eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
176 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 حل معمای مصرف و تولید کارآمد 📝 برخی مسائل فرهنگی اقتصاد 🖋 هادی چیت ساز اقتصاد چرخه‌ای است که دولت و مجلس، تولیدکننده و مصرف‌کننده در آن نقش دارند. دولت و مجلس، از جهت قانونگذاری درست و نظارت بر اجرای قوانین، اقتصاد را پیشرو یا کندرو می‌کنند. روی این یادداشت ناظر به ایشان نیست؛ چون ربطی به تبلیغ رمضان ندارد. اما دانستن ویژگی‌ها و مسائل دو گروه دیگر، یعنی مصرف‌کننده و تولیدکننده، از آن جهت که مخاطب روحانیون هستند، حائز اهمیت است. در ادامه به مسائلی اشاره می‌کنیم که مانع تولید و مصرف می‌شود. 1⃣ برخی از تولیدکنندگان خواسته یا ناخواسته، مردم را تحریم می‌کنند که به برخی از ابعاد آن اشاره می‌کنیم: الف. قیمت‌گذاری ناعادلانه: برخی از تولیدکنندگان در شرایط تحریم، چند برابر افزایش هزینه‌های خود، قیمت محصولاتشان را افزایش می‌دهند. مثلا امسال که حقوق کارگران 20 درصد افزایش داشته، هر قطعه از اجناس کارخانه‌ای، 2 درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند، اما اجناس بین 20 تا 30 درصد افزایش قیمت پیدا می:کنند که در نهایت به ضرر کارگر است؛ زیرا همه اجناس را با تورم بیشتر می‌خرد. ب. احتکار: برخی نیز برای کسب سود بیشتر محصولات خود را احتکار و گاهی خط تولید خود را خاموش می‌کنند. ج. تولید با کیفیت پایین: گروهی از تولیدکنندگان نیز با وجود توان ارتقاء کیفیت، سهل‌انگاری می‌کنند تا قیمت تمام شده کمتر شود و سود بیشتری به جیبشان رود. د. مصرف تسهیلات تولید در امور دیگر: معدودی از تولیدکنندگان نیز تسهیلات دریافتی را خرج کارهای دیگر به جز تولید می‌کنند. این عوامل باعث می‌شود که بازار تا حدود زیادی دچار «تشدید تورم، تشدید بیکاری و تشدید کمبود کالا» شود. 2⃣ اما نقش مصرف کنندگان در اقتصاد، نقش اصلی است که وظایفی دارند: الف. حمایت از کالای داخلی: برخی از مصرف‌کنندگان کالاهای خارجی را به کالاهای داخلی با کیفیت و قیمت مشابه، یا حتی بهتر ترجیح می دهند. این فرهنگ می تواند ناشی از سه پدیده «برندگرایی، غفلت و تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتن» باشد. این فرهنگ باعث شده که تولیدکننده در ارتقا کیفیت یا حتی تولید کالا انگیزه‌ای نداشته باشد؛ چون ذهنیت مردم او را ورشکسته خواهد کرد. ب. استقبال از کالای با کیفیت: رشد صنعت و تولید، در گرو این است که مصرف‌کننده جنس بی‌کیفیت را منزوی کند. در علم اقتصاد معروف است که «نیاز مصرف‌کننده، تولید را رونق می بخشد.» وقتی مصرف‌کننده از کالای باکیفیت استقبال نکند، خود به خود رشد کیفی تولید را متوقف می‌کند. در کشورهای پیشرفته، نظارت عمده مسئولان اجرائی، بر کیفیت بیشتر کالا است. ازاین‌رو، تولیدکننده بی‌کیفیت را از چرخه اقتصاد خارج می‌کنند؛ چون از رشد اقتصادیشان می‌کاهد. 3⃣ کم کردن دست دلالان: امروزه سود اصلی به جیب دلال می‌رود که بدون هیچ زحمتی، جنس را تا دو سه برابر قیمت خرید می‌رساند. کم کردن واسطه‌ها، از سویی به نفع تولیدکننده است؛ چون سود بیشتری می‌کند. از دیگر سو، به نفع مصرف‌کننده است چون با قیمت کمتر، کالای باکیفیت می خرد و از تورم کالا می کاهد. با توجه به قابلیتی که امروزه در فضای مجازی به وجود آمده، بسیاری از کالاها را می توان بدون واسطه خرید. 🌐 این عوامل، قسمتی از «مسائل فرهنگی اقتصاد» هستند که تأثیر زیادی در سرنوشت تولید دارند و جز با کار فرهنگی اصلاح نخواهد شد. @Manahejj
🌀 مهم‌ترین شبهات مصرف کالای داخلی 🖋 دکتر حجت‌الله عبدالملکی «اقتصاددان، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) و کارشناس اقتصاد مقاومتی» 1⃣ اگر قرار است ما پیشرفت کنیم چرا مسیر کشورهای توسعه یافته را نرویم؟! و این کشورها بر مصرف کالای داخلی تاکید نمی‌کنند! 2⃣ اصرار بر مصرف کالای داخلی باعث می‌شود تولیدکنندگان داخلی به ارتقاء کیفیت خود توجه نکنند و کیفیت این کالاها در مقایسه با مشابه خارجی بهبود نیابد. 3⃣ علت مصرف کالای خارجی، صرفا بالاتر بودن کیفیت یا پایین تر بودن قیمت نسبت به کالای مشابه داخلی است و با بهبود کیفیت و قیمت کالاهای ایرانی، دیگر شاهد مصرف کالاهای مشابه خارجی نخواهیم بود. 📌 پاسخ شبهات در پست بعد 👇👇👇👇👇 🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی @Manahejj
مهم‌ترین شبهات مصرف کالای داخلی. فایل ورد.pdf
588.1K
🌀 فایل پاسخ به شبهات مصرف کالای داخلی 🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی #شبهات_اقتصادی #تبلیغ_اقتصادی_رمضان #مناهج @Manahejj
#پوستر | در بَند برند 🌀 کارگر ایرانی را از بند برند‌های خارجی رهایی دهیم 🔹 نقش #روحانیت در فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی و رونق تولید، بسیار مهم و مؤثر است. خانه‌طراحان‌انقلاب‌اسلامی #تبلیغ_اقتصادی_رمضان #مناهج @Manahejj
🌀 اقدام عملی برای رونق تولید 📝 واقعا گاهی به عمل کار برآید به سخندانی نیست 🖋 محمد موحدی 🔹 همیشه برای این که به مردم منویات رهبری را گوشزد کنم سراغ محتوای علمی در زمینه اهمیت رونق تولید و کارآفرینی می‌رفتم؛ ولی گاهی احساس می‌کردم مخاطب من حرفهایم را می‌داند و قبول دارد و حتی می‌خواهد به آن عمل کند ولی راه و چاره‌اش را نمی‌داند؛ به خاطر همین با نگاه سؤالی، سخنان مرا بدرقه می‌کند. 🔹 برای پیدا کردن راه و چاره سراغ انسانهای با تجربه و کارآمد منطقه رفتیم و ظرفیتهای موجود برای فرهنگ کارآفرینی در منطقه خودمان را مورد بررسی قرار دادیم. 1⃣ چون منطقه ما در بخش بهمن از توابع شهرستان ابرکوه یزد، منطقه‌ای کویری و کم آب بود، مردم را به کاشت زعفران که نیاز به آب چندانی ندارد تشویق کردیم. 2⃣ پرورش شتر در آن منطقه راحتتر و پردرآمدتر بود. 3⃣تغییر زمینهای گندم و چغندر به باغ پسته همین‌طور... 🔹 در همین اثناء متوجه شدم جهاد کشاورزی مردم را به کاشت گیاهان دارویی تشویق کرده است و مردم هم با شوق زائد الوصفی از این ایده استقبال کردند. کاش تمام مسئولین در همه بخش‌ها اینطور به مردم رونق تولید را بیاموزند. 🌐 حالا وقتی در منطقه خودمان منبر می‌روم مردم همان توصیه‌ها را از اعماق جان می‌فهمند. ❓مبلغین گرامی، تابحال در مناطق تبلیغی از انسان‌های با تجربه و کاسب‌های حرفه‌ای برای اصلاح فرهنگ کار از کارمندی به کارآفرینی استفاده کرده‌اید؟! 🔹 روحانیت برای گام دوم انقلاب باید مردم را سر خط کند تا بتوانند به مبارزه جنگ اقتصادی-فرهنگی بروند. @Manahejj
🌀 رونق تولید چطور ایجاد می شود؟ 🖋 اکبر ابدالی 🔹 اقتصادی کشورهای صنعتی مثل آمریکا، انگلیس، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و ... که ده‌ها و بلکه صدها سال بر آن تاکید کرده اند چیزی جز حمایت از نبوده است. 🔹 اولین شرط تحقق رونق تولید که به معنای رونق معیشت مردم است، ایجاد نسبت به اهمیت تولید و حمایت از آن در بین مردم، نخبگان جامعه و مسئولان است. اینکه همه بدانند تنها راه پیشرفت کشور و نجات آن از مشکلات، رونق تولید است و برای پیشرفت نباید دنبال این کشور و آن کشور باشیم. در واقع مردم و مسئولین برای تحقق شعار سال آستین همت را بالا بزنند. 🔹 در دهه ۱۹۶۰، كتابهای درسی و رسانه‌های کره جنوبی، کارآفرینان را و كارگران کارخانجات را می‌خواندند كه در جنگی ميهن پرستانه عليه فقر درگير شده‌اند. به صادرکنندگان بابت دستيابی به اهداف صادراتی همانند فرمانده‌هان نظامی كه در جنگ سختی پيروز شده باشند ميدادند. میتوان گفت يكي از دلايل اصلی رشد سريع اقتصادی کره جنوبی، خواسته و باور عمومی مردم و مسئولان کره برای حمایت از تولید بود. 🔹 امروز ایجاد باور عمومی در بین مردم برای حمایت از تولید و سرمایه گذاری در فعالیتهای تولیدی ولو با سود کمتر نیازمند عزم ملی است. از یک طرف جریان لیبرال، نسخه های قلابی اقتصادی را پیشنهاد می کند. جنگ اقتصادی دشمن و هجمه رسانه ای به فرهنگ و باورهای مردم هم از یک طرف، در نظر نگرفتن مؤلفه‌های فرهنگی و تاریخی توسط اقتصاددانان انقلابی از طرف دیگر، ضرروی ساخته که ، و در ایجاد این باور عمومی آرایش جدی بگیرند. 🌐 بدون باور عمومی نسبت به تولید، اقتصاد کشور شکوفا و مقاوم نخواهد شد. مشق مقاومتی 🗂 پرونده تبلیغ رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی @Manahejj
🌀 وزیر اطلاعات در همایش مبلغان ماه رمضان: #ترامپ مقصر گرانی است؛ نه #روحانی!! ‼️ پاسخ حجت الاسلام علوی به اعتراض طلاب و مبلغان از وضع اقتصادی و فشارهایی که مردم تحمل می‌کنند: 🔹 بیش از ۵ سال از عمر دولت کنونی می‌گذرد و دلار در پایین‌ترین نرخ قرار داشت و قیمت گوشت هم ۳۰ هزار تومان بود ولی با روی کار آمدن ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و فشار اقتصادی بر نظام، مشکلات اقتصادی کشور نمود پیدا کرد و امروز شاهد فشار اقتصادی بر مردم هستیم. 🔹 نباید بی‌رحمانه همه مشکلات کنونی اقتصادی را بر گردن دولت کنونی و مسئولان انداخت، ادامه داد: اگر تحریم نبود امروز این مشکلات را نداشتیم، #وظیفه شما مبلّغان و روحانیون بالابردن آستانه صبر و تحمل مردم است و اگر آستانه تحمل مردم پایین آید مردم از نظام و مسئولان ناامید شده و این امر باعث شادی دشمنان خواهد شد. باید مردم صبور و بردبار باشند و در مقابل فشارها مقاومت کنند چرا که سلاح امروز دشمن ناتوانی مردم و کاهش بردباری آنهاست و از این امر می‌خواهند به نظام ضربه وارد کنند. باید همگی بر ریل گفتمان رهبری قدم برداریم و در کنار هم با این مشکلات مقابله کنیم. روزنامه کیهان ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ #مناهج @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نخبه نداریم و از تحول عاجزیم / اجتهاد خود را داریم و تحولی که رهبری گفتند تعبدی نیست 🔺اظهارات «آیت الله طباطبایی نژاد» مدیر حوزه علمیه اصفهان در مخالفت با فرامین رهبری: 🔸من هم همانند رهبری درس خوانده ام. بر فرض که رهبری در مسائل حوزه سخنی بفرمایند اما من هم نظر خودم را دارم و طبق آن عمل می کنم. 🔸اینطور نیست که هر چیزی که رهبری فرمودند انجام بدهیم؛ باید ببینیم اینکار شدنی هست یا نه. مسئله تحول که تعبدی نیست! 🔸اینکه شما چسبیدید به اینکه رهبری گفته اند: "تحول حوزه انجام شود"؛ باید ببینیم این مسئله شدنی هست یا نه! 🔸من منطقی نمی دانم که کتابهای حوزه حتماً عوض شوند؛ بنده معتقدم طلبه ها به جای ده سال، ۱۲ سال در حوزه درس بخوانند! 🔸کتابهای حوزه علمیه اتفاقاً خیلی جالب است! 📌 مناهج: دولت، مجلس و بسیاری از دیگر ارگان‌ها نیز نظرات خود را دارند؛ بی‌راه نیست که رهبری، گام دوم انقلاب اسلامی را از مسؤولین گرفتند و بر عهده جوانان گذاشتند. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نخبه نداریم و از تحول عاجزیم / اجتهاد خود را داریم و تحولی که رهبری گفتند تعبدی نیست 🔺اظهارات «آی
🌀 فقدان مدیریت نخبگانی یا فقدان نخبه؟!! 🖋 علی مهدوی 🔺 آیت الله طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان در دفاع از مشی ضد تحولی خویش طی سالیان تصدی این مسؤولیت، نکاتی را فرمودند: 1⃣ تعبدی نبودن سخنان رهبری در باب تحول 2⃣ نبود نخبگانی که بتوانند کتب درسی حوزه علمیه را تغییر دهند 3⃣ مطلوب بودن افزایش دوره سطح از ۱۰ به ۱۲ سال 4⃣ صاحب‌نظر بودن ایشان در مسائل حوزه علمیه همانطور که رهبر معظم انقلاب صاحب‌نظرند در پاسخ باید گفت: یک. 🔹 شاید جنس سخنان رهبری در باب تحول حوزه، تعبدی نباشد؛ اما عقلی هست. روزبروز شاهد افزایش ناخواسته فاصله روحانیت با مردم هستیم؛ مگر خدا رحم کند و سیلی بیاید تا این فاصله‌ها برطرف شود؛ وگرنه عاقبت محتوای فعلی آموزشی حوزه علمیه همان است که رهبری فرمودند: انزوا؛ اگر مرگ نباشد. برای درمان انزوای حوزه علمیه باید تدبیری اندیشید؛ لذا اصل تحول، گریزناپذیر است. بنابراین نیروی اجتهاد اعاظم حوزه علمیه باید مصروف چگونگی تحول شود؛ نه مانع شدن آن. دو. 🔹 حقیقتا امروز مشکل نخبگانی و فقدان نخبه در عرصه‌های مختلف حوزه علمیه وجود ندارد؛ بلکه اساس ترمز تحول حوزه علمیه، فقدان مدیریت نخبگانی است. دقیقا جایگاه آزاداندیشی همینجاست؛ مدیری که توان تحول و تغییر شرایط موجود به مطلوب را در خود نمی‌بیند، لااقل اگر کنار نمی‌رود از مشورت نخبگان و موجودی حوزه علمیه که می‌تواند بهره بگیرد؟! هنوز که هنوز است -مخصوصا در حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها- نخبگان، مدیریت و سازماندهی نمی‌شوند؛ بماند که در بسیاری از مواقع حتی نخبگان سرکوب و حذف شده‌اند: 🔰 برای مثال: 🔸 روزگاری حجت‌الاسلام مهدی منصوری تحت نظر استاد عبودیت طرحی داشتند برای تأسیس مدرسه حکمت در اصفهان و بازیابی هویت فلسفه حوزه علمیه اصفهان؛ اما با دیوار محکم مخالفت حضرت آیت‌الله طباطبایی‌نژاد روبرو شدند. 🔸 مدیرانی که فکر تحولی داشتند از صحنه مدیریت مدارس علمیه اصفهان حذف شدند: امثال حجت‌الاسلام میرزایی مدیر مدرسه میرزاحسین، حجت‌الاسلام فرزین مدیر مدرسه صدر خواجو، حاج‌آقا مجید مهدوی و.... حتی طرح ویژه حجت‌الاسلام کشکولی پس از سالها مقاومت ایشان به تعطیلی کشیده شد. بماند که گاهی حتی برای کنترل شرایط و فضا، کل مدرسه علمیه تبدیل به حجره یا خوابگاه شد. 🔸 امروز عملا تنها طرح متفاوتی که در حوزه علمیه اصفهان، رخصت عرض اندام دارد، طرح مدرسه حفظ قرآن کریم است که در واقع طراح آن شخص آیت الله طباطبایی نژاد است و مدرسه بسیار مجهزی هم برای آن تأسیس کردند. 🔸 بنابراین قیاس حوزه علمیه قم با حوزه علمیه اصفهان قیاس مع الفارقی است؛ چراکه در قم لااقل هر صاحب نظری می‌تواند نظرات خود را ارائه دهد؛ ولو تکفیر شود. اما در اصفهان شرایط برای آزاداندیشی بسیار بسته و ناممکن است؛ تاجایی که از نظر برخی، بیم برخوردهای امنیتی هم وجود دارد. سه. 🔹اشکال عدم تعمق طلاب برای ورود به درس خارج، با بالابردن فشار و افزایش سنوات تحصیلی نه تنها حل نخواهد شد بلکه خسارات دیگری نیز در پی دارد. برای افزایش تعمق، انگیزه و شوق طلاب را باید افزایش داد؛ وگرنه کاهش انگیزه و افزایش فشار مثل دو لبه قیچی، امید و توان طلبه را تباه خواهد کرد؛ بحران معیشتی هم مزید بر علت. چهار. 🔹 دقیقا دولت‌ها بهانه عدم تمکین از سیاست‌ها و فرامین رهبری را صاحب‌نظر بودن می‌دانند. اساس بسیاری از اشکالاتشان هم در عدم درک تصویر جامعی است که رهبر معظم انقلاب مد نظر دارند. اینکه هرکسی ندای «انا رجل» سر دهد و اجتهاد در برابر نص داشته باشد، نتیجه‌اش همین است که نهادهای مرکزی در تحقق اهداف انقلاب، عملا تعطیل خواهند شد و آنگاه نوبت به خواهد رسید. @Manahejj
🌀 محتوای سخنرانی شبهای رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی 🔹 عنوان سخنرانی شب‌های رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه» 🔹 دلیل انتخاب پیام های اقتصادی شرایط سخت اقتصادی کشور می‌باشد که تأثیر خیلی زیادی بر معنویت و اعتقادات مردم عزیزمان دارد که این اهمیت در کلام اهل بیت علیهم‌السلام و مقام معظم رهبری به طور واضح معلوم می‌باشد. 🔹 به حول و قوه الهی، کانال مناهج، متون سخنرانی رمضان را عرضه خواهد کرد، تا مبلغین محترم بتوانند در راستای منویات مقام معظم رهبری و آماده‌سازی کشور و مردم برای نبرد و پیشرفت اقتصادی گام بردارند. 🌐 مبلغینی موفق خواهند بود که تسلط لازم بر مباحث اقتصادی را داشته باشند، لذا حتما پستهای مرتبط کانال مناهج را مطالعه کنید. 📌 در پست بعد، متن سه سخنرانی ابتدایی منتشر خواهد شد؛ متون بعدی نیز به مرور منتشر خواهد شد. @Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان.pdf
2.09M
🌀 محتوای سخنرانی سه شب از شبهای رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی 🔹 عنوان سخنرانی شب‌های رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه» 🔺 شب‌های ابتدایی رویکرد انگیزشی دارد و رفته رفته مباحث اقتصادی پررنگ خواهند شد. هشتگ یافتن سخنرانی‌های رمضان: 📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد. @Manahejj
🌀 "نماینده" کیست؟ 📝 نقد مشی ضد تحولی نماینده ولی فقیه و مدیر حوزه علمیه اصفهان 🖋 رضا حسینی 🔹 در واژه‌نامه‌های فارسی در معنای «نماینده» آمده است: «نشان‌دهنده، وکیل، کسی که از طرف دیگری برای کاری انتخاب شده است.» 🔹 طبق هر کدام از معانی فوق، و بلکه طبق تبادر مردم (حتی اگر قول لغوی را حجت ندانید!) «نماینده» کسی است که از خود، شأنیت و استقلال ندارد و در تصمیمات، ملزم به اجرای دستورات منوب عنه است. 🔺 با توجه به این مقدمه جملات زیر را ملاحظه کنید: 1⃣ من هم مانند رهبری درس خوانده‌ام و نظر خودم را دارم! 2⃣ اینکه رهبر انقلاب فرموده‌اند تحول، باید دید شدنی هست یا نه! تحول که تعبدی نیست! 🔸 جدا از بی‌ادبانه و بدون مبنا بودن این صحبت‌ها، این جملات، جملات یک مسئول عادی حوزه نیست، حتی جملات یک شخصِ دوست‌دار رهبر و مخالف نظر ایشان نیست؛ بلکه شوربختانه نظر نماینده رهبر انقلاب است! 🔸 اینکه هر شخصی نظر خود را دارد و درس خوانده است به دیگران زیاد مرتبط نیست، اما هنگامی که شخص ردای نمایندگی ولی فقیه به تن می‌کند باید در جهت اجرای دستورات ایشان قدم بردارد. 🌐 اکنون معنای بیان رهبری راجع به اجرا نشدن منویاتشان در حوزه، واضح‌تر می‌شود و درد را صدچندان می‌کند: «اگر شما اینها را به صورت یک توصیه پدرانه، برادرانه و ریش‌سفیدانه تلقی کنید کار پیش نمی‌رود. باید این را خط مشی خود قرار دهید و واقعا بر این اساس حرکت کنید! شما چند سال آنطور حرکت کردید چند سال هم این طوری حرکت کنید و ببینید چگونه می‌شود، بالاخره به تجربه‌اش می‌ارزد!» (بیانات در دیدار دفتر تبلیغات ۱۳۸۰/۱۰/۲۹) #ضدتحول #مناهج @Manahejj
🌀 نقش روحانیت در رونق تولید؛ ارتقای فرهنگ اقتصادی 🔺 با دستان خویش خود را به هلاکت نیفکنید. (سوره بقره/۱۹۵) لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ خرید کالای خارجی= مرگ سرمایه ملی #تبلیغ_اقتصادی_رمضان #مناهج @Manahejj
🌀 حاشیه‌سازی یا اغتنام فرصت دیدار با رهبری 📝 لزوم رعایت انصاف در نقد 🖋 علی مهدوی 🔹 پس از سالها انتظار و آرزو قرار است طلاب نیز سهمی از دیدارهای رمضان رهبر معظم انقلاب داشته باشند. چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت برای این دیدار تعیین شده است. 🔹 اما متاسفانه برخی انقلابیون دلسوز و دغدغه‌مند بجای دیدن نیمه پر لیوان، مدیریت حوزه علمیه را به انواع انتقادها گرفته‌اند: اینکه چرا دیر اعلام شده است؛ اینکه چرا از هر مدرسه، دو نفر انتخاب شدند. حتی کار به گمانه‌زنی هم کشیده شده است که حتما قرار است خروجی این دیدار و مباحث طلاب کنترل‌شده و کانالیزه باشد!! 🔹 غافل از اینکه طرح چنین مباحثی در فضایی که مدیر حوزه علمیه برای اولین بار توانسته است چنین دیداری را فراهم کند؛ بی‌سلیقگی است؛ کم نیستند خواصی که از فرصت فراهم‌شده برای دیدار با رهبری، گله دارند. لذا نباید اصل قضیه تضعیف شود. 🔹 بدیهی است که متن سخنرانی طلاب باید توسط کارگروهی بررسی شود تا پژواک صدای همه طلاب از آن شنیده شود؛ یا مطالب دور از ادب در آن نباشد؛ اما این هم باید توسط این کارگروه رعایت شود که چینش سخنرانان و متون ایشان باید بازتاب همه سلایق حوزوی باشد؛ نه یک سلیقه خاص. پس اصل وجود چنین کارگروهی به معنای کانالیزه شدن نیست. 🔹 به‌نظر می‌رسد باید به مسؤولین فرصت تجربه داد و کمی هم صبر گزید. کما اینکه دیدارهای دانشجویی و نحوه چینش سخنرانها و نوع سخنرانی آنها از تجربه طولانی برخوردار است. مناهج به عنوان یک رسانه مستقل بارها انتقاداتی به مدیریت داشته است؛ اما صرف تحقق دیدار سالیانه طلاب در رمضان، خبر پر برکتی است. #مناهج @Manahejj
🌀 کانال دانش پژوهان طی یادداشتی از عملکرد آیت الله اعرافی انتقاد کرده و روند ایجاد تحول در حوزه را کند خوانده است: 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📝 آسیب‌شناسی راهبرد تحولی مدیریت حوزه و پیشنهاد اصلاحی 🔹 با گذشت نزدیک به از انتصاب آیت‌الله اعرافی به مدیریت حوزه‌های علمیه در تیرماه ۹۵، تحولات لازم با سرعت مورد انتظار واقع نشده است. راهبرد اصلی تیم مدیریت کنونی حوزه در زمینه‌ی «تحول» بر مدارا، حرکت آرام، و عدم ایجاد هرگونه تنش استوار است. به گونه‌ای که بازیگران اصلی و قدرتمند حوزه، چندان احساس خطر نکنند و بر سر راه تحول، مانعی نتراشند. اکنون پس از سه سال آزمودن این راهبرد، نیازمند اصلاح و تسریع روند حرکات تحولی، و میدان دادن بیشتر به جوانان انگیزه‌مند و دارای قدرت خطرپذیری بیشتر در بدنۀ مدیریتی حوزه هستیم. 🔹 اگر در دوره مدیر فعلی حوزه که «روحیه تحول‌خواهی» و «آشنایی با اقتضائات روز دنیا جهت گسترش اسلام» از ویژگی‌های برجسته ایشان است، حوزه نتواند غل و زنجیرهایی را که در برهه‌ی زمانی طولانی بر گرده‌اش جا خوش کرده (و شوق و حرکت طلاب و جامعه اسلامی را کاسته) بزداید، بعید است در دورۀ مدیران بعدی نیز، تحول با ضرب‌آهنگ مناسبی پیش رود و ضامن بقای روحانیت در زمرۀ کنش‌گران مؤثر جامعۀ روز ایران و جهان باشد. بلکه برعکس، با توجه به جریان سریع تطورات فرهنگی جهانی، و مقایسه آن با روند تحولات حوزه، نگرانی رهبر معظم انقلاب مبنی بر احتمال شدن حوزه، نه‌تنها دغدغۀ گزافی به نظر نمی‌رسد بلکه می‌توان گفت تا حدودی اتفاق افتاده است. 🔹 بنابراین، به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که آیت‌الله اعرافی و مدیران ارشد ایشان، کمی از غلظت راهبرد تدافعی در مقابل جریان حریف بکاهند و تا حد مقدور و با سرعت بیشتری حرکت نمایند. به نظر می‌رسد انتظار که متشکل از طلاب فاضل و اساتید جوان حوزه است نیز همین باشد. 🔹 در خاتمه اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که از جمله روش‌های احتیاطی که شایسته است ترک یا حداقل تلطیف گردد، پرهیز از طرح بحث عمومی و علنی دربارۀ «موانع اجرایی شدن فرامین و منویات معظم انقلاب» می‌باشد. این مطلب هزینۀ چندانی نیز برای مدیران حوزه ندارد زیرا به مطالبه عمومی تبدیل شده و جریانات مقابل نمی‌توانند در برابرش مقاومت نمایند. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کانال دانش پژوهان طی یادداشتی از عملکرد آیت الله اعرافی انتقاد کرده و روند ایجاد تحول در حوزه را ک
🌀 تحول انتحاری یا تحول پایدار؟! 📝 پاسخ به یادداشت «آسیب‌شناسی راهبرد تحولی مدیریت حوزه» 🖋 محمد حق پرست 🔹 برخی از طلاب تحول‌خواه، معتقدند هرآنچه ایشان می‌پندارند، باید در کمترین زمان ممکن عملی شود، تحولی یکدفعه و یک‌شبه. همچنین مشکل اصلی تحول را شورای عالی و بزرگان می‌دانند و برچسب‌زنی می‌کنند. حال آنکه تحولی پایدار خواهد بود که بر اساس برنامه و چشم انداز باشد. درحالیکه برای حرکت‌های زیرساختی سه سال زمان کمی محسوب می‌شود. همچنین حوزه‌ای مستدام خواهد بود که بزرگانش احترام شوند، نه با حرکات احساسی آبروی شیعه تضعیف شود. آیا مخالفت علنی با شورای عالی و مراجع، به نفع تحول تمام خواهد شد؟ رهبری قطعا با این حرکت مخالفند و بارها اعلام کرده‌اند که احترام مراجع و بزرگان باید حفظ شود. 🔹 انتقاد و پیشنهاد با متانت کامل سرجای خودش محفوظ، اما نباید به حرمت شکنی منجر شود که اگر به اینجا برسد، دیگر چیزی باقی نخواهد ماند. از نقد شورای عالی در تریبون آزاد فیضیه، چه کسی سود کرد؟ آیا حرکت تحولی ایجاد شد، یا اینکه تریبون بیان حرف دل طلاب برچیده شد؟ آیا با تضعیف و جسارت بر مرجعیت، حوزه اصلاح خواهد شد؟ هرگز چنین نیست. اگر امروز حرمت مدیریت شکسته شود، فردا مدیریت قدرتمندی نخواهد بود و اوضاع بدتر خواهد شد. 🔹 از سویی دیگر، حوزه فقط مال آن‌ها نیست که می خواهند کتاب‌ها و نظام آموزشی تغییر کند. حوزه متعلق به همه طلاب، با سلیقه‌ها و تفکرات مختلف است. برخی حوزه‌ای می‌خواهند که روش های سنتی را داشته باشد، و برخی حوزه‌ای می‌طلبند که همه چیز آن با نیازهای روز پیش رود. برخی حوزه‌ای می‌خواهند که فقه و اصول شالوده آن باشد و با فلسفه ناسازگارند، و برخی فلسفه را زیربنای تمام تفکرات اسلامی می‌دانند. 🔹 همچنین برخی دغدغه نظام آموزشی دارند و برخی دغدغه تبلیغ. هرکسی نسبت به رشته‌ای که خودش در آن تحصیل می‌کند، غیرت داشته و همان را بهترین کار روی زمین می‌داند و طبیعتا از مدیر حوزه می‌خواهد که به این رشته اهمیت ویژه بدهد. 🔹 آری، غیر انقلابیون نباید در مسئولیت‌ها قرار بگیرند، اما میان خود انقلابی‌ها، اختلاف بسیار است. هنوز کم نیستند انقلابیونی که لمعه را بهترین کتاب برای سطح می‌دانند. آیا غیر از این است که با تغییر لمعه، تحول به حاشیه می‌رود؟ پس بهترین کار این نیست که برخورد ضربتی و چکشی کرد، بلکه صبر و مدارا و برنامه‌ای جامع برای پیشبرد امور باید ارائه داد. حذف افکار و جریان‌ها، کمک به تحول نمی‌کند، بلکه باعث آشوب و اختلاف بیشتر خواهد شد. 🔹 راه حل این اختلاف نظر، در ترویج گفتمان آزاداندیشی و حرکت بر اساس بهترین نظریه است که خود این مهم، از اساسی‌‌ترین نیازهای تحول است. باید قبول کنیم که عدم اشراف اطلاعات به همه مسائل، موانع و ظرفیت‌ها و نگاه سطحی و احساسی، باعث تصمیمات عجولانه و بعضا جنجال رسانه‌ای خواهد شد که روند تحول را کندتر خواهد کرد. @Manahejj
🌀 درس اخلاق آیت‌الله مصباح یزدی در ماه مبارک رمضان 🔰 موضوع «اخلاق اجتماعی» 🕌 مکان: دفتر مقام معظم رهبری در ابتدای خیابان شهدا(صفاییه) ⏱ زمان: از دوم ماه مبارک رمضان مورخ چهارشنبه ۹۸/۲/۱۸ 🕙 هر شب ساعت ۲۲ @Manahejj
🌀 نقش تربیت اقتصادی بر روحیه کارآفرینی و عدم بیکاری 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹 بهترین سن برای تربیت، کودکی و نوجوانی است. هرچه سن بالا رود، ذهنیت انسان شکل گرفته و تغییرات را سخت‌تر می‌کند. یکی از مسائلی که کمتر نگاه تربیتی به آن شده، «تربیت اقتصادی» است. تربیت اقتصادی، یعنی انسان همراه با رشد جسمی و شخصیتی، استقلال مالی پیدا کند، مثل شناخت جنس و قیمت مناسب، توان مدیریت مالی در هزینه‌ها و پس‌انداز، و مهمترین شاخصه، روحیه کارآفرینی، نوآوری و تولید ثروت داشته باشد. 🔹 اگر این روحیه در کسی ایجاد شود، ضمانت معیشتی خواهد داشت؛ چه اینکه ماهی‌گیری آموخته است. برعکس جوانی که امیدش به جیب پدرش است. راه حل این تربیت، ایجاد دغدغه «مهارت‌آموزی و روحیه کارآفرینی فرزندان»، در والدین است که در میان‌مدت و بلندمدت ریشه بیکاری را می‌خشکاند. 🔹 اما وظیفه مربی‌ها به ویژه از دو جهت قابل اهمیت است: اولا آگاه‌سازی والدین که به این موضوع اهمیت دهند و زمینه تجربه‌های مسائل مالی را برای فرزندان فراهم کنند. تا وقتی فرزند وارد بازار نشود و سردوگرم روزگار را نچشد، نمی‌تواند ارزش پول و سرمایه را درک کند. ثانیا، سرفصل‌های آموزشی برای آشنایی دانش‌آموز با تولید کار و فوائد کارآفرینی، بالابردن اعتماد به نفس عاقلانه و عقب ننشستن از شکست، تهیه کنند. 🔹 بی شک، قسمتی از تلاش والدین برای آبادی زندگی مادی فرزندشان است، اما غفلت از این نکته باعث می‌شود شخصیت اقتصادی نوجوانشان دیر رشد کند. در نتیجه، کنکور و مدرک‌گرایی و کارمندی تمام آرزوهای آینده او را رقم خواهد زد. @Manahejj
🌀 نقش روحانیت در احیای هویت روستاییان 📝 کارآفرینی روستایی یا کارگری کارخانه؟! 🖋 علی مهدوی 🔹 یکی از مأموریت‌های اصلی روحانیت در تبلیغ، احیای هویت روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک است. اینکه مدرنیته اینگونه القا کرده که اصالت در شهرهای صنعتی و کارگری کارخانه‌های بزرگ است، خیانتی بیش نیست؛ چراکه هویت، خلاقیت و کارآفرینی را در مردمانی که به سادگی می‌توانند برای خود و مملکت، ثروت‌سازی کنند، می‌میراند. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
🌀 نقش روحانیت در احیای هویت روستاییان 📝 کارآفرینی روستایی یا کارگری کارخانه؟ 🖋 علی مهدوی 🔹 روزی در یکی از روستاهای محروم جنوب کرمان به نوجوانی گفتم: «میدونی شهرها هرچه دارند صدقه‌سرِ روستاست؟» مکثی کرد و خیره نگاهم کرد تا بفهمد مزاح می‌کنم یا جدی هستم. وقتی جدیت را در من دید با تعجب پرسید: «چرا؟!» گفتم: «چون اگر کشاورزی، دامداری و خدمات روستا نباشد، شهر زنده نمی‌ماند». آثار غرور و عزت را در تبسم چهره‌اش یافتم؛ حس کردم تنها با همین یک جمله، بخشی از هویت گم‌شده‌اش را بازیافته. 🔹 مدرنیته و زندگی ماشینی روزبروز سهم بیشتری در زندگی انسان‌ها پیدا می‌کنند؛ تا جایی که مدرنیته به خود اصالت انحصاری می‌دهد و غیر خود را نفی می‌کند. نوجوان روستایی که تلویزیون را روشن می‌کند هرچه فیلم و سریال می‌بیند، جز زندگی‌های شهری آنچنانی و اشرافی نمی‌بیند؛ لذا دیگر ارزشی برای زندگی روستایی خود قائل نخواهد بود. تمام نگاهش را حسرت و آه پر می‌کند که چرا از بد روزگار یک روستایی (محروم) است. حتی رمانهای پرفروش غربی، امروز در صدد نهادینه کردن فرهنگ کوچ به شهرهای بزرگ هستند و زندگی ساکنین شهرهای کوچک و روستاییان را پوچ و تباه‌شده می‌دانند. 🔹 یکی از مأموریت‌های اصلی روحانیت در تبلیغ، احیای هویت روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک است. اینکه مدرنیته اینگونه القا کرده که اصالت در شهرهای صنعتی و کارگری کارخانه‌های بزرگ است، خیانتی بیش نیست؛ چراکه هویت و خلاقیت و کارآفرینی را در مردمانی که به سادگی می‌توانند برای خود و مملکت، ثروت‌سازی کنند، می‌میراند. تبلیغ یکی از بهترین فرصت‌ها برای حل این معضل فرهنگی است. 🔹 کارآفرینی روستایی، متنوع و حتی بسیار ارزانتر از کارآفرینی در شهر است: 1⃣ جوانی بجای واگذاری فله‌ای زرشک به دلالان، صنعت بسته‌بندی زرشک را با کمترین امکانات در روستا تأسیس می‌کند و کل روستا دیگر دسترنجشان را مفت نمی‌فروشند. 2⃣ دیگری با پنج جوجه، صاحب هفت مزرعه پرورش شترمرغ می‌شود. 3⃣ جوان دیگر با شناخت منطقه، کاشت پسته را شروع می‌کند. 4⃣ و ... همه اینها با اندک شناختی از فضای منطقه و مشاوره با کارشناسان براحتی ممکن است؛ تنها باید هویت و اصالت جوان روستایی یا ساکن شهرهای کوچک، احیا شود؛ تا خلاقیتش ظهور کند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سخنان صریح استاد پناهیان درباره #مشکلات_اقتصادی کشور 🔻باید هرکسی هنر تولید ارزش افزوده داشته باشد 🔻کارخانه‌دارها از دست ادارات دولتی زار می‌زنند 🔻۱۲۰مین کشور جهان در سختی کسب و کار هستیم؛ این برای مجلس و آموزش‌و‌پرورش و #حوزه و دانشگاه ننگ است. #مناهج #تبلیغ_اقتصادی_رمضان @Manahejj
🌀 لزوم همت برای امور دشوار 🔹 بروید سراغ کارهای نشدنی، تا بشود. تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین، تا بردارید. «و لا یخشون احدا الّا اللَّه». خب، زحمت‌هایش چه؟ رنج‌هایش چه؟ محرومیت‌هایش چه؟ جوابش این است که: «و کفی باللَّه حسیبا»؛ خدا را فراموش نکن، خدا حسابت را دارد. 🔹 در میزان الهی، رنج تو، محرومیت تو، کفّ نفس تو، حرصی که خوردی، زحمتی که کشیدی، کاری که کردی، خون دلی که خوردی، دندانی که روی جگر گذاشتی، اینها هیچ وقت فراموش نمی‌شود؛ «و کفی باللَّه حسیبا». رهبر معظم انقلاب ۲۰/مهر/۱۳۹۰ #امام_حوزه #مناهج @Manahejj
🌀 روایت رهبر انقلاب از غوغای همدان پس از حادثه شهادت طلبه همدانی 🔰 عده‌ای می‌گویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند، اما واقعیت چیز دیگری است 🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: 🔸️ امروز وظیفه‌ی حوزه‌ها از گذشته سنگین‌تر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست. 🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوه‌ی عملی نداشت. در تهران شیخ فضل‌الله را وسط تهران بر دار کشیدند، عده‌ای هم گوشه‌وکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود. 🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبه‌ی همدانی؛ چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازه‌ی مطهر در تبریز و تهران و بقیه‌ی کشور هم می‌آمد همان‌طور تشییع میشد. 🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند. ما که طلبه بودیم، هیچ‌وقت در هیچ شهری در هیچ جلسه‌ای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت. 👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند. 🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علی‌رغم سیاه‌نمایی‌هایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸ @Manahejj
🌀رهبر انقلاب: شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. 🔰رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: 🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است. 🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزه‌ها است، بخشی از اسلام است. 🔸️ بخش دیگر، محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه. 👈 شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. منشور روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزه‌ی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفه‌ی حوزه بود. امام در رأس بود و و بزرگان حوزه همراهی میکردند. 🔹️ طلبه‌ی آن روز، هم میرفت مردم را میکرد و میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد. 🔺️ حوزه‌ی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. ۹۸/۲/۱۸ @Manahejj
🌀رهبر انقلاب: اختلاف نظر در مسائل علمی و سیاسی اشکالی ندارد اما این مسئله نباید به تشنج و درگیری کشیده شود! 🔰طلاب به مراجع احترام بگذارند؛ بزرگان هم در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند! در حوزه‌ها در «مسائل عملی، جهت گیری های فکری و مسائل سیاسی» اشکالی ندارد؛ مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوز‌ ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه داشتند. طلاب به مراجع احترام بگذارند؛ بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند. @Manahejj