eitaa logo
مکتب خانه قرآنی حکیم
6.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
421 ویدیو
228 فایل
نظام تعلیم و تربیت مکتب‌خانه‌ای برگرفته از الگوی معرفتی جامع قرآن حکیم شرکت حکمت‌بنیان طیبستان یکی از فعالیت‌های تجاری مکتب‌خانه https://eitaa.com/joinchat/331284626C1c0cfc1011 آیدی واحد آموزش @maktabkhane آیدی واحد پژوهش @ya_mahdi_985
مشاهده در ایتا
دانلود
بارئ.mp3
7.33M
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ شرح اسماء الله الحسنی ✅ اسم جلاله بارئ
char2.mp3
403.8K
✅ کارگاه صوت و لحن ♻️ نغمه عجم۴ ( چهارگاه) ♻️ ترتیل سوره مبارکه حمد 🔰 نغمه عجم ترکیبی از نغمه ماهور و چهارگاه هست که البته لحن ماهور بیشتر نمایان است. 🔰 دوستان عزیز،الحان را تمرین کنید و ابتدا سعی کنید به نحو شایسته تقلید کنید.
ان شاءالله راس ساعت ۲ بعد از ظهر جزء خوانی برگزار می گردد. ⭕️ دوستان بزرگوار، قبل از مراسم جزء خوانی به نکات مهم تفسیری جزء یازدهم توجه فرمائید!
1_1553845297.pdf
587.2K
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ تقریر کلاس بین الطلوعین ✅ تحلیل معنای حرفی ✅ جلسه اول 🍃 توسط یکی از اعضای محترم فعال کلاس
بین الطلوعین جلسه 17.pdf
601.5K
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ تقریر کلاس بین الطلوعین ✅ تحلیل معنای حرفی ✅ جلسه دوم 🍃 توسط یکی از اعضای محترم فعال کلاس
بین الطلوعین جلسه 18.pdf
667.8K
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ تقریر کلاس بین الطلوعین ✅ تحلیل معنای حرفی ✅ جلسه سوم 🍃 توسط یکی از اعضای محترم فعال کلاس
🌺 سلام علیکم به دلیل مشکل فنی پیش آمده در جلسه امروز بین الطلوعین، مبحث حرف دال در جلسه آینده، مرور می شود.
17.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بررسی کتاب نا (زندگی نامه شهید آیت الله سید محمد باقر صدر) 🍃 قسمت سوم
📙📙📙نمونه تکلیف یکی از اعضای فعال کلاس 🖋 مترادف معنای جامعیت برای حرف الف
تقریر شرح اسم جلاله بارئ.pdf
758.1K
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ تقریر شرح اسماء الله الحسنی ✅ اسم جلاله بارئ 🍃 توسط یکی از اعضای محترم فعال کلاس
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🔴نکاتی از جزء یازدهم 🌿آیه ۱۰۵ سوره مبارکه توبه ✨ابتدا می فرماید که خداوند ناظر اعمال شما است و عمل شما را می بیند، بعد در ادامه می فرماید رسولش هم اینگونه است و در ادامه باز می گوید مومنون هم اینگونه هستند. 🔆 یعنی اگر کسی به مقام ایمان واقعی برسد می‌تواند ملکوت اشیا را درک کند، می‌تواند همانگونه که خدای عالم بر اعمال و افکار و اذکار یک فرد احاطه و تسلط دارد و می‌داند در پس پرده چه خبر است، یک فرد مومن هم می‌تواند این تسلط و احاطه را داشته باشد و با خبر از همه چیز بشود. ❎پس زمانی که ما یک فعلی را انجام میدهیم حواسمان باشد که، فقط مورد نظارت خدا و فرشتگانش نیست بلکه مومنین واقعی هم می‌توانند همزمان بر افعال و اعمال ما آگاهی داشته باشند.  ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🔴نکاتی از جزء یازدهم 🌿آیه ۱۰۹ سوره مبارکه توبه 🔺 ببینید که دشمنان دین خدا چطور از قرآن سوء استفاده می‌کنند، از طرفی بار تهمت ها را به سمت مسلمین روانه می‌کنند. 🔻شما همگی داستان یازده سپتامبر را یادتان هست، که در آمریکا اتفاق افتاد، 🏢🛫 یک برج دوقلو که توسط یک هواپیما طی یک عملیات انتحاری فرو می ریزد و بعد هم که مسلمانان را مسئول این عملیات دانستند، واستناد شان طبق این آیه قرآن چقدر جالب است: ▪️ آیه ۱۰۹ و تعداد طبقاتی که فرو ریخت ۱۰۹ طبقه بود. ▪️خیابانی که در آن این برج دوقلو بود خیابان «جُرفٍ هار» است،این اسم چندین سال قبل، از این آیه استفاده کردند و برداشت کردند. ▪️ این سوره و آیه جز ۱۱ قرار گرفته دقیقاً روز ۱۱ سپتامبر این عملیات اتفاق می‌افتد. ▫️ معنای آیه را توجه بفرمایید سوالی که میپرسد در واقع استفهام انکاری هست، ✨بنیانی که به بر اساس تقوا بنا بشود محکم تر است یا لبه پرتگاه باشد؟! ▪️خب اگر شما ساختمانی را لبه پرتگاه بسازید فرو خواهد ریخت و معنا با عملیاتی که اتفاق می‌افتد دقیقاً مطابقت دارد. ❌ چقدر مسائل صهیونیستی و یهودی بر اساس قرآن است که در واقع سوء استفاده از قرآن می کنند. بعد هم عملیات تروریستی را منتسب به مسلمانان می کند. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🔴نکاتی از جزء یازدهم 🌿آیه ۱۱۴ سوره مبارکه توبه 🌷یکی از صفاتی که خداوند برای حضرت ابراهیم بیان می‌کند، صفت «حلم» است. ✨حلم یک مرحله از صبر هم بالاتر است. ▫️صبر: انسان همراه با رضایتمندی شرایط ناموافق را سپری می‌کند ▫️حلم: انسان علاوه بر اینکه شرایط ناموافق را سپری می‌کند شکرگزار هم است. 🔹حلم مقام بسیار بسیار بالایی است که برای حضرت ابراهیم هست. ❇️ما بر اساس مزاج شناسی، با توجه به این صفتی که خداوند برای حضرت ابراهیم بیان می‌کند، در این آیه تشخیص می‌دهیم که مزاج حضرت ابراهیم به صورت« گرم و تر» بوده. ✅ و افرادی که مزاجشان گرم و تر هست صبر و حلم بیشتری دارند و به راحتی عصبانی نمی‌شوند، و جزء یکی از ویژگی‌های مهم خیلی از انبیاء ما است. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🔴نکاتی از جزء یازدهم 🌿آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه ✨یکی از آیات معروف قرآن که معروف است به آیه «نَفْــــر» ❇️واجب است پس بر عده ای و گروهی از مردم بروند و متخصص در امر دین بشوند. 🔆تفقه یعنی ادراک صحیح و عمیق، درک درست از دین پیدا کنند، بعد برگردند به سمت قوم خودشان آنها را انذار بدهند. ♻️انگار کسی که درس دین را می‌خواند، عالم دینی می‌شود، وظیفه اش این است که برود به سمت قوم خودش، استان و شهر و دیار خودش آنها را انذار بدهد. ✳️ انذار مهمترین امر اولیا بوده و اینجا هم خداوند می فرماید، مهمترین ویژگی علمایی که جانشینان انبیا هستند و همان وظیفه‌ای که آنها داشتند را باید مراعات کند، که همان انذار دادن است. 🔰لذا سبک تربیتی که خداوند مدنظرش هست، که تربیتی انذاری است. انسان در طول تربیت، انذار را بیشتر باید داشته باشد تا تبشیر. اصطلاحا ما می‌گوییم که، انسان باید حواسش باشد چون نفس انسانی برای رام کردنش گاهی اوقات نیاز به تحدید هاست (نه تهدید) تقبیح و تنبیه نیاز دارد، تنبه و اگاهی نیاز دارد. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🔴نکاتی از جزء یازدهم 🌿آیه ۵ سوره مبارکه یونس 🌜☀️خداوند یکی از نعمت‌های مهمش آفرینش خورشید و ماه است. 🌛اما در رابطه به ماه که می رسد می‌فرماید برای ماه جایگاه‌ها و منازلی قرار داده شده، که معمولاً طبق تعریف منجمین ۲۸ منزل برای قمر در آسمان وجود دارد. 🌗در هر شرایطی و وضعیتی که ماه قرار می گیرد، اتفاق مهمی برای زمین و برای زمینیان رخ می‌دهد. 🌎✨ارتباط تنگاتنگی بین زمین و آسمان است. 🌙اینجا قرآن می‌فرماید محاسبات زندگی خود را بر اساس قمر قرار بدهید، ▫️اگر از شما بپرسند چند سالتان است!؟ ملاک تان سن قمری باشد. ▫️اگر می‌خواهید حقوقی را به کسی بدهید باید ملاک تان ماه قمری باشد. ▫️اگر می خواهید میزانی را برای محاسبه، شمارش و اندازه گیری قرار دهید ملاکتان ماه قمری باشد. 🌔آنچه که برکت،عظمت و اسراری در ان نهفته است، این است که محاسبات روزانه و سالانه ماه قمری باشد نه شمسی. (البته شمسی هم اتفاق می‌افتد اما آن اسراری که در محاسبات قمری هست در محاسبات شمسی وجود ندارد) ❇️لذا اگر ابتدای سال را از ما بپرسند، از نگاه قرآن ابتدای سال ما محرم است، نه از عید نوروز. 🔅درسته موقع شکوفایی زمین و زمان است اما شروع قمری برای محاسبات ارزش بیشتری دارد. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 🔴نکاتی از جزء یازدهم 🌿آیه ۸۱ سوره مبارکه یونس آیا سحر واقعیت دارد یا نه؟! بله واقعیت دارد. ▪️وقتی سحر اتفاق می افتد، باید از راه خودش باطل کرد. ▪️یکی از آیاتی که در ابطال سحر خیلی کمک می‌کند، برای افرادی که درگیر این بلا شدند، همین آیه ۸۱ است. 🔅 که این را بنویسند و همراه خودشان داشته باشند، برای دفع بلا و سحر بسیار کمک می کند. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
عزیز.mp3
7.25M
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ شرح اسماء الله الحسنی ✅ اسم جلاله عزیز
تقریر شرح اسم جلاله عزیز.pdf
671.3K
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ تقریر شرح اسماء الله الحسنی ✅ اسم جلاله عزیز 🍃 توسط یکی از اعضای محترم فعال کلاس
ان شاءالله راس ساعت ۲ بعد از ظهر جزء خوانی برگزار می گردد. ⭕️ دوستان بزرگوار، قبل از مراسم جزء خوانی به نکات مهم تفسیری جزء دوازدهم توجه فرمائید!
char3.mp3
383.5K
✅ کارگاه صوت و لحن ♻️ نغمه عجم۵ ( چهارگاه) ♻️ ترتیل سوره مبارکه مزمل،استاد پرهیزگار 🔰 نغمه عجم ترکیبی از نغمه ماهور و چهارگاه هست که البته لحن ماهور بیشتر نمایان است. 🔰 دوستان عزیز،الحان را تمرین کنید و ابتدا سعی کنید به نحو شایسته تقلید کنید.
🔵 تاثیر متقابل فکر و عمل ♨️مادیت عملی و اخلاقی در نهایت منجر به مادیت اعتقادی میشود / خداشناسي، جوّ روحي و عملي مساعدي لازم دارد. 🔰استاد شهید مطهری 🔅همانطور که مادّيت اعتقادي منجر به مادّيت اخلاقي مي‌‌‌‌‌شود، مادّيت عملي و اخلاقي نيز در نهايت امر منجر به مادّيت اعتقادي مي‌‌‌‌‌شود؛ يعني همان طور که فکر و انديشه بر روي اخلاق و عمل اثر مي‌‌‌‌‌گذارد، اخلاق و عمل نيز روي فکر و اعتقاد و انديشه اثر مي‌‌‌‌‌گذارد. 🔅ممکن است سؤال شود چه رابطه‌‌‌‌‌اي ما بين عمل و فکر هست؟ مسأله فکر از مسأله عمل مجزّاست. ممکن است انسان جوري فکر کند و نظام فکري‌‌‌‌‌اش ثابت بماند، امّا عمل و اخلاقش مطابق آن نباشد و به نحو ديگري سير کند. 🔅جواب اين است که ايمان و اعتقاد، يک فکر مجرّد و خشک نيست که گوشه‌‌‌‌‌اي از ذهن را اشغال کند و با ساير قسمتهاي هستي انسان سر و کاري نداشته باشد. در بين افکار انسان، افکار بي‌‌‌‌‌ارتباط به عمل، بسيار است، مانند افکار و اطّلاعات رياضي انسان و قسمتهاي بسياري از اطّلاعات طبيعي و يا جغرافيايي. امّا بعضي از افکار است که وقتي در انسان پيدا شد، به حکم اينکه با سرنوشت انسان پيوند دارد، مي‌‌‌‌‌خواهد بر سراسر وجود انساني تسلّط يابد و همه را در قبضه خويش قرار دهد؛ هنگامي که پيدا مي‌‌‌‌‌شود، زنجيروار يک عدّه انديشه‌‌‌‌‌هاي ديگري را به دنبال خويش مي‌‌‌‌‌آورد و خطّ مشي انسان را عوض مي‌‌‌‌‌کند. ... مسأله خدا عيناً همان «الف» مکتبي است که انسان وقتي گفت، بلافاصله بعدش بايد بگويد «ب» و به ترتيب ساير الفباي معرفت به دنبال آن. 🔅انسان وقتي خدا را پذيرفت بايد بپذيرد که خدا عالم السّرّ و الخفيات است، قادر مطلق است، حکيم علي الاطلاق است، عبث و بيهوده درکار او وجود ندارد؛ پس، از خلقت انسان نيز هدف و غرضي درکار است و بيهوده نيست. قهراً اين فکر به دنبال مي‌‌‌‌‌آيد: آيا زندگي انسان به همين حيات و زندگي محدود است و يا اينکه انسان تکليف و وظيفه ديگري دارد؟ آيا آن که انسان را آفريده است، وظيفه‌‌‌‌‌اي را هم به عهده او گذاشته است يا اينکه نگذاشته است؟ و اگر وظيفه‌‌‌‌‌اي هست، آن وظيفه چيست و چگونه بايد رفتار کرد؟ 🔅اين است «الفي» که تا آخر گريبان انسان را رها نمي‌‌‌‌‌کند، مگر اينکه سراپاي زندگي خود را تسليم اين «الف» کند؛ يعني اين خطّ سيري است که «الف خدا» براي انسان معين مي‌‌‌‌‌کند. 🔅روي اين حساب است که خداشناسي، جوّ روحي و عملي مساعدي لازم دارد و اگر جوّ روحي و عملي مساعدي نبود، همان ريشه اصلي نيز خشک مي‌‌‌‌‌گردد؛ همچون بذري که در زميني افشانده مي‌‌‌‌‌شود که اگر محيط مساعد نباشد فاسد مي‌‌‌‌‌گردد و از بين مي‌‌‌‌‌رود. 🔅توحيد اقتضا مي‌‌‌‌‌کند يک زمينه آماده روحي را براي تعالي. توحيد مقتضي تعالي روحي است؛ مي‌‌‌‌‌خواهد روح را برتري دهد و با هدفهاي حيات و خلقت سازگاري دهد و به همين جهت در قرآن کريم همه سخن از قابليت و پاکي و استعداد است؛ مي‌‌‌‌‌گويد: «هدي للمتّقين» هدايت است براي پرهيزکاران. «لتنذر به من کان حيا» قرآن براي اين است که تو به وسيله آن زنده‌‌‌‌‌ها را اعلام خطر کني. 🔅از طرف ديگر، عصيانهاي اخلاقي و عملي، روح را از آن مقام قدس والا تنزّل مي‌‌‌‌‌دهند و لذا اين فکر و آن عمل دو نيروي متضاد با يکديگرند. نه تنها در مفاهيم مقدّس مذهبي مطلب اينچنين است، بلکه در تمام مفاهيم مقدّس، ولو غير مذهبي، مطلب به همين منوال است. شرافت و شهامت و شجاعت‌‌‌‌‌ روح در همه کس رشد نمي‌‌‌‌‌کند. عزّت و آزادگي و عدالتخواهي و خيرخواه بشر بودن در همه کس رشد ندارد. در انسان شهوتران و عياش، اينها رو به زبوني و فرسودگي مي‌‌‌‌‌روند؛ در انسان از خود گذشته و از تن رهيده رشد مي‌‌‌‌‌کنند، و لذا در آنجا که انسان به شهوت و عيش و نوش گراييده است، همه سجاياي انساني مرده است و انسان در لجن سيئات اخلاقي فرو رفته است و بدان سبب جامعه و انسانها در راه سقوط مي‌‌‌‌‌افتند. 📚علل گرایش به مادیگری