eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 گزارش ستاد استهلال دفتر رهبری درباره رؤیت هلال ماه شوال ۱۴۴۲ ه‍.ق 💠 دفتر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی گزارشی، وضعیت استهلال ماه شوال در مناطق مختلف را منتشر کرده است. 📌 مشروح گزارش در سایت مناهج: Manahej.ir/post/Estehlal-1442 @Manahejj
🌀 حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی امروز پنج شنبه را اول ماه شوال و عید فطر اعلام کردند. ➖ دفاتر حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی در اطلاعیه های جداگانه ای،امروز پنج شنبه را اول ماه شوال و عید فطر اعلام کردند. 💠 در اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله صافی آمده است: به اطلاع مومنان عزیز می‌رساند حلول ماه شوال ۱۴۴۲ برای حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ثابت شد و پنج‌شنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)، روز اول ماه شوال و عید سعید فطر می‌باشد. 💠 دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز اعلام کرد: به اطلاع برادران و خواهران ایمانی می رساند، از ساعات اولیه غروب آفتاب روز گذشته حسب دستور حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مد ظلله بررسی گزارشات نمایندگان و دیگر معتمدین اقصی نقاط داخل و خارج کشور در مورد رویت هلال ماه شوال آغاز گردید. این مهم ساعت ها بطول انجامید و سرانجام برای معظم له رویت هلال ماه شوال ثابت گردید از این رو امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ، روز اول ماه شوال ۱۴۴۲ و عید فطر می باشد. 💠 دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی نیز اعلام نمود: طبق گزارشات متعدد ازسوی افراد موثق حلول ماه شوال المکرم برای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته ثابت گردید. براین اساس معظم له فردا پنجشنبه ٢٣ اردیبهشت را اول شوال المکرم اعلام فرمودند. @Manahejj
🌀 ضرورت حفظ شأن مراجع معظم 💠 مقلدان مراجع ثلاث (حضرات آیات سیستانی، وحید و شبیری) می‌توانند با رفتن به خارج از شهر، سفر شرعی رفته و افطار کنند و بعدا یک روز روزه قضا بگیرند. 🔺 مراجعی که حکم حاکم را در ثبوت اول ماه معتبر نمی‌دانند، ضد ولی فقیه و از این قبیل عناوین نیستند‌؛ چرا که رهبر معظم انقلاب در دوم مهر ماه 88 دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری و در همان سالی که حکم شرعی کرده بودند، تاکید کرده اند که وحدت نظر در موضوع رؤیت هلال اصلا شدنی نیست چون مبناهای فقهی متفاوت است بلکه مهم این است که هیچ یک از مراجع عظام تقلید در نماز عید فطر نداشته اند و معظم له همين را کافی دانستند و تشکر و قدردانی کردند. 🔻 بنابراین مراقب باشیم که به تعبیر امام راحل، شطر کلامی علیه مراجع تقلید به زبان نیاوریم و تفاوت مبناهای فقهی را به ضدیت با ولایت فقیه تفسیر نکنیم. @Manahejj
🌀 توضیح بخش استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای 🔸 در پی سوالات بسیاری که درباره کیفیت ثبوت اول ماه شوال امسال صورت گرفته به اطلاع می‌رساند که: ✅ مقام معظم رهبری، «حکم» بر ثبوت هلال شوال کرده‌اند. در اطلاعیه دفتر رهبری نسبت به استهلال ماه شوال آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم؛ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن کرده‌اند، بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود.» 🔺 بنابراین با توجه به اینکه برخی مراجع معظم تقلید «حکم حاکم» را همراه با شرایطی برای ثبوت هلال ماه، کافی می‌دانند، لازم است مؤمنین مطابق نظر مرجع تقلید خود، عمل کنند. 🌐 کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) @Manahejj
🌀 هنیه، امت اسلامی را به حمایت از مسجدالاقصی و غزه فراخواند 🔸 «اسماعیل هنیه»‌ رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز (جمعه)، فراخوانی در ارتباط با مسجدالاقصی اعلام کرد. 🔹 رئیس دفتر سیاسی حماس در فراخوان مذکور از تمام ملت‌های عربی و اسلامی و تمام آزاده‌های جهان خواست که برای حمایت از مسجدالاقصی و غزه و همچنین به منظور پیشتیانی از ملت فلسطین و در راستای تأکید بر حق آنان راهپیمایی و تظاهرات بر پا کنند. @Manahejj
🌀 مهم‌تر از تغییر کتب درسی 🖋 محمد حق‌پرست 🔸 قبل از بحث درباره تغییر کتب، باید درباره اصل نظام آموزشی و مسائل آن گفتگو کرد. اینکه قرار است این کتاب برای چه کسانی و در چه رده‌ای نوشته شود، تعیین‌کننده انتخاب کتاب و شیوه تحصیل آن است. 🔹 طبیعتا کسی که قصد اجتهاد دارد با کسی که قصد تبلیغ و کار اجرائی دارد، نباید یک برنامه آموزشی واحد داشته باشد. حتی کسی که قصد نیل به مراتب بالای اجتهاد را دارد، برنامه متفاوتی خواهد داشت نسبت به کسی که به اجتهاد عمومی اکتفا می‌کند. 🔹 برای همین رهبر انقلاب طرح «سطح پنج سال» را به شورای عالی و مدیریت داده‌اند؛ چون طلبه در حد عمومی این دوره را بگذراند و بعد از آن وارد رشته تخصصی و یا فعالیتهای طلبگی مثل تبلیغ شود. «تحصيل در حوزه بايد طورى باشد كه دوره‏ ادبيّات و سطوح، در ظرف حداكثر پنج سال تمام شود و بعد طلبه پاى درس خارج بنشيند. وقتى پاى درس خارج نشست، نوبت اصول است.» (بيانات در ديدار اعضاى شوراى عالى حوزه‏ علميه‏ قم،۱۴ آذر ۱۳۷۴) 🔹 به اعتقاد نگارنده، بار سنگین تحول بر دوش اصلاح نظام آموزشی است و مقدار کمی از آن مربوط به کتاب است که اختلاف شود رسائل خوانده شود یا حلقات. با فرض اصلاح دوره‌ها و برنامه آموزشی، اگر کسی قصد اجتهاد داشته باشد، شاید خواندن کفایه و رسائل یا حداقل بخشی از این کتب برای او ضروری باشد، حتی با تمام سختیها و پیچیدگیها؛ چون نمی‌توان ادعای اجتهاد داشت ولی به متن بزرگترین کتب اصولی فقهی تسلط خوبی نداشت. چنانچه استاد شب زنده‌دار در مصاحبه مربوطه به این مطلب اشاره کردند. از این رو، مطالبه مهمتر و جدی‌تر قبل از تغییر کتب درسی، باید مطالبه و پیشنهاد نظام آموزشی حوزه بر اساس نیازها و اسلوب جدید باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزه‌های علمیه 🖋حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی؛ نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین 🔸 قبل از هر سخنی ذکر این نکته لازم و ضروری است: کسانی که به متون علمی و‌ آموزشی حوزه‌های علمیه آگاهی و اشراف دارند، محتوای علمی این متون از غنای بسیار بالایی برخوردار است تا جائیکه در اکثر موارد، متون علوم رقیب تاب رقابت و یا قابلیت مقایسه با این متون را ندارند و این یک ادعای بدون دلیل یا از روی علاقات یا تعصبات نمی‌باشد؛ دقت‌های علمی بالای عالمان برجسته، نوآوری‌ها، تضارب و تکثر آراء، نظریه‌پردازی‌ها در مباحث گوناگون، گستردگی مسائل علوم، فرضیه‌های مباحث و سیر تکاملی همراه با منطق و اصول علمی از مهم‌ترین دلائل این مدعا می‌باشد تا جائی که مجموعه متون آموزشی حوزه‌های علمیه شیعه در هر عصر و دوره‌ای، گنجینه‌ای از آثار فاخر همراه با دفاع جدی را تشکیل داده‌اند که ثمره تحول علوم و تغیبر متون در اعصار و ادوار مختلف می‌باشند. 🔹 سابقه تحول متون در ادوار علوم؛ توجه به سیر تاریخی تغییر و تحول متون در حوزه‌های علمیه شیعه، مبیّن این است که در دوره‌های مختلف که معمولاً با عناوین «متقدمین، متأخرین، معاصرین و...» از آنها یاد می‌شود از جایگاه مطمئنی برای ادعای تحول در متون، برخوردار می‌باشد چنانکه دقت در آثار علمی مختلف در هر دوره‌ای نشانگر آن است که با وجود تحولاتی که همراه با ارتقاء محتوایی و تغییرات ساختاری و ازدیاد ابواب، عناوین و مسائل بوده اما روش‌ اجتهادی حوزه‌های علمیه ثابت و ماندگار مانده است؛ روشی که از سیره معصومین علیهم السلام و اصحاب ائمه متخذ است و سپس در سیره‌ی اعلام عصر غیبت صغری تا کنون روشی مطمئن در استنباط احکام شرعیه بوده و می‌باشد. از این‌رو دفاع از «اندیشه فقاهت شیعی» یک اصل بی‌بدیل در هر گونه تحولی بوده و امروز نیز حفاظت عالمانه از این اندیشه که پاسبان و حافظ ارکان اجتهاد در تحولات می‌باشد، یک اصل ضروری می‌باشد. 🔹 تحول به معنای ارتقاء؛ معنای ملازمی یا بلکه مطابقی «تحوّل» همراه با «ارتقاء» می‌باشد؛ به این معنا که تحول در امور با نگاه به توسعه اغراض و غایات امور یا علوم، سنجش و معنا می‌شود، از این‌رو «تحول چنانکه نیاز به دلیل دارد، نیازمند هدف‌گذاری مطلوب نیز می‌باشد». با این نگاه هر تحولی را نمی‌توان تغییر مطلوب نامید و هر تغییری نیز تحول به معنای مذکور نمی‌باشد، بنابراین تحوّل به اَشکال غیر قابل دفاع، نه تنها مردود است بلکه موجب ایستایی و توقف در وضعیت موجود می‌شود. 🔹 توصیف و گزارش از وضع موجود با استدلال برای تغییر متون، دو امر متفاوت می‌باشند؛ وقتی گفته می‌شود استدلال تغییر کتب واضح است و دلائل آن را «فاصله کتب درسی موجود تا پیشرفت علم خیلی زیاد شده است» و «مناهج تدریس عوض شده است» و «مذاق ورودی حوزه تغییر کرده است» و «بسیاری از کتب فعلی، برای تدریس نگارش نشده است» در حقیقت اینها معلول‌های یک علت دیگر می‌باشند نه اینکه خود اینها علت باشند، به بیان دیگر اینها نشانه‌ها و گزارش‌هایی از وضعیت موجود می‌باشند نه دلیل برای تغییر متون آموزشی؛ که سؤال می‌شود علت پیدایش این امور چیست؟ پس اگر ما در ظرفیت علوم متمرکز شویم و متون به روز شده با قابلیت و جذابیت‌های علمی و به صورتی که همراه با اقبال دانش‌پژوهان و برآورده‌کردن نیازها و پاسخگویی به سوالات باشد و همچنین متونی با ساختار و محتوای مترقی‌تر، تألیف یا تدوین شود، مسائل و مشکلات موجود و توصیف شده نیز تا حدود زیادی مرتفع می‌شود. به عبارت دیگر ظرفیت علومِ کامل‌تر شده اگر با روش‌های نوین تدوین، همراه شود، با خود پیشرفت علمی، روش‌های جدید تدریس و تغییر مذاق افراد را به دنبال دارد، به هر صورت اگر غنا و جذابیت متون آموزشی ارتقاء یابد، آثار مثبت خود را به دنبال دارد. پس به نظر می‌رسد علت اصلی را در ظرفیت بالای علوم و عدم تطابق آنها با متونی که دارای ویژگی‌های ساختاریِ مناسب‌تر باشد را باید جستجو کرد. 🔹 بازشناسی «مدیریت تحول»؛ از واژگان معروف تحول، «مدیریت تحول» می‌باشد؛ یعنی قرار است افراد یا مجموعه‌ها این تحول را مدیریت نمایند «نه اینکه تحول، افراد و مجموعه‌ها را مدیریت کند» و به سویی بکشاند که هزینه‌هایی از قبیل کم‌اثر شدن علوم یا کم اقبالی و بی‌انگیزه‌گی‌ها و فاصله با نیازها را به دنبال بیاورد به همین جهت است که آنچه از «مدیریت تحول در متون» انصراف به اذهان دارد دارای پنج ویژگی توأمان باید باشد تا سیر تحولی علاوه بر حفظ سنت‌ها و روش‌های علمی و اصیل حوزه‌ها، دارای جنبه اقناعی نیز باشد: 1⃣ مدیریت حفظ اصول‌ 2⃣ مدیریت توسعه‌بخشی موضوعات و ابواب 3⃣ مدیریت ارتقاء محتوایی 4⃣ مدیریت تحول ساختار علوم 5⃣ مدیریت کارایی و کاربردی شدن علوم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 جعبه 🎥 اهل معما هستید؟! ❓بنظرتون داخل این جعبه چیه؟! ✅ داخل جعبه تصویر کسی است که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند... @Manahejj
📣 تجمع طلاب و روحانیون با موضوع: دفاع از مردم مظلوم افغانستان و فلسطین و محکومیت جنایات عوامل وحشی استکبار ⏰ ساعت یازده و نیم صبح دوشنبه 🕌 مکان: مدرسه مبارکه فیضیه 👤 سخنران: آیت الله اراکی با حضور حداکثری طلاب و روحانیون @Manahejj
🌀 ضرورت ترسیم «الگوی تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه» 📝 ارائه نمونه کامل به عنوان یک پیش‌نیاز در تحول متون آموزشی 🖋 حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی؛ نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین 🔸 تفکیک متون آموزشی و متون مطالعه‌ای؛ نظام آموزشی حوزه متون آموزشی و متون مطالعه‌ای را از هم تفکیک و به عنوان برنامه آموزشی توأم با پژوهشی، اعلام کند؛ فوائد این امر قابل انکار نیست به هر صورت طلبه فاضلی که در جهت نیل به درجات عالیه علمی تلاش می‌کند، نیاز به خواندن و شناخت از ابواب و فصول علوم مرسوم دارد که گاه با جملاتی مانند «زوائد! یک علم» یا «نرسیدن به محدوده» مغفول واقع می‌شوند، اینها در حالی گفته می‌شود که ما قبل از آنکه به «فوائد علوم» ورود کنیم به «زوائد علوم» می‌پردازیم که خواسته یا ناخواسته منجر به نفی یک علم یا نفی مباحث مبنایی آن علم می‌شود. 🔹 به هر صورت پویایی فقه و فقاهت به معنای عام آنها، در ادوار مختلف نیازمند توسعه مباحث و ازدیاد عناوین و تغییر در برخی از متون می‌باشد. اما این امر نیازمند ارائه الگوئی جامع و نمونه‌های کاملی می‌باشد تا با توجه به اهداف آموزشی و وظائف حوزه‌های علمیه، بتوان متونی فاخر را با همت عالمان و اساتید محترم، به ارمغان آورد. 🔹 ارائه الگوی تدوین متون آموزشی یا ارائه نمونه مطلوب، ضرورتی انکارناپذیر است؛ وقتی صحبت از تحوّل در حوزه‌های علمیه می‌شود معمولا اولین امری که به اذهان تبادر می‌کند، تغییر متون درسی حوزه‌های علمیه می‌باشد؛ فارغ از اینکه این برداشت درست است یا نادرست یا اینکه این موضوع اولویت دارد یا ندارد، مسأله اصلی در این رابطه «ترسیم الگوی تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه» به عنوان یک اصل دارای اُولویت و اَولیّت و یا لااقل «ارائه نمونه‌ی مطلوب» بویژه در متون آموزشی فقهی و اصولی می‌باشد؛ که این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار و سرعت مطمئن در تحول متون را دربر دارد، آنچه که معلوم است این الگو یک پیش‌نیاز می‌باشد که بصورت کارشناسی، ارائه نگردیده تا در محیط علمی حوزه‌های علمیه و اظهار نظر صاحب‌نظران، مورد بررسی قرار گیرد و‌ مباحث اقناعی و اصلاحی ارائه شود. ✅ مثالی درباره ارائه الگو؛ درباره متون آموزشی علم اصول فقه که گاه نظرها یر تغییر آنها متمرکز می‌شود،‌ این نکته وجود دارد که ابتدای هر مسأله‌ای، «تطور، کاربرد، تطبیقات، آرای معروف، مقارنات و اغراض و غایات از آن بحث» بصورت منطقی که البته دارای زوائد و تطویل در بحث نباشد، ضرورتی انکارناپذیر است و سپس بحث وارد استدلال‌ها و نقد و بررسی‌ها شود، هرچند این عناصر در دروس خارج و یا متون فعلی به نحوی بیان شده، اما نظر بر یک الگوی ساختاری استاندارد و روان در متون می‌باشد. 🔹 این نکته مهم است که چنانچه در تدوین علوم، اغراض و غایات نقش اصلی و بسزایی دارند، مسائل یک علم هم دارای همان نقش می‌باشند؛ یعنی از همان ابتدای بحث، طلاب محترم تصویری ولو اجمالی از بحث داشته باشند تا اغراض و غایت آن بحث در نهایت مشخص شود. 🔹 محتوای متون باید در خدمت فرایند اجتهاد قرار بگیرند؛ نکته مهم دیگری که یادآوری آن لازم است این است که با وجود ضرورت تغییر متون آموزشی، چگونه متنی به لحاظ کیفیت محتوا و ساختار باید ارائه شود تا حلقه‌های مباحث در آن متن به یک هدف اصلی، نزدیک و نتیجه‌ای کلی در انتقال مفاهیم و رشد مهارت ایجاد کند؟ این یک سؤال جدی است که اذهان اساتید حوزه‌های علمیه را با توجه به چاپ برخی کتب، به خود معطوف ساخته است. به هر صورت به نظر و فهم قاصر حقیر اینگونه می‌رسد که در تدوین متون آموزشی باید این امر لحاظ شود که مجموعه یک متن آموزشی بخصوص در کتب فقهی و اصولی، از آغاز تا انتها در هر کتابی و در هر پایه‌ای در خدمت عملیات استنباط و فرایند اجتهاد قرار گیرد و این همان سنت فاخر آموزشی حوزه‌های علمیه می‌باشد که حتی مثل ادبیات عرب و منطق و دیگر علوم، در همین راستا و هدف، برنامه‌ریزی شده‌اند، بنابراین نمی‌توان تألیف یا تدوین برخی کتب را که جهت اطلاع و‌آگاهی از برخی موضوعات، ارائه می‌شود را در مسیر تحقق تحوّل متون، تعریف کرد چون اساساً در متن حلقه‌ی اجتهادی قرار ندارند هر چند اصل شناخت این موضوعات پراکنده، ضرورت دارد، اما اینکه به عنوان متن اصلی در دروس و سطوح بالای حوزه قرار بگیرند، توجیه چندانی ندارد بلکه اگر این موضوعات در همان فرایند قرار گیرند، جامع و مکمل مباحث می‌باشند نه اینکه در حاشیه مباحث اجتهادی جای بگیرند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 مسیر درست تحول کتب درسی 🖋 محمد حق‌پرست 🔸 برخی گمان می‌کنند بزرگان حوزه مخالف تغییر کتب فعلی هستند. اما اگر کسی با ایشان مأنوس باشد، تصدیق خواهد کرد که اکثر علما خودشان خواهان تغییر کتب و تحول در حوزه هستند. اما علما، تغییر کتاب را همراه با سه شرط مطالبه می کنند که، برخی طلاب و جریانهای حوزوی به این شروط پایبند نیستند: اولا، طلاب را از کتابهای فعلی دلزده و سرد نمی‌کنند. ثانیا، قبل از جایگزینی و پذیرش همگانی کتاب جدید، کسی را دعوت به پراکنده‌خوانی نمی‌کنند. ثالثا، عجله‌ی بیجا ندارند و کار را با زور رسانه یا تحمیل نظر خودشان پیش نمی‌برند، بلکه مسئله را به پذیرش عمومی دیگران می‌سپارند. 🔹 همین رفتار علما باعث شده تا برخی گمان کنند علما نسبت به تغییر کتب موضع منفی دارند. اما ایشان مخالف تحول نیستند، بلکه تحول مطلوب را مطالبه می‌کنند. تحول مطلوب یعنی کتاب جایگزین یا بهتر از کتاب فعلی باشد یا همردیف آن. 🔻 اما کسانی که طلاب را از کتابهای فعلی دلسرد می‌کنند، یا روشهای نامعقول را مطالبه می‌کنند، نه تنها آورده‌ای برای حوزه نخواهند داشت، بلکه نسل فعلی طلاب را دچار پریشانی می‌کنند. با این فرض، حتی اگر بهترین کتابها جایگزین شود، باز هم آنها سر ناسازگاری بر می‌دارند. تاریخ خوارج می‌گوید، دغدغه خوب داشتن به تنهایی کافی نیست، بلکه فهم درست از زمانه و انتخاب روش‌های درست، جزئی از مسیر است و عدم بصیرت عده‌ای یک‌دنده، می‌تواند بزرگترین مانع بر سر راه حق باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
هدایت شده از مجمع کانالهای حوزوی
💠 فراخوان دعوت حوزویان از نوجوانان و جوانان بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 امروز که دنیا را فرا گرفته و رذائل اخلاقی بیداد میکند و دنیای کفر و استکبار با هزینه‌های هنگفت، ابزارهای مختلف رسانه‌ای مانند: شبکه‌های اینترنتی و ماهواره‌ها را به کار گرفته‌اند تا فکر، اخلاق و زندگی مردم را به انحراف بکشند؛ تنها راه نجات بشر، شناخت و توجه به عزیز است. 🔹 برادران و خواهران عزیز اگر همه تخصص‌های مورد نیاز جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما جهت‌گیری نباشد، در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهیم بود. همه می‌دانیم این مسئولیت عظیم یعنی تبدیل جامعه به جامعه‌ای دینی، بر عهده علما، روحانیت و است. 🔹 همانطور که می‌دانید پایگاه انسان‌سازی، عالم‌پروری و رزم معنوی است. طلاب در این رزمایش علمی، اخلاقی و فرهنگی مدال سربازی ارواحنا فداه را کسب می‌کنند؛ اگر می‌خواهیم بیش از پیش حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف را یاری کنیم باید کمر همت ببندیم و جوانان را برای ورود به این جبهه مهم، تشویق و ترغیب کنیم. ✅ نام نویسی برای پذیرش حوزه‌های علمیه آغاز شده است و وقت زیادی باقی نمانده است. حوزه علمیه چه برای پویا و بهتر شدن خود و چه برای هدایت و ترقی جامعه نیاز به نیروهای خوش‌فکر و تازه نفس دارد. بیایید با دعوت از جوانان خوش استعداد زمینه تحول هرچه بهتر حوزه و رشد و هدایت جامعه را فراهم کنیم. ❇️ همه ما مسئولیم. •┈┈••✾❀✿•••✿❀✾••┈┈• 📚 پذیرش در مقاطع: سیکل/دیپلم/دانشگاهی 🕰 زمان ثبت‌نام: تا ۳۱ اردیبهشت ماه ⬅️ جهت ثبت نام ↩️ به سایت پذیرش مراجعه نمایید: paziresh.ismc.ir ↩️ یا مراجعه ی حضوری به مدارس علمیه 🌱
🌀 راه نجات از دست جنایات آمریکا و صهیونیسم، ایجاد یک جبهه جهانی مقاومت است 👤 آیت‌الله اراکی در تجمع طلاب در مدرسه فیضیه 🔹 حوزه های علمیه کشور، پشتیبان مظلومان عالم به خصوص مردم و است. 🔹 زنان فلسطین که در غم جوانانشان می سوزند مادر و خواهران ما هستند. 🔹 یاری مردم غزه یک وظیفه شرعی و واجب قطعی برای مسلمین است. همه مسلمانان باید با دانش و جان مال و سلاح خود به یاری مردم فلسطین و غزه بشتابند. 🔹 مدرسه سیدالشهدای افغانستان به دست عمّال آمریکا به خون کشیده شد. داعش مثل صهیونیست ها ابزار آمریکا هستند. 🔹 آمریکایی ها بدترین جنایت های تاریخ را در سراسر جهان منطقه ما مرتکب می شوند. 🔹 ما همه حکومت های آزادی خواه ومستقل جهان را فرا می خوانیم که به کمک مردم فلسطین بشتابند. کشورهایی مثل روسیه و چین و آفریقای جنوبی و برزیل و همه کشورهایی که اندکی استقلال دارند باید این را ایجاد کنند زیرا آمریکا همان بلایی را بر سرما می آورد که بر سر افغانستان و عراق در آورده است. 🔹 از جبهه مقاومت می خواهیم که لشکر بین المللی مقاومت برای آزادی فلسطین و تحت اشغال آمریکا تشکیل دهد. @Manahejj
🌀 کدام کتاب باید جایگزین شود؟ 🖋 محمد حق‌پرست 🔸 شکی در لزوم تغییر کتابهای درسی نیست. آنچه محل بحث و گفتگوست، شرایط و ویژگی های کتابی است که قرار است نوشته و جایگزین شود. 🔹 کتاب جایگزین باید سه ویژگی مهم داشته باشد: 1⃣ قوت علمی لازم را به لحاظ محتوا و روش استدلال داشته باشد. 2⃣ به سبک آموزشی نوشته شود. 3⃣ مراجع و علما، کتاب جایگزین را بپذیرند. 🔹 ویژگی اول، به مراتب مهمتر از سایر ویژگی هاست چون هدف از تحصیل رشته است. همین دغدغه باعث شده تا علما و مدرسین نسبت به کتابهای جایگزین اعتماد کمتری داشته باشند. این دغدغه و حساسیت، کاملا طبیعی و به حق است. اما چاره‌ای از تغییر کتب هم نیست. به نظر می رسد فقط یک راه حل وجود دارد و آن اینکه یا باید علمای تراز اول کتاب بنویسند، یا علمای دیگری که مورد تأیید ایشان هستند دست به قلم شوند. چنانچه مؤلف کتابهای درسی حوزه همیشه مراجع و فحول علمی بوده اند. 🔻 عدم استقبال عمومی از کتابی که به قلم شخصی متوسط یا گمنام نوشته شود، طبیعی خواهد بود. 🔹 درباره ویژگی دوم، بحث و گفتگو مفصل است و در این مختصر نمی‌گنجد. 🔹 اما شرط سوم، پذیرش جامعه حوزوی است. نمی‌توان کتابی را به زور تحمیل کرد، بلکه باید مسیر طبیعی استقبال علمی طی شود، تا کم کم قوت علمی کتاب باعث شود جایگاه کتاب در حوزه مشخص شود. البته پذیرش و استقبال عمومی، ملاک است نه قانع کردن همه حوزویان. بالاخره هر کتابی جایگزین شود، ممکن است عده‌ای آن را نپذیرند. 🔻 اما جنجال و اعتراض بی مورد نسبت به کتابهای جایگزین، یا برخوردهای سلیقه‌ای و خارج از عرف علمی، راه اصلاح کتاب و نظام آموزشی را سخت‌تر و زمان جایگزینی را دورتر می‌کند. نباید وسواس داشت، و نباید عجله کرد برای پذیرش. راه وسط، حمایت بزرگان در صورت مقبولیت و پذیرش عمومی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 ستاد ملت امام حسین علیه السلام 🇮🇷 🌀 راهبرد انتخابات: مدافعان حرم جمهوری اسلامی همۀ مردمند‌. 📢 دعوت سراسری از طلاب و اساتید حوزه های علمیه برای تشکیل ستاد ملت امام حسین (ع) 📣 تبلیغ گفتمان انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ستاد از طریق: 1⃣ آیدی ایتا: @mellat_emam_hosein 2⃣ اینستاگرام: https://instagram.com/khanetolab_ir @KhaneTolab @Manahejj
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🌀 افتتاحیه ستاد حوزوی_انتخاباتی ((ملّت امام حسین علیه السّلام)) 📢 با حضور: 🔘 حجت الاسلام و المسلمین (قائم مقام مدیر حوزه های علمیه) 🔘 سرکارخانم (معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران) 🌐 با همکاری گروه های حوزوی و جهادی: سه‌شنبه ١۴٠٠/٠٢/٢٨ ساعت: ١٨ 🏡 : قم، بلوار غدیر، کوچه ۸ (ورودی برادران) مدرسه هدایت؛ کوچه ١٠ (ورودی خواهران) مدرسه هدایت 📌 این ستاد بر حضور حداکثری مردم و ارائه شاخصهای فرد اصلح تمرکز دارد و بنای حمایت از کاندیدای خاصی را ندارد. 📲 راه ارتباطی از طریق آیدی: @mellat_emam_hosein 🇮🇷 (ع) 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سنت سلف در تغییر کتب درسی 🎥 آیت الله شب زنده دار 🔹 تمام کتب دراسی سده‌های قبل، نگارش بزرگان آن فنون و علوم بوده است؛ هیچ‌یک را انسان ناشناخته یا متوسطی ننوشته است. 🔹 در بسیاری از موارد، مؤلفین کتب دراسی، مدرس آن نیز بودند. همین‌که زعیم حوزه کتابی را تدریس می‌کرد موجب ترویج و تثبیت آن کتاب بود. 🔹 در مواردی هم فضلای حوزه، وقتی کتابی را از یک مؤلف برجسته می‌دیدند آن را برای تدریس به طلاب پیشنهاد می‌کردند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 حفظ نقاط قوت، لازمه ی هر تحول موفق 📝 ضابطه تحول متون درسی؛ بخش نخست 🖋 علی منتظر المهدی 🔸 «تحوّل» در معنای مثبتش، لازمه‌ای جداناپذیر دارد: «حفظ نقاط مثبت». همین مطلب هم یکی از تفاوتهای «تحوّل» با «پسرفت» و «انحطاط» است. بدون شکّ این ضابطه در «تحوّل متون درسی» به عنوان قسمتی از «تحوّل کلان حوزه علمیه» هم باید رعایت شود، امری که رعایت آن از دغدغه‌های جدّی دلسوزان است و بارها در قالب عبارات گوناگون بیان شده است. 🔹 با این نگاه باید مجدّدا کتب موجود را بررسی کرد، اما این بار نه برای نقد؛ بلکه به هدف شناسایی دقیق نقاط مثبت. بعد از این محاسبه‌ی عالمانه به نظر می‌توان حداقل برخی نقاط مثبت «غالب» کتب درسی که در برنامه فعلی حوزه‌های علمیه جا گرفته را چنین شمرد: 1️⃣ تألیف توسّط عالمان: محتوای کتب درسی، مخصوصا در سطوح بالاتر حوزوی، صرفا گردآوری آراء سایرین نیست، بلکه غالبا آمیخته به نوآوری ها و شکستن بن بست‌هایی است که صرفا از عهده عالمان یک علم بر می‌آید. بنابراین اگر کسی به دنبال تحصیل و پژوهش عمیق در یک علم نرفته نباشد، اساسا «نمی‌تواند» کتاب درسی مناسبی تألیف کند. این مشکل را می‌توان در برخی متون تألیفی ادبیات عرب فعلی به خوبی دید. اینکه هر مدرّس موفّق ادبیاتی بدون غور در تحقیقات عربی معاصر و انس زیاد با میراث عربی قدیم در علوم ادبی مختلف، به صرف احساس نیاز دست به تألیف یک کتاب بزند، طبیعتا اقدامی شکست خورده است که در تنازل علم، نیز سهم بسزایی دارد. 2️⃣ پایبندی به ارزش‌های تألیف کتاب در هر علم: برای مثال اینکه در علوم ادبی بنا بوده برخی تطبیقات محتوا، در خود متن انجام شود، امر ارزشمندی است و باعث شده «اولین کارگاه تمرین ادبیات عرب، خود متون درسی باشند.» البته نباید چنین مطلبی باعث اغلاق حداکثری متون ادبی یا سرایت پر رنگ این مطلب ارزشمند به متون فقهی یا اصولی شود. اما نباید گمان کرد با ساده‌سازی حداکثری تمام متون درسی یا حتی تبدیل تمام آنها به زبان فارسی و بعد اضافه کردن چند جلسه کارگاه متن‌خوانی، می‌توان به تمام اهداف مورد نیاز رسید. حداقل تجربه انباشته چند سده علم آموزی در حوزه‌های علمیه، مخالف با این گزاره است. حتما توقع زیادی نیست که اگر کسی بنابر مخالفت با صدها سال حرکت عالمانه دارد، تجربه‌های عینی موفق، مستند و پرتعدادی بتواند برای مدل جایگزینش ارائه دهد. 3️⃣ پرهیز از محوریت دادن به متفرّدات: کتب درسی مخصوصا در سطوح پایین‌تر باید در یک ارزیابی کلی موافق با جریان علمی متداول باشند، نه اینکه سازمان آنها بر آرائی بنا شده باشد که باعث غرابت محصّل با میراث و کتب پژوهشی آن علم شود. همین مطلب را احتمالا بتوان اصلی‌ترین دلیل مقبولیّت نیافتن حلقات شهید صدر(رحمه الله) دانست، گرچه به دلیل نقاط برجسته فراوانی که حلقات دارد، تحصیل آن در سالهای اخیر رشد پیدا کرده است. پیمودن مسیر پژوهش در یک علم، اقدام بایسته‌ای است اما هرگز نباید مدّعی شد این یعنی هر عالمی می‌تواند مجموعه‌ای از آراء اختصاصی خود را تبدیل به کتاب درسی برای آحاد حوزویان کند؛ مخصوصا جایی که مؤلف کتاب، علاوه بر محتوا، ساختار علم را هم از پایه دگرگون می‌کند. ❓آیا می توان قبول کرد طلبه در تمام دوران تحصیل مطلبی را فرا گیرد که هنگام پژوهش یا تحصیل درس خارج حتی نتواند محل آن را در سایر کتب علم پیدا کند؟ 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 اطلاعیه معاونت فناوری 👨🏻‍💻 برگزاری آزمون آزمایشی 🔹 با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری امتحانات خردادماه ۱۴۰۰ طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم، جهت آمادگی و آشنایی با سامانه امتحانات آنلاين حتما در آزمون آزمايشی زیر شرکت نمایید. 📅 زمان برگزاری آزمون آزمایشی پنج‌شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۳۰ ⏰ ساعت ۱۰ صبح 📌 جهت شركت در آزمون به سامانه پيشخوان مراجعه فرماييد:👇🏻 login.ismc.ir @Manahejj
🌀 نامه سرگشاده ائمه جمعه جمهوری اسلامی ایران، خطاب به ائمه جمعه جهان اسلام 📝 اسامی ۸۷۴ نفر امضاء کنندگان 🔸 ائمه جمعه جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از مردم ستمدیده و مظلوم فلسطین اشغالی، تعرض وحشیانه رژیم ظالم و سفاک صهیونیستی را محکوم کردند. 🔹 در این نامه‌ سرگشاده‌ خطاب به ائمه جمعه جهان اسلام که حاوی چهار محور اصلی است: 1️⃣ مطالبه اعزام فوری تیم های پزشکی و درمانی به مناطق آسیب دیده غزه مظلوم، 2️⃣ اعلام انزجار و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در خطبه های نماز جمعه، 3️⃣ مطالبه تأسیس صندوق امداد و حمایت، تحت نظارت اتحادیه بین المجالس اسلامی با هدف بازسازی زیرساخت‌های مورد حمله قرار گرفته 4️⃣ و مطالبه تشکیل اجلاس موازی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با موضوع فلسطین، خواستار محکومیت و اخراج هرچه سریع‌تر رژیم کودک‌کش صهیونیستی از سرزمین‌های اشغالی و آزادی قدس شریف شدند. 📌 متن کامل نامه و اسامی امضاء کنندگان در سایت مناهج: Manahej.ir/post/Aemme-Palestine @Manahejj
🏴 هشتم شوال؛ سالروز تخریب بقیع تسلیت باد 🌀 پیام آیت الله سبحانی 🔹 سالروز تخریب بارگاه ملکوتی اهل بیت نبوت، و هتک حرمت مراقد امامان معصومین در بقیع، است و باید مسلمانان جهان به ویژه شیعیان مراتب نفرت، انزجار خود را از عاملان این جنایت به گوش جهانیان برسانند. 🔹 حدود ۱۰۰ سال پیش لشکر جهل و ظلالت، در چنین روزی، با بیل و کلنگ نصب و عداوت به حرم شریف ائمه چهارگانه و دیگر وابستگان خاندان رسالت در بقیع یورش برده و آنها را با خاک یکسان کردند. 🔹 بار دیگر عمل زشت و نفرت بار متوکل عباسی را در تخریب گنبد و بارگاه حسینی و شخم زدن زمین آن را تکرار کردند «یُریدُونَ لِیُطفِئُوا نُور الله واللهُ مُتِمٌ نُورِهِ وَلَو کَرِهَ الکافِرُون» قرآن مجید، مسلمانان جهان را به ترفیع و تکریم بیوتی که مرکز حمد و تسبیح الهی است، دعوت می‌نماید و می‌فرماید: «فی بُیُوتٍ أَذن الله أَن تُرفَعَ». 🔹 جلال‌الدین سیوطی در کتاب «درّ منثور» می‌نویسد پیامبر اکرم (ص) این آیه را در مسجد تلاوت کرد. مردی پرسید مقصود از این «بیوت» چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: «خانه‌های پیامبران است». در این هنگام، ابوبکر در حالی که به خانه حضرت زهرا (س) اشاره می‌کرد، پرسید: آیا این خانه هم از آنهاست؟ حضرت فرمود: «نعم من افاضل‌ها» (یعنی آری از برترین و والاترین آنهاست). 📌 متن کامل پیام آیت الله سبحانی در مناهج: Manahej.ir/post/Sobhani-Baghee @Manahejj
🌀 حفظ نقاط قوت، لازمه ی هر تحول موفق 📝 ضابطه تحول متون درسی؛ بخش دوم 🖋 علی منتظر المهدی ️4️⃣ اعتقاد به مبانی و کلیات علم: گرچه در برخی متون دینی امر شده که حکمت حتی از منافق هم أخذ شود، اما نباید چنین گزاره‌هایی رهزن شود که پس باید قبول کنیم مثلا اگر کسی معتقد به اخباری‌گری است علی رغم وجود مشترکات زیاد، می‌تواند مطابق عقاید خودش برای حوزه‌های علمیه، کتاب تدریس منهج استنباط شیعی بنویسد!! همین مطلب باعث شده توقّع برخی طلاب در سال‌های اخیر که به دنبال رسمی‌شدن تدریس کتب تألیفی خودشان هستند، گزاف بنماید. اگر کسی به پایه‌های روش استنباط موجود حوزه‌ها و نه فقط یک علم خاص مثل اصول فقه، اعتقاد ندارد، نمی‌تواند مطالبه کند که روش استنباط ادعایی خودش باید در گام اول، تأیید و سپس احتمالا ترویج شود! در حوزه‌ها که ریشه‌هایش به زمان أئمه اطهار(علیهم السلام) باز می‌گردد، علی‌رغم تمام تطورّات در این صدها سال، از اصول ثابتی پیروی کرده که یکی از محکم‌ترین آنها عدم رسمیت بخشیدن به ظنون بی‌پایه و استحسانات است. این مطلب بقدری اهمیت دارد که اگر شخصی مثلا مدعی شد: «ملاک در تطهیر نجاست صرفا تحصیل نظافت ظاهری است با هرچه که شد حتی پارچه!» حتما از لحاظ مَدرَسی خارج از قلمروی فقه شیعی سیر کرده و از لحاظ صناعی «هو لأبی حنیفۀ یومئذٍ أقربُ منه لجعفر بن محمّد (صلوات الله علیهما)» بله چنین آرائی هم بنابر برخی اقتضائات، باید جایی برای بیان داشته باشند؛ اما نه در کتب درسی! 5️⃣ سیر در مرزهای دانش: هرچند آخرین محصولات علمی حوزه را باید در دروس خارج یا مجلات علمی و کرسی‌ها و مانند آنها پیدا کرد؛ اما این باعث نمی‌شود کتابی در متن آموزش قرار گیرد که مقدار زیادی از مرزهای دانش عقب است. رسائل مرحوم شیخ در زمان خود این ویژگی را داشته و سرآمد حرکت اصولی بوده است؛ اما همین کتاب در زمان ما فاقد این وصف است! رعایت نکردن این مطلب در کتب درسی فعلی مخصوصا در علم اصول، باعث صعوبت تحصیل در درس خارج شده است؛ زیرا طلاب باید ضمن درس، بررسی چند دوره علمی را پشت سر بگذارند تا تازه به اندیشه‌های علمی معاصر برسند. شاید بتوان همین مسأله را هم یکی از علل کندی و طولانی‌شدن تحصیل خارج دانست. 6️⃣ مقبولیت نویسنده: طبیعتا هرچه نویسنده از مقبولیت بالاتری برخوردار باشد، آن کتاب توان بیشتری در جریان‌سازی علمی دارد؛ مصداق بارزش هم کفایۀ الأصول که حتی در زمان حیات خود مرحوم آخوند شروح و تعلیقات بزرگی از جانب صاحب‌نظران متوجّه آن شد. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 رسالت روحانیت در انتخابات 📝 ویژه نامه انتخاباتی مناهج 🔸 با توجه به ایام بسیار مهم پیش رو، با ویژه‌نامه مناهج با عنوان «رسالت روحانیت در انتخابات» در خدمت شما فرهیختگان محترم خواهیم بود. 🗂 گفتنی است پرونده «تحول کتب درسی» همچنان باز است و مطالب مربوط به این پرونده نیز همچنان منتشر خواهد شد. 📩 طبق روال معهود، پذیرای یادداشت‌ها، پیشنهادات و انتقادات شما هستیم. @Manahejj