eitaa logo
مکتب وحی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
542 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
4_401132331785519218.mp3
190.5K
🔻اگر از قبل مراقبه باشد شب احیا برای سالک تاثیر گذار است🔺 ✅ 200 دقیقه48:37 حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی حفظه الله
🔶کنترل فکر در ماه رمضان 🔹از مراقباتی که برای این ماه و حتی سایر ایام فرموده اند اینکه : نه فقط گناه، حتی فکر گناه هم نکنید؛ حتی فکر آن هم برای انسان کدورت می آورد؛ درک واقعی این ماه با خاطرات مکدّر نمی سازد. فکر آزار و اذیت مردم، فکر غلبه بر افراد و.... حتی به امور بی ارزش دنیا هم فکر نکنید. 🔹به مرحوم علامه طباطبائی ایراد می‌گرفتند که چرا ایشان بی توجه سرش را پایین می اندازد و راه میرود. مرحوم آقا می‌فرمودند: این مساکین نمی دانند مرحوم علامه با خود می گوید من هزار کار نکرده،هزار نقص، هزار بیچارگی دارم، فرصت ندارم نگاه به این‌طرف و آن‌طرف کنم. 🔊. ، جلسه دوم، سنه 1438 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.
🔹اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت/ باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود ( علیه الرحمه) @maktabe_vahy
🔶چگونه از خطاهایمان حسن استفاده کنیم؟🔶 🔸لغزش و خطایی که از انسان سر می ‌زند باید آن را نعمتی از جانب پروردگار بداند؛ که خدا می‌ خواهد به انسان بفهماند که تو این هستی، اعتراف کن به عجز و فقر و لغزش و خطای خود، من هم با غفّاریت و رحمانیّت جلو می‌ آیم. 🔸اینجاست که همه ی انبیا و اولیا در تعامل با خداوند، محوریت اصلی را این می‌ گذارند که ما گناهکاریم وخطاکاریم، و تو کریم و غفور و ستّاری. 🔸یعنی سالک باید سنگ بنای سلوکش را عبودیت، استکانت و سرشکستگی قرار دهد. 🎙. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🔊. ، سنه 1438، جلسه 6. @maktabe_vahy 🌺..🌺..🌺..🌺
🔹منگر آنک تو حقیری یا ضعیف بنگر اندر همّتِ خود ای شریف (مولانا) @maktabe_vahy
❓چرا کسی به دنبال مکاتب عرفان حقیقی نیست؟ ⭕️. بازار عرفان آقاى حدّاد دو نفر يا سه نفر هستند و كسى نمى آيد؛ چون مردم در احساسات و تخيّلات و توهّمات هستند و مطالبى را مى پذيرند كه به عالم خيال آنها نزديك باشد و به دنبال آن مى روند، امّا اگر آقاى حدّاد يك مطلب و حقيقت توحيدى را باز كند ... مى بينيم ده دقيقه كه گذشت يك دفعه حالت چرت و خواب و كسالت عارض مى شود و مى گويند: بابا بس است ديگر! مسئله را فهميديم. 📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📚. ، ص 129. @maktabe_vahy 🌺..🌺..🌺..🌺
🔹آیا فکر ما نیز همین است...؟ @maktabe_vahy
🔷به راستی چرا در زمان سختی و مصیبت کم طاقت هستیم؟!🔷 🔹شخصى مبتلا به كسالت سرطان خون شده بود و ما به ديدنش رفته بوديم؛ ايشان درحالى كه هنوز چند ماهى مانده بود كه از دنيا برود، به صرف اينكه به او گفته بودند تو سرطان دارى، اصلًا جواب سلام ما را هم نداد! به او گفتم: حالا چند ماه ديگر كه زنده هستى چرا جواب سلام نمى دهى؟! ايشان حال نداشت به كسى نگاه كند و حرفى بزند و جواب سلام كسى را بدهد، و به طور كلّى از خدا و پيغمبر و از دنيا و همه چيز، نااميد و مأيوس شده بود. 🔹آخر عزيز من! فرض اين است كه مى ميرى، اينكه چيزى نيست؛ مگر مردن حقّ نيست؟! چطور بيست، سى سال بالاى منبر همه مردم را به شهادت و شركت در جبهه ها و مُردن و كشته شدن تشويق مى كردى، و حالا كه بر سر خودت آمده است حاضر نيستى جواب سلام كسى را بدهى؟! 🔹تمام اين حالات به جهت ضعف ايمان است كه قافيه را مى بازند و به اصطلاح بند را آب مى دهند. عزيز من! مى خواهند جاى بهترى به تو بدهند، محيط بهترى كه داد و بيدادى در آنجا نيست و ديگر لازم نيست بنشينى و مردم را ارشاد كنى، به جائى وسيع مى روى كه ابتدا و انتهايش معلوم نيست؛ امّا او مى ترسد و نمى تواند تحمّل كند، و موقعيت خود را باز يابد. 📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📚. ، ج 1، ص 201. @maktabe_vahy 🌺..🌺..🌺..🌺
🔹حال انسان بعد از افطار ... @maktabe_vahy
🔷رسیدگی به خانواده از وظایف یک سالک🔷 🔹مرحوم آقاى حدّاد میفرمودند: خدا به بعضى ‏ها مال و مكنت نمى ‏دهد؛ چون اگر به مكنتى برسند تحمّل آن را ندارند و وضعيت خودشان را فراموش مى‏ كنند، و آن ‏وقت به زن و بچه خود ظلم مى‏ كنند، لذا خدا اينها را در فقر نگه‏ مى ‏دارد. 🔹زن و بچّه انسان امانت خدا در دست او است و بايد رعايت آنها را نمود، نه اينكه آنها را به فراموشى سپرد. آن سالكى كه خيال مى‏ كند بيايد و شب‏ ها «يا هو» بگويد و حافظ بخواند و ساعاتى از شب را به اين اذكار بگذراند و بعد هم هيچ‏ گونه التفاتى به خانواده نداشته باشد، اين اعمال او به اندازه سر سوزنى اثر ندارد و تمام اينها «هَباءً مَنثُوراً» است. 📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 📚. ، ج 1، ص 48. @maktabe_vahy 🌺..🌺..🌺..🌺
🔹قدم مَنِه به خرابات، جز به شرط ادب @maktabe_vahy
🔘حضرت خدیجه بر مسلمین حق حیات دارد! 🔹رسول خدا در غار حراء، چهل روز چهل روز بيتوته مى ‌كرد، و حضرت خديجه سلام الله عليها براى آن حضرت، هر دو روز يك بار، سه روز يك بار و يا گاهى اوقات هر روز غذا و آب می ‌‌آورد. مى‌گذاشت و برمی‌گشت و صحبت نمى‌كرد. آن كسانى كه غار حراء رفته اند یا از دور مشاهده كرده‌اند خواهند فهميد كه اين بانوى معظّمه چه حقى بر گردن ما دارد؟! آیا مى‌شود چنین چيزى را تصور كرد؟ هفته‌ ها از شوهر دور بوده است و هر روز از کوه بالا مى‌ آمد و براى شوهرش غذا و آب مى‌ آورد و مايحتاج را مى‌ گذاشت در آنجا و بر مى‌ گشت. 🔹ما وقتى كه در هفده سالگی با مرحوم آقا رضوان الله علیه مشرّف شدیم و به غار حراء رفتيم، از پايين كه راه افتاديم تا آن بالا كه رسيديم خود ما و افراد همراه، ده ليوان آب و نوشابه و مانند آن خورديم. دو قدم که مى ‌رفتيم اصلاً از كار مى ‌افتاديم، آنقدر گرما و عطش غلبه مى ‌كرد! 🔹آنوقت اين زن در تمام اين مدّت مکرر از این کوه بالا می ‌آمد. پيغمبر هم كه خود سر به غار حراء نمى‌ آمد بلکه دستور دارد؛ بايد بيايد يك جاى خلوت و عزلت را اختيار كند و در مكانى باشد كه هيچ تعلّقى به ظواهر حتى تعلّق به زن در آنجا راه نداشته باشد. آنوقت اين زن هر روز یا دو روز يك بار مى ‌آمد و به پيغمبر سر مى ‌زند، غذا و آب مى گذاشت و با پيغمبر صحبت نمى‌ كرد و بر مى ‌گشت؛ سلام هم نمى‌ كرد كه از آن حال درنيايد. البته بارها مى‌شد که مى‌آمد و پيغمبر بيرون غار بودند و مى‌نشستند و صحبت مى‌كردند. ولى بارها هم پيغمبر در خود غار در حال ذكر و ورد و حال و سجده بود، حضرت خدیجه همان جا مى ‌گذاشت و تكان نمى‌ خورد. مى‌ ديد نبايد پيغمبر را از آن موقعيت خارج كند و به مسائل روزمره و مانند آن بپردازد. 🔹اين زن، اینچنین زنِ بزرگوارى بود كه واقعا بر تمام مسلمين حق حيات دارد. حضرت خديجه سلام الله عليها، عجيب بود! واقعا عجيب بود و پيغمبر هم تا آخر عمر مرتّب ياد او را مى‌ كرد و در اوقات مختلف، از اوصاف او براى افراد و براى اصحاب مطالبى را بيان مى كردند. 🎙.آیة اللَه حاج سیدمحمد محسن حسینی طهرانی 🔈جلسه 34 . علیها السلام @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
🔹تا فضل و عقل بینی، بی‌معرفت نشینی/ یک نکته‌ات بگویم، خود را مبین که رستی رحمه الله @maktabe_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. شرحی از شب نشینی های مرحوم علامه طهرانی و حضرت سیدهاشم حداد. 🎞. آیت اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی حفظه اللَه 📼. ، جلسه 202، دقیقه 17:30 @maktabe_vahy
🔳. 12 رمضان وفات آیت الحق سید هاشم حداد رحمه اللَه ⭕️ رمزی از رموز سلوک 🔶حاج سيّد هاشم مي فرمود: روزى براى ديدن فلان، در كاظمين كه بودم به مسافرخانهاش رفتم، ديدم خود با زوجه اش ايستاده اند و چمدان ها و اسباب را بسته و عازم مسافرت به حج هستند پس از كرّات و مرّاتى كه حج رفته بود، و شايد تعدادش را غير از خدا كسى نداند. 🔸به وى نهيب زدم: تو كه هر روز كربلا ميروى، مشهد ميروى، مكه ميروى! پس كى به سوى خدا ميروى؟! 🔸وى حقّ سخن مرا خوب فهميد و ادراك كرد، امّا به روى انديشه خود نياورد و خود را به نادانى و غفلت زد، و خنده اى به من نمود و خداحافظى كرد و گفت: دعاى سفر براى من بخوانيد؛ و چمدان ها را دست گرفته بيرون مى برد تا به حركت درآيد. 🔷توضیح علامه طهرانی قدّس سرّه: او كه نمى گفت: حجّ نرو! مكّه و مدينه نرو! كربلا و نجف نرو! حقيقت حجّ و روح ولايت را او چشيده بود و مزه واقعى آن را او دريافت نموده بود. 🔹او مى گفت: لحظه اى به دنبال معرفت ذاتت و نفست بگرد، دقيقه اى در حال خود تفكّر كن تا خودت را بيابى كه خداى را خواهى يافت، و در اين صورت تمام مسافرت هايت صبغه إلهيّه به خود مي گيرد، و با خدا و از خدا و به سوى خدا خواهى رفت. در آن حال چنانچه تمام جهان بلكه تمام عوالم را سير كنى براى تو ضررى ندارد، زيرا با خدا و عرفان ذات اقدسش سفر نموده اى! 🔹سيّد هاشم گفت و نشنيدند، و سيّد هاشم هم رفت. اينك بيايند تمام دنيا را زاويه به زاويه با شمع جستجو كنند كجا سيّد هاشم را خواهند يافت؟ 📝. علامه طهرانی قدّس سرّه. 📚. ، ص 671 الی 673. @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
🔹از عشق تو در سجود افتد سودای تو در نماز گوید @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.
🔶ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست🔶 🔹اگر شخصی درد داشته باشد به طبیب مراجعه می‌کند؛ دیگر سراغ درد دیگران نمی‌رود! آن کس که درد دارد؛ آن کس که طلب دارد؛ آن کس که جَهد دارد به دیگران نمی‌پردازد و مرتّب به این طرف و آن طرف سرکشی نمی‌کند! این شخص به دنبال مداوای خودش است، به دنبال چاره‌جویی برای رفع نقائص خودش است. 🔹ما در زمان مرحوم آقا مشاهده می‌کردیم که متأسّفانه افرادی هستند که به حدّ خود قانع نیستند؛ دائماً از این و آن ایراد می‌گرفتند؛ دائماً حالات دیگران را مدّ نظر قرار می‌دادند و روی آن بحث می‌کردند و مطلبی را بزرگ و بزرگی را کوچک می‌کردند. اینها افرادی بودند که درد نداشتند. 🔹کسی که نقائصی دارد سرش به کار خودش است؛ دیگران هرچه می خواهند بگویند! به آنها کاری ندارد. البته اگر دیگری خلافی انجام دهد و انسان برای تذکر دادن، تکلیف داشته باشد این مطلبِ دیگری است و باید انسان به تکلیف خود عمل کند و تذکر دهد. 🔹اما اینکه انسان مرتّب به این طرف و آن طرف برود که «مثلا فلانی چه ‌کاری انجام می‌دهد و مرام و مشی او چیست؟» تمام اینها دور شدن از راه است؛ تمام اینها پرداختن به غیر است. امروز را به فردا و فردا را هم به پس‌فردا می سپارد، عمر انسان می‌گذرد و دائما در گردش بسر می‌برد و راهی را طیّ نکرده است. 📝. آیت اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🔊. ، جلسه اول. @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.
ولادت ملکوتی صاحب صلح مبین، حافظ اسلام و دین، ریحانه مصطفی، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بر جمیع رهروان طریق حق پرستی میمون و مبارک باد. @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.
💠خلوت دل نیست جای صحبت اضداد💠 🔶در زمان امام‏ مجتبى‏ عليه السلام همين اصحاب امام‏ مجتبى‏ عليه السلام را تحريك بر جنگ با معاويه می كردند، می گفتند: (چرا قيام نمى ‏كنى؟ چرا باعث سرشكستگى مؤمنين شدى؟) 🔸این قضیه هميشه بوده! چه در زمان ائمه چه بعد از آنها. افرادى كه محوريّت حق را ولايت نمى‏ ديدند, بر اساس فهم خودشان، محوريّت را «عملِ به ظاهر و نماى ظاهر» مى‏ ديدند. مبارزه با ظلم درست است، ولى اين مبارزه در كجا بايد واقع بشود؟ با چه شرايطى بايد واقع بشود؟ آيا به اين هم فكر مى‏ كردند؟ 🔸وقتى شب دزد به خانه تان میزند درِ منزل را می شکنند و چند دزد سارق قاتل وارد منزل می شوند، شما چه مى ‏كنيد؟ بلند مى ‏شويد در مقابل آن‏ ها جفتك مى ‏اندازيد؟!! اين روش مقابله است؟!! با این روشِ مبارزه دوتا تير در مغزتان مى‏ زنند! آیا به صرف این کلام که : «در مقابل ظلم مى‏ ايستيم!» می توانیم چنین اقدامی بکنیم؟ 🔹برای اصحاب در آن زمان, ولايت و امام ,محور نبود. محور، عبارت بود از وجود معاويه. نه اين‏كه اين ‏ها بروند دورِ معاويه! «حُجر بن عدى» كه دور معاويه نبود! «حُجر بن عَدى از اصحاب امام مجتبى بود، ولى تفكرش وجودِ نحس معاويه بود که باید به هر قیمتی در مقابلش قیام کرد. يعنى وجود نحس معاويه، آمده بود و ذهن او را پر كرده بود و مجال براى ورود وجودِ مبارك و مقدس امام مجتبى عليه السلام نگذاشته بود! 🔹مسئله و درد این است! كه وقتى يك ولىّ الهى حضور دارد، ديگر جايى برای دیگری نباید باشد. چون در قلب، دو مطلوب نمى‏ گنجد. اگر حجر بن عدى تمام ذهن و فكرش از امام معصوم پر بود، ديگر اعتراض نمی کرد! مى‏ گفت اصلا به من چه مربوط است! 📝. آیت اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🔊. ، جلسه نهم، سنه 1432. @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.
🔹از وی همه مستی و غرور است و تکبّر/ وز ما همه بیچارگی و عجز و نیاز است رحمه الله @maktabe_vahy
💠فضیلت شب هفدهم ماه مبارک رمضان💠 🔶امشب شب هفدهم ماه رمضان است؛ مى دانيد چه شبى است؟ شبى است كه پيغمبر با اميرالمؤمنين و تمام اصحاب در معركه بدر حاضر شدند و فردا جنگ بدر شروع شد كه در اين جنگ، غلبه با مسلمان ها بود، 🔸و اميرالمؤمنين فرمود: من از همان شب بدر تا آخر عمر، به بركت و يُمن آن فتوحاتى كه خداوند در روز بدر كرد، شب هاى هفدهم را احيا مى داشتم. خيلى شب مهمّى است! مىدانيد كه در جنگ بدر به اميرالمؤمنين عليه السّلام ذكرِ «هو» داده شد. اميرالمؤمنين مى فرمايد: 🔺من در شب بدر حضرت خضر را در خواب ديدم و گفتم كه: عَلِّمنى دُعاءً، به من يك دعايى ياد بده كه من آن دعا را بخوانم و بر اعدا غلبه پيدا كنم. حضرت خضر به من فرمود بگو: "يا هو، يا مَن لا هو إلّا هو، يا هو، يا مَن لا هو إلّا هو." و من در آن روز بدر، شمشير دست گرفتم و با «يا هو، يا مَن لا هو إلّا هو» مى كُشتم. اين خواب را كه براى پيغمبر تعريف كردم، حضرت فرمودند: «عُلِّمتَ الإسمَ الأعظَم». 🔻 🔶و بعضى ها كه مى گويند: « "يا هو، يا لا هو إلّا هو" اينها ذكرهاى درويشى است و در شرع وارد نشده است.» اينها غلط مى كنند مىگويند ها! چون روايت، روايت صحيحى است؛ هم از طريق شيعه و هم از طريق سنى، و مدركش هم در همين مجمع البيان هست و جاهاى ديگر هم نقل مى كنند. 📝. علامه طهرانی قدّس سرّه. 📚. ، ص 145. @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.
جلسه 96 طرح مبانی اسلام.mp3
15.6M
🔈 جلسه 96 طرح مبانی اسلام 🎙 سخنران: حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی حفظه الله ✅ تاریخ: 15 رمضان 1439 ه.ق🆕 @maktabe_vahy
🔹همه کس طالب یارند، چه هشیار چه مست @maktabe_vahy
✳️ شب قدر چیست؟ 🔷 شب قدر عبارت است از يك فضا (نه فضاي مكاني) و يك برهه از حالت معنوي و روحاني كه آن برهه بر نفس ملكوتي انسان وارد مي شود، و مثال و شهادت انسان را در اختيار خودش درمي آورد. نام آن حيثيّت معنوي را شب قدر مي گذارند. و شروع آن، از شب نوزدهم است. يعني از حال و هواي شب نوزدهم شروع مي شود و به شب 23 منتهي مي شود. 🔷 برخی شب 19 و 21 را جداي از شب قدر دانسته و به عنوان مقدّمه برای شب 23 بشمار می آورند. البّته قابل توجيه هست، ولي گمان مي كنم تعبير دقيق تر از شب قدر بنا به مشاهده و بیان بزرگان اين طور باشد كه: 🔺يك حيثيت و جهت معنايي که قابل بيان نيست و عقول عادي نمي توانند اين حقيقت را دريافت كنند و آنهایی که قدري اهل دقت هستند و آشنايي بيشتري دارند، كم كم متوجّه اين قضيه مي شوند كه حالتي است كه آغاز آن از شب 19 شروع مي شود؛ شكل مي گيرد و پخته مي شود، تا به شب 23 برسد.🔻 🔷 ... لذا باید رعايت مراقبه و توسّلات و التجاء به پروردگار و به ائمّه معصومين، خصوصاً به سيدالشّهدا عليه السلام و بالأخص وليّ حيّ امام عصر عجّل اللَه تعالي فرجه الشرّيف و ارواحنا فداه، از شب 19 در نظر باشد، نه فقط شب 23. 🔷يعني بايد بدانيد از شب 19 اين حالت و تشكّل معنوي كه اسمش تقدير و مشيّت و قضاي الهي است كم كم شكل پيدا مي كند؛ هي پخته مي شود؛ هي دقيق مي شود و ديگر در شب 23 است كه پاي آن امضاي امام زمان ميآيد و حتمي مي شود. 🔹بي عنايات حق و خاصان حق گر مَلَك باشد سياهستش ورق 📝. آیت اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🔊. ، جلسه 7، سنه 1431. @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.
🔹یک چشم زدن غافل از آن شاه نباشید/ شاید که نگاهی کند آگاه نباشید @maktabe_vahy