eitaa logo
مکتب المیزان
84 دنبال‌کننده
14 عکس
1 ویدیو
2 فایل
لینک کانال در تلگرام ، ایتا ، بله : @maktabealmizan ارتباط با ادمین : @Z_razqandy @f_roudgar
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧 📆 ۶ تیر 🎙️صوت جلسه مقدماتی در سایت بارگذاری شده است : http://tajaabadi.ir/110-0200/ @maktabealmizan
📝 مباحث مطرح شده در جلسه سیزدهم 🔹از نظر علامه طباطبایی سوره هایی که آیاتش یکجا نازل شده ترتیب آیاتش به همان صورت مانده است اما در سوره های دیگر امکان جابجایی آیات وجود دارد . 🔸 دلایل جابجایی آیات سوره ها: ۱- علامه: به نظر می رسد بعضی از آیات در جایگاهشان نیستند ؛ برخی از آیات مدنی در سوره ای مکه ای قرار گرفتند و برخی از آیات مکی در سوره ای مدنی ! ۲- قرآن تدوین شده ی امیرالمومنین علی علیه السلام هم ترتیب سوره ها و هم ترتیب آیات بر اساس نزول بوده است. ۳- چون جمع قرآن بعد از پیامبر توسط صحابه انجام شده ،تعدادی از آیات جابه جا شده اند و طبق سفارش پیامبر نیست. 🔹 نتایج این دیدگاه بر روش فهم و تفسیر قرآن: ۱- با توجه به چینش آیات در سوره ها، ضروری است که در تفسیر آیات به آیات مرتبط در دیگر سوره ها نیز دقت کنیم. ۲- نباید به دنبال پیوند معنایی بین تمام آیات یک سوره بود هم به لحاظ توجه به این دیدگاه و هم به دلیل اینکه در سوره هایی هم که آیاتش یکجا نازل شده ممکن است پیوند معنایی بین تمام آیاتش نباشد. 🔸 مبنای ششم علامه (طبقه بندی آیات) از نظر علامه ، سه طبقه آیات وجود دارد : طبقه اول : آیات متشابه ( که برای تفسیر و فهم مراد گوینده از آنها نیاز به آیات دیگر دارند ) طبقه دوم : آیات محکم ( روشنگر آیات متشابه ) تشابه یک امر نسبی است . طبقه سوم : آیات غرر ( معیار ، تراز و شاخص بخش زیادی از آیات قرآن است.) ✔ مبانی وجود شناختی علامه طباطبایی بیان شد . 🔹 مبانی زبان شناختی علامه طباطبایی مبنای اول : واژگان قرآن یا لااقل واژگان اساسی قرآن دارای دو معنا هستند : ۱- معنای لغوی و عرفی ( معنای ثابت) ۲- معنای در اصطلاح قرآن ( معنای نسبی ) مبنای دوم : واقع نمایی محض که دو جزء دارد : ۱- هر خبر و توصیفی از قرآن دقیقا منطبق بر واقعیت است . @maktabealmizan
🎧 📆 ۷ تیر 🎙️صوت جلسه مقدماتی در سایت بارگذاری شده است : http://tajaabadi.ir/110-0200/ @maktabealmizan
📝 مباحث مطرح شده در جلسه چهاردهم نکات واقع نمائی محض: ۱. اگر قرآن گزارشی را از زبان کسی نقل کند و مطابق واقع نباشد به آن اشاره می کند و اگر سکوت کند یعنی آن گزارش عین واقعیت است. ۲. اگر قرآن پس از نقل دعای شخصی سکوت کند یعنی آن دعا مستجاب است. جزء دوم واقع نمائی محض: ۲_ پیراستگی قرآن از تسامح و تساهل: بیانات قرآن از تسامح و تساهل های عرفی پیراسته است. 🔸 قواعد فهم قرآن از منظر علامه ۱. ضرورت توجه و تامل در واژگان، جملات و آیات همنشین: برای یافتن معنای یک واژه و جمله باید به واژگان و جملات قبل و بعد توجه کرد. زمانی می توان با تامل در جملات و آیات همنشین معنای آن را پیدا کرد که از پیوند معنایی آن با جملات و آیات قبل و بعد مطمئن شد. @maktabealmizan
🎧 📆 ۸ تیر 🎙️صوت جلسه مقدماتی در سایت بارگذاری شده است : http://tajaabadi.ir/110-0200/ @maktabealmizan
📝 مباحث مطرح شده در جلسه پانزدهم 🔸 قواعد فهم قرآن از منظر علامه طباطبایی: قاعده ۱. ضرورت توجه و تأمل در واژگان، جملات و آیات همنشین الف) تدبر در واژگان و جملات آیه ب) تدبر در آیات قبل و بعد آیه قاعده ۲. سنجش و تکمیل فهم اولیه آیه با آیات مرتبط در دیگر سوره‌ها قاعده ۳. ضرورت توجه به غرض سوره و هم‌پوشانی فهم آیه با غرض سوره قاعده ۴. ضرورت توجه به دلالت مقامیه دلالت مقامیه: غرض و موضوع خاص آیه @maktabealmizan
🎧 📆 ۱۱ تیر 🎙️صوت جلسه مقدماتی در سایت بارگذاری شده است : http://tajaabadi.ir/110-0200/ @maktabealmizan
📝 مباحث مطرح شده در جلسه شانزدهم 🔸یادآوری : قاعده اول : در خودِ آیه و آیات قبل و بعد آن در سوره باید تامل و تدبر کنیم . قاعده دوم : در آیات مرتبطی که در دیگر سوره ها هست باید تامل و تدبر کنیم. 🔹مثال قاعده ی دوم از علامه ( معنا و تفسیر صراط المستقیم با توجه به آیات دیگر در دیگر سوره ها ، حتی در سوره هایی که حرف از حرکت و سبیل و ... شده است و با توجه به این آیات فرق صراط المستقیم و سبیل را هم توضیح می دهند و نسبت صراط به سبیل را مانند نسبت روح به بدن می دانند .) 🔸 چگونگی تدبر چند نکته راجع به چگونگی تدبر که در قاعده اول و دوم گفته شده : ۱- توجه به قواعد عربی ۲- توجه به قواعد بلاغی مثل التفات ۳- تامل در غرض آیه (قاعده سوم ؛ جلسه قبل) ۴- توجه به تقابل آیات ( قاعده بعد) ۵- توجه به اطلاق واژگان ( قواعد بعدی) ✔️ در جلسه بعد ؛ ادامه ی قاعده چهارمی که در جلسه پانزدهم مطرح شد بیان می شود . @maktabealmizan
🎧 📆 ۱۲ تیر 🎙️صوت جلسه مقدماتی در سایت بارگذاری شده است : http://tajaabadi.ir/110-0200/ @maktabealmizan
📝 مطالب مطرح شده در جلسه هفدهم 🔸قاعده ۵: مقابله (تقابل) گاهی خدا در آیاتی بین دو جمله یا دو واژه تقابل ایجاد میکند که باعث فهم نکات دیگر می گردد. مثال: آیه ۲۰ سوره لقمان و من الناس من یجادل فی الله بغیر علم و لا هدی و لا کتاب منیر خدا بین سه واژه ی علم، هدایت و کتاب منیر تقابل ایجاد کرده که باعث می شود تغییراتی در مراد ایجاد شود. مراد از علم، علم عقلی و استدلالی، مراد از هدایت ، وحی و مراد از کتاب منیر هم کتب آسمانی است. 🔹قاعده ۶ : توجه به اطلاق واژگان این قاعده از مبانی زبان شناختی استخراج شده است . اگر خدا در کلامش قید و استثنا بیان نکرد و به طور مطلق صفتی را به کسانی نسبت داد یعنی آن وصف بر بالاترین مصداقش حمل می شود .‌ مثال: آیه ۷۹ سوره اسرا ..عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا خدا پیامبر را به مقام محمود می رساند چون این صفت بدون قید بیان شده با توجه به قاعده ششم خدا به پیامبر مقامی می دهد که همه امت ها و ملائکه و موجودات او را ستایش می کنند. 🔸قاعده ۷: دلالت وصف بر علیت این قاعده از مبانی زبان شناختی استخراج شده است. اگر خدا حکمی را به صفتی داد(مراد از وصف اسم فاعل و مفعول است ) معنایش این است که علت آن حکم این وصف است. مثال : آیه ۱۰ سوره احقاف ... ان الله لا یهدی القوم الظالمین حکم که هدایت نکردن است را به ظالمین که صفت است نسبت داده است طبق قاعده هفتم علت هدایت نکردن ظلم آن هاست. @maktabealmizan
🎧 📆 ۱۳ تیر 🎙️صوت جلسه مقدماتی در سایت بارگذاری شده است : http://tajaabadi.ir/110-0200/ @maktabealmizan
📝 مباحث مطرح شده در جلسه هجدهم 🔸 قواعد سنجش فهم از منظر علامه طباطبایی: ۱. سنجش فهم ما از آیه با آیات غرر ۲. سنجش فهم ما از آیه با معارف قطعی عقلی و نقلی معارف عقلی: معارفی که عقل نظری با برهان قطعی آن را ثابت کرده است. معارف نقلی: معارفی که براساس آیات و روایات به صورت قطعی به دست آمده اند. ۳. سنجش فهم ما از آیه با تفسیر دیگر مفسران با روش نقد آراء 🔹 ویژگی های خاص روش فهم قرآن از منظر علامه طباطبایی: ۱. پایبندی به تمام مبانی نظری منسجم، قواعد فهم و قواعد سنجش (۶ مبنا، ۶ قاعده فهم و ۳ قاعده سنجش بیان شدند.) ۲. تلفیق تفسیر ساختاری با تفسیر متکی بر آیات دیگر سوره ها ۳. نگاه جزءنگر و کل‌نگر به یک آیه تفسیر آیه به دو صورتِ مستقل و در ارتباط با آیات هم‌جوار ۴. تلفیق تفسیر ترتیبی و موضوعی ۵. بهره‌مندی گسترده و روش‌مند از روایات الف) بهره‌مندی شناختی برای درک روش صحیح فهم قرآن ب) استفاده از روایات در فهم معانی باطنی آیات و گستره مصادیق آیات ج) استنتاج معارف قطعی و اساسی از روایات ۶. دوگانه فهم و سنجش گام اول: فهم دقیق مراد خداوند از آیه از طریق مبانی و قواعد گام دوم: نقد فهم‌ خود از آیه در ارتباط با دیگر آیات و آراء دیگر مفسران @maktabealmizan
‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 پایان اصوات مقدماتی ✔️ سروران گرامی بارگذاری صوت های دوره مقدماتی به اتمام رسیده است. ⏳ بزرگوارانی که موفق به استماع صوت ها نشده اند فقط یک هفته تا برگزاری آزمون زمان باقی است. 💫نور قرآن روشنی بخش زندگی تان 💫 @maktabealmizan
‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 آزمون و شروع کلاس ها 🗓 طبق جدول زمانی، آزمون دوره مقدماتی در تاریخ ۲۱ تیر ماه ساعت ۱۸:۳۰ به صورت مجازی برگزار می گردد. آزمون در قالب سوالات تشریحی می باشد. ✔️ پذیرفته شدگان در آزمون می توانند از تاریخ ۲۳ تیر ماه در کلاس ها شرکت نمایند. 🌹عید بندگی بر شما مبارک🌹 @maktabealmizan
‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 آزمون دوره مقدماتی 🖥 سایت آزمون از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰:۳۰ فعال می باشد. ⏳ زمان آزمون هر شخص از لحظه ورود به سایت یک ساعت می باشد. 🌐 لینک آزمون در ساعت مقرر در کانال بارگذاری می شود. @maktabealmizan
‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📍 آزمون دوره مقدماتی با ورود به سایت http://tehran.hodat.ir در قسمت منو وارد بخش آموزش شده سپس مکاتب تخصصی را انتخاب و بعد از ورود به بخش مکتب المیزان وارد آزمون دوره مقدماتی شوید. 🌐لینک مستقیم صفحه آزمون: http://tehran.hodat.ir/azmon_almizan @maktabealmizan
‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ با سلام و خداقوت خدمت دانش پژوهان گرامی 📌 چهارشنبه ۲۲ تیر ماه اسامی پذیرفته شدگان در کانال اعلام می شود و بزرگواران می‌توانند از پنج‌شنبه ۲۳ تیر ماه در کلاس‌ها شرکت کنند. ✔️ برای فراگیرانی که با دلیل موجه در آزمون غیبت داشتند، آزمون جبرانی در تاریخ ۲۶ تیر ماه ساعت ۱۸:۳۰ برگزار می‌شود. ⚠️این آزمون آخرین فرصت ایشان برای شرکت در دوره می‌باشد. 📝 این دسته از عزیزان پس از قبولی در آزمون جبرانی، باید تا تاریخ ۲۹ تیر ماه تقریر صوت جلسه اول کلاس را ارسال نمایند تا در دوره شرکت داده شوند. @maktabealmizan
اسامی پذیرفته شدگان دوره مقدماتی.pdf
107.8K
اسامی پذیرفته شدگان نهائی دوره مقدماتی مکتب المیزان @maktabealmizan
‌┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📍 آزمون جبرانی دوره مقدماتی با سلام و احترام به اطلاع می‌رسانیم آزمون جبرانی دوره مقدماتی ، امروز  ۲۶ تیر ماه ازساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰، به صورت مجازی و تشریحی، به مدت یک ساعت از زمان ورود به سامانه، برگزار می گردد. 🔗 با ورود به سایت http://tehran.hodat.ir در قسمت منو وارد بخش آموزش شده سپس مکاتب تخصصی را انتخاب و بعد از ورود به بخش مکتب المیزان وارد آزمون دوره مقدماتی شوید. 🌐لینک مستقیم صفحه آزمون: http://tehran.hodat.ir/azmon_almizan @maktabealmizan
فرد اکمل ✨ 👤علامه طباطبائی : علی علیه السلام به معنای واقعی کلمه پیشوا و رهبر لایق در تمام شئون مادّی و معنوی است و برخلاف آنچه نوابغ روزگار و مردان فوق العاده را می یابیم، علی علیه السلام در باب هر فضیلت و در هر هدف عالی بشری نمونه بارز و فرد اکمل محسوب می گردد. 📎بخشی از کتاب علی و فلسفه الهی @maktabealmizan
اسامی پذیرفته شدگان آزمون جبرانی.pdf
93.9K
اسامی پذیرفته شدگان آزمون جبرانی دوره مقدماتی مکتب المیزان @maktabealmizan
*📰مهم‌ترین خبر امروز؛ 11 آبان 1401* ✳️ ثبت نام آغاز شد... *محتوای جدید و خاص در ترم جدید محراب اندیشه* ثبت‌نام معرفت جویان قدیمی: https://tehran.hodat.ir/mregister_1401 ثبت‌نام معرفت‌جویان جدیدالورود: https://sm.hodat.ir/Home/PreRegister 〰〰〰〰〰〰〰〰🌼 https://ble.ir/tehran_hodat
*✨یک فرصت طلایی در ماه خدا...✨* ✴️دروه *مجازی* آموزش زبان قرآن  *پس از این دوره چه اتفاقی می‌افتد؟🤔* ➖آشنایی کامل با لغات پر تکرار قرآن ➖توانایی نسبی برای ترجمه‌ی قرآن 👤مدرس: حجت الاسلام و المسلمین تنها مدرس حوزه و دانشگاه ⏰زمان برگزاری: هر روز ماه مبارک رمضان 20 دقیقه پس از اذان صبح ⏳مدت زمان کلاس: 40 دقیقه ثبت نام از طریق👇 https://survey.porsline.ir/s/CYtgdS0 **
🌷پیام خون نصرالله، نصر من الله است... ▪️رهبر انقلاب: بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند. 🏴آیین گرامیداشت شهادت سید مقاومت، ▪️یکشنبه هشتم مهرماه، بعد از نماز ظهر و عصر ▪️مسجد دانشگاه تهران 🔻 ورود برای عموم آزاد است ❇️ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران 👈 کانال رسمی