در این کتاب میخوانیم:
- حق بر ا#منیت و همگانی بودن آن (محسن اسماعیلی)
- سازوکارهای تأمین ا#منیت_روانی در #فقه_سیاسی (سیدکاظم سیدباقری)
- ماهیت فقهی امنیت؛ حق یا حکم؟ (سیف الله صرامی)
- واکاوی مفهومی «نظم عمومی» و «حفظ نظام» (سید محمد مهدی غمامی)
- پاسخ به پرسشهای اصلی مکاتب امنیتی از منظر فقه با تأکید بر دیدگاه #صاحب_جواهر (نجف لکزایی- میرزاحسین فاضلی)
امنیت از اهداف تشریع (سید جواد ورعی)
🆔 @maks_e_andisheh
#حقوق_عمومی از دیدگاه برخی #حقوقدانان، شاخه جدیدی از #علم_حقوق است که بروز نخستین جوانههای شکلگیری آن به قرن شانزدهم میلادی و پیدایش #دولت های نوین برمیگردد و بدین ترتیب در عصر نزول دین اسلام اصولاً علمی به نام حقوق عمومی وجود نداشته است.اگر این نظر را بپذیریم آنگاه چگونه میتوانیم از دیدگاه اسلام در مورد حقوق عمومی سخن بگوییم؟
کتاب حاضر در پی پاسخ به اين پرسش و برخی از سؤالات مرتبط با آن و همچنین، تبیین بعضی از ديدگاههای اسلام در خصوص مسائل حقوق عمومی میباشد.
🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
هفته #دولت یادآور زخم عمیق #نفوذ بر پیکره #نظاماسلامی
با عرض معذرت به خاطر طولانی شدن، زمان مطالعه حدود ۳ دقیقه است.
✅ هفته دولت هرسال داغ ما تازه می شود. نه فقط به دلیل شهادت دو نفر از خالص ترین حکمرانان ایران زمین، بلکه بیشتر به خاطر ضربات مکرر نفوذی ها بر پیکره امنیت، اعتماد، ایمان و ارزش های انقلاب اسلامی.
#نفوذ از دو جهت ناراحتی دارد. جهت اول؛ عمق دسترسی دشمن به ارکان #امنیتملی. جهت دوم؛ همکاری نیروهای خودی و هم وطن با دشمن.
✅ کارشناسان مربوطه معتقدند :
نفوذ در سطح کلان ابعاد مختلفی دارد. مانند:
#نفوذاطلاعاتی، #نفوذفرهنگی، #نفوذسیاسی و... .
#نفوذسخت و #نفوذنرم .
#نفوذتاکتیکی و #نفوذراهبردی
✅ از میان اینها #نفوذاطلاعاتی(به معنای کلاسیک) از سابقه بیشتری برخوردار است و خود به دو نوع #رخنهای و #جلبی تقسیم می شود. در نفوذ رخنه ای دشمن عنصر خودش را با یک داستان باورپذیر وارد ساختار می کند و رشد می دهد تا به اهداف برسد. مانند #الیکوهن یهودی که با یک نام دیگر در ساختار سیاسی سوریه نفوذ کرد و با شعارهای ضداسرائیلی پیش رفت و جزو مقامات ارشد سوریه شد.
اما در نفوذ جلبی، دشمن فردی از درون و به اصطلاح خودی را با بهره گیری از اغراض و منافع شخصی یا ضعف های او جلب می کند مورد استفاده قرار می دهد. مانند امثال #کشمیری که یک نیروی خودی تلقی می شد و برای دشمن کار می کرد.
این نفوذی ها ممکن است با حفظ ظاهر و شعارهای انقلابی سعی در هموار نمودن مسیر رشد خود بکنند تا کسی به آنها شک نکند و تحت لوای این چهره و شعار اهداف خود را پیاده کنند.
✅ حرف من درمورد این دسته از نفوذی هاست. آنهایی که از درون برای دشمن کار می کنند. سوال این است که این افراد چرا راضی به خیانت به وطن و نظام سیاسی کشور خود می شوند؟ اگر بتوانیم علل و عوامل را شناسایی کنیم می تواند در پیشگیری و کنترل مسئله نفوذ موثر باشد.
✅ به نظرم برخی از این علل عبارتند از :
۱. اختلافات جدی ایدئولوژیک و تقابل فکری با نظام و همسویی تاکتیکی با دشمن.
۲. عقده های فروخفته در اشخاص ناشی از برخورد تند و سلبی سیستم یا مدیران یا جریانات با آنها.
۳. منافع و مطامع مادی و رویای یک شبه پولدار شدن و اقامت گرفتن و...
۴. استفاده از گرایشات جنسی و گیر انداختن فرد در یک چرخه تهدید و لذت
۵. بهره گیری از تخلفات فرد در درون سیستم و تهدید به افشای آنها
۶. رشد سازمانی و اداری و سیاسی و جاه طلبی و قدرت طلبی.
۷. اقدامات رسانه ای و نرم دشمن برای ایجاد انگیزه های لازم در افراد مستعد.
۸. و...
✅ از همه انواع نفوذ که بگذریم، من خطرناک ترین نوع نفوذ را #نفوذجریانی می دانم. یعنی یک جریان توسط دشمن آنهم احتمالا از طریق واسطه های موجه ایجاد می شود و ممکن است اعضای آن اصلا متوجه نباشند که در داخل جریانی که با هدف نفوذ در سیستم ایجاد شده، فعالیت می کنند. شاید مهم ترین نمونه این جریانات در خارج از کشور، #وهابیت و #داعش باشند.
نفوذ جریانی هم گستردگی جغرافیایی و سازمانی پیدا می کند و هم در طول زمان متمادی فعال است و هیچ خط و ربطی هم در ظاهر با دشمن ندارد. به همین دلیل کشف و برخورد با آن ها بسیار مشکل است.
✅ مسئله نفوذ به قدری مهم است که #مقاممعظمرهبری از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ تعداد ۵۶ بار به این امر اشاره کرده اند و مراقبت مسئولان و نهادهای مرتبط را خواستار شده اند.
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
محصولات تهیهشده از تحقیقات #مسئلهمحور راهبردگرا انواع مختلفی دارند. شکل و قالب انتقال مطالب تهیهشده در پژوهش مسئلهشناسی (مدل SPM) گوناگون هستند و قالب ثابتی ندارند. این محصولات را میتوان با عناوین زیر تهیه و منتشر کرد:
1. #گزارش_تفصیلی (اعم از گزارش پژوهشی، رساله و پایاننامه، کتاب و پژوهشنامه)؛
2. #گزارش_راهبردی؛
3. پیشنویس #سند راهبردی؛
4. برآورد وضعیت؛
5. #گزارش_تحلیلی؛
6. #گزارش_هشدار (نظام هشداردهی)؛
7. #نامههای_راهبردی.
در این کتاب غیر از مورد اول که بهطور تفصیلی در کتابهای قبل بحث شد و چهارچوب آن نیز معین شد، بقیهٔ محورها معرفی خواهند شد؛ البته در این بخش، صرفاً به یک معرفی و بیان محورها و ویژگیهای این محصولات اکتفا خواهد شد چون تشریح کامل آنها بسیار حجیم و ملالآور میگردد.
🆔 @maks_e_andisheh
May 11
در این کتاب میخوانیم:
⬅️ شخصیت و اندیشه سیاسی #کاشفالغطاء(سید جواد ورعی - سید امین ورعی)
⬅️ دستور گرایی از منظر شهید #بهشتی در پرتو نظریه #امت و #امامت (علی مشهدی - آیت الله جلیلی)
⬅️ #انقلاب_اسلامی و تحول در #فقه_سیاسی شیعه(کاظم سیدباقری)
⬅️ نحوه مواجهۀ #امیرالمؤمنین(ع) با صاحبان قدرت(محمدجواد #ارسطا - امید خاکی)
⬅️ ملاحظاتی بر تأثیر «سیاستهای کلی نظام» بر تقنین با تأکید بر«سیاستهای کلی #خانواده ابلاغی 1395»(سید مهدی دادمرزی)
⬅️ نسبت سنجی مفهوم #آزادی و #اخلاق در #حکومت_دینی با نگاه به #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران(سیده فاطمه فقیهی)
⬅️ استثنائات از تقدیم احکام ثانویه بر احکام اولیه(نجف لک زایی- حسن صادقیان)
⬅️ تحلیل معنای #حکمرانی_شایسته با تأکيد بر آموزههای قـرآنی(مهدیه سادات مستقیمی)
⬅️ بررسی مبانی مشروعیت حکم حکومتی(فاطمه رجائی)
⬅️ #زعامت_سیاسی فقیه در اندیشه مرحوم آیتالله خویی(محمدجواد ارسطا)
⬅️ وحدت یا تعدد حکومت در نظریه ولایتفقیه(محمد علی حیدری)
⬅️ #ولایت_فقيه يا نظارت فقيه(سید احمد حبیب نژاد)
🆔 @maks_e_andisheh
قدرت توأمان سخت و نرم #شیعیان در #خاورمیانه در چهار دهه گذشته، به ویژه دهه اخیر(2010 - 2020) توجه #رسانههای غربی را بیش از پیش به سوی خود متمایل کردهاست. نکتۀ مهم آنجاست که تصویر دگرگون از تشیع میتواند خطرات جدی برای جامعۀ شیعه داشته باشد و زندگی اجتماعی-سیاسی شیعیان را در سراسر جهان به مخاطره اندازد.
بر این اساس، شناخت چگونگی بازنمایی #تشیع در رسانههای #آمریکا به عنوان یکی از کشورهای تأثیرگذار در عرصۀ بینالمللی بسیار اهمیت دارد و میتواند در سیاستگذاریهای رسانههای شیعی بسیار یاریرسان باشد.
لینک خرید:
💲https://maks-andishe.com/index.php/shop-default/ghalb
🆔 @maks_e_andisheh
⚡️تصویر شیعه در رسانه های آمریکا
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
📚 به تازگی کتابی با عنوان «قلب واقعیت، بازنمایی شیعه در رسانه های آمریکا» تالیف محمدصاحب بیانی و سید سعید هاشمی نسب منتشر شده است که بسیار جالب و آموزنده است.
📚 نویسندگان این کتاب با بررسی ده سال اخبار مربوط به شیعه در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی در رسانه های آمریکایی، نشان داده اند غول های رسانه ای آمریکایی، با مساله شیعه به شدت ایدئولوژیک برخورد کرده و هیچ نشانی از بی طرفی و آزادی در رسانه های آمریکایی نسبت به شیعه دیده نمی شود.
1⃣ این رسانه ها، ولایت فقیه را به عنوان دال مرکزی و اصلی گفتمان شیعه را با عناوینی همچون دیکتاتور، جنگ طلب و جنایتکار بازنمایی کرده اند.
2⃣ رسانه های آمریکایی دال جهاد و مقاومت در جهان اسلام را با مفاهیمی همچون تروریست، رقابت میان شیعه و اهل سنت، انتقام جویی علیه سنی ها، بی ثباتی خاورمیانه و فرقه گرا بازنمایی می کنند.
3⃣ رسانه های آمریکایی، اربعین و مناسک عاشورا را به عنوان «بهانه ای برای قدرت یابی و قدرت نمایی شیعیان» معرفی کرده که توسط شیعه انقلابی به گروگان گرفته شده است.
4⃣ این رسانه ها، استقلال و نفی سلطه بیگانگان که یکی از اصول انقلاب اسلامی است را به عنوان «آمریکا ستیزی و یهودی ستیزی» بازنمایی می کنند.
5⃣ راهبرد وحدت و تقریب اسلامی و ایده امت واحده را با عناوینی همچون «امپراطوری شیعی- ایرانی، هلال شیعی، سلطه ایران و خلافت شیعه» تفسیر و بازنمایی می کنند.
☑️ بنابراین استکبار جهانی با دو روش نرم و سخت به دنبال حاشیه رانی اسلام سیاسی، مخصوصا شیعه انقلابی در جهان اسلام است. البته حاشیه رانی نرم با رسانه ها و حاشیه رانی سخت با تحریم و حمله نظامی صورت می گیرد.
⁉️ حال سوال این است که مدافعان اسلام سیاسی در ایران در مقابل این تبلیغات رسانه ای باید چگونه بیندیشند و چگونه عمل کنند؟
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🆔️ @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
بسم الله النور
مشکل #غرب با ما چیست؟ آیا غرب با ما آشتی خواهد کرد؟
(به بهانه تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ توسط دولت آلمان)
✅ در خبرها شنیدیم که دولت آلمان، #مرکزاسلامیهامبورگ را بست و دلایلی هم برای آن بیان کرد. البته ممکن است تخلفاتی هم در این مرکز انجام شده باشد اما این بهانه ها و تخلفات، علت اصلی این ماجرا و ماجراهای مشابه نیستند و قضیه ریشه دارتر و عمیق تر از اینهاست.
✅ شاید شما با من هم عقیده نباشید ؛
ریشه دعوای غرب با نظام اصیل #جمهوریاسلامیایران، نه اقتصادی است و نه سیاسی و نه جغرافیایی. بلکه ریشه عدم سازش غرب با نظام جمهوری اسلامی، به یک بنیان گذاری مربوط می شود. « بنیان گذاری یک نظریه خارج از منظومه فکری #لیبرالدموکراسی». مهم ترین جرم ما این است که نظامی به نام #مردمسالاریدینی ایجاد کرده و ادعا نموده ایم که نظام ما ضعف های لیبرال دموکراسی را ندارد ولی نقاط قوت آن را دارد.
✅ اصولاً لیبرال دموکراسی غربی که خود را پایان تاریخ نامیده و مدعی است نظریه ای بالاتر از آن نخواهد آمد، #هوو قبول نمی کند و هیچ نظامی را که مبتنی بر ایدئولوژی خارج از منظومه لیبرال دموکراسی باشد، تحمل نمی کند چه برسد به این که مخالف آن باشد. همچنان که #مارکسیسم را تحمل نکرد.
✅ از نظر جریان لیبرال دموکراسی غرب، جمهوری اسلامی ایران نباید به یک الگوی #حکمرانیموفقوکارآمد در دنیا تبدیل شود. به زعم آنها این نظام فکری و فرهنگی باید شکست بخورد اما نباید #شهید شود(یعنی نباید به وسیله #جنگ مستقیم غربی ها با جمهوری اسلامی از بین برود). چون شهید قهرمان جلوه می کند و تکثیر می شود. بنابراین باید از درون فروبپاشد و چه بهتر که این #فروپاشی از طریق تغییر و #استحاله فرهنگی باشد.
✅ بنابراین معتقدم غرب به دنبال جنگ مستقیم نظامی با ایران نیست بلکه هدف آنها #فروپاشیفرهنگی است. همه تحرکات دیگر اعم از نظامی، اقتصادی و... به نوعی مشغول سازی، مقدمه و یا کاتالیزور برای اجرای همان هدف اصلی است یا بیشتر برای فریب مقامات ایرانی و دور کردن ذهن و تلاش آنها از مقابله با فروپاشی فکری و فرهنگی است.
به قول قدیمی ها: این خط، این نشان. حالا ببین کی گفتم.
✅ اگر این مطلب را می پسندید و مفید می دانید برای سایرین ارسال کنید.
@mohammadtaghidashti
حل مسائل پیچیده جوامع کنونی، ساز و کارهای نوین و متناسب با آنها را طلب میکند. روشهای سنتی حل مسئله (مشاهده، مصاحبه، و مطالعه) اگرچه هنوز کارکرد خود را دارند اما کافی نیستند چون مسائل کنونی، پیچیده، عمیق و بینارشتهای هستند و نمیتوان با نگاه بسیط و تکبعدی آنها را حل کرد. روشهای نوین این ویژگی را دارا هستند که از عقل جمعی و تجمیع اطلاعات و نظریات برای حل مسئله بهره میگیرند.در این اثر برخی از آنها را بهطور مختصر توضیح دادهام اما مقداری مفصلتر به نحوه اداره #هیأت_اندیشهورز یا #اندیشخانه پرداختهام (برخلاف تصور رایج، هیئت اندیشهورز نه جلسه عادی و مدیریتی است و نه حتی نشست علمی، بلکه قواعدی دارد که اگر رعایت نشود، بهره علمی مناسبی نخواهد داشت.)
🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
بسم تعالی
برچه اساسی می توان ادعا کرد که یک فرد، #سازمان یا #حکومت #کارآمد است. به عبارتی ملاک و معیار کارآمدی چیست؟
چند #نظریه یا رویکرد در مورد معیار و ملاک کارآمدی مطرح است:
۱. رویکرد مبتنی بر #توفیقنهایی: اگر یک #سیستم (اعم از فرد،خانواده،سازمان و حکومت) با موفقیت به #اهداف خودش برسد،کارآمد است.
۲. رویکرد #سیستمی : اگر در یک مجموعه، از منظر #نگرشسیستمی ، خروجی بهتر از ورودی باشد این مجموعه کارآمد است.
۳. رویکرد مبتنی بر #رضایت (مردم، ذینفعان و مصرف کنندگان نهایی): اگر مشتریان از عملکرد، محصولات و خدمات یک سیستم راضی باشند، کارآمد می باشد.
۴. رویکرد #نسبیت : سیستم های مشابه باید نسبت به همدیگر سنجیده شوند. هرکدام در مقایسه باهم بهتر عمل کنند کارآمدترند.
۵. رویکرد #ذاتیعمل : سیستم اگر به وظایف ذاتی خودش عمل کند و عمل او با عقل جمعی سازگار باشد، کارآمد است حتی اگر به نتایج مورد انتظار نرسد.
۶. رویکرد ترکیبی : از این نظر تقریبا همه رویکردهای فوق الذکر به نحوی مهم هستند و ترکیبی از آنها کارآمدی را به دنبال دارد. رسیدن به هدف باکسب رضایت ذینفعان و از طریق و عمل صحیح، شاید بهترین ترکیب باشد.
@mohammadtaghidashti
در این کتاب می خوانیم:
⬅️ ظرفیّتسنجی امکان بهکارگیری #پارلمانتاریسم در #جمهوری_اسلامی_ایران (سید سجاد ایزدهی)
⬅️ #مجلس_شورای_اسلامی، مجلس برنامهریز یا مجلس قانونگذار (خیراله پروین- محمدمهدی سیفی)
⬅️ میزان انطباق نظامهای #پارلمانی، ریاستی و نیمهریاستی با نظام ولایی ( حسین جوانآراسته)
⬅️ بازبینی نظام سیاسی ایران در پرتو تعاریف کلاسیک و نوین از نظام نیمهریاستی (علیاکبر گرجی ازندریانی- فرزین قهرمانزاده)
⬅️ الگویِ پارلمانیِ عقلانیشده؛ با نگاهی به حقوق اساسی ج.ا.ا (علی مشهدی)
⬅️ تحلیل فقهی-حقوقی تأسیس نظام پارلمانی در جمهوری اسلامی ایران (ابراهیم موسیزاده)
🆔 @maks_e_andisheh