🌀 نگاهی اجمالی به زندگینامه فقیه عارف
📝 به مناسبت سالروز درگذشت میرزا جوادآقا ملکی تبریزی (ره)
🔹 میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، فرزند میرزا شفیع در شهر تبریز متولد شد. تاریخ دقیق ولادت وی مشخص نیست، اما گفته شده اواخر قرن ۱۳ یا اوایل قرن ۱۴ قمری بوده است. دلیل نامگذاری او به ملکی، نسبت فامیلی وی با خاندان ملکالتجار تبریزی است.
🔹 علوم صرف، نحو، معانی و بیان و دروس مقدماتی دیگر را در تبریز فرا گرفت و پس از مدتی سطح را به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به نجف سفر کرد. وی در درس میرزا حسین نوری، حاج آقا رضا همدانی و آخوند خراسانی شرکت کرد اما مهمترین استادش، حسینقلی همدانی بود. ملکی تبریزی مدت ۱۴ سال همیشه همراه او بود و ارادت ویژهای به وی داشت.
🔹 در سال ۱۳۲۱ قمری، از نجف به تبریز بازگشت و به ترویج دین پرداخت. در سال ۱۳۲۹ ق (۱۲۹۰ ش) و در ابتدای جریانات مشروطه و درگیریهای تبریز مجبور به عزیمت به شهر قم شد و تا پایان عمر نیز در همانجا ماند.
#عالمان_راستین
@Manahejj
🌀 شاگرد ملاحسینقلی همدانی
📝 چگونه میرزاجواد آقا ملکی تبریزی، قبله اهل معنا شد
💠 امام خامنهای
🔹 #قدم_اول در راه خدا، شکستن خویشتن و خود را فقیر و تهیدستِ مطلق دیدن است. یعنی انسان در عین قدرت و ثروت و علم و برخورداری از مزایا و محاسن و خصوصیات مثبت و در اوج دارایی و توانایی، واقعاً (نه به صورت تعارف) خود را در مقابل خدا، نیازمند و تهیدست و محتاج و کوچک و حقیر ببیند. این، آن روحیهی کمال انسانی است که البته باید با #تمرین به اینجاها رسید.
🔹 شنیدم مرحوم حاج میرزا جواد آقای تبریزی معروف (که از بزرگان اولیا و عرفا و مردان صاحبدلِ زمان خودش بوده است) اوایلی که برای تحصیل وارد نجف شد، با اینکه طلبه بود، ولی به شیوهی اعیان و اشراف حرکت میکرد. نوکری دنبال سرش بود و پوستینی قیمتی روی دوشش میانداخت و لباسهای فاخری میپوشید، چون از خانوادهی اعیان و اشراف بود و پدرش در تبریز ملکالتجار بوده یا از خانوادهی ملکالتجار بودند. ایشان، طلبه و اهل فضل و اهل معنا بود و بعد از آنکه توفیق شامل حال این جوان صالح و مؤمن شد، به درِ خانهی عارف معروف آن روزگار، استاد علم اخلاق و معرفت و توحید، مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی (که در زمان خودش در نجف، مرجع و ملجأ و قبلهی اهل معنا و اهل دل بوده است و حتّی بزرگان میرفتند در محضر ایشان مینشستند و استفاده میکردند) راهنمایی شد.
🔻 روز اولی که مرحوم حاج میرزا جوادآقا، با آن هیأتِ یک طلبهی اعیان و اشراف متعین، به درس آخوند ملاحسینقلی همدانی میرود، وقتیکه میخواهد وارد مجلس درس بشود، آخوند ملاحسینقلی همدانی، از آنجا صدا میزند که همانجا -یعنی همان دمِ در، روی کفشها- بنشین. حاج میرزا جواد آقا هم همانجا مینشیند. البته به او برمیخورد و احساس اهانت میکند، اما خودِ این و تحمل این تربیت و #ریاضت الهی، او را پیش میبرد.
🔹 جلسات درس را ادامه میدهد. استاد را -آنچنانکه حق آن استاد بوده- گرامی میدارد و به مجلس درس او میرود. یک روز در مجلس درس، او که در اواخر مجلس هم نشسته بود، بعد که درس تمام میشود، مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی، به حاج میرزا جوادآقا رو میکند و میگوید: «برو این قلیان را برای من چاق کن و بیاور!» بلند میشود، قلیان را بیرون میبرد، اما چهطورچنین کاری بکند؟! اعیان، اعیانزاده، جلوی جمعیت، با آن لباسهای فاخر! ببینید، انسانهای صالح و بزرگ را اینطور تربیت میکردند. قلیان را میبرد، به نوکرش که بیرون در ایستاده بود، میدهد و میگوید: این قلیان را چاق کن و بیاور. او میرود قلیان را درست میکند و میآورد به میرزا جوادآقا میدهد و ایشان قلیان را وارد مجلس میکند. البته این هم که قلیان را به دست بگیرد و داخل مجلس بیاورد، کار مهم و سنگینی بوده است، اما مرحوم آخوند ملاحسینقلی میگوید که: «خواستم خودت قلیان را درست کنی، نه اینکه بدهی نوکرت درست کند!»
این، شکستن آن «منِ متعرضِ فضولِ موجب شرک انسانی در وجود انسان» است. این، آن منیت و خودبزرگبینی و خودشگفتی و برای خود ارزش و مقامی در مقابل حق قائلشدن را از بین میبرد و او را وارد جادهای میکند و به مدارج کمالی میرساند که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی به آن مقامات رسید.
🔹 او در زمان حیات خود، قبلهی اهل معنا بود و امروز قبر آن بزرگوار، محل توجّه اهل باطن و اهل معناست.
بنابراین، قدم اوّل، شکستن منِ درونی هر انسانی است که اگر انسان، دائم او را با توجّه و تذکر و موعظه و ریاضت (همینطور ریاضتها) پَست و زبون و حقیر نکند، در وجود او رشد خواهد کرد و فرعونی خواهد شد.
📅 ۳۰ فروردین ۱۳۶۹
#سلوک
#اهل_معنا
#عالمان_راستین
@Manahejj
🌀 افسوس امام خمینی (ره) از عدم درک مجلس درس میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
📝 عدم كارآمدى عرفان نظرى در تهذيب
💠 امام خامنهای
🔹 من يک شب از امام پرسيدم: آقا شما مرحوم حاج ميرزا جواد آقا را درک كرديد؟ درس ايشان رفتيد؟ ايشان بلافاصله گفتند: افسوس، نه. بعد گفتند آقاى حاج شيخ محمدعلى اراكى آمد به من پيشنهاد كرد كه برويم درس آ ميرزا جواد آقا. ايشان هفتهاى يک بار جلسه داشت. گفتند با ايشان يكى دو جلسه رفتيم. بعد اينجورى تعبير كردند: آن وقتها ذهن ما پر بود؛ اين درس را نپسنديديم. آن وقت امام نپسنديده بود؛ اما حالا در هشتاد و چند سالگى كه حتماً ايشان از لحاظ معنوى پختهتر شده بود، افسوس ميخورد كه چرا نرفته.
🔹 ذهن ايشان آن وقت از چه پر بود؟ از همين حرفهاى عرفان نظرى. يعنى وقتى كه كسى رفت پاى درس شاه آبادى نشست و آن حرفها و آن اصطلاحات و آن زرق و برق الفاظ را شنفت، ولو براى خود آن آدم، با معنا همراه است، اما اين حرفها براى هر كسى معنا نمىآورد؛ طبعاً حرفهاى سادهى مثل حاج ميرزا جواد آقا را نمىپسندد؛ در حالى كه لبّ عرفان، همان حرفهاى ساده بوده.
🔹 آقاى خوشوقت ميگفتند كه من میخواستم كتاب «لقاءالله» را چاپ كنم، پيش امام رفتم و گفتم شما يک تقريظ بنويسيد. امام گفتند نه، اين را چاپ نكن؛ برو «المراقبات» را چاپ كن، آن مؤثرتر و بهتر است. ايشان هم آمده بود و چاپ كرده بود.
🔻 سرآمد عرفان نظری، هیچ بهرهای از عرفان نداشت‼️
🔹 بنابراين عرفان اينهاست؛ عرفان لفظ نيست. كسى بود كه آشنا و دوست نزديک ما بود و در عرفان هم مسلط بود. حالا بنده كه خودم وارد نبودم، اما كسانى كه وارد بودند، میگفتند ايشان در عرفان نظرى توى حوزهها نظير ندارد. به اعتقاد من او هيچ حظّى از عرفان نداشت. جلسه داشتيم، نشسته بوديم، گفته بوديم، شنيده بوديم؛ اما میدانستم كه آن آقا واقعاً هيچ حظّى از عرفان نداشت؛ در حالى كه عرفان نظرىاش هم از همه بهتر بود.
📅 ۴ آبان ۱۳۸۹
#عرفان_نظری
#ناکارآمدی_عرفان_نظری
#عرفان_حقیقی
@Manahejj
#سخن_سردبیر
#تکملهای_درباره_عرفان_نظری
🔹 پس از بیاناتی که امام خامنهای دام ظله در سفر ۱۳۸۹ به قم درباره عرفان نظری داشتند برداشتهای مختلفی از بیان ایشان شد؛ لذا اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی در دیدار سال ۹۱ درباره مقصود امام خامنهای از آن تعبیر پرسیدند که در ادامه پاسخ ایشان میآید:
🔻 «بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با #عرفان_نظری ندارم. گفته میشود: "الانسان عدوّ لما جهله". بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است كه ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیهی علوم ببینیم.
عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد كربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست.
مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه كه در عرفان از ایشان معهود است، #عرفان_عملی است؛ یعنی سلوك، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالك. عرفان نظری باید به سلوك بینجامد.»
📅 ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
🌐 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
#عرفان_حقیقی
@Manahejj
21.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 حوزه علمیه قم باید انقلابی بماند
🎥 امام خامنهای
🔹 #حوزه_قم پشتوانه معنوی انقلاب است
🔹 اگر بخواهیم #نظام_اسلامی، اسلامی بماند، انقلابی بماند، حوزه قم باید انقلابی بماند.
🔹 اگر حوزه قم انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.
#حوزه_انقلابی
#خطر_انقلاب_زدایی
#امام_حوزه
@Khanetolab
@Manahejj
🌀 پاسخ آیتاللهالعظمی مکارم به چند استفتاء درباره احکام عزاداری حضرت سیدالشهداء در ایام کرونا
1⃣ آیا ستاد ملی مبارزه با کرونا بخاطر عدم مراعات موارد بهداشتی اعلام شده از جانب چند هیئت محدود، می تواند اقدام به تعطیلی همه هیئات و مراسم های مذهبی نماید؟
✍️ پاسخ: با سلام، چنانچه بتواند آن هیئت ها را وادار به رعایت موازین بهداشتی کند حق ندارد هیچ هیئتی را تعطیل کند.
2⃣ آیا شخصی که در حال حاضر کرونا دارد یا مشکوک به کرونا است جایز است در مراسم عزاداری شرکت کند؟
✍️ پاسخ: جایز نیست.
3⃣ آیا عمل به دستورات ابلاغی (مثل ماسک زدن، رعایت فاصله های اجتماعی و ...) ستاد مبارزه با کرونا در مجالس امام حسین علیه السلام واجب است؟
✍️ پاسخ: آری، همه جا لازم است.
📌 پ.ن: متن تمام سوالات و پاسخها در تصویر به پیوست آمده است..
#کرونا
#محرم
@Manahejj
🌀 بزرگترین فرق روحانیت متعهد اسلام با روحانینماها
📝 سالروز شهادت رهبر شیعیان پاکستان
💠 پیام امام خمینی (ره)
#عالمان_راستین_انقلابی
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 ولادت حضرت هادی علیهالسلام مبارک
🔹 در همین شهر سامرا عدهی قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی (علیه السلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیلهی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام - با نامهنگاری و... - برساند.
🔹 این شبکههای شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همهی اقطار دنیا را همین عده توانستند رواج بدهند و روزبهروز تعداد افرادی را که مومن به این مکتب هستند، زیادتر کنند.
🔹 امام هادی همه این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خونریز همان شش خلیفه و علیرغم آنها انجام داده است. حدیث معروفی دربارهی وفات حضرت هادی (علیه السلام) هست که از عبارت آن معلوم میشود که عدهی قابل توجهی از شیعیان در سامرا جمع شده بودند؛ بهگونهای که دستگاه خلافت هم آنها را نمیشناخت؛ چون اگر میشناخت، همهشان را تارومار میکرد؛ اما این عده چون شبکه قویای بهوجود آورده بودند، دستگاه خلافت نمیتوانست به آنها دسترسی پیدا کند.
@Manahejj
10.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 به فرمان اماممان لبیک بگوییم
🎥 نماهنگ | کسی از قلم نیفتد
💠 امام خامنهای
آن کاری که در آستانهی ماه رمضان شروع شد، آن خدمت مؤمنانهای که همه در آن شرکت کردند، خیلی کار باارزشی بود، توانست غمهای خانوادههایی را کم کند. من امروز هم معتقدم که این نهضت تعاون و احسان را مجدّداً مردم عزیز ما شروع کنند.
📌 مناهج:
📝 ثواب اطعام و انفاق در عید غدیر:
قال مولانا جعفر بن محمد الصادق علیهالسلام:
... وَ مَنْ فَطَّرَ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ فِئَاماً وَ فِئَاماً وَ لَمْ يَزَلْ يَعُدُّ حَتَّى عَدَّ عَشْراً ثُمَّ قَالَ ع أَ تَدْرِي مَا الْفِئَامُ فَقُلْتُ لَا قَالَ مِائَةُ أَلْفٍ وَ كَانَ لَهُ ثَوَابُ مَنْ أَطْعَمَ بِعَدَدِهِمْ- مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ فِي حَرَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سَقَاهُمْ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ وَ الدِّرْهَمُ يُنْفَقُ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ ثُمَّ قَالَ لَعَلَّكَ تَظُنُّ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ- لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّه...
📗 بحار الأنوار(ط - بيروت)، ج ۹۵، ص۳۲۲
#غدیر
#احسان
@Manahejj
🌀 پخت غذا یا توزیع مواد غذایی؟!
🖋 محمد حقپرست
🔹 با توجه به شرایط کرونایی، در اعیاد و عزاداریهای مذهبی، پخت غذا بهتر است یا توزیع مواد غذایی خشک؟
1️⃣ با توجه به رعایت مسائل بهداشتی در پخت غذا، هم به لحاظ اینکه عده ای برای طبخ باید دور هم جمع شوند، و هم احتمال انتقال بیماری –هرچند کم با رعایت اصول بهداشتی- در طبخ غذا وجود دارد؛
2️⃣ و با توجه به اینکه خانواده های زیادی آسیب مالی دیدهاند و تورم در جامعه رو به افزایش است، خانوادههای آسیبدیده از مواد غذایی خشک بهتر میتوانند استفاده کنند،
3️⃣ دستور مقام معظم رهبری در تبعیت از دستورالعملهای وزارت بهداشت که این وزارتخانه توزیع غذای خشک را به غیر از نذرهای خاص، توصیه و تأکید میکند:
لذا اولویت و ترجیح با توزیع مواد غذایی خشک است.
🔹 از این رو، از مؤمنین به ویژه طلاب مبلغ که دسترسی به هیئتها و مساجد و حسینیهها دارند، تقاضامندیم نسبت به مسئله نذورات توجه به نکات بالا داشته باشند و نسبت به کمکهای مؤمنانه فرهنگسازی لازم را انجام دهند.
@Manahejj