eitaa logo
مخزن الادویه مجموعه حکیم شیرازی
1هزار دنبال‌کننده
202 عکس
5 ویدیو
0 فایل
🌿خواص گیاهان دارویی براساس طب سنتی اصیل برگرفته از کتاب محیط اعظم تألیف حکیم محمد اعظم خان.🌿 ✅دراین کانال به هیچ عنوان از منابع غیرمعتبر و اطلاعات موهوم گیاهان دارویی استفاده نشده است.❌ آیدی مدیر مجموعه: @kordi1267
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱🍃🌱🍃🌱🌹🌱🍃🌱🍃🌱 @makhzanoladviyah 👈در عربی به آن معجمه 👈ویونانی به آن اندامیون واقطن 👈ودرهندبه آن مونگ میگویند🔸 👈دانه ماش، کوچک،مدور،اندکی دارای کشیدگی،پوست آن سبز تیره،ونوعی دیگرش زردرنگ وتیره دیگرآن سیاه شبیه به آردالا(نوعی ماش درگویش اهالی هند)، ✅بهترین آن سبزتیره است،نوع زرد رنگ ان دیرترمی پزدودر ملک مالوه، نوع سیاه ان را ازسبز بهتر می دانند. ✅مغزش سفیدوقوت آن تا سه سال باقی می ماند. سرد درآخرومایل به خشکی وگویندخشک دراول ومقشر آن سردمعتدل درتری وخشکی و غیرمقشر آن مایل به خشکی، ✅زیراکه مقشر آن زمخت است وگویند✍ که پوست آن مرکب القوی مایل به گرمی وتلخی وجوهر آن نزدیک به باقلا است. ✅ولی نفخ آن مانند باقلا نیست،گرچه اندکی نفخ دارد،تری ورطوبتش ازباقلا کمتراست.. ماش از عدس لطیف تروتولید کننده خلط خوب است. ✅ماش جالی وپاک کننده اخلاط و درتابستان وبهار ودرگرم مزاجان نافع برای التهاب وصفرا می باشد. ✅مقوی اعصاب،دید رازیاد،👁مسکن در سردردها،🤕درآبریزش ازدهان 💦وورم لثه ها،نافع سرفه وتب،وامراض کلیه.سستی بدن. @makhzanoladviyah ✅ماش به همراه روغن بادام وماست🍨 وشیر🍺 غذای خوبی است ✅ومناسب برای صفرا می باشدوبرای گرم مزاجان نیازبه اصلاح ان نیست. ✅،امابرای تب های صفراوی بابرگ⬅️ خرفه،وکاهو،زردآلو وجو بپزند ✅وماش غیر مقشر با ترشک برای دردهای شکمی مناسب است وازخواص آن این است که با وجود برودت تحریک سودا نمیکندهم ازجهت نرم گرداندن وهم ازجهت یبوست نافع است. ✅هرگاه بخواهیم که شکم نرم باشدباید آنراباشیره قرطم(عصفر)وروغن بادام شیرین بپزد وبخورد، ✅وهرگاه که قبض شکم( جمع شدن) رابخواهیم باید آنرا بریان کنیم وبپزیم ویا درآبجوش ریخته وطبخ کنند. ✅برای گرمی وحرارت خون وصفرا ماش راباترشک و(مزه های ترش ویاآب انار ترش باپیه انار(پوسته سفید داخل انار)ویاباسماق وروغن زیتون یا باروغن بادام شیرین بپزند ومصرف کنند. ✅ماش مقشر مناسب برای ⬅️سرفه ونزولات گرم نافع می باشد. ✅ ونیزماش جهت سرد مزاجان وپیران👴👵 وکسانی که درمعده هایشان رطوبت واخلاط فاسدونفخ وریاح بسیار باشد مضراست❌❌❌ ✅وضماد آن ◀️درحمام 🛀جهت زخم و پخته آن با آب💧 برای اعضایی که سستی دارندوتسکین درد وپخته آن نیزباطلا (قوام آمده) وزعفران 💥مسکن درد اعضای کوفته شده است. ✅ماش مناسب برای گرم مزاجان می باشد. Join us⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 📢📢📢📢📢 ‼️❗️‼️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط با ذکر لینک کانال بلامانع است در غیر اینصورت از لحاظ شرعی حرام است.
📌 بر جامعه پزشکان محترم مبارک باد 🟡 “مادامی که تلخی زندگی دیگران را شیرین می کنی بدان که زندگی می کنی“ 🔸 تا همتت ای حکیم باقی است 🔸 دستان تو نعمتی الهی است 🟡 یکم شهریور زاد روز ، بزرگ دانشمند و برجسته نامدار ایرانی جهان اسلام و روز پزشک را بر تمامی طبیبان فرزانه و جامعه پزشکی تلاشگر ایران اسلامی به ویژه تبریک عرض مینماییم. •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•       
 (سرمه) @makhzanoladviyah 👁‍🗨♦️👁‍🗨♦️👁‍🗨♦️👁‍🗨♦️ 🔺 (سرمه سنگی )به ضم تا و سکون واو و کسر تای فوقانی و فتح پای تحتانی و الف 🔺معرب از دوديا فارسی است و به 🔻عربی حجر الكحل و به فارسی سنگ سرمه 🔺و به یونانی سونس و قومقولوس گویند، و 🔻به سریانی فادما و در انگریزی سلفیت آف کاپر و آن را توتیای کرمانی و توتیای سفالک و سنگ بصری نیز نامند. 🔺 و سنگ بصری(چشمی) از آن گویند که آن از کرمان به بصره میآید و از بصره به اطراف دیگر می برند. 🔺 و اطلاق توتیا که در اکحال(سرمه ها) داخل میشود بر سنگ بصری است . 🔻و مستعمل(استعمال کننده) نرم ساییده مغسول(شست شده) آن است زیرا که استعمال غير مغسول (غیر شسته شده )أن جایز نیست❌ 🔻 و توتیای اخضر(سرمه سبز) در امراض چشم کمتر مورد استفاده است. 📚 و اکثر اطبا نوشته که آن معدنی و مصنوعی میباشد و بعضی نوشته که توتیا بحری (دریا)نیز میباشد . 🖊و تحقیق آن است که غیر مصنوع نمیباشد اما کرمانی که آن را انابيبی و سفالک و میزابی یعنی شبیه به ناودان که به هندی کهریه و سنگ بصری نیز نامند دودی است که در کرمان که معدن اسرب ( )است. 🖊 در وقت گداختن(داغ کرده) آن به عمل میآورند و فی الحقیقت اصل توتیا دخانی( ) است که هنگام برآوردن اسرب(سرب) و مس از سنگریزه و خاک معدن در انبوبه(ماشوره) منجمد میگردد . ✔️و بهترین آن پارچه ها و انبوبه های (شبیه لوله افتابه )صلب (سخت )بی خاک آمیخته أن است . 📚و به قول شیخ بهترین آن هندی سفید است بعد زرد پس فستقی (رنگ پسته یی) کرمانی. 🖊 و تازه تر جمیع آن بهتر است و بعضی گویند که بهترین آن قبرسی است و علامتش أن است که چون آن را به سرکه مخلوط سازند از آن بوی مس آید و در رنگ شبیه به هوا بود پس اثمدی (سنگ سرمه )پاک آن است. 📚 به قول جالينوس در اول و در دوم و حنین و خشک در دوم گفته آن بارد مجفف (سرد خشک شده )بدون سوزش و با قوت تغریه(طلا کردن ) است. 📌بالجمله جمیع انواع آن مجفف منشف(خشک کننده رطوبت) رطوبات فضلیه با لذع (سوزاندن )کم است . 📌و مغسول (شسته شده)أن أفضل مجففات و سردترو لطيف تر و بدون سوزش👌 📌 و مشوی(کباب شده،بریان شده ) آن در تلطیف (لطیف کردن )و تنقیه(پاک کردن ) زیاده تر .👌 📘و گویند که آن از بزرگترین داروهای چشم است . 📌و مقوی روح باصره (چشم)و حافظ صحت چشم و مانع انحدار(پایین آوردن) مواد به سوی آن 👌 💯و جهت زخم چشم و بینی 👁👃و آلت تناسلی و عانه و مقعد و سرطان متقرح(دارای ریش وزخم) و قرحه سایر اعضا و بهبودی و جوش خوردن زخم هاو جراحات و اكله به طریق اكتحال(سرمه کشیدن) و ذرور (پاشیدن در چشم )و طلا و مرهم.👌 ✔️ و با روغن گل👇 جهت التيام جراحات عصب و نشف(خشک شدن) رطوبات نافع👌 🎓 و به قول - شيخ مغسول أن جهت قروح حتی که قروح سرطانی را و نافع جهت درد چشم . ✔️و مانع فضول محتقنه(نگه داشتن ) در عروق چشم و نفوذ در طبقات خصوصا مغسول (شسته شده ). 📙و به قول جالينوس ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah ♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️ ⚠️‼️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست
ادامه @makhzanoladviyah ♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️ 📌چون توتیا را مغسول (شستن )سازند آن دوا در تجفيف (خشک کردن )شدیدتر از هر چیز مجفف به غير لذع(سوختن ) باشد. 📌 پس آن بدین جهت نافع و موافق برای قروح سرطانیه و برای دیگر قروح خبیثه( های علاج ناپذیر) است. 📌 و نیز گاهی مخلوط میکنند در شیافاتی(ادویه چشم) که بدان معالجه چشم کرده میشود چون به سوی آن چیزی از مواد ریخته باشد. 📌 و در دارویی که علاج نفاخات(درمان نفخ کننده ها) و قروح حادث در چشم یا در مذاکیر(آلت مردانه ) و عانه کنند . 📕و نیز جالینوس در میامر نوشته که توتیا مغسول شان آن تجفيف(خشک کننده ) رطوبات روان شده به سوی چشم است و آن را منع از نفوذ و مرور در طبقات چشم نماید 📘. و رازی گفته که توتیا جهت تقویت نیکو است و قاطع . 📗 و گویند که آن قاطع نفث الدم (خون ظاهر شده از دهان )و نزف الدم (خون روان شده ازبدن)و مقوی سست است. 📌 و جهت زخم های ظاهری و باطنی به شرب! 🖊 و ضماد مفید و شیاف آن جهت حرقت بول(سوختگی ادرار) و زخم های مجاری آن . 📌و وارد کردنش به واژن جهت رطوبات رحم نافع . ❌و بوجود آورنده سدد آن عسل. ♨️ مقدار آن تا نیم مثقال. آن به وزن آن شادنج(سنگی نرم و کوچک عدسی شکل ) و نصف آن توبال نحاس(مس و مسگر) مغسول . 📙و گویند مرقشیشا و اقلیمیا است . 📌و طریق آن این است که آن را در صره بسته (کیسه)در دیگ که پر از آب تلخ باشد آویخته به طوری که در ته دیگ نرسد نیم ساعت جوش داده بر آرند. 📌و طریق تشويه(بریان کردن،تصفیه ) آن این است که آن را باریک ساییده به آب قرص سازند و بر سفال نهاده بر آتش نرم بگذارند و بگردانند تا خشک شود و بکار برند . 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah ♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️ ⚠️‼️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکرلینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسنداست.
@makhzanoladviyah ♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️ ✔️ که توتیای سبز و توتیای هندی نیز گویند و به هندي نيله تهوتهه نامند . 💥و آن را از مس با زاج سفید به طریق احراق(سوختن) میسازند. 🔺 و آن حار حاد (بسیار )خشک در چهارم. 📘 و گویند در سوم اکال( خورنده) مجفف در غایت تجفيف است و با قوت سمیت ( بسیار سمی )و اسهال قوی و قاتل است. ❌ و به شرب استعمال آن جایز نیست سوخته و غیر سوخته آن در بعضی امراض چشم در اکحال (سرمه سنگی )و ذرورات ( پاشیدن در چشم )و بعض جروح و قروح در مراهم( مرهم ها). 💢 و اطلیه( طلا کردن ) و اضمده( ضماد کردن ) مستعمل و چون اکال( خورند) است آن ⬅️ روغن زرد يا مسکه أن تنکار ( داروی که از طلا و مس و نقره و برنج ) 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 . و هارونی : بیخی است خرد و سرخ و تیره رنگ و از اندرون سفید و نبات آن قریب آب و اجام میروید برگ او مانند برگ ماهی زهرج و از آن خردتر و گرد در رنگ سبز مایل به سفیدی و آن را گل و بار نمیشود و این بیخ اکثر از نواحی مکه معظمه دیگر جزایر میارند. آن و در اول و در آن قوت جالیه است که بدان سبب بصارت (بینایی )را تیز گرداند. 📚 و گویند اول کسی که این دوا را برای روشنایی چشم یافت أن هارون برادر حضرت موسی على نبینا و عليهما السلام🔰 بود لهذا منسوب به سوی ایشان گشت اکثر کحل او . 📗و شیاف او به گلاب پرورده استعمال میکنند و در تقویت بصر (چشم )نفع میکند و بعضی نوشته اند که آن و خشک در سوم و اكال حاد( خورنده گرم ). و آن شیر زنان یا سفیدی تخم مر آن توتیای سبز یا مامیران ( دارو زرد مایل به سبز )و برای امراض چشم مفید است. 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah ♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️ ⚠️❗️ هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست.
(صنوبر) @makhzanoladviyah 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️ 👈به فتح صاد و نون و سکون واو و فتح بای موحده و سکون رای مهمله لغت عربی است و ارزه نیز و به سریانی ارزند 👈و به رومى بقطانيون 👈و به یونانی قلوغيطون نامند 👈و به فارسی درخت آن را گویند. 🌲و آن دو قسم میباشد یعنی نر و ماده در آن دو نوع است یکی بشانی و آن درخت بزرگ قریب چنار است برگ آن شبیه به رشته و دراز به قدر یک شبر و سبز تیره رنگ . 🌲و ثمر آن به شکل دل گوسفند و بزرگتر از آن و شبیه به ثمر شریفه و خانه خانه و بعد رسیدن و خشک شدن از هم شکافته میشود و چوبی است و مغزی ندارد و خوردنی نیست❌ و درخت آن را به فارسی تاژ و تاجو و به شیرازی و ثمر آن را نامند. 🌲و صمغ أن است و مولف آن را در بعضی باغهای امرای هند مشاهده نموده و آن را به هندی چیر مینامند و دوم کوهی که در کوهستان سرد به هم میرسد و میوه این ماکول نیست. 🌲 و از مطلق صنوبر هدف این است و درخت این شبیه به درخت ابهل و به سریانی ارزند نامند و چوب این چرب و به جای 🔥 میسوزانند و قطرانی که به عمل میآید رقیقتر و قلیل المنفعتتر از قطران شربین است و درخت این در کوهستان شمالی هند نیز کثير الوجود(زياد است) . 🌲و مولف معاینه کرده اکثر مردم کوهی چوب.تازه آن را بریده در شب تاریک به راه رفتن به جای مشعل میسوزانند و این را نیز چیر میگویند و در دیودار نیز بدان ایما رفته و قسم ماده آن نیز دو نوع است اول بزرگ و آن را صنوبر كبار گویند. ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️
@makhzanoladviyad 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️ ادامه 👈 🌲و ثمر این است و در ملک کشمیر و شیروان و اقصی آذربيجان و بعضی جاها از ملک روم و غیرها بسیار به هم میرسد و ثانی کوچک و این را صغار و تنوب نامند. 🌲 و ثمر آن قضم قریش و عامه اهل شیراز آن را نامند. 📙 و گویند نوع دیگر از صنوبر میشود درخت آن متوسط در بزرگی و کوچکی و خوش منظر و آن را نامند و برگ آن اندک پهن و مشرف منشعب خوش منظر و زنان اهل اصفهان و ایران در وقت بستن نم کرده بر پشت دست گذاشته بالای آن حنا میبندند خوشنما میگردد. 📘 و در شربین اشاره بدان شده و درخت صنوبر را خزان نمیباشد و آنچه صاحب تحفه نوشته که در عراق چلغوزه مغز میوه را گویند که از بحرین میآورند و ظاهرا انبه باشد الخ محض اشتباه و غیر واقع است 🌲. بالجمله چوب آن و در سوم و در دوم نیز گفته اند. 🌲 و برگ و پوست آن گرمتر و خشکتر از چوب آن. 📘 و گویند آن در دوم و در اول. 🎓 شیخ مینویسد که قوت پوست صنوبر بزرگ قوی تر است و پوست مسمی قوفی (تیغ خورده و صمغ گرفته شده)ضعیف تر و در آن بسیار است . 🌲و نافع قروح (زخم )حرقیه (همراه باسوزش)و در آن قوت مدمله ( آنچه جراحت را از چرک پاك كرده) و قبض آن به درجه رسد که را نفع کند . 🌲چون بر آن کنند و یا بپاشند. 📙 و گیلانی گوید که گاهی از چوب آن دستهای سازند جهت حل کردن و مراهم پس نفع آنها زیاده میگردد.👌 🌲و چون برگ این شجر را تازه ساییده بر حاره (ورمهاي گرم)ضماد کنند نفع بخشد 📙. و به قول شیخ طبيخ (پخته)پوست آن جذب بسیار نماید و اگر ما با آن سرکه آمیزند قوی تر باشد و جهت درد نفع کند و بسیار فرود آرد. 🌲 و چون به آب برگ خرفه بخورند سوزش معده شود. 🌲 و خوردن دو مثقال از پوست خشک آن ساییده به آب سرد حابس ( كننده)شکم و بول (ادرار)و محکم کننده مسترخی (سست شده)است. 🌲 و گویند آشامیدن برگ و پوست آن جهت درد و جراحت و قطع ( خون دماغ)و خون جراحات تازه. 🌲 و یک مثقال پوست یا برگ خشک آن با ماء العسل جهت أمراض و و غلظ آن نافع. 🌲 و ذرور ( ساییده وخشك شده)آن باعث جوش خوردن مواضع رسیده و به آب گرم سوخته خصوصا پوست بیخ تر آن که در این امر قوی تر است .👌 🌲و طلای پوست بیخ و برگ آن با پیه مرغابی و و دقاق کندر جهت التيام زخم های ظاهر پوست و . 🌲 و چون به سرکه ساییده با روغن گاو آمیخته بر سوختگی آتش طلا سازند نفع کند. 🌲 و با موم و روغن مورد جهت به هم پیوستگی زخم های نرم واقع در ظاهر پوست. و جميع قروح حاره (زخمهاي گرم)و تازه و با زاج سرخ جهت ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️ ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️ 🌲منع نمله( بسیارموذی) از انتشار و قروح خبيثه (زخمهاي عفونی)کاری . 🌲و براده چوب صنوبر چون با حنا أميخته بمالند جرب ( مرطوب را نفع کند. 🌲 وشستن به طبيخ(پخته) أن جهت رفع ماندگی اعضا و و پاکی رنگ صورت)و پاکسازی چرک بدن . 🌲و عفونت عرق💦 و تحسین رنگ. 🌲 و نشستن در آن جهت امراض و . 🌲 و بخور آن جهت اخراج مشیمه (جفت و جنین مرده)و جنین و ادرار با تکرار عمل. 🌲 و دود آن جهت مداد بهتر است چون در آن داخل کنند بهر آنکه شديد السودا است و مانند دود کندر و قطران است در نفع جهت ریختن موی و . 🌲 و خوردگی ماق(گوشه چشم ) و دمعه(اشك) و ضعف بصر(بينايي) و سلاق(صلابت پلک چشم) و جرب نافع. 🌲 و ضماد برگ تازه آن جهت نزف الدم (خونريزي از بدن)جراحات تازه و منع فساد أن. 🌲 و چوب آن که به دستور چوب چینی و عشبه استعمال نمایند. 🎓 انطاکی آن را شایسته تر از چوب چینی در مرض و امثال آن دانسته 👌. 🌲و چون پوست آن یا چوب آن ریزه ریزه نموده با سرکه بجوشانند و مضمضه بدان کنند درد را ساکن نماید. 🌲 و همچنین چوب آن را چون در دهان👄 نگهدارند و بعضی مضمضه به طبیخ آن بدون سرکه نافع نوشته اند . 🌲و چون آن را ساییده سفوف (پودر)سازند شکم را نماید. 🌲 و آن نافع ضربه و سقطه است و پاشیدن ساییده آن نافع آتش و موافق جراحت و سحج (نوعي بيماري روده)و زخم های مزمنه است . 🌲و شرب أن خراشیدگی وزخم ها را مفید است . 🌲و بخور براده چوب ضنوير دور کردن حشرات 🦂🐞🐜🐝و قتل پشه نماید. 🌲 و پوست بیخ آن و خشک کننده. 🌲 و دو مثقال آن جهت و سحج نافع. 🌲 و ذرور (خشک وساییده شده )آن جهت سوختگی آتش و آب گرم و رفع درد و سقطه سودمند . 🌲 و حب الصنوبر صغار یعنی قضم قریش که قمل قریش نیز گویند به قول شيخ دانه های مثلث سخت پوست و تند مغز و در آن و است. 🌲 و این اشبه به دوا و و در دوم و گویند که آن مایل به تدویر مثلث سیاه پوست و این در حرارت و شیرینی کمتر. 🌲 و در آن قبض و کمتر روغنی بودن است و اکثر خشکی و آن قابض لطيف الإسخان به عصر است . 🌲به سبب قوت قبضی که دارد و جالی(پاک کننده) خلط غلیظ و ریه و استعمال آن تنها و با عسل و درد سینه را منفعت بین نماید. 🌲 و جهت امراض و کلیه و قوی تر از چلغوزه. 🌲 و در سایر افعال مانند آن و اكثار آن باعث منص و التوای (پیچیدگی)امعا.)(روده ها)❌ # مصلح آن در آب گرم یا روغن کنجد خیسانیدن آن است یک روز. 📗 و به قول صاحب منجح تضم قریش مضر طحال❌. # مصلح آن خبازی آن چلغوزه و در تنوب نوشته که ثمر ان ❌مضر مثانه مصلح أن آن بادام شيرين آن جوزالسرو. 📕وبقول شيخ صمغ تنوب(درخت نوعی صنوبر) شديد نفع جهت كهنه ست . 🌲وآن قسمي از زفت است وكرم سبز كه درخت صنوبر به هم رسد در سميت مانند ذراريح ست واز خوردن آن زبان وكام وحلق ورم كند ومعده وروده نيز در تمام بدن سوزش وحرارت بهم ميرسد وضعف عظيم رو ميدهد علاج ذراريح(سم کرم سبز صنوبر) است. 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست
. (ترنج) @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 👈:: به ضم تای فوقانی و فتح رای مهمله و سکون نون و جیم به عربی اترج و متکه و ریحان الماء. 👈 و به لغت مصر ریحان النعنع . 👈و به یونانی قنطرما و مارسیسقا و به قول بعضی مالیطسون به معنی . 👈و به قولی در رومی و یونانی قسطرین و به سریانی اطروغا و به هندی بجورا گویند . 👈و اسم فارسی است و بعضی گویند که به فارسی نوع کوچک آن را ⬅️ترنج و قسم بزرگ آن را⬅️ بالنگ نامند. 💢و گویند ترنج معرب لغت اهواز است و به زبان فرنگی صغیر آن را لیمونیه ماله. 💢 و كبیر آن را میدکه ماله نامند. 📙 و گویند نوع صغیر را پوست مستوى(مساوی) املس (صاف)و دو طرف آن باریک و خوشبو . 📌و قسم كبير را پوست غیر مستوی (مساوی ،هموار)و دو طرف آن چندان باریک نیست بلکه طرف متصل شاخ درخت اندک پهنتر و طرف دوم آن اندک باریکتر و در بعضی بلاد(شهر ها) حجم آن بزرگ و از ده رطل(پیاله) تا سی رطل میشود چنانچه در اسکندریه و به مواضع أحمال أن . 📘و بعضی گویند که ترنج دو قسم است ترش و شیرین و فعل یکی به دیگری قریب است. ✅ الا(جزء) آنکه در فایده زیاده از شیرین است 👌. و مغز شیرین آن را چندان منفعتی نیست.❗️ بالجمله اترج ثمر شجر بستانی است مستدير (دایره )الشكل مایل به درازی و پوست آن زرد رنگ و تلخ و لحم(گوشت) اندرون(داخل، درون) آن سفید و ضخیم و اندک شیرین که آن را به الفت مغربی آبست نامند و مغز آن که در میان پردههای غليظ طولانی که در میان غلافهای(روکشهای) بسیار نازک است پر آب از قسم شیرین آن شیرین و از ترش آن ترش و تخم آن اندک طولانی شبیه به تخم ناشپاتی(نوعی گلابی) و في الجمله صنوبری شکل در غلاف(روکش) سفید و مغز تخم آن سفید و مزه آن اندک تلخ و درخت آن في الجمله شبیه به درخت لیمو و بلندی آن یک قامت تا یک نیم قامت و شاخه های آن پهن و در هم و برگ آن اندک طولانی و عریض با تشریف سبز رنگ و خوشبوتر و بزرگتر از برگ لیمو و نارنج و آن را به سریانی و رومی قلباد اطروعا و قلیون قطرین نامند . 🌼و گل آن سفید و ورق أن طولانی باریک اندک ضخیم و در وسط آن تارهای باریک زرد رنگ و بسیار خوشبو غلیظتر از بهار نارنج و 🌼🥀🌼منبت (جای روییدن گیاه) آن بیشتر بلاد(شهرها) گرم خصوصا که با رطوبت باشد و در بلاد(شهر ها) بسیار سرد نمیشود و چون از شاخه های زیرین یا ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظشرعی ناپسند است.
ادامه 👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 🍋متصل زمین را خم نمایند و قدری زمین کاویده آن شاخ را در آن به نوعی که سر آن شاخ بیرون باشد و بالایش یک شبر(وجب) یا زیادہ گل پر کنند و آب میداده باشند تا پنج شش ماه که خوب ریشه بندد و مستحکم شود پس محل اتصال آن را از درخت بریده هر جا که خواهند بنشانند به زودی ثمر دهد.👌 ♦️ خصوصا که آن شاخ مثمر باشد و قلم آن نیز میگیرند به دستور قلم اشجار دیگر و تخم آن را بکارند به دير ثمر میدهد و ثمر آن مدتها در درخت می ماند تا به ثمر موسم دیگر و بعض جا مثل کوکن و بنگاله در دو موسم گل و ثمر میدهد یکی در وسط زمستان و دیگر در ایام گرما که ابتدای ایام بارش باشد و آن هنگام بودن آفتاب است در آخر ثور تا اول جوزا و در بعض بلاد(شهرها) هنگام سیر آفتاب در قوس میرسد . 📙و گویند که کدو چون در بیخ درخت ترنج اندازند بسیار ثمر دهد. 📌 و همچنین اگر بیخ(ریشه) آن را به برگ ترنج غلاف (روکش)نمایند و بهترین آن املس(صاف) بزرگ طلای رنگ و پخته است و ردی تر آن مستدیر(دایره) و روغن معمول از پوست آن بهتر از آن است که از گل آن بسازند در جمیع باب و جميع اجزای درخت آن در طب مستعمل است و چون اطلاق لفظ اترج نمایند مراد ثمر آن است الحاصل. 📚 به قول شيخ زرد آن در اول و در آخر دوم . 📙و به قول صاحب کامل و صیدنه (دارو شناسی ) و خشگ، در دوم و همچنین برگ و گل آن و تخم آن که در زیر پوست آن است . 📕به قول شیخ و تر در اول و گویند در دوم و قومی سرد و تر در اول گفته و بعضی گویند که لحم (گوشت)آن آنچه مغز آن شیرین است سرد و تر در دوم و لیکن برودت (سردی )أن زیاده است از رطوبت آن . 📌و آنچه است سرد و خشک در سوم و گویند در تری و خشکی معتدل است و حماض أن یعنی ترش آن و خشک در آخر دوم . 📗و به قول شیخ در سوم و آنچه از شیرین باشد سرد و تر و تخم أن گرم در اول و خشک در دوم و به قول شیخ خشک در سوم . 📘و گویند گرم با رطوبتی اندک و گویند سرد در دوم . 📚جالینوس گفته که داخل ترنج که در آن تخم و ترش طعم است قوت آن قوتی است که بسیار نماید حتی که در درجه سوم از درجات اشیایی است که مبرد و مجففاند(خشک کننده اند). 📚و اسحاق ابن سليمان گوید که ترنج دو قسم است بعضی از آن تفه مایل به شیرینی اندک و بعضی ترش قطاع پس تفه(اندک) آن بارد(سرد) رطب در درجه سوم باشد إلا أنکه برودت (سردی)آن بیشتر از رطوبت آن است. 📙 و آنچه ترش باشد بارد(سرد) يابس(خشک) در درجه سوم بود و این را قوت مقطع (جدا کننده)و مطفی حرارت. ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسند است.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ✅جگر( ) و مقوی و مشهی(اشتهاآور ) طعام و قامع حدت(تندی ، تیزی) صفرا . و مزيل (دور کننده ) عارض از آن و و قاطع(قطع کننده) کهنه و قیء( ) کهنه است. ✅ و طلای آن نافع قوبا و كلف(لکه ). 📒 و ابن رضوان گفته که در کتاب اطعمه یافتم که از خواص ترشی مقاومت حرارت معده است و آنچه در آن از صفرا پیدا شود و اطعمه که با آن بپزند مشهی(اشتها اور) طعام و نافع خفقان(حالت خفگی که عارض قلب میشود) حار (گرم )و خمار(کسل) و اسهال عارض از جگر (کبد). ✅و حابس مواد که از جگر به سوی معده و امعا(رودها) آید. 📚 و بو علی سینا در رساله ادویه قلبيه مینویسد که آن از مفرحه قلب ♥️است بالخاصیت . ✅و محلل و اعضا و همچنین تخم و برگ و شکوفه آن مع لطافت مسکن نفخ و محلل رياح(بادها ) و مجفف(خشک کننده) رطوبات است. ✅ و لحم(گوشت) آن نافخ مولد غلیظ بارده است و ترشی آن قابض کاسر (شکننده )صفرا ملطف(رقیق کننده) مقطع(جدا کننده) شديد الجلا و الغوص است. ✅ بدانکه در پوست و گوشت أن غذاییت با دواییت است و ترشی آن چنین نیست . ✅و همچنین آن و پوست آن جهت تقویت قلب و دماغ (مغز)و جگر(کبد) و معده و احشا(اعضای درون بدن) بارده و تلطيف و تحليل (هضم کردن)رياح(بادها) نافع. ✅ و نیز از است و حرارت آن معین بر خاصیت آن است. ⁉️ و اما گوشت آن دیر هضم و غلیظ است به سبب برودتی (سردی) و صلابتی(سختی) که دارد و از معده به دیر فرود آید و از آن غذای بسیار برای بدن حاصل گردد اگر هضم شود💯 ♨️ و مانع صعود(بالا رفتن) بخار است به دماغ (مغز)جهت آنکه مسکن حرارت معده است💯 ✅. و اصحاب مره صفرا را نافع و اما حماض آن یعنی آب مغز ترش آن مقوی حار(گرم) مزاج و مطفی مبرد. ✅ قاطع (جداکننده)و مقوی معده حار(گرم ) و مبهی و مشهی طعام و مسکن حدت(تیزی،تندی ) صفرا. ✅ و خون و برطرف کننده غم و " مسکن تشنگی و حرارت احشا و نافع خفقان حار است. ⭕️ و اما آن و ملطف( رقیق کننده )و با قوت مسهله و مقاوم جميع سموم است و در سایر افعال مانند پوست آن است.💯 💢 و آن که پوست زرد خالص شش عدد آن را در روغن ؛ و روغن هر یک یک رطل(پیاله) و اگر نباشد در دو رطل (پیاله)روغن کنجد اندازند و در آفتاب گذارند و در هر سه شبانه روز یک مرتبه تجدید کنند تا سه مرتبه یا بیشتر پس استعمال(استفاده) نمایند.👇👇👇 و آن و در دوم و قوی و با قوت ت است و روغن شکوفه آن همین اثر دارد. 💯 و لیکن روغن 🍃آن قوی تر است و ايضا روغن آن سريع النفوذ در اعضا . 🍃🍃و برگ آن مسکنَ نفخ و هاضم(هضم کننده ) طعام و مسخن (گرم کننده )معده و مقوی احشا و مفتح(باز کننده ) سدد (گرفتگی رگها) و مفيد ضيق النفس بلغمی است. ✅ و اما آن در افعال مانند برگ آن است و از آن الطيف تر و از خواص آن است که چون برگ آن به زیت(روغن زیتون) ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال مجاز بوده وگرنه لزلحاظ شرعی ناپسنداست.
ادامه 👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 💢بسایند و در مغز بادام آمیزند پس هر که آن بخور عطیف صاحب آن گردد. 💢 و اگر ترنج را در جو🌾 نهند سالم بماند و چون پوست خشک آن در پارچه ها نهند خوردن باز دارد. ✔️ و كذا نفس ترنج و آب ترشی آن قد سیاهی کتابت از پارچه نماید به طریق بخور یا گوک همچنین طلای آن بر آن و چون آب افشرده(فشارداده شده) آن در اندازند روان گردد و چون بر کتابت اندازند آن را به سرعت زایل (دور ساختن )کند. ✔️ و چون پوست آن یا به تمامه آن را در شراب اندازند در ساعت ترش و سرکه گرداند و بوییدن ترنج و فرش کردن برگ آن اصلاح فساد هوا و دفع ضرر وبا نماید. ✔️ و همچنین اگر شربت یا رب آن بنوشند حميات را بسیار نفع دهد👌👌 ✔️ و لحم آن مسمن(چاق کننده) بدن و نافع مزاج گرم است وطلای تخم آن و ترشی آن جلای رنگ و ازاله(برطرف کردن) لکه نماید . ✔️و با خاکستر پوست آن قوبا و بهق اسود (لکه های تیره )را ببرد .. ✔️و طلای خاکستر پوست آن با بعضی روغنها جهت (پیسی) نیکو است. ✔️ و مالش آن جهت خوشبوی عرق و رویانیدن موی و تحلیل(حل کردن) اورام(ورم ها) مفید. ✔️ و مالیدن آن بر اسفل قدم جهت رفع برودت (سردی)هوا در سفر و بوییدن آن در ایام ویا و فساد هوا مصلح آن است. ✔️ و برگ🍃🍃 آن چون بر اورام(ورم های) بلغمی نهند تحلیل (حل کردن)نماید و درد آن ساکن کند . ✔️و همچنین ضماد برگ آن یا تخم آن و چون بر موضع جراحت تمریخ(چرب کردن) نمایند، بسیار مفید بود . ✔️و اگر ترنج را در سرکه یا شراب بپزند و ضماد کنند اورام(ورم ها) و دبیلات را نافع. ✔️ و چون برگ و پوست آن بجوند جهت فالج(فلج) نفع کند. ✔️ و همچنین مالش روغن آن جهت استرخا(سست شدن) و فالج (فلج)- القوه و رعشه (تشنج ، لرز)و اختلاج(انقباض و گرفتگی شدید عضلات) و امراض بارد (سرد)عصبانی مانع. ✔️ و كذا خوردن جوارش(داروی کوفتنی) آن و چون از پوست آن معجون یا جوارش(گوارش) یا سفوف (هر داروی کوبیده که خشک مصرف کنند)با بعضی داروهای مناسبه بسازند استرخای(سست شدن) عصب و فالج(فلج) را نافع بود. ✔️ و كذا آن و چون آن بخورند جهت مالیخولیای صفراوی و توحش و مفید بود و همچنین شکوفه آن و آن از کبار (بزرگ)ادویه است جهت ذهن و جودت(خوبی ، نیکی) حفظ و قطع بخار متصاعد (بلند شدن و برامدن )به سوی دماغ (مغز). ✔️و شرب ترشی آن منع خمار(کسالت) وصداع (سردرد)خماری نماید. ✔️ و چون نان را در آپ ترنج یا شربت آن تر کرده بخورند جهت تسکین صداع و دوار (نوعی بوجود آمده از خلطهای معده نافع . ✔️و از خواص شربت ان ان است که منع مینماید صعود اہخره (بخارها)را به سوی سر و قمع ان میکند به سبب قوت قبضی که دارد. ✔️ و نافع است از برای دوار و رمد(درد چشم) بوجود آمده از بخار ها ی صفرا و خون. ✔️ وسعوط(کشیدن به بینی روغن آن جهت درد سر بارد(سرد) و علل سوداوی و صرع(سردرد) و درد شقیقه مفید👌. ✔️ ومالیدن آب جوشانده آن و برگ أن و شکوفه آن تسکین سردرد سرد و ادامه دارد ... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هر گونه گپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسند است.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 🔺مانند آن نماید و دفع احتراقی و صفراوی و قمع بخارات و تقویت ♥️کند . 🔻و بوییدن گل آن🌸 منع نزلات و و گرم شدن و تفتيح سدد( گرفتگی رگها)مصفات و تحلیل(حل کردن) فضول دماغ(مغز) نماید . 🔻و چون به ترشی آن اكتحال(سرمه) نمایند ازاله(برطرف کردن) يرقان(زرد روی) چشم نماید . 🔻و چکاندن روغن آن مفتح (باز کننده )سده گوش👂 است. 🔻 و پودر شده ی آن مقوی است. 🔻 و مضمضه به آن جهت درد ؛ بارد (سرد)نافع است. 🔻 و همچنین آن بر آن و چون برگ یا پوست آن بخایند بوی دهن خوش نماید و را محکم کند و بوی و زایل(دور ) گرداند . 🔻و همچنین اگر مضمضه به طبيخ(پختنی) ترشی و یا عصاره آن سازند و همچنین شکوفه آن و برگ آن توسيع(وسعت دادن) مجاری تنفس کند که از تنگ شده باشد . 🔻و همچنین پوست میوه آن و همچنین شکوفه و تخم آن و كذا مالش آن بر و مغز آن چون به آب جوش دهند و به قدر نیم سکرجه بنوشند زلو (زالو)را بکشد 🐛و از حلق بیرون آرد. 🔻 و غرغره مطبوخ(پخته) آن در سرکه نیز مخرج زلو (زالو)از حلق است. 🔻 و مربای آن برای حلق و رياح(باد) نیکو است . 🔻💥و بوییدن ترنج مقوی و است بالخاصیت. 🔻 و ترشی آن مسکن خفقان حار(گرم) و توحش(وحشت کردن) و تلهب قلب است. 🔻 و مربای پوست آن نافع خفقان حادث از برودت (سردی)قلب و سایر امراض بارد (سرد)قلب است. 🔻 و همچنین مالش روغن شکوفه آن و شربت آن تفریح نفس کند . 🔻و شربت ترشی آن مفرح دل و مزيل(دور کننده) خفقان(حالت خفگی که عارض قلب میشود) حار(گرم) است. 🔻 و - شربت شکوفه آن دفع التهاب قلب نماید و شربت پوست أن مقوی دل و معدل مزاج آن و نافع خفقان بارد(سرد) و سایر امراض بارد(سرد) آن است . 🔻و ترنج که پوست آن را مقشر کرده به غیر کوفتن آب آن بیفشرند و در دیگ سنگین بپزند تا ربع(یک چهارم) أن بسوزد پس بردارند و این کم باقی میماند و اگر در آن اندک شکر اندازند فاسد نگردد.👇 🔻 و به قوت است و نافع غلبه صفرا . 🔻و طلای آن جهت قوبا و اكتحال (سرمه کشیدن)آن جهت سفیدی چشم و جهت قیء(استفراغ) و شدت تشنگی و برای سموم نافع است . 🔻و چون مروارید را به ترشی ترنج در ظرف آبگینه محلول کنند و در حمام بیاشامند جميع امراض اعضای رییسه(مغز ، قلب ، کبد .معده) را نفع بخشي و تقویت کند . 🔻و استسقا(گرد امدن اب در شکم و متورم شدن ان) را سود دهد و اشتهایی طعام در گرم مزاجان برانگیزد. 🔻 و چون برگ پا شکوفه یا تخم آن با پوست در سرکه یا در شراب یا آب انگور یا گلاب بجوشانند و بیاشامند تقویت جميع احشا(روده ها، دل و روده) خصوصا نماید و اعانت(کمک) بر هضم کند و حرارت غریزی بیفزاید .👌 🔻و همچنین اگر با عسل یا شکر مثل معجون بسازند معده را قوت دهد و همچنین جوارش (گوارش)پوست ترنج با ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسند است.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 🔆عسل مقوی و معین بر است. 🌟 و پوست ترنج مقوی احشای دارد و مسکن عطش بلغمی است و رب ترشی آن قی صفراوی باز دارد (پاک کننده)معده کند و اشتهای طعام آورد. 🔆 و همچنین آب ترشی آن نافع يرقان(زرد روی) و مسکن قيء (استفراغ)صفراوی و مشهی(اشتها) است . 🌟و طبيخ(پختن) برگ أن تسکین غثيان (دل بهم خوردگی)نماید و عصاره برگ آن نافع معده و سردی آن. 🔆 و ترشی آن تطفیه حرارت کبد و التهاب معده کند . 🌟و طبيخ(پختن) أن با لحم(گوشت) قطع تشنگی و اسهال و قيء (استفراغ)حادث (تازه)از مره صفرا و مره سودا و تفتيح(باز کردن) سدد بلغمی نماید . 🌟و همچنین طبیخ(پختن )پوست آن و همچنین شربت آن مخلوطبه آب بسیار و گل روغن شکوفه آن مقوی معده است. و لحم(گوشت) آن مورث(باعث) قولنج بلغمی و ریاح(باد) و نفخ است الا اگر بر خلا و با پوست آن یا با عسل بخورند. 🔆 و چون لحم(گوشت) آن ابزار حاره( داروهای گرم) بسیار خورند قابل تر برای هضم گردد و نفخ و ریاح(باد) آن کم شود. 🌟 و سزاوار آن است که با لحم(گوشت) آن طعامی دیگر نخورند که هر دو فاسد گردد❌ 🌟و باید که کسی که ترنج بخورد مقشر(پوست کنده) نکنند بلکه با پوست بخورد و خوب بجود . 🌟و ریختن جوشانده برگ آن برعضو طبيخ تحلیل(حل کردن) رياح (باد)شکم و نفخ آن نماید . 🌟و همچنین خوردن روغن شکوفه آن در طعام که آن با وجود نفع مذكور اعانت (کمک)بر هضم نماید. 🌟 و باید که ترنج را مفرد بخورند تا که در معده به سرعت هضم گردد و اگر چیزی بدان مختلط(درهم ریخته) سازند معده و جگر و حرارت غریزی را سرد گرداند❌ ❌ و مورث(باعث) قولنج ریحی و بلغمی گردد و آن به عسل نمایند. 🔆 و چون در طعام مثل ابازير(آنچه در دیگ کنند از ادویه) داخل کنند بر هضم اعانت (کمک)نماید . 🌟و پوست آن بنفس خود منهضم(هضم) نمیشود به سبب صلابت(محکمی) خود. 🌟 و مربای آن به عسل در انہضام(هضم شدن) سریع تر گردد و اسلم (سالم تر)و أقبل برای هضم است مگر آنکه کثرت نمایند. 👈 و پنج درم بخورند و از مربای آن یک اوقیه و آن محلل رياح(باد) است اگر اندکی از آن بخورند و اگر کثرت نمایند جگر و معده را ضرر دهد. 🔆 و آن عسل است لیکن برگ آن مقوی معده هاضم(هضم کننده) طعام و مفتح(باز کننده) سدد بلغمی است. 🔆 و بعده شکوفه آن و تخم آن نافع است و در تخم آن قوت مسهله است. 🔆 و شکوفه آن چون در ادویه مسهله اضافه نمایند فعل أنها قوی گردد. 🌟 و همچنین آب افشرده پوست آن. 🌟 وكذا (همچنین)برگ آن تنها اسهال بلغم لزج(چسبنده) نماید . 🔆وشرب شکوفه آن نافع زحیر است و كذا(همچنین) نطول(ابزن) طبيخ (پختن)و 🌟 شکوفه و برگ آن بر مقعد مفید زحیر(پیچش شکم) حادث(تازه) از سردی است. 🔆 و ترشی آن حابس(حبس کننده) شکم و مانع ريختن صفرا از جگر به سوی معده و امعا (رودها)و نافع اسهال صفراوی است. 🌟 و أن قاطعتر برای آن و نیز بهر کبدی است و همچنین ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ✅پوست آن و شکوفه آن و بيخ (ریشه)أن چون به آب ساییده بنوشند ازاله(برطرف کردن) اسهال بلغمی و سوداوی نماید . ✅و لحم(گوشت) آن را در و اطلاق فعلی نیست و ليكن .اورد و اعانت(کمک) بر جماع (همبستری)نماید . ♻️وكذا(همچنین) آن و آب ترشی آن مسکن شهوت جماع (همبستری)است. ♻️ و آن نافع است و خوردن لحم آن و همچنین بخور آن نافع مالش . ✅ آن مفید و درد گرده(کلیه) و مثانه است . ✅و چون تخم آن یک درم تنها و یا با هم وزن آن فلفل سفید ساییده بیاشامند ادرار (باز کردن)حیض و اسقاط(سقط) حمل(حاملگی) في الحال(فوری) و قتل کرم نماید . ✅و خواص آن است که چون در ساعد چپ زن به بندند مادام (تازمانی )که با وی باشد نگردد و خوردن آن اعانت (کمک)بر حمل نماید❗️. ✅ و تسکین شهوت زن و دفع فساد رحم آن کند ♻️و همچنین لحم(گوشت) آن جهت و رياح(باد) أن نفع کند و. ✅ طول طبيخ (پختن)شکوفه آن تحلیل(تجزیه) اورام (ورم ها)مقعد نماید. ♻️ و کذا(همچنین) برگ آن و ترشی آن نافع عرق النسا ( است. ✅ و همچنین عصير(شیره) آن . ♻️و همچنین اگر مجموع ترنج در سرکه یا شراب پخته طلا نمایند و اوجاع را ساکن کند. ✅ و مالش آن جهت درد و و عرق النسا(سیاتیک) نافع. ✅ و لرزه تب ربع(تبی که یک روز گیرد ودو روز گذارد) را دافع 👌. ♻️و طبیخ(پختن) آن مسکن لهيب جگر (کبد)و نافع حمیات(تب ها) است . ✅و در آن تریاقيت (پادزهریت)مضمر است که بدان قايم مقام فادزهر(پادزهر) در دفع ضرر سموم است. 👌 ✅و لهذا(همچنین) شيخ الريیس گوید📕 که دو درم آن با شراب یا طلا یا آب گرم خوردن و طلا کردن مقاوم جميع سموم است. ✅ و چون پوست و تخم آن یک مثقال به آب نیم گرم بخورند نافع سموم مشروبه است و خصوصا جهت گزیدن عقرب🦂 شربا و طلا نافع. ✅ و پوست آن قریب این است و چون پوست آن کوفته دو مثقال از آن به آب نیم گرم و یا طلای گرم کرده بخورند گزیدن عقرب را شفا دهد . ✅و چون کوفته ضماد آن بر موضع گزیدگی نمایند نیز نفع بخشد و همچنین برگ آن سوده (ساییده شده)با طلا و آب گرم و همچنین نوشیدن و بلیدن روغن آن. 📘 و گویند اگر کسی آن بمالد عقرب نزدیک او نیاید. ✅ و كذا (همچنین)نافع گزیدن عقرب است ضماد کردن برگ آن و شرب مروارید مسحوق در ترشی آن نافع جميع سموم مشروبه است . ♻️و عصیر(شیره) پوست آن جهت گزیدن افعی(نوعی مار بزرگ) تنها و با لحم(گوشت) آن سه درم خوردن نافع است و همچنین پوست آن طلا کردن ✅و پوست آن سوده (ساییده شده)با عسل خوردن جهت دفع ضرر اسموم قتاله و گزیدن جراره و قملة النسر و مانند آن . ♻️و برای باد مسموم نافع مقدار شربت از پوست خشک آن از یک درم .تا یک مثقال و گویند تا پنج درم و با ادویه دیگر به حسب ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسنداست.
ادامه👈 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 💥 حاجت و گویند خوردن آن اندک نافع . ❌و اكثار(زیاده روی) آن مضر و . 🌲 أن . ❌ و از مربای آن تا پنج مثقال مضر جگر و دماغ (مغز)حار (گرم)مزاج . ❌و مصدع مصلح آن طبيخ(پختن) با پوست آن و با لحم(گوشت) . 💥و ترشی آن خوردن و لحم آن ردی (تباه)به و امعای(رودهای) باردین و مطفی حرارت غریزی معده است. ❌ و منفخ و دیر هضم و مضر معده ضعیف و محدث قولنج (گرفتگی عضلات) و آن خوردن آن با مری و همچنین مربی نمودن آن.👌 است با عسل و یا شکر ❌. و ترشی آن مضر و است أن شربت خشخاش و شربت انجیر. ❌ و مضر معده بارد(سرد) . آن عسل یا گلقند عسلی و سکنجبین عسلی و مضر امعای (روده های)بارد(سرد) مصلح آن طبیخ(پختن) آن با پوست آن یا مربای آن و طبيخ(پختن) ترشی آن مضر دندان و محدث(چیزی که تازه پیدا شده) درد ضرس(دندان) و مخشن آواز و سینه است و اصلاح آن به ترک آن نمایند و هنگام ضرورت به عسل کنند . 💥و این ترشی آن چون در ذات الجنب(درد پهلو)و مانند آن استعمال (استفاده)نمایند ضرر آن به غایت(پایان) شدید باشد . و آب آن آب نارنج و آب است. و چون جواهر و مروارید را در آب آن مکرر بخیسانند مضمحل(پراکنده) سازد . 💥و خوردن غذایی که در آن آب ترنج باشد نافع است از برای مالیخولیای بوجود آمده از سودای محترق سوخته از صفرا و خون و مالیخولیای مراقی را . 💥و لیکن به سبب شدت مضر است به اصحاب زیرا که ترشی صرف بسیار مهیج هیجان اور است . 👈پس باید که اصلاح کرده شود به شکر و قند یعنی اگر مفرد استعمال(استفاده) نمایند قند داخل کرده أن مقدار که ذایقه آن را نیک گرداند و افشرده(فشرده) ساخته بنوشند. 📚و در شمس الدرر مسطورنوشته شده است که ترنج و تر است و پراکنده کننده غریزی در . 📌و نافع امراض سینه و حلق و سرفه و بدمزگی ذایقه و مزيل(از بین برنده ) قبض طبع و سختی هضم و مقوی معده . 📌و قاطع(قطع کننده) بلغم و در هر فصل خوردن آن منع نیست در زمستان با عسل و در تابستان با قند و در ایام باران با زنجبیل و نمک هندی بخورند . 📌و آن تلخ مزه تند گرم و ثقیل(سنگین) چرب است و شیرین ان بلغم زیاده کند و صفرا کم نماید و بدن را دهد. 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋🍋 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست
 (جند بیدستر) @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘ 💥 :: به ضم جيم و سکون نون و دال مهمله و کسر بای موحده و یای تحتانی مجهول و فتح دال مهمله و سکون سين مهمله و فتح تای فوقانی و سکون رای مهمله و به جای یا الف نیز آمده یعنی جند بادستر. 💥 و آن معرب گند بادستر به کاف فارسی است و گند به معنی خصيه(بیضه) و باد به معنی ریح(باد). 💥 و به اماله بید ساخته و استر به معنی حلق [۸۹] پس معنی آن خصيه حلق کننده ریح است یعنی مزیل ریاح(ازبن برنده بادها). 💥 و بدین اسم بهر آن نامیده اند که آن به غایت نافع در است. 📕 و گویند که بیدستر اسم حیوانی است که آن خصيه او است و آن را بیدسترک نیز نامند. 📕 و به یونانی اکسیانوس و گویند قسطوريون و فاسطر و فاسطره و قسطور و خصي البحر و قسطوره و قسطورين و قسطوريوس و قاسطورس و قندز قوری و قندس و قیرس . 📕و به سریانی فحلاماورس و به فارسی قدیم خزمیان و به عوام آش بچگان و خایه تند را و به لغت تنکابن نیل دارو . 📕و به سریانی فاسطرن و به ترکی اغلان اشی و در انگریزی کیستر . 📕و به هندی کاهردهن گویند و آن خصيه حيوان دریایی است مزدوج یعنی دو عدد متصل به هم به شکل کیس خصیتین و آن حیوان شبیه به کوچک است در دریا با ماهیان🐟🐬🐳🐋🦈🐠🐡🐙 می ماند و حیوان بحری کوچک از ماهی و سرطان(خرچنگ)🦀 و غیره می خورد. ✅ ليكن آن از نوع سگ آبی نیست ❌و دست و پا می دارد و موی آن غلیظ سیاه مایل به سرخی و در بیرون آب نیز می ماند و در دیلم آن را سنگ نامند . 👈و کسی که شکار آن میکند خصيه آن میگیرد و آن را میگذارد 💥. و پوست خصيه أن باریک است به أدني مس دست میشکند پس جراحت آن ملتحم میشود و زنده می ماند و هلاک نمی شود👌 و آن در بحار شمالی و سرزمین های ادامه دارد..... @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘ ‼هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال جایز بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپستداست.
ادامه بیدستر @makhzanoladviyah ☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨ قفجان كثير الوجود است و نیز نامند. 📚و صاحب صیدنه نوشته که آن خصیه دابه صغير القوايم است موی آن به رنگ موی دلق و بعضی از آن سفید میباشد و در بر و بحر می ماند و اکثر در نهر با ماهیان می ماند و آن را به رومی اورش و به فارسی خزمیان گویند. 📚 و بعضی گویند که آن حیوان به شکل روباه میباشد سرخ رنگ سطبر دست و پا دراز دم مدور سر و روی و آن را چهار خصیه میباشد دو در باطن و دو به ظاهر پس هر گاه آن دو خصیه را قطع کنند خصيه آن باقی ماند بدل آنها 👌 👈و به همین سبب بعد قطع آنها زندگانی میکند . 💥و چون صیاد قصد صید آن میکند پندارد که او قصد گرفتن خصیه آن میکند پس به دندان خود آن را قلع کرده به سوی صیاد می اندازد😔 و به سرعت می گریزد. 💥 و در باطن خصيه آن رطوبتی شبیه به خون و با بوی چرب میباشد و بعد خشکی زودشکن میگردد و همین در طب مستعمل است.‼ 📚 و حکیم مؤمن نوشته که حقیر تازه آن را ملاحظه نموده که صیاد قطع کرده بود اصلا بو و رنگ نداشت و بعد از جوشانیدن آن در آب و خاکستر و پرورده کردن آن به دودگاه بعد از مدتی صاحب بو و رنگ شد. 💥 و اینکه در او نوعی از استحاله است شکی نیست. 📚 و صاحب مخزن تصدیق قول آن میکند و میگوید که آن نرم و بدبو و بعد مدتی که یک سال و زیاده بر آن بگذرد سخت و خوشبو و رنگ آن خوب ظاهر میشود. 💥 بالجمله آن زرد و سرخ و سیاه می باشد . 👈و بهترین آن و مستعمل أن زرد پس سرخ سنگین با ما خوشبوی تند و زودشکن آن است . 💥و ایضا هر دو خصیه متلاصق (چسبیده بهم)مزدوج مایل به سرخی باریک پوست باشد و زیاده از سه سال بر آن نگذشته باشد و آنچه مخالف این اوصاف باشد زبون است. ❌ و آن با سمیت و قتال است. 📚 و خجندی نوشته که قوت آن تا پانزده سال می ماند و بعد از آن ضعیف می گردد 📚 و اندلسی نوشته که شکی نیست در آن بلکه زیاده از آن هم می ماند. و بعضی نامقیدان آن را مغشوش می سازند به این نحو که اشق و جاو شیر را با صمغ و خون و اندکی جند بیدستر ساییده با هم سرشته در مثانه پر کرده خشک میکنند. 💥 الحاصل جند گرم است در آخر سوم و خشک در دوم . 📚و به قول مسیح ابن حکم گرم و خشک در سوم و بعضی در دوم گفته اند . 📚و بعضی گویند که گرمی آن تا چهارم است و خشکی آن تا سوم . 📚جالینوس گفته که آن دوایی محمود است در اشیای بسیار می افتد و آن دوای مسخن و مجفف است و آن لطيف و لطافت آن ادامه دارد... @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ⚠‼هر گونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال جایز است وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست
ادامه @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘✨ 💥بليغ پس آن بدین جهت قوی تر از ادویه دیگر مسخن و مجفف است. ✅ و نافع امراض و أن لطیفتر و قویتر از هر دوایی است. ✅که تسخين و تجفيف بدن مرطوب و سرد نماید به نوعی که در این باب مثل آن چیزی نیست👌. ✅ لیکن است که استعمال کننده آن را نباشد. ✅ و از اعظم نفع آن آن است که انسان هر قدر که از شرب أن انتفاع مییابد همان قدر از طلای آن با زیت کهنه منتفع می گردد.(بهره مند میشود) ✅ و ؛ غریزی است. ✅ و گویند چون بدان مالش نمایند بدن را گرم کند و هر گاه بدان علاج بدن رطب نمایند تجفيف او زیاده کند و اگر بدن بارد کنند تسخين أن افزاید و از آن نفعی یابند که مقاومت آن غیر آن نکند . ✅و قائم مقام آن در تسخين و تجفيف سفید و است . 👈و لطوخ و دخان آن نفع کند چنانکه نفع میکند شرب آن و آن صالح ترین ادویه مسخنه و ملطفه است. 💥 و چیزی صمغی شمعی که در داخل آن است لاذع شديد التسخين(گرم کننده بدون سوزش) است استعمال آن جایز نیست ❌ و پوشیدن پوست حيوان آن❌ و خوردن لحم أن ❌ ✅جهت پیران و سرد مزاجان و مفلوجین و صاحبان نقرس [۹۰] نیکو است . 💥و جند نافع اورام بارده و قروح خبیثه قتاله (زخم های عفونی کشنده)است. 📚 و به قول شیخ و گیلانی آن نافع عصب و برطرف کننده درد آن و مسخن آن است. ✅ و خوردن و مالیدن آن جهت رعشه حادث از امتلا نافع و استنشاق دخان آن نافع مغز محتاج به سوی تسخين وتجفيف است . 💥و همچنین ضماد و بخور و استنشاق آن جهت جميع امراض بارد سر نافع است و اکثر امراض دماغيه و عصبانیه و اوجاع کهنه را مفید👌 💥 و ایضا جهت امراض بارده رطبه و ریحی دماغی و عصبانی مثل و شقيقه و زکام و اوجاع و مراقی بارد و و غیر آن شربا و سعوطا تنها یا با ادویه مناسبه هر مرض نافع. 📚 و به قول سفيان اندلسی چون آن را در یکی از روغن ها حل کرده بر سر طلا نمایند نفع به نماید و چون بدان در داخل منخرین طلا کنند برای صبیان مسمی به ام الصبيان نفع بخشد. 👈 و چون در روغنهای نافعه خدر و استرخا(سستی) و فالج و نقرس بارد حل کنند امراض مذکوره را مالش أن منفعت عظیم نماید👌 💥 و چون یک درم از آن نهار تا هفت روز متواتر بخورند جهت رعشه بی نظیر و رطوبی امتلایی و کزاز رطوبی و خدر و فالج و استرخاو جميع أمراض عصبانی و بارد را نافع . ✅و همچنین مالش آن بر بدن و سعوط آن به روغن گل و سرکه نافع نسيان و اليثرغس(فراموشی) است و شرب و ضماد و مالش آن مفید سبات و ادامه دارد... @makhzanoladviyah ✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ‼⚠هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال جایز بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست