eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❗ اطلاق صیغه جمع بر مفرد، در آیه مباهله! پرسش: اگر در جریان مباهله، پیامبر(ص) فقط حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع)، و امام علی(ع) را همراه خود آورد، پس چرا عبارات آیه در مورد زنان که یک نفر بود و فرزندان که دو نفر بودند و نفوس که دو نفر بودند(پیامبر و علی) به صورت جمع آمده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اجماع علماى اسلام اعم از شیعه و سنى در زمینه ورود این آیه در مورد اهل بیت(ع) و تصریح آنها بر اینکه پیغمبر(ص) غیر از على(ع) و فاطمه(س) و حسن و حسین(ع) کسى را براى مباهله نیاورد، قرینه آشکارى براى تفسیر آیه خواهد بود. بنابراین، ایراد مزبور تنها متوجه شیعه نمى شود. بلکه همه دانشمندان اسلام باید به آن پاسخ گویند. ثانیاً؛ اطلاق «صیغه جمع» بر«مفرد» یا بر «تثنیه» تازگى ندارد، و در قرآن و غیر قرآن از ادبیات عرب و حتى غیر عرب شواهد بسیارى دارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0318393
اثبات صحت حدیث مباهله پرسش: از چه راه هایى مى توان صحت حدیث مباهله را اثبات نمود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: 1. وجود حدیث در صحاح؛ 2. تصریح به صحت حدیث توسط علمای فریقین؛ 3. تصریح به تواتر حدیث؛ 4. تصریح به عدم خلاف؛ 5. تصریح به وثاقت راویان؛ 6. ارسال مسلّم دانستن حدیث؛ یعنی ابن اثیر در «الکامل» این حدیث را از مسلّمات حدیثى دانسته است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324066 برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
❓ اهميت «آيه مباهله»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اول اینکه مسأله مباهله نشانه حقانيت پيامبر(ص) در رسالت است؛ زیرا کسی كه ايمان قطعي به راه خود ندارد مباهله نمي كند. دیگر اینکه اين آيه سندی روشن بر عظمت مقام اهل بيت(ع) نزد خداوند است؛ چرا که پیامبر(ص) در این عرصه فقط آنان را به همراه خود برد و این نشانه افضلیت آنها را بر تمام امت می باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394291
❓ ماجرای مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در زمان رسول اکرم(ص) گفتگوهایی بین ایشان و مسیحیان نجران درباره حضرت مسیح(ع) انجام شد و آنها لجاجت کردند خداوند به پیامبر(ص) دستور داد با آنها مباهله کند، پیامبر(ص) به همراه امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) وامام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای این کار آماده شدند، وقتی مسیحیان با این صحنه مواجه شدند، احساس خطر کردند و از مباهله سرباز زدند و با پیامبر(ص) مصالحه کردند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0318395
❓ شأن نزول «آيه مباهله» از منظر روايات اهل سنت؟ پرسش: بر اساس روایاتی که در منابع اهل سنت وجود دارد، «آيه مباهله» در شأن چه كساني نازل شده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: به تصريح منابع روایی اهل سنت، مانند صحيح مسلم، مسند حنبل، سنن بيهقى، صحيح ترمذى، الدرالمنثور، احكام القرآن و ... «آيه مباهله» درباره امام على(ع) و حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع) نازل شده است. به عنوان مثال در «صحيح مسلم» در كتاب فضائل الصحابة در باب فضائل على بن ابيطالب(ع) از سعد بن ابى وقاص نقل شده كه معاويه به سعد گفت: چرا ابوتراب را سبّ و دشنام نمى دهى؟ گفت: من سه سخن از پيامبر اكرم(ص) به ياد دارم كه به خاطر آنها نمى توانم على(ع) را دشنام دهم! و اگر يكى از آنها براى من باشد بهتر از تعداد زيادى اشتران سرخ مو است. سپس داستان حديث منزلت در جنگ تبوك و داستان پرچم دادن به دست على(ع) در جنگ خيبر را ذكر مى كند، و بعد مى افزايد: «هنگامى كه آيه مباهله نازل شد؛ رسول خدا(ص) على و فاطمه و حسن و حسين(ع) را فرا خواند. سپس عرضه داشت: خداوندا اينها اهل بيت من هستند» و مصداق اين آيه اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394292
هدایت شده از makarem.ir
🔹 مالک هدایای نوزاد 🔹 پول هبه به فرزند غایب 🔹 اختلاف در هدیه یا قرض بودن عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام هبه": http://mk6.ir/OiGcR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
