💠 ریشه های شناخت خدا | جلسه هفتم 💠
🎙️فایل صوتی
#سوالات_کلیدی:
❓تفاوت میان کلمهٔتامه و کلمهٔکامله چیست؟
❓آیا وقتی گفته میشود "خداوند از این کار خوشحال یا ناراحت شد" خوشحال شدن خداوند به معنای تغییر در ذات اوست؟
❓نوراول چگونه هم مستور و مخفی بود و هم مستور نبود؟
❓اسمالله به چه گویند؟ اسماءحسنیالهی چه هستند؟
❓حقیقت دین خدا در عالم چیست؟
#جملات_کلیدی:
🔹عقل مخلوق است و هر مخلوقی محدود است، لذا عقل نیز محدود است و حجیت آن در محدودهٔ خودش میباشد.
🔹اگر چیزی مافوق عقل بود، نباید از عقل انتظار داشته باشیم آن را درک کند.
🔹ما به وسیله عقل به صدق انبیاء و اهلبیت صلواتاللهعلیهم پی میبریم.
امامصادق صلواتاللهعليه فرمودند: خدا به شما عقل داده تا صادقعَلَیالله را از کاذبعَلَیالله بشناسید.
🔹هنگامیکه حجت خدا را به وسیله عقل شناختیم و وارد شریعت شدیم بازهم نباید عقل را کنار بگذاریم؛ البته منظور این نیست که با عقل خودمان قانونگذاری کنیم! چون قانونگذاری مافوق عقل است و نیز دین خدا با عقل سنجیده نمیشود و مافوق عقل است.
🔹هر دستوری که حضرتحق میدهد برخاسته از تکوین و هستی است و احاطه بر این هستی کار هر مخلوقی نیست! بلکه کار کسانی است که از ابتدای خلقت بودهاند و ارکان توحیدند و شاهد بر خلقت بودهاند؛ لذا میبینیم خدا امر تشریع و دین و امر قانونگذاری را به رسولالله و اهلبیت صلواتاللهعلیهم میسپارد؛ یعنی خودشان جعل حکم میکنند چراکه خداوند آنها را کامل خلق کرده و همان را انجام میدهند که دقیقا حضرت حق میخواهد: فَفَوَّضَ إِلَیْهِ دِینَهُ
🔹مَنْ فَكَّرَ فِی ذَاتِ اللَّهِ تَزَنْدَقَ
فیلسوف و عارف میگوید این حدیث را برای شما گفتهاند نه برای من که عقل کل و عارف به باطنها هستم! جالب این است که خود روایت اینگونه است که تیز پرواز ترین عقول و وهم ها به او نمیرسد و اصلا خطاب روایت به مدعیان عقل است!
🔹ممکن است مخلوق با توجه به مخلوقیت خودش(اینکه نبودم و بود شدم و...) معرفت خدا را برای خودش ظاهر کند: لَقَدْ تَجَلَّی اللَّهُ لِخَلْقِهِ، اما هیچگاه حقیقت خداوند ظاهر نمیشود.
🔹در فرهنگ فلاسفه اصلاً خالق و مخلوق وجود ندارد بلکه فقط علت و معلول است. اما چون در قرآن لفظ خالق و مخلوق آمده، به کار میبرند ولی توضیحشان فقط علت و معلول است.
ما میگوییم رابطهٔ بین خالق و مخلوق، علت و معلول هست اما علت و معلول عرفی نه فلسفی! علت و معلولی که در فلسفه گفته میشود اشکالات اساسی و فراوان دارد.
🔹اهلبیت صلواتاللهعلیهم ظهور و مظهر پروردگار نیستند(بلکه ظهور و مظهر اسم او هستند) زیرا ظهور به هر طریقی دگرگونی است و اگر دگرگونی در خدا جاری شود، خدا از خدایی ساقط میشود. ارکان توحید خداوند یعنی "ارکان اقرار به وحدانیت او".
🔹 معرفةاللهی که برای ما حاصل میشود سه مرحله دارد: یکی مربوط به مغز است. یکی مربوط به قلب است. دیگری هم مربوط به رؤیت قلب است. این سه مرحله انعکاس همان کلمهٔ کامله و تامه در سلسلهٔ خلقت است که وقتی وارد عالم اسباب میشود شکل سببی-مسببی خودش را پیدا میکند.
🔹وقتی گفته میشود اهلبیت صلواتاللهعلیهم ارکان توحیدند یعنی ارکان معرفةالله هستند و این سه بزرگوار کنار هم ساختمان شناخت خدا را شکل میدهند.
🔹در روایات ما تصریح شده که آن خلق اول خودش اسم بود. بعد وقتی ظهور پیدا میکند ظهور اسماء است. بعد ظهورِ در ظهور همین طور اسماء جاری میشود.
🔹اهلبیت صلواتاللهعلیهم قسم جلاله خوردند که ما اسماءحسنی پروردگاریم. ولیکن اسم الله غیر از الله است. اسم همواره غیر از مسمّی است.
🔹آن نور اول، اسم است، حقیقت امام است، آیةاللهالعظمی است، کلماتالله است. دین ما از آنجا شروع میشود. با اهلبیت صلواتاللهعلیهم شروع میشود و با ایشان هم ادامه پیدا میکند.
🔹خود امام اسم الله است؛ نه اینکه اسم امام اسم خدا باشد! اسم امام، اسمِ اسم خداست. اگر اسم الاسم با اسم اشتباه گرفته شود کفر میشود!
البته اسمِ اسم هم برگرفته از اسم است. علی مشتق از اعلی میشود.
🔹حقیقت امیرالمؤمنین اسمالله است که دلالت و حکایت بر الله میکند. به تمام حقیقتش او را میشناسد (چون حقیقت شناخت است) و نیز او را میشناساند. لذا اهلبیت صلواتاللهعلیهم فرمودند: لَوْلَانَا مَا عُرِفَ اللَّهُ اگر ما نبودیم، خدا شناخته نمیشد؛ چون تمام معرفةالله اینجاست. بقیه هم که بعد از ما خلق شدند اگر به ما وصل نشوند غیر از ما چیزی نیست. لذا خدا شناخته نمیشود.
🔹باطن دین و تمام دین امیرالمومنین است؛ لذا انسان اگر با قلب خود به آن حقیقت وصل شد آن حقیقت در او هم جاری شده نورانی میشود، انسان هیچگاه دین نمیشود بلکه دیندار میشود.
🔹حقیقت دین همان حقیقت نور اللهالاعظم و همان حقیقت شناخت اوست، یعنی معرفةالله، دینالله است.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
💠 ریشه های شناخت خدا | ادامهٔ جلسه هفتم
🎙️فایل صوتی
🔹نماز و روزه جزء دین است اما تعریف کردن دین با نماز و روزه صحیح نیست، دین فقط با حجت خدا توضیح داده میشود. اگر شخصی اصلا در ایین اسلام نباشد یا یک مسلمان فقط یک لحظه قلبش به قلب حجت زمان وصل شود و همان لحظه هم از دنیا برود، دینش کامل است و بهشت میرود ولو اینکه هیچ کدام از اعمال مانند نماز و روزه را انجام نداده باشد! احکام، ثمرات دین هستند اما خود دین یک حقیقت ثابت است. درحالیکه شریعت تغییر میکند.
@maktabvahy_fazel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️برنامه استودیویی🎙️
📕 موضوع: #ریشه_های_شناخت_خدا
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: هفتم
🕰 زمان: ماه رمضان 1445
🌎 مکان: کربلای معلی
👈👈👈👈 توضیحات
📡 لینک ویدئوی برنامه در یوتیوب
@maktabvahy_fazel
4_5911015321703028930.mp3
21.36M
🎙گزارش صوتی🎙
📕 موضوع: #شرح_زیارت_عاشورا
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: سوم
🕰 زمان: ماه صفر 1446
🌎 مکان: مشهد مقدس
🔸زیارت عاشورا و بیان چهارچوب تفکر و عقاید شیعه( زیارت عاشورا منشوری از عقاید شیعه )
🔸معنای تقربالیالله در زیارت عاشورا
🔸معنای اسم سلام در حوزهٔ حضرت حق [هوالسلام]
اولین مخلوق پروردگار سلام بود [ومنهالسلام]
قرب الی الله فقط با نیت، عقیده و رفتار صحیح صورت میگیرد[والیهیعودالسلام]
🔸وعدهٔ سلام در زمین
🔸درخواست رجعت با سلام دادن به اباعبدالله علیه السلام
@maktabvahy_fazel
اطلاعیه!
باتوجه به تشرّف استاد معظم حضرت آیةاللهفاضل به عتبات عالیات، عزیزانی که مایل به ارتباط با ایشان هستند میتوانند با شماره عراقی
009647867538598
تماس حاصل نموده و هماهنگ کنند.
زیارت عاشورا 4.mp3
20.25M
🎙گزارش صوتی🎙
📕 موضوع: #شرح_زیارت_عاشورا
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: چهارم
🕰 زمان: ماه صفر 1446
🌎 مکان: مشهد مقدس
🔸وعدهٔ سلام بعد از اخذ میثاق داده شده
🔸سلام دعایی است برای رجعت
🔸توضیح "یابنرسولالله"
🔸وجه برادری مؤمنین در تکوین
🔸تفاوت وجه پدری "اباعبدالله" و "أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ" (صلواتاللهعلیهماجمعین)
@maktabvahy_fazel
شب_بنجم_دهه_اول_صفر_زیلرت_عاشورا1.mp3
24.39M
🎙گزارش صوتی🎙
📕 موضوع: #شرح_زیارت_عاشورا
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: پنجم
🕰 زمان: ماه صفر 1446
🌎 مکان: مشهد مقدس
🔸توضیح بیشتر کنیهٔ "اباعبدالله"
🔸اعتقاد به "السلامعلیکیابنرسولالله" ریشهای و مهم است
🔸عدم اعتقاد به سیادت از سوی مادر، از آثار تبلیغات بنیامیه و بنیعباس است
@maktabvahy_fazel
💠 ریشه های شناخت خدا | جلسه هشتم 💠
🎙فایل صوتی
#سوالات_کلیدی:
❓ ارتباط بین خداوند و نور اول که مخلوق اوست، چگونه و از چه سنخی میباشد؟
❓ ارتباط بین خالق و مخلوق چیست؟ کل و جزء است؟ عینیت است؟ یا تباین؟
❓ منظور از [الظاهر هو الله] در حدیث اول باب اسماء اصولکافی چیست؟
❓ آیا حقیقت اسمای الهی برای ما قابل درک است؟
❓ آیا معرفتی که رسولالله صلیاللهعلیهوآله نسبت به امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه دارد با معرفتی که آن حضرت نسبت به خداوند دارد دو نوع است یا از یک جنس است؟
❓ منظور از تجلی در آیه شریفه ...فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ... چیست؟
#جملات_کلیدی:
🔹 نور اول اسمالله است. اسم همواره دلالت بر مسمّی میکند. همچنین همواره اسم غیر از مسمّی میباشد.
🔹 اسمالله به طور پی در پی ظهور داده شده و شکوفا میشود و به ترتیب اسماء از آن خارج میشود.
🔹 نور اول یک حقیقت یکپارچه است؛ یعنی هنوز جزء جزء نشده است اما بر خلاف حقیقت خدا، اقتضای جزء جزء شدن را دارد.
🔹 نور اول به تمام معنی مسبوق به عدم خود بوده است (سابقهٔ عدمی دارد).
🔹 بین نور اول و خداوند، حقیقت ثالثی وجود ندارد؛ لذا تمام نیاز این نور فقط به خداوند است.
🔹 خلقت اهلبیت علیهم السلام از نور اول، خلقت ظهوری است؛ فلذا واسطه و حجابی ایجاد نمیشود و آنها جنبالله هستند.
به عبارت دیگر؛ بین اهلبیت صلواتاللهعلیهم و خداوند ثالثی نیست همانطور که بین نور اول و خدا واسطهای نبود.
🔹 حجاب بین اهلبیت عصمتوطهارت صلواتاللهعلیهم و حضرت حق، فقط خود اهلبیت هستند؛ یعنی مخلوقیتشان است که آنان را از خالق جدا میکند.
🔹 در سلسلهٔ خلقت، اهلبیت صلواتاللهعلیهم در هر عالمی که قرار میگیرند و حجاب آن عالم را میپذیرند، حالت جنباللهی آنها حفظ میشود.
🔹 ارتباط اهلبیت صلواتاللهعلیهم با خداوند فقیر و غنی است، مخلوق و خالق است، مملوک و مالک است. ارتباط در ذات نیست!
🔹 اهلبیت صلواتاللهعلیهم در هر عالمی قرار بگیرند، نیازمند خدا هستند و نیازمند غیر او نیستند، این حقیقتقربالله است.
🔹 ورود حقیقت نورانی اهلبیت صلواتاللهعلیهم در حجاب های مخصوص هر عالم مانند لباس بشری، پذیرش آنها میباشد؛ نه عجز آنان!
🔹 ارتباط بین خالق و مخلوق بعد از خلق کردن از بین نمیرود! خداوند آنچه را خلق و ایجاد کرده است حفظ میکند؛ بنابراین این نیاز مخلوق به خالق دائمی است.
🔹 اهلبیت صلواتاللهعلیهم تماماً نیازمند رب العالمین هستند. به غیر خداوند هم نیاز ندارند چون سایر مخلوقات مادون آنها هستند و اگر هم نیازی(مانند آب و غذا و...) حاصل شده، خودشان پذیرفته اند و از روی عجزشان نیست.
🔹 چند توصیه در مواجهه با آیات و روایات:
1- به همهٔ ترجمه های قرآنی و روایی ارائه شده نمیتوان اعتماد کرد.
2- در هر موضوعی با یک روایت نباید به قطعیت برسیم؛ بلکه باید تمام روایات آن موضوع را با تلاش و توسل جمع کرده و سپس سعی در فهم کلام معصوم کنیم.
3- بسیاری از روایات تقطیع شده، مفهوم مدنظر امام را برای ما حاصل نمیکند؛ یعنی عبارت باید در متن روایت معنی شود.
🔹 از مجموع روایات بهدست میآید که نور اول، اسم "هو" است. "هاء" اشاره به ثبوت آن و "واو" اشاره به غیبت آن دارد.
🔹 تمام مخلوقات قابلیت مورد درک واقع شدن را دارند اما هیچگاه مخلوق پایین تر مخلوق بالاتر از خود را درک نمیکند. حقیقت خالق نیز اصلاً برای مخلوق قابلیت ادراک ندارد.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel