🎧 #صوت_جلسه
📆 ۱ تیر
🎙️صوت جلسه #دهم مقدماتی در سایت بارگذاری شده است :
http://tajaabadi.ir/110-0200/
@maktabealmizan
📝 مطالب مطرح شده در جلسه دهم
مراد از آیات متشابه: آیاتی که همزمان چند معنا درباره آن متصور است و مفسر باید بکوشد از میان چند معنا مراد خداوند را کشف کند.
🔸 مقدمات دیدگاه علامه درباره آیات متشابه:
مقدمه اول: عینی و فرالفظی بودن قرآن در کنار مرتبه لفظی و مفهومی آن
✔️ کمال انسان از دیدگاه قرآن کریم، معرفت به کتاب مبین و رساندن انسان به این معرفت ویژه است.
مقدمه دوم: تهذیب نفس راهبرد قرآن برای رساندن انسان به معرفت نسبت به کتاب مبین
✔️ راه رسیدن به تهذیب نفس، زدودن مانعها و حجابهای ناشی از تعلقات دنیوی است.
مقدمه سوم: برنامه قرآن برای رساندن انسان به تهذیب نفس:
۱. برنامه علمی جهت اصلاح باورها
۲. برنامه عملی از طریق قانونگذاری به جهت اصلاح اعمال انسان
♦️ دو چالش در برنامه علمی (اصلاح باورها):
۱. بیان مفاهیم فرالفظی در قالب الفاظ لفظی
۲. ذهن مادی بشر
دودستگی افراد در مواجهه با این دو چالش:
۱. افرادی که مفاهیم فرالفظی را بر مصداق لفظی آن حمل میکنند که دچار تنگنظری و جمود شده و در معانی جسمانی آیات میمانند.
۲. مخاطبینی که بر مادی نبودن مصداق آیات واقف هستند اما درکی از مراد خداوند ندارند که دچار تأویلگرایی خواهند شد.
🔹راهحل قرآن برای رفع این دو چالش:
۱. استفاده از آیات متشابه (بیان یک مفهوم در آیات متعدد که در ظاهر باهم دچار تناقض و تنافی هستند ولی درواقع تکمیلکننده هم برای دریافت مراد خداوند هستند)، بنابراین یگانه راه تفسیر قرآن تفسیر آیه به آیه است لذا تفسیر آیه به آیه یک ضرورت است نه یک انتخاب.
نکته: حضرات معصومین به دلیل اتصال به باطن قرآن نیازمند تفسیر آیه به آیه نیستند.
مبنای دوم علامه (پیوند و انسجام معنایی قرآن):
انواع پیوند معنایی قرآن:
۱. در هدف و غرض (غرص و هدف اصلی قرآن از منظر علامه: رساندن انسانها به باطن قرآن و توحید محض)
۲. پیوند موضوعی: فهم یک آیه از طریق آیات دیگر مرتبط با موضوع آن آیه در آن سوره و سورههای دیگر
#خلاصه
#جلسه_دهم_مقدماتی
@maktabealmizan
⚜┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈⚜
📍 قابل توجه بزرگواران
✔️ باتوجه به ایام امتحانات دانشجویان و طلاب محترم و همچنین جهت سهولت کار برای شاغلین گرامی، صوتهای استاد تاج آبادی به همراه نکات اصلی هر جلسه، طبق برنامه ریزی قبلی و به تدریج در سایت بارگذاری می شود.
👌 توصیه می شود جهت جلوگیری از انباشتگی دروس، عزیزان طبق برنامه سایت، هر جلسه را دنبال نمایند.
در پناه حضرت حق موفق باشید.
#اطلاعیه
@maktabealmizan
📚المیزان،شهرحکمت ومدینه فاضله📚
👤 علامه حسن زاده آملی:
تفسیر المیزان، شهر حکمت و مدینه فاضله ای است که در آن از بهترین و بلندترین مباحث انسانی و شعب دینی از عقلی و نقلی و عرفانی و فلسفی و حکمت متعالیه و اخلاقی و ... بحث شده است.
🖇️#برشی_از_کتاب : سیری در سیره علمی و عملی علامه طباطبایی از نگاه فرزانگان
نویسنده مرادعلی شمس
#المیزان_از_منظر_بزرگان
@maktabealmizan
🎧 #صوت_جلسه
📆 ۴ تیر
🎙️صوت جلسه #یازدهم مقدماتی در سایت بارگذاری شده است :
http://tajaabadi.ir/110-0200/
@maktabealmizan
📝 مطالب مطرح شده در جلسه یازدهم
مبنای دوم علامه (انواع انسجام معنایی قرآن):
۱. انسجام معنایی به لحاظ غرض کل قرآن کریم
۲. انسجام معنایی موضوعات قرآن کریم
۳. انسجام ساختاری و معنایی آیات یک سوره
🔸 دیدگاه علامه طباطبایی درباره انسجام ساختاری و معنایی آیات یک سوره:
علامه طباطبایی انسجام ساختاری و معنایی آیات یک سوره را به صورت مشروط میپذیرد و دیدگاهش با دیدگاه دیگر مفسران تفاوت هایی دارد ازجمله:
۱) گرچه اکثر سورهها موضوع و غرض واحد دارند اما لزوما همه سورهها اینطور نیستند.
۲) گرچه میتوان یک آیه را با توجه به آیات دیگر سوره به صورت ساختاری تفسیر کرد اما برای فهم مراد خداوند باید از آیات مرتبط با موضوع در سورههای دیگر هم کمک گرفت.
۳) هر آیه دو معنا دارد:
۱_ معنای ساختاری آیه ۲_ معنای استقلالی آیه
✔️ راه تشخیص صحتِ فهمِ معنای ساختاری آیه، سنجش فهم ساختاری براساس فهم استقلالی معنای آیه است.
۴) گرچه یک واژه میتواند در یک سوره با موضوع و غرض واحد چند بار به کار رفته باشد اما لزوما در همه جا یک معنای واحد ندارد.
مبنای سوم علامه (ضرورت تفکیک میان تفسیر و تطبیق و معنای باطنی آیات):
در مواجهه با هر آیه ای باید سه هدف داشته باشیم:
۱_ تفسیر آیه (به دست آوردن مراد مفهومی آیه)
۲_ تطبیق آیه (تعیین مصادیق خارجی)
۳_ کشف معانی باطنی آیه
در مرحله تطبیق که مبتنی بر تفسیر است، پس از کشف مراد مفهومی خداوند و شناخت مصادیق عصر نزول آیه، میتوانیم مصادیق دیگر این آیات در طول تاریخ را پیدا کنیم. یک آیه میتواند چند مصداق داشته باشد که این مصادیق یا همرتبه اند و یا در چند رتبه قرار دارند.
#خلاصه
#جلسه_یازدهم_مقدماتی
@maktabealmizan
🎧 #صوت_جلسه
📆 ۵ تیر
🎙️صوت جلسه #دوازدهم مقدماتی در سایت بارگذاری شده است :
http://tajaabadi.ir/110-0200/
@maktabealmizan
📝 مطالب مطرح شده در جلسه دوازدهم
🔹 معانی باطنی طبق نظر علامه
معنایی است که از تحلیل معنای ظاهری به آن می رسیم .
✔️اگر معنای باطنی با معنای ظاهری قابل جمع بود و تضاد نداشت و آیات دیگر هم این فهم را تایید کرد معنای باطنی که درک کردیم درست است.
معانی باطنی نسبی اند یعنی اولین معنای باطنی که از معنای ظاهری فهمیدیم نسبت به معنای ظاهری معنای باطنی است اما همین معنای باطنی نسبت به معنای باطنی بالاتر از خودش معنای ظاهری است.
مبنای چهارم علامه (جامعیت قرآن و جامعیت معارف آن)
آیا همه علوم را می توان از قرآن فهمید؟
۱. دیدگاه حداقلی: فقط علوم در حوزه آخرت و توحید و ... را می توان از قرآن فهمید.
۲. دیدگاه حداکثری: هر علمی از قرآن فهمیده می شود .
دیدگاه علامه : اگر مراد از قرآن الفاظ باشد علوم بشری در قرآن نیست اما اگر دلالت های لفظی و اشاری و رمزی مراد باشد این در انحصار ائمه است .
مبنای پنجم علامه ( چینش آیات و سوره ها)
#خلاصه
#جلسه_دوازدهم_مقدماتی
@maktabealmizan
🎧 #صوت_جلسه
📆 ۶ تیر
🎙️صوت جلسه #سیزدهم مقدماتی در سایت بارگذاری شده است :
http://tajaabadi.ir/110-0200/
@maktabealmizan
📝 مباحث مطرح شده در جلسه سیزدهم
🔹از نظر علامه طباطبایی سوره هایی که آیاتش یکجا نازل شده ترتیب آیاتش به همان صورت مانده است اما در سوره های دیگر امکان جابجایی آیات وجود دارد .
🔸 دلایل جابجایی آیات سوره ها:
۱- علامه: به نظر می رسد بعضی از آیات در جایگاهشان نیستند ؛ برخی از آیات مدنی در سوره ای مکه ای قرار گرفتند و برخی از آیات مکی در سوره ای مدنی !
۲- قرآن تدوین شده ی امیرالمومنین علی علیه السلام هم ترتیب سوره ها و هم ترتیب آیات بر اساس نزول بوده است.
۳- چون جمع قرآن بعد از پیامبر توسط صحابه انجام شده ،تعدادی از آیات جابه جا شده اند و طبق سفارش پیامبر نیست.
🔹 نتایج این دیدگاه بر روش فهم و تفسیر قرآن:
۱- با توجه به چینش آیات در سوره ها، ضروری است که در تفسیر آیات به آیات مرتبط در دیگر سوره ها نیز دقت کنیم.
۲- نباید به دنبال پیوند معنایی بین تمام آیات یک سوره بود هم به لحاظ توجه به این دیدگاه و هم به دلیل اینکه در سوره هایی هم که آیاتش یکجا نازل شده ممکن است پیوند معنایی بین تمام آیاتش نباشد.
🔸 مبنای ششم علامه (طبقه بندی آیات)
از نظر علامه ، سه طبقه آیات وجود دارد :
طبقه اول : آیات متشابه ( که برای تفسیر و فهم مراد گوینده از آنها نیاز به آیات دیگر دارند )
طبقه دوم : آیات محکم ( روشنگر آیات متشابه )
تشابه یک امر نسبی است .
طبقه سوم : آیات غرر ( معیار ، تراز و شاخص بخش زیادی از آیات قرآن است.)
✔ مبانی وجود شناختی علامه طباطبایی بیان شد .
🔹 مبانی زبان شناختی علامه طباطبایی
مبنای اول : واژگان قرآن یا لااقل واژگان اساسی قرآن دارای دو معنا هستند :
۱- معنای لغوی و عرفی ( معنای ثابت)
۲- معنای در اصطلاح قرآن ( معنای نسبی )
مبنای دوم : واقع نمایی محض
که دو جزء دارد : ۱- هر خبر و توصیفی از قرآن دقیقا منطبق بر واقعیت است .
#خلاصه
#جلسه_سیزدهم_مقدماتی
@maktabealmizan
🎧 #صوت_جلسه
📆 ۷ تیر
🎙️صوت جلسه #چهاردهم مقدماتی در سایت بارگذاری شده است :
http://tajaabadi.ir/110-0200/
@maktabealmizan
📝 مباحث مطرح شده در جلسه چهاردهم
نکات واقع نمائی محض:
۱. اگر قرآن گزارشی را از زبان کسی نقل کند و مطابق واقع نباشد به آن اشاره می کند و اگر سکوت کند یعنی آن گزارش عین واقعیت است.
۲. اگر قرآن پس از نقل دعای شخصی سکوت کند یعنی آن دعا مستجاب است.
جزء دوم واقع نمائی محض:
۲_ پیراستگی قرآن از تسامح و تساهل:
بیانات قرآن از تسامح و تساهل های عرفی پیراسته است.
🔸 قواعد فهم قرآن از منظر علامه
۱. ضرورت توجه و تامل در واژگان، جملات و آیات همنشین:
برای یافتن معنای یک واژه و جمله باید به واژگان و جملات قبل و بعد توجه کرد.
زمانی می توان با تامل در جملات و آیات همنشین معنای آن را پیدا کرد که از پیوند معنایی آن با جملات و آیات قبل و بعد مطمئن شد.
#خلاصه
#جلسه_چهاردهم_مقدماتی
@maktabealmizan
🎧 #صوت_جلسه
📆 ۸ تیر
🎙️صوت جلسه #پانزدهم مقدماتی در سایت بارگذاری شده است :
http://tajaabadi.ir/110-0200/
@maktabealmizan
📝 مباحث مطرح شده در جلسه پانزدهم
🔸 قواعد فهم قرآن از منظر علامه طباطبایی:
قاعده ۱. ضرورت توجه و تأمل در واژگان، جملات و آیات همنشین
الف) تدبر در واژگان و جملات آیه
ب) تدبر در آیات قبل و بعد آیه
قاعده ۲. سنجش و تکمیل فهم اولیه آیه با آیات مرتبط در دیگر سورهها
قاعده ۳. ضرورت توجه به غرض سوره و همپوشانی فهم آیه با غرض سوره
قاعده ۴. ضرورت توجه به دلالت مقامیه
دلالت مقامیه: غرض و موضوع خاص آیه
#خلاصه
#جلسه_پانزدهم_مقدماتی
@maktabealmizan
🎧 #صوت_جلسه
📆 ۱۱ تیر
🎙️صوت جلسه #شانزدهم مقدماتی در سایت بارگذاری شده است :
http://tajaabadi.ir/110-0200/
@maktabealmizan
📝 مباحث مطرح شده در جلسه شانزدهم
🔸یادآوری :
قاعده اول : در خودِ آیه و آیات قبل و بعد آن در سوره باید تامل و تدبر کنیم .
قاعده دوم : در آیات مرتبطی که در دیگر سوره ها هست باید تامل و تدبر کنیم.
🔹مثال قاعده ی دوم از علامه
( معنا و تفسیر صراط المستقیم با توجه به آیات دیگر در دیگر سوره ها ، حتی در سوره هایی که حرف از حرکت و سبیل و ... شده است و با توجه به این آیات فرق صراط المستقیم و سبیل را هم توضیح می دهند و نسبت صراط به سبیل را مانند نسبت روح به بدن می دانند .)
🔸 چگونگی تدبر
چند نکته راجع به چگونگی تدبر که در قاعده اول و دوم گفته شده :
۱- توجه به قواعد عربی
۲- توجه به قواعد بلاغی مثل التفات
۳- تامل در غرض آیه (قاعده سوم ؛ جلسه قبل)
۴- توجه به تقابل آیات ( قاعده بعد)
۵- توجه به اطلاق واژگان ( قواعد بعدی)
✔️ در جلسه بعد ؛ ادامه ی قاعده چهارمی که در جلسه پانزدهم مطرح شد بیان می شود .
#خلاصه
#جلسه_شانزدهم_مقدماتی
@maktabealmizan
🎧 #صوت_جلسه
📆 ۱۲ تیر
🎙️صوت جلسه #هفدهم مقدماتی در سایت بارگذاری شده است :
http://tajaabadi.ir/110-0200/
@maktabealmizan
📝 مطالب مطرح شده در جلسه هفدهم
🔸قاعده ۵: مقابله (تقابل)
گاهی خدا در آیاتی بین دو جمله یا دو واژه تقابل ایجاد میکند که باعث فهم نکات دیگر می گردد.
مثال: آیه ۲۰ سوره لقمان
و من الناس من یجادل فی الله بغیر علم و لا هدی و لا کتاب منیر
خدا بین سه واژه ی علم، هدایت و کتاب منیر تقابل ایجاد کرده که باعث می شود تغییراتی در مراد ایجاد شود. مراد از علم، علم عقلی و استدلالی، مراد از هدایت ، وحی و مراد از کتاب منیر هم کتب آسمانی است.
🔹قاعده ۶ : توجه به اطلاق واژگان
این قاعده از مبانی زبان شناختی استخراج شده است .
اگر خدا در کلامش قید و استثنا بیان نکرد و به طور مطلق صفتی را به کسانی نسبت داد یعنی آن وصف بر بالاترین مصداقش حمل می شود .
مثال: آیه ۷۹ سوره اسرا
..عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا
خدا پیامبر را به مقام محمود می رساند چون این صفت بدون قید بیان شده با توجه به قاعده ششم خدا به پیامبر مقامی می دهد که همه امت ها و ملائکه و موجودات او را ستایش می کنند.
🔸قاعده ۷: دلالت وصف بر علیت
این قاعده از مبانی زبان شناختی استخراج شده است.
اگر خدا حکمی را به صفتی داد(مراد از وصف اسم فاعل و مفعول است ) معنایش این است که علت آن حکم این وصف است.
مثال : آیه ۱۰ سوره احقاف
... ان الله لا یهدی القوم الظالمین
حکم که هدایت نکردن است را به ظالمین که صفت است نسبت داده است طبق قاعده هفتم علت هدایت نکردن ظلم آن هاست.
#خلاصه
#جلسه_هفدهم_مقدماتی
@maktabealmizan
🎧 #صوت_جلسه
📆 ۱۳ تیر
🎙️صوت جلسه #هجدهم مقدماتی در سایت بارگذاری شده است :
http://tajaabadi.ir/110-0200/
@maktabealmizan
📝 مباحث مطرح شده در جلسه هجدهم
🔸 قواعد سنجش فهم از منظر علامه طباطبایی:
۱. سنجش فهم ما از آیه با آیات غرر
۲. سنجش فهم ما از آیه با معارف قطعی عقلی و نقلی
معارف عقلی: معارفی که عقل نظری با برهان قطعی آن را ثابت کرده است.
معارف نقلی: معارفی که براساس آیات و روایات به صورت قطعی به دست آمده اند.
۳. سنجش فهم ما از آیه با تفسیر دیگر مفسران با روش نقد آراء
🔹 ویژگی های خاص روش فهم قرآن از منظر علامه طباطبایی:
۱. پایبندی به تمام مبانی نظری منسجم، قواعد فهم و قواعد سنجش (۶ مبنا، ۶ قاعده فهم و ۳ قاعده سنجش بیان شدند.)
۲. تلفیق تفسیر ساختاری با تفسیر متکی بر آیات دیگر سوره ها
۳. نگاه جزءنگر و کلنگر به یک آیه
تفسیر آیه به دو صورتِ مستقل و در ارتباط با آیات همجوار
۴. تلفیق تفسیر ترتیبی و موضوعی
۵. بهرهمندی گسترده و روشمند از روایات
الف) بهرهمندی شناختی برای درک روش صحیح فهم قرآن
ب) استفاده از روایات در فهم معانی باطنی آیات و گستره مصادیق آیات
ج) استنتاج معارف قطعی و اساسی از روایات
۶. دوگانه فهم و سنجش
گام اول: فهم دقیق مراد خداوند از آیه از طریق مبانی و قواعد
گام دوم: نقد فهم خود از آیه در ارتباط با دیگر آیات و آراء دیگر مفسران
#خلاصه
#جلسه_هجدهم_مقدماتی
@maktabealmizan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اطلاعیه
📌 پایان اصوات مقدماتی
✔️ سروران گرامی بارگذاری صوت های دوره مقدماتی به اتمام رسیده است.
⏳ بزرگوارانی که موفق به استماع صوت ها نشده اند فقط یک هفته تا برگزاری آزمون زمان باقی است.
💫نور قرآن روشنی بخش زندگی تان 💫
@maktabealmizan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اطلاعیه
📌 آزمون و شروع کلاس ها
🗓 طبق جدول زمانی، آزمون دوره مقدماتی در تاریخ ۲۱ تیر ماه ساعت ۱۸:۳۰ به صورت مجازی برگزار می گردد. آزمون در قالب سوالات تشریحی می باشد.
✔️ پذیرفته شدگان در آزمون می توانند از تاریخ ۲۳ تیر ماه در کلاس ها شرکت نمایند.
🌹عید بندگی بر شما مبارک🌹
@maktabealmizan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📌 آزمون دوره مقدماتی
🖥 سایت آزمون از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰:۳۰ فعال می باشد.
⏳ زمان آزمون هر شخص از لحظه ورود به سایت یک ساعت می باشد.
🌐 لینک آزمون در ساعت مقرر در کانال بارگذاری می شود.
@maktabealmizan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📍 آزمون دوره مقدماتی
با ورود به سایت http://tehran.hodat.ir
در قسمت منو وارد بخش آموزش شده سپس مکاتب تخصصی را انتخاب و بعد از ورود به بخش مکتب المیزان وارد آزمون دوره مقدماتی شوید.
🌐لینک مستقیم صفحه آزمون:
http://tehran.hodat.ir/azmon_almizan
@maktabealmizan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اطلاعیه
با سلام و خداقوت خدمت دانش پژوهان گرامی
📌 چهارشنبه ۲۲ تیر ماه اسامی پذیرفته شدگان در کانال اعلام می شود و بزرگواران میتوانند از پنجشنبه ۲۳ تیر ماه در کلاسها شرکت کنند.
✔️ برای فراگیرانی که با دلیل موجه در آزمون غیبت داشتند، آزمون جبرانی در تاریخ ۲۶ تیر ماه ساعت ۱۸:۳۰ برگزار میشود.
⚠️این آزمون آخرین فرصت ایشان برای شرکت در دوره میباشد.
📝 این دسته از عزیزان پس از قبولی در آزمون جبرانی، باید تا تاریخ ۲۹ تیر ماه تقریر صوت جلسه اول کلاس را ارسال نمایند تا در دوره شرکت داده شوند.
@maktabealmizan