هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 چگونگی برخورد امام سجاد علیه السلام با امويان؟
🔸 امام سجاد علیه السلام از دیدگاه صحابه و تابعین
🔸سخنان امام سجاد علیه السلام در منابع اهل سنت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضائل امام سجاد علیه السلام":
http://mk6.ir/LxGeU
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#احکام_شرعی 🔹 - قضای روزه در مدت کما و بیهوشی 🔹 - وظیفه شخص در صورت تعداد زیاد روزه ی قضا 🔹 - انجام
❓ قضای روزه در صورت استمرار عذر تا ماه رمضان آینده
اگر فردی به علت عذر شرعی نتواند روزهی ماه رمضان را بهجا آورد و عذر او تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد، وظیفهی او چیست؟
✍️ پاسخ:
هرگاه بهواسطه بيمارى، روزه ماه رمضان را نگيرد و بيمارى او تا ماه رمضان سال بعد طولانى شود، قضاى روزههايى را كه نگرفته واجب نيست، فقط بايد براى هرروز يك مد (تقریباً 750 گرم) گندم يا جو و مانند آن به فقير بدهد، ولى اگر بهواسطه عذر ديگرى (مثلاً به خاطر مسافرت) روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقى بماند احتياط واجب آن است كه روزههايى را كه نگرفته بعد از ماه رمضان قضا كند و براى هرروز يك مد طعام به فقير دهد، همچنين اگر ترك روزه به خاطر بيمارى بوده، بعد بيمارى رفع شده و عذر ديگرى مانند مسافرت پیشآمده است.
makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/258905
#روزه #رمضان #قضای_روزه
پاسخ به شبهات
#معارف_اسلامی 🔸 چگونگی برخورد امام سجاد علیه السلام با امويان؟ 🔸 امام سجاد علیه السلام از دیدگاه صحا
سخنان امام سجاد(ع) در منابع اهل سنت
✍️ پاسخ اجمالی:
احاديث بسيارى از امام سجاد(ع) در منابع اهل سنت آمده است. از جمله این روایات ايشان که می فرمایند: «با شخص فاسق همنشينى نکن، زيرا تو را با يک لقمه و کمتر خواهد فروخت، و با بخيل دوست مباش، زيرا تو را در مالى که شديداً به آن احتياج دارى خوار خواهد نمود» و «همانا قومى خداوند را از ترس عبادت کردند، که آن عبادت بردگان است. و عده اى دیگر او را به جهت رغبت، عبادت کردند که آن عبادت تاجران است. و عده اى دیگر او را به جهت شکر و سپاس عبادت کردند که آن عبادت آزادمردان است» و... .
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0325184
#امام_سجاد #اهل_سنت
❓ چگونگی برخورد امام سجاد(ع) با امويان؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اولين برخورد امام سجاد(ع) و امويان با ابن زياد بود. به درخواست ابن زياد امام(ع) خود را معرفي كرد. ابن زياد با عصبانيت گفت: «مگر خدا علی بن حسین را نکشت؟» امام(ع) فرمود: «برادری داشتم که مردم او را کشتند». ابن زیاد خواست او را بکشد که با اقدام شجاعانه حضرت زینب(س) از این کار منصرف گردید.
برخورد دوم با يزيد در شام است؛ امام(ع) با ايراد خطبه در شام، هم مردم را با حسب و نسب خود آشنا ساخت و هم يزيد را رسوا كرد. يزيد هم جنايت كربلا را به گردن ابن زياد انداخت و كاروان اسرا را با احترام به مدينه فرستاد.
مدتی بعد از واقعه کربلا، مردم مدینه شورش حَرّه را سامان دادند. از نظر امام(ع) حرکت مزبور ماهیت شیعی نداشت، لذا در این حادثه شرکت نکرد. هنگامی که مردم مدینه امویان را از شهر بیرون راندند و مسلم بن عُقبه، حرکت مردم مدینه را سرکوب کرد، با علی بن حسين(ع) به ملایمت برخورد کرد و این به دلیل آن بود که امام در این حرکت شرکت نداشت.
از آنجا که نمی توان در شرایط مختلف شیوه عمل واحدی را به کار گرفت، وظیفه هر امام در هر موقعیتی متفاوت است؛ بنابراین با توجه به سوابق مناسبات علویان با امویان، امام مورد سوء ظن شدید امویان بود و کوچکترین حرکتی از ناحیه امام، عواقب وخیمی داشت که طبعاً در نظر امام ارزش دست زدن به این اقدامات را نداشته است.
مهمترین اصل دینی-سیاسی که امام سجاد(ع) با استفاده از آن، روزگار سیاسی خود را میگذراند، «تقیّه» بود. سپری که شیعیان در طول تاریخ، با استفاده از آن، حیات خویش را تضمین کرده و ائمه شیعه بارها و بارها توجه بدان را گوشزد شیعه کردهاند.
ملایمت امام در برخورد با امویان، سبب شد تا امام زندگی آزادی در مدینه داشته و کمتر توجه مخالفان را به خود جلب کند و بُعد علمی امام در جهت حفظ دین تجلی بیشتری بیابد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0412575
#امام_سجاد #بنی_امیه #ابن_زیاد #تقیه
❓ علل گرايش مشرکين به بت پرستی؟
✍️ پاسخ اجمالی:
بعضی از علل گرایش به بت پرستی، از این قرار است:
1- بت پرستان عقيده داشتند كه سرپرست هر اقليمى از عالم، روح معيّنى از عالم افلاك است؛ و چون دسترسى به آن روح نداشتند مظهرى براى آن مى ساختند، و به عبادت آن مى پرداختند.
2- گروهى که ستارگان را پرستش مى كردند، هنگامى كه ستارگان را هميشه حاضر ندیدند؛ براى هر كدام بت و سمبلى ساختند و به عبادت آنها مشغول شدند.
3- گروهى خدا را به گمان خود بسيار منزّه مى شمردند تا آنجا كه پرستش او را براى خود مجاز نمى دانستند؛ و لذا براى تقرّب به او بت ساختند!
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0321858
#بت #بت_پرستی #شرک #کفر
پاسخ به شبهات
❓ علل گرايش مشرکين به بت پرستی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: بعضی از علل گرایش به بت پرستی، از این قرار است:
❓ بت پرستی در ميان اعراب چگونه رايج شد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اولين كسى كه بت را در ميان عرب بر پا داشت «عَمْرو بن لُحَّى» از قبيله خزاعه بود كه از مكه به شام رفته بود. در آنجا گروهى را ديد كه بت ها را مي پرستند. آنها بتى بنام هُبَلْ به او دادند. او آن را به مكه آورد و در داخل كعبه نصب كرد، و مردم را به عبادت آن دعوت نمود. بعضى گفته اند: هرگاه یکی از فرزندان اسماعيل(ع) مى خواست از مكه بيرون رود، چيزى از سنگ هاى حرم را به عنوان احترام حرم با خود همراه مى برد، و هرجا منزل مى كرد سنگ را مى گذاشت و گرد آن طواف مى نمود و اين مسأله كم كم به بت پرستى انجاميد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0321862
#بت #بت_پرستی #اعراب #اعراب_جاهلی
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹 - کارمزد در وام های قرض الحسنه
🔹 - گرفتن سود از بانک های غیر مسلمان
🔹 - سرمایه گذاری سپرده های قرض الحسنه
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احكام ويژه امور بانكي":
http://mk6.ir/DsQaK
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 عبدالله بن زبیر فرزند نامبارک!
زبیر بن عوام یکی از دوستان علی علیه السلام بود و در جریان سقیفه به حمایت از ایشان پرداخت. زبیر طعم ثروت را در دوران خلفای پیش از علی علیه السلام چشید اما در قدرت سهیم نبود، در دوره حکومت علی علیه السلام با تحریک فرزندش، در خلافت طمع کرد و با یاری طلحه و سردمداری عایشه و با شعار انتقام خون عثمان بر علیه علی علیه السلام شوریدند. حدیث مشهور درباره شومی ابن زبیر این است که حضرت امیر علیه السلام فرموده اند: «زبیر همیشه از ما اهل بیت بود تا زمانی که فرزند نامبارکش، عبدالله بزرگ شد».
http://mk6.ir/RlVdS
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❓ عبدالله بن زبیر که بود؟
✍️ پاسخ اجمالی:
عبدالله پسر زبیر در سال اول یا دوم هجرى به دنیا آمد. وی با سنت نبوی مخالفت می ورزید. امام علی(ع) درباره او فرموده بود:«او حیله گر و مکار است و دنبال کارى بی فرجام می رود؛ از ریسمان دین براى صید دنیا استفاده مى کند». عبدالله در تغییر عقیده پدرش و حرکت عایشه به بصره و جنگ جمل تأثیر داشت. او مردى بخیل، بدخو، حریص به حکومت و... بود. مردم در دوران ریاست او از گرسنگى و محرومیت در رنج بودند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0325574
#زبیر #عبدالله_بن_زبیر #جنگ_جمل #عایشه
❗️ محدودیّت زمانی دین اسلام و منافات آن با خاتمیّت پیامبر اسلام(ص)!
پرسش: در قرآن آیاتی وجود دارد که بر محدودیّت زمانی دین اسلام و آمدن دین دیگری بعد از آن دلالت دارند؛ آیا این آیات با عقیده خاتمیّت پیامبر اسلام(ص) منافات ندارد؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
استدلال هایی که راجع به این موضوع با توجه به آیات قرآن نقل شده، هیچ کدام درست و منطقی نیستند. آیه نقل شده از سوره سجده اشاره به موضوعاتی چون توحید و معاد دارد و چنان برداشتی از آن با الفاظ و واژه های استفاده شده در این آیه هیچ مناسبتی ندارد. آیه نقل شده از سوره یوسف نیز اخطاری به مشرکان است که به آنها یادآور می شود هنگام رسیدن وقت عذاب، تأخیری در نزول آن وجود نخواهد داشت و راه فراری از آن نیست.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0420896
#اسلام #خاتمیت #پیامبر_خاتم(ص)
#دین_خاتم #پیامبر_اسلام(ص)
پاسخ به شبهات
#احکام_شرعی 🔹 - کارمزد در وام های قرض الحسنه 🔹 - گرفتن سود از بانک های غیر مسلمان 🔹 - سرمایه گذاری س
❓ اجازه متصدی بانک در صرف وام بر خلاف قرارداد
آيا با اجازه متصدّيان بانک، مي توان وام را درمورد ديگري غيراز آنچه شرط شده مصرف کرد؟
✍️ پاسخ:
دو صورت دارد، گاهي وام قرض الحسنه است، و متصدّي اختيار تغيير اجازه در مصرف وام را دارد، در اين صورت اشکال ندارد؛ ولي هرگاه وام هايي است که سود مي گيرند، در اينجا بايد تحت عقود شرعيه باشد؛ و نمي توان از آن عقود تخلّف کرد، مگر اينکه درمورد جديد، عقد شرعي تازه اي منعقد کنند.
makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/257598
#بانک #وام #قرض_الحسنه #سود #ربا #عقود_شرعيه
پاسخ به شبهات
❓ اجازه متصدی بانک در صرف وام بر خلاف قرارداد آيا با اجازه متصدّيان بانک، مي توان وام را درمورد ديگ
❓ دریافت جریمه و خسارت تأخیر توسط بانک
اگر در بازپرداخت وامى که از بانک گرفته شده است تأخیرى صورت بگیرد، آیا بانک تحت عنوان جریمه و خسارت تأخیر انجام تعهد مى تواند پولى را به عنوان دیرکرد دریافت کند؟
✍️ پاسخ:
جریمه دیر کرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تأخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان شرط ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان تفهیم شود و آنها موافقت کنند می تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.
makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/257603
#جریمه #بانک #جریمه_دیرکرد #ربا