شکوه انفاق علی علیه السلام در حال نماز ناله سوزان و نافذ آن فقير محروم، دل آگاه على علیه السلام را هنگام نماز متوجّه خود ساخت و آن حضرت در ضمن آن عبادت، عبادت ديگرى كه هر دو براى خدا و جلب خشنودى او بود انجام داد. این عمل بقدرى ارزنده بود كه آيه‌اى درباره آن نازل گرديد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/KrPjO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 منافات حضور قلب امام علی علیه السلام با انفاق ایشان در رکوع نماز! 🔸 «فعل كثير» بودن اعطاء انگشتر به سائل در نماز توسط امام علی علیه السلام! 🔸 اختصاص شأن نزول آيه «ولايت» به علی علیه السلام با وجود آمدن ضمائر جمع در آيه! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "آيه ولايت (آيات ولايت)": http://mk6.ir/BfWoS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 شأن نزول سوره «هل اتی» در روايات اهل سنت 🔸 انکار شأن نزول سوره «هل اتی» به بهانه های واهی 🔸منافات شأن نزول سوره «هل اتی» با مکّی بودن آن! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "آيه اطعام": http://mk6.ir/SpKsL 🆔 @makarem_ir
❗️ منافات حضور قلب امام علی(ع) با انفاق ایشان در رکوع نماز! پرسش: حضرت علی(ع) که موقع نماز تیر را از پایشان بیرون آوردند و چیزی را حس نکردند، چطور هنگام رکوع متوجه حضور سائل شدند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: اين خرده گيرى ها ايراد بر قرآن است! چرا كه خداوند آن را ستوده و ولايت مؤمنين را شايسته چنين كسى دانسته است و اگر اين عمل غفلت از خدا بود نبايد تمجيد مي شد. ضمن اینکه مواردی شبیه این کار که عبادت به شمار می رود توسط پیامبر(ص) نیز در ضمن نماز صورت گرفته است. ثانیا: شنيدن صداى سائل و كمك به او در نماز، نوعی توجّه به خداست. توجه امام علی(ع) وقتی به آن سائل جلب شد که خدا را صدا زد؛ در واقع این نام خدا بود که موجب التفات حضرت به او شد. ایشان با اين كار عبادتى را با عبادت ديگر درآميخت و براي خدا در حال نماز زكات داد. آنچه اشكال دارد پرداختن به خويشتن به هنگام نماز است، امّا پرداختن به نيازمند مظلوم، كه عبادت محسوب مى‏ شود، اشكالى ندارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418515
❗️ «فعل كثير» بودن اعطاء انگشتر به سائل در نماز توسط امام علی(ع)! پرسش: آيا بیرون آوردن و دادن انگشتر به سائل در نماز موجب بطلان نماز نمی شود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در آوردن انگشتر مطابق هيچ فتوايى «فعل كثير» و موجب اشكال در نماز نيست؛ به خصوص اگر اشاره كرده باشد و سائل شخصاً در آورده باشد. ضمن اینکه فقهاء تصريح كرده اند كه حتى كشتن حيوان گزنده مانند عقرب در حال نماز و يا برداشتن و گذاشتن بچّه كوچك در آن حال و يا شمردن عدد ركعات نماز به وسيله سنگريزه و حتى شستن گوشه لباس يا دست اگر در حال نماز نجس شود، ضررى براى نماز ندارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394002
❓ شأن نزول سوره «هل اتی» در روايات اهل سنت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: واحدى در «الوسيط» و زمخشرى در «كشاف» می گویند: امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای شفای حسنین(ع) نذر کردند که سه روز روزه بگیرند، حسنین(ع) نیز با آنان روزه گرفتند ولی افطار هر روزشان را به تقاضای نیازمندان به آنها دادند در حالیکه خود به آن نیاز داشتند. ولذا خداوند سوره «هل أتی» را در شأن ایشان نازل فرمود و عمل آن بزرگواران را ستود. همين معنى را با تفاوت مختصرى، قرطبى در تفسيرش ذيل آيات مورد بحث نقل مى كند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394310
انکار شأن نزول سوره «هل اتی» به بهانه های واهی پرسش: چطور ادعا می کنید سوره «هل اتی» در شأن اهل بیت(علیهم السلام) نازل شده و حال آنکه مفاهیم سوره عام است و سه روز روزه گرفتن بدون غذا بعید به نظر می رسد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: عموميت مفهوم آيات منافاتى با شأن نزول خاص ندارد؛ زیرا شان نزول بسيارى از آيات قرآن چنین است. در مورد امکان وقوعی روزه گرفتن به مدت سه روز و افطار با آب بايد گفت: هستند افرادي كه براى معالجات طبى، چندین روز و حتی تا چهل روز هم امساك كرده و تنها آب نوشيده‌اند تا آنجا كه يك پزشك غير مسلمان كتابى درباره آثار درمانى امساك چهل روزه نوشته است. اعتصاب غذا نيز كه نوعى روزه است در عصر ما متداول و گاه متجاوز از چهل روز انجام مى گيرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394319
❗️ انکار جاهلانۀ شأن نزول آیه اطعام! پرسش: آیا همان طور که ابن تیمیه مى گوید، نزول آیه اطعام در مورد اهل بیت(علیهم السلام) دروغ است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ابن تیمیه از روی جهل، نازل شدن آیه اطعام را در حق اهل بیت، به صرف نازل شدن سوره انسان در مکه، دروغ شیعه می داند. درحالیکه اولا مکی یا مدنی بودن سوره های قرآن منافاتی با مدنی یا مکی بودن برخی آیه های آن ندارد. ثانیا روایات بسیاری حتی از منابع اهل سنت، شان نزول این آیات را درباره اهل بیت ذکر کرده اند. ثالثا هیچ اجماعی بر مکی بودن آن وجود ندارد و بسیاری از علما آن را مدنی می دانند. رابعا ممکن است سوره ای مکی باشد اما بعد از هجرت و بعد از فتح مکه در حجه الوداع در مکه بر پیامبر نازل شده باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324207
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم انجام هبه در مسجد 🔹 معیار تحقق قبض در امثال هبه و مهریه 🔹 عدم فرق بین هبه کلان و غیر کلان در حکم خمس هبه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام هبه": http://mk6.ir/OiGcR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 دیدگاه خلیفه دوّم درباره ارث غیر عرب 🔸«الصلاة خیر من النوم » در بیان صحابه 🔸فتواى خلیفه درباره سه طلاقه کردن (در یک مجلس) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "بدعت های ...": http://mk6.ir/YmOuJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹اختلاف زوجین در هبه یا صلح بودن مالی 🔹حکم هبه نامه ای که متضمن وصیت است 🔹هبه شرعیه بودن ثبت ملک به نام دیگری بدون تحویل دادن آن عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام هبه": http://mk6.ir/OiGcR 🆔 @makarem_ir
❓ دیدگاه خلیفه دوّم درباره ارث غیر عرب؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مالک ـ امام مالکى ها ـ نقل مى کند که عمر بن خطّاب غیر عرب را از ارث محروم کرد ، مگر این که در میان عرب متولّد شده باشد .حال آنکه از ضروریّات دین اسلام این است که میان همه مسلمانان چه عرب باشند و چه عجم، و هر کجا که متولّد شده یا ساکن باشند، توارث برقرار است، و نصوص قرآن و سنّت نیز بر همین مطلب دلالت مى کنند؛ و عمومات قرآن تخصیص نخورده اند. لذا نه از شرائط ارث، عرب بودن و تولّد در میان عرب است و نه از شرائط اسلام. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324246 برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
❓ فتواى خلیفه درباره سه طلاقه کردن (در یک مجلس)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: خداى تعالى در سوره بقره تحقّق دو طلاق را ضرورى دانسته و حرمت را پس از تحقّق طلاق سوم قرار داده است، و این با سه طلاقه کردن در یک مجلس [به اینکه که مرد بگوید : سه بار تو را طلاق دادم یا سه بار صیغه طلاق را پشت سر هم تکرار کند]، قابل جمع نیست و پیامبر(ص) نیز از آن نهی کرده است. از ابن عباس نیز نقل شده که سه طلاقه کردن زن [در یک مجلس] در زمان پیامبر(ص) خدا و ابوبکر و دو سالِ اوّل از حکومت عمر یک طلاق محسوب مى شد، امّا عمر آن را تشریع کرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324244
❓ منظور از «تثویب» در «الصلاة خیر من النوم»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: تثویب (از ریشه ثاب یثوب) به معناى رجوع به امر براى شتاب به نماز است. مؤذن وقتى مى گوید: «الصّلاة خیرٌ من النوم»؛ دوباره سخنى گفته که معنایش شتاب به سوى نماز است. سندى در حاشیه بر سنن نسائى گفته: تثویب یعنى اعلام پس از اعلام. امام گفتن «الصلاه خیر من النوم» در اثناى اذان صبح، مشروع است و یا بدعتى است که پس از پیامبر(ص) به وجود آمده است. آنچه دلالت مى کند بلال آن را افزوده و پیامبر(ص) هم آن را پذیرفته است. هم چنین گفته می شودعمر بن خطاب به موذن دستور داد آن را در نداى صبح قرار دهد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325954
❗️ حذف «حّى على خیر العمل» از اذان! ✍️ متن اجمالی: شیعه به پیروى از روایات ائمه(ع)، «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ» را جزء اذان دانسته و بلال هم در اذان صبح آن را مى گفت، گروه زیادى از صحابه هم در اذان آن را مى گفتند. اما عمر در زمان خلافتش دستور داد این جمله را از اذان حذف کنند، محققان اهل سنت هم این را قبول دارند، سعد تفتازانى در حاشیه بر شرح عضدى گفته: عمر بن خطاب خطبه خواند و گفت: اى مردم! سه چیز در روزگار پیامبر خدا(ص) بود که من از آنها نهى مى کنم و بر آنها کیفر مى دهم: یکى متعه زنان، دیگرى متعه حج و سومى «حَىَّ عَلى خَیْرِالْعَمَلِ». ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325952
هدایت شده از makarem.ir
🔸 هدف «بنی امیّه» از حکومت 🔸علت تسلط «بني اميّه» بر مسلمین 🔸خطرات حكومت «بني اميّه» براي اسلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "خلافت بنی اميّه": http://mk6.ir/SpGrT 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 تکلیف طلاهایی که معلوم نیست تحت چه عنوانی به زوجه تحویل شده 🔹 حق زوجه نسبت به پس گرفتن جهیزیه ای که زوج به او هبه کرده 🔹 اختلاف بین هبه بودن یا امانی بودن مال عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام هبه": http://mk6.ir/OiGcR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 ماجرای واقعه حرّه 🔸سیره و اعمال یزید 🔸جنایات یزید در دوران خلافت کوتاهش عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "یزید": http://mk6.ir/QfQiD 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 ویژگی‌های مجالس عزادارى 🔹 تعطیلی عزاداری هنگام نماز 🔹 برگزاری مراسم عزاداری در یک مکان واحد عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "کیفیت مجالس عزاداری": http://mk6.ir/GtLnQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📝توصیه‌های حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی به عزاداران حسینی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم ماه محرم، ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان یکی از سرمایه های عظیم جهان تشیّع بلکه جهان اسلام است‌. http://mk6.ir/WfCyE 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه به مداحان امروزه مداحی نسبت به سابق گسترده‌تر شده است؛ به همین دلیل باید مراقبت‌های ویژه‌ای در این خصوص صورت گیرد. متأسفانه برخی از سبک‌های مداحی، سبُک و دور از شأن عزاداری امام حسین علیه السلام است؛ لذا پرهیز از این‌گونه سبک‌ها در راستای صیانت از سرمایه ی عظیم عاشورا ضروری است. http://mk6.ir/SnWjD 🆔 @makarem_ir
❗️ منافات عزاداری با پذیرش قضا و قدر الهی! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: گریه و عزاداری نیز با خواست الهی در فطرت بشر نهاده شده است؛ لذا گریه و عزاداری با دستور به صبر و پذیرش قضا و قدر الهی منافاتی ندارد. ثانیا: اگر گریه و عزاداری برای عزیزان با پذیرش قضا و قدر منافات داشت باید از سوی پیامبر(ص)، اهل بیت(ع)، خلفای راشدین، بزرگان صحابه نهی می شد، اما آنها نه تنها از آن نهی نکرده اند بلکه خود این کار را انجام می دادند. ثالثا: گریه و عزاداری شیعه انفعالی و احساسات محض نیست تا به معنی اعتراض باشد. رابعا: گریه خود در پذیرش قضا و قدر الهی نقش مثبت دارد و صبر آفرین است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407539 برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
❓ ضرورت اصلاح در عصر امام حسین (ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: پس از رحلت پیامبر(ص)، ارزش هاى اخلاقى که ایشان براى رواج آن خون دل خورده بود، به تدریج جاى خود را به مفاسد زمان جاهلیّت داد. بنى امیّه و بازماندگان دوران جاهلیّت آهسته آهسته پست هاى کلیدى را اشغال و صحابه را از صحنه خارج کردند. در زمان معاویه طرافیان او از غارتگرى ابا نداشتند و رسماً مسایل عصر جاهلیّت را زنده کردند. فساد و فحشا و ظلم در عصر یزید به مراتب فراگیرتر شد و اگر امام حسین(ع) دست به قیام نمى زد به یقین امروز خبرى از اسلام نبود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322655
❓ عکس العمل امام حسین(ع) در مقابل تلاش معاویه برای ولیعهد شدن یزید؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ایشان در نامه ای به معاویه با یادآوری فسق یزید، او را به خاطر انتخاب یزید برای خلافت سرزنش کرد. وقتی معاویه در حجاز، خطابه ای در فضایل فرزندش برای مردم ایراد کرد، تا بیعت بگیرد، امام(ع) ضمن خطبه ای شجاعانه با یادآوری اعمال فسق آمیز یزید، معاویه را به خاطر توصیف یزید به فضایل نداشته اش ملامت نمود. معاویه در مجلسی دیگر اعلام کرد، کسی بهتر از یزید را برای خلافت نمی شناسد. امام(ع) طی گفتگوهایی، نیرنگ معاویه را برای مردم برملا ساخت. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323195