☝️☝️☝️☝️☝️
🌿امیرالمؤمنین، حضرت وصیّ، علی مرتضی علیه السلام:
فلَیسَت تَصلحُ الرّعیةُ إلّا بصَلاحِ الوُلاة.
[وضعیت و اوضاع] مردم اصلاح [و درست] نمیشود مگر با شایستگی [و صلاحیت] والیان [کارگزاران حکومتی].
#نهج_البلاغة، خطبه216
#انتخابات
#796
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
در پستهای #785 تا #787 و #790 تا #793 بیان شد:
💎یکی از مهمترین امور ضروری در ورود به هر کاری (ازجمله فعالیت اجتماعی و سیاسی)، کسب #بصیرت لازم در نسبت با آن است
💎یکی از عناصر بصیرت ساز، داشتن #مبانی و اصول صحیح درباره موضوع موردنظر است و ضعف مبانی معرفتی، آسیبهای بسیاری به همراه و در پی دارد.
💎یکی از مبانی مهم ورود به عرصه مسائل اجتماعی، سیاسی و حکومتی [ازجمله #مشارکت و فعالیت در زمینه انتخابات]، معرفت نسبت به «هدف از حکومت» یا «مقصد و جهت حکومت از دیدگاه اسلام» است.
💎ابتدا باید توجه کرد که حکومت، مراتبی دارد:
1. حکومت #عقلایی
یعنی حکومتی که در میان نوع #بشر رواج داشته و دارد
و براساس قرارداهای عقلایی و جهت تنظیم و گردش امور جامعه و جلوگیری از هرج و مرج و متلاشی شدن آن و... شکل میگیرد.
💎#اسلام، درباره بسیاری از امور عقلایی، «رویکرد امضایی» دارد،
یعنی آنها را امضاء و تأیید کرده و به رسمیت میشناسد؛ ازجمله تدبیر جامعه و اصل ضرورت حکومت برای بقای یک جامعه.
💎اسلام، نه تنها بر روش و سیره #عقلا درباره نیاز به حاکم، مهر تأیید و صحّه گذاشته و آن را تأیید و امضاء کرده، بلکه حتی با جهت مخالف آن هم مبارزه کرده است.
💠امّا اسلام به همین مقدار هم اکتفا نکرده است
و از اینجا «مرتبه دوم حکومت» از دیدگاه اسلام شکل میگیرد
ادامه در پست بعد👇
#انتخابات
#797
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
ادامه پست قبل👆
- جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام
> مراتب #حکومت
> 2. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح نخست)
🌱از جهتی دیگر،
تأیید و امضای یک #سیره و روش #عقلایی توسط دین، میتواند دو حالت کلّی داشته باشد:
1. تایید و امضای یک سیره یا روش و منش عقلایی بطور کامل و بدون دخل و تصرّفی از طرف دین در آن؛
2. امضای تهذیبی، یعنی دین آن سیره را علاوه بر امضاء، تهذیب و اصلاح هم کند (ترکیبی از امضاء و تأسیس)؛ مانند: اضافه یا کم کردن برخی عناصر و اجزاء یا حدود و قیود، دادن جهت خاصّی بدان، و...
🌱در مسأله «#حکومت»، اصل سیره عقلایی نیاز به حاکم، مورد تأیید دین قرار گرفته است،
امّا نه به عنوان یک مطلوبیّت اصلی یا نهایی، بلکه به عنوان یک امر حداقلی،
یعنی درمقابل آشوب، هرج و مرج و بی قانونی کلّی که اساس زندگی اجتماعی و بلکه، حیات بشری را به خطر می اندازد.
🌱به بیان دیگر، #اسلام نکته عقلایی نهفته در این سیره عقلا را به عنوان یک ضرورت اجتماعی تأییدکرده و لازم میداند، ولی این مقدار را کافی نمیداند.
ادامه در پست بعد👇
#انتخابات
#798
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
ادامه پست قبل👆
جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام
> مراتب #حکومت
> 2. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح نخست)
حکومت #عقلایی، اگر فقط در حدّ درک و ادراک عقلا و مبادی، مقاصد و روشهای عقلایی باقی بماند👈
حتی در شکل عالی و کاملا پیشرفته آن، منحصر در اداره کردن و رتق و فتق #دنیا و چرخاندن امور #دنیوی مردم میشود
و به تعبیر #امام #خمینی ره:
«... قانون #الهى غير از اين قوانين دنيايى است.
در اين قوانين دنيايى، يک جهت، دو جهت ملاحظه شده است و فقط مربوط به همين زندگى اين عالم است...
اين هم تمام حدودش را معلوم نيست كه بتوانند همه حدود را تفتيش [و بررسی] كنند و آن طورى كه بايد، قانون برايش بگذارند.
اما #قوانين الهى از قبل از [تولد تا بعد از مرگ، دارای آداب و احکام و ]... قوانين هست...
مثل قوانين...بشر نيست كه نتواند جز همين پرده مادى را ببيند».
#صحيفه_امام، ج4، ص30-32
👈👈 از دیدگاه اسلام، مرتبه اوّل از حکومت، مطلوبیت ذاتی و نهایی ندارد
و بلکه اگر انحصار نظر در آن شود و برایش دعوا، نزاع و جدال شود، ممکنست از مطلوبیت هم بیفتد.
از اینجا به بعد، مرتبه دوم حکومت، مطرح میشود
یعنی حکومت صالحان و اولیاء الهی...
ادامه در پست بعد👇
#انتخابات
#799
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
ادامه پست قبل👆
جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام
> مراتب #حکومت
> 2. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح نخست)
🌿هرگاه امکان تشکیل حکومت صالحان (یا در مرتبه بالاتر، انبیاء، اوصیاء و اولیاء الهی علیهم السّلام) فراهم بشود👈👈#تکلیف و وظیفه آنها تشکیل حکومت است.
☝️البته، قبل از آن هم، آنها وظیفه زمینه سازی و تمهیدهای مختلف (علمی، فکری، فرهنگی، تربیتی، کادرسازی، سیاسی و...) در جهت تشکیل حکومت اسلامی برعهده آنها و عموم مؤمنان جامعه هست
و باید، به اندازه امکان و امکانات هر عصر، هر مقدار که میتوانند گامی در راستای تشکیل یا تثبیت یا تکامل #حکومت_اسلامی بردارند؛ هرچند با یک کلمه یا یک قدم!
دقت در سیره و روش و رفتار #اهل_بیت علیهم السّلام نیز نشان میدهد که آنها هیچگاه از فکر تشکیل #حکومت #اسلامی دست نکشیده اند (ر.ش: #انسان_250_ساله، #آیت_الله #خامنه_ای)
ادامه در پست بعد👇
#انتخابات
#800
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
ادامه پست قبل👆
جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام
> مراتب #حکومت
> 2. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح نخست)
💎امّا
حتّی حکومت #صالحان نیز از جبنه #حکومت بودن، ارزش و مطلوبیّت ذاتی و نهایی ندارد.
حکومت صالحان، آنگاه ارزش بیشتری پیدا میکند که در جهت تحقق اهداف #دین، بسط #عدل و #عدالت و مانند آنها بکارگرفته شود.
به همین دلیل، حضرت وصیّ، علی عليه السّلام میفرمایند:
«هان! بدانید!
قسم به خدايى كه دانه را شكافت و جان را به وجود آورد،
اگر حضور حاضر و تمام بودن حجّت بر من به خاطر وجود ياور نبود،
و اگر نبود عهدى كه #خداوند از دانشمندان گرفته كه در برابر شكمبارگى هيچ ستمگر و گرسنگى هيچ مظلومى سكوت نکنند،
مهار شتر حكومت را بر كوهانش مىانداختم
و پايان #خلافت را با پيمانه اولش سيراب مىكردم
و مىديديدكه ارزش این دنياى شما نزد من از آب بينى بزی كمتر است!
#نهج_البلاغة، ص50
💠 امّا....
ادامه در پست بعد👇
#انتخابات
#801
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
ادامه پست قبل👆
جایگاه (ارزش و جهت) حکومت از دیدگاه اسلام
> مراتب #حکومت
> 3. حکومت صالحان و اولیاء الهی (سطح دوم)
🔍 امّا با نگاهی دقیقتر به #اسلام، باید گفت:
حتّی اقامه نظامهای مختلف اجتماعی
و حتّی برپایی قسط و عدل در ضمن آنها
نیز
هدف نهایی و مطلوب ذاتی حکومت از نگاه دین نیست.
❓پس، هدف نهایی و ذاتی از تشکیل #حکومت از دیدگاه اسلام چیست؟
در پرداختن به مرتبه سوم حکومت، بدین پرسش پرداخته خواهد شد انشاءالله.
#انتخابات
#802
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🇮🇷🌷🇮🇷🌷
#امام #خمینی ره:
☝️یادتان نرود که یک #15_خرداد داشتیم
۱۵ خرداد مبدا نهضت #اسلامی #ایران است...
#پانزده_خرداد
#805
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌿 عزیزانی که به هر دلیل نمیتوانند کار میدانی در زمینه انتخابات انجام بدهند، از تکرار زیاد آیه شریفه زیر غافل نشوند (با توجه به معنای آیه و وضعیت موردنظر):
وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللهُ وَ اللهُ خَيْرُ الْماكِرينَ (آل عمران: 54)
و مکر ورزیدند و خداوند چارهجويى كرد؛ و خداوند، بهترين چارهجويان است.
🌿البته، هر دو [کار میدانی و ذکر] قابل جمع هستند و بلکه، روح کار میدانی نیز باید توجه قلبی به خداوند و فقر و عجز خود و مددجویی پیایی از او باشد.
#806
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
💎 معرفی کاندیدای #اصلح توسط #امام #خمینی ره
🔹تطبیق بر مورد بسیار آسان است...
☝️«... مردم، با بصيرت و درايت و تحقيقْ، كانديداها را شناسايى كرده،
و به
سوابق
و
روحيات
و
خصوصيات دينى- سياسىِ
نامزدهاى انتخاباتى توجه نمايند.
☝️مردم شجاع ايران با دقت تمام به نمايندگانى رأى دهند كه
🌱 متعبد به اسلام
و وفادار به مردم باشند
🌱و در خدمت به آنان احساس مسئوليت كنند
🌱 و طعم تلخ فقر را چشيده باشند
🌱 و در قول و عمل،
مدافعِ اسلام پابرهنگان زمين، اسلام مستضعفين، اسلام رنجديدگان تاريخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طينتان عارف،
و در يک كلمه،
مدافع اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله و سلم باشند.
⚠️ و افرادى را كه
طرفدار اسلام سرمايه دارى، اسلام مستكبرين، اسلام مرفهين بىدرد، اسلام منافقين، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان،
و در يک كلمه، اسلام امريكايى
هستند
طرد نموده و به مردم معرفى نمايند...
⚠️بايد توجه داشت كه
هنوز خيلى از مسائل وجود دارد كه به نفع محرومين بايد حل و فصل شود.
☝️و تميز [تشخیص] بين كسانى كه در تفكر خود خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار دادهاند، با ديگران كار مشكلى نيست.
#صحیفه_امام، ج21، ص10-11
#انتخابات
#806
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
⚠️ #نصیحت امام به نامزدهای انتخابات
☝️نصيحتى است از پدرى پير به تمامى نامزدها...
كه سعى كنيد
🌱تبليغات انتخاباتى شما
در چهارچوب تعاليم و اخلاق عاليه اسلام انجام شود؛
⚠️و از كارهايى كه با شئون اسلام منافات دارد جلوگيرى گردد.
💎بايد توجه داشت كه هدف از انتخابات در نهايتْ، حفظ #اسلام است.
❓اگر در تبليغات حريم مسائل اسلامى رعايت نشود، چگونه منتخبْ، حافظ اسلام مىشود❓
⚠️بايد سعى شود تا خداى ناكرده به كسى توهين نگردد...
#صحیفه_امام، ج21، ص11
#انتخابات
#807
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