🌕 پيامبر اکرم(ص) در کلام انديشمندان غير مسلمان
✍️ متن اجمالی:
عظمت مقام پيامبر(ص) علاوه بر مسلمانان، مورد اعتراف انديشمندان غير مسلمان نيز قرار گرفته است. از جمله آنها «برنارد شاو» فيلسوف انگليسى است كه در اين خصوص مى گويد: «دين محمّد[(ص)] تنها دينى است كه اين واقعيت از آن نمايان است كه براى تمام اشكال زندگى انسانها شايستگى دارد. در واقع بايد محمّد[(ص)] را نجات دهنده بشر بناميم و من معتقدم اگر كسى مانند او پيدا مى شد كه رهبرى جهان امروز را بر عهده بگيرد بر همه مشكلات پيروز مى شد، به گونه اى كه جهان را به سعادت و صلح سوق مى داد».
✍️ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0415826
#پیامبر_اسلام #رسول_خدا #مستشرقین
#محمد #برنارد_شاو #سعادت #صلح
📖 مطالعه بیشتر از شاخه خاتمیّت:
https://maaref.makarem.ir/fa/category/articles/27579
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸آغاز دعوت علنى پیامبر اسلام(صلّی الله علیه وآله)
🔸حربه هاى مشركان در برابر پيامبر(صلّی الله علیه وآله)
🔸مشكلات عظيم پیامبر(صلّی الله علیه وآله) در دوران رسالت؟!
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/MfWaA
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📌 بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ارتباط با مبارزه با فساد
شک نیست که امروزه یکی از مشکلات مهم کشور فساد در دستگاه هاست و مبارزه با آن از اهم مسائل است / نگذاریم مبارزه با فساد، قربانی حاشیه سازی شود
http://mk6.ir/MxUeA
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📌 بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) دربارۀ گرانی بی سابقۀ بنزین
گرانی بنزین آن هم در حدّ سه برابر و آن هم در وقت نامناسب و بدون ذکر دلیل، یک شوک مهم بر افکار عمومی وارد کرد و اسباب بعضی نارضایتی ها گردید.
http://mk6.ir/HkMvE
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
⁉️ دلالت آياتي از قرآن بر تداوم «رسالت»!
در قرآن آياتي وجود دارد که بر تداوم «رسالت» دلالت دارند، از جمله آيه 47 سوره يونس و آيه 35 سوره اعراف و...؛ آيا اين آيات با خاتميّت پيامبراسلام(ص) منافات ندارند؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
برخي براي انکار خاتميت به آياتي مثل «وَ لِكُلِ أُمَّةٍ رَسُولٌ» و «لِكُلِ أُمَّةٍ أَجَلٌ» و «يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ» و... استدلال کرده اند.
اما هيچ يک از اين آيات منافاتي با خاتميت ندارد؛ زيرا امت در دو آيه نخست به معنای «گروه» مي باشد و منافاتي ندارد که انسانهای بعد از پيامبر اسلام همه امت اسلام باشند.
در سومين آيه هم لفظ «يَأْتِيَنَّكُمْ» که بصورت مضارع آمده به معناي تداوم رسالت در مجموعه فرزندان آدم می باشد که آخرين آنها پيامبر اسلام است.
✍️ پاسخ تفصیلی
https://maaref.makarem.ir/l/0415423
#پیامبر_اسلام #رسول_خدا #محمد
#خاتميت #امت #اسلام #رسالت
📖 مطالعه بیشتر از شاخه خاتمیّت:
https://maaref.makarem.ir/fa/category/articles/27579
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸مفهوم دعا از دیدگاه وهّابیّت و نقد آن
🔸کتاب «داعیة و لیس نبیاً!» در نقد وهّابیّت
🔸تمجید از کتاب «مفاهیم یجب ان تصحح» در نقد وهّابیّت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/NpUuF
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❓ گستره عدل الهی در جهان هستي با وجود تفاوت ها از منظر آيات و روايات؟
از منظر آيات و روايات، وجود تفاوت ها و مظاهر ظالمانه در گستره جهان چگونه قابل انطباق با عدل الهی است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
مهمترين علت بوجودن آمدن چنين سؤالی اين است که سؤال کننده در اينجا مفهوم عدل را به معني يکسان بودن همه مخلوقات گرفته است، در حالي که هميشه يکسان بودن عادلانه نيست. بخش مهمي از تفاوت هاي موجود در جهان، طبيعي و لازمه آفرينش است و اگر اين تفاوت ها نبود امکان زندگی وجود نداشت. براى به وجود آمدن يك «جامعه كامل» و يک «جهان پايدار» نياز به استعدادها و ذوقها و ساختمانهاى مختلف بدنى و فكرى است. به عبارت ديگر تفاوت ساختمان روحى و جسمى در آن قسمتهايى كه طبيعى است، مقتضاى «حكمت» پروردگار است و عدالت هيچگاه نمى تواند از حكمت جدا باشد.
بخش ديگري از تفاوت هاي بين مخلوقات تحميلي است که غالبا حاصل ظلم و ستم موجودات مختاری مثل انسان و يا سهل انگاري هاى فردى است؛ اين گونه تفاوت ها هيچ گونه ارتباطى به دستگاه آفرينش ندارد. اين گونه اختلافها را بايد «اختلافهاى ساختگى و بى دليل» دانست كه با از بين رفتن نظام طبقاتى و تعميم عدالت اجتماعى از ميان خواهد رفت، و هيچگاه اسلام و قرآن بر اين گونه تفاوتها صحه نگذاشته است.
در حقيقت تجلي عدل الهي را مي توان در جريان پايدار و متعادل آفرينش جهان(عدل تکوينی)، وضع احکام شرعي براي رسيدن به عدالت اجتماعي بندگان(عدل تشريعی) و دادرسي الهي بين آنها(عدل جزايی) مشاهده نمود. خداوند علاوه بر اينکه مخلوقات را به نحو احسن خلق کرده است براي ايجاد بهترين شرايط زندگي نيز قوانين عادلانه اي وضع کرده است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0418530
#عدل #تفاوت #ظلم #آفرینش #تساوی
#جامعه #حکمت #اختلاف #نظام_طبقاتى #جزا
#انسان #قرآن #عدل_الهی #تکوین #تشریع
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸«ظهور» معطل مهیا شدن «313 نفر»؟!
🔸فرق ميان «علائم ظهور» و «شرائط ظهور»
🔸منافات روایات «علائم ظهور» با احادیث «نفی توقیت»!
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/YrGlF
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸انگیزه عقلیِ خداجوئی و کسب معرفت
🔸پاسخ امام علی(علیه السلام) به «شکاکان» در وجود خدا
🔸تعامل هدایت فطری با پیشرفت علوم و دانش بشری
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/AjKfX
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
🌕 گواهی تاریخ دلیلی بر عدم «تحریف قرآن»
چگونه می توان برای اثبات عدم «تحریف قرآن» به گواهی تاریخ استشهاد نمود؟
✍️ پاسخ اجمالی:
به گواهي تاریخ، قرآن از روز نخست مورد عنايت همگان به ويژه مسلمانان بوده و پيامبر(ص) شخصا محافظ قرآن بود و پيوسته دستور حفظ و ضبط آن را مى دادند. لذا بسیاری به عنوان «حافظان قرآن» منزلت مهمّى يافتند.
توده های مردم و دانشمندان توجّه زیادی در حفظ و قرائت و تفکر در آیات قرآن داشتند. علوم زیادی دررابطه با قرآن پدید آمد که نتیجه قرار گرفتن قرآن در مرکز توجّهات مسلمین و دانشمندان آنان بود.
«كاشف الغطاء» می گوید: «روايات نقيصه به روشنى مردود شناخته شده، به ويژه رواياتى كه ثلث قرآن را افتاده می دانند، ... چگونه ممكن است چنين شده باشد؛ در حالى كه مسلمانان فوق العاده در حفاظت و حراست و ضبط آيات و حروف آن كوشا بوده اند؟».
