eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
172 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 شهادت مظلومانه دختران شیعه در افغانستان 🔸 انفجار مهیب روز شنبه مقابل مدرسه «سیدالشهداء(ع)» در منطقه شیعه نشین غرب کابل، کودکان بی‌گناه را هدف حمله قرار داد که در این حادثه شمار زیادی از دانش‌آموزان، معلمان و اهالی محل و شدند. مقامات افغانستان آخرین آمار تلفات این حادثه را ۸۵ شهید و ۱۴۷ زخمی اعلام کردند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🌐 پیام مراجع: 🔹 پیام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: «اگر کشورهای اسلامی و امت پیامبر عالیقدر اسلام صلی الله علیه و آله، امثال این جنایت وحشتناک را محکوم می‌کردند و سکوت خود را در برابر دشمنان اسلام می‌شکستند و بیش از این، ذلت و خواری را برای خود تحمل نمی کردند، عده ای که گوی سبقت را از حیوانات درنده ربوده‌اند، جرأت پیدا نمی‌کردند که این جنایات هولناک را انجام داده و چهره رحمانی اسلام عزیز را در انظار عالمیان مخدوش نمایند.» 📌 متن کامل پیام معظم له 🔹 بیانیه دفتر آیت الله العظمی سیستانی: «کشورهای مسلمان و جامعه جهانی نیز وظیفه دارند ملت بی‌پناه افغانستان را در این شرایط سخت تنها نگذارند واجازه ندهند نقشه شومی را که بدخواهان برای آینده این کشور ترسیم نموده‌اند اجرا شود و در نتیجه شمار بیشتری از مردم بی‌گناه هدف حملات جنایتکارانه گروه های افراطی قرار گیرند.» 📌 متن کامل پیام دفتر معظم له 🔹 پیام آیت الله العظمی علوی گرگانی: قطعا کشورهای حامی تروریستها که در گذشته موجبات رشد و گسترش این نوع گروهکها را فراهم آورده و اسباب ناامنی را در افعانستان به وجود آورده‌اند، در این جنایت شریک خواهند بود. 📌 متن کامل پیام معظم له @Manahejj
🌀 شهادت مظلومانه دختران شیعه در افغانستان 🖋 پیام حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ✅ بشارت طوبی بر دختران و بانوان سعادتمندی که بدون جرمی در ماه مهمانی خداکشته شدند، بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَت‏. آنان بر خدای بخشنده، مهمان و بر پروردگار مهربان وارد شدند در حالی که به جهت فرمانبرداری از ملک علّام، روزه‌دار بودند. خداوندا! همانگونه که آنان را به شرافت اجر شهداء مشرّف فرمودی، پس آنان را با سرورشان بانوی دو عالم حضرت صدیقه طاهره علیها السلام محشور نما. 📌 متن کامل پیام معظم له @Manahejj
🌀 بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت جنایات تروریستی کابل و فلسطین 🔺 این روزها شاهد حوادثی هستیم که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد. در غرب کابل مدرسه دخترانه شیعی منفجر می‌شود و پدران و مادران با جنازه‌های فرزندان معصومشان روبرو می‌شوند و از سوی دیگر روزه‌داران اهل سنت در اطراف مسجدالاقصی موردحمله قرارگرفته و خانواده‌هایشان داغدار می‌شوند. 🔻 و اگر حادثه آتش‌سوزی کنسولگری ایران در کربلا را نیز ضمیمه کنیم، به یک نکته راهبردی دست خواهیم یافت که آمریکا و ایادی مزدورش از استقامت جبهه مقاومت عصبانی‌اند و ترتیب دادن همه این حوادث برای آن است که اذهان را از توجه به افول قدرت پوشالی آمریکا و صهیونیسم منحرف نموده و در آستانه خروج از افغانستان، خود را عامل امنیت در این کشور معرفی نمایند. 📌 متن کامل بیانیه @Manahejj
🌀 تأثیر متقابل فلسفه و اجتهاد فقهی 👤 سخنرانی استاد فیاضی 🔸 این نشست علمی در تاریخ هفتم اردیبهشت سال جاری در مدرسه علمیه آل یاسین برگزار شده بود. 📌 دانلود صوت + مشاهده متن در سایت مناهج: Manahejj.ir/post/Fayazi-Falsafe @Manahejj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی. ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ 🌙 @Khamenei_ir
👓 این شبها نور باقیات الصالحات حاج قاسم، حتی با چشم دنیایی هم در آسمان فلسطین اشغالی قابل رؤیت است. علمدار رشید و قهرمان میدان اسلام، حاج قاسم سلیمانی 💬 طلبه عصر انقلاب @HozeTwit
‌ 🌀 بیانات امام خامنه ای درباره حوادث جنایتکارانه افغانستان و فلسطین ‌ 🔻 حادثه‌ی افغانستان تلخ و گریه‌آور است . شهادت این نوگلان و غنچه‌گان مظلوم که بدون هیچ گناهی مورد تهاجم قرار گرفتند و پرپر شدند و خانواده‌هایشان را داغدار کردند. لعنت خدا بر آن کسانی که جنایت را تا این حد گسترش میدهند و برای خودشان مباح میدانند که این تعداد بزرگ دختر نوجوان را بیگناه به خاک و خون بکشند. ‌ 🔻 و همچنین حوادث مربوط به مسجدالاقصیٰ و فلسطین و قدس شریف که خباثت صهیونیست‌ها جلوی چشم مردم جهان است و واقعاً وظیفه‌ی همه است که موضع بگیرند و محکوم کنند حرکت خبیثانه و جنایت‌کارانه و وحشیانه‌ و ظالمانه‌ی صهیونیست‌ها را در قضیّه‌ی روزهای اخیر. 📅 ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ‌ 📌 متن کامل @Manahejj
🌀 محکومیت شهادت مظلومانه دختران شیعه در افغانستان 🔹 پیام آیت الله العظمی شبیری زنجانی: «این اولین بار نیست که مردم بی‌گناه افغانستان و منطقه، قربانی اعمال وحشیانه غیر اسلامی و ضد انسانی می‌شوند و به نام دین، خون بی‌گناهان بر زمین ریخته می‌شود. بی‌شک این رفتارهای وحشیانه هیچ نسبتی با دین رحمانی اسلام و مرام انسانیت ندارد.» 📌 متن کامل پیام معظم له 🔹 بیانیه آیت الله العظمی سبحانی: «هدف قراردادن کودکان و نوجوانان معصوم در ماه مبارک رمضان به جرم محبّت و ولایت اهل بیت (علیهم السلام) با هیچ منطق انسانی و اسلامی قابل توجیه نیست. اینجانب این حمله تروریستی تأسف بار را به ملت شریف افغانستان و خانواده ای داغدار و عموم مسلمانان تسلیت عرض نموده و برای مجروحان آرزوی بهبودی می نمایم و امید است در سایه همبستگی بین همه طوائف شاهد ریشه کن شدن تروریسم و برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان باشیم.» 📌 متن کامل پیام معظم له 🔹 پیام آیت الله العظمی مظاهری: «اکنون همۀ مسلمانان و جامعۀ جهانى باید در قبال این جنایات بى‌رحمانه و ددمنشانه، ساکت ننشینند، چنانکه حاکمان و رهبران طوایف ملّى و مذهبى افغانستان نیز باید با تحکیم پایه‌هاى اتحاد و برادرى، براى پایان یافتن این مصائب غم‌انگیز و حمایت از مردم بى‌پناه و مظلوم افغان، چاره‌اندیشى کنند.» 📌 متن کامل پیام معظم له @Manahejj
🌀 انتظار امام خامنه‌ای از تشکّلهای دانشجویی 📝 تقویت بنیه‌ی دینی و انقلابی و تهذیب نفْس با مراجعه به شخصیت‌های حوزوی 🔸 امام خامنه‌ای در بیانات روز گذشته خویش با دانشجویان، تقویت بنیه دینی و انقلابی به همزاه تهذیب نفس را به عنوان اولین توقع خود از تشکلهای دانشجویی مطرح کردند. و برای تحقق این امر، تشکلهای دانشجویی را به آشنایی با شخصیت‌های حوزوی مخصوصا حوزه علمیه قم دعوت کردند: ◽️ ««اوّلین انتظاری که از تشکّلها دارم، این است که بنیه‌ی دینی و انقلابی‌تان را تقویت کنید؛ از این مسئله آسان عبور نکنید؛ این خیلی مهم است؛ تقویت فکری، تقویت دینی. گفتند که من کتاب یا آدم معرّفی کنم برای مراجعه؛ ✅ به نظر من میتوانید خودتان با افراد زیادی در حوزه‌ی قم آشنا بشوید. حالا در حوزه‌ها، از جمله عمدتاً حوزه‌ی [علمیّه‌ی] قم. ✅ خوشبختانه در این چند سال اخیر کارهای بسیار خوبی و حرکتهای خوبی انجام داده‌اند؛ شخصیّت‌هایی هستند که می‌توانند و امینی در مسائل فکری و اسلامی و دینی برای شما باشند. و از جمله تهذیب نفْس؛ من خواهش می‌کنم به مسئله‌ی خودسازی و تهذیب نفْس توجّه کنید.»» 📌 عده‌ای با عملیات روانی، همیشه در صدد هستند که حوزه علمیه را ویرانه‌ای بی‌خاصیت نشان دهند. اما ره‌بر و دیدبان انقلاب اسلامی، به خوبی از ظرفیت‌های عظیم حوزه علمیه قم آگاه است. 📌 ما هم برای صدچندان شدن این ظرفیت‌ها و استحصال کامل استعدادهای نهفته در حوزه، باید تمام تلاشمان را انجام دهیم؛ اما نه از راه سیاه‌نمایی و ناامید کردن بدنه حوزه علمیه. بلکه در سایه واقع‌بینی، امیدآفرینی و استفاده از ظرفیت‌های مفید موجود برای رسیدن به تحول مطلوب. @Manahejj
🌀 حکم امام خامنه‌ای بر اعلام عید فطر 📝اطلاعیه دفتر رهبر معظم انقلاب بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن کرده‌اند، ✅ بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود. 📌 پ.ن: بر اساس رساله های توضیح المسائل، حکم حاکم برای مقلدان مراجعی که حکم حاکم را در ثبوت اول ماه معتبر می‌دانند کفایت می کند. @Manahejj
🌀 راه‌های شرعی ثبوت اول ماه و اعتبار حکم حاکم نزد مراجع ❓پرسش: راه‏‌هاى ثبوت اول ماه را به طور مختصر بيان كنيد؟ 🍃 اول ماه از چند راه ثابت مى‏ شود: 1️⃣ خود انسان ماه را ببيند؛ 2️⃣ دو مرد عادل شهادت بدهند كه ماه را ديده‏ اند؛ 3️⃣ عده ‏اى كه از گفته آنان يقين پيدا مى‏ شود، بگويند ماه را ديده‏ اند؛ 4️⃣ سى روز از اول ماه شعبان بگذرد؛ ✅5️⃣ حاكم شرع (مجتهد جامع ‏الشرايط) حكم كند كه اول ماه است. 📌 تبصره: اکثر مراجع تقلید، ثبوت اول ماه را با حکم حاکم معتبر می‌دانند؛ اما آيات عظام سيستانى، وحيد خراسانی و شبیری زنجانی اثبات اول ماه با حكم حاكم را طبق فتوا یا احتیاط واجب قبول ندارند؛ [مگر آنكه از حكم حاكم براى شخص اطمينان حاصل شود]. 📚 توضيح ‏المسائل مراجع، م ۱۷۳۰ @Manahejj
🌀 فتاوای مراجع درباره ثبوت اول ماه به وسیله «حکم حاکم» 💠 حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: مسأله ۱۷۳۹. اول ماه به پنج چیز ثابت می‌شود: ۵- حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. 💠 حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی: مسأله ۱۴۵۶ -اوّل ماه از پنج طریق ثابت می‌شود:..... ۵. حکم حاکم شرع، به این صورت که برای مجتهد عادلی اوّل ماه ثابت شود و سپس حکم کند که آن روز اوّل ماه است، در این صورت پیروی از او بر همه لازم است، مگر کسی که یقین به اشتباه او دارد. 💠 حضرت آیت الله جوادی آملی: مساله ۱۸۴۱. اول ماه از شش راه ثابت می‌شود که چهار مورد آن اعتبار عقلی و دو راه دیگر اعتبار تعبدی دارد: ۶. حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. دو راه پنجم و ششم، یقین آور هم نباشند، به حکم شرع حجت اند. 💠 حضرت آیت الله سبحانی: مسأله ۱۳۸۴ - اول ماه به پنج چیز ثابت می‌شود: ۵- حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. 💠 حضرت آیت الله علی سیستانی: 🔻مسأله ۱۷۰۰- اوّل ماه به حکم حاکم شرع ثابت نمی‌شود، مگر اینکه از حکم او، یا ثابت شدن ماه نزد او، اطمینان به دیده شدن ماه حاصل شود. @Manahejj
🌀 رهبر معظم انقلاب، «حکم» صریح بر ثبوت هلال شوال کرده‌اند 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضایی، مدیر دفتر استفتائات و مطالعات فقهی دفتر مقام معظم رهبری بر «حکم حکومتیِ» رهبری به ثبوت هلال ماه شوال تأکید کرد. 🔻در اطلاعیه دفتر رهبری نسبت به استهلال ماه شوال آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن 👈حکم کرده‌اند، بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود.» ✅ به دنبال تشکیک برخی نسبت به معنای «حکم» در بیانیۀ مذکور، مدیر دفتر استفتائات و مطالعات فقهی دفتر مقام معظم رهبری در گفتگویی تلفنی بر صدور «حکم حکومتی» از سوی مقام معظم رهبری نسبت به ثبوت هلال شوال تأکید کرد. 💫 با توجه به اینکه برخی مراجع معظم تقلید «حکم حاکم» را همراه با شرایطی برای ثبوت هلال ماه، کافی می‌دانند، لازم است مؤمنین مطابق نظر مرجع تقلید خود، عمل کنند. 🌐 اجتهاد @Manahejj
🌀 گزارش ستاد استهلال دفتر رهبری درباره رؤیت هلال ماه شوال ۱۴۴۲ ه‍.ق 💠 دفتر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی گزارشی، وضعیت استهلال ماه شوال در مناطق مختلف را منتشر کرده است. 📌 مشروح گزارش در سایت مناهج: Manahej.ir/post/Estehlal-1442 @Manahejj
🌀 طبق گزارش رسمی دفتر رهبری، استهلال فقط با چشم مسلح صورت گرفته است. Manahej.ir/post/Estehlal-1442 @Manahejj
🌀 حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی امروز پنج شنبه را اول ماه شوال و عید فطر اعلام کردند. ➖ دفاتر حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی در اطلاعیه های جداگانه ای،امروز پنج شنبه را اول ماه شوال و عید فطر اعلام کردند. 💠 در اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله صافی آمده است: به اطلاع مومنان عزیز می‌رساند حلول ماه شوال ۱۴۴۲ برای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ثابت شد و پنج‌شنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)، روز اول ماه شوال و عید سعید فطر می‌باشد. 💠 دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز اعلام کرد: به اطلاع برادران و خواهران ایمانی می رساند، از ساعات اولیه غروب آفتاب روز گذشته حسب دستور حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مد ظلله بررسی گزارشات نمایندگان و دیگر معتمدین اقصی نقاط داخل و خارج کشور در مورد رویت هلال ماه شوال آغاز گردید. این مهم ساعت ها بطول انجامید و سرانجام برای معظم له رویت هلال ماه شوال ثابت گردید از این رو امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ، روز اول ماه شوال ۱۴۴۲ و عید فطر می باشد. 💠 دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی نیز اعلام نمود: طبق گزارشات متعدد ازسوی افراد موثق حلول ماه شوال المکرم برای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته ثابت گردید. براین اساس معظم له فردا پنجشنبه ٢٣ اردیبهشت را اول شوال المکرم اعلام فرمودند. @Manahejj
🌀 ضرورت حفظ شأن مراجع معظم 💠 مقلدان مراجع ثلاث (حضرات آیات سیستانی، وحید و شبیری) می‌توانند با رفتن به خارج از شهر، سفر شرعی رفته و افطار کنند و بعدا یک روز روزه قضا بگیرند. 🔺 مراجعی که حکم حاکم را در ثبوت اول ماه معتبر نمی‌دانند، ضد ولی فقیه و از این قبیل عناوین نیستند‌؛ چرا که رهبر معظم انقلاب در دوم مهر ماه 88 دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری و در همان سالی که حکم شرعی کرده بودند، تاکید کرده اند که وحدت نظر در موضوع رؤیت هلال اصلا شدنی نیست چون مبناهای فقهی متفاوت است بلکه مهم این است که هیچ یک از مراجع عظام تقلید در نماز عید فطر نداشته اند و معظم له همين را کافی دانستند و تشکر و قدردانی کردند. 🔻 بنابراین مراقب باشیم که به تعبیر امام راحل، شطر کلامی علیه مراجع تقلید به زبان نیاوریم و تفاوت مبناهای فقهی را به ضدیت با ولایت فقیه تفسیر نکنیم. @Manahejj
🌀 توضیح بخش استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای 🔸 در پی سوالات بسیاری که درباره کیفیت ثبوت اول ماه شوال امسال صورت گرفته به اطلاع می‌رساند که: ✅ مقام معظم رهبری، «حکم» بر ثبوت هلال شوال کرده‌اند. در اطلاعیه دفتر رهبری نسبت به استهلال ماه شوال آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن کرده‌اند، بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود.» 🔺 بنابراین با توجه به اینکه برخی مراجع معظم تقلید «حکم حاکم» را همراه با شرایطی برای ثبوت هلال ماه، کافی می‌دانند، لازم است مؤمنین مطابق نظر مرجع تقلید خود، عمل کنند. 🌐 کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) @Manahejj
🌀 هنیه، امت اسلامی را به حمایت از مسجدالاقصی و غزه فراخواند 🔸 «اسماعیل هنیه»‌ رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز (جمعه)، فراخوانی در ارتباط با مسجدالاقصی اعلام کرد. 🔹 رئیس دفتر سیاسی حماس در فراخوان مذکور از تمام ملت‌های عربی و اسلامی و تمام آزاده‌های جهان خواست که برای حمایت از مسجدالاقصی و غزه و همچنین به منظور پیشتیانی از ملت فلسطین و در راستای تأکید بر حق آنان راهپیمایی و تظاهرات بر پا کنند. @Manahejj
🌀 مهم‌تر از تغییر کتب درسی 🖋 محمد حق‌پرست 🔸 قبل از بحث درباره تغییر کتب، باید درباره اصل نظام آموزشی و مسائل آن گفتگو کرد. اینکه قرار است این کتاب برای چه کسانی و در چه رده‌ای نوشته شود، تعیین‌کننده انتخاب کتاب و شیوه تحصیل آن است. 🔹 طبیعتا کسی که قصد اجتهاد دارد با کسی که قصد تبلیغ و کار اجرائی دارد، نباید یک برنامه آموزشی واحد داشته باشد. حتی کسی که قصد نیل به مراتب بالای اجتهاد را دارد، برنامه متفاوتی خواهد داشت نسبت به کسی که به اجتهاد عمومی اکتفا می‌کند. 🔹 برای همین رهبر انقلاب طرح «سطح پنج سال» را به شورای عالی و مدیریت داده‌اند؛ چون طلبه در حد عمومی این دوره را بگذراند و بعد از آن وارد رشته تخصصی و یا فعالیتهای طلبگی مثل تبلیغ شود. «تحصيل در حوزه بايد طورى باشد كه دوره‏ ادبيّات و سطوح، در ظرف حداكثر پنج سال تمام شود و بعد طلبه پاى درس خارج بنشيند. وقتى پاى درس خارج نشست، نوبت اصول است.» (بيانات در ديدار اعضاى شوراى عالى حوزه‏ علميه‏ قم،۱۴ آذر ۱۳۷۴) 🔹 به اعتقاد نگارنده، بار سنگین تحول بر دوش اصلاح نظام آموزشی است و مقدار کمی از آن مربوط به کتاب است که اختلاف شود رسائل خوانده شود یا حلقات. با فرض اصلاح دوره‌ها و برنامه آموزشی، اگر کسی قصد اجتهاد داشته باشد، شاید خواندن کفایه و رسائل یا حداقل بخشی از این کتب برای او ضروری باشد، حتی با تمام سختیها و پیچیدگیها؛ چون نمی‌توان ادعای اجتهاد داشت ولی به متن بزرگترین کتب اصولی فقهی تسلط خوبی نداشت. چنانچه استاد شب زنده‌دار در مصاحبه مربوطه به این مطلب اشاره کردند. از این رو، مطالبه مهمتر و جدی‌تر قبل از تغییر کتب درسی، باید مطالبه و پیشنهاد نظام آموزشی حوزه بر اساس نیازها و اسلوب جدید باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزه‌های علمیه 🖋حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی؛ نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین 🔸 قبل از هر سخنی ذکر این نکته لازم و ضروری است: کسانی که به متون علمی و‌ آموزشی حوزه‌های علمیه آگاهی و اشراف دارند، محتوای علمی این متون از غنای بسیار بالایی برخوردار است تا جائیکه در اکثر موارد، متون علوم رقیب تاب رقابت و یا قابلیت مقایسه با این متون را ندارند و این یک ادعای بدون دلیل یا از روی علاقات یا تعصبات نمی‌باشد؛ دقت‌های علمی بالای عالمان برجسته، نوآوری‌ها، تضارب و تکثر آراء، نظریه‌پردازی‌ها در مباحث گوناگون، گستردگی مسائل علوم، فرضیه‌های مباحث و سیر تکاملی همراه با منطق و اصول علمی از مهم‌ترین دلائل این مدعا می‌باشد تا جائی که مجموعه متون آموزشی حوزه‌های علمیه شیعه در هر عصر و دوره‌ای، گنجینه‌ای از آثار فاخر همراه با دفاع جدی را تشکیل داده‌اند که ثمره تحول علوم و تغیبر متون در اعصار و ادوار مختلف می‌باشند. 🔹 سابقه تحول متون در ادوار علوم؛ توجه به سیر تاریخی تغییر و تحول متون در حوزه‌های علمیه شیعه، مبیّن این است که در دوره‌های مختلف که معمولاً با عناوین «متقدمین، متأخرین، معاصرین و...» از آنها یاد می‌شود از جایگاه مطمئنی برای ادعای تحول در متون، برخوردار می‌باشد چنانکه دقت در آثار علمی مختلف در هر دوره‌ای نشانگر آن است که با وجود تحولاتی که همراه با ارتقاء محتوایی و تغییرات ساختاری و ازدیاد ابواب، عناوین و مسائل بوده اما روش‌ اجتهادی حوزه‌های علمیه ثابت و ماندگار مانده است؛ روشی که از سیره معصومین علیهم السلام و اصحاب ائمه متخذ است و سپس در سیره‌ی اعلام عصر غیبت صغری تا کنون روشی مطمئن در استنباط احکام شرعیه بوده و می‌باشد. از این‌رو دفاع از «اندیشه فقاهت شیعی» یک اصل بی‌بدیل در هر گونه تحولی بوده و امروز نیز حفاظت عالمانه از این اندیشه که پاسبان و حافظ ارکان اجتهاد در تحولات می‌باشد، یک اصل ضروری می‌باشد. 🔹 تحول به معنای ارتقاء؛ معنای ملازمی یا بلکه مطابقی «تحوّل» همراه با «ارتقاء» می‌باشد؛ به این معنا که تحول در امور با نگاه به توسعه اغراض و غایات امور یا علوم، سنجش و معنا می‌شود، از این‌رو «تحول چنانکه نیاز به دلیل دارد، نیازمند هدف‌گذاری مطلوب نیز می‌باشد». با این نگاه هر تحولی را نمی‌توان تغییر مطلوب نامید و هر تغییری نیز تحول به معنای مذکور نمی‌باشد، بنابراین تحوّل به اَشکال غیر قابل دفاع، نه تنها مردود است بلکه موجب ایستایی و توقف در وضعیت موجود می‌شود. 🔹 توصیف و گزارش از وضع موجود با استدلال برای تغییر متون، دو امر متفاوت می‌باشند؛ وقتی گفته می‌شود استدلال تغییر کتب واضح است و دلائل آن را «فاصله کتب درسی موجود تا پیشرفت علم خیلی زیاد شده است» و «مناهج تدریس عوض شده است» و «مذاق ورودی حوزه تغییر کرده است» و «بسیاری از کتب فعلی، برای تدریس نگارش نشده است» در حقیقت اینها معلول‌های یک علت دیگر می‌باشند نه اینکه خود اینها علت باشند، به بیان دیگر اینها نشانه‌ها و گزارش‌هایی از وضعیت موجود می‌باشند نه دلیل برای تغییر متون آموزشی؛ که سؤال می‌شود علت پیدایش این امور چیست؟ پس اگر ما در ظرفیت علوم متمرکز شویم و متون به روز شده با قابلیت و جذابیت‌های علمی و به صورتی که همراه با اقبال دانش‌پژوهان و برآورده‌کردن نیازها و پاسخگویی به سوالات باشد و همچنین متونی با ساختار و محتوای مترقی‌تر، تألیف یا تدوین شود، مسائل و مشکلات موجود و توصیف شده نیز تا حدود زیادی مرتفع می‌شود. به عبارت دیگر ظرفیت علومِ کامل‌تر شده اگر با روش‌های نوین تدوین، همراه شود، با خود پیشرفت علمی، روش‌های جدید تدریس و تغییر مذاق افراد را به دنبال دارد، به هر صورت اگر غنا و جذابیت متون آموزشی ارتقاء یابد، آثار مثبت خود را به دنبال دارد. پس به نظر می‌رسد علت اصلی را در ظرفیت بالای علوم و عدم تطابق آنها با متونی که دارای ویژگی‌های ساختاریِ مناسب‌تر باشد را باید جستجو کرد. 🔹 بازشناسی «مدیریت تحول»؛ از واژگان معروف تحول، «مدیریت تحول» می‌باشد؛ یعنی قرار است افراد یا مجموعه‌ها این تحول را مدیریت نمایند «نه اینکه تحول، افراد و مجموعه‌ها را مدیریت کند» و به سویی بکشاند که هزینه‌هایی از قبیل کم‌اثر شدن علوم یا کم اقبالی و بی‌انگیزه‌گی‌ها و فاصله با نیازها را به دنبال بیاورد به همین جهت است که آنچه از «مدیریت تحول در متون» انصراف به اذهان دارد دارای پنج ویژگی توأمان باید باشد تا سیر تحولی علاوه بر حفظ سنت‌ها و روش‌های علمی و اصیل حوزه‌ها، دارای جنبه اقناعی نیز باشد: 1⃣ مدیریت حفظ اصول‌ 2⃣ مدیریت توسعه‌بخشی موضوعات و ابواب 3⃣ مدیریت ارتقاء محتوایی 4⃣ مدیریت تحول ساختار علوم 5⃣ مدیریت کارایی و کاربردی شدن علوم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 جعبه 🎥 اهل معما هستید؟! ❓بنظرتون داخل این جعبه چیه؟! ✅ داخل جعبه تصویر کسی است که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند... @Manahejj
📣 تجمع طلاب و روحانیون با موضوع: دفاع از مردم مظلوم افغانستان و فلسطین و محکومیت جنایات عوامل وحشی استکبار ⏰ ساعت یازده و نیم صبح دوشنبه 🕌 مکان: مدرسه مبارکه فیضیه 👤 سخنران: آیت الله اراکی با حضور حداکثری طلاب و روحانیون @Manahejj
🌀 ضرورت ترسیم «الگوی تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه» 📝 ارائه نمونه کامل به عنوان یک پیش‌نیاز در تحول متون آموزشی 🖋 حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی؛ نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین 🔸 تفکیک متون آموزشی و متون مطالعه‌ای؛ نظام آموزشی حوزه متون آموزشی و متون مطالعه‌ای را از هم تفکیک و به عنوان برنامه آموزشی توأم با پژوهشی، اعلام کند؛ فوائد این امر قابل انکار نیست به هر صورت طلبه فاضلی که در جهت نیل به درجات عالیه علمی تلاش می‌کند، نیاز به خواندن و شناخت از ابواب و فصول علوم مرسوم دارد که گاه با جملاتی مانند «زوائد! یک علم» یا «نرسیدن به محدوده» مغفول واقع می‌شوند، اینها در حالی گفته می‌شود که ما قبل از آنکه به «فوائد علوم» ورود کنیم به «زوائد علوم» می‌پردازیم که خواسته یا ناخواسته منجر به نفی یک علم یا نفی مباحث مبنایی آن علم می‌شود. 🔹 به هر صورت پویایی فقه و فقاهت به معنای عام آنها، در ادوار مختلف نیازمند توسعه مباحث و ازدیاد عناوین و تغییر در برخی از متون می‌باشد. اما این امر نیازمند ارائه الگوئی جامع و نمونه‌های کاملی می‌باشد تا با توجه به اهداف آموزشی و وظائف حوزه‌های علمیه، بتوان متونی فاخر را با همت عالمان و اساتید محترم، به ارمغان آورد. 🔹 ارائه الگوی تدوین متون آموزشی یا ارائه نمونه مطلوب، ضرورتی انکارناپذیر است؛ وقتی صحبت از تحوّل در حوزه‌های علمیه می‌شود معمولا اولین امری که به اذهان تبادر می‌کند، تغییر متون درسی حوزه‌های علمیه می‌باشد؛ فارغ از اینکه این برداشت درست است یا نادرست یا اینکه این موضوع اولویت دارد یا ندارد، مسأله اصلی در این رابطه «ترسیم الگوی تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه» به عنوان یک اصل دارای اُولویت و اَولیّت و یا لااقل «ارائه نمونه‌ی مطلوب» بویژه در متون آموزشی فقهی و اصولی می‌باشد؛ که این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار و سرعت مطمئن در تحول متون را دربر دارد، آنچه که معلوم است این الگو یک پیش‌نیاز می‌باشد که بصورت کارشناسی، ارائه نگردیده تا در محیط علمی حوزه‌های علمیه و اظهار نظر صاحب‌نظران، مورد بررسی قرار گیرد و‌ مباحث اقناعی و اصلاحی ارائه شود. ✅ مثالی درباره ارائه الگو؛ درباره متون آموزشی علم اصول فقه که گاه نظرها یر تغییر آنها متمرکز می‌شود،‌ این نکته وجود دارد که ابتدای هر مسأله‌ای، «تطور، کاربرد، تطبیقات، آرای معروف، مقارنات و اغراض و غایات از آن بحث» بصورت منطقی که البته دارای زوائد و تطویل در بحث نباشد، ضرورتی انکارناپذیر است و سپس بحث وارد استدلال‌ها و نقد و بررسی‌ها شود، هرچند این عناصر در دروس خارج و یا متون فعلی به نحوی بیان شده، اما نظر بر یک الگوی ساختاری استاندارد و روان در متون می‌باشد. 🔹 این نکته مهم است که چنانچه در تدوین علوم، اغراض و غایات نقش اصلی و بسزایی دارند، مسائل یک علم هم دارای همان نقش می‌باشند؛ یعنی از همان ابتدای بحث، طلاب محترم تصویری ولو اجمالی از بحث داشته باشند تا اغراض و غایت آن بحث در نهایت مشخص شود. 🔹 محتوای متون باید در خدمت فرایند اجتهاد قرار بگیرند؛ نکته مهم دیگری که یادآوری آن لازم است این است که با وجود ضرورت تغییر متون آموزشی، چگونه متنی به لحاظ کیفیت محتوا و ساختار باید ارائه شود تا حلقه‌های مباحث در آن متن به یک هدف اصلی، نزدیک و نتیجه‌ای کلی در انتقال مفاهیم و رشد مهارت ایجاد کند؟ این یک سؤال جدی است که اذهان اساتید حوزه‌های علمیه را با توجه به چاپ برخی کتب، به خود معطوف ساخته است. به هر صورت به نظر و فهم قاصر حقیر اینگونه می‌رسد که در تدوین متون آموزشی باید این امر لحاظ شود که مجموعه یک متن آموزشی بخصوص در کتب فقهی و اصولی، از آغاز تا انتها در هر کتابی و در هر پایه‌ای در خدمت عملیات استنباط و فرایند اجتهاد قرار گیرد و این همان سنت فاخر آموزشی حوزه‌های علمیه می‌باشد که حتی مثل ادبیات عرب و منطق و دیگر علوم، در همین راستا و هدف، برنامه‌ریزی شده‌اند، بنابراین نمی‌توان تألیف یا تدوین برخی کتب را که جهت اطلاع و‌آگاهی از برخی موضوعات، ارائه می‌شود را در مسیر تحقق تحوّل متون، تعریف کرد چون اساساً در متن حلقه‌ی اجتهادی قرار ندارند هر چند اصل شناخت این موضوعات پراکنده، ضرورت دارد، اما اینکه به عنوان متن اصلی در دروس و سطوح بالای حوزه قرار بگیرند، توجیه چندانی ندارد بلکه اگر این موضوعات در همان فرایند قرار گیرند، جامع و مکمل مباحث می‌باشند نه اینکه در حاشیه مباحث اجتهادی جای بگیرند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj