eitaa logo
منار | معارف ناب امام و رهبری
89 دنبال‌کننده
185 عکس
38 ویدیو
14 فایل
🌺 معارف انقلاب اسلامی=معارف امام و رهبری🌸 ❇️ آشنایی با کانون فرهنگی منار https://eitaa.com/manaar_ir/3 ❇️ دوره معارف سطح یک https://eitaa.com/manaar_ir/49 https://eitaa.com/manaar_ir/51 ❇️ ارتباط با ادمین @zare1979
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حنای بی‌رنگ ✍️ زهرا نجاتی،طلبه و مبلغه حوزه قاضی اُول، انصافه گَل، حکم زمان وئر تازه دن غصب اولان تورپاقلاری وابسته ایران ائله ‏ قاضی باش! انصاف کن، دوباره حکم بده سرزمین‌های غصب شده را به ایران ملحق کن/ جهان نیوز ۲۲ آذر 99 جمله‌های بالا بخشی از شعری است که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در رژه مشترک ‏نیروهای جمهوری آذربایجان و ترکیه خواند. مسئله‌ای که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت.‏ هرکس اندکی با تاریخ آشنایی داشته باشد به‌خوبی می‌داند که جمهوری کنونی آذربایجان همراه با ‏بخش‌های وسیع دیگری از قفقاز در سال ۱۱۹۲ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) و در جریان معاهده ‏استعماری و ننگین گلستان از خاک ایران جدا شد. بیتی که اردوغان به آن استناد می‌کند، ازجمله ‏اشعار حماسی فراوانی است که مردم آذربایجان در هر دو سوی باقی‌مانده و جداشده آن سامان، ‏در اعتراض به بی‌کفایتی شاهان قاجار و در غم جدایی این بخش از سرزمین ایران سروده و ‏زمزمه می‌کردند.‏ حال اردوغان علاوه بر آن‌که با سوءاستفاده از ابزار ادبیات، غرض‌ورزی خود را نسبت به ایجاد ‏تفرقه قومی، آشکار کرده، توانسته کم‌هوشی وبی اطلاعی از تاریخ خود را هم با همین شعر به ‏تصویر بکشد. کاری که چه‌بسا به ضرر هم‌پیمانان صهیونیستی و آمریکایی‌اش هم تمام شود.‏ اما این‌ها برای کشور ما، قصه است. کشور ما یک کشور تازه تأسیس نیست که هر بادی، بتواند ‏بیدش را به هر سو بچرخاند، کشور ما چون سروی بلند و تناور، ریشه در عمق خاک دارد و سر به ‏آسمان و ریشه‌هایش پیوند عجیبی دارد با ملیت و اسلام‌گرایی مردمان.‏ عشقی که عجیب میان رگ و خون مردم نسل‌های جدید، جاری است و نمونه آن را علی‌رغم ‏همه دشمنی‌های چندین جانبه، در انتخابات و راهپیمایی‌ها می‌شود دید و رهبر انقلاب اسلامی ‏این نعمت را از برکت وجود انقلاب و امام راحل می‌دانند.‏ البته که ایشان همواره راجع به افراد و جریان‌هایی که در فرصت‌های مناسب، زمینه را برای ‏تحریک‌های قومی و نژادی، مساعدتر می‌کنند، هشدارهایی فرمودند. مثلاً در سال ۹۶ در دانشگاه ‏افسری امام حسین خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌فرمایند: «نامزدها سعی ‏کنند گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند؛ مراقب باشند؛ نامزدها به ‏خاطر خطای در تشخیص، این گسل‌ها را به نفع دشمن تحریک نکنند.»‏ مردادماه 1372 ایشان آب پاکی را این‌چنین روی دست دشمنان ملت ایران ریخته‌اند: «همه ملت ‏ایران از تمامی اقوام شامل ترک / فارس/ عرب/ کرد/ لر/ بلوچ و ترکمن و دیگر اقوام ایرانی قبل ‏از هر چیز مسلمان هستند و کسانی که در سال‌های گذشته تلاش کردند انگیزه‌های قومی را در ‏ایران رودرروی اسلام و قرآن قرار دهند اکنون به‌اشتباه خود پی برده‌اند زیرا در سراسر میهن ‏اسلامی این درس بزرگ را فراگرفته‌اند که برادری اسلامی و ایمان بر هر انگیزه دیگر ترجیح دارد ‏و مقدم بر همه آن‌هاست و سخن اسلامی و ایمانشان را بر هر انگیزه دیگر ترجیح می‌دهند». ‏‏(5/5/72)‏ اردوغان و هم‌پیاله‌های غربی‌اش خوب می‌دانند که این حربه‌های قدیمی و پوسیده اثری ندارد و ‏همان بهتر که سر در کار خود داشته باشند و به رتق‌وفتق امور مردم خود مشغول شوند.‏ 🆔@manaar_ir
13930417_8938_192k.mp3
4.83M
🔊 "استحکام قرآنی" بخشی از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در این صوت می‌شنوید: * و شما برادران عزیز توجّه داشته باشید که نظام اسلامى و جامعه‌ى اسلامى با انس روزافزون با قرآن استحکام درونى پیدا میکند؛ و استحکام درونى آن چیزى است که جوامع را در راه‌هاى مطلوب خودشان و به‌سوى مطلوبهاى خودشان قادر میسازد و قدرت برخورد با چالشها به جوامع میدهد. باید در درون مستحکم بود؛ این استحکام درونى به برکت انس با قرآن حاصل میشود. انس با قرآن ایمان را تقویت میکند، توکّل به خدا را زیاد میکند، اعتماد به وعده‌ى الهى را زیاد میکند، ترس و خوف از مشکلات مادّى را در انسان کم میکند، انسانها را تقویّت روحى میکند، اعتماد به نفس میدهد، راه‌هاى تقرّب به خدا را براى انسان روشن میکند. فواید و منافع انس با قرآن در این بخش اینها است. 📅 محفل انس با قرآن کریم ۱۳۹۳/۰۴/۰۸ با هشتگ همراه باشید. 🆔@manaar_ir
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین اجلاس سالانه‌ی نماز از سوئی نشانه‌ی حق‌گزاری در برابر فریضه‌ئی است که میتواند بر همه‌ی اعمال و فرایض دیگر، روح بدمد و آنها را کارآمد کند: «إن قُبِلَت قُبِلَ ماسِواها» و از سوی دیگر خدمت بزرگی است به آنان که حقِّ این هدیه‌ی الهی را ندانسته و در آن سهل‌انگاری میکنند. نماز آنگاه که با خشوع و حضور گزارده شود جامعه را به صلاح و سداد در زبان و عمل میکشاند و اعتلاء میبخشد. بخش مهمی از گرفتاریها و آلودگیهای ما بر اثر نپرداختن به این حقیقت هشداردهنده است. از این رو ترویج نماز با همه‌ی شیوه‌های اثرگذار، در شمار وظایف بزرگی است که همه باید بدان اهتمام ورزیم و شما دست‌اندرکاران این اجلاس بویژه عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای قرائتی بحمدالله در این راه از توفیق الهی بهره‌مند شده‌اید. آموزش و پرورش میتواند در این عرصه از اثرگذارترین‌ها باشد. مدارس را مزین کنید به نمازخوانی نوجوانان؛ این برترین تضمین برای سلامتی آینده‌ی جامعه است. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ آذر ۱۳۹۷ با هشتگ همراه باشید.
🔰 امام خمینی (قدس سره): ما پیشرفت‌های دنیای غرب را می‌پذیریم، ولی فساد غرب را که خود آنان از آن ناله می‌کنند نه. 📚 صحیفه امام، ج۴، ص۵۰۸
🗒 ابعاد رشد جامع ✍️ بهروز دلاور، طلبه سطح 4 حوزه و پژوهشگر مطالعات تمدنی و فقه حکومتی در ادامه یادداشت قبلی، مهم‌ترین ابعاد رشد جامع در شخصیت امام عبارت‌اند ‏از:‏ ‏4‏‎️⃣‏ فقاهت و اجتهاد ازجمله مهم‌ترین ابعاد شخصیتی امام، برخورداری از فقه شیعی بود. کرسی درس ‏خارج ایشان در زمینه فقه و اصول زبان زد خاص و عام است. آثار گران‌قدری ‏همچون مکاسب محرمه، تحریر الوسیله، تهذیب الاصول، تنقیح الاصول و... گویای ‏توانمندی ایشان در دانش فقه و اصول است. پس از گذشت سال‌ها از رحلت ‏ایشان، هنوز آراء و نظریات فقهی و اصولی این فقیه عالی‌قدر محور دروس برخی ‏از فقیهان حوزه‌های علمیه است. تااندازه‌ای که برخی بر این باورند امام بزرگوار، ‏صاحب یک مکتب فقهی است و ایشان باوجود مشغله‌های فراوانی که داشته‌اند، ‏توانسته‌اند این مکتب فقهی را به‌خوبی تبیین نمایند و ضروری است که طلاب ‏جوان با محوریت فقه الخمینی این مسیر را ادامه دهند.‏ ‏5‏‎️⃣‏ عرفان و معنویت سخن از گفتن از معرفت به خداوند، مجال این یادداشت نیست و نگارنده ‏شایستگی واژه‌پردازی از مقامات عرفانی این سالک الی الله را ندارد؛ اما آنچه در ‏این مختصر موردتوجه است اصل ورود به وادی معرفت و سلوک الی الله است. ‏شاگردی در محضر شخصیتی همچون آیت‌الله شاه‌آبادی از او عاشقی دل‌سوخته ‏ساخته بود. زندگی روزمره و دنیایی، اگر با محوریت معنویت و محبت الهی گذران ‏نشود، بوی رشد را نخواهد داد. بسیاری از عالمان و بزرگان هستند که پس از ‏گذشت سالیان متمادی از عمرشان، بهره‌مندی‌شان از دیانت، به‌قدر الفاظ و عبارات ‏احادیث و قرآن است. غافل از آنکه زمینِ دلِ انسان اگر بذر معرفت و محبت ‏خداوند در آن نباشد، به سرچشمه‌های تعالی وصل نخواهد شد. آثاری همچون ‏چهل حدیث، جهاد با نفس، آداب‌الصلوه و... حکایت‌گر عمق بینش‌های معنوی این ‏عارف وارسته است.‏ ‏6‏‎️⃣‏ فلسفه و حکمت ‏ ازجمله ویژگی‌های این عالم برجسته حوزوی، نمایش جلوه‌های عقلانی و فلسفی ‏دین است. آنچه از آثار و مطالعه زندگانی این حکیم خردمند به دست می‌آید، ‏حاکی از آن است که استاد حکمت و فلسفه ایشان مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن ‏رفیعی قزوینی بوده است و به مدت چهار سال درس منظومه حاج ملا هادی ‏سبزواری را در محضر ایشان خوانده‌اند. حیرت‌انگیز است که انسانی بتواند در عمر ‏کوتاه خویش در دانش‌های متعددی همچون فقه، عرفان، فلسفه و... غور کند ‏به‌گونه‌ای که متخصصین هر فن، او را صاحب دیدگاه و نظر بدانند و نظرات او را ‏محور نوشته‌های خود قرار دهند. هرچند که ایشان اسلام را نیز دینی جامع از قبیل ‏فقه، فلسفه، عرفان و... می‌دانست و بر همین اساس بود که این جامعیت را در ‏وجود خود نهادینه ساخت. ایشان پیرامون جامعیت اسلام می‌فرمود: «اسلام همه‌چیز ‏است. قرآن همه‌چیز است. قرآن «انسانْ درستْ کن» است، کتاب انسان‌سازی است. ‏قرآن همه‌چیز دارد: سیاست دارد، فقه دارد، فلسفه دارد، همه‌چیز دارد. انسان همه‌چیز ‏است و باید همه احتیاجاتش را قرآن تأمین بکند.» (صحیفه امام، ج 6، ص 287)‏
این جاهلیّت مدرن در حقیقتِ خود، این قدر ظلمانی است و این قدر وحشی است. البتّه پنهان میکنند این وحشیگری را؛ چون از علم و دانش و فنّاوری برخوردار هستند، ظاهر علم و فنّاوری را [به آن] میپوشانند و آن وحشیگری را در ذیل آن پنهان میکنند. 📅 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم،۱۳ آبان 🆔@manaar_ir
نماز بی‌ذکر و حضور، کالبدی‌ بی‌روح‌ است‌ که‌ اگر چه‌ نام‌ نماز بر آن‌، مجاز نیست‌، لیکن‌ اثر و خاصیت‌ نماز نیز از آن‌ مترتب‌ نیست‌. از این‌ حقیقت‌، در آثار دینی‌ با عنوان‌ قبولی‌ نماز سخن‌ رفته‌ است‌، و چنین‌ آمده‌ است‌ که‌ یک نماز که‌ تو می‌گزاری‌ تنها هر آنچه‌ با حضور و توجه‌ آورده‌ شده‌ قبول‌ است‌ و بس‌. پیام به سومین سمینار نماز،۱۳۷۲/۰۶/۱۶ هشتگ را دنبال کنید.
📋 عطر جهاد و شهادت/ بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره ‏‏۳‏ ✍ طیبه قائمی بافقی، طلبه سطح ۳ تعلیم و تربیت اسلامی و دانشجوی دکتری مدرسی ‏معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی پنج‌شنبه است و رایحه سرمست کننده شهادت و سؤالی که بارها و بارها در ذهنمان ‏مرور می‌شود: بعد از شهدا چه کردیم؟«وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ‏بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یرزَقونَ»﴿ سوره مبارکه آل‌عمران آیه ۱۶۹﴾ شهدا زنده‌اند و ‏خداوند در مقابل اخلاص، ایثار و ازخودگذشتگی شهدا، حیات ویژه و مقام عِندیت ‏را روزی‌شان نموده است. توجه به این مهم در نظام اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه ‏الله تعالی) قابل‌تأمل است: «شهادت، یعنی وارد شدن در حریم خلوت الهی و ‏میهمان شدن بر سر سفرهٔ ضیافت الهی؛ این خیلی باعظمت است.» ۱۳۷۰/۱۰/۱۱ با ‏بررسی زندگی و وصایای شهدا درمی‌یابیم؛ دستیابی به این جایگاه و منزلت ویژه ‏درگرو پیروی از ولایت‌فقیه و اطاعت از ولی امر است. شهدا بصیرانه زیستند، ‏خوش درخشیدند، به وظایف خود به نحو احسن عمل کردند و دلیرانه پر گشودند. ‏شهید با شهادت به حیات برتر دست‌یافته و ما ماندیم و رسالت سنگین پاسداشت ‏خون شهدا. در نظام اندیشه رهبر انقلاب اسلامی، بهترین پاسداشت، تداوم مسیر ‏شهادت و گام نهادن در مسیر شهید و پایبندی به اهداف شهدا است؛ زیرا «شهادت ‏بدین معنا است که یک انسان برترین و محبوب‌ترین سرمایهٔ دنیوی خویش را نثار ‏آرمانی سازد که معتقد است زنده ماندن و بارور شدن آن، به سود بشریت است.» ‏‏۱۳۸۱/۰۹/۱۵‏ ولایتمداری توصیه همه شهدا است؛ زیرا ولایت شاخص و معیار صحت مسیر است. ‏شهید صدر معتقد بود ولایت شاخص اسلام است لذا باید ذوب در آن شد: «در ‏امام خمینی ذوب شوید؛ همچنان که او در اسلام ذوب‌شده است» و شهید همت ‏ولایت‌فقیه را تنها راه چاره زمان غیبت می‌دانست: «در زمان غیبت اطاعت محض از ‏ولایت‌فقیه داشته باشید». شهدا ولایتمداری را تنها راه رساندن انقلاب به ظهور ‏دانسته و تبعیت از ولایت و حمایت را از موجبات تقویت انقلاب و قوت نظام و ‏تضعیف و عقب‌نشینی دشمن قلمداد می‌کردند. شهید زین‌الدین می‌گوید: «در زمان ‏غیبت امام زمان (ارواحنا فداه) چشم و گوشتان به ولی‌فقیه باشد تا ببینید از آن ‏کانون فرماندهی چه دستوری صادر می‌شود.» این توصیه‌ها، زنگ خطری است برای ‏ما تا اگر غفلت کرده‌ایم به خود آییم و اگر خواب هستیم، بدانیم که وقت بیداری ‏است. تضعیف ولایت و دل نسپردن به فرامین ولایت و کوتاهی و سرپیچی از اوامر ‏ولایت رخنه‌ای است که دشمن به آن چشم دوخته تا ما را از آرمان‌های امام و شهدا ‏منحرف کند. ولایت‌پذیری زره شکست‌ناپذیر امت اسلام است. همچنان که شهید ‏کاوه می‌گوید: «دشمن باید بداند و این تجربه را کسب کرده باشد که هر توطئه‌ای ‏را که علیه انقلاب طرح‌ریزی کند، امت بیدار و آگاه با پیروی از رهبر، آن را خنثی ‏خواهد کرد.»‏ ادامه دارد...‏ ‏ مَنار (معارف ناب امام و رهبری) 🆔@manaar_ir‌
13890611_2635_128k.mp3
1.03M
🔊 «لقد خلقنا الأنسان فی احسن تقویم» چهارمین نقطه‌ی اصلی این جهان‌بینی [بینش اسلامی]، عبارت است از استعداد بی‌پایان انسان در دارا بودن تمام چیزهایی که برای تعالی کامل انسان لازم است. انسان استعداد دارد که تا آخرین نقطه‌ی تعالی حیاتِ ممکنات بالا برود؛ اما بقیه‌ی موجودات این امکان را ندارند. در آیه‌ی شریفه‌ی «لقد خلقنا الأنسان فی احسن تقویم»، «احسن تقویم» معنایش این نیست که ما جسم انسان را طوری آفریده‌ایم که مثلاً سرش با دستش با چشمش با تنش تناسب دارد؛ این‌که مخصوص انسان نیست؛ هر حیوانی نیز همین‌طور است. در بهترین تقویم، یعنی در بهترین اندازه‌گیری انسان را آفریده‌ایم؛ یعنی آن اندازه‌گیری‌ای است که رشد او دیگر نهایت و اندازه‌ای ندارد؛ تا آن‌جایی می‌رود که در عالم وجود، سقفی بالاتر از آن نیست؛ یعنی می‌تواند از فرشتگان و از موجودات عالی و از همه‌ی اینها بالاتر برود. اگر بشر بخواهد این سیر را داشته باشد، جز با استفاده از امکانات عالم ماده ممکن نیست. این هم جزو مسلّمات است؛ لذا می‌گوید «خلق لکم ما فی‌الأرض جمیعا» بنابراین سیر تعالی و تکاملی انسان در خلأ نیست؛ با استفاده‌ی از استعدادهای ماده است؛ بنابراین با هم سیر می‌کنند؛ یعنی شکوفایی انسان، همراه با شکوفایی عالمِ ماده و عالمِ طبیعت است؛ این در شکوفایی او اثر می‌گذارد، او در شکوفایی این اثر می‌گذارد و پیشرفتهای شگفت‌آور را به وجود می‌آورد. بیانات در دیدار کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران 1379/09/12 هشتگ را دنبال کنید.
کارمندان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تمام قشرهایی که می‌خواهند خدمت کنند به این کشور، توجه داشته باشند که همه خدمتگزار اسلامند. الآن جمهوری اسلامی است. و شماها لشکر اسلام هستید. شما کارمند اسلام و کارمند امام زمان(عج) هستید. توجه کنید که نبادا یک وقتی یک خطایی بکنید بر خلاف مسیر اسلام. بر خلاف مسیر جمهوری اسلامی قدمی بردارید. این یک وظیفه خطیری است برای همه. ۲۵ آذر ۱۳۵۸ إنه یجب ان تتنبهوا کل الشرائح التی ترید خدمه هذا الوطن، لیتنبهوا انّ هولاء کلهم خدمه الإسلام. إنها الآن جمهوریه إسلامیه، وانتم جیش الإسلام. انتم موظفو الإسلام وموظفو صاحب الزمان(عج). حاذروا ان ترتکبوا خطاً وتسیروا بخلاف طریق الإسلام، وتضعوا خطوه خلافَ مسیر الجمهوریه الإسلامیه. هذا واجب خطیر علی الجمیع. ۲۶ محرّم ۱۴۰۰ Let it be known that all other groups are to serve Islam. Now we are Islamic republic. You are serving Islam and the twelfth Imam(`a). Be careful not to get engaged in any act which is in violation of the Islamic principles or the Islamic Republic. This is a profound duty for all. December ۱۶, ۱۹۷۹ بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/index/quote#quote23585 را پیگیری کنید.
⛔️ کار جریان تحریف «کار جریان تحریف، آدرس غلط دادن برای حل مشکل تحریم است.»۱۳۹۹/۵/۱۰ این عبارتی است که رهبر انقلاب در مردادماه امسال در خصوص رفتار جریانی بیان کردند که میخواهند درباره راه مقابله با تحریم آدرس غلط بدهند و بگویند «اگر میخواهید تحریم برطرف بشود، در مقابل آمریکا کوتاه بیایید». جریانی که بیانات اخیر رهبر انقلاب در روز چهارشنبه ۱۳۹۹/۹/۲۶ را که در آن خنثی‌سازی تحریم بر رفع تحریم مقدم دانسته شده بود، هم به‌صورت ناقص و تحریف شده بازتاب دادند. به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR لوح «کار جریان تحریف» را منتشر میکند.
📋عطر جهاد و شهادت/ بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره 4 ✍️ طیبه قائمی بافقی، طلبه سطح ۳ تعلیم و تربیت اسلامی و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی پنج‌شنبه و عطر شهادت و نوای روح افزای حاج صادق آهنگران که در ذهنمان مرور می‌شود: شهادت نردبان آسمان بود شهادت آسمان را نردبان بود چرا برداشتند این نردبان را؟ چرا بستند راه آسمان را؟ به راستی، آیا راه آسمان بسته شده؟! یا این ماییم که راه را گم کرده‌ایم؟! غرق روزمرگی‌ها و دنیا شده‌ایم و نیاز به شهادت را از دست داده‌ایم؟! امروز شهدای حرم و ترور بیش از پیش به ما فهماندند که راز دستیابی به شهادت فقط عطش و نیاز است. نیازی که زاییده عشق به خدا و عشق به هدف است. آری: اگر آه تو از جنس نیاز است در باغ شهادت باز باز است. در منظومه فکری مقام معظم رهبری شهادت عرصه عشق و دلداگی به خداوند است و در بستر این عشق است که عشق به اسلام، امام، مجاهدت، رشادت جان می‌گیرد و انسان لایق مقام رفیع شهادت می‌گردد. همچنان که ایشان می‌فرمایند: «هرجا که مشاهده کردید فداکاران راه اسلام از شهدا و جانبازان زیادند، بدانید که دلهای زنان و مردان و پدران و مادران، با عشق الهی و عشق اسلام و عشق امام و عشق به انقلاب آغشته است».1372/02/18 عشق به خداوند، اول راه شهیدانه زیستن را به شهید می‌آموزد و به او حکمت و بصیرت می‌بخشد؛ مانند کلام شهیدحسن گلگیرنوش‌آباد: «به خدای خود عشق ورزیدم و اگر هم یاران را دوست داشتم به خاطر خدایی بودن آنهاست و نیز خدا به من عشق ورزید». گویا بازتاب فرمایش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است که فرمودند: «هرگاه یاد من بر بنده‌ام غالب شود، خواهش و خوشی او را در یاد خود قرار دهم و چون خواهش و خوشی او را در یاد خود قرار دهم عاشق من شود و من نیز عاشق او گردم و چون عاشق یکدیگر شدیم حجاب میان خود و او را بر دارم و عشق خود را بر جان او چیره گردانم، چندان که مانند مردم دچار سهو و غفلت نمی‌شود، سخن اینان سخن پیامبران است، اینان براستی قهرمانند.»(کنزالعمال، ج 1، ص 433، ح 1872) آری شهدا قهرمانان راه عشق خداوند هستند که با عمل صالح خود خدا را عاشق خودکرده‌اند و به شهادت نائل شدند؛ زیرا که خدا فرمود: «آن‌کس که مرا طلب کند می‌یابد، آن‌کس که مرا یافت می‌شناسد، آن‌کس که دوستم داشت به من عشق می‌ورزد، آن‌کس که به من عشق ورزید من نیز به او عشق می‌ورزم، آن‌کس که به او عشق ورزیدم کشته‌ام می‌شود و آن‌کس که کشته‌ام شود خون‌بهایش بر من واجب است و آن‌کس که خون‌بهایش بر من واجب است پس من خودم خون‌بهایش هستم.» پس یادمان باشد که اگر دنبال شهادتیم، راه آن عشق به خداوند است. همان‌طور که شهید محسن فرزانه قرقانی در وصیت‌نامه خود می‌نویسد عشق به خدا بود که او را به وصال شهادت رساند: «شهادتی که من بارها آرزویش را داشتم و عشقی بر خدا که باعث شد که من درراه اسلام و میهنم به آرزوی خودم برسم عشق به خدا بود که مرا به این راه کشاند تا توانستم این افتخار را به دست بیاورم.» اساساً این وعده خداوند است که با لسان پیامبر به ما یادآوری شد: «قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْکمُ اللَّهُ و ...»(آل‌عمران/31) شهید سید حسین سید قالیچی می‌گوید اگر عاشق خدا شوی راه وفا را می‌آموزی و عاشقانه خود را به دل خطر می‌سپاری: آری «چون در حریم وفا قدم برداری، عاشقانه بردار و این راه را خالی از خطر مپندار. یا سودای مجاهد بودن در سر بپروران و یا همچون حبیب باش که مجاهد راه حق باید از سر و جان بگذرد». او درس عشق را خوب آموخته بود که نائل به مقام رفیع شهادت شد. همچنان که رسول خدا (ص) فرمودند پای عشق که در میان باشد، سختی معنای خود را از دست می‌دهد: «بهترین مردم کسی است که عاشق عبادت است و آن را در آغوش کشد و از دل دوست دارد و با تن بدان درآمیزد و خود را برای انجام آن فارغ سازد، او است که باک ندارد در دنیا سختی کشد یا در رفاه باشد.»(روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج 13، ص 157) این است که شهید، دوران کوتاه عمر و سال‌ها و ماه‌ها و روزهای پیش از «عروج» را به‌گونه‌ای می‌گذراند که ما انسان‌های اسیر و گرفتار در تارهای عنکبوتی مادی، نه‌تنها از تصور آن عاجزیم که با مشاهدهٔ سوزها، دردها و شکوه‌های آتشین شهید از تاب‌وتب «بودن» و «هستن» و فراق معشوق حیران می‌شویم... مانند حاج قاسم عزیز ما که طلب کرد و پر کشید و رفت: «معبود من، عشق من و معشوق من، دوستت دارم. بارها تو را دیدم و حس کردم، نمی‌توانم از تو جدا بمانم. بس است، بس. مرا بپذیر، اما آن‌چنان‌که شایسته تو باشم...» اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الشَّهادَةِ فِی سَبِیلِکَ تَحْتَ رایَةِ وَلِیِّکَ الْمَهْدِیّ (عجل الله تعالی فرجه) ادامه دارد...
13890529_2609_128k.mp3
3.11M
«واللَّه ذوالفضل العظیم» سوره‌ی جمعه، هر هفته در نماز جمعه تکرار می‌شود. آدم در این‌جاها می‌فهمد که چرا سوره‌ی جمعه باید هر هفته تکرار بشود و مردم اینها را بشنوند. ببینید چه‌طور این حقیقت، به شکل بسیار هنرمندانه و ظریفی بیان شده است. اول، گستره‌ی دعوت الهی را بیان می‌کند: «هوالّذی بعث فی الامّیّین رسولا منهم یتلوا علیهم ایاته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین. و اخرین منهم لمّا یلحقوا بهم». یعنی خدا این پیامبر را فقط برای همین عده‌یی که هستند، نفرستاده است؛ بلکه برای دیگرانی هم که هنوز به اینها ملحق نشده‌اند - یعنی شماها، یعنی نسلهای آینده - فرستاده است. آیا پرتاب این دعوت الهی و کشش آن، به نسلهای بعد هم خواهد رسید؟ بیانات در دیدار نمایندگی ولی فقیه در سپاه، 1369/06/29 مَنار(معارف ناب امام و رهبری) @MANAAR_IR
"انسان کامل" می‌گویند: وَ العَصرِ. إِنَّ الإنسانَ لَفِی خُسرٍ؛ «عصر» انسان کامل است؛ امام زمان(علیه السلام) است. یعنی «عصاره» همه موجودات. ۷ تیر ۱۳۵۸ ویقولون فیه: (وَالْعَصْرِ* إِنَّ الْاِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ) والعصر هو الإنسان الکامل، وهو صاحب الزمان(علیه السلام) فهو عصاره جمیع الموجودات. ۳ شعبان ۱۳۹۹ "By the time, Lo! Man is in a state of loss." The "time" is a perfect man; it is the Imam of the Time(`a). That is the essence[`usarah] of all creation. June ۲۸, ۱۹۷۹ بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/index/quote#quote23698
بچه‌های عزیز! شما که امروز جشن عبادتتان را برگزار کرده‌اید، در حقیقت از امروز خدای متعال با همه‌ی عظمت و جلال خود، با شماها حرف میزند و شما را مخاطب قرار میدهد و شما را به تکلیف سرافراز میکند. امروز شما دختران عزیز از عالم کودکی خارج شده‌اید و جزو بزرگها به حساب میآیید؛ چون نماز بر شما واجب است و باید نماز بخوانید و عبادت کنید و با خدای بزرگ حرف بزنید. این دوران شیرین عمر را قدر بدانید و ان‌شاءاللَّه نمازتان را به طور کامل یاد بگیرید. طوری نباشد که دختربچه‌های عزیزمان که امروز به تکلیف رسیده‌اند، نماز را بلد نباشند. البته میدانم که شماها نماز را بلدید؛ اما جزییات نماز را هم باید یاد بگیرید. همه‌ی شما باید عبارات نماز و ذکرهایی که در نماز میگویید و حرکاتی که میکنید و وضو و طهارت و کارهای لازم برای نماز را ان‌شاءاللَّه یاد بگیرید. بیانات در مراسم جشن تکلیف دانش ‌آموزان بوشهر،۱۳۷۰/۱۰/۱۲
عمده‌ی [هدف‌] در این قرارگاه [نماز جمعه] تبیین است؛ مسئله‌ی تبیین. عمده‌ی هدف انبیای الهی تبیین بود؛ حقیقت را بیان کنند؛ چون آن چیزی که موجب میشود انسانها گمراه بشوند این است که حقیقت را نمی‌شناسند؛ عمده این است. از این قبیل هم هستند که حقیقت را میدانند امّا انکار میکنند، لکن عمده‌ی انحرافها ناشی از ندانستن حقیقت است و انبیای الهی آمدند تا حقیقت را بیان کنند، واضح کنند، ظاهر کنند، حجّت را تمام کنند بر مردم؛ مسئله‌ی تبیین این است. اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء؛(کافی، ج ۱، ص ۳۲) شما میراث‌بر انبیا هستید، از جمله در این قضیّه؛ مسئله‌ی تبیین. بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور،۱۳۹۴/۱۰/۱۴ را دنبال کنید.
جنگ جمل.pdf
4.26M
📖 📗 فصل سیزدهم از کتاب (مروری بر زندگی و سیره‌ی سیاسی امیرالمؤمنین علیه‌السلام از منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدّظلّه‌العالی) با موضوع «جنگ جمل، رویارویی با ناکثین» 🗒 ۲۰ صفحه ⏱ زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه 💢 سرفصل‌ها: ▫️ پیچیدگی و عظمت فتنه‌ی جمل ▪️ راه تشخیص حق از باطل در فتنه‌های بزرگ ▫️ قاطعیّت بی‌نظیر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) ▪️ جنایت‌های عجیب فتنه‌گران در بصره ▫️ درگیریِ سران فتنه برای امامت جماعت! ▪️ سربلندیِ کوفیان در فتنه‌ی جمل ▫️ اتمام‌حجّت امام (ع) با سران و اصحاب فتنه ▪️ شجاعت علوی در میدان جنگ ▫️ روشنگریِ فکری در خطّ مقدّم جبهه ▪️ سلاح زبیر در دست امام (ع) ▫️ نحوه‌ی برخورد با عایشه پس از شکست ▪️ نقش باند اموی در فتنه‌ی جمل ▫️ دعوتِ روشنگرانه به حقّ ▪️ اوّلین اقدام امام (ع) پس از پیروزی ▫️ منطق محاسباتیِ امیرالمؤمنین (ع) در تحلیل فتنه ▪️ شیوه‌ی پاسخ امام (ع) به اشکالات و شبهات ▫️ لغزش بزرگان خواصّ در فتنه و عذرخواهی از امام @qom_khamenei_ir
🗒 بر قله‌های شوکت ✍️زهرا نجاتی،طلبه و مبلغه حوزه ‏ ‏ برخی آدم‌ها معلم هستند اما نه معلمی که با تعدادی شاگرد در مدرسه ‏سروکار داشته باشد؛ یعنی حرف زدن و کارهایشان به آدم درس می‌دهد. ‏بعضی‌ها هم پیدا می‌شوند که از این مرحله بالاتر هستند و مثل حاج قاسم ‏همپای انسان‌ها نفس می‌کشند و می‌گویند و می‌شنوند.‏ حاج قاسم ازجمله کسانی بود که نه‌تنها مرتبه‌ی ‌نظامی بلکه حال خوش ‏عرفانی و مراتب بالای ولایت پذیرش، ذره‌ای او را از مردم دور نکرده ‏بود، بلکه در بالاترین مرتبهٔ تواضع نسبت به آن‌ها قرار داشت.‏ او نه‌تنها از آیت‌الله جوادی آملی که بزرگ‌مرد راه علم و دیانت است، ‏امضای شهادت درباره ایمان خودش را گرفت، بلکه برایش اصلاً اهمیت ‏نداشت که در مقابل دوربین اشک بریزد و از چند نفر سرباز بخواهد که ‏به دین‌مداری او شهادت دهند.‏ حاج قاسم از آدم‌هایی نبود که برای دل‌خوش کردن دیگران و رفع تکلیف ‏حرف بزند و عملی انجام بدهد. او از آن دست آدم‌ها نبود که دنبال ‏گزارش دهی باشد تا خودش را به رخ این‌وآن بکشد. شاهد آن‌که رهبر ‏انقلاب در روزهای ابتدایی شهادت حاج قاسم، از خلوص او این‌چنین یاد ‏می‌کند که در جلسات کاری در گوشه‌ای می‌نشست و سرش را پایین ‏می‌انداخت و خوش نداشت که بخواهد بگوید من این کارها را انجام ‏داده‌ام.‏ بصیرتی که او داشت، کم یاب بود و شاید برخی از عالمان دینی از آن ‏بی‌بهره باشند.‏ او در وصیت‌نامه‌اش، خطاب به مردم و علما، از رهبری به‌عنوان تنها ‏سنگری که اگر حفاظت نشود، تمام حرم‌های اهل‌بیت، به خطر می‌افتند، ‏یاد می‌کند. و از علما و مراجع در کنار ادب و احترام، می‌خواهد تا غربت ‏رهبر معظم را دریابند و مطیع اوامر او باشند.‏ او در فیلمی که بعد از شهادتش بسیار بازتاب یافت، سه مرتبه قسم جلاله ‏بر زبان می‌آورد تا بگوید که اطاعت از رهبر حکیم و فرزانه، بی‌شک باعث ‏عاقبت‌به‌خیری است.‏ در مقابل اما عالمانی که شاید سال‌ها، دیگران در مکتبشان، زانوی شاگردی ‏به زمین گذارده‌اند حالا با انحراف از مکتب ولایت‌فقیه، در حال سقوط ‏هستند.‏ حاج قاسم آن‌قدر بی‌پیرایه بود که حتی از لهجهٔ کرمانی که یادگار زندگی ‏روستایی‌اش، بود، ابایی نداشت.‏ حاج قاسم بی‌شک نشانه‌ای از نشانه‌های خداوند بود برای همه‌ی‌ کسانی‌ ‏که فساد را بهانه می‌کردند، کسانی که همهٔ مسئولین را زیر سؤال می‌برند ‏و همه‌کسانی که تغییر زمانه را بهانهٔ گناهان ریزودرشتشان و سیر کردن ‏شکم‌هایشان از بیت‌المال می‌کنند. و برای همهٔ ما.‏ شهیدی که نه‌تنها در هنگام حیاتش بلکه بعد از شهادتش، هم چنان در ‏حال خدمت به اسلام و ایجاد وحدت بین مردم بود و طبق باور همهٔ ما، ‏قطعاً از رجعت کنندگان پس از ظهور خواهد بود.‏
📋 عطر جهاد و شهادت/ بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره 5 ✍️ طیبه قائمی بافقی،طلبه سطح ۳ تعلیم و تربیت اسلامی و دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی پنج شنبه ها را دوست دارم زیرا سرشار از عطر شهادت است و انتظار. از یک سو یاد شهدا _همان انسانهای کمال یافته‌ای که بصیرت چراغ راهشان بود تا به لقاء خدا دست یافتند_ را در ذهن زنده می کند و از سوی دیگر دل‌مشغولی به انتظارجمعه‌ای دوباره و نیاز به بصیرت تا ما در راه ماندگان را به توفیق حضور اماممان برساند و بتوانیم رهرو راه شهدا، این راست قامتان تاریخ باشیم. آری، بصیرت میراث گرانقدری است که شهدا با زیست متعالی خود به آن دست یافتند و با ثبات در آن سعادتمند شدند و همگان را به بصیرت رهنمون شدند. همانگونه که شهید شیرعلی شهبازی توصیه می کند:«برادران بسيجي و سپاهي شما به شدت ،راهتان را ادامه دهيد تا به اميد حق به كربلاي امام حسين (علیه السلام) برسيد. اين بصيرتي که در قلب تابناك شما هست را مبادا از دست بدهيد. شما با اين بصيرت و نيروي الهي مي توانيد به لقاءالله بپيونديد.» شهید قاسم اصغری تأکید می کند:«خواهران و برادران و دوستان بدانيد كه نجات از ذلت و بردگي در دنيا و آخرت در پيروی از فرامين امام خميني و دوري از هرگونه گروه گرائي است و من شما را به حكم وظيفه شرعي ام به اطاعت از اولي الامر زمان سفارش مي كنم و هشدار مي دهم انحراف از خط ولايت فقيه، طي كردن مسير هلاك و نابودي است. اي ننگ بر كوردلان كه از بصيرت و دانايي بدورند.» شهید محمودهادی پور می گوید: «با اين نور ولايت حركت كنيد و هيچوقت از نور ولايت فقيه عقب نمانيد، پيرو ولايت فقيه باشيد تا در ميان ضلالتها و تاريكيها گمراه نشويد.» براساس نظام اندیشه مقام معظم رهبری، بصیرت از ضروری ترین لوازم مورد نیاز جهت حفظ آرمان شهدا و اهداف بلند انقلاب اسلامی است. که با رعایت ایمان و ذکر و یاد الهی، تقوای الهی، شناخت حقیقت ولایت و ولی امر زمانه خود، پیروی از عالمان وارسته، داشتن فکر و اندیشه و تجزیه تحلیل مسائل، عبرت گرفتن از مسائل گوناگون و دوراندیشی در امور می توان به آن دست یافت. ایشان با اشاره به خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه ضرورت بصیرت برای پاسداشت انقلاب اسلامی و حفظ آرمانهای شهدا را مورد تاکید قرار میدهند:«آنهایی که دور امیرالمؤمنین بودند و ایستادند و جنگیدند، خیلی بصیرت به خرج دادند که بنده بارها از امیرالمؤمنین نقل کرده‌ام که فرمود:«و لا یحمل هذا العلم الاّ اهل البصر و الصبر».در درجه ی اول،بصیرت لازم است». همچنین بی بصیرتی را رخنه ضربه پذیری امت اسلامی می دانند:«هر ضربه‌ای‌ که در طول تاریخ،ما مسلمانان خوردیم،از ضعف قدرت تحلیل بود...»(۱۳/۱۱/۱۳۷۷) بنابر این کسب بصیرت ضرورت است:«بصیرت و علم به زمان و استفاده از موقعیت‌ها برای هر عالمی،چه‌ اعلم علما باشد و چه کسی که در یک محله،احکام دین را به چند نفر تعلیم می‌دهد، ضروری است.»(۲۰/۱۲/۱۳۸۶) در نظام فکری رهبری، بصیرت از مهمات رویکرد جامعه اسلامی به شمار می آید و می فرمایند: «مبنای کار جامعه ی اسلامی بر تأمل، تدبّر،اندیشیدن و جوانب امور را دیدن است.»(۰۲/۰۲/۱۳۷۷) «بصیرت این است که شما بدانید با چه کسی طرفید، بدانید که او درباره‌ی شما چه فکری دارد، بدانید که اگر چشم خودتان را بستید و فکر نکردید، ضربه خواهید خورد. توقّع ما از نخبگان سیاسی و غیرسیاسی کشور این است که این بصیرت را داشته باشند. مردم خوشبختانه این بصیرت را دارند.»(۱۳۹۵/۰۸/۲۶) آیت الله سید علی خامنه ای بر این باورند که، بصیرت، دانایی صرف نیست. بلکه دانایی همراه با باور وایمان است. از این رو موجب هدایت و حرکت است. ایشان انس با قرآن و تقوا را از مهمترین راههای کسب بصیرت میشمرند. چرا که قرآن، کتاب هدایت، نور، تبیان‌ کلّ شی‌ء و کتاب بصائر است.(مائده/ ۱۵) در اندیشه رهبر انقلاب ، حرکت به سمت قرآن و معارف قرآنی ، برابر با کسب عزت، آگاهی، بصیرت، قدرت و قوّت از جانب خدای متعال است.(11/5/1390) ایشان برمبنا بودن تقوا برای دستیابی به بصیرت چنین تأکید می‌فرمایند:«آنچه که بصیرت و بینش انسان را در قضایای مختلف و در حوادث گوناگون و زیر غبار تبلیغات جنجال‌آمیز دشمنان، تضمین و حفظ می‌کند، دل پاک و نورانی مؤمن‌ است...؛ دلی که از ایمان برخودار است و منشأ تقوا در اندیشه و عمل است با تبلیغات‌ دشمنان،گمراه نمی‌شود»(۲۹/۰۶/۱۳۸۲) برای ثبات قدم در مسیر شهدا و دست یافتن به مقام شهادت باید بصیرت داشته باشیم تا بتوانیم خود و جامعه اسلامی را در طی مسیر تکامل حقیقی حفظ نماییم. بصیرت به ما کمک خواهد کرد تا در مواجهه با جبهه های معارض داخل و خارج، و دفاع از ولایت فقیه و برخورد با شبهات و فتنه های آخرالزمان، معیارهای تشخیص حق و باطل را از دست ندهیم و به سلامت از آشوبها و فتنه ها عبور کنیم. ادامه دارد...
جلسه قرآنی که آیت‌الله خامنه‌ای در آن شرکت نکرد! امروز با گذشته قابل مقایسه نیست. در گذشته این همه تلاوت کننده‌ی قرآن، این همه حافظ قرآن، این همه آشنای با متن قرآن، این همه عاشق و علاقه‌مند به تلاوت قرآن وجود نداشت؛ در حالی که همین کشور بود، همین ملت بود. من یادم هست که یکی از قرّاء برجسته‌ی مصری - مرحوم ابوالعینین شعیشع - آمده بود مشهد و در مسجد گوهرشاد قرآن تلاوت میکرد، که خیلی هم خوب میخواند. چون جلسه مال اوقافِ آن زمان بود و اوقاف هم برخلاف امروز که الحمدللَّه سازمان مفتخری است، آن روز سازمان بدنامی بود، بنده با اینکه خیلی شائق بودم تلاوت آن قاری را بشنوم، نمیخواستم بروم توی آن مجلس بنشینم؛ از دور نگاه میکردم و صدا را میشنفتم. همه‌ی کسانی که در آن مجلس شرکت داشتند، گمان نمیکنم پنجاه نفر، شصت نفر میشدند. یک عده‌ای مأمورین دولتی بودند، یک عده هم همین قرّاء معروف مشهدی خودمان بودند. بیانات در دیدار قاریان، حافظان و اساتید قرآنی، ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام ذرات کارهای ما تحت نظر خدای تبارک و تعالی است. و نامه اعمال ما به حسب روایات عرضه می‌شود به امام وقت؛ امام زمان- سلام الله علیه- مراقب ما هستند، مراقب روحانیت هستند که چه می‌کنند اینها. امروز که اسلام به دست آنها سپرده شده است و تمام عذرها منقطع شده است، نمی‌توانند بگویند نمی‌توانستیم، نمی‌توانند بگویند نمی‌دانستیم، نمی‌توانند بگویند که رژیم شاهنشاهی ما را نمی‌گذاشت کاری انجام بدهیم. همه اینها مرتفع شده است، و اسلام به دست شما افتاده است. مَنار(معارف ناب امام و رهبری) @MANAAR_IR
نماز را با اخلاص بجا آورید نه از روی ریا نمازی که انسان میخواند، اگر به قصد تقرب به خدا بخواند، توجهش به خدا باشد، با اخلاص نماز بخواند، این بالاترین عبادتهاست؛ اگر همین نماز را برای ریا بخواند، این نماز میشود معصیت و خود آن نماز، میشود گناه. ریا، گناه کبیره است؛ مصداقش هم میشود همان نمازی که از روی ریا خوانده شد. ۱۳۸۷/۰۶/۰۵
هشت سال دفاع مقدّس ما از نماز جمعه‌ها نیرو گرفت و در نماز جمعه‌ها تبیین شد. سخت‌ترین دوران این انقلاب - یعنی سالهای پنجاه‌ونه و شصت - که توطئه عظیم سیاسی علیه امام و انقلاب و کشور طرّاحی و اجرا میشد، این توطئه در نماز جمعه‌ها شکست خورد. مردم در طول این مدّت، در نماز جمعه، از زبان یک امام عادل و یک نَفَس امین - که همین ائمّه جمعه محترمی هستند که در تهران و شهرستانها با مردم حرف میزنند - نسبت به مسائل کشورشان و مسائل جهان آگاه شدند و اطّلاعاتشان به‌روز شد. در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. این از برکات انقلاب بود. بیانات در خطبه‌های نماز جمعه،۱۳۷۷/۰۸/۰۸
کانال مَنار در پیام رسان ایتا راه اندازی شد. ✅ آشنایی با اندیشه های امامین انقلاب ✅ ارائه تحلیل و تبیین بیانات امام و رهبری ✅ ترویج نگاه کلان و امید بخش در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی بر اساس منظومه فکری امام راحل و آیت الله العظمی خامنه ای با مَنار (معارف ناب امام و رهبری) همراه باشید. https://eitaa.com/joinchat/4011982881Cc4ecc30267