی(ع) مي فرمايد: «از ميان حقوقى كه خداوند واجب ساخته، بزرگترين آنها حق والى و زمامدار بر رعيت و حق رعيت بر والى است. حقی كه خداوند سبحان آن را بر هر كدام در مقابل ديگرى مقرّر فرموده است، خداوند اين فريضه را چارچوبی براي پيوستگى آنان با يكديگر و موجب عزت و قدرت دين آنها قرار داده است، بنابراين توده مردم هرگز اصلاح نمى شوند مگر با اصلاح زمامداران و زمامداران اصلاح نمى گردند جز از طريق قرارگرفتن ملت در مسير صحيح و مستقيم». آري تنها اگر هر دو صالح باشند، بهترين شرايط براى پيروزى و پيشرفت جامعه فراهم مى گردد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415192 📖 مطالعه بیشتر درباره «حق»: http://mk6.ir/QgRyS (ع) _____
❓ چگونگی گواهی تاریخ بر عدم «تحریف قرآن»؟ چگونه می توان برای اثبات عدم «تحریف قرآن» به گواهی تاریخ استشهاد نمود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: به گواهي تاریخ، قرآن از روز نخست مورد عنايت همگان به ويژه مسلمانان بوده و پيامبر(ص) شخصا محافظ قرآن بود و پيوسته دستور حفظ و ضبط آن را مى دادند. لذا بسیاری به عنوان «حافظان قرآن» منزلت مهمّى يافتند. علاوه بر توده مردم، دانشمندان اسلامى نیز به اين كتاب توجه داشتند، و دانش هاى بسيارى از قرآن نشأت گرفته است. «كاشف الغطاء» می گوید: «روايات نقيصه به روشنى مردود شناخته شده، به ويژه رواياتى كه ثلث قرآن را افتاده می دانند، ... چگونه ممكن است چنين شده باشد؛ در حالى كه مسلمانان فوق العاده در حفاظت و حراست و ضبط آيات و حروف آن كوشا بوده اند؟». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418380 📖 مطالعه بیشتر درباره ادعای تحریف قرآن: http://mk6.ir/JnYrN ______
❓ شاخصه های «اعجاز علمی» قرآن؟ «اعجاز علمی» قرآن با چه موارد و مصادیقی قابل اثبات است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «اعجاز علمى قرآن» مربوط به اشاراتى است كه از گوشه هاى سخن خداوند آشکار شده و هدف اصلى نبوده؛ زيرا قرآن كتاب هدايت است و هدف اصلى آن جهت بخشيدن به زندگى انسان و آموختن راه سعادت است. اما برخی، قرآن را علاوه بر يك كتاب تشريعى، كتاب علمى نيز می دانند، و نکته دیگر اینکه، آيا قرآن در هنگام تحدّي، به این اشارات علمی نیز نظر داشته است؟ برخى معتقدند، اين گونه اشارات علمى دليل بر اعجاز می باشد؛ زیرا چنين سخنی در آن روزگار، جز از پروردگار جهان امكان صدور نداشته، لذا مسئله اعجاز علمى قرآن مطرح گرديده است! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418374 📖 مطالعه بیشتر درباره «اعجاز علمی» قرآن: http://mk6.ir/QkTbH ______
❓ «تقلید در احکام»؛ مخالفت با قرآن و عقل، و عامل پراکندگی! چرا باید تقلید کرد با اینکه: اوّلا: قرآن با هرگونه تقلید مبارزه پیگیر دارد و پیوسته از پیروى هاى نسنجیده انتقاد مى کند. ثانیاً: تقلید یک نوع تبعیّت بدون دلیل است و عقل و منطق پیروى بدون دلیل را نمى پذیرد. ثالثاً: تقلید مایه پراکندگى صفوف مسلمانان است، زیرا مراجع تقلید غالباً متعدّد بوده و آراى آنها در همه مسائل یکسان نیست!؟ ✍️ پاسخ اجمالی: واژه «تقلید» دو معنا دارد؛ 1- پیروى کورکورانه، که تقلید در عرف عام به این معنا استعمال مى شود. 2- مراجعه افراد غیر متخصّص به افراد متخصّص در مسائل تخصّصى. که اولی بسیار کار ناپسندی است و قرآن هم در آیه 23 سوره زخرف از آن نهی کرده، اما دومی مانند مراجعه بیمار به طبیب لازم و ضروری است. و این گونه مراجعه به دانشمندان، پیروى بدون دلیل نیست؛ بلکه آمیخته با یک دلیل منطقى است و آن این که؛ «نظریّه شخص عالم و متخصّص به حقیقت بسیار نزدیکتر است». امّا این که مى گویند مراجعه به مراجع تقلید موجب اختلاف و پراکندگى است، حرف عجیبى است. اوّلا: مراجع معروف تقلید در هر زمان غالباً یک نفر و یا چند نفرند، در حالى که اگر همه مردم بخواهند در احکام اسلامى نظر بدهند، به تعداد نفرات مسلمانان ممکن است آراى گوناگون پیدا شود و این از نظر اختلاف و پراکندگى فوق العاده اثرش بیشتر است. ثانیاً: اختلافات دانشمندان در مسائل درجه سه و چهار است و در مسائل اصولى و اساسى اختلافى نیست. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0317439 _
🔰 ارزشهای اخلاقی و الگوهای رفتاری در بیان امیرمؤمنان علی(ع) ✍️ اشاره: یکی از تعابیری که در ادبیات شیعی به حضرت علی(ع) نسبت داده می شود، وصف «ابوّت» یا «پدری» است. برای مثال در روایتی از حضرت رسول(ص) درباره حضرت علی(ع) می خوانیم: «حَقُّ عَلِيٍّ عَلَى الْمُسْلِمِينَ كَحَقِّ الْوَالِد». اما آیا این تعبیر، به جز آن که دال بر رابطه عاطفی شیعیان با امام(ع) باشد و بر پیوندهای وثیق معنوی شان با وجود نازنین آن حضرت دلالت کند، هیچ کارکرد دیگری ندارد؟ پاسخ این سؤال را شاید بتوان در مفهوم «الگوسازی» و «الگوگیری» به عنوان یکی از مهم ترین روش های تربیتی برررسی کرد؛ پدر هر خانواده [در کنار مادر] به عنوان اولین الگوی فرزندان، نقش بسیار مهم و عمیقی را می تواند در شکل گیری باورها، رفتارها و به طور کلی شخصیت شان ایفا کند. با این نگاه، به مرور اجمالی برخی از مهم ترین توصیه های تربیتی حضرت علی(ع) می پردازیم تا ببینیم مهم ترین مؤلفه های رشد فردی و اجتماعی فرزندان، در نگاه آن حضرت چه اموری بوده اند؟ ✍️ عناوین مقاله: - جایگاه الگوسازی در تزکیه و تربیت اخلاقی - برخی ارزش های اخلاقی در نگاه امام علی(ع) - توصیه به هم نشینی با الگوهای سازنده در کلام امام علی(ع) - امام علی(ع) و دستور به پرهیز از آسیب های معرفتی، رفتاری و گفتاری - نامه امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) منشور تربیت اسلامی 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0419984 (ع) _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔰 حقیقت دموکراسی آمریکایی از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی دموکراسی چیست؟ / آفت های پنهان نظام دموکراسی / استبداد در لباس دموکر اسی / دموکراسی دوگانۀ آمریکا / انتخابات آمریکا رسوایی دموکراسی غربی است http://mk6.ir/VuQsL 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
❓ رويکرد عرفان التقاطی (تصوف) نسبت به احکام اسلامی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در عرفان اسلامى احكامى كه از قرآن و سنت به دست آمده كاملا محترم است، و يا به تعبير ديگر رعايت اصول و احكام شريعت گام اول براى سير و سلوك است و سالكان طريقت هرگز به خود اجازه نمى دهند كه براى وصول به حقيقت كمترين تخطى و انحرافى از احكام شريعت پيدا كنند؛ در حالى كه در عرفان التقاطى يا همان «تصوف» تخطي از اين احکام نه تنها مجاز شناخته شده، بلكه احياناً مورد توصيه نيز قرار گرفته و به عنوان يك الگو مطرح شده است. نمونه هاى روشن اين معنى را در كتاب «احياء العلوم» به نقل از مشايخ تصوف و عرفان مى توان يافت، و شايد همان سبب شده است كه بعضى از دانشمندان معروف اهل سنت مانند ابوالفرج ابن الجوزى الحنبلى كه به گفته مرحوم محدّت قمى يد طولانى در تفسير و حديث و وعظ و ساير علوم اسلامى داشته، كتابى به نام «اعلام الاحياء باغلاط الاحياء» نوشته و قسمتى از اين گونه انحرافات را بر او خرده گرفته، و در كتاب ديگرى بنام «تلبيس ابليس» قسمتهايى از كتاب احياء العلوم را با ذكر اسناد و مدارك مورد انتقاد شديد قرار داده است كه قسمتهايى از آن را به عنوان شاهدى براى موضوع مورد بحث در اينجا مى آوريم: ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0401148 _____________
✍️ پرسش از محضر بزرگان / عصمت پیامبران و امامان(علیهم السلام) ❓ سوال: آیا عصمت نیرویی است که به انسان در برابر هر نوع گناه و انحراف و خطا مصونیّت می‌بخشد؟ بنابراین، چنین افرادی با توجّه به این نیروی نهفته قادر به گناه نیستند و آیا در این صورت پاکی و قداست آنان، افتخاری خواهد بود؟! ❓ سوال: علل و ریشه‌های کمالات روحانی پیامبران که منجر به معصوم بودن ایشان شده است چه بوده؟ و آیا آن‌ها صرفاً بر اثر موهبت مخصوص الهی معصوم بودند، یا خودشان این حالت را در پرتو اعمالشان تحصیل می ‌کردند؟ ❓ سوال: در برخی از دعاهایی که ازپیغمبران و امامان(علیهم السلام) رسیده است، دیده می‌شود که آنان در ظاهر اقرار به گناه خود کرده و از پیشگاه پروردگار خواستار آمرزش گناهان خویش شده‌اند. منظور آن‌ها از این گونه تعبیرات، چه بوده؟! ✍️ پاسخ سوالات فوق: makarem.ir/maaref/l/0419982 _____________
❓ نگاه عرفان التقاطی (تصوف) به «تفسير قرآن»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: يک عارف مسلمان هرگز به خود اجازه نمى دهد افكار خود را بر قرآن و سنت تحميل كند و قرآن را به آن گونه كه ميل و خواست او است تفسير كند. او در تفسير آيات و روايات ضوابطى را رعايت مى كند كه با قواعد ادبى و مفاهيم لغوى و قرائن حاليه و مقاليه و متفاهم عرف در باب الفاظ سازگار باشد. ولى در عرفان وارداتى و تصوّف الفاظ از اين قواعد و ضوابط آزاد مى گردد، و مانند موم به هر شكلى لازم باشد در مى آيد، و تفسير به رأى بر متون اسلامى حاكم مى شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0401149 📖 مطالعه بیشتر درباره «تصوّف»: http://mk6.ir/NlFfP __________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تاریخچه و فلسفه «اجتهاد و تقلید» 🔸انواع تقلید و تقلید مورد تایید اسلام 🔸اخلال در تقلید فقهی به خاطر اخلال در تأسی از معصومین! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اجتهاد و تقليد": http://mk6.ir/MtMcV 🆔 @makarem_ir
🔰 عرفان اسلامی و عرفان التقاطی ✍️ اشاره: روح عرفان تلاش و کوششی است برای «معرفة الله» از طریق سیر دورن، و شهود باطنی، و جلوه‌های معنوی و روحانی با استفاده از تهذیب نفس و زهد و پرورش فضائل اخلاقی. انسان همیشه آرزو داشته است غیر از راه استدلال و فلسفه و کلام، راه دیگری به سوی معرفة الله بگشاید، و از طریقی نزدیک‌ تر، و شاید مطمئن‌ تر و آرامش‌ بخش ‌تر، به معبود و معشوق حقیقی خود نزدیک و نزدیک‌تر شود؛ اما انسان برای پیمودن این راه همیشه طریق صحیح را انتخاب نکرده است. ✍️ عناوین مقاله: - تصوف در گذشته و امروز - تضادهای ناشی از التقاط - انگیزه‌های گرایش به «تصوف» 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0419986 📖 مطالعه مقالات بیشتر درباره «عرفان و تصوف»: http://mk6.ir/AfPaD __________
⁉️ شهادت سوم در اذان و اختلاف نظر علمای شیعه درباره آن؟! آیا درست است که بعضی از علمای شیعه معتقد هستند شهادت به ولایت علی بن ابی طالب جزئی از اذان نیست؟ با این وجود می گویند: می توان آن را در ضمن اذان گفت، البته با صدایی آرامتر یا به نحوی که جدا بودن آن از اذان مشخص باشد؛ اگر برای این شهادت حجت شرعی وجود ندارد، چه اصراری برای گفتن آن در اذان دارید؟! ✍️ پاسخ اجمالی: فقهای شیعه این شهادت را «جزئی» از اذان نمی دانند؛ اما ذکر آن را در اذان «مستحبّ» می دانند. زیرا روایاتی وجود دارد که می گوید، هر گاه شهادت به توحید و رسالت دادید، شهادت به ولایت علی بن ابیطالب(ع) نیز بدهید. اطلاق این روایات شامل اذان نیز می شود. شهادت ثالثه به هیچ وجه بدعت نیست؛ چون فقهای شیعه آن را بخشی از اذان نمی دانند تا ادای آن، وارد کردن چیزی در دین به حساب آید. اگر بخواهیم شهادت ثالثه را بدعت بدانیم، خلیفه دوم به خاطر ایجاد تغییراتی در اذان، سزاوارتر است که به بدعت گذاری متهم شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394751 📖 مطالعه بیشتر درباره «فلسفه احکام» با 174 مطلب: http://mk6.ir/WrCfL __________
🔰 آفت های پنهان نظام دموکراسی در نظام دموکراسی، مسأله رهبرى، عملاً جاى خود را به «دنباله‏ روى» می سپرد و مفاسد و مظالم و انحرافات و آلودگی هاى اجتماعى از هر نوع و هر قبيل كه مورد علاقه اكثريّت باشد، نه تنها دنبال، بلكه تشديد می شود. مثلاً هم جنس بازى در انگلستان و آمريكا قانونى می شود! و سقط جنين و مفاسد ديگرى در بسيارى از كشورهاى غربى به حكم قانون مجاز می گردد؛ چرا كه همجنس‏گرايان در آنجا نماينده بلكه نمايندگان دارند! و نمايندگان مردم در اين گونه نظام ها فارغ از مصالح مردم، خود را ملزم به رعايت خواسته‏ هاى اكثريت (بى ‏هيچ قيد و شرط) می دانند. در محيطى كه تمام ارزش ها طبق مقياس هاى «اومانیستی» تعيين می گردد، موضوع «عدالت» به شدت بی معناست و توجّه به معنویات و ارزش هاى انسانى و اخلاقى در راستای صلح و امنیت به قهقرا سوق داده می شود، در نتیجه عدم کنترل حس افزون‏طلبى انسان و «تضاد خواسته‏ ها و امكانات» در نظام های مدعی دموکراسی، جنگ را به يكى از لوازم هميشگى زندگى مادى مبدل می سازد. 📖 مطالعه: http://mk6.ir/VuQsL __________
⁉️ شبهه «وحیانی نبودن الفاظ قرآن»!؟ پاسخ كسانی كه احتمال داده اند الفاظ و عبارات قرآن «وحيانى» نيست و معانى آن بر قلب پيامبر(ص) اِلقاء شده و ايشان آن را در قالب الفاظ درآورده اند چيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در پاسخ بايد گفت: اولا: به تصريح قرآن، الفاظ و عبارات و ساختار آن، از آنِ خدا است و با دستِ وحى انجام گرفته است. ثانیا: با اعجاز و تحدّى قرآن منافات دارد؛ زيرا گستره عاجز بودن شامل پيامبر(ص) نيز مى شود. ضمن اینکه چنين برداشتى از دو آيه از سوره «بقره» و «شعراء» كاملا سطحى مى نمايد؛ زيرا مقصود از «قلب» در آنها، شخصيّت درونى پيامبر(ص) است كه شخصيّت حقيقى او را تشكيل مى دهد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418198 📖 مطالعه بیشتر درباره «وحی» با 62 مطلب: http://mk6.ir/GvYuB __________
⁉️ سکوت خداوند در قبال ظالمان! چرا خداوند در قبال ظلم ظالمان سکوت نموده است و آنها را نابود نمی کند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: مجازات فوری و نابود کردن ظالم با «اختیار» انسان و اتمام حجّت منافات دارد؛ اگر هر عمل ظالمانه ای، بلافاصله و به صورت فوری، جزا داده شود، هیچ کس جرأتی برای بروز اراده واقعی و ظهور باطنش نخواهد داشت. فرصت دادن به ظالمان به معنی سکوت خداوند در برابر ظلم نیست؛ ممکن است برخی از ظالمان توبه كنند. گاهی خداوند طبق «سنّت استدراج» به ظالمان فرصت می دهد تا زمینه شدید تر شدن عذاب اخروی خود را فراهم کنند. همچنین طبق خاصیّت نظام هستی، نمی ‌‌توان در این دنیا تمام مجازات برخی از ظالمان را اجرا نمود. از طرفی خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملّتى را تغییر نمى دهد مگر آن که آنان آنچه را در وجود خودشان است تغییر دهند؛ خداوند هم ظلم کردن و هم زير بار ظلم‌ رفتن را نمی‌ پذيرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415253 📖 مطالعه بیشتر درباره «عدل الهی» با 127 مطلب: http://mk6.ir/AlRfO _____________
⁉️ حکمت آفرینش میکروب های خطرناک، و مسئله عدل الهی؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: شرور اموری «عدمی» هستند، یعنی مثلا وقتی می گوییم بیماری، منظورمان عدم سلامت است. امر عدمی نمی تواند منتسب به خالقی باشد. ثانیا: شرور اموری «نسبی» هستند نه مطلق. یعنی از آنجا که بدی ذاتی آن امر نیست، برای صدق وصف بدی برای آن نمی توان به صورت کلی و مطلق حکم داد. به تعبیر دیگر برای صدق وصف «بد» برای هر پدیده، پای عنصری به عنوان «ملاک مقایسه» به میان می آید که چیزی جز دیدگاه و منافع شخصی ما نیست. ثالثا: میکروب ها نیز مثل همه آفریده های الهی بنا به ضرورتی خلق شده و فعال شدن دستگاه ایمنی بدن و تقویت آن منوط به فعالیت میکروب هاست. خارج از بدن نیز میکروب ها فواید بسیار زیادی در تجزیه فضولات و لاشه های حیوانات مرده و تبدیل و بازیابی آنها به عناصر حیاتی ای چون ازت و هیدروژن و اکسیژن دارند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415679 📖 مطالعه بیشتر درباره «حکمت الهی»: http://mk6.ir/IcRyY 📖 مطالعه بیشتر درباره «عدل الهی»: http://mk6.ir/AlRfO _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تبعیض در مجازات والدین قاتل فرزند؟! 🔸تاوان عمومی در مصائب و بحران ها و مسأله عدل الهی؟! 🔸حکمت آفرینش میکروب های خطرناک، و مسئله عدل الهی؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "عدل الهی": http://mk6.ir/GgCgQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸تقابل عقل و وحی! 🔸تفاوت وحی با پیشگویی؟ 🔸تعارض ميان نزول قرآن در «شب قدر» با «نزول تدريجى» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه وحی": http://mk6.ir/JiQsE 🆔 @makarem_ir