eitaa logo
مکتب‌خانه
239 دنبال‌کننده
217 عکس
127 ویدیو
16 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ «شاید»ی ارزشمندتر از «یقین»! 🔹 نقل شده که ‏وقتی حضرت رضا علیه‌السلام وارد نیشابور شدند، هر یک از علما و شخصیت‌های سرشناس از حضرت تقاضا کردند مهمان آنها شوند و به خانه‌ی آنها تشریف ببرند؛ حضرت علیه‌السلام فرمودند من افسار شتر را رها می‌کنم، در هر منزلی که شتر زانو زد و نشست، آنجا می‌روم. 🔸 یک پیرزن فقیر ‏وقتی این را شنید، با خود گفت شاید شتر حضرت جلوی خانه‌ی من زانو بزند و حضرت به خانه‌ی من تشريف بياورند، لذا خانه‌اش را آب و جارو کرد و سماورش را آتش کرد و به انتظار نشست... ❗️شتر امام رضا علیه‌السلام جلوی خانه‌ی همین پیرزن زانو زد و حضرت علیه‌السلام ‏مهمان او شدند!... 🔺 مرحوم میرزا اسماعیل دولابی در حاشیه‌ی این ماجرا می‌فرمایند: قربان این «شاید» که از هزارها یقین بهتر است این «شاید» مال محبت است؛ محبت چیست که شایدش از یقین بهتر است؟ @Maktabkhaaneh
| نامسألگی علوم پایه در ایران | تعدادجلسات: ۵ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای شروع: ۲۳ خردادماه 🎴شیوه برگزاری: مجازے‌‌ {اسکای‌روم} لینک ثبــت‌نــام http://www.negahschool.ir/product/na-masalegi/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
مکتب‌خانه
👆 عنوان دوره را که دیدم، گفتم اگر قرار باشد دوره‌ی جدّی و مفیدی باشد، حتماً باید "دکتر علی‌رضا شفاه" یکی از ارائه‌دهندگانش باشد! نام اساتید را که دیدم، خیالم راحت شد! @Maktabkhaaneh
کاربرد فلسفه - علیرضا شفاه ۰۱ .mp3
24.37M
🔰 کاربرد فلسفه 🎙 دکتر علیرضا شفاه 📍جلسه‌ی اوّل 🔖 ارائه شده در گروه فلسفه‌علم دانشگاه صنعتی شریف 🧿 نشستن پای صحبت دکتر علیرضا شفاه، خود نوعی فلسفه‌ورزی و آموزشِ تفکّر فلسفی است! او حرف‌های عجیبی می‌زند و همین، فهم مخاطب را به چالش می‌کشد. برای فهمیدنِ سخنانش باید حواست باشد مدلولِ مطابقیِ کلامش را نادیده بگیری و سعی کنی آنچه در پسِ این کلمات و جملات قصد کرده را بفهمی. کمی سخت است، ولی شیرین! @Maktabkhaaneh
کاربرد فلسفه - علیرضا شفاه ۰۲.mp3
18.63M
🔰 کاربرد فلسفه 🎙 دکتر علیرضا شفاه 📍جلسه‌ی دوّم 🔖 ارائه شده در گروه فلسفه‌علم دانشگاه صنعتی شریف 🧿 مباحث این جلسه در ادامه‌ی جلسه‌ی اول مطرح شده است. @Maktabkhaaneh
9.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍وقتی میگوییم این مرد به معنای دقیقِ کلمه «حکیم» است، یک‌چنین چیزی منظورمان است (و البته فقط این‌ هم نیست)... @Maktabkhaaneh
مکتب‌خانه
♨️ مسئله‌ی نامسئله‌گیِ علوم پایه 🔸 یکی از راهبردهای اساسی کشورهای استعمارگر این است که کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه را مصرف کننده علم بار بیاورند و از دستیابی به مرزهای علم برای پیشروی یا تغییر مسیرعلم باز دارند، لذا فرهنگ و سیاست‌هایی را نهادینه کرده اند که دانش‌های پایه در این کشورها بصورت تاریخی از درجه اهمیت و اولویت پایین تری برخوردار باشد. 🔻 در این کشورها مهندسان عملی و تکنسین‌ها قله‌های علمی و پیشران حرکت اجتماعی به شمار رفته و اندیشمندان علوم انسانی و علوم پایه، به نحو ساختاری از موقعیت و جایگاه علمی و اجتماعی پایین‌تری برخوردارند. این درحالی است که علوم پایه مثل ریاضی، فیزیک، شیمی و بیولوژی همچنان به عنوان بستری برای پیشرفت و توسعه فناوری و اقتصاد جهانی شناخته شده‌اند و دانشمندان و محققان در سطح جهانی به طور مداوم در این زمینه­‌ها مشغول به تحقیقات علمی هستند. ▪️ این چالش تاریخی در اهتمام به علوم پایه در ایران از بیماری دیگری هم رنج می‌برد و آن غلبه‌ی نگاه‌های ابزاری و معطوف به کسب شغل، درآمد و پول به علم است. لذا جایگاه علوم پایه در ایران دست‌خوش تغییراتی گردیده است، به­‌طوری که امروز انتخاب علوم پایه به­‌خصوص فیزیک و ریاضی از طرف دانش­‌آموزان و دانشجویان اولویت بالایی ندارد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب امروز بعضی از رشته‌ها در غربت قرار گرفته‌اند و شاهد این هستیم که حدود پنجاه درصد داوطلبان کنکور رشته‌ی ریاضی که رشته‌ی بسیار مهمّی است، کاهش پیدا کرده و این برای آینده‌ی کشور خطرناک است. 🔹 با این وصف در صورتی که ایران به عنوان کشوری ریشه‌دار و داعیه‌دار نظام تمدّنی جدید، بخواهد در نظم جهانی جدید بصورت جدی نقش‌آفرینی کند، ضرورت دارد مسأله‌ی علوم پایه در آن از «نامسألگی» خارج شده و محور گفتگو و سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد. 🔺 لذا علاوه بر اقدامات سیاست­گذارانه برای توجه به این امر، نیاز به تقویت گفتمان علوم پایه و هویّت­‌بخشی به آن از طریق تبیین نقش و کارکرد آن در پیشرفت کشور داریم. 📝 متن معرّفی مدرسه‌ی «نامسئله‌گیِ علوم پایه در ایران» @Maktabkhaaneh
🔰 سه نکته درباره‌ی مغالطه‌ی استدلال به آیه‌ی شریفه‌ی «لا إکراهَ فی الدین» برای انتقاد به قانون پوشش ✍ ملااحمدی @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت‌الله جوادی آملی: ❗️«لااکراه‌فی‌الدین» اگر معنایش این باشد که در جامعه هر کس بی‌حجاب و بی‌حیا بود، کاری با او نداشته باشیم، این‌که می‎شود اباحی‌گری! 🔺 این «لااکراه‌فی‌الدین» مربوط به نظام تکوین است. معنایش اینست که «بشر آزاد است». البته که آزادی یک کمال است برای بشر. ⁉️ اگر آن برداشت اباحه‌گرایانه درست باشد، این‌همه بگیر و ببندی که خدا در قیامت دارد، پس اینها برای چیست؟! @Maktabkhaaneh