eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
172 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 پیام رییس مرکز خدمات حجت الاسلام سیدحسن ربانی بسم‌الله الرحمن الرحیم وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ﴿ آل عمران ۱۶۹﴾ ای پیامبر! هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. ترور دانشمندان و انسان‌های بی‌گناه که عمر خود را صرف ارتقای علم و دانش کرده‌اند کاری پلید و کثیف است که تنها از عهده جنایتکاران و خون‌خوارانی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی و عمالشان برمی‌آید. کسانی که داعیه دفاع از حقوق بشر را دارند و برای پیشبرد امیال پلیدشان به انجام هر کار ضد انسانی اقدام می‌کنند و دستشان به خون هزاران انسان بی‌گناه در سراسر عالم آلوده است. این‌گونه اقدامات با هدف توطئه برای استقلال و آزادی یک ملت با عزت است که برای نیل به استقلال، خون‌های بسیاری را نثار کرده است. دشمنان ایران اسلامی باید بدانند با این‌گونه اقدامات، کوچک‌ترین خدشه‌ای به اراده مردم با غیرت کشورمان نه تنها وارد نمی‌شود، بلکه بیش از گذشته بر درستی مسیری که انتخاب کرده‌اند مطمئن‌تر می‌شوند. مسئله نفوذ در دستگاه های مختلف مسئله‌ای خطیر و با اهمیت است که باید بیش از گذشته مورد توجه همه مسئولان به‌ویژه مسئولان امنیتی کشور قرار گیرد. شهادت شهید فخری زاده دانشمند هسته‌ای که در راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و توسعه علم و دانش در کشور عزیزمان همچون سردار قاسم سلیمانی جان خود را فدا کرد، را به محضر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و مردم عزیز کشورمان تبریک و تسلیت می‌گویم و ضمن محکومیت این حادثه غمبار، پیگیری جدی و سریع آن را تا مجازات عاملان جنایت از مسئولان امنیتی و سربازان عزیز گمنام حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه خواهانم. @Manahejj
🌀 چرا دانشمندان!! 🖋 محمود محققیان؛ مدیر مرکز علمی تربیتی امام خمینی(ره) حوزه علمیه قم 🔹 انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی(ره) در سال 57 به پیروزی رسید و این پیروزی نتیجه انقلاب فرهنگی و نظریه پردازی امام و یارانش در ذهن و فکر مردم ایران در طول سالهای قبل از انقلاب بود.مقام معظم رهبری،شهید مطهری،شهید بهشتی،شهید مفتح،شهید بهشتی نژاد،شهید مدنی و... نظریه‌پردازان و تئوریسین‌های انقلاب بودند. تشکیل حکومت جمهوری اسلامی نیاز به اثبات داشت و اثبات علمی در دستور کار امام و شاگردان نخبه او قرار گرفت. 🔹 در مقابل مکاتب غربی و شرقی صف کشیده بودند و به قول نظریه‌پردازان انقلاب جبهه باطل در مقابل جبهه حق صف بسته بود. جنگ جنگ اندیشه و نظر بود. نتیجه این جنگ پیروزی منطق اسلام و امام شد. همین پیروزی سبب ترور نظریه‌پردازان شد. یعنی دشمن می‌داند اگر به صورت منطقی پیروز نشود باید غیر منطقی باشد. چون فلسفه غرب بر اساسِ «هدف وسیله را توجیه می‌کند» استوار است. 🔻 ترورها ادامه یافت ... اما چه کسانی هدف قرار می گرفتند؟ دیگر از روحانیون و نظریه‌پردازان در خط ترور نبودند! چون انقلاب از مرحله اثبات عبور کرده بود. و به مرحله اثبات کارآمدی آن نظریه‌ها رسیده‌ایم. هر جا اثبات می‌کنیم ترور در دستور کار دشمن بی‌منطق است. باید به همه اثبات کنیم توانستیم نظریه‌های انقلابی که روی کاغذ و در سخن اثبات کرده‌ایم را در عمل پیش ببریم. اگر چنین نکنیم شکست می‌خوریم. دشمن این را خوب می‌داند. لذا در هر موضوعی اثبات می‌کنیم ترور می‌شویم. ترور یعنی ما برده‌ایم! 🔹 نیروی قدس کارآمدی را اثبات کرد،حاج قاسم با خونش امضا کرد. انرژی اتمی کارآمدی را اثبات کرد،علی محمدی و احمدی روشن و شهریاری با خون خویش امضا کردند. توانمندی دفاعی نیاز به یک امضای پر رنگ داشت، لذا فخری‌زاده وظیفه‌ای داشت سنگین. ❓حال سوال اینجاست که اقتصاد و سیاست خارجی و... توانسته‌اند کارآمدی نظام را در این زمینه‌ها اثبات کنند؟ سؤال در این است که چرا هرگاه غربی فکر می‌کنیم هیچ‌کس با ما مشکلی ندارد؟ در هر علمی غربزده باشیم خیال دشمن راحت است. نه پیشرفت در کار است و نه اثبات کارآمدی! و نیازی به مقابله دشمن و ترور هم نیست. داغ ترور دانشمندان بر قلب ما نشانه صحت عمل آنهاست. ✅ مقام معظم رهبری در آخرین بیانات خود جمله‌ای کلیدی فرموده‌اند که البته قبل از این هم بارها بر آن تاکید فرموده اند: «باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود.» @Manahejj
🌀 پیام امام خامنه‌ای درپی ترور دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده بسم‌الله الرحمن الرحیم دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند: 1⃣ نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، 2⃣ و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۸ آذرماه ۹۹ @Manahejj
🌀 برگزاری مراسم گرامیداشت شهید والامقام حاج محسن فخری زاده بصورت مجازی 🎙 سخنران: آیت‌الله اعرافی دامت برکاته عضو محترم شورای نگهبان و مدیر حوزه‌های علمیه ⏰ امشب ساعت ۱۹:۳۰ 🌐 لینک جلسه: https://ac.ismc.ir/rozeh/ @Manahejj
🌀 اکثر پیشنهادات تحولی محقق نشده است 💠 امام خامنه‌ای 🔹 از پیشنهادهایی که بنده در طول این سالها درباره‌ی حوزه‌ی علمیه کردم، خیلی‌هایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمه‌کاره و نیمه‌راهه تحقق پیدا کرده است. 📅 ۸ آذر ۱۳۸۶ 📌 مناهج: در سالگرد بیانات مهم امام خامنه‌ای درباره تحول حوزه‌های علمیه، در آذر ماه ۱۳۸۶، به مدد الهی یکی از مهم‌ترین پرونده‌های مناهج را آغاز خواهیم کرد. منتظر باشید... @Manahejj
🌀 مبارزه برای تحول 📝 پرونده ویژه مناهج 🖋 درآمد / علی مهدوی 🔹 تحوّل حوزه‌های علمیه در همه ابعاد علمی، تبلیغی، ساختاری و ... یکی از شاخص‌ترین مطالبات امام خامنه‌ای از بزرگان و مسؤولین حوزه‌های علمیه است؛ امری که گرچه در خیلی از مواقع با کندی و عدم اعتنای مورد توقع پیش رفته است؛ اما امام حوزه را هیچ‌گاه ناامید و مأیوس نکرده است. 🔹 اما لازم است از یک هشداری جدی امام حوزه غفلت نکنیم: «موجودی را فرض کنیم که تن به تحول ندهد؛ از یکی از دو حال خارج نیست: یا خواهد مُرد یا منزوی خواهد شد.»(۸ آذر ۱۳۸۶). 