#آشنایی با #منابع (۶)
درس خارج #فقه
📚📚📚📚📚📚📚📚👍👍👍
كتاب #المضاربة
شرحی است استدلالی، به زبان عربی، بر کتاب «المضاربة» از کتاب «العروة الوثقی» سید محمدکاظم طباطبایی یزدی.
تأليف
سید محمود #هاشمی_شاهرودی (زاده ۲۴ مرداد ۱۳۲۷ در نجف – درگذشته ۳ دی ۱۳۹۷ در تهران) سیاستمدار ایرانی زادهٔ عراق، از مراجع تقلید شیعه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس پیشین قوه قضائیه؛ رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه، عضو فقیه شورای نگهبان
https://wikinoor.ir/%D8%A8%D8%AD%D9%88%D8%AB_%D9%81%D9%8A_%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%82%D9%87%D8%8C_%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B6%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%A9
زبان: عربى
تعداد جلد: 1
ناشر: بنياد فقه و معارف اهل بيت
مكان چاپ: قم
سال چاپ: 1432 ق
متن کتاب مضاربه⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://lib.eshia.ir/12040/1/545
#معرفی #منابع درس
#خارج_اصول
#کِفایةالاصول کتابی است نوشته #آخوند خراسانی (درگذشته ۱۳۲۹ق)، حاوی یک دوره اصول فقه، به زبان عربی. آخوند خراسانی از شاگردان ملاهادی سبزواری، شیخ انصاری و میرزای شیرازی و از مراجع تقلید بوده است.
اشنایی بیشتر با اخوند خراسانی
https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85_%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C
کفایه از زمان تألیف تاکنون، متن درسی در سطح عالی و نیز محور بحث درسهای خارج اصول فقه حوزههای علمیه بوده است. ازاینرو حدود ۲۰۰ شرح، حاشیه و تعلیقه بر آن نوشته شده است. مطالب کتاب را بسیار دقیق و منظم توصیف کردهاند. کاربرد عبارتهای کوتاه برای بیان مفاهیم را هم از ویژگیهای ادبی کفایه دانستهاند.
متن کفایه الاصول مرحوم اخوند
تصحیح مؤسسه آل البیت
ناشرموسسه آل البیت
محل نشرقم
تاریخ نشر۱۴۰۹ق چاپ اول
متن کتاب ، جلد ۱ صفحه ۴۳۷⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://lib.eshia.ir/27004/1/437
#معرفی_منابع (۲)
#خارج_اصول
📚📚📚📚📚📚📚📚
#محاضرات فی اصول الفقه»،
اثر عربی آیة الله، شیخ محمد اسحاق #فیاض ، تقریرات درس خارج اصول فقه آیة الله، ابو القاسم #خویی میباشد
کتاب، با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در چهار جلد و هر جلد در چندین امر یا مبحث، ارائه شده است.
تنها چهار جلد از کتاب (شامل مباحث الفاظ)، منتشر شده است و مسائل عقلی و اصول عملیه علم اصول، به صورت مخطوط باقی مانده است
الناشر: مؤسسة إحياء آثار الإمام الخوئي قدّس سرّه
تاريخ النشر : ١٤٢٢ هـ.ق
نسخة غير مصححة
مبحث #تعارض و #تزاحم در جلد ۳
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://lib.eshia.ir/27874/3/521
#معرفی_منابع ۳
#درس_خارج_اصول
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
#اجود التقریرات
به زبان عربی ، تقریر درس خارج اصول آیة الله میرزا محمد حسین غروی #نایینی (۱۲۷۶- ۱۳۵۵ ق)، است که توسط حضرت آیة الله، سید ابو القاسم #خویی (۱۳۱۷- ۱۴۱۳ ق)، نگاشته شده است.
کتاب، حاصل تقریر آخرین دوره درس خارج اصول مرحوم نایینی است، لذا شامل آخرین نظریات دقیق و مبانی تاسیسی و متقن آن عالم اندیشمند میباشد و از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است و مورد توجه و استفاده فراوان اساتید و طلاب، در درسهای خارج اصول حوزه علمیه قم و نجف اشرف میباشد.
آیة الله، سید ابو القاسم خویی، نگارش این کتاب را از سال ۱۳۴۵ ق که سال شروع آخرین دوره درس خارج اصول مرحوم نایینی در نجف اشرف بوده، شروع کرده و در سال ۱۳۵۲ ق که سال پایان درس مزبور است، به پایان برده است.
کتاب، در دو جلد تنظیم شده است؛ جلد اول، حاوی یک مقدمه و پنج مقصد است و جلد دوم، مشتمل بر دو مقصد، یک خاتمه و یک تنبیه میباشد.
کتابفروشی مصطفوی: قم، چاپ: دوم
تاریخ انتشار: 1368ش
مبحث#تزاحم و #تعارض أجودالتقريرات
مرحوم خوئي، جلد : 2 صفحه : 501
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://lib.eshia.ir/10057/2/503
معرفی #منابع
درس #خارج_اصول (۵)
#منتهی_الدرایه
کتاب «منتهی الدرایة فی توضیح الکفایة»، در هشت جلد، به زبان عربی، توسط آیة الله، سید محمدجعفر جزائری #شوشتری مروج از اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف اشرف و از علمای مشهور منطقه خوزستان (۱۴۱۹ ق)، تالیف شده است.
این کتاب، در #شرح و توضیح عبارات و مطالب کتاب «#کفایة الاصول» نوشته محقق #خراسانی است و تعلیقههای متعددی نیز بر آن کتاب دارد.
آیة الله، سید محمدجعفر #مروج، تالیف این کتاب را در سال ۱۳۶۲ ق، در شهر نجف اشرف به پایان رسانیده است .
ناشر: انتشارات دار الکتاب جزایری.
نوبت چاپ: دوم.
سال انتشار: ۱۴۱۵ ق.
قطع: وزیری.
تعداد جلد: هشت جلد.
تعداد صفحات متن: ۵۲۷۷ صفحه.
تعداد صفحات فهرست: ۷۰ صفحه.
متن کتاب
http://lib.eshia.ir/13112/1/1
معرفی #منابع
درس #خارج_اصول ا (۷)
الفصول الغرویة فی الاصول الفقهیة،
تالیف محمد حسین بن محمد رحیم (عبد الرحیم) ایوان کیفی ورامینی اصفهانی
(متوفای بین ۱۲۵۴ تا ۱۲۶۱ قمری)
کتاب #فصول از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول کتاب؛ شامل مقدمه و مقاله اول است.
مقدمه؛ شامل مباحث تعریف علم اصول فقه، وضع، مجاز و حقیقت، حقیقت شرعی و متشرعه، صحیح و اعم و مشتق و تا صفحه ۶۲ میباشد.
مقاله اول؛ شامل مباحث صیغه امر، مقدمه واجب، مساله ضد، تقسیمات واجب (موقت و غیر موقت، کفائی و عینی)، اجزاء، نهی، اجتماع امر و نهی، مفهوم و منطوق ، مفهوم شرط ، وصف غایت، استثناء، عام و خاص ، مطلق و مقید ، مجمل و مبین و نسخ، و تا صفحه ۲۳۹ است.
قسمت دوم کتاب؛ شامل مقاله دوم و سوم است که مقاله دوم؛ شامل مباحث حجیت قرآن کریم حجیت اجماع، خبر واحد و حجیت فعل و تقریر و سکوت معصوم علیهالسّلام بوده و تا صفحه ۳۱۶ میباشد.
مقاله سوم: مبحث ادله عقلی است که شامل حسن و قبح عقلی، برائت، استصحاب، تقلید، مجتهد متجزی و مطلق و تعادل و تراجیح است.
اگر چه مؤلف در ابتدای کتاب این طور آورده است که «رتبته علی مقدمة و مقالات و خاتمة» ولی در کتاب عنوان خاتمة وجود ندارد، مگر این که مبحث تعادل و تراجیح را خاتمه کتاب بدانیم.
تقسیم بندی مطالب کتاب با عنوان «فصل» میباشد و شاید نام کتاب نیز بر اساس همین تقسیم بندی «الفصول» نامیده شده است. (چنان که تقسیم بندی مطالب در قوانین الاصول با عنوان «قانون» و در هدایة المسترشدین با عنوان «هدایة» است.)
ناشر: دار احياء العلوم الاسلاميه، قم چاپ: اول، 1404ق
متن کتاب فصول
http://lib.eshia.ir/13088/1/447
معرفی #منابع
درس #خارج _اصول (۶)
#عنایة_الاصول فی شرح کفایة الاصول
عنایة الاصول، تالیف سید مرتضی حسینی یزدی #فیروزآبادی، از علمای قرن حاضر و از دانشمندان و اساتید برجسته حوزههای علمیه نجف اشرف و قم (۱۴۰۹ ق).
این کتاب در شرح «#کفایة الاصول» #آخوند خراسانی است. مؤلف در این کتاب شرحی جامع از مطالب پیچیده و مشکل کفایه آورده است.
این کتاب از بهترین شرحهایی است که بر کفایه نگاشته شده و بسیار مورد توجه و عنایت طلاب و فضلای حوزههای علمیه قم و نجف قرار گرفته است
سید مرتضی حسینی فیروزآبادی- مؤلف کتاب- از شاگردان آیتالله میرزا ابوالحسن مشکینی و آیتالله حاج میرزا علی ایروانی، دو تن از شاگردان برجسته آخوند خراسانی بوده و خود نیز بیش از ۶ دوره کتاب کفایة الاصول را تدریس نموده و از اساتید برجسته حوزههای علمیه نجف اشرف و قم به شمار میآمد.
کتاب عنایة الاصول در ۶ جلد است و هر جلد شامل یک بخش از مباحث کتاب است.
چاپ اول ،نجف اشرف ، ۱۳۸۴ هجرى قمرى مطبعة النجف
متن کتاب عنایه الاصول
http://lib.eshia.ir/13100/1/2/%D9%81%D9%8A%D9%82%D9%88%D9%84
http://ijtihadnet.ir/%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%d8%8c-%d8%b3%d8%a8%da%a9%d9%87%d8%a7%d8%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%87/
پرونده «درس خارج»، سبکها، کاستیها و بایستهها⤴️⤴️⤴️⤴️
#منبعشناسی #خارج فقه (استاد #درایتی)
همانطور که اشاره شد متن روایی ما در فقه، کتاب #وسائل است. گاهی به #مستدرک و #جامعالاحادیث هم مراجعه میکنیم؛ ولی متن اصلی که میخوانیم، متن وسائل است. البته این یک درس آموزشی است و فقیهی که بخواهد فتوا بدهد باید استقصاء کند
منابع فقهی متأخر
در رابطه با اقوال فقها، ما مقید هستیم که فرمایشات آقای #خویی و #حکیم و صاحب #جواهر و گاهی صاحب #حدائق را هم نقل کنیم.
. اقوال شیخ #طوسی را زیاد مطرح میکنیم؛ بیشتر از کتاب #مبسوط فی فقه الامامیه و گاهی اوقات هم از کتاب #خلاف ایشان.
امثال #ابنجنید و فقهای متقدم را مورد بررسی قرار میدهیم و اینکه فقهای متقدم ما چه چیزی را در مسئله گفتهاند
ما در خصوص فقه، فقه #اهلسنت را هم بررسی میکنیم؛ البته به سبک خودمان ابتدا روایات اهلسنت را نگاه میکنیم و سپس به آراء مذاهبشان میپردازیم.
⤵️⤵️⤵️⤵️⤵️
http://ijtihadnet.ir/%d8%a7%d9%88%d9%84%d9%88%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%88-%d8%b3%d9%86%d8%aa%d8%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%ad%d8%b1%d9%81-%d8%aa%d8%a7-%d8%b9%d9%85%d9%84/
✅ #منابع_لغوی اجتهاد:
🔶 کتب لغوی لازم برای فرایند #استنباط و #اجتهاد را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.
1⃣ دسته اول: کتبی که تنها به معنای لغت پرداختهاند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشتهاند. از جمله این کتب میتوان از:
#العین خلیل بن #احمد،
#صحاح اللغة #جوهری،
#لسان العرب إبن #منظور،
#مصباح المنیر#فیّومی و
#قاموس المحیط #فیروزآبادی
نام برد.
2⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به کاربردش در قرآن و حدیث معنا کردهاند. مشهورترین کتاب در لغات قرآن #مفردات #راغب اصفهانی است.
مهمترین کتب در لغت روایات نیز #النهایةابن #اثیر و
#مجمع البحرین #طریحی میباشد.
3⃣ دسته سوم: کتبی که ریشه و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کردهاند. که
#مقاییس اللغة #ابن #فارس و همچنین #أساس البلاغة # زمخشری از این دستهاند.
🔶 فقها، معمولا به این کتب لغت مراجعه میکنند. به طور مثال شیخ اعظم #انصاری در #مکاسب محرمه، هنگامی که به قول لغوی مراجعه میکند، معمولا قولِ به #قاموس المحیط، #المصباح المنیر، #الصحاح و #النهایه مراجعه کرده و از آنها نام میبرد.
🔶 البته برخی در لغت قرآن، کتاب «#مفردات» را قبول ندارد و میگویند راغب اصفهانی در آن اجتهادات زیادی کرده و نظرات شخصی خودش را اعمال کرده است.
دو کتاب اصلی لغت در احادیث، که به نوعی میتوان آن را با قرآن مشترک نیز دانست، #النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، تألیف إبن الاثیر(م606) است که از اهل سنت میباشد، و #مجمع البحرین، تألیف فخرالدین #طریحی(م1085) که شیعه است، هستند. این دو کتاب، از منابع اصلی رجوع #فقها به #لغت حدیث میباشد.
اگر #فقیه بخواهد اصل و ریشۀ اصلی لغات را در زمان صدور بررسی کند، معمولا از دو کتاب
#معجم مقاييس اللغة تألیف ابن فارس
و #اساس البلاغة، تألیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمشخری
مراجعه میکند. البته کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است.
این #کتب، عمدۀ کتابهای #لغت
مورد استفاده در #اجتهاد است که ممکن است، برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند.
〰〰⚜〰〰📚📚📚📚
⏮ برگرفته از درس #فلسفه_فقه و #روش_شناسی اجتهاد
🔶 آیتالله ملک زاده
#منبعشناسی درس خارج
#منابع_لغوی
📚📚📚📚📚📚📚📚
#مَجمعُ_الْبَحْرَیْن و مَطلَعُ النَّیِّرَیْن
کتابی در واژهشناسی قرآن و حدیث، تالیف عالم شیعه ( استاد علامه مجلسی وشیخ حر عاملی) #فخرالدین_طریحی.
(۹۷۹ هجری قمری تا ۱۰۸۷ یا ۱۰۸۵هجری قمری ، نجف)
این کتاب، نخستین اثر جامع شیعی در توضیح واژگان مشکل #قرآن و #حدیث است.
https://fa.wikifeqh.ir/%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%86_(%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8)
ازامتيازات مهم اين كتاب جمع ميان لغات مهم در كنار الفاظ غريب و ناآشناي واژه هاست، واژه هايي كه در قرآن و سنت طاهره و روايات اهل بيت عليهم السّلام وارد شده است و اين نكته در درك صحيح معاني آيات قرآن و معاني تفسيري آن بسيار سودمند و مفيد است.
از اين جهت، اين كتاب در مباحث تفسيري بسيار مورد توجه و استفاده مفسرين و محققين قرآني قرار گرفته است.
به عبارت ديگر، اين كتاب علاوه بر آن كه يك كتاب لغت است، كتاب « غريب قرآن » و كتاب « غريب حديث » نيز به شمار مي آيد.
کتاب شامل #شش بخش میباشد. شیخ فخرالدین #طریحی در این کتاب، لغات را به پیروی از #جوهری بر پایه #نظام_قافیه ترتیب داده است.
بر حسب این نظام، ملاک ترتیب #الفبایی لغات در مرتبه اول، حرف پایانی، سپس حرف نخست و سرانجام حرف میانی است.
📚📚📚📚📚📚📚📚
متن کتاب⤵️⤵️⤵️⤵️⤵️⤵️
https://lib.eshia.ir/27911/1/493
.
#پیش_نیازهای برگرفته از لوازم شرکت درس #خارج و شیوه فعالیت در آن
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
درس #خارج، تلاش و تکاپویى با ماهیت «آموزشى ـ پژوهشى» با هدف دستیابى به ملکه #اجتهاد است.
از این رو، برای ورود به آن باید اموری را فراهم کرد، مانند:
💠داشتن روحیه و توان «زندگی علمی»،
💠توان برنامهریزى تحصیلی،
💠 روحیه و توان پژوهش،
💠توان مراجعه به منابع و مبانى،
💠روحیه و توان کوشش و تلاش پیگیر علمی،
💠روحیه نقد آرا و دلائل منابع و استاد،
💠 آشنایی اجمالی با تعریف درس خارج،
💠روش استنباط، شیوه درس خارج، قواعد و قوانین مراجعه،
💠کسب مهارتهایی چون جستوجوی منابع و کشف اطلاعات لازم برای حل مسئله، انتخاب و تصفیه، ثبت،
طبقهبندی، ذخیرهسازی و بازیابی آنها،
💠مهارت استدلال و نقد یک دستگاه فکری و اجزای آن،
💠مهارت گوش کردن و استماع (نه شنیدن)، یادداشتبرداری و جمعبندی هدفمند و روشمند،
💠مهارت مباحثه مفید، پیش مطالعه و مطالعه فعال، تقریرنویسی مفید،
💠مهارت سؤالپردازی، تفکر، مطالعات تطبیقی، تدوین مکتوبات علمی،
💠تسلط بر نرمافزارهای مرتبط، جهت فحص بیشتر در منابع.
http://ijtihadnet.ir/%d9%be%db%8c%d8%b4-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac-%d8%b3%d8%b9%db%8c%d8%af-%d9%87%d9%84%d8%a7%d9%84%db%8c/