🌀 امضای تفاهم نامه همکاری مرکز مدیریت حوزههای علمیه با مجمع جهانی اهل بیت(ع)
👤 آیت الله اعرافی
🔸 شورای ادیان حوزه تشکیل میشود.
🔸 نیازمند منظومهای منسجم از تفکر شیعی به صورت صفر تا صد به زبانهای مختلف هستیم.
شرایط و حوادث اخیر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در عرصه بینالملل شرایط حوزه را تغییر داد تا با موضعگیریهای بینالمللی پیام و گفتمان انقلاب اسلامی را منسجم تر اعلام کند.
ایران مرکز تشیع و حوزه علمیه پایگاه تفکر و اندیشه اهل بیت(ع) است، نگاه و کلام حوزه در داخل و خارج مؤثر است.
ما با همه آثار علمی پژوهشی و مکتوباتی که مجموعههای حوزوی دارند هنوز صاحب منظومه فکر تشیع به شکل مسنجم از صفر تا صد نیستیم.
شبکه سازی با رویکرد آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و همافزایی مجموعههای همسو و مرتبط، اقدام دیگری است که در حال رشد و گسترش میباشد.
#تبلیغ_بین_الملل
#حوزه_علمیه
@Manahejj
🌀 مسیر شکلگیری «بحران هویت حوزوی»، تاریخچه و علل بروز آن
📝 پدیده حجتالاسلام دکترها!
🖋 علی مهدوی
🔹 در مورد تاریخچه و چگونگی پدیدآمدن و فراگیری عنوان «حجتالاسلام دکتر» که موجب پیامدها و تبعات گوناگون حوزوی و اجتماعی شده است، میتوان به سه محور اساسی اشاره کرد:
1️⃣ نسل اول جویندگان علوم انسانی
در اواخر دهه شصت و با فروکشکردن آتش جنگ تحمیلی، توجه جدی حاکمیت اسلامی به تحکیم پایههای علمی و عملی مناصب حکومتی روحانیت، رفته رفته بیشتر شد. لذا از آنجا که نیاز به نیروهای مدیر و مدبر و متخصص در رشتههای گوناگون داشتیم، عزم دانشآموختگان حوزوی برای تکمیل تحصیلات و فراگیری رشتههای مختلف علوم انسانی جزم شد.
در این شرایط، طبعا بسیاری از نخبگان که استعداد و علاقه مطالعات تخصصی و اجتهادی علاوه بر فقه و اصول داشتند، به سمت دانشگاهها یا مراکز پیرامونی حوزه علمیه سرازیر شدند. رجالی که حجتالاسلام دکترهای امروزین جمهوری اسلامی و حوزه علمیه هستند، محصول همان دغدغهها و تلاشهای تحصیلی و پژوهشی آن ایاماند.
2️⃣ تشکیل و تحکیم مراکز پیرامونی حوزه علمیه
در کنار دانشگاههایی که طلاب را پذیرش میکردند، به تدریج مراکز پیرامونی حوزه علمیه نظیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه باقرالعلوم وابسته به دفتر تبلیغات و دانشگاه مفید، شکل گرفتند که نمونههای بارز مراکز پیرامونی حوزه علمیه بودند و با هدف تعقیب علوم انسانی و پرورش روحانیت با تخصصهای مختلف علوم انسانی دایر شدند. رفته رفته بخش قابل توجهی از طلاب مشتاق تحصیل در علوم انسانی به سمت این مراکز پیرامونی حوزه سرازیر شدند.
3️⃣ ضعف ساختار مدرکی حوزه علمیه
اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد که تازه بذر مسأله تحصیلات علوم انسانی و مطالعات غیر فقهی و اصولی شکل گرفته بود، به این فکر نشده بود که طی دهههای آتی با سیل خروجی این دانشگاهها و مواجههی آنها با جامعه روبرو هستیم و هویت علمی این افراد، نه تنها برای خودشان بلکه برای حوزه و روحانیت نیز تعیینکننده است.
حجتالاسلامهایی که برای اینکه نشان دهند علاوه بر فقه و اصول، مطالعاتی تخصصی داشتهاند و شرایط ابراز نظر در ساحات مختلف علوم انسانی، یا گزینش و استخدام در هیأتهای علمی، مراکز و نهادهای مختلف را دارند، مجبورند خود را «حجتالاسلام دکتر» معرفی کنند. چرا؟!! چونکه حوزه علمیه نه تنها برای این طیف، تعریف مدرک مستقل نکرده بود بلکه برای دانشآموختگان فقه و اصول هم به عناوین «معادل دانشگاهی» تن داده بود!!
مراکز پیرامونی حوزه علمیه هم از آنرو که حوزه علمیه در این زمینه تعیین تکلیفی نکرده بود، مدارک خود را با مدارج دانشگاهی منطبق کردند؛ هرچند شاید اگر بجای انطباق با مدارج دانشگاهی، به حوزه علمیه فشار میآوردند که برای تعیین مدارج اصیل حوزوی فکری کنند، شرایط امروز متفاوت میشد.
🔹 علی رغم اینکه با تیزبینی و درایت امام خامنهای از همان ابتدای دهه هفتاد، در خصوص مدارک حوزوی و لزوم اصالت آنها، تذکرات و هشدارهای لازم داده شده بود؛ اما آن ایام شاید از سوی مسؤولین و بزرگان حوزوی اهمیت این موضوع و بحرانی که طی دهههای آتی بروز خواهد کرد، پیشبینی و ادراک نشد.
امروز هم اگر نهادهای مسؤول حوزوی همچنان بخواهند نسبت به این مسأله بیاعتنا باشند و چارهاندیشی نکنند، روز به روز بر عمق ابعاد مختلف این بحران افزوده خواهد شد؛ از جمله فرار نخبگان و مغزهای جوان به سمت دانشگاهها، تأثیرات اجتماعی سنجش روحانیت با مدارج دانشگاهی و....
امید است این مهم پس از قریب به سه دهه معطلی و بلا تکلیفی، هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
✅ قطعا طلاب جوان حوزه و همچنین فضلای حوزوی راهکارهای مناسبی برای خروج از این بحران مدرکی و هویتی میتوانند ارائه کنند.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_علمی
#سنجش_دانشگاهی
@Manahejj
🌀 راه حل گذر از بحران هویت علمی
📝 استفاده از ظرفیت فرهیختگان حوزوی
🖋 علی مهدوی
🔹 برای مسألهپژوهی موضوعات، معضلها و چالشهای پیش روی حوزه علمیه، راهها و راهکارهای متعددی قابل ارائه است که در این مجال صرفا به یکی از این موارد اشاره خواهیم کرد. یکی از امور مهم برای رسیدن به بهترین راه حلها، استفاده از خرد جمعی است. ما اگر برای حل مسائل از خرد جمعی استفاده کنیم؛ با استفاده از تکنیک بارش فکری، گزینههای متعدد، گسترده و قابل توجهی در برابر مسؤولین و تصمیمگیران حوزوی قرار خواهد گرفت.
🔹 پیشنهاد میشود مدیریت حوزههای علمیه -علی الخصوص در دوره فعلی که استفاده از مشاورین و روابط گسترده را به عنوان یک سیاست، مد نظر گرفته است- با ارائه فراخوان و طرح مسأله تعیین مدرک اصیل حوزوی و رهایی از بحران هویت علمی، از بدنه حوزه علمیه اعم از اساتید، فرهیختگان و طلاب نظرخواهی کند. طبعا این مهم برکات فراوانی خواهد داشت.
🔹 در مورد بحران هویت علمی و تعیین مدرک اصیل حوزوی، پیشنهادهایی مد نظر نگارنده هست؛ اما فراتر از پیشنهادهای شخصی و فردی، استفاده از ظرفیت عظیم حوزه علمیه است که براحتی میتوان آن را استحصال کرد.
از مدیریت حوزههای علمیه تقاضامندیم از این ظرفیت نیز استفاده شود.
#آیت_الله_اعرافی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 تصدیق اجازه روایت
📝 مدارک منسوخشده حوزوی
🔹 آیتالله رضا استادی، سال ۵۹ از محقق شوشتری صاحب قاموس الرجال درخواست اجازه روایت میکنند.
🔹 محقق شوشتری نیز در پاسخ، تصدیق فوق را تحریر و ارائه میکنند.
📗 کتاب یک قصه از حیات
📌 مناهج:
🔺 متاسفانه رفتهرفته اجازهها و تصدیقهای مختلف حوزوی منسوخ شد و به موزهها پیوست. تا جایی که امروز خبری از اجازه اجتهاد یا اجازه روایت نیست.
🔻 ای کاش بزرگانی همچون آیتالله استادی که در کارنامه موفقیتها و مسؤولیتهای خود، هم مدیریت حوزههای علمیه و هم عضویت در شورای عالی را دارند، در موضوع حفظ اصالت مدارج و مدارک حوزوی نیز اهتمام داشتند تا هویت مستقل حوزوی و تصدیقات اصیل آن حفظ شود یا ارتقا یابد؛ نه اینکه مدارج حوزوی ذیل مدارج دانشگاهی تعریف شود و هویت یابد!
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#سیستم_دانشگاهی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 پدیده حجتالاسلام دکترها!
📝 انعکاس در خبرگزاری رسمی حوزه
🖋 علی مهدوی
🔹 اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد که تازه بذر مسأله تحصیلات علوم انسانی و مطالعات غیر فقهی و اصولی شکل گرفته بود، به این فکر نشده بود که طی دهههای آتی با سیل خروجی این دانشگاهها و مواجههی آنها با جامعه روبرو هستیم و هویت علمی این افراد، نه تنها برای خودشان بلکه برای حوزه و روحانیت نیز تعیینکننده است.
📌 متن یادداشت در خبرگزاری حوزه:
hawzahnews.com/x9RBY
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
#سنجش_دانشگاهی
@Manahejj
🌀 ضرورت شناسایی و احیای موقوفات حوزوی
👤 حجتالاسلام شاهرخی
🔹 برای ثبت و احیای #موقوفات حوزوی باید تلاش گسترده و مستمری صورت گیرد.
🔹 با استفاده از ظرفیتهای تبلیغی، فرهنگی و رسانهای باید نیت واقف به سمت مسائل و نیازهای جامعه هدایت شود.
🌐 rasanews.ir/002nG2
#احیای_موقوفات
@Manahejj
🏴 ایام رحلت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) تسلیت باد.
@Manahejj
🌀 بیزار کردن مردم از روحانیت
📝 نقشه کفار
👤 مرحوم آیتالله العظمی بهجت (ره)
🔻 ملبس کردن افرادی به لباس روحانیت برای انجام کارهای خلاف در مجامع عمومی!!
#توطئه_دشمن_ضد_روحانیت
@Manahejj
🌀 هدف امام حسن علیهالسّلام
📝 ایجاد حکومت اسلامی در آینده کوتاهمدت
💠 امام خامنهای
🔹 ائمّه از لحظهی وفات رسولالله تا سال ۲۶۰ درصدد بودند که حکومت الهی را به وجود بیاورند؛ البتّه برای آیندههای میانمدّت و بلندمدّت و در مواردی نزدیکمدّت.
🔹 مثلاً در زمان امام مجتبی علیه السّلام، به نظر ما تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی در آیندهی کوتاهمدّت بود.
🔹 امام مجتبی در جواب مسیّببننجبه و دیگران که میگفتند چرا شما سکوت کردهاید فرمود: وَ اِن اَدری لَعَلَّهُ فِتنَةٌ لَکُم وَ مَتاعٌ اِلیٰ حِین.
📅 ۱۳۶۵/۰۴/۲۸
📌 پیشنهاد مطالعه:
1⃣ کتاب طرح کلی اندیشه اسلام در قرآن
2⃣ کتاب انسان ۲۵۰ ساله
#اندیشه_اسلام
#تاریخ_اسلام
#تاریخ_ائمه
@Manahejj
🌀 غفلت از ساحات مختلف پیامبر اعظم (ص)
📝 نیاز به فهم دقیقتر تاریخ زندگی پیامبر
💠 امام خامنهای
🔹 ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای زمان پیغمبر است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ یعنی تاریخ و تاریخ اسلام در میان ما جدّی گرفته نشده است.
🔹 منظور از تاریخ زمان پیغمبر، مجموعهی حوادثی است که از پیش از بعثت تا بحبوحهی ماجراهای اوّل بعثت شروع میشود و تا ماجرای مهمّ هجرت پیغمبر در سال سیزدهم بعثت و سپس در لحظهلحظهی روزها و ساعات مهم و تعیینکنندهی ده سال اقامت مدینه ادامه پیدا میکند و با وفات پیغمبر، آن سلسله از مطالب تمام میشود؛ این بخش از تاریخ خیلی حائز اهمّیّت است.
🔺 البتّه دربارهی پیغمبر روایات فراوان و نقلیّات مختلف -بعضی قوی، بعضی ضعیف- گفته شده است. کم و بیش [همه]، مخصوصاً آن کسانی که با کتاب سر و کار داشتهاند یا با مجالس و منابر و پای منبرها انس داشتهاند، از زندگی پیغمبر یک گوشههایی، یک نمونههایی میدانند لکن باید عرض بکنم که هر حادثهای در زندگی پیغمبر آن وقتی معنای حقیقی خودش را پیدا میکند که در مجموعهی این تاریخ بیستوسهساله و دوران حیات پیغمبر، مورد ملاحظه قرار بگیرد و معنای آن حادثه در جهاد مستمرّ رسول خدا درج بشود؛ وَ الّا بسیاری از این حوادثی که شما شنیدهاید از زندگی پیغمبر، به طور مجرّد و تنها، آن معنای حقیقی خودش را نمیدهد.
🔻 برای همین هم هست که در ذهن مسلمانان و بخصوص در جامعهی خود ما -که ما از نزدیک با وضع فکری مردم همواره تماس داشتهایم- سیمای رسول خدا به عنوان یک سیاستمدار، به عنوان یک حاکم، به عنوان یک انقلابی، به عنوان یک مبارز و قهرمان میدان جنگ، به عنوان یک پدر مهربان و دلسوز، یک انسان حکیم و آیندهنگر شناخته نشده است.
🔹 درست است که در ذهن مردم ما اعتقاد به همهی این خصوصیّات و بالاتر از این خصوصیّات نسبت به پیغمبر هست، امّا معتقد بودن به اینکه پیغمبر فوقالعاده است و با وحی الهی سر و کار دارد و معجزه میکند یک حرف است، و ترسیم شخصیّت والای انسانی پیغمبر که میتواند برای ما اسوه باشد و درس باشد و از آن استفاده کنیم، یک مطلب دیگر است؛ این دوّمی در جامعهی ما انجام نشده و جا نیفتاده است.
✅ لذا ما احتیاج داریم که تاریخ زندگی پیغمبر را یک قدری بیشتر، دقیقتر بدانیم و بفهمیم...
📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵
#تاریخ_اسلام
#اسلام_کامل
@Manahejj
🌀 تفاوت دعوت پیغمبر با دعوت مصلحان و مرشدان معنوی
📝 بخش نخست
💠 امام خامنهای
1⃣ پیامبر هدفش ساخت جامعه در همه ابعاد است
🔹 در زندگی رسول خدا یک چیز وجود دارد که آن مستمر است؛ بقیّهی چیزهایی که در حیات اجتماعی پیغمبر هست، غیر از خصلتها و صفات معنوی و خود پیغمبری و مانند اینها مقطعی و مربوط به زمانها است؛ آنچه در زندگی اجتماعی پیغمبر و در شخصیّت آن حضرت به عنوان یک رهبر از اوّل تا آخر ادامه دارد، مبارزه است.
🔹 پیغمبر اسلام از اوّل بعثت، مردم را به یک جامعهی الهی و توحیدی دعوت میکرد.
🔹 اصلاً نباید دعوت پیغمبر را با دعوتی که فلاسفه و حکما و معلّمین و مصلحین جوامع انجام میدادند، اشتباه کرد و یکی گرفت؛ نوع دعوت پیغمبر و هدف پیغمبر با آنها تفاوت داشت. از اوّلی که رسول خدا مبعوث شد، خطّمشی آن حضرت عبارت از این بود که یک جامعهای به وجود بیاورد و در آن جامعه امکان هدایت انسانها را برایشان فراهم کند.
ادامه دارد...
📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵
#تاریخ_اسلام
#اسلام_کامل
#تفاوت_اصلاح_اجتماعی_پیغمبر
@Manahejj
🌀 تفاوت دعوت پیغمبر با دعوت مصلحان و مرشدان معنوی
📝 بخش دوم
💠 امام خامنهای
2⃣ مصلحین و حکما صرفا دنبال رفع یک نقیصه هستند؛ لذا به همان چهارچوب و نظام اجتماعی-سیاسی موجود تن میدهند
🔸 سبک کار مصلحین یا حکما و فلاسفه جور دیگر است؛ تشکیل یک جامعهی محدود به حدود و ضوابطِ موردِ نظر برای غالبِ این کسانی که اسم بردم، مطرح نیست. مصلحین میخواهند جامعه را اصلاح کنند؛ یعنی چه اصلاح کنند؟ یعنی یک نقیصهای در جامعه هست، آن را برطرف کنند؛ یک ضعفی در یک گوشهای از جامعه هست، آن را جبران کنند؛ فسادی هست، خرابیای هست، آن را ترمیم کنند. مثلاً یک مصلح اجتماعی که انقلابی نباشد، در جامعه اگر دید فقر هست و فقرا هستند، در صدد برمیآید که با روشهای گوناگون فقر مردم را برطرف کند. فرض بفرمایید که ثروتمندان را، دارایان را، قانونگذاران را وادار کند تا قوانینی بگذارند یا ثروتی را کنار بگذارند یا صندوقی را درست کنند تا بدان وسیله فقرای جامعه از فقر نجات پیدا کنند.
🔸 یا اگر چنانچه یک فسادی در جامعه هست، فحشا مثلاً در جامعه هست، [مصلح] با گفتن، با ایراد خطبه و سخنرانی، با بیان حقایق، با نصیحت، با موعظه مردم را وادار میکند به اینکه از فحشا و فساد و مانند اینها اِعراض کنند و راه درست را انتخاب کنند؛ یک مصلح دلسوز علاقهمند این جور عمل میکند.
امّا چهارچوب جامعه را این مصلح قبول کرده؛ یعنی نظام اجتماعی را، نظام سیاسی را، حکومت را، ارتباطات گوناگونی را که در یک جامعه وجود دارد و مناسبات اجتماعی را پذیرفته [لکن] در آنها عیبی مشاهده میکند، [فقط] این عیب را میخواهد برطرف کند.
ادامه دارد...
📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵
#تاریخ_اسلام
#اسلام_کامل
#تفاوت_اصلاح_اجتماعی_پیغمبر
@Manahejj