مخضود
دیداری با ( حق ) و ( هوا ) 💭آن موجود درون ما انسان ها که دائما با ما همراه است و لحظه ای ما را رها
رفتار های غریزی و تدبیری
امام على عليه السلام :
التَّدبيرُ قَبلَ العَمَلِ يُؤمِنُكَ مِنَ النَّدَمِ
عاقبت انديشى پيش از عمل ، تو را از پشيمانى در امان مى دارد .
عيون أخبار الرّضا عليه السلام ، ج 2 ، ص 54 .]
رفتار های انسان در زندگی را میتوان به دو قسم تقسیم کرد
رفتار های غریزی و رفتار های تدبیری
انسان در شروع زندگی رفتار هایش به تمام غریزی است و با گذشت زمان و پی بردن به عاقبت و پشت صحنه رفتار های غریزی متوجه میشود تبعیت از غریزه سعادت بخش نیست و چه ندامت ها و پشیمانی های در پس رفتار های صرفا غریزی و بدون تدبیر وجود دارد و بدین خاطر سعی میکند بر رفتار های تدبیری خود بیافزاید
اساسا رفتار های تدبیری را تدبیری گویند چون در آن نوع رفتار ها به دبر و پشت سر اقدام به کاری نظر میشود و عاقبت یک کار لحاظ میشود.
خلاصه میتوان گفت انسان هر چه بیشتر از رفتار های صرفا غریزی فاصله بگیرد و به رفتار های تدبیری روی آورد بیشتر به انسانیت نزدیک میشود و سعادت را برای خود به ارمغان می آورد
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
◦•●◉✿ا✿◉●•◦
https://eitaa.com/makhzod
🌿لینک ورود به کانال↑
مخضود
دلیل دشمنی شدید یهود با مومنین
جامعه وقتى براى قبول حق آماده مىشود كه اولا رجال دانشمندى در آن باشند كه خود به حق آگاهى يافته و آن را به ديگران تعليم دهند، و ثانيا مردانى در آن جامعه باشند كه به حق عمل كنند، تا در نتيجه افراد آن جامعه خوبى عمل به حق و امكان آن را به چشم ببينند، و ثالثا عموم افراد آن، عادت به خضوع در برابر حق را داشته باشند، و طورى نباشد كه با اينكه حق بر ايشان واضح و منكشف شده مع ذلك در اثر تكبر زير بار نروند، و لذا مىبينيم كه خداى تعالى در آيه مورد بحث نزديكى نصارا را به پذيرفتن دعوت رسول اللّٰه (ص) كه دعوت حق دينى بود از همين جهت دانسته كه در ميان نصارا در درجه اول رجال دانشمندى بنام كشيش و همچنين مردانى كه به حق عمل كنند بنام رهبان وجود داشته و در درجه سوم مردمش هم متكبر و بيزار از حق نبودهاند، دانشمندانى داشته كه مرتب مردم را به عظمت حق و به معارف دين آشنا مىكردهاند، زهادى داشته كه گفتار دانشمندان و دستوراتشان را بكار مىبسته و به اين وسيله عظمت پروردگار و اهميت سعادت دنيوى و اخروى مردم را عملا به آنان نشان مىدادهاند، و در خود آن امت هم اين خصلت بوده كه از قبول حق استنكاف نداشتهاند، بخلاف يهود كه گر چه در آنان هم احبار بوده، ليكن چون نوع مردم يهود به مرض #تكبر دچار بودهاند همين رذيله آنان را به لجاجت و دشمنى واداشته، در نتيجه سد راه آمادگيشان براى پذيرفتن حق شده است، و همچنين مشركين كه نه تنها داراى آن رذيله بودهاند بلكه رجال علمى و مردان زاهد را هم نداشتهاند.
المیزان فی تفسیر القرآن
جلد ۶ صفحه ۱۱۴
◦•●◉✿ا✿◉●•◦
https://eitaa.com/makhzod
🌿لینک ورود به کانال↑
🔺️نا امید به نظر میرسند
فاذا جاء وعد الاخره لیسوءوا وجوهکم و لیدخلوا المسجد کما دخلوه اول مره و لیتبروا ما علوا تتبیرا
هنگامى كه زمان آخرين وعدۀ (هلاكت يهود) فرا رسد، [گروهى را بر ضد شما مىگماريم] تا صورت هايتان را اندوهبار كنند و داخل آن مسجد (مسجد الاقصى) شوند ،همان گونه كه مرتبۀ نخست داخل آن شدند و بر هر چه دست يافته و به سختى نابود كنند.
سوره بنیاسرائیل/ آیه ۷
➕️ @yaminpour
May 11
علت آرامش تهران و همه ایران
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ ۗ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا
اوست خدایی که سکینت و وقار بر دلهای مؤمنان آورد تا بر یقین و ایمانشان بیفزاید، و سپاه قوای آسمانها و زمین همه لشکر خداست و خدا دانا و به حکمت نظام آفرینش آگاه است.
آیه ۴ سوره فتح
«سکینه» ناشی از اعتماد و حسن ظنّ به خداست. وقتی شما هدف درستی را انتخاب میکنید و در راه آن هدف به تلاش میپردازید، خدای متعال در اینجا وعده نصرت داده است؛ بروبرگرد هم ندارد. یک وقت هست شما هدف و آرمان را غلط انتخاب کردهاید؛ یک وقت هست هدف و آرمان را درست انتخاب کردهاید؛ اما تحرّکی ندارید و تلاش و مجاهدتی نمیکنید. اینجا انتظار کمک الهی بیمورد است. مسلمانان اهداف و آرمانهایشان اهداف و آرمانهای خوبی بود؛ اما قرنها بهخاطر اینکه تحرّکی در آنها وجود نداشت، توسری خوردند. الان هم هرجایی که میبینید مسلمانان دچار تحقیر و تذلیل میشوند، بهخاطر همین عدم تحرّک و عدم مجاهدت است، والّا آن جایی که هدف درست باشد، مجاهدت هم باشد، نصرت الهی هم قطعاً هست. البته نصرت الهی به معنای این نیست که آزمایشهای دشوار و سخت نیست؛ چرا: «و لنبلونّکم بشیءٍ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمّرات(۶)»؛ اینها هست و همه اینها در سرِ راه مبارزه وجود دارد؛ اما «و بشّر الصّابرین(۷)». صبر یعنی ایستادگی؛ تداوم راه؛ این مورد بشارت الهی است؛ یعنی پیروزی نصیب خواهد شد.
مقام معظم رهبری
۱۳۸۲/۳/۷
◦•●◉✿ا✿◉●•◦
https://eitaa.com/makhzod
🌿لینک ورود به کانال↑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحن شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام
May 11
﷽
✨️آتشفشانی که الماس میسازد
✍️🏻 دوران آخرالزمان، زمانهای سخت و پر از گرفتاری است؛ قتل، غارت، جنایت، فقر، اما همهاش این نیست.
▫️دوران غیبت و آخرالزمان، یک لابراتوار است؛ تاریکخانهای که در آن انسانها محک میخورند تا معلوم شود چه کسانی از درون مستحکم و مقاوماند و از پا نمیافتند. چه کسانی عرضه دارند برای دوران ظهور امام زمان بارهای سنگین را به دوش بکشند و دنیا را اداره کنند.
✍️🏻 در دفاع مقدس، نوجوانانی چون حسین فهمیده و فرماندهانی مانند حاج قاسم سلیمانی تربیت شدند که توانستند در برابر دشمنان بایستند.
امروز هم این ماجرا در غزه و لبنان جریان دارد؛ ظاهری تلخ دارد، اما در پس این سختیها، انسانهایی برای آینده ساخته میشوند.
⬅️ از گرفتاریهای قبل از ظهور نباید ترسید؛ در این سختیها ساخته میشویم تا برای روز ظهور آماده شویم.
📌 برگرفته از جلسه «لابراتوار حکومت جهانی»
#حسین_فهمیده
#آخرالزمان
#ظهور
✅️@Aminikhaah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گدایی نگاه از دیگران
♦️المحاضرات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ۗ وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ
آن مؤمنانی که به ناحق از خانههاشان آواره شده (و جرمی نداشتند) جز آنکه میگفتند: پروردگار ما خدای یکتاست. و اگر خدا (رخصت جنگ ندهد و) دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعهها و دیرها و کنشتها و مساجدی که در آن (نماز و) ذکر خدا بسیار میشود همه خراب و ویران شود. و هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد، که خدا را منتهای اقتدار و توانایی است.
آیه ۴۰ سوره حج
﷽
🔘 ظلم کنید!
🔰 «وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا» (سوره اسراء، آیه ۱۶)
زمانی که خداوند بخواهد یک مجموعه فاسد را نابود کند، راه را برای فساد و ظلم آنها باز میگذارد.
✍🏻 این گروه به خیال خودشان قدرت بیشتری پیدا کردهاند؛ آدم میکشند، جنایت میکنند و میگویند که در حال پیشرفتیم. اما هر قدمی که به سمت فسق شدیدتر برمیدارند، از حقیقت و مبدا قدرت دورتر و ضعیفتر میشوند.
▫️هر فسقی که میکنند، به زوال نزدیکتر میشوند و درست در لحظهای که در ظاهر قویترین بهنظر میرسند، نابود میشوند.
✍🏻 سید حسن نصراللهی که در دنیا بود، نسبتی با مبدا حقیقت داشت، اما سید حسن نصراللهی که شهید شده، قدرت وجودیش شدیدتر شده است.
این است که اسرائیل در معرض نابودی است و حزبالله و غزه در مسیر پیروزی.
یحیی سنوار امروز، با یحیی سنوار در آغاز طوفان الأقصی متفاوت است، اکنون خداوند به او قدرتی داده که میتواند عالم را کن فیکون کند.
اما اسرائیل چطور؟ زوالش در انتظار است...
📌 برگرفته از جلسات «جهاد با نفس»
#قدرت
#طوفان_الأقصی
#اسرائیل
✅️@Aminikhaah
از اول تا انتها بازی است !
در جامعه ، عموم مردم گذشتن از سنین کودکی و ورود به سن نوجوانی و جوانی را ورود به بخش جدی زندگی میدونن..
لعب و بازی از کودکان انتظار میره ولی وقتی انسان کم کم به سنین جوانی نزدیک میشه و عقل و درایتش بیشتر میشه دیگه مردم کمتر ازش انتظار بازی و لعب دارن
به حدی که اگر جوانی رو ببینن که زیاد اهل لعب و بازی هست اون رو نا پخته میدونن و ارزش براش قائل نمیشن!
خلاصه اینکه ما بعد از گذشتن از سنین کودکی وارد دنیایی میشیم که با دنیای بازی های سنین کودکی متفاوت هست
جامعه، این دنیای سنین بعد از کودکی را خیلی جدی تر باهاش برخورد میکنه و بیشتر مردم جامعه از جوانی به بعد فکر میکنن از بازی ها فاصله گرفتن و وارد دنیای حقیقی و جدی شدن
دنیایی که در آن کسب درامد و ثروت هدف اول قرار میگیره و توسعه اقتصادی بزرگ ترین هدف این جامعه میشه
عموم مردم در این دنیا به زینت های دنیایی تمایل پیدا میکنن و تفاخر و فخر فروشی به همدیگه از طریق کسب این زینت ها سلوک و رفتار عموم مردم هست
#قرآن_کریم میفرماید: تمام دنیای شما لعب و بازی است!
یعنی اگر از این دنیای توهمی خارج نشده اید هنوز کودکی هستید مشغول بازی ها و وقت گذرانی ها و اتلاف عمر
میفرماید کل این زندگی دنیایی لعب است
چرا
چون در این سبک زندگی خود این دنیا هدف شده و فقط در راه دنیا حرکت میکنید
دنیایی که ثبات در آن نیست و نمیتوان هدفی واقعی برای این انسان ابدی در این دنیا تعریف کرد
دنیایی مانند آب پر ثمر که گیاهان را میرویاند سبز میکند حیرت انگیز رشد می دهد اما ناگهان بادی تند آن را خشک میکند و میسوزاند !
زندگی دنیایی در نظر قرآن بازی است
چه کودکی اش چه جوانی و پیری آن
همه اش بازی است!
#حیات_الدنیا
#حیات_طیبه
#سبک_زندگی
◉●◉✿ا✿◉●•◦
https://eitaa.com/makhzod
🌿لینک ورود به کانال↑
نیاز به نور...
ما برای زندگی به نور نیاز داریم
با نور اطراف خودمان را مشاهده میکنیم و میتوانیم با اطراف خود ارتباط بگیریم
اما این نیاز به نور فقط برای زندگی در دنيا نیست
در آخرت بیشتر به آن محتاجیم
منافق در آخرت وقتی که خود را در ظلمات میبیند به دنبال نور میگردد
نور مومنین را که میبیند به آنها میگوید نگاهی به ما کنید تا از شما نور بگیریم
مومنین جواب میدهند به پشت سر خود برگردید و نور کسب کنید
قیل ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا
آری دنیا جای کسب نور بود و آنجا باید برای آینده خود نوری اکتساب میکردید
قرآن میگوید اگر میخواهید در آخرت بی نور نمانید از اینجا باید برای آینده ابدی خود نور فراهم آورید
وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ
◉●◉✿ا✿◉●•◦
https://eitaa.com/makhzod
🌿لینک ورود به کانال↑
در انفاق در راه خدا هر قدر بيشتر عجله شود نزد خدا محبوبتر و منزلت و اجرش بيشتر است، (و خلاصه آيه شريفه در مقام تربيت انسانها است، و مىخواهد توصيه كند عمل خير و از آن جمله انفاق را كه به خاطر اينكه خير است و مرضى خداست دوست بدارند، و در آن عجله كنند، و چون فرصت طلبانى كه صبر مىكنند تا وقتى پيروزى قطعى شد آن وقت دست به جيب مىكنند نباشند)، و گرنه اگر اين نكته در بين نبود، گفتن اينكه در حوادث گذشته و انفاق كنندگان دو طايفه بودند، آنها كه قبل از جنگ و فتح انفاق كردند اجر بيشترى دارند، تا آنهايى كه بعد از فتح انفاق كردند، مطلبى روشن بود، چون همه مىدانند كه اين آيات بعد از فتح مكه و جنگ محتملى كه مسلمانان اقدام به آن نمودند، و بعضى جنگها كه بعد از فتح مكه رخ داد نازل شده.
المیزان
تواضع واقعی در پیشگاه بزرگان زمانی حاصل میشود که انسان در تلاش و جدّ و جهد برای تحصیل یک فضیلت یا هنر یا طلب حقیقی آن، به شکست و عجز میرسد. آنجاست که جایگاه حقیقی اهل هنر و فضل قابل درک است.
آنها که که به راحتی زبان به نقد و قدح این و آن باز میکنند، غالباً خود هم تهی از هنر و فضلاند و هم عاری از طلب حقیقیِ آن.
بیار باده که رنگین کنیم جامهی زرق
که مست جام غروریم و نام هشیاریست
قلندران حقیقت به نیم جو نخرند
قبای اطلس آنکس که از هنر عاریست
#بشنو_از_نی
➕️ @yaminpour