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/l/0418380
#تاریخ #قرآن #تحریف #حراست
#مسلمین #حفاظت #تحریف_قرآن
#ضبط_آيات #حافظان_قرآن
📖 مطالعه بیشتر از شاخه عدم تحریف قرآن:
http://maaref.makarem.ir/fa/category/articles/27433
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
🌕 مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س)
✍️ چکیده:
حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) جایگاه معنوی و علمی بسیار بالایی دارند و در قیامت شیعیان را شفاعت می کنند. ایشان به دلیل فشاری که بر اطرافیان امام کاظم(ع) وجود داشت ازدواج نکرد و در سال 201 هـ ق، به قصد ديدار برادر به سوى خراسان حركت كرد. وقتی به ساوه رسيد بيمار شد و پس از عزیمت به قم از دنیا رفت. بر اساس روایات وارده، زیارت قبر مبارکشان دارای ثواب فراوانی می باشد. مزار او در قم برکات فراوانی برای این شهر داشته است؛ از جمله آنها شکل گیری حوزه علمیه قم می باشد.
🔶عناوین جزئی:
🔸مقامات حضرت معصومه(سلام الله علیها)
🔸مساله ازدواج نکردن حضرت معصومه(سلام الله علیها)
🔸سفر حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ایران
🔸علت رحلت یا شهادت حضرت معصومه(سلام الله علیها)
🔸عکس العمل امام رضا(علیه السلام)
🔸فضیلت زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها)
🔸تاثیر مزار حضرت معصومه در شکل گیری حوزه علمیه قم و نشر معارف اهل بیت
✍️ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0406172
#حضرت_معصومه #امام_کاظم #شفاعت
#شیعیان #خراسان #قم #امام_رضا #ایران
#ساوه #عباسیان #مأمون #حوزه_علمیه
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
ا♨️♨️♨️♨️♨️ا
❗️ آفرينش براي دوزخ!
⁉️ با توجه به اينکه بسياري از انسانها به کمال مطلوب نمي رسند و طبق آيه 179 سوره اعراف عاقبت آنها دوزخ است، آيا چنين آفرينشي با حکمت و عدل الهي سازگار است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: با توجّه دقيق به آيه 179 اعراف درمي يابم که هدف اصلي و اوّليّه آفريننده انسان، جهنّم بردن او نيست، بلکه اقتضاي خصوصيات، سبک زندگي، اختيار و عمل بعضي از انسانها جهنّمي شدن آنهاست. وضع انسانهايي که در اين آيه آمده (انسانهايي که فکر نمي کنند و گوش و چشم خود را بسته اند و در نتيجه هيچ بهره اي از هدايت نمي گيرند)، به چوب هاي بي ارزشي مي ماند که جز سوزانده شدن هيچ سرنوشت ديگري ندارند. سوزانده شدن چوبهاي بي خاصيّت تابع خصوصيّات آنهاست نه اراده اوّليّه صاحب چوبها. در لغت نيز معناي اصلي «ذَرَأْ» بسط و منتشر كردن چيزي پس از آفرينش آن است؛ يعني اين مرحله در جايگاهي بعد از مرتبه آفرينش قرار دارد.
ثانيا: اينکه طبق آيات قرآن و واقعيت موجود در انسانها، تنها عده کمي به مراتب بالاي کمال مي رسند به اين معني نيست که ديگران به هيچ مرتبه اي از کمال نرسيده اند و نيز اينطور نيست که اکثر انسان ها جهنّمي شوند؛ بلکه فقط آنها که با علم به بطلان يک عقيده از آن پيروي کنند چنين سرنوشتي خواهند داشت. خيلي از انسان ها بخاطر محيطي که در آن زندگي مي کنند و تحت تاثير تبليغات سوء قرار مي گيرند، مستضعف فکري به شمار مي روند و جهل و ناداني آنها ناشي از عناد و دشمني با حقّ نيست؛ و در نهايت اهل نجات خواهند بود.
ثالثا: منحصر شدن آفرينش خداوند به انسان هاي بهشتي به معناي پديد آمدن جبر است؛ زيرا ما از يک سو، اختيار انسان را به معناي امکان انتخاب بين اعمال شر يا خير تعريف مي کنيم، و از سوي ديگر بايد انسان هايي را تصور کنيم که جز خوبي چيزي را انتخاب نکنند و الا محکوم به عدم مي باشند. بديهي است که در چنين وضعيتي، اختيار معنا نخواهد داشت و همگي آن ها مجبور به بهشت رفتن خواهند بود.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/l/0419019
#آفرينش #خلقت #دوزخ #جهنم #عدل #بهشت
#حکمت #انسان #خلق #کمال #جبر #اختیار
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi