eitaa logo
مخزن الادویه مجموعه حکیم شیرازی
1.2هزار دنبال‌کننده
225 عکس
6 ویدیو
0 فایل
🌿خواص گیاهان دارویی براساس طب سنتی اصیل برگرفته از کتاب محیط اعظم تألیف حکیم محمد اعظم خان.🌿 ✅دراین کانال به هیچ عنوان از منابع غیرمعتبر و اطلاعات موهوم گیاهان دارویی استفاده نشده است.❌ آیدی مدیر مجموعه: @kordi1267
مشاهده در ایتا
دانلود
. (ترنج) @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 👈:: به ضم تای فوقانی و فتح رای مهمله و سکون نون و جیم به عربی اترج و متکه و ریحان الماء. 👈 و به لغت مصر ریحان النعنع . 👈و به یونانی قنطرما و مارسیسقا و به قول بعضی مالیطسون به معنی . 👈و به قولی در رومی و یونانی قسطرین و به سریانی اطروغا و به هندی بجورا گویند . 👈و اسم فارسی است و بعضی گویند که به فارسی نوع کوچک آن را ⬅️ترنج و قسم بزرگ آن را⬅️ بالنگ نامند. 💢و گویند ترنج معرب لغت اهواز است و به زبان فرنگی صغیر آن را لیمونیه ماله. 💢 و كبیر آن را میدکه ماله نامند. 📙 و گویند نوع صغیر را پوست مستوى(مساوی) املس (صاف)و دو طرف آن باریک و خوشبو . 📌و قسم كبير را پوست غیر مستوی (مساوی ،هموار)و دو طرف آن چندان باریک نیست بلکه طرف متصل شاخ درخت اندک پهنتر و طرف دوم آن اندک باریکتر و در بعضی بلاد(شهر ها) حجم آن بزرگ و از ده رطل(پیاله) تا سی رطل میشود چنانچه در اسکندریه و به مواضع أحمال أن . 📘و بعضی گویند که ترنج دو قسم است ترش و شیرین و فعل یکی به دیگری قریب است. ✅ الا(جزء) آنکه در فایده زیاده از شیرین است 👌. و مغز شیرین آن را چندان منفعتی نیست.❗️ بالجمله اترج ثمر شجر بستانی است مستدير (دایره )الشكل مایل به درازی و پوست آن زرد رنگ و تلخ و لحم(گوشت) اندرون(داخل، درون) آن سفید و ضخیم و اندک شیرین که آن را به الفت مغربی آبست نامند و مغز آن که در میان پردههای غليظ طولانی که در میان غلافهای(روکشهای) بسیار نازک است پر آب از قسم شیرین آن شیرین و از ترش آن ترش و تخم آن اندک طولانی شبیه به تخم ناشپاتی(نوعی گلابی) و في الجمله صنوبری شکل در غلاف(روکش) سفید و مغز تخم آن سفید و مزه آن اندک تلخ و درخت آن في الجمله شبیه به درخت لیمو و بلندی آن یک قامت تا یک نیم قامت و شاخه های آن پهن و در هم و برگ آن اندک طولانی و عریض با تشریف سبز رنگ و خوشبوتر و بزرگتر از برگ لیمو و نارنج و آن را به سریانی و رومی قلباد اطروعا و قلیون قطرین نامند . 🌼و گل آن سفید و ورق أن طولانی باریک اندک ضخیم و در وسط آن تارهای باریک زرد رنگ و بسیار خوشبو غلیظتر از بهار نارنج و 🌼🥀🌼منبت (جای روییدن گیاه) آن بیشتر بلاد(شهرها) گرم خصوصا که با رطوبت باشد و در بلاد(شهر ها) بسیار سرد نمیشود و چون از شاخه های زیرین یا ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظشرعی ناپسند است.
ادامه 👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 🍋متصل زمین را خم نمایند و قدری زمین کاویده آن شاخ را در آن به نوعی که سر آن شاخ بیرون باشد و بالایش یک شبر(وجب) یا زیادہ گل پر کنند و آب میداده باشند تا پنج شش ماه که خوب ریشه بندد و مستحکم شود پس محل اتصال آن را از درخت بریده هر جا که خواهند بنشانند به زودی ثمر دهد.👌 ♦️ خصوصا که آن شاخ مثمر باشد و قلم آن نیز میگیرند به دستور قلم اشجار دیگر و تخم آن را بکارند به دير ثمر میدهد و ثمر آن مدتها در درخت می ماند تا به ثمر موسم دیگر و بعض جا مثل کوکن و بنگاله در دو موسم گل و ثمر میدهد یکی در وسط زمستان و دیگر در ایام گرما که ابتدای ایام بارش باشد و آن هنگام بودن آفتاب است در آخر ثور تا اول جوزا و در بعض بلاد(شهرها) هنگام سیر آفتاب در قوس میرسد . 📙و گویند که کدو چون در بیخ درخت ترنج اندازند بسیار ثمر دهد. 📌 و همچنین اگر بیخ(ریشه) آن را به برگ ترنج غلاف (روکش)نمایند و بهترین آن املس(صاف) بزرگ طلای رنگ و پخته است و ردی تر آن مستدیر(دایره) و روغن معمول از پوست آن بهتر از آن است که از گل آن بسازند در جمیع باب و جميع اجزای درخت آن در طب مستعمل است و چون اطلاق لفظ اترج نمایند مراد ثمر آن است الحاصل. 📚 به قول شيخ زرد آن در اول و در آخر دوم . 📙و به قول صاحب کامل و صیدنه (دارو شناسی ) و خشگ، در دوم و همچنین برگ و گل آن و تخم آن که در زیر پوست آن است . 📕به قول شیخ و تر در اول و گویند در دوم و قومی سرد و تر در اول گفته و بعضی گویند که لحم (گوشت)آن آنچه مغز آن شیرین است سرد و تر در دوم و لیکن برودت (سردی )أن زیاده است از رطوبت آن . 📌و آنچه است سرد و خشک در سوم و گویند در تری و خشکی معتدل است و حماض أن یعنی ترش آن و خشک در آخر دوم . 📗و به قول شیخ در سوم و آنچه از شیرین باشد سرد و تر و تخم أن گرم در اول و خشک در دوم و به قول شیخ خشک در سوم . 📘و گویند گرم با رطوبتی اندک و گویند سرد در دوم . 📚جالینوس گفته که داخل ترنج که در آن تخم و ترش طعم است قوت آن قوتی است که بسیار نماید حتی که در درجه سوم از درجات اشیایی است که مبرد و مجففاند(خشک کننده اند). 📚و اسحاق ابن سليمان گوید که ترنج دو قسم است بعضی از آن تفه مایل به شیرینی اندک و بعضی ترش قطاع پس تفه(اندک) آن بارد(سرد) رطب در درجه سوم باشد إلا أنکه برودت (سردی)آن بیشتر از رطوبت آن است. 📙 و آنچه ترش باشد بارد(سرد) يابس(خشک) در درجه سوم بود و این را قوت مقطع (جدا کننده)و مطفی حرارت. ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسند است.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ✅جگر( ) و مقوی و مشهی(اشتهاآور ) طعام و قامع حدت(تندی ، تیزی) صفرا . و مزيل (دور کننده ) عارض از آن و و قاطع(قطع کننده) کهنه و قیء( ) کهنه است. ✅ و طلای آن نافع قوبا و كلف(لکه ). 📒 و ابن رضوان گفته که در کتاب اطعمه یافتم که از خواص ترشی مقاومت حرارت معده است و آنچه در آن از صفرا پیدا شود و اطعمه که با آن بپزند مشهی(اشتها اور) طعام و نافع خفقان(حالت خفگی که عارض قلب میشود) حار (گرم )و خمار(کسل) و اسهال عارض از جگر (کبد). ✅و حابس مواد که از جگر به سوی معده و امعا(رودها) آید. 📚 و بو علی سینا در رساله ادویه قلبيه مینویسد که آن از مفرحه قلب ♥️است بالخاصیت . ✅و محلل و اعضا و همچنین تخم و برگ و شکوفه آن مع لطافت مسکن نفخ و محلل رياح(بادها ) و مجفف(خشک کننده) رطوبات است. ✅ و لحم(گوشت) آن نافخ مولد غلیظ بارده است و ترشی آن قابض کاسر (شکننده )صفرا ملطف(رقیق کننده) مقطع(جدا کننده) شديد الجلا و الغوص است. ✅ بدانکه در پوست و گوشت أن غذاییت با دواییت است و ترشی آن چنین نیست . ✅و همچنین آن و پوست آن جهت تقویت قلب و دماغ (مغز)و جگر(کبد) و معده و احشا(اعضای درون بدن) بارده و تلطيف و تحليل (هضم کردن)رياح(بادها) نافع. ✅ و نیز از است و حرارت آن معین بر خاصیت آن است. ⁉️ و اما گوشت آن دیر هضم و غلیظ است به سبب برودتی (سردی) و صلابتی(سختی) که دارد و از معده به دیر فرود آید و از آن غذای بسیار برای بدن حاصل گردد اگر هضم شود💯 ♨️ و مانع صعود(بالا رفتن) بخار است به دماغ (مغز)جهت آنکه مسکن حرارت معده است💯 ✅. و اصحاب مره صفرا را نافع و اما حماض آن یعنی آب مغز ترش آن مقوی حار(گرم) مزاج و مطفی مبرد. ✅ قاطع (جداکننده)و مقوی معده حار(گرم ) و مبهی و مشهی طعام و مسکن حدت(تیزی،تندی ) صفرا. ✅ و خون و برطرف کننده غم و " مسکن تشنگی و حرارت احشا و نافع خفقان حار است. ⭕️ و اما آن و ملطف( رقیق کننده )و با قوت مسهله و مقاوم جميع سموم است و در سایر افعال مانند پوست آن است.💯 💢 و آن که پوست زرد خالص شش عدد آن را در روغن ؛ و روغن هر یک یک رطل(پیاله) و اگر نباشد در دو رطل (پیاله)روغن کنجد اندازند و در آفتاب گذارند و در هر سه شبانه روز یک مرتبه تجدید کنند تا سه مرتبه یا بیشتر پس استعمال(استفاده) نمایند.👇👇👇 و آن و در دوم و قوی و با قوت ت است و روغن شکوفه آن همین اثر دارد. 💯 و لیکن روغن 🍃آن قوی تر است و ايضا روغن آن سريع النفوذ در اعضا . 🍃🍃و برگ آن مسکنَ نفخ و هاضم(هضم کننده ) طعام و مسخن (گرم کننده )معده و مقوی احشا و مفتح(باز کننده ) سدد (گرفتگی رگها) و مفيد ضيق النفس بلغمی است. ✅ و اما آن در افعال مانند برگ آن است و از آن الطيف تر و از خواص آن است که چون برگ آن به زیت(روغن زیتون) ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال مجاز بوده وگرنه لزلحاظ شرعی ناپسنداست.
ادامه 👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 💢بسایند و در مغز بادام آمیزند پس هر که آن بخور عطیف صاحب آن گردد. 💢 و اگر ترنج را در جو🌾 نهند سالم بماند و چون پوست خشک آن در پارچه ها نهند خوردن باز دارد. ✔️ و كذا نفس ترنج و آب ترشی آن قد سیاهی کتابت از پارچه نماید به طریق بخور یا گوک همچنین طلای آن بر آن و چون آب افشرده(فشارداده شده) آن در اندازند روان گردد و چون بر کتابت اندازند آن را به سرعت زایل (دور ساختن )کند. ✔️ و چون پوست آن یا به تمامه آن را در شراب اندازند در ساعت ترش و سرکه گرداند و بوییدن ترنج و فرش کردن برگ آن اصلاح فساد هوا و دفع ضرر وبا نماید. ✔️ و همچنین اگر شربت یا رب آن بنوشند حميات را بسیار نفع دهد👌👌 ✔️ و لحم آن مسمن(چاق کننده) بدن و نافع مزاج گرم است وطلای تخم آن و ترشی آن جلای رنگ و ازاله(برطرف کردن) لکه نماید . ✔️و با خاکستر پوست آن قوبا و بهق اسود (لکه های تیره )را ببرد .. ✔️و طلای خاکستر پوست آن با بعضی روغنها جهت (پیسی) نیکو است. ✔️ و مالش آن جهت خوشبوی عرق و رویانیدن موی و تحلیل(حل کردن) اورام(ورم ها) مفید. ✔️ و مالیدن آن بر اسفل قدم جهت رفع برودت (سردی)هوا در سفر و بوییدن آن در ایام ویا و فساد هوا مصلح آن است. ✔️ و برگ🍃🍃 آن چون بر اورام(ورم های) بلغمی نهند تحلیل (حل کردن)نماید و درد آن ساکن کند . ✔️و همچنین ضماد برگ آن یا تخم آن و چون بر موضع جراحت تمریخ(چرب کردن) نمایند، بسیار مفید بود . ✔️و اگر ترنج را در سرکه یا شراب بپزند و ضماد کنند اورام(ورم ها) و دبیلات را نافع. ✔️ و چون برگ و پوست آن بجوند جهت فالج(فلج) نفع کند. ✔️ و همچنین مالش روغن آن جهت استرخا(سست شدن) و فالج (فلج)- القوه و رعشه (تشنج ، لرز)و اختلاج(انقباض و گرفتگی شدید عضلات) و امراض بارد (سرد)عصبانی مانع. ✔️ و كذا خوردن جوارش(داروی کوفتنی) آن و چون از پوست آن معجون یا جوارش(گوارش) یا سفوف (هر داروی کوبیده که خشک مصرف کنند)با بعضی داروهای مناسبه بسازند استرخای(سست شدن) عصب و فالج(فلج) را نافع بود. ✔️ و كذا آن و چون آن بخورند جهت مالیخولیای صفراوی و توحش و مفید بود و همچنین شکوفه آن و آن از کبار (بزرگ)ادویه است جهت ذهن و جودت(خوبی ، نیکی) حفظ و قطع بخار متصاعد (بلند شدن و برامدن )به سوی دماغ (مغز). ✔️و شرب ترشی آن منع خمار(کسالت) وصداع (سردرد)خماری نماید. ✔️ و چون نان را در آپ ترنج یا شربت آن تر کرده بخورند جهت تسکین صداع و دوار (نوعی بوجود آمده از خلطهای معده نافع . ✔️و از خواص شربت ان ان است که منع مینماید صعود اہخره (بخارها)را به سوی سر و قمع ان میکند به سبب قوت قبضی که دارد. ✔️ و نافع است از برای دوار و رمد(درد چشم) بوجود آمده از بخار ها ی صفرا و خون. ✔️ وسعوط(کشیدن به بینی روغن آن جهت درد سر بارد(سرد) و علل سوداوی و صرع(سردرد) و درد شقیقه مفید👌. ✔️ ومالیدن آب جوشانده آن و برگ أن و شکوفه آن تسکین سردرد سرد و ادامه دارد ... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هر گونه گپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسند است.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 🔺مانند آن نماید و دفع احتراقی و صفراوی و قمع بخارات و تقویت ♥️کند . 🔻و بوییدن گل آن🌸 منع نزلات و و گرم شدن و تفتيح سدد( گرفتگی رگها)مصفات و تحلیل(حل کردن) فضول دماغ(مغز) نماید . 🔻و چون به ترشی آن اكتحال(سرمه) نمایند ازاله(برطرف کردن) يرقان(زرد روی) چشم نماید . 🔻و چکاندن روغن آن مفتح (باز کننده )سده گوش👂 است. 🔻 و پودر شده ی آن مقوی است. 🔻 و مضمضه به آن جهت درد ؛ بارد (سرد)نافع است. 🔻 و همچنین آن بر آن و چون برگ یا پوست آن بخایند بوی دهن خوش نماید و را محکم کند و بوی و زایل(دور ) گرداند . 🔻و همچنین اگر مضمضه به طبيخ(پختنی) ترشی و یا عصاره آن سازند و همچنین شکوفه آن و برگ آن توسيع(وسعت دادن) مجاری تنفس کند که از تنگ شده باشد . 🔻و همچنین پوست میوه آن و همچنین شکوفه و تخم آن و كذا مالش آن بر و مغز آن چون به آب جوش دهند و به قدر نیم سکرجه بنوشند زلو (زالو)را بکشد 🐛و از حلق بیرون آرد. 🔻 و غرغره مطبوخ(پخته) آن در سرکه نیز مخرج زلو (زالو)از حلق است. 🔻 و مربای آن برای حلق و رياح(باد) نیکو است . 🔻💥و بوییدن ترنج مقوی و است بالخاصیت. 🔻 و ترشی آن مسکن خفقان حار(گرم) و توحش(وحشت کردن) و تلهب قلب است. 🔻 و مربای پوست آن نافع خفقان حادث از برودت (سردی)قلب و سایر امراض بارد (سرد)قلب است. 🔻 و همچنین مالش روغن شکوفه آن و شربت آن تفریح نفس کند . 🔻و شربت ترشی آن مفرح دل و مزيل(دور کننده) خفقان(حالت خفگی که عارض قلب میشود) حار(گرم) است. 🔻 و - شربت شکوفه آن دفع التهاب قلب نماید و شربت پوست أن مقوی دل و معدل مزاج آن و نافع خفقان بارد(سرد) و سایر امراض بارد(سرد) آن است . 🔻و ترنج که پوست آن را مقشر کرده به غیر کوفتن آب آن بیفشرند و در دیگ سنگین بپزند تا ربع(یک چهارم) أن بسوزد پس بردارند و این کم باقی میماند و اگر در آن اندک شکر اندازند فاسد نگردد.👇 🔻 و به قوت است و نافع غلبه صفرا . 🔻و طلای آن جهت قوبا و اكتحال (سرمه کشیدن)آن جهت سفیدی چشم و جهت قیء(استفراغ) و شدت تشنگی و برای سموم نافع است . 🔻و چون مروارید را به ترشی ترنج در ظرف آبگینه محلول کنند و در حمام بیاشامند جميع امراض اعضای رییسه(مغز ، قلب ، کبد .معده) را نفع بخشي و تقویت کند . 🔻و استسقا(گرد امدن اب در شکم و متورم شدن ان) را سود دهد و اشتهایی طعام در گرم مزاجان برانگیزد. 🔻 و چون برگ پا شکوفه یا تخم آن با پوست در سرکه یا در شراب یا آب انگور یا گلاب بجوشانند و بیاشامند تقویت جميع احشا(روده ها، دل و روده) خصوصا نماید و اعانت(کمک) بر هضم کند و حرارت غریزی بیفزاید .👌 🔻و همچنین اگر با عسل یا شکر مثل معجون بسازند معده را قوت دهد و همچنین جوارش (گوارش)پوست ترنج با ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسند است.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 🔆عسل مقوی و معین بر است. 🌟 و پوست ترنج مقوی احشای دارد و مسکن عطش بلغمی است و رب ترشی آن قی صفراوی باز دارد (پاک کننده)معده کند و اشتهای طعام آورد. 🔆 و همچنین آب ترشی آن نافع يرقان(زرد روی) و مسکن قيء (استفراغ)صفراوی و مشهی(اشتها) است . 🌟و طبيخ(پختن) برگ أن تسکین غثيان (دل بهم خوردگی)نماید و عصاره برگ آن نافع معده و سردی آن. 🔆 و ترشی آن تطفیه حرارت کبد و التهاب معده کند . 🌟و طبيخ(پختن) أن با لحم(گوشت) قطع تشنگی و اسهال و قيء (استفراغ)حادث (تازه)از مره صفرا و مره سودا و تفتيح(باز کردن) سدد بلغمی نماید . 🌟و همچنین طبیخ(پختن )پوست آن و همچنین شربت آن مخلوطبه آب بسیار و گل روغن شکوفه آن مقوی معده است. و لحم(گوشت) آن مورث(باعث) قولنج بلغمی و ریاح(باد) و نفخ است الا اگر بر خلا و با پوست آن یا با عسل بخورند. 🔆 و چون لحم(گوشت) آن ابزار حاره( داروهای گرم) بسیار خورند قابل تر برای هضم گردد و نفخ و ریاح(باد) آن کم شود. 🌟 و سزاوار آن است که با لحم(گوشت) آن طعامی دیگر نخورند که هر دو فاسد گردد❌ 🌟و باید که کسی که ترنج بخورد مقشر(پوست کنده) نکنند بلکه با پوست بخورد و خوب بجود . 🌟و ریختن جوشانده برگ آن برعضو طبيخ تحلیل(حل کردن) رياح (باد)شکم و نفخ آن نماید . 🌟و همچنین خوردن روغن شکوفه آن در طعام که آن با وجود نفع مذكور اعانت (کمک)بر هضم نماید. 🌟 و باید که ترنج را مفرد بخورند تا که در معده به سرعت هضم گردد و اگر چیزی بدان مختلط(درهم ریخته) سازند معده و جگر و حرارت غریزی را سرد گرداند❌ ❌ و مورث(باعث) قولنج ریحی و بلغمی گردد و آن به عسل نمایند. 🔆 و چون در طعام مثل ابازير(آنچه در دیگ کنند از ادویه) داخل کنند بر هضم اعانت (کمک)نماید . 🌟و پوست آن بنفس خود منهضم(هضم) نمیشود به سبب صلابت(محکمی) خود. 🌟 و مربای آن به عسل در انہضام(هضم شدن) سریع تر گردد و اسلم (سالم تر)و أقبل برای هضم است مگر آنکه کثرت نمایند. 👈 و پنج درم بخورند و از مربای آن یک اوقیه و آن محلل رياح(باد) است اگر اندکی از آن بخورند و اگر کثرت نمایند جگر و معده را ضرر دهد. 🔆 و آن عسل است لیکن برگ آن مقوی معده هاضم(هضم کننده) طعام و مفتح(باز کننده) سدد بلغمی است. 🔆 و بعده شکوفه آن و تخم آن نافع است و در تخم آن قوت مسهله است. 🔆 و شکوفه آن چون در ادویه مسهله اضافه نمایند فعل أنها قوی گردد. 🌟 و همچنین آب افشرده پوست آن. 🌟 وكذا (همچنین)برگ آن تنها اسهال بلغم لزج(چسبنده) نماید . 🔆وشرب شکوفه آن نافع زحیر است و كذا(همچنین) نطول(ابزن) طبيخ (پختن)و 🌟 شکوفه و برگ آن بر مقعد مفید زحیر(پیچش شکم) حادث(تازه) از سردی است. 🔆 و ترشی آن حابس(حبس کننده) شکم و مانع ريختن صفرا از جگر به سوی معده و امعا (رودها)و نافع اسهال صفراوی است. 🌟 و أن قاطعتر برای آن و نیز بهر کبدی است و همچنین ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ✅پوست آن و شکوفه آن و بيخ (ریشه)أن چون به آب ساییده بنوشند ازاله(برطرف کردن) اسهال بلغمی و سوداوی نماید . ✅و لحم(گوشت) آن را در و اطلاق فعلی نیست و ليكن .اورد و اعانت(کمک) بر جماع (همبستری)نماید . ♻️وكذا(همچنین) آن و آب ترشی آن مسکن شهوت جماع (همبستری)است. ♻️ و آن نافع است و خوردن لحم آن و همچنین بخور آن نافع مالش . ✅ آن مفید و درد گرده(کلیه) و مثانه است . ✅و چون تخم آن یک درم تنها و یا با هم وزن آن فلفل سفید ساییده بیاشامند ادرار (باز کردن)حیض و اسقاط(سقط) حمل(حاملگی) في الحال(فوری) و قتل کرم نماید . ✅و خواص آن است که چون در ساعد چپ زن به بندند مادام (تازمانی )که با وی باشد نگردد و خوردن آن اعانت (کمک)بر حمل نماید❗️. ✅ و تسکین شهوت زن و دفع فساد رحم آن کند ♻️و همچنین لحم(گوشت) آن جهت و رياح(باد) أن نفع کند و. ✅ طول طبيخ (پختن)شکوفه آن تحلیل(تجزیه) اورام (ورم ها)مقعد نماید. ♻️ و کذا(همچنین) برگ آن و ترشی آن نافع عرق النسا ( است. ✅ و همچنین عصير(شیره) آن . ♻️و همچنین اگر مجموع ترنج در سرکه یا شراب پخته طلا نمایند و اوجاع را ساکن کند. ✅ و مالش آن جهت درد و و عرق النسا(سیاتیک) نافع. ✅ و لرزه تب ربع(تبی که یک روز گیرد ودو روز گذارد) را دافع 👌. ♻️و طبیخ(پختن) آن مسکن لهيب جگر (کبد)و نافع حمیات(تب ها) است . ✅و در آن تریاقيت (پادزهریت)مضمر است که بدان قايم مقام فادزهر(پادزهر) در دفع ضرر سموم است. 👌 ✅و لهذا(همچنین) شيخ الريیس گوید📕 که دو درم آن با شراب یا طلا یا آب گرم خوردن و طلا کردن مقاوم جميع سموم است. ✅ و چون پوست و تخم آن یک مثقال به آب نیم گرم بخورند نافع سموم مشروبه است و خصوصا جهت گزیدن عقرب🦂 شربا و طلا نافع. ✅ و پوست آن قریب این است و چون پوست آن کوفته دو مثقال از آن به آب نیم گرم و یا طلای گرم کرده بخورند گزیدن عقرب را شفا دهد . ✅و چون کوفته ضماد آن بر موضع گزیدگی نمایند نیز نفع بخشد و همچنین برگ آن سوده (ساییده شده)با طلا و آب گرم و همچنین نوشیدن و بلیدن روغن آن. 📘 و گویند اگر کسی آن بمالد عقرب نزدیک او نیاید. ✅ و كذا (همچنین)نافع گزیدن عقرب است ضماد کردن برگ آن و شرب مروارید مسحوق در ترشی آن نافع جميع سموم مشروبه است . ♻️و عصیر(شیره) پوست آن جهت گزیدن افعی(نوعی مار بزرگ) تنها و با لحم(گوشت) آن سه درم خوردن نافع است و همچنین پوست آن طلا کردن ✅و پوست آن سوده (ساییده شده)با عسل خوردن جهت دفع ضرر اسموم قتاله و گزیدن جراره و قملة النسر و مانند آن . ♻️و برای باد مسموم نافع مقدار شربت از پوست خشک آن از یک درم .تا یک مثقال و گویند تا پنج درم و با ادویه دیگر به حسب ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسنداست.
ادامه👈 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 💥 حاجت و گویند خوردن آن اندک نافع . ❌و اكثار(زیاده روی) آن مضر و . 🌲 أن . ❌ و از مربای آن تا پنج مثقال مضر جگر و دماغ (مغز)حار (گرم)مزاج . ❌و مصدع مصلح آن طبيخ(پختن) با پوست آن و با لحم(گوشت) . 💥و ترشی آن خوردن و لحم آن ردی (تباه)به و امعای(رودهای) باردین و مطفی حرارت غریزی معده است. ❌ و منفخ و دیر هضم و مضر معده ضعیف و محدث قولنج (گرفتگی عضلات) و آن خوردن آن با مری و همچنین مربی نمودن آن.👌 است با عسل و یا شکر ❌. و ترشی آن مضر و است أن شربت خشخاش و شربت انجیر. ❌ و مضر معده بارد(سرد) . آن عسل یا گلقند عسلی و سکنجبین عسلی و مضر امعای (روده های)بارد(سرد) مصلح آن طبیخ(پختن) آن با پوست آن یا مربای آن و طبيخ(پختن) ترشی آن مضر دندان و محدث(چیزی که تازه پیدا شده) درد ضرس(دندان) و مخشن آواز و سینه است و اصلاح آن به ترک آن نمایند و هنگام ضرورت به عسل کنند . 💥و این ترشی آن چون در ذات الجنب(درد پهلو)و مانند آن استعمال (استفاده)نمایند ضرر آن به غایت(پایان) شدید باشد . و آب آن آب نارنج و آب است. و چون جواهر و مروارید را در آب آن مکرر بخیسانند مضمحل(پراکنده) سازد . 💥و خوردن غذایی که در آن آب ترنج باشد نافع است از برای مالیخولیای بوجود آمده از سودای محترق سوخته از صفرا و خون و مالیخولیای مراقی را . 💥و لیکن به سبب شدت مضر است به اصحاب زیرا که ترشی صرف بسیار مهیج هیجان اور است . 👈پس باید که اصلاح کرده شود به شکر و قند یعنی اگر مفرد استعمال(استفاده) نمایند قند داخل کرده أن مقدار که ذایقه آن را نیک گرداند و افشرده(فشرده) ساخته بنوشند. 📚و در شمس الدرر مسطورنوشته شده است که ترنج و تر است و پراکنده کننده غریزی در . 📌و نافع امراض سینه و حلق و سرفه و بدمزگی ذایقه و مزيل(از بین برنده ) قبض طبع و سختی هضم و مقوی معده . 📌و قاطع(قطع کننده) بلغم و در هر فصل خوردن آن منع نیست در زمستان با عسل و در تابستان با قند و در ایام باران با زنجبیل و نمک هندی بخورند . 📌و آن تلخ مزه تند گرم و ثقیل(سنگین) چرب است و شیرین ان بلغم زیاده کند و صفرا کم نماید و بدن را دهد. 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست
 (جند بیدستر) @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘ 💥 :: به ضم جيم و سکون نون و دال مهمله و کسر بای موحده و یای تحتانی مجهول و فتح دال مهمله و سکون سين مهمله و فتح تای فوقانی و سکون رای مهمله و به جای یا الف نیز آمده یعنی جند بادستر. 💥 و آن معرب گند بادستر به کاف فارسی است و گند به معنی خصيه(بیضه) و باد به معنی ریح(باد). 💥 و به اماله بید ساخته و استر به معنی حلق [۸۹] پس معنی آن خصيه حلق کننده ریح است یعنی مزیل ریاح(ازبن برنده بادها). 💥 و بدین اسم بهر آن نامیده اند که آن به غایت نافع در است. 📕 و گویند که بیدستر اسم حیوانی است که آن خصيه او است و آن را بیدسترک نیز نامند. 📕 و به یونانی اکسیانوس و گویند قسطوريون و فاسطر و فاسطره و قسطور و خصي البحر و قسطوره و قسطورين و قسطوريوس و قاسطورس و قندز قوری و قندس و قیرس . 📕و به سریانی فحلاماورس و به فارسی قدیم خزمیان و به عوام آش بچگان و خایه تند را و به لغت تنکابن نیل دارو . 📕و به سریانی فاسطرن و به ترکی اغلان اشی و در انگریزی کیستر . 📕و به هندی کاهردهن گویند و آن خصيه حيوان دریایی است مزدوج یعنی دو عدد متصل به هم به شکل کیس خصیتین و آن حیوان شبیه به کوچک است در دریا با ماهیان🐟🐬🐳🐋🦈🐠🐡🐙 می ماند و حیوان بحری کوچک از ماهی و سرطان(خرچنگ)🦀 و غیره می خورد. ✅ ليكن آن از نوع سگ آبی نیست ❌و دست و پا می دارد و موی آن غلیظ سیاه مایل به سرخی و در بیرون آب نیز می ماند و در دیلم آن را سنگ نامند . 👈و کسی که شکار آن میکند خصيه آن میگیرد و آن را میگذارد 💥. و پوست خصيه أن باریک است به أدني مس دست میشکند پس جراحت آن ملتحم میشود و زنده می ماند و هلاک نمی شود👌 و آن در بحار شمالی و سرزمین های ادامه دارد..... @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘ ‼هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال جایز بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپستداست.
ادامه بیدستر @makhzanoladviyah ☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨ قفجان كثير الوجود است و نیز نامند. 📚و صاحب صیدنه نوشته که آن خصیه دابه صغير القوايم است موی آن به رنگ موی دلق و بعضی از آن سفید میباشد و در بر و بحر می ماند و اکثر در نهر با ماهیان می ماند و آن را به رومی اورش و به فارسی خزمیان گویند. 📚 و بعضی گویند که آن حیوان به شکل روباه میباشد سرخ رنگ سطبر دست و پا دراز دم مدور سر و روی و آن را چهار خصیه میباشد دو در باطن و دو به ظاهر پس هر گاه آن دو خصیه را قطع کنند خصيه آن باقی ماند بدل آنها 👌 👈و به همین سبب بعد قطع آنها زندگانی میکند . 💥و چون صیاد قصد صید آن میکند پندارد که او قصد گرفتن خصیه آن میکند پس به دندان خود آن را قلع کرده به سوی صیاد می اندازد😔 و به سرعت می گریزد. 💥 و در باطن خصيه آن رطوبتی شبیه به خون و با بوی چرب میباشد و بعد خشکی زودشکن میگردد و همین در طب مستعمل است.‼ 📚 و حکیم مؤمن نوشته که حقیر تازه آن را ملاحظه نموده که صیاد قطع کرده بود اصلا بو و رنگ نداشت و بعد از جوشانیدن آن در آب و خاکستر و پرورده کردن آن به دودگاه بعد از مدتی صاحب بو و رنگ شد. 💥 و اینکه در او نوعی از استحاله است شکی نیست. 📚 و صاحب مخزن تصدیق قول آن میکند و میگوید که آن نرم و بدبو و بعد مدتی که یک سال و زیاده بر آن بگذرد سخت و خوشبو و رنگ آن خوب ظاهر میشود. 💥 بالجمله آن زرد و سرخ و سیاه می باشد . 👈و بهترین آن و مستعمل أن زرد پس سرخ سنگین با ما خوشبوی تند و زودشکن آن است . 💥و ایضا هر دو خصیه متلاصق (چسبیده بهم)مزدوج مایل به سرخی باریک پوست باشد و زیاده از سه سال بر آن نگذشته باشد و آنچه مخالف این اوصاف باشد زبون است. ❌ و آن با سمیت و قتال است. 📚 و خجندی نوشته که قوت آن تا پانزده سال می ماند و بعد از آن ضعیف می گردد 📚 و اندلسی نوشته که شکی نیست در آن بلکه زیاده از آن هم می ماند. و بعضی نامقیدان آن را مغشوش می سازند به این نحو که اشق و جاو شیر را با صمغ و خون و اندکی جند بیدستر ساییده با هم سرشته در مثانه پر کرده خشک میکنند. 💥 الحاصل جند گرم است در آخر سوم و خشک در دوم . 📚و به قول مسیح ابن حکم گرم و خشک در سوم و بعضی در دوم گفته اند . 📚و بعضی گویند که گرمی آن تا چهارم است و خشکی آن تا سوم . 📚جالینوس گفته که آن دوایی محمود است در اشیای بسیار می افتد و آن دوای مسخن و مجفف است و آن لطيف و لطافت آن ادامه دارد... @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ⚠‼هر گونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال جایز است وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست