eitaa logo
محمدامین نخعی
13.5هزار دنبال‌کننده
284 عکس
189 ویدیو
7 فایل
یک طلبۀ معمولی استاد دوره «روایت انسان» علاقه مند به «تربیت تمدنی» راه ارتباطی و تعامل با کانال👇 @Na_Pasokhgoo 📎آدرس کانال تلگرام https://t.me/maminnakhaei
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 🔴 کمی تأمل درباره هیات کودک و نوجوان مقدمه: اعتقاد کامل دارم که یکی از مهمترین تکنولوژی های فرهنگی تشیع، «هیأت» است؛ در این مورد هیچ تردیدی ندارم! از طرفی اقبال کم و بیش مومنین به هیات های کودک و نوجوان یک اتفاق بسیار مبارک است! اصلا در همین حد که کودک جدی گرفته می‌شود و در حاشیه هیات‌ها نهایتا در یک مهد کودک😞 نگهداری نمی‌شوند، واقعا خودش حرکتی رو به جلو است. چند نکته👇 1⃣ خلاقیت مهمترین کار یک فعال عرصه کودک و نوجوان است؛ قبل از هر اقدامی باید برای طراحی هیات کودک و نوجوان، نسبت به فرم و محتوای هیات بزرگسالان بداهت زدایی شود. (این همانی ممنوع‼️) مثلاً هیات بزرگسالان منبر دارد، آیا هیات کودک هم باید مانند هیات بزرگترها منبر داشته باشد؟! اگر پاسخ تان مثبت است، پس: آیا نحوه ارائه مطلب، جای نشستن سخنران و تزیینات و ... هم باید مثل هیات عمومی باشد؟🧐 مثل برخی هیات های بزرگ که چند ساعت قبل از مراسم عمومی، در همان مکان باهمان تزیینات و کیفیت، هیات کودکان را برگزار می‌کنند.😞 نهایت تغییری که ایجاد می‌کنند این است که سخنران بیشتر قصه می‌گوید و چند مرتبه بجای اینکه بگوید آقایان و خانم ها میگوید بچه‌ها!😞 2⃣ معمولا من و شما خودمان تصمیم میگیریم بیاییم هیات، بعد راه می افتیم سمت هیات و یک جایی را پیدا می‌کنیم و بصورت کاملا نجیبانه به سخنرانی گوش می‌دهیم و عزاداری میکنیم و تمام! واقعا یک کودک وقتی این صحنه مودبانه ما را میبیند، باخودش چه فکری میکند؟ کودک به طور طبیعی سخت اش است که مدتی طولانی یک جا بنشیند و به سخنرانی گوش بدهد، دوست دارد حرف بزند(ارائه تعاملی)، با بغل دستی خودش صحبت کند، ورجه ورجه کند و ...‌😃 3⃣ مسأله جامعه هم سالان برای کودک و نوجوان بسیار مهم است؛ بطوری که اگر یک کودکی وارد هیاتی شود که چند گروه همسال با هم دوست هستند و این طفل معصوم تک افتاده باشد، شما بهترین سخنران و مداح را هم داشته باشید، این کودک در طول هیات بیشتر زجر خواهد کشید! مخصوصا اگر بابا و مامان مدام اصرار کنند که باید بروی هیات و تو چی ات از بچه فلانی کمتر است که نمیری؟! 4⃣ مداحی و روضه خوانی برای یک هیات کودک و نوجوان چطور باشد⁉️🤔 در یک هیات عمومی مداح هیات یک ذکر مصیبتی از اهل بیت می‌کند و اشکی می‌گیرد و شعری می‌خواند و بعد سینه زنی و دعا... در واقع اجرا باید منظم و نجیبانه باشد؛ کسی در روضه و مداحی نپرد؛ مداح و روضه خوان نباید چند نفری مداحی را اجرا کنند؛ مداح حتما یک نفر باشد با صدای خوب و اجرای تمیز و بدون تپق!! 🔺اما در هیات کودک و نوجوان چطور؟ همان دست فرمان را برویم؟ اساسا کودک و نوجوان از این اجرا خوشش می آید یا فرم دیگری را باید خلق کرد؟!🤔 5⃣ اگر ایده پردازی و اجرای هیات‌های عمومی بر عهده آقایان است، احتمالا در هیات‌های کودک و نوجوان باید از مشورت خانم ها به شدت بهره برد. به نظرم خانم ها در این زمینه به طور طبیعی قدرتمند‌ترند. 6⃣ مسئولیت های موجود در یک هیأت کودک و نوجوان چگونه باید توزیع شود؟ آیا مثل هیأت بزرگسالان، یک عده بزرگتر وظیفه تدارکات و انتظامات و اجرای هیأت را برعهده داشته باشند و کودکان فقط شرکت کننده باشند؟؟ یا اینکه می شود مسئولیت های برگزاری هیأت، تدارکات، انتظامات و پخش پذیرایی و... را هم به خود کودکان سپرد و بزرگترها فقط وظیفه هدایت و راهبری را برعهده داشته باشند؟! 7⃣ برخی فرم ها در هیات‌های بزرگسالان یا غیر قابل اجراست یا در نگاه سنتی و رسمی «نچسب!!» به حساب می آید؛ اما برای یک هیات کودک و نوجوان مثل نان شب واجب است. ✅مثلاً اینکه هیات سرود جمعی خاص دارد، یک اسم ‌و تکه کلام یا شعار بخصوصی دارد و... 🔺بنابر این از سرودهای دسته جمعی نوجوانانه غافل نشویم!! جمع خوانی های هیأت های نوجوانان، بستر خوبی برای ایجاد هویت جمعی و شور و حماسه در کودکان و نوجوانان است! مخصوصا اگر محتوا و فرم سرودها با فکر و تامل تولید شده باشد و محتواهای متناسب با سنین نوجوانان درونش به کار رفته باشد! https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
نظام طبقاتی در آموزش و پرورش.mp3
40.6M
✍️ تحلیلی کوتاه از آمار نگران کننده ورودی های کنکور به آماری که در این پست می‌بینید نگاه کنید... 🔔 چرا باید از این آمار نگران بود؟ 🔔 این آمار چه آینده احتمالی را پیش روی ما قرار میدهد؟! ✅سهم مدارس و دهک‌های مختلف از رتبه‌‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور: 🔻دهک اول، دوم و سوم (کم‌برخوردار): ۲ درصد 🔻دهک ۸، ۹ و ۱۰ (برخوردارترین): ۸۰ درصد 🔻دهک اول (ضعیف‌ترین): ۲ دهم درصد 🔻دهک دهم (ثروتمندترین) ۴۸ درصد 🔹مدارس دولتی: ۲.۳ درصد 🔹مدارس غیردولتی: ۸۰ درصد 👇در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی: 🔹دهک اول: ۱.۳ درصد 🔹دهک ۸ و ۹ و ۱۰: ۸۶ درصد 👇در برق شریف: 🔹دهک محروم، ۱ و ۲ و۳: صفر درصد 🔹دهک ۸، ۹ و ۱۰: ۸۷ درصد 🔹دهک دهم: ۶۰ درصد 👇در رشته روانشناسی 🔹دهک محروم: ۲.۹ درصد 🔹دهک مرفه: ۸۰.۴ درصد 🔹این آمار را کبکانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده است! https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
11.mp3
40.85M
🎙️ نقش کلمات (علیهم السلام) پرداخت روایت انسان گونه ای از حوادث کربلا https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
33.mp3
38.95M
🎙️ عاشقانه ی یک پدر با پسرش پرداخت روایت انسان گونه ای از حوادث کربلا https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
2_01.mp3
37.24M
🎙️ روایت یک بانوی تاریخ ساز در کربلا که حسین(علیه السلام) خیلی دوستش داشت... پرداخت روایت انسان گونه ای از حوادث کربلا https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
55.mp3
46.01M
🎙️ پشت پرده عاشورا چه کسانی قرار دارند؟ به همراه روایتی از آنچه در شب و روز عاشورا بر اهل بیت گذشت... پرداخت روایت انسان گونه ای از حوادث کربلا https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
اصلا برای انتشار و مشارکت در اقامه عزا این محتوا تولید شده است. و انتشار آن نه تنها بلا اشکال است بلکه موجب خوشحالی ماست
4_5911507662394099070.mp3
12.58M
🎙️ سلوک با حسین روایتی از مقتل، روز عاشورا مقتل خوانی سنت حسنه ای است که شایسته است اقلا سالی یکبار شب و روز عاشورا مومنین به آن اهتمام داشته باشند https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
◼️ بگو بدانم پدرم را سیراب کرده‌اند یا نه... صالح بن عبدالله یهودی گوید: در وقت آتش زدن خیمه ها در اطراف صحرا نظر می‌کردم. دختری کوچک به نظر آوردم که گوشه جامه‌اش آتش گرفته بود. سراسیمه در آن بیابان به اطراف می‌نگریست و از شدت بیم میلرزید و مانند ابر بهاری می‌گریست. مرا بر حالت او رحم آمده، به نزد او تاختم که آتش جامه‌اش را خاموش کنم. نزدیک شدم و گفتم: همان‌جا بايست. آن طفل بیچاره ایستاد. از اسب پیاده شدم، دیدم از ترس دوید به زیر شکم اسب و بر رکاب چسبید. دلم به درد آمد آتش جامه‌اش را خاموش کردم. وقتیکه این مهربانی را دید، آب در چشمش حلقه زد و فرمود: ای مرد! لبهایم را می‌بینی که از آتش عطش کبود شده؟ تو می‌توانی جرعه ای آب به کام تشنه‌ام برسانی! از شنیدن این کلام رقّت تمام برای من دست داده؛ ظرف آبی گرفته به او دادم. دیدم آب را گرفته قبل از آشامیدن آهی از جگر کشید و آهسته آهسته رو به راه نهاد. پرسیدم عزم کجا داری که آهسته آهسته راه می‌سپاری؟ فرمود: خواهر کوچکتری دارم که از من تشنه تر است اجازه بده اول او را سیراب کنم. گفتم: نترس زمان منع آب گذشت؛ تو بنوش او را نیز سیراب خواهند کرد، گفت: ای مرد سوالی دارم! گفتم: بگو! گفت: پدرم در وقت عزم میدان بسیار تشنه بود، آیا سیرابش کردند و یا اینکه تشنه کام او را کشتند؟ گفتم: نه. والله تا دم آخر می‌گفت: اُسقونِی شَربَةً مِنَ الْماءِ ▪️ به من کمی آب دهید!!. اما کسی آبش نداد بلکه جوابش را نیز ندادند و با لب تشنه و شکم گرسنه او را کشتند. وقتی که این سخن را از من شنید آب را سرازیر گردانید وظرف آب را به من داد و گفت: اکنون که پدرم تشنه جان داده، من هم آب نخواهم خورد. دیدم از تشنگی مشرف به هلاکت است، با تهدید، آبی بر او خورانیدم اما از یاد تشنگی پدرش آبی نخورد همین قدر که لبهایش را تر نمود و قطره‌ای از آن به حلقش نرسید و با ناله و زاری بر حال پدرش میگریست. در آن حال زن بلند قامتی فریاد زد: ای دختر برادرم!کجایی که از عمه و خواهران جدایی؟ دختر از شنیدن صدای آن زن مضطر، مانند طفلی که خود را به دامان مادر پندارد خود را به دامان او انداخت و گریه درونش را عیان ساخت و هق هق گریه‌اش بلند شد. 📚بحر المصائب ج۵ ص۳۴۶ https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
30.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️◾ مقتل مصور گاهی مداحی ها را انگار به بعضی الهام کرده اند ... یک عالمه خلاقیت در فرم و محتوا با آهنگ بجا و اجرای عالی... در ضمن تصویری از بعد از ظهر عاشورا را ماهرانه ترسیم کرده است. https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. دخترک تاب نیاورد، جلو آمد و با صدای کودکانه اش گفت: میشه، ای شمر!! که امسال سرش را نبری؟... بقیه اش بدون شرح است باید ببینیش... https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
. ✍️ دو قرائت از نقش اجتماعی زنان در زمان امام حسین و قیام کربلا الف : قرائت نهاد خلافت و خصوصا بنی امیه ب: قرائت اسلام اصیل و خصوصا حضرت زینب ◼️◾ در همین راستا با حجت‌الاسلام محمد امین نخعی، پژوهشگر حوزه دین، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید: http://imna.ir/x7LJZ https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رویداد گفتگو محور «جنگ روایت‌ها» گفتگوی محمدرضا جوان آراسته با: 🔻محمدرضا شهبازی با موضوع «روایت معمولی» ⏰چهارشنبه ۱۱ مرداد - ساعت ۲۱ 🔻محمدامین نخعی با موضوع «روایت انسان» ⏰پنجشنبه ۱۲ مرداد - ساعت ۲۱ 🔻منصوره مصطفی‌زاده با موضوع «روایت و ارتباط بین نسل‌ها» ⏰جمعه ۱۳ مرداد - ساعت ۲۱ 🔻حمیدرضا قادری با موضوع «روایت و حقیقت » ⏰شنبه ۱۴ مرداد - ساعت ۲۱ 🔻پرستو عسکرنجاد با موضوع «انیمیشن روایت‌ساز» ⏰یکشنبه ۱۵ مرداد - ساعت ۲۱ 📺پخش در صفحه اینستاگرام مدرسه مبنا 🆔از طریق این لینک، اینستاگرام مبنا را دنبال کنید. https://instagram.com/mabna.school?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
قدیم وقتی در ایام محرم و عاشورا توی هر شهری که گذرت می افتاد، یک سبک خاص عزاداری و نوحه خوانی وجود داشت که مال همان منطقه و شهر بود. اما امروزه در بیشتر مناطق سبک های خاص سنتی عزاداری منسوخ شده و فقط یک مدل خاص و یک سبک خاص رایج است. شما با کدام سبک عزاداری‌ها بیشتر ارتباط برقرار می‌کنید، سبک‌های بومی و سنتی خودتان یا سبک‌های همه گیر شده؟؟ به نظر شما آیا این یکسان سازی مدل های عزاداری و مداحی کار درستی است⁉️ آیدی پاسخگو ⬅️ @Na_Pasokhgoo https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه ای از سبک و سیاق عزاداری های قدیم و سبک هیأت های جدید شما با کدامش بیشتر خاطره دارید؟!🧐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. یکی از سئوالات سختی که میشه از من پرسید این سئواله که روایت انسان چیه ؟ از اون بدتر اینه که بگن: یک دوره تاریخیه!! یعنی هر آنچه در تولید دنبالش بودیم را به یک کلمه کلیشه ای به نام تاریخ تقلیل بدهند. این تیزر تقریبا پاسخ مناسب برای سئوال سخت «روایت انسان چیه؟» ساخته شده ببینید و ببینانید ...😅 https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
خب... درباره بحث دیروزمون (عزاداری سنتی یا جدید) نظرات خیلی متفاوتی برامون ارسال شده خیلی ها گفته بودند عزاداری های سنتی و قدیمی دارای نقطه ضعف هاییه... بخاطر همینم باید سراغ سبک عزاداری جدید بریم.. داشتن نقطه ضعف کاملا درسته! اما سوالی که باید بهش فکر کرد اینه که اگه یه روش یا یه تکنولوژی دارای نقطه ضعف هایی بود، آیا باید کاملا اون روش رو نابود و محو کرد و سراغ روش دیگری رفت؟؟؟ یعنی آیا اون چهارچوب و قالب رو باید از ریشه دور انداخت و به سراغ یه چهارچوب دیگه رفت؟! یا اینکه باید تلاش کرد تا نقطه ضعف های اون چهارچوب رو برطرف کرد؟!🧐🤔
عزاداری با صفای یزدی ها رو حتما دیدید🖤 چقدر قشنگ توصیف کرده اند برامون
اینم نکته جالبی بود👌 توجه به خانواده محوری در هیأت ها و البته دوپس دوپسی نبودن🙄 📌پ.ن: قابل توجه مسئولین هیأت ها و مراسمات مذهبی؛ حواستون به تنوع مخاطبین تون باشه... (چه از لحاظ جنسیتی، چه از لحاظ سِنی) شاید بعدا فرصتی شد و درباره تفاوت هیأت های جنسیتی (هیأت های خانم ها و آقایان) هم صحبت کردیم...!
‌ 🔹هیأت های سنتی یا جدید؟ 🧐 از قدیم الایام یکی از مهم ترین خطوط انتقال معارف در جامعه مومنین، هیئت های مذهبی و تکیه های عزاداری بوده است. از آنجایی که هر منطقه و هر بومی شرایط فرهنگی و اقلیمی خاصی داشته، عناصر دخیل در خطوط انتقال معارف متفاوت بوده است. مثلا در مناطقی که فرهنگ غالب آنجا حماسه و دلیری بوده است، سبک قصه گویی و حتی سبک موسیقی اش هم متناسب با همان روح حماسه و دلیری شکل می‌گرفته است. سبک عزاداری و تکیه های عزا نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ یعنی هر منطقه ای متناسب با شرایط خاص فرهنگی و اقلیمی خودش، یک نوع سبک خاص عزاداری و مرثیه خوانی را داشته و همین مساله باعث می‌شد تا همیشه، جذابیت فرم و محتوای مرثیه ها برای مخاطبین حفظ شود!! کاملا طبیعی است که اگر آهنگ و محتوا و سبک ضرب آهنگ مرثیه ها و سبک و سیاق عزاداری متناسب با ذائقه فرهنگی و اقلیمی افراد باشد، بیشتر به روح و جانشان می نشیند. ✳️ این سبک های خاص عزاداری باعث می‌شد تا عامه مردم آن منطقه و اکثریت افرادِ آن بومِ محلی، با مجالس عزا و اشعار مرثیه و سبک عزاداری، ارتباط عمیق معنایی و عاطفی و روحی برقرار کنند! ⚠️ حالا به نظر شما امروزه که آن سبک های سنتی کم رنگ تر شده، آیا هنوز هم جذابیت های مجالس مذهبی برای عامه مردم یک منطقه وجود دارد یا اینکه هیأت های جدید مخاطبین خاص و شرکت کننده‌های خاص پیدا کرده اند⁉️🤔🤔 🆔 پاسخگو ⬅️@Na_Pasokhgoo 🗂پرونده هیأت های سنتی و جدید ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171
1_6065496415.mp3
29.21M
🔰فایل صوتی کامل گفتگوی آقای نخعی با آقای جوان آراسته 🔻 اهمیت روایت انسان در جنگ روایت‌ها https://eitaa.com/joinchat/995557609Cbefd88e171