هدایت شده از خط رهبری
🔰 #یادداشت |مبنای توحیدیِ عبارت «زبان من بود، حرف خدا بود»
📍پاسخی به شبهات و هجمهها علیه یک سخنِ رهبر انقلاب
📝 «نشستم روی پلّه، یک صحبت گرم و گیرایی کردم؛ قبلاً هم فکرش را نکرده بودم؛ خدای متعال همینطور حرف میزد! در واقع زبان من بود، حرف خدا بود؛ خیلی جلسهی عجیبی بود، خیلی تأثیراتی گذاشت.»
⏪ این جملات حضرت آیتالله خامنهای در دیدار با خانواده شهید سلیمانی، به یک چالش ذهنی برای بعضی دوستان و بهانهای برای حمله به رهبر انقلاب از سوی دشمنان تبدیل شد.
⏪ اما به چه دلیل ایشان صحبتهای خود را به خداوند انتساب دادند؟ منظور ایشان از عبارت «خدای متعال همینطور حرف میزد! در واقع زبانِ من بود، حرف خدا بود» چه بود؟ آیا منظورشان چیزی شبیه «وحی» بود؟ آیا ایشان با این عبارت بطور غیرمستقیم میخواست برای خودش شأنی قدسی قائل شود؟
#خط_رهبری در پاسخ به برخی شبهات و هجمههای ایجاد شده علیه این سخنان در یادداشتیِ تبیینی از «حجتالاسلام علیرضا ملااحمدی» دانشآموخته حوزه علمیه به بررسی مبنای توحیدی و قرآنی این سخنان پرداخته است.
➕متن کامل این یادداشت تبیینی را اینجا بخوانید.
@rahbari_plus
هدایت شده از خبرگزاری فارس
سید حسن نصرالله: برخی تحلیلشان از عملکرد اعضای محور مقاومت کاملا غلط است
🔹حاج قاسم اصرار داشت که جنبش های مقاومت در عراق، لبنان، یمن و... ارتباط و هماهنگی و تبادل تجربۀ مستقیم داشته باشند.
🔹این دیدگاه مبتکرانه حاج قاسم برای مقاومت بود و اینطور نبود که به این و آن دستور دهد که این کار یا آن کار را کنید.
🔹در تجربۀ محور مقاومت ما کسی را به عنوان نوکر نداریم و همه سرورانی شریف هستند که خودشان با دست خودشان، پیروزی را برای امتشان به ارمغان میآورند.
🔹برخی رسانهایها و تحلیلگران این را نمیفهمند و تحلیل اشتباه میدهند. مثلا وقتی انصارالله و برادران در یمن تصمیم میگیرند تا برای شکستن محاصره غزه وارد نبرد دریایی شوند، میگویند او به دستور ایران وارد شده.
🔹یا وقتی حزبالله برای حمایت از غزه وارد نبرد میشود نمیتوانند بفهمند و درک کنند الا اینکه بگویند ایران گفته وارد شود.
🔹در محور مقاومت کسی چیزی را بر دیگری دیکته نمیکند و همۀ اعضا، تصمیمشان را در چارچوب دیدگاه راهبردی و مصالح کشور خودشان میگیرند.
🔹طوفان الاقصی کاملا فلسطینی بود، در سطح تصمیم، در سطح طراحی و هدف و اجرا. ما اطلاع نداشتیم اما از آن فاصله هم نگرفتیم.
@Farsna
مکتبخانه
❇️ درخششی بهوسعتِ افق هستی 🔆 ماه را نه، خورشید را، که نورش از ذات وجوش است، وقتی میخواهند با تأکی
❇️ «زهراء» کلمةالله الزّهور!
آیتالله جوادی آملی:
🔹 مراد از لفظ «کلمات» در آیه شریفه «فتَلَقّی آدمُ مِن رَبّه کَلَماتٍ» اسماء الهی است و بارزترین مصداق اسماء الهی، عترت طاهرهاند.
🔺 پس این أنوار مقدّسه، همان مقامات علمی است که حضرت آدم (سلاماللهعلیه) آن را تلقّی و دریافت کرد و زمینۀ نجات او پیدا شد. در بین این عترت طاهره، فاطمه زهرا (صلواةاللهعلیها) میدرخشد.
(اشاره به اسم مقدّس «زهراء»)
📖 زن در آینۀ جلال و جمال، ص ۱۴۴
#شقشقیات
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از انجمن علمی ژرفا
نشست نهم
چالشهای فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آنها با یکدیگر
با ارائهی حجة الاسلام علیرضا ملااحمدی (دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی)
با موضوع : ساحتهای تأثیرپذیریِ علمتجربی از فراعلم (فلسفه و إلهیات)
پنجشنبه: ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید)
موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸
ویژه برادران
چکیده:
یکی از بزرگترین دروغهایی که در ساحت فلسفۀ علم مطرح شده، داعیۀ «تقدّم مشاهده بر نظریه» است. فارغ از ادلّۀ فلسفی در باب «امکانِ معرفت»، برای نفی این ادّعا فقط کافی است به تجربه و تاریخ علم مدرن توجه کنیم تا مشاهده کنیم که علیرغم داعیۀ «تجربهبسندهگی»، این علم هیچگاه نتوانسته از تأثیرپذیری نسبت به مبادی و مبانی متافیزیکی رهایی یابد.
واقعیّت این است که تاریخ علم مدرن و تجربیات دانشمندان علوم تجربی مدرن (از نیوتن تا امروز) نمایانگر این واقعیت است که نهتنها همواره «علم تجربی» در بخشهای گوناگون و مراحل مختلف مسیر خویش درهمتنیده و متأثر از مبادی متافیزیکی بوده ، بلکه اساساً بدون پذیرش برخی از مبادی متافیزیکی، امکان پیشرفت علم میسر نمیبود.
حاصل اینکه «بخش عمدۀ فعالیت علمی –و نه تمام اجزای آن- در سایۀ متافیزیکِ حاکم بر اذهان دانشمندان شکل میگیرید.» و «در واقع هیچ فیزیکدانی از لحاظ فلسفی بیطرف نیست و بهطور ناخودآگاه یک سلسله عقاید فوق علمی دارد» که گاهی برخی از فیزیکدانان به این دیدگاههای فوقعلمی اقرار کردهاند و در اکثر موارد خود التفات به این دیدگاهها نداشته اند.
در این ارائه تلاش میکنیم آن دسته از مبادی و مبانی هستیشناختی و معرفتشناختیِ علم، از همان نقطۀ آغازین فعالیت و پژوهش علمی تا واپسین مرحله، نقشی سرنوشتساز دارند.
عناوین ساحتهای تأثیرگذاری مبادی و مبانی متافیزیکی بر علوم تجربی به طور خلاصه عبارتند از:
1. انگیزۀ دانشمند
2. تأمین مبادی تصوریِ علم و نظریه
3. تأمین مبادی تصدیقیِ علم و نظریه
4. انتخاب مسئله و پیگیریِ آن.
5.انتخاب آزمایش و گزینش مشاهده.
6. تعبیرِ نتیجۀ آزمایش.
7. تعمیمِ نتیجۀ آزمایش.
8. نظریهسازی.
9. اعلان نظریۀ علمی.
10. تعبیر نظریۀ علمی.
11. ارزیابی و گزینش نظریات همعرض.
12. ارائه اصول روششناختی برای علم.
13. پاسخ به پرسشهای مرزی و فلسفیِ علوم.
14. کاربرد محصولات علم و فناوری.
🆔 @Zharfa90
هدایت شده از امیربیان اصفهان
25.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻قبل از هر سوالی یا چرایی این کلیپ را تا پایان ببنید‼️
🔻🔥مهم و فوری
🔻کلیپ مال امشبه
#کرمان
#انتقام_سخت
🆔 امیربیان اصفهان
📛 راهبردِ «جنگ» در سیاست خارجیِ جمهوری اسلامی ایران
✍️ علیرضا ملااحمدی
❓نظام در شرایط جنگی چه راهبردی را در حوزۀ سیاست خارجی پیش میگیرد؟ در مواجهه با تهدید و پاسخِ تهدید، در مواجهه با خرابکاریِ داخلی توسّط دشمن خارجی (مانند عملیات تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان) و برای پاسخ به آن، چه راهبردی را پی میگیرد؟ آیا باید کاملاً علنی و پرسروصدا اقدام قاطع بکند تا افکار عمومی راضی شوند؟ «پیچیدگیِ ذاتیِ سیاست خارجی» چه اقتضائی دارد؟
🔁 جمع پارادوکسیکال!
مسلّماً اولویّت هیچ کشور و نظام و مردمی ورود سریع و بیمهابا به صحنۀ درگیریِ نظامی با دشمن خارجی نیست. چرا که تبَعات آن میتواند تا سالها فرایند پیشرفت کشورها را دچار اخلال کند. بنابراین در صحنۀ سیاست خارجی باید طوری عمل کنیم که در عین اینکه احتمالِ ورود به درگیری مستقیم نظامی در کمترین حدّ ممکن است، بیشترین ضربه و آسیبِ ممکن را به دشمن وارد کند و این ضربه چنان دردآور باشد که او را پشیمان کرده و محاسباتش را برای آینده دستخوش تغییر کند. سؤال این است که این چگونه ممکن است؟ جمع بین این دو با چه راهبردی امکانپذیر است؟
🔹 پاسخ را قاعدتاً باید در سخنان «معمارِ نوین امنیتملّی ایران طی چهار دهۀ اخیر» جستجو کرد. یعنی کسیکه در عین اینکه توانسته در بحرانیترین شرایط بینالمللی (که کشور پیوسته از طرف مرزهایش تهدید میشد)، امنیّت ملّی کشور را در بالاترین سطح ممکن تأمین کند، در متن همین امنیّت داخلی، در بیرون مرزها هم در بالاترین سطح ممکن با دشمن خارجی درگیر شده و در میدانها مختلف او را شکست داده است. (فقط دو قلم آن، شکست آمریکا در صحنۀ سوریه و شکست عربستان در صحنۀ یمن است)
🔺 کسی که توانسته در تجربهای 35 ساله بین این دو امرِ بهظاهر متضادّ را جمع کند، قاعدتاً از هوشمندی و ذکاوت بالایی در حوزۀ امنیّت ملّی و سیاست خارجی برخوردار است.
فعلاً در صدد تبیین و شرح این موضوع نیستیم؛ بلکه فقط میخواهیم نگاهی از دور، به آن «راهبرد کلان»ـی داشته باشیم که ایشان برای سیاست خارجی طی این سالها پیش گرفته است.
🔘 «تقیّه» بهمثابه یک راهبرد تمدّنی
آیتالله خامنهای (سایهاش مستدام) در اوّلین سال رهبری یعنی تاریخ 1368/11/09 راهبرد و سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران (آنچنانکه هم منافع ملّی را در این «نظام سلطه» تأمین کند و هم جهتگیری انقلابیِ نظام را بتواند حفظ کند ) اینطور بیان کرده است:
🔹 «سياست خارجى ما به سه اصل عزت و حكمت و رعايت تقيّه -در آن مواردى كه بايد تقيّه كرد- متكى باشد... وقتى از تقيّه صحبت مىكنيم، ممكن است بگوييد تقيّه متعلق به آن زمانى بود كه دولتِ مسلّطى بر سركار بود و ما هم مخفى بوديم و از ترس او چيزى نمىگفتيم. نه، همان وقت هم تقيّه مسألهى تَرس نبود.
🔺 «التّقيّة تُرسُ المؤمن» تقيه سپر مؤمن است. سپر را كجا به كار مىبرند؟ سپر در ميدان جنگ مورد استفاده قرار مىگيرد و به هنگام درگيرى به كار مىآيد. پس، تقيّه در زمينهى درگيرى است؛ چونان تُرس و حرز و سنگر و سپر است. همان وقت هم اينگونه بود. وقتى تقيه مىكرديم، معنايش اين بود كه ضربهى شمشير را بر پيكر نحس دشمن وارد مىكرديم؛ اما طورى كه او نه شمشير و نه دستى كه شمشير را گرفته و نه بلند كردن و نه فرود آمدن آن را ببيند و بفهمد، بلكه فقط دردش را احساس كند.
تقيه، اين بود.
🔸 آنهايى كه در آن روز (مبارزاتِ انقلاب اسلامی) تقيه مىكردند، همينطور تقيه مىكردند. آنها مخفيانه و دور از چشم دشمن، در خانههاى پنهان، با هزار ملاحظه و مراقبت، مثلاً اعلاميه تنظيم مىكردند كه وقتى پخش مىشد، بهكلى آبروى نظام طاغوتی را مىبرد.
🗡اين كار، مثل ضربهى شمشير بود كه وقتى بلند مىشد، بر كمر و فرق دشمن مىخورد. بنابراين، تقيه مىكرديم؛ يعنى نمىگذاشتيم كه دشمن بفهمد چه كارى انجام مىگيرد. تقيه سپر بود و تقيهكننده پشت سپر مخفى مىشد. معناى تقيه اين است. الآن هم همين معنا را مىدهد.»
☑️ یکبار دیگر سیاستهای جمهوری اسلامی ایران طی دهههای اخیر را مرور کنیم: اساساً ایجاد و تقویتِ جبهۀ مقاومت (چه عراق و سوریه، چه حزبالله لبنان و چه حماسِ فلسطین و چه الحوثیِ یمن) که امروز گلوی اسرائیل و آمریکا را در منطقه دارد میفشارد، بر اساس همین راهبرد پیش رفته است.
❗️پس نباید توقّع داشته باشیم نظام از این سیاستی که طی این سالها اینچنین «جواب داده» دست بردارد!
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
نشست نهم چالشهای فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آنها با یکدیگر با ارائهی حجة الاسلام علیرضا ملا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نشست علمی با موضوع:
👈 «ساحتهای تأثیرپذیریِ علم تجربی از فراعلم (فلسفه و إلهیات)»
🎙 علیرضا ملااحمدی
🗓 پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲
⏱ ۱۳۰ دقیقه
📍این ارائه در محلّ مؤسسه نفحات و با حضور جمعی از پژوهشگرانِ فیزیک و إلهیات (طلابِ فیزیکخوانده و دانشجویان ارشد فیزیک دانشگاه شریف) به صورت «گفتوگو محور» برگزار شده و بحث و گفتگو در خلال مباحث آزاد بوده است.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از گام دوم انقلاب
انتقام، انتقام
🔺نام شیعه گره خورده به مفهومی به نام انتقام. انتقام برای کسی مطرح است، خود را متصل به گذشته میبیند. شیعه همواره خود را در اتصال نسبت به جبهه تاریخی حق میبیند. جبهه ای که درش خدا هم حاضر است، وقتی میگوید : أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ. به قول علامه طباطبایی این معیت در این آیه معنایش هم جبههگی است. این غیر از هو معکم اینما کنتم است که معیت نسبت به همه مخلوقات است. او در جبهه شما است و سنت او مدد به این جبهه است به گونه ای که گام به گام تاریخ که پیش میرود، انتقام از دشمن گرفته میشود.فَانْتَقَمْنَا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا ۖ وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ
وقتی انتقام اینطور دیده شد، جرات پیدا میشود، جسارت پیدا میشود، اما به همان اندازه نیز تلاش خواهی کرد طرح ولی خدا را بفهمی تا خود را محل ظهور انتقام الهی قرار دهی. جسارت و شجاعت بدون فهم طرح تاریخی ولی خدا، تو را از مدار انتقام خارج میکند، عزت بدون حکمت بدون مصلحت، تخیل عزت است نه عزت خواهی حقیقی.
انتقام برای شیعه یک«دل خنک کردن» نیست بلکه یک فعالیت پر از عقلانیت برای نصرت است. آن را عاطفی و احساسی قلمداد نباید کرد اننقام ناظر به طرح امام و اراده و طرح دشمن است. باید بدانیم امام در هر زمان چه طرح کلانی را پیش میبرد که مدد کنی او را. و الا در مدار انتقام نخواهی بود.
🔺انتقام برای شیعه گره خورده به داستان ظهور، او که ظهور میکند فریاد انتقام سر میدهد فریاد یالثارات الحسین ع را، او طالب بدم المقتول بکربلا است. در کافی شریف میخوانیم بعد از شهادت امام حسین ع خدا سایه قائم را در افق به ملائکه نشان داد و این یعنی چه؟ این شیعه را گره میزند به مفاهیم بسیاری که درس مهم ظهور برای او بنا است به ارمغان آورد. اولینش چیست؟ رشد مردم.
کسی که رشد مردم را ملاحظه نمیکند، فهمی از انتقام هم ندارد. باید مردم همراه باشند.
🔺رشد مردم چگونه است؟ با قیام لله، تنها موعظه الهی که همه موعظه ها درش جمع است. قیام لله همان انقلاب است. نتیجه این رشد معرفت امام است که در روایات ما وظیفه منتظران است. این رشد منشا قدرت است که در روایات ما نبود آن یکی از فلسفه های غیبت بیان شده. همه سنت تمحیص یعنی امتحان برای رشد و خالص سازی انسانها برای کمک به چنین واقعه ای است؛ رشد که اولا در درون جان انسان ها رخ میدهد و انسان عوض میشود، حالا چشم او گام به گام بینا و بیناتر میشود فبصرک الیوم حدید.
آری، از خاک بیرون کشیدن فلانی و فلانی در واقع از بین بردن آن هویت و اراده است در عالم. معنای لعن هم همین است؛ نابودی آن هویت. و لعن بنا است در زندگیمان جاری شود و سبک حیات ما باشد. اینگونه زندگی ما پر از تبری خواهد شد. انتقام ما را در یک حرکت و سلوک از جنس انقلاب و قیام قرار میدهد. آنکه جلوی حرکت مردم را میگیرد با دلسرد کردن مردم، در فکر انتقام نیست. او از مدار انتقام خارج است.
🔺پس واژه انتقام برای شیعه هویت ساز است، رشد دهنده است. عقلانیت افزا است. بصیرت بخش است. اگر این را دریابیم قبول میکنیم با انقلاب ایران در «دوران انتقام» هستیم. خیلی ها متوجه نیستند که اصلا انقلاب ایران و مقاومتش و توسعه و فراگیری اش «زمانه انتقام» را ساخته است. شکست هیمنه جهانی آمریکای مستکبر یک ظهور آن، پیروزی اراده مردم با شکست پهلوی و در جنگ نظامی هشت ساله و بر تحریمهای اقتصادی بروز های دیگرش بود، حماسه سی و سه روزه بروز دیگرش بود، تفوق یمن بر عربستان چهره دیگرش بود، نابودی داعش چهره دیگرش، جنگ تاریخ ساز غزه نیز چهره امروز آن است. انسان دیگری ظهور کرده در مستوایی برتر از حیث صبر و قدرت و حماسه. اینگونه شیطان در کنج افتاده و قدم به قدم در حال رسوا شدن است. تازه البته در طلیعه دوران انتقامیم. باش تا صبح دولتش بدمد. این انقلاب ایران است که اصلا «دوران»انتقام را ساخته، برخی چطور به خود اجازه میدهند، این حقیقت مشعشع را متهم به انفعال کنند؟
🔺فریاد انتقام انتقام مردم و مطالبه آن در این دوران را نه با سبک توابین پر از احساس و دور از عقلانیت و دور از طرح امام، مقایسه کنید و نه حتی با سبک مختار و زید و که و که، همه عزیزند، اما دوران فهم و اتصال به طرح امام است.ما در وضعیت ضعف نیستیم امروز. صحنه در دست ما است. کل صحنه، صحنه انتقام است. دشمن منفعل شده. برخی قصه را خیلی ساده گرفته اند، بله، انتقام بگیریم، اما اراده دشمن چیست که با انتقام خود میخواهی خرابش کنی؟ اگر هدف او وارد کردن شما در رویارویی مستقیم و فشار بیشتر به مردم است، باید به گونه ای بزنی که کمک به طرح او نکنی. صحنه مبارزه را یک خطی و ساده قلمداد نباید کرد. اگر او طرحش احساس تحقیر و ناامیدی است نیز باید به گونه ای بزنی و حتی مطالبه انتقام کنی که کمک به طرح او ندهی.
همشهری
✍ علی مهدیان
مکتبخانه
📛 راهبردِ «جنگ» در سیاست خارجیِ جمهوری اسلامی ایران ✍️ علیرضا ملااحمدی ❓نظام در شرایط جنگی چه را
19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 یک نکتۀ عالیِ راهبردی در باب #انتقام از فقیهِ فقه جهاد؛ آیتالله کعبی (حفظهالله) که بیش از هر کسی به آراء و مبانی فقهی آیتالله خامنهای اشراف دارد:
👈 جهاد «فرایندی» است؛ نه نقطهای.
📍در نگاه نقطهای، طبیعتاً یکی میزنیم و یکی میخوریم؛ این خصیصۀ ذاتیِ جنگ است. امّا این «فرایند» است که سرنوشت جنگ را تعیین میکند. تجربه نشان داده که در فرایند، جمهوری اسلامی دستِ برتر را بر آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد.
🔺پ.ن: رهبر انقلاب مبحث خارج فقه باب «جهاد» را در سالهای ۷۱-۷۲ شمسی تدریس کردند و آراء فقهی تحوّلیای را با رویکرد تمدّنی مطرح فرمودهاند؛ امّا انتشار آن را تا کنون به مصلحت ندانستهاند.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از چندرسانهای | foeq_ir
حجت الاسلام مهدیزاده-صوت.mp3
37.11M
🎧 #صوت | سخنرانی حجت الاسلام حسین مهدیزاده؛ پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم با موضوع «ساخت آینده؛ تمایز نوآوری مورد نیاز جمهوری اسلامی و دنیای مدرن»
🗓 دوشنبه 27 آذر 1402 / حسینیه هدایت
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
مکتبخانه
👌 یک نکتۀ عالیِ راهبردی در باب #انتقام از فقیهِ فقه جهاد؛ آیتالله کعبی (حفظهالله) که بیش از هر کسی
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍موضع رهبر انقلاب در باب #انتقام شهدای کرمان:
☑️ «ما بر سرکوب عوامل واقعی و پشت پرده حادثه تروریستی کرمان اصرار داریم. مسئولان مربوطه در موضوع حادثه کرمان به جدّاً مشغولند و خوب کار کردند و خوب دارند کار میکنند...»
دو نکته:
1️⃣ «مسئولین مربوطه» در این قضیه، نهادهای امنیتی و نظامی هستند که «به طور جدی در تلاشند و خوب کار کردند»
2️⃣ همچون گذشته، باز هم نفرمودند «چگونه» سرکوب خواهند کرد؛ حتّی شاید تا مدّتها بعد هم دقیقاً کسی از کمّ و کیفِ این سرکوبکردن مطّلع نشود. این همان راهبرد تقیّه است.
@Maktabkhaaneh
آرامش ناشى از عقلانيّت.jpg
1.06M
💠 آرامشِ ناشى از عقلانيّت
#استوری
رهبر انقلاب:
«بعضىها انقلابىگرى را با رفتار هيجانى اشتباه ميگيرند!... امام از همه انقلابىتر بود؛ واقعاً ماها گاهی كم مىآورديم، امّا امام هيچوقت كم نياورد؛ از همه انقلابىتر امام بود، از همه عاقلتر هم امام بود؛ از همه پختهتر و سنجيدهتر كار ميكرد و حرف ميزد.»
#عقلانیت_انقلابی
#ومضات
@Maktabkhaaneh