eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
172 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 علامه طباطبایی (ره) و مبارزه با تحریف 📝 تکلیف حوزه و روحانیت، الگوگیری از علامه طباطبایی در هدایت جامعه 💠 امام خامنه‌ای 🔹 علامه طباطبایی، هم فقيه بود و هم اصولى؛ هم مى‌توانست درس خارج فقهِ مفصلى بدهد؛ هم مى‏‌توانست درس خارج اصول مفصلى ترتيب دهد و فضلا را جمع كند؛ اما او به كارى پرداخت كه آن روز آن را لازم مى‏‌دانست. بعد هم حوادث و وقايع شهادت داد بر اينكه اين‏ها لازم است. 📌 مناهج: این سخن به معنای تضعیف فقه و اصول نیست؛ علامه طباطبایی، شهید مطهری و دیگرانی هم که منشأ خیر و هدایت علمی و سیاسی شدند، عالِم فقه و اصول و فلسفه و در یک کلام اسلام‌شناس بودند؛ سپس به آنچه برای هدایت جامعه نیاز بود پرداختند و گرفتار روزمرگی‌های علمی نشدند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
13990525000356_Test.pdf
160.6K
🌀 پروتکل‌های عزاداری محرم 🔹 دستور العمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام و صفر سال 1399 ابلاغ شد. @Manahejj
🔰وظیفه‌ای مهم 🔹یک وظیفه‌ی مهمی که امروز ماها داریم، ارتباط با سیاست است. کناره‌گیری از سیاست درست نیست و کار روحانی شیعه نیست. 🗓۱۳۸۵/۸/۱۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🌀 از شبیه‌خوانی تا کرونا 🖋 علی رمضانی 💬 استاد مطهری در كتاب حماسه حسینی نقل می‎كنند: «... یادم هست در سال‎هایی كه در قم بودم در آنجا هم یک نمایش‎ها و شبیه‎های خیلی مزخرفی در میان مردم بود. سال‎های اول مرجعیت مرحوم آیت الله بروجردی (رضوان الله علیه) بود كه قدرت فوق‎العاده داشتند. قبل از محرم بود. به ایشان گفتم وضع شبیه‎خوانی ما این جور است. دعوت كردند، تمام رؤسای هیئت نزد ایشان آمدند. از آنها پرسیدند: شما مقلد چه كسی هستید؟ همه گفتند ما مقلد شما هستیم. فرمودند: اگر مقلد من هستید، فتوای من این است كه این شبیه‎هایی كه شما به این شكل در می‎آورید حرام است. با كمال صراحت به آقا عرض كردند كه آقا ما در تمام سال مقلد شما هستیم الّا این سه چهار روز كه ابداً از شما تقلید نمی‎كنیم. گفتند و رفتند و به حرف مرجع تقلیدشان اعتنا نكردند. این نشان می‎دهد كه هدف، امام حسین علیه السلام نیست. هدف، اسلام نیست. نمایشی است كه از آن استفاده‎های دیگری و لااقل لذتی می‎برند.» (ج ۱، ص ۱۸۵) 🔹 سوال نگارنده این است که مگر امام زمان (عج) در توقیع خود به اسحاق بن یعقوب، علما را حجت خود بر مردم معرفی نکردند و نفرمودند: «وَ اَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکُمْ وَ اَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِمْ»؟ 🔹 مگر امام صادق (ع) به عمر بن حنظله نفرمودند که: « شیعیان باید به کسانی که حدیث و سخنان ما را روایت می‏‌کنند و در حلال و حرام ما به دقت می‏‌نگرند و احکام ما را به خوبی باز می‏‌شناسند (عالم عادل)، مراجعه کنند و او را به عنوان حاکم بپذیرند. من چنین کسی را بر شما حاکم قرار دادم. پس هرگاه به حکم ما حکم کند و از او پذیرفته نشود، حکم خدا کوچک شمرده شده و بر ما رد شده است و آن که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و چنین چیزی در حد شرک به خداوند است.» و مگر عالمان و فقیهان، امناء خدا و ورثه‌ی انبیا معرفی نشده‌اند؟ ⁉️ پس چگونه است که بخشی از جامعه‌ی مذهبی و مؤمن و متدین در آن روز، می‌خواهد با زیرپا گذاشتن دستور امام زمان (عج) و با بی‌اعتنایی به رأی و نظر وارثان انبیا، به عزاداری برای امام حسین (ع) بپردازد؟ چگونه است که خودمختار و خودرأی، این عمل صد در صد انحرافی و غیر دینی را انجام می‌دهد و از آن احساس تقرب و معنویت می‌کند؟ چرا احساس میکنند که با این عمل، رضایت و محبّت و عنایت اهل بیت شامل حالشان می‌شود و آیا این از القائات شیطان نیست؟ 🔹 وقتی گفته می‌شود: «ما ، تمام سال، از شما تقلید می‌کنیم الا همین چند روز»، مطابق حدیث امام صادق (ع) معنا و مفهومش این است که ما در تمام سال مقلّد شما هستیم اما چند روزی می‌خواهیم به حکم خدا و اهل بیت بی‌اعتنا باشیم و آن را کوچک بشماریم. یعنی تمام سال را مؤمن و بنده‌ی خدا هستیم لکن چند روزی می‌خواهیم مانند مشرکان باشیم. «فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانما استخف بحکمنا و علینا رد و الرادعلینا کالراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله.» ⁉️ مگر میشود با حکم خدا، با حکم امام صادق (ع) و حکم امام زمان (ع) مخالفت کرد و خود را عزادار امام حسین (ع) نامید؟ مگر دستگاه اهل بیت از هم جداست و مگر نه این است که همه‌ی آنان نور واحدند؟ 🔻 حالا شاید از آن روز بیش از نیم قرن گذشته باشد. دیگر آیت الله بروجردی (ره) حضور ندارند و مراسم شبیه خوانی نیست. اما گویا همان مسأله به شکل دیگری باقی مانده و حل نشده است. 🔹 امروز درگیر ویروس منحوسی هستیم که همه چیز را، از جمله عزاداری‌های ماه محرم را تحت تأثیر خود قرار داده است. مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند که «معیار در شیوه‌ی عزاداری‌ها، تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا است. و آنها هرچه بگویند من خود انجام می‌دهم و توصیه می‌کنم اگر آنها ضابطه‌ای را مشخص کردند همه رعایت کنند» 🔹 پس از این سخنان بود که جامعه‌ی ولایی، انقلابی و فهیم مداحان و هیئات مذهبی در نامه‌ای به فصل‌الخطاب بودن سخنان رهبری اشاره کردند. اما روی سخن این مطلب با آن عده‌ای است که هنوز به نحوی مخالفت می‌کنند و هیجانات و احساسات مذهبی مردم را تحریک می‌کنند. ✅ «عاشورا درس ولایت‌مداری است. نمی‌توان با فرمایشات و توصیه‌های ولی‌فقیه و امام جامعه، مخالفت کرد و خود را عزادار امام حسین(ع) نامید. ولایت فقیه امتداد ولایت اهل بیت است و تا زمانی که ولی‌فقیه ما را به ملزم به اجرای دستورات ستاد بداند، همه مأمور به تکلیفیم. الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ» ▪️والسلام علی عباد الله الصالحین @Manahejj
🏴 درگذشت آیت‌الله تسخیری 🌀 آیت‌الله محمدعلی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع تقریب و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. 〰〰〰〰〰〰 ◼️ پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین تسخیری بسم الله الرحمن الرحیم با تأثر و تأسف اطلاع یافتیم که عالم مجاهد و زبان گویای اسلام و تشیع جناب حجة‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمدعلی تسخیری رحمةالله‌علیه دار فانی را وداع گفته است. کارنامه‌ی این مرد نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است. عزم راسخ و دل پرانگیزه‌ی ایشان حتی بر ناتوانیهای جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمد و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه‌ی لازم و مفید استمرار می‌بخشید. مسئولیتها و خدمات ایشان در داخل کشور نیز فصل جداگانه و ارزشمندی از تلاشهای این روحانی فاضل و متعهد است. اینجانب به خاندان و بازماندگان مکرم و نیز به همه‌ی همکاران و دوستان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای وی مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ @Manahejj
🌀 خلأ هدایت سیاسی، نتیجه نبود آموزش عمومی 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 اگر هدایت سیاسی در کنار سایر هدایتهای اعتقادی و معرفتی، مهم و ارزشمند است پس به همان اندازه باید برای علما و کادر مدیریت حوزه نیز مهم و دغدغه باشد. نمی‌شود در عصر انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) طلبه شد، اما هیچ آشنایی عمیقی با اندیشه‌ها و نگاه‌های امام هم نداشت. طنز تلخی است، که از طرفی انتظار هدایت سیاسی داشته باشیم، و از طرفی برنامه و آموزش خاصی هم نداشته و همه مسئولیت را بر عهده خود طلبه بگذاریم. 🔹 فرق است بین طلبه‌ای که سیاست را از راه درست آموخته باشد، با طلبه‌ای که تحلیل سیاسی‌اش را به وسیله خُرده اطلاعات شبکه‌های اجتماعی به دست آورد. و بدتر آنکه گمان می‌کند با ظاهر این اطلاعات دسته چندم، می‌تواند باطن قضایای مختلف را ببیند و تحلیل کند. امروزه اثر این نوع تحلیل ضعیف سیاسی را در برخی طلاب می‌بینیم که بدون پشتوانه علمی، تحقیقی و مبنایی، در فضای مجازی با آبروی حوزه بازی می‌کنند و خود را نماد روحانیت انقلابی معرفی می‌کنند. 🔹 قبل از انقلاب و سالهای ابتدای انقلاب، حوزه علمیه قطب سیاسی کشور بود و مردم از روحانیت، خط سیاسی می‌گرفتند. اما در این سالها که حوزه در وظیفه هدایت سیاسی خود کمرنگ شده و کمتر خروجی مؤثری در این زمینه داشته است، مدیریت از دست حوزه خارج شده و عملا دیگران بر این فضا غالب شدند. یکی از علتهای این رویکرد آن است که حوزه علمیه در زمینه آموزش تحلیل سیاسی، ضعیف عمل کرده است. اینکه دغدغه آموزش تحلیل سیاسی به طلاب، بارها از سوی مقام معظم رهبری به شورای عالی و سایر مسئولین حوزوی مطالبه شده، آینده‌نگری معظم له نسبت به امروز است. 🔹 آری، همیشه عده‌ای قلیل به دنبال چنین مسائلی می‌روند، اما این حرکت خودجوش هیچ ایده، برنامه و آینده‌نگری در طراز کلان حوزه علمیه ندارد. از این رو، حوزه بر ایشان مدیریتی ندارد تا بتواند در برابر تحریفها و انحرافهای سیاسی، به صورت منسجم عمل کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان» 📗 نشر دیجیتال 📝 تحلیل امام خامنه‌ای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات 🔹 امروز که مردم با مشکلات زیادی به لحاظ اقتصادی روبرو هستند، انتقادهایی نسبت به حاکمیت، دولت و نظام جمهوری اسلامی دارند. اما کدام‌یک از این انتقادها و اشکالات صحیح است؟ وظیفه مبلغان در برابر مردم چیست؟ آیا باید با مردم همراهی کنند، یا اینکه باید امیدواری ایجاد کنند؟ اشکالات را توجیه کنند یا کاملا بپذیرند؟ در برابر این انتقادات، چه پیشنهادی می‌توانند داشته باشند؟ ✅ جواب این سوالات را می‌توانید در بیانات امام خامنه‌ای بخوانید. ایشان در جلساتی که با طلاب و روحانیت داشتند، این موضوع را کاملا تبیین کرده و تکلیف روحانیت را مشخص می‌کنند. 📌 این کتاب، توشه سیاسی مبلغین در مواجهه با سوالات و شبهات مردم درباره مشکلات و ضعف‌های جمهوری اسلامی است. 📲 دانلود فایل کتاب در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
گفتمان سیاسی فرهیختگان.pdf
2.07M
🌀 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان» 📗 نشر دیجیتال 📝 تحلیل امام خامنه‌ای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات 📌 این کتاب، توشه سیاسی مبلغین در مواجهه با سوالات و شبهات مردم درباره مشکلات و ضعف‌های جمهوری اسلامی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 تفاوت هدایت سیاسی و توجیه‌گری مشکلات 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 برخی گمان می‌کنند منظور از هدایت سیاسی، یعنی توجیه‌گری تمام مشکلات یا نفی کلی تمام عیبهای نظام. اصلا و ابدا چنین معنایی منظور نیست. هدایت سیاسی یعنی داشتن دغدغه سربلندی نظام. در این فرهنگ، وجود هر نوع فساد عمومی، به آبروی نظام ضربه می‌زند. پس یکی از وظایف طلاب در هدایت سیاسی این است که ریشه‌های مفاسد اجتماعی و سیاسی را بشناسند و آنها را بخشکانند. 🔹 هدایت سیاسی یعنی شناخت اهداف دشمن و برنامه‌هایی که برای ضربه به نظام تهیه کرده‌اند. پس به همان اندازه که دشمن کار می‌کند و بلکه بیشتر از آن، طلبه تراز انقلاب، برای تحقق آرمانهای انقلاب تلاش می‌کند و خسته نمی‌شود. 🔹 هدایت سیاسی یعنی تبیین درست اسلام ناب محمدی و تلاش برای تحقق آن. مگر اسلام ناب، چیزی جز عافیت مردم در دنیا و آخرت می‌خواهد؟ اما آیا تحقق این آرمان بدون تربیت نیرو ممکن است؟ آیا می‌توان بدون نیروی مؤمن و معتقد، به این هدف رسید؟ هدایت سیاسی یعنی تربیت چنین نیرویی در خدمت انقلاب. کسی ادعا نمی‌کند نظام مشکلی ندارد. اما این مشکلات به دست کسانی حل خواهد شد که هم آرمان‌ها و اندیشه‌ها را بشناسند، هم در عرصه‌های خدمت به مردم متخصص باشند. 🔹 پس صرف بیان مشکلات از سوی عده‌ای، یا توجیه بی‌مورد مشکلات از سوی عده‌ای دیگر، هر دو غلط است. هدایت سیاسی یعنی باید مشکل را پذیرفت و به سمت راه حل رفت، نه اینکه بیان مشکل به ناامیدی یا نق زدن تبدیل شود. این فرهنگ، با شعارزدگی و فقط مطالبه‌کردن، مشکل دارد، بلکه خودش را در برابر تحقق و سازندگی آن مسئول می‌داند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 نماز مهم آخر ماه ذی‌الحجة @Manahejj
🌀 شهیدسازی از مخالفین پروتکل‌های بهداشتی!! 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 سال‌ها و سال‌هاست که واعظان دلسوز در مجالس خویش فریاد حق الناس سر می‌دهند و خود و دیگران را به این امر متذکر می‌شوند. توصیه به رعایت حقوق مردم بخش مهمی از محتوای سخنرانی‌های ماه محرم است.اما امسال موضوع رعایت حق الناس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد‌. ازیک طرف وجود ما ذوب درعشق به وجود مقدس ابا عبدالله علیه السلام و برپایی مراسم عزاداری برای اوست و از سوی دیگر امسال به دلیل ویروس کرونا محدودیت‌هایی برای مجالس عزا اعمال شده است. 🔹 حالا این محدودیت‌ها احساسات مذهبی را به گونه‌ای تحریک می‌کند که عده‌ای بر خلاف نظر مراجع به برپایی عزاداری حتی به قیمت جان تاکید می‌کنند!! و توجه به مناسک عزاداری را تا حدی پررنگ می‌کنند که حتی کسانی که در این مسیر از دنیا بروند را شهید محسوب می‌نمایند. گویا افراطیون خود را شیعه‌تر از سایرین می‌دانند و از این طریق می‌خواهند حب خویش به اهل البیت علیهم السلام را به دیگران اثبات کنند. اما حقیقتا طرفداران این تفکر، پیرو چه مکتبی هستند و کدام امام را مورد پذیرش قرار داده‌اند؟ مکتبی که امام حسین علیه السلام مظهرش هست، مکتبی است که توجه به حقوق مردم را به شهادت رجحان می‌دهد و اسلامی که افراطیون در صدد معرفی آنند مکتبی است که پا گذاشتن بر روی حقوق دیگران به اسم حفظ شعائر مانعی ندارد!! 🔹 مگر می شود نسبت به حفظ جان مردم بی مبالات بود و خود را پیرو امام دانست؟!! حالا عده‌ای نیزبه توطئه‌ی حذف مناسک استناد می‌کنند و دلیل اصرار بر محدودیت‌ها را توطئه‌ای می‌دانند از سوی دشمن و به این بهانه به دنبال تهییج مردم برای شرکت در عزاداری هستند. وجالب‌تر اینکه از هم اکنون پروژه‌ی شهیدسازی را استارت زده‌اند تا جانبختگان احتمالی کرونا در مراسم عزاداری را شهید بنامند و اینچنین روش خویش را از هرگونه ملامتی تطهیر نمایند. 🔹 چگونه می‌توان تناقض تضییع حقوق در مراسم عزا را به بهانه‌ی شهادت حل نمود؟ آیا بهتر نیست به جای تبعیت از این افکار و بهانه دادن به دست دشمن، با حفظ محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمونه‌ی عینی شیعه‌ی عمل‌گرا باشیم؟! @Manahejj
🌀 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان» 📗 نشر دیجیتال 📝 تحلیل امام خامنه‌ای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات 〰〰〰〰〰 🔹 یک عده به جمهوری اسلامی اعتراض دارند؛ چون در فلان‌جا و فلان‌جا و فلان‌جا بد عمل کرده است. 🔻 انسان نگاه می‌کند می‌بیند راست می‌گویند... کسی که این ده نقطه را پیدا کرده ممکن است به خودش حق بدهد که با این ده اشتباه به این بزرگی دیگر چه تعهدی در مقابل این جمهوری اسلامی دارد. خطا اینجاست... ✅ شما باید موضع‌گیری نسبت به جمهوری اسلامی را بر دو اصل حتمی استوار کنید... 📌 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان»؛ توشه سیاسی مبلغین 🌀 کاری از رسانه حوزوی مناهج @Manahejj
گفتمان سیاسی فرهیختگان.pdf
2.07M
🌀 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان» 📗 نشر دیجیتال 📝 تحلیل امام خامنه‌ای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات 📌 این کتاب، توشه سیاسی مبلغین در مواجهه با سوالات و شبهات مردم درباره مشکلات و ضعف‌های جمهوری اسلامی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 «حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی» امام جمعه پردیسان قم کناره‌گیری کرد؟! 🔻 شنیده‌ها حاکی است حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امام جمعه قم از امامت جمعه استعفا داده است. 🔹 وی در کانال شخصی خود نیز نوشت: حال که رسالت امامت جمعه را بر دوشم احساس نمیکنم باقی عمرم را به عنوان سرباز امام خامنه ای در خدمت مدیریت اسلامی و فقه الاداره هستم و لحظه ای در تداوم ، پیشرفت ،تعمیق واقامه آن ابراز خستگی نخواهم کرد ان شاء الله. 〰〰〰〰〰 📌 مناهج: از خدمات مهم و ارزنده حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1⃣ حضور و پیگیری شبانه‌روزی مشکلات ساکنان مجتمع‌های پردیسان؛ 2⃣ رصد و پیگیری حل مشکلات فرهنگی مجتمع‌ها از طریق نصب امام محله و مجتمع؛ 3⃣ ارتباط عاطفی قوی با مردم کوچه و خیابان پردیسان که عمدتاً بومی قم نیستند؛ 4⃣ پیگیری مشکلات عمرانی و خدماتی منطقه پردیسان که رضایت عمومی مردم از امام جمعه را به همراه داشته است؛ 5⃣ فعال‌سازی ظرفیت مساجد و مراکز فرهنگی پردیسان در خدمت اهداف فرهنگی و اجتماعی. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 پیام تسلیت آیت‌الله سبحانی بمناسبت ارتحال عالم ربانی آیت‌الله تسخیری إِنّا لِلّهِ وَإِنّا إلَيْهِ راجِعُون ▪️ عالم بزرگوار، محقق عاليقدر، زبان گوياى اسلام و تشيّع در نشست هاى علمى كه در داخل و خارج برگزار مى شد. مرحوم آيت الله حاج شيخ محمدعلى تسخيرى(رحمه الله) دار فانى را وداع گفت و غبار غم و اندوه بر چهره دوستان و علاقمندان نشاند. ▪️ فقيد سعيد دانش آموخته حوزه علميه نجف اشرف بود و از تلاميذ ارشد مرحوم شهيد صدر(رحمه الله)بشمار مى رفت، و در قلوب حوزويان و جوانان متدين عراق، مقام و موقعيتى داشت، و به همين جهت نظام بعثى او را زندانى كرد و مدتى در اين شكنجه گاه بسر مى برد تا روزى كه با توجه خاص حضرت امام خمينى(قدس سره) آزاد شد، لذا تصميم گرفت كه عراق را به عزم ايران ترك كند. ▪️ پس از اقامت در قم فعاليت هاى علمى و قلمى و سياسى خود را از سر گرفت و براى نشر افكار شيعى مدتى سرپرستى مجله «الهدى» را برعهده داشت و پس از انقلاب دايره خدمت را گسترش داد و با پذيرش مناصب مختلف و سفرهاى گوناگون خدمات ارزنده اى انجام داد. ▪️ از نظر علمى بالأخص علم شريف فقه و اصول در درجه بالايى بود و به درجه اجتهاد كه يكى از بركات الهى است نايل گشت و توانست در سايه فقاهت، آراء فقهاء شيعه را در ذيل كتاب «بداية المجتهد» ابن رشد قرطبى قرار دهد، و اين كتاب در سطح وسيعى در كشورهاى عربى منتشر شد، و از اين طريق به نشر فقه شيعه پرداخت. ▪️ عزيز از دست رفته آثار علمى ديگرى دارد كه در شرح حال وى مذكور است و در نگارش مقالات عربى و قلمرو شعر سازنده مقام عظمى داشت. ▪️ در رعايت اصول اخلاقى و فروتنى و تواضع بسيار ستودنى بود، هيچ گاه خدمت را با مقام مبادله نمى كرد. سرانجام درگذشت اين چنين عالم خدمتگزار، درگذشت يک فرد نيست: از شمار دو چشم يك تن كم از شما خرد هزاران بيش و به قول شاعر عرب زبان: وما كان قيس هلكه هلك واحد ولكنّه بنيان قوم تهدم فسلام الله عليه يوم ولد ويوم مات ويوم يبعث حيّاً. با تقديم احترام جعفر سبحانى 31/5/1399 @Manahejj
🌀 پیگیری مشکلات امتحانات 🔻 بنا بر پیگیری از حجت‌الاسلام بهرامی، مسؤول فناوری مرکز مدیریت، درباره امتحانات مرداد و مشکلات پیش‌آمده، نکاتی را بیان داشتند: 🔹 از تعداد ۱۳۰ امتحان برگزار شده در مرداد ماه، دو آزمون رسائل و مکاسب در روز ۲۶ مرداد با اختلال مواجه شد که در روز ۲۹ مرداد مجددا تکرار شد. البته در برخی از سایر آزمونها هم هنگام آغاز آزمون کندی یا اختلال داشتیم که با تلاش همکاران فنی بافاصله کوتاهی برطرف شده و آزمون برگزار گردید. 🔹 بخشی از گزارشها حاکی از مبهم بودن متن سؤالات و وجود عبارت نامأنوس در سوالات و پاسخها بود که با پیگیری بانک سؤالات، چنین متن سؤالاتی یافت نشد و بالاخره روشن شد مرورگر عزیزان معدودی که مشکلات اینچنینی داشتند از افزونه مترجم گوگل (Google Translate) استفاده کرده و همین باعث شده متن سؤالات مهمل و غیر قابل فهم شود. این مسأله با آزمایش متن سوال اصلی با مترجم گوگل نیز تایید شد. 🔹 در خصوص افرادی که موفق به پاسخ به همه سوالها نشده بودند نیز آمار با آزمونهای تیرماه تفاوت معناداری نداشته و همچنان حدود ۹۵ درصد قریب به اتفاق طلاب به سوالات پاسخ داده‌اند. مواردی که گزارشاتی از اختلال و مشکل بوده نیز با دقت بررسی و پیگیری شده است تا دغدغه ونگرانی طلاب عزیز به حداقل برسد. 🔹 همچنین طلاب محترم می‌توانند سؤالات و ابهامات خود را از طریق پیشخوان ارتباطی در صفحه اول پیشخوان، مطرح و پاسخ را در مدت زمان قابل قبولی دریافت کنند. همچنین امیدواریم با تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مشکلات فعالیتهای مجازی در حوزه به حداقل برسد. 〰〰〰〰〰 📌 مناهج: ضمن تشکر از پاسخگویی حجت‌الاسلام بهرامی، از معاونت آموزش تقاضا داریم برای آزمون شهریور، تدبیری اتخاذ کنند که پاسخ آزمون نهایتا طی ۲۴ ساعت و همچنین با انتشار کلید آزمون به همراه پاسخ‌های طلاب، ارائه شود. در اینصورت طلاب، آرامش و اطمینان بیشتری خواهند داشت و بسیاری از اعتراضات نیز مرتفع خواهد شد. @Manahejj
🌀 پیگیری مشکلات امتحانات 📋 نمونه‌ای از ابهام در سوال و پاسخ امتحانات مرداد 🔺 تصویر بالا، سوال نامفهوم امتحان برای برخی طلاب 🔻 تصویر پایین، متن اصلی سوال و متن ترجمه‌شده در مترجم گوگل @Manahejj
🌀 مطالبات امام خامنه‌ای از مبلغین 📝 لزوم رعایت اعتدال در بیان مسائل سیاسی 🔺 نه مسائل سیاسی را بکلی از تبلیغ خود خارج کنیم. 🔻 نه تصور کنیم همه‌ی تبلیغ، تحلیل مسائل آمریکا و اسرائیل است. ✅ کار واجب‌، دل مخاطب شماست... @Manahejj
🌀 اقدامات مدیریتی آیت‌الله اعرافی 📝 کارنامه مدیریت دوره هفتم حوزه‌های علمیه 🖋 محمد وکیلی 🔹 تحولات دنیای معاصر به ویژه پس از انقلاب اسلامی چنان شدت گرفته که نوسازی نهادهای فرهنگی را اجتناب‌ناپذیر کرده است. از همین رو حوزه علمیه در فرایندهای اصلاحی و ارتقای خود در دوره هفتم مدیریت که از سال 1395 و با مدیریت آیت‌الله اعرافی آغاز گردید، روزآمد‌سازیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها، نظام‌نامه‌ها و ساختارها در اولویت قرار داد. 🔸 مهمترین دستاورد این رویکرد را می‌توان تدوین و نهایی‌سازی اسناد و برنامه‌های راهبردی حوزه علمیه دانست. مهمترین و ابتدایی‌ترین بخش تحول و نوسازی یک سازمان، اسناد بالادستی و راهبردی آن سازمان هستند که مسیر حرکت سازمان را معین کرده و ریل‌گذاری هرگونه حرکتی را فراهم می‌آورد. در این راستا در این دوره، مجموعه اسناد و برنامه‌های راهبردی مرکز مدیریت تدوین و نهایی گردید و علاوه بر آن بیش از صد طرح راهبردی نیز برای تحقق آن اسناد، تدوین و عملیاتی گردیده است. 🔹 از جمله مهمترین این اسناد می‌توان به سند چشم‌انداز، نظام‌های جامع، منشور حوزه‌های علمیه، سند آمایش، برنامه پنج‌ساله حوزه‌های علمیه، طرح کارویژه‌های روحانیت، درختواره رشته‌های تخصصی حوزوی، و بیش از صد طرح و سند دیگر اشاره کرد که با بهره‌گیری از ظرفیت مشاوره‌ای اساتید حوزه و بر اساس دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید تدوین شده‌اند. 🔹 علاوه بر تدوین و نهایی سازی اسناد زیرساختی، از مهمترین ویژگی‌های این دوره می‌توان به ارتقای سطح گفتمانی، ارتقای سطح کنشگری حوزه‌های علمیه و تأکید بر کاستی‌ها و ضعف‌ها اشاره کرد: 1️⃣ ارتقای گفتمانی: زیرساخت نظری و تئوریک همه تحولات، ارائه الگوی گفتمانی از نقش و جایگاه حوزه به عنوان تجسم میراث معنوی مکتب اهل بیت در دنیای معاصر است که این امر نیازمند فهم و درک مشترک از عوامل و متغیرهای اصلی ضمن در نظر داشتن اصالت‌ها و سنت‌ها و استقبال از نوآوری، تغییر روش‌ها و رویکردها می‌باشد. دستیابی به چنین گفتمانی پایه ‌اصلی برنامه‌ها و اقدامات تحولی است و همین الگوست که نقش و ضریب اولویت برنامه‌ها و اقدامات پسینی را تعیین می‌کند. 2️⃣ ارتقای سطح کنشگری حوزه‌های علمیه در سطح ملی و بین المللی: با توجه به نقش و جایگاه بی بدیل حوزه های علمیه در نظام اسلامی و انتظارات و توقعاتی که از این نهاد وجود دارد، یکی از مهمترین ضرورتهایی که در بیانات مقام معظم رهبری نیز بارها بدان تصریح شده حضور حوزه های علمیه در میدان و ایفای نقش مثبت در حل مشکلات و معظلات ملی و فراملی بوده است که حوزه علمیه در دوره آیت الله اعرافی نشان داد در صورتی که زیر ساختهای لازم برای چنین مسئله فراهم گردد به خوبی قادر خواهد بود خود را در چنین نقش و جایگاهی تثبیت نماید. 3️⃣ تأکید بر کاستی‌ها و ضعف‌ها: علی‌رغم برخی نامهربانی‌ها، مانع‌تراشی‌ها و محدودیت‌های شدید مالی، اقدامات وسیع و گسترده‌ای در دوره چهارساله پیشین انجام شده که تفصیل آن در گزاراشات رسمی موجود است و جای قدردانی دارد؛ اما این به معنای انکار کاستی‌ها و ضعف‌ها در توانمندی نیروی انسانی، سازماندهی امور، قوانین، ساختارها و عصبیت‌های سازمانی نیست. و از همین رو نیز در موارد متعددی این ضعف‌ها و کاستی‌ها از سوی مدیر محترم حوزه‌های علمیه مورد تأکید و تصریح قرار گرفته و وعده رفع آنها داده شده است. امید آن می‌رود که در دوره جدید مدیریت ایشان، با شناخت دقیق ریشه‌ها و عوامل و دلائل این ضعف‌ها، اقدامات لازم جهت رفع و اصلاح آن‌ها فراهم آید. @Manahejj
🌀 اقدامات مدیریتی آیت‌الله اعرافی - بخش دوم 📝 آغاز دوره هشتم مدیریت حوزه‌های علمیه 🖋 محمد وکیلی 🔹 با آغاز دوره هشتم مدیریت حوزه‌های علمیه و تمدید مدیریت آیت‌الله اعرافی در این دوره، مهمترین و اصلی‌ترین هدف و مأموریت ایشان در این دوره را می‌توان تحقق اهداف و عملیاتی‌سازی اسناد بالادستی تهیه‌شده در دوره قبل با اجرای طرح‌های از پیش‌تدوین‌شده دانست. طرح‌ها و اسنادی که هر چند تلاش و زحمات چندین ساله برای آنها کشیده شده است؛ اما در صورت فراهم‌نشدن زمینه‌های اجرا و تحقق، دردی از دردهای حوزه های علمیه درمان نخواهد کرد. مهمترین شرط تحقق چنین هدفی، داشتن تیمی منسجم، جوان، با انگیزه و مصمم است که شواهد حاکی از آن است که در انتصابات جدید مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، تا حدودی مدنظر قرار گرفته است. 🔹 در کنار شاخص‌های فوق که سعی شده است مبنای انتخاب مدیران جدید باشد، رویکردهای جدیدی نیز در این دور از انتصابات مشهود است از جمله: 1️⃣ گسترش دایره مشاوران: با توجه به ضرورت جوانگرایی و استفاده از نیروهای با نشاط، خلّاق و ریسک‌پذیر -که از شاخصه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز می‌باشد- لازم است که ضمن بکارگیری نیروهای جوان از دانش، تجربه، نکته‌سنجی و توجه به مخاطرات مدیران باسابقه بهره جست و موجبات تعالی دستگاه‌ها را فراهم آورد؛ از همین رو بهره‌مندی از مشاورین در این دوره نیز با اعمال برخی اصلاحات و با جدیت و اهتمام بیشتری پیگیری شده است. 2️⃣ استفاده حداکثری از ظرفیت دستیاران: یکی از مشکلاتی که معمولاً سازمان‌های بزرگ با آن مواجه هستند گرفتار آمدن در اشتغال به مأموریت‌های بخشی است. در نتیجه معمولاً پروژه‌های چند بُعدی که بین معاونت‌ها و مراکز مختلف تقسیم می‌گردد و باید با تقسیم‌کار و هم‌افزایی عملیاتی شود، غالباً توفیق چندانی پیدا نمی‌کنند. یکی از ابتکاراتی که در این دوره از مدیریت لحاظ گردیده است پروژه‌محوری و استفاده از ظرفیت دستیاران ویژه است. بدین بیان که دستیاران ویژه، متولیان هماهنگی، انتظام‌بخشی و پیگیری اجرای پروژه‌های بین‌بخشی هستند و در خدمت به معاونین و مدیران مراکز و در راستای مصوبات شورای عالی و شورای معاونین فرایند تحقق پروژه‌های اصلی حوزه‌های علمیه چون طرح آمایش، درختواره دانشی، فعالیت‌های جهادی، آینده‌پژوهی و مطالعات راهبردی و... را تا تحقق نهایی آن پی‌گیری می‌کنند. 3️⃣ برنامه‌محوری: بدون تردید در کنار شناخت و اعتماد نسبت به همکاران و بدنه مدیریتی، یافتن نظام مسائل و اولویت‌های عملیاتی در کنار تفاهم در گفتمان اجرایی، از مهم‌ترین اصولی است که می‌تواند نقشه راه مدیران ارشد را سامان دهد. از همین رو در انتصابات این دوره، احکام صادره دارای دو پیوست ابلاغی و یک ضمیمه الحاقی بوده‌اند که در آن علاوه بر مشخص نمودن مسئولیت و مأموریت اصلی، برنامه‌های مورد انتظار جهت تحقق مأموریت ابلاغی نیز مشخص گردیده است. 🔹 به ‌نظر می‌رسد آیت‌الله اعرافی با شناخت ناشی از سال‌ها فعالیت علمی در حوزه‌های علمیه و تجربه چند دهه مدیریت در نهادها و سازمان‌های بزرگ علمی، فرهنگی و بین‌المللی و با عنایت به سابقه مدیریت چند ساله در حوزه علمیه و درک صحیح از منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری -و امیدواری مصرح ایشان به طرح‌ها و برنامه‌های آیت‌الله اعرافی- و نیز حمایت‌های پیدا و پنهان مراجع عظام تقلید، عزمی راسخ در تحقق آرمان‌های حوزه‌های علمیه دارد، عزمی که طلیعه آن را در انتخاب مدیران جدید و برنامه‌های تحولی می‌‌توان ردگیری کرد. @Manahejj
🌀 نگاه دستوری به هدایت سیاسی!! 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 از آفات برخی حوزویان این است که نسبت به بسیاری از مشکلات -اعم از اینکه وظیفه اصلی ایشان باشد، یا از وظایف مشترک ایشان با دیگران- فقط «نگاه دستوری به دیگران» دارند، بدون اینکه احساس کنند خودشان نیز باید پاسخگو باشند؛ نه طلبکار. گاهی مقام معظم رهبری به مشکلی اشاره می‌کنند، یا نسبت به موضوعی هشدار می‌دهند، انتظار آن است که نخبگان به سمت تحقق آن خواسته یا رفع آن مشکل بروند و رفته رفته از موفقیتشان گزارش دهند. اما بر عکس این انتظار، تا مدتها مصاحبه‌ها و یادداشتهایی را شاهدیم که معمولا این وظایف را به دیگران می‌سپارند که «باید چنان کنند و چنان شود». بدتر آنکه گمان می‌کنند با همین مطالبه‌های دستوری و مصاحبه‌ها، وظیفه‌شان را کامل انجام دادند!! 🔹 یکی از این موضوعاتی که به چنین سرنوشتی دچار شده، «مبارزه با تحریف» و «هدایت سیاسی» است. معلوم نیست مخاطب بایدهای برخی آقایان چه کسانی هستند که اینقدر به آنها امیدوارند و با اطمینان خاطر وظیفه‌شان را محول کرده‌اند. آیا واقعا با نگاه‌های دستوری مشکلات حل شده است؟ آیا تحلیلگرها، نویسنده‌ها، مستندسازها و فیلم‌سازها بر اساس دستورات این عده کار می‌کنند؟ ✅ وظیفه هر عالم و طلبه‌ای است که نسبت به ظرفیت و شرایط خودش برای این مهم تلاش کند. حتی بالاتر، باید شرایط و امکانات را مهیا کرد. برخی منتظرند امکانات و شرایط عالی مهیا شود، تا بلکه توفیقی برای کار کردن پیدا کنند. اما تجربه نشان داده معمولا این شرایط مهیا نمی‌شود؛ لذا از اساس باید تلاش کرد. 🔻 حکایت نگاه دستوری، حکایت کسی است که در خانه می‌نشیند و بدون هیچ فعالیتی برای روزی‌اش دعا می‌کند. باید هر عالمی با توجه به علم و اعتباری که دارد، وارد میدان شود، نه اینکه فقط مصاحبه کند. مصاحبه کردن و شعار دادن را هر کسی بلد است و نیازی به عالم و خبره بودن نیست. وظیفه عالم آن است که با کارهای تشکیلاتی به مبارزه برخیزد و الگوی کار تشکیلاتی برای دیگران باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 مدیرعامل جدید شهرک مهدیه 🔹 آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین ملکدار را به عنوان مدیرعامل شهرک مهدیه منصوب کرد. 〰〰〰〰〰 📌 مناهج: 🔹 از نقاط قوت دوره مدیریتی آقای اعرافی، جدیت در پیگیری معضلات شهرک مهدیه بوده است، از جمله، اخراج ساکنین غیر مجاز که بعضاً بیش از ۲۰ سال در مهدیه سکونت داشتند. 🔹 امیدواریم مسیری که سابق بر این شروع شده و مدیر عامل سابق شهرک مهدیه (مهندس عرب) نیز پیگیر آن بودند، در زمان حجت الاسلام ملکدار با قوت بیشتر و بهتر طی شود. 🔹 البته این مهم، اخیرا کمرنگ شده بود و لازم است آقای ملکدار به صورت شفاف و مستمر گزارشات لازم (تعداد ساکنین غیر مجاز، تعداد خروج، آمار منازل واگذارشده و ...) را به سمع و نظر طلاب برسانند. 🔹 علاوه بر این، باید برای جذب اعتبار جهت بازسازی منازلی که نیاز به تعمیر دارند، تلاش‌های لازم صورت گیرد. امروز طلاب با دغدغه جدی مسکن روبرو هستند. 🔹 داستان چندصد هکتار زمین معطل شهرک مهدیه، که ظرفیت ساخت چندین هزار واحد مسکونی را دارد نیز، جای خود دارد. 🔹 مهدیه نیازمند مدیریتی جدی، فعال، پیگیر و دارای تعامل با طلاب است که امیدواریم ان‌شاءالله آقای ملکدار از عهده این مهم برآیند. @Manahejj
🌀 مصونيت‌سازى طلاب از لحاظ فكرى و سياسى‏ 📝 مطالبات امام خامنه‌ای از مدیران حوزه علمیه 🔹 از واجبات حوزه علميه اين است كه مديران محترم حوزه و بزرگان و اَعلام حوزه بايد طلّاب را از لحاظ فكرى و سياسى مصونيت بدهند... 🔹 همچنين در زمينه‏‌هاى سياسى بايد قدرت تحليل سياسى به طلّاب داده شود... تا بتواند آن خط مستقيم و صراط الهى را در اين بين همواره در مقابل چشم داشته باشد و فريب نخورد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj