در این کتاب میخوانیم:
- نقش #مردم در #حکومت_اسلامی(مشروعیت بخشی یا #کارآمدی؟)(دکتر محمد جواد #ارسطا)
- #حکومت_دینی؛ قسیم #دموکراسی و شوراکراسی(دکتر عبدالوهاب #فراتی)
- حق #دینداری و رابطه آن با #مردم_سالاری دینی(دکتر محمد تقی #دشتی)
- جایگاه عقل جمعی در اعمال #ولایت(دکتر سید احمد #حبیبنژاد)
- #استبدادگریزی و #استبدادستیزی #ولایـت_فقـیه(دکتر فرج الله هدایت نیا)
- ارزیابی فرآیند بازنگری #قانون_اساسی در چارچوب مردمسالاری دینی(دکتر محمد #منصوری_بروجنی)
- نقش (تأثیر) اراده و رضایت مردم در #مشروعیت حکومت معصوم (ع)(حامد نیکونهاد- فاطمه سادات نقوی)
- حکومت دینی و دموکراسی(احمد رشیدی- جمال مختاری)
- مردم و حكومت غیراسلامی؛ سكوت، هجرت، مقابله؟(علی فتاحی زفرقندی - علی #بهادری جهرمی)
🆔 @maks_e_andisheh
آنچه این نگاشته در پی آن است، اثبات یک نظام اخلاقی مستنبط از آیات و روایات است که البته مورد تأیید عقل سلیم و فطرت پاک نیز باشد. به نظر میرسد آنچه به عنوان نظام اخلاقی اسلام در آثار عمدۀ اخلاقی ارائه شده است، در حقیقت نظام اخلاقی مسلمین بوده و نه نظام اخلاقی اسلام و بر این اساس شاید بتوان این نظامها را نظامهای اخلاقی غیر اسلامی به شمار آورد.
#فلسفه
#اخلاق
🆔 @maks_e_andisheh
فلسفهٔ وجودی پژوهش کمک به حل مسئله است. پژوهشی که مسئله (علمی یا اجرایی) را با روش علمی حل نکند، فایدهای ندارد و رسالتش ناتمام است؛ بنابراین حل مسئله و ارائهٔ راهبرد و راهکار به سازمانها و نهادها، رسالت اصلی مراکز علمی، دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز علمی به حساب میآید. درواقع نهاد پژوهش باید چشم بینای نهاد اجرا و حلکنندهٔ مسائل و مشکلات علمی آنها باشد.
یکی از موانع اصلی توسعهٔ خودبنیاد و بومی کشور ایران، مسئلهمحور نبودن بیشتر تحقیقات، پایاننامهها و رسالههای علمی است. بالتبع ناتوانی در ارائهٔ راهبرد و راهکار برای حل مسائل نیز از همین امر ناشی میشود. این وضعیت بهقدری فراگیر شده است که معمولاً نهاد اجرا امید چندانی به تحقیقات مراکز علمی برای حل مسائل کشور و رسیدن به توسعهٔ پایدار ندارد. این در حالی است که مراکز علمی معتبر دنیا درصدد حل مسائل نظام اجتماعی و سیاسی خود بوده و عناوین تحقیقات خود را از مسائل جامعه استخراج میکنند. اگرچه در پیدایش این وضع، سازمانهای حکومتی بیتقصیر نیستند، اما این نوشتار قصد دارد به بُعد اول مشکل (ضعف مسئلهمحوری در پژوهشهای مراکز علمی) بپردازد. به نظر میرسد که عمده رویکرد مراکز علمی به سمت «پژوهش برای پژوهش» است. چارهٔ کار، روی آوردن به پژوهشهای مسئلهمحور راهبردگرا و طراحی فرایند روشمند برای حرکت از مسئله و گشودن گرههای آن و رسیدن به راهبردها و راهکارهای مؤثر است. بهترین روش پیشنهادی در این مورد، مدل پژوهشی SPM است.
🆔 @maks_e_andisheh
در این کتاب میخوانیم:
- حق بر ا#منیت و همگانی بودن آن (محسن اسماعیلی)
- سازوکارهای تأمین ا#منیت_روانی در #فقه_سیاسی (سیدکاظم سیدباقری)
- ماهیت فقهی امنیت؛ حق یا حکم؟ (سیف الله صرامی)
- واکاوی مفهومی «نظم عمومی» و «حفظ نظام» (سید محمد مهدی غمامی)
- پاسخ به پرسشهای اصلی مکاتب امنیتی از منظر فقه با تأکید بر دیدگاه #صاحب_جواهر (نجف لکزایی- میرزاحسین فاضلی)
امنیت از اهداف تشریع (سید جواد ورعی)
🆔 @maks_e_andisheh
#حقوق_عمومی از دیدگاه برخی #حقوقدانان، شاخه جدیدی از #علم_حقوق است که بروز نخستین جوانههای شکلگیری آن به قرن شانزدهم میلادی و پیدایش #دولت های نوین برمیگردد و بدین ترتیب در عصر نزول دین اسلام اصولاً علمی به نام حقوق عمومی وجود نداشته است.اگر این نظر را بپذیریم آنگاه چگونه میتوانیم از دیدگاه اسلام در مورد حقوق عمومی سخن بگوییم؟
کتاب حاضر در پی پاسخ به اين پرسش و برخی از سؤالات مرتبط با آن و همچنین، تبیین بعضی از ديدگاههای اسلام در خصوص مسائل حقوق عمومی میباشد.
🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
هفته #دولت یادآور زخم عمیق #نفوذ بر پیکره #نظاماسلامی
با عرض معذرت به خاطر طولانی شدن، زمان مطالعه حدود ۳ دقیقه است.
✅ هفته دولت هرسال داغ ما تازه می شود. نه فقط به دلیل شهادت دو نفر از خالص ترین حکمرانان ایران زمین، بلکه بیشتر به خاطر ضربات مکرر نفوذی ها بر پیکره امنیت، اعتماد، ایمان و ارزش های انقلاب اسلامی.
#نفوذ از دو جهت ناراحتی دارد. جهت اول؛ عمق دسترسی دشمن به ارکان #امنیتملی. جهت دوم؛ همکاری نیروهای خودی و هم وطن با دشمن.
✅ کارشناسان مربوطه معتقدند :
نفوذ در سطح کلان ابعاد مختلفی دارد. مانند:
#نفوذاطلاعاتی، #نفوذفرهنگی، #نفوذسیاسی و... .
#نفوذسخت و #نفوذنرم .
#نفوذتاکتیکی و #نفوذراهبردی
✅ از میان اینها #نفوذاطلاعاتی(به معنای کلاسیک) از سابقه بیشتری برخوردار است و خود به دو نوع #رخنهای و #جلبی تقسیم می شود. در نفوذ رخنه ای دشمن عنصر خودش را با یک داستان باورپذیر وارد ساختار می کند و رشد می دهد تا به اهداف برسد. مانند #الیکوهن یهودی که با یک نام دیگر در ساختار سیاسی سوریه نفوذ کرد و با شعارهای ضداسرائیلی پیش رفت و جزو مقامات ارشد سوریه شد.
اما در نفوذ جلبی، دشمن فردی از درون و به اصطلاح خودی را با بهره گیری از اغراض و منافع شخصی یا ضعف های او جلب می کند مورد استفاده قرار می دهد. مانند امثال #کشمیری که یک نیروی خودی تلقی می شد و برای دشمن کار می کرد.
این نفوذی ها ممکن است با حفظ ظاهر و شعارهای انقلابی سعی در هموار نمودن مسیر رشد خود بکنند تا کسی به آنها شک نکند و تحت لوای این چهره و شعار اهداف خود را پیاده کنند.
✅ حرف من درمورد این دسته از نفوذی هاست. آنهایی که از درون برای دشمن کار می کنند. سوال این است که این افراد چرا راضی به خیانت به وطن و نظام سیاسی کشور خود می شوند؟ اگر بتوانیم علل و عوامل را شناسایی کنیم می تواند در پیشگیری و کنترل مسئله نفوذ موثر باشد.
✅ به نظرم برخی از این علل عبارتند از :
۱. اختلافات جدی ایدئولوژیک و تقابل فکری با نظام و همسویی تاکتیکی با دشمن.
۲. عقده های فروخفته در اشخاص ناشی از برخورد تند و سلبی سیستم یا مدیران یا جریانات با آنها.
۳. منافع و مطامع مادی و رویای یک شبه پولدار شدن و اقامت گرفتن و...
۴. استفاده از گرایشات جنسی و گیر انداختن فرد در یک چرخه تهدید و لذت
۵. بهره گیری از تخلفات فرد در درون سیستم و تهدید به افشای آنها
۶. رشد سازمانی و اداری و سیاسی و جاه طلبی و قدرت طلبی.
۷. اقدامات رسانه ای و نرم دشمن برای ایجاد انگیزه های لازم در افراد مستعد.
۸. و...
✅ از همه انواع نفوذ که بگذریم، من خطرناک ترین نوع نفوذ را #نفوذجریانی می دانم. یعنی یک جریان توسط دشمن آنهم احتمالا از طریق واسطه های موجه ایجاد می شود و ممکن است اعضای آن اصلا متوجه نباشند که در داخل جریانی که با هدف نفوذ در سیستم ایجاد شده، فعالیت می کنند. شاید مهم ترین نمونه این جریانات در خارج از کشور، #وهابیت و #داعش باشند.
نفوذ جریانی هم گستردگی جغرافیایی و سازمانی پیدا می کند و هم در طول زمان متمادی فعال است و هیچ خط و ربطی هم در ظاهر با دشمن ندارد. به همین دلیل کشف و برخورد با آن ها بسیار مشکل است.
✅ مسئله نفوذ به قدری مهم است که #مقاممعظمرهبری از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ تعداد ۵۶ بار به این امر اشاره کرده اند و مراقبت مسئولان و نهادهای مرتبط را خواستار شده اند.
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
محصولات تهیهشده از تحقیقات #مسئلهمحور راهبردگرا انواع مختلفی دارند. شکل و قالب انتقال مطالب تهیهشده در پژوهش مسئلهشناسی (مدل SPM) گوناگون هستند و قالب ثابتی ندارند. این محصولات را میتوان با عناوین زیر تهیه و منتشر کرد:
1. #گزارش_تفصیلی (اعم از گزارش پژوهشی، رساله و پایاننامه، کتاب و پژوهشنامه)؛
2. #گزارش_راهبردی؛
3. پیشنویس #سند راهبردی؛
4. برآورد وضعیت؛
5. #گزارش_تحلیلی؛
6. #گزارش_هشدار (نظام هشداردهی)؛
7. #نامههای_راهبردی.
در این کتاب غیر از مورد اول که بهطور تفصیلی در کتابهای قبل بحث شد و چهارچوب آن نیز معین شد، بقیهٔ محورها معرفی خواهند شد؛ البته در این بخش، صرفاً به یک معرفی و بیان محورها و ویژگیهای این محصولات اکتفا خواهد شد چون تشریح کامل آنها بسیار حجیم و ملالآور میگردد.
🆔 @maks_e_andisheh
May 11
در این کتاب میخوانیم:
⬅️ شخصیت و اندیشه سیاسی #کاشفالغطاء(سید جواد ورعی - سید امین ورعی)
⬅️ دستور گرایی از منظر شهید #بهشتی در پرتو نظریه #امت و #امامت (علی مشهدی - آیت الله جلیلی)
⬅️ #انقلاب_اسلامی و تحول در #فقه_سیاسی شیعه(کاظم سیدباقری)
⬅️ نحوه مواجهۀ #امیرالمؤمنین(ع) با صاحبان قدرت(محمدجواد #ارسطا - امید خاکی)
⬅️ ملاحظاتی بر تأثیر «سیاستهای کلی نظام» بر تقنین با تأکید بر«سیاستهای کلی #خانواده ابلاغی 1395»(سید مهدی دادمرزی)
⬅️ نسبت سنجی مفهوم #آزادی و #اخلاق در #حکومت_دینی با نگاه به #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران(سیده فاطمه فقیهی)
⬅️ استثنائات از تقدیم احکام ثانویه بر احکام اولیه(نجف لک زایی- حسن صادقیان)
⬅️ تحلیل معنای #حکمرانی_شایسته با تأکيد بر آموزههای قـرآنی(مهدیه سادات مستقیمی)
⬅️ بررسی مبانی مشروعیت حکم حکومتی(فاطمه رجائی)
⬅️ #زعامت_سیاسی فقیه در اندیشه مرحوم آیتالله خویی(محمدجواد ارسطا)
⬅️ وحدت یا تعدد حکومت در نظریه ولایتفقیه(محمد علی حیدری)
⬅️ #ولایت_فقيه يا نظارت فقيه(سید احمد حبیب نژاد)
🆔 @maks_e_andisheh
قدرت توأمان سخت و نرم #شیعیان در #خاورمیانه در چهار دهه گذشته، به ویژه دهه اخیر(2010 - 2020) توجه #رسانههای غربی را بیش از پیش به سوی خود متمایل کردهاست. نکتۀ مهم آنجاست که تصویر دگرگون از تشیع میتواند خطرات جدی برای جامعۀ شیعه داشته باشد و زندگی اجتماعی-سیاسی شیعیان را در سراسر جهان به مخاطره اندازد.
بر این اساس، شناخت چگونگی بازنمایی #تشیع در رسانههای #آمریکا به عنوان یکی از کشورهای تأثیرگذار در عرصۀ بینالمللی بسیار اهمیت دارد و میتواند در سیاستگذاریهای رسانههای شیعی بسیار یاریرسان باشد.
لینک خرید:
💲https://maks-andishe.com/index.php/shop-default/ghalb
🆔 @maks_e_andisheh
⚡️تصویر شیعه در رسانه های آمریکا
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
📚 به تازگی کتابی با عنوان «قلب واقعیت، بازنمایی شیعه در رسانه های آمریکا» تالیف محمدصاحب بیانی و سید سعید هاشمی نسب منتشر شده است که بسیار جالب و آموزنده است.
📚 نویسندگان این کتاب با بررسی ده سال اخبار مربوط به شیعه در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی در رسانه های آمریکایی، نشان داده اند غول های رسانه ای آمریکایی، با مساله شیعه به شدت ایدئولوژیک برخورد کرده و هیچ نشانی از بی طرفی و آزادی در رسانه های آمریکایی نسبت به شیعه دیده نمی شود.
1⃣ این رسانه ها، ولایت فقیه را به عنوان دال مرکزی و اصلی گفتمان شیعه را با عناوینی همچون دیکتاتور، جنگ طلب و جنایتکار بازنمایی کرده اند.
2⃣ رسانه های آمریکایی دال جهاد و مقاومت در جهان اسلام را با مفاهیمی همچون تروریست، رقابت میان شیعه و اهل سنت، انتقام جویی علیه سنی ها، بی ثباتی خاورمیانه و فرقه گرا بازنمایی می کنند.
3⃣ رسانه های آمریکایی، اربعین و مناسک عاشورا را به عنوان «بهانه ای برای قدرت یابی و قدرت نمایی شیعیان» معرفی کرده که توسط شیعه انقلابی به گروگان گرفته شده است.
4⃣ این رسانه ها، استقلال و نفی سلطه بیگانگان که یکی از اصول انقلاب اسلامی است را به عنوان «آمریکا ستیزی و یهودی ستیزی» بازنمایی می کنند.
5⃣ راهبرد وحدت و تقریب اسلامی و ایده امت واحده را با عناوینی همچون «امپراطوری شیعی- ایرانی، هلال شیعی، سلطه ایران و خلافت شیعه» تفسیر و بازنمایی می کنند.
☑️ بنابراین استکبار جهانی با دو روش نرم و سخت به دنبال حاشیه رانی اسلام سیاسی، مخصوصا شیعه انقلابی در جهان اسلام است. البته حاشیه رانی نرم با رسانه ها و حاشیه رانی سخت با تحریم و حمله نظامی صورت می گیرد.
⁉️ حال سوال این است که مدافعان اسلام سیاسی در ایران در مقابل این تبلیغات رسانه ای باید چگونه بیندیشند و چگونه عمل کنند؟
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🆔️ @maks_e_andisheh