🔹 لذا مطالبه جدی امام خامنه‌ای از آحاد روحانیت -تمامی اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه- مبارزه برای تحوّل است. مبارزه‌ای که گرچه ممکن است در برخی زمینه‌ها، درازمدت باشد؛ اما به یقین برکات فراوانی برای حوزه‌های علمیه و حتی جامعه و نظام اسلامی خواهد داشت. ✅ از آنجا که آنگونه که بایسته و شایسته است تکلیف مقدّس «مبارزه برای تحول» تبیین و ترویج نشده است بر همین اساس رسانه حوزوی مناهج، بیستمین پرونده خود را به این عنوان اختصاص داده است. ✍🏻 اساتید، فضلا و تمامی فرهیختگان محترم عضو مناهج، می‌توانند ایده‌ها، راهکارها، نظرات و یادداشت‌های خود را برای تحریریه مناهج ارسال کنند: 📩 @Manahejj_Admin 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 مخاطبان تحول حوزه 📝 نقش طلاب در تحول 🖋 محمد حق‌پرست 🔸 اندیشه تحول حوزه علمیه، به سالهای متمادی پیش از انقلاب برمی‌گردد. از آن زمان روحانیون به‌نامی درصدد تغییرات کارآمد در زمینه‌های مختلف فعالیت روحانیت بودند. بعد از انقلاب، سیر تحول‌خواهی بیشتر شد و در دوران رهبری امام خامنه‌ای مطالبه ایشان از مسئولان و طلاب شدت بیشتری گرفت؛ چون تحول حوزه، مسئله‌ای اساسی برای بقاء و رشد جمهوری اسلامی است. 💠 نگاه رهبری نسبت به تحول دو مخاطب کلی دارد: 1⃣ مخاطب اصلی تحول، بزرگان و مسئولان حوزوی هستند؛ چون به اعتقاد رهبری تحول چیزی نیست که با فشار از پایین اتفاق بیفتد، بلکه مسئولان اولا باید به استقبال تحول و برنامه‌های ارتقا یافته بروند. 2⃣ مخاطب دیگر، طلاب هستند که نسبت به ایجاد تحول وظیفه دارند. برخی گمان می‌کنند در نگاه رهبری، مخاطب تحول فقط مسئولان بودند و چون از مسئولان ناامید شدند، در چند سال اخیر به طلاب روی آوردند. عده‌ای دیگر که برای طلاب وظایفی قائل بودند، وظیفه طلاب را فقط در انتقاد و گلایه از برنامه‌های حوزه خلاصه کردند. از سوی دیگر برخی تندروها دعوت به اعتصاب و تحریم کردند. این نوع تحول‌خواهی رفته رفته در میان برخی طلاب به عنوان جریان مطلوب شناخته شد. شکایتها و گلایه‌ها اینقدر بالا گرفت که طلاب تهران در جلسه با رهبری در سال ۹۶، همه نقایص را از سوی مسئولان می‌دانستند بدون اینکه کمترین نقشی برای خودشان قائل باشند. ✅ اما این دو نگاه صحیح نیست. رهبری نه از مسئولان ناامیدند، نه تازه سراغ طلاب آمدند، بلکه تحول را از همان ابتدا مسئله‌ای می دانستند که با همکاری و همیاری مسئولان و طلاب شکل خواهد گرفت و هرکدام در این راستا صاحب نقش هستند. تحول خواهی کالای قاچاق (به تعبیر برخی) در حوزه نبوده که تازه آزاد شده باشد، بلکه گفتن این سخن نشانه کم اطلاعی صاحب آن است. 🔹 اما وظیفه طلاب فقط انتقادکردن نیست. حضرت آقا در جلسه با طلاب تهران وظیفه طلاب را در نظام تحول مشخص کردند و آن «» برای تحول است. مبارزه با نق زدن ناسازگار است. در فرهنگ مبارزه، بین تلاش و مطالبه گری، غلبه با تلاش فرد تحول خواه است. درباره معنای مبارزه و ابعاد آن بیشتر گفتگو خواهیم کرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 قدمت تفكر اصلاح حوزه‌ 📝 چرايى عدم تحول حوزه با وجود قدمت تفكر اصلاحى‌ 💠 امام خامنه‌ای 🔹 مسأله‌ى اصلاح حوزه، چيزى نيست كه در اين زمان مطرح شده باشد؛ از سالها پيش در قم، اين مسئله مطرح بوده است. در آن سالهاى اولى كه وارد قم شدم (سال ۳۷)، فضلاى جوانى را يافتم كه دور هم مى‌نشستند و اين آرزوها را به زبان مى‌آوردند و تكرار مى‌كردند و براى تحقق آن، تلاش مى‌نمودند. بعد در آن وقت براى ما معلوم شد كه در دوره‌ى قبل از ما- يعنى قبل از ورود مرحوم آيت‌اللّه العظمى بروجردى (رضوان اللّه عليه) به قم- نيز همين افكار مطرح بوده است و فضلاى برجسته و خوش‌فكر و خوش‌نام، دنبال آن بوده‌اند. بعد كه قدرى بيشتر با مسائل مربوط به حوزه‌ها آشنا شديم، فهميديم كه حتّى ريشه‌ى اين قضايا قبل از اين‌هاست و در نجف زمان مرحوم آقا سيّد ابو الحسن اصفهانى (رضوان اللّه عليه) اين حرفها بين طلّاب جوان و روشن‌فكرِ آن روز مطرح بوده است. ❓سؤالى كه پيش مى‌آيد، اين است كه چرا تفكر و انديشه‌اى كه بيش از نيم قرن در حوزه‌هاى علميه سابقه دارد، جامه‌ى تحقق نپوشيده است. مرحوم آقا سيّد ابو الحسن، در سال ۱۳۲۵ وفات كردند. اين افكار ممكن است مثلًا پنج يا ده سال قبل از وفات ايشان مطرح بوده باشد. از سال ۱۳۲۰ تا آن سالهايى كه ما به قم رفتيم- يعنى تا سال ۳۶ يا ۳۷- و بعد از آن تا زمان فعلى، چرا آن آرزوها و چيزهايى كه هميشه زبدگان و روشن‌فكران و فضلا و دلسوزان و دردمندانِ حوزه‌ها دنبالش بودند، تحقق پيدا نكرده است؟ ... امروز حجت بر ما تمام است كه آنچه را كه در طول سالهاى متمادى انجام نشده، انجام بدهيم. 📗 ۷ آذر ۱۳۶۸؛ سخنرانى در ديدار با مجمع نمايندگان طلّاب 📌 مناهج: آیا اگر حوزویان (مجموعه اساتید و طلاب) به تکلیف خویش در مطالبه‌ی تحول، عمل می‌کردند باز هم شاهد این همه نارسایی و عقب‌ماندگی در حوزه‌های علمیه بودیم؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 معناشناسی مبارزه برای تحول 📝 ابعاد و رویکردهای مبارزه 🖋 علی مهدوی 🔹 وقتی صحبت از مبارزه می‌شود شاید ذهن برخی به سمت جنگ سخت برود؛ یا شاید هم اذهان برخی دیگر به سمت جنگ نرم برود اما در مصاف با استکبار و تزویر؛ حال آنکه همه مبارزات منحصر در مقابله با استکبار نیست. نوعی از مبارزه هم وجود دارد که از جنس مبارزه فرهنگی است اما نه در مقابل دشمن؛ بلکه در برابر خودی‌ها و مسؤولین؛ به هدف اقناع ایشان برای حرکت و تغییر به سمت مطلوب. 🔹 بر همین اساس «مبارزه برای تحول» -که از مطالبات جدی امام خامنه‌ای و از اوامر ایشان به طلاب و اساتید است- معنا پیدا می‌کند. حوزه و روحانیت برای رسیدن به تحول مطلوب نیازمند تن‌دادن به تکلیف مقدسی است به نام «». اما مبارزه در چه ابعاد و زمینه‌هایی؟ ✅ ابعاد مبارزه برای تحول را می‌توان اینگونه برشمرد: 1️⃣ اقناع بزرگان و مسؤولین حوزوی؛ 2️⃣ ترویج لزوم مطالعات درباره تحول حوزه و ورحانیت؛ 3️⃣ تبیین تحول مطلوب و صیانت آن از تحول‌های ادعایی و دروغین؛ 4️⃣ گفتمان‌سازی قوی و منسجم حول کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌های امروز حوزه و روحانیت، ابعاد تحول و لوازم تحول؛ 5️⃣ زمینه‌سازی برای ایجاد تشکل‌های متعدد خودجوش طلبگی؛ 6️⃣ تشکیل رسانه‌ها و راه‌های ارتباطی برای رساندن پیام مبارزه و تحول؛ 7️⃣ مطالبه‌گری جدی و مستمر برای برطرف‌شدن کاستی‌ها و نارسایی‌ها. 🔹همواره یکی از مسائلی که در هر مبارزه‌ای نباید از آن غفلت کرد، تداوم در مسیر مبارزه است. تا رسیدن به تحول مطلوب هیچ گاه نباید خسته، مأیوس یا ناامید شد. 🔹 نکته دیگری که در این مبارزه تخصصی و فرهنگی باید لحاظ شود، رعایت ادب و متانت است؛ چون در برابر ما دشمن نیستیم. همچون فرزندی که با پدرش می‌خواهد گفتگو و درخواستی داشته باشد؛ مضاف بر اینکه در برابر ما افرادی هستند که با زبان استدلال و علم و برآوردهای منطقی باید با ایشان گفتگو کرد؛ نه ادبیات غیر محترمانه، هتاکانه و .... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 ما در دوران مبارزه خودمان،هر وقت نام را به یاد می‌آوردیم و شرح حال او را می خواندیم، نیرو می گرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل هویت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد 💬 امام خامنه ای @HozeTwit
🌀 حال عمومی آیت‌الله مصباح یزدی مساعد نیست 🔻شنیده‌ها حاکی است حال عمومی آیت‌الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری مساعد نیست. ✳️ مومنین برای شفای ایشان دعا کنند و حمد شفاء بخوانند. hawzahnews.com/x9VGj @Manahejj
🌀 قدمت تفکر اصلاحی در حوزه علمیه 💠 امام خامنه‌ای: مسأله اصلاح حوزه، چیزی نیست که این زمان مطرح شده باشد ... سؤالى كه پيش مى‌آيد، اين است كه چرا تفكر و انديشه‌اى كه بيش از نيم قرن در حوزه‌هاى علميه سابقه دارد، جامه‌ى تحقق نپوشيده است؟ 📅 ۷ آذر ۱۳۶۸، سخنرانی در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب 📌 مناهج: تا وقتی استمرار و جدیت و مطالبه تحول در بدنه حوزه علمیه نباشد، آرمان تحول به طور کامل جامه عمل نخواهد پوشید. در طول سده گذشته، زمزمه‌ها و طرح‌های تحول‌خواهی همیشه در حوزه‌های علمیه قم و حتی نجف مطرح بوده است؛ اما موانع مختلفی داشته است؛ موانعی که امروز به مراتب کمتر است و تنها مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی و مجاهدت ما را می‌طلبد... 🖇 سند پیوستی، قدمت ۴۳ ساله دارد... 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 روحیه تحول‌خواهی 📝 اوصاف مبارز تحول‌خواه 🖋 محمد حق‌پرست 1⃣ تحول‌خواه مبارز، دارد، حضوری منطقی و عاقلانه، نه اینکه صباحی فریاد بزند و صباحی خاموش باشد. پا عقب نمی‌گذارد. خسته و ناامید نمی‌شود. به راهش ادامه می‌دهد، حتی اگر همه بر خلاف او باشند، یا حتی اگر به ادعای او گوش ندهند. 2⃣ مبارز، دعوا نمی‌گیرد. توهین و بی‌ادبی نمی‌کند. داد نمی‌زند. تند نمی‌شود. البته همواره صریح و شفاف و متین و بی‌تعارف است. 3⃣ هیچ‌وقت روشهای رادیکالی را انتخاب نمی‌کند، چون برای بقاء و اصلاح آمده؛ نه برای تخریب و انتقام. اعتصاب و تحریم و لج‌بازی در قاموس مبارزه جایی ندارد؛ بلکه اهل و نصح است. 4⃣ مبارزِ تحول‌خواه، صرفاً طلبکار حوزه نیست که چرا متفکر و مبلغ تربیت نکردی مثل مطهری و کافی؛ بلکه به این فکر می‌کند که خودش زمینه‌ساز تربیت عالم و مبلغ و مدیر انقلابی باشد. به این می‌‌اندیشد که جای خودش را در پازل تحول پیدا کند و در همان نقطه بهترین کار را انجام دهد. 5⃣ شخص مبارز خودش را طلبکار آدم و عالم نمی‌داند، بلکه نسبت به ظرفیت‌هایش خودش را بدهکار «حوزه و روحانیت» می‌داند و برای ادای دینش سراز پا نمی‌شناسد. آدم طلبکار از همه چیز گلایه دارد و غُر می‌زند، اما مبارز وقتی برای گلایه کردن ندارد. 6⃣ مبارز در گذشته نمی‌ماند و نبش قبر نمی‌کند. تحول‌خواهی است که به آینده فکر می‌کند و برای آن تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند. بیش از آنکه انتقاد کند، پیشنهاد دهنده است. 7⃣ برای شخص مبارز، اسم و رسمش مهم نیست، مطلقا؛ مهم تحقق آرمان اوست و در این راه از هیچ مجاهدت و کمکی دریغ نمی‌کند. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مناسبت ترور دانشمند برجسته هسته‌ای کشور بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 ترور وحشیانۀ دانشمند برجستۀ هسته‌ای کشور، شهید محسن فخری‌زاده، همۀ آزادی‌خواهان جهان را سخت ناراحت ساخت. دشمن تصور می‌کند که با حذف نیروهای ممتاز می‌تواند جلوی پیشرفت علمی ایران را بگیرد، در حالی که تجربه نشان داده دانشمندی که ترور می‌شود، یاران، همکاران و شاگردان او راه او را با جدیت بیشتری ادامه خواهند داد و پرچم پیشرفت و تعالی را به دوش خواهند کشید. ما شهادت او را مبارک می شمریم و امیدواریم پاسخ مناسب و مأیوس‌کننده‌ای به این‌گونه وحشی‌گری‌های دشمن داده شود. بدیهی است دولت‌های شناخته‌شده‌ای در این کار دست داشته که شورای امنیت حاضر به محکومیت آن نیست. 🔹 اینجانب این ضایعه بزرگ را به همۀ مردم کشورمان، جامعۀ علمی، دوستان، همکاران و به‌خصوص خانوادۀ ایشان تسلیت می‌گویم و علوّ درجات و شادی روح آن فقید سعید را از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمایم. قم ـ ناصر مکارم شیرازی http://mk6.ir/FcWvR @makarem_ir @Manahejj
🌀 از علل ناکامی تحول 📝 ضعف گفتمان تحول در بدنه طلاب 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 دغدغه تحول در حوزه، مهمترین یا یکی از مهمترین دغدغه‌های فرهنگی است. علت این اهمیت در تأثیری است که تحول و رشد حوزه در سطح جامعه به ویژه در فرهنگ و دیانت مردم دارد. 🔹 حوزه ظرفیت عظیم بالقوه‌ای دارد که اگر بالفعل شود، می‌تواند مهمترین موجهای فرهنگی را به وجود بیاورد و بسیاری از مشکلات عظیم کشور را حل کند. روحانیت پویا و زنده، قوی‌ترین نیروی محرک مردم برای تغییرات بنیادین است؛ چنانچه انقلاب اسلامی به علمداری روحانیت شکل گرفت. برعکسش نیز صادق است؛ یعنی روحانیتی که گرفتار رکود باشد، جامعه‌اش را به رکود فرهنگی و دینی می کشاند. 🔹 از سویی بسیاری از طلاب نسبت به مسائل فرهنگی دغدغه‌مند هستند. اما نسبت به تحول خود حوزه، دغدغه لازم را ندارند. دغدغه‌ای استوار که فقط در حد دغدغه نماند و به تحقق آرمان برسد. بی راه نیست اگر بگوییم، از اصلی‌ترین علل ناکامی تحول، نبود «گفتمان فراگیر پویا» در میان طلاب است. اگر حوزه‌ای پویا را می‌خواهیم، قدم اول تشکیل گفتمان است، گفتمانی کارآمد و زنده که در مسیر صحیح حرکت کند، نه گفتمان ناقص و عقیم که اوضاع را بدتر کند. ✅ اگر همه طلاب دغدغه‌ی تحول را داشته باشند و از راه درستش مطالبه کنند، کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. چنین گفتمانیَ، اگر با موانع و دست‌اندازهایی هم مواجه شود، بالأخره بر آنها غلبه خواهد کرد. دیر نیست زمانی که طلاب امروز، مسئولان فردای حوزه شوند و اگر امروز دغدغه و لزوم تحول را دریابند، فردای بهتری برای حوزه رقم خواهد خورد؛ ان‌شاءالله. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🔴 🔺️با توجه به توصیه حضرت آیت الله مصباح یزدی، مجموعه MESBAHYAZDI.IR طبق برنامه هفته های گذشته، مراسم مجازی ختم صلوات برگزار می‌کند. 🔺️کسانی که مایل به شرکت د مراسم هستند، تعداد صلواتی که می‌فرستند را به آیدی @mesbahyazdi_adm ارسال فرمایند و تا پایان روز صلواتها را ختم بفرمایند. 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 ایشان امام هر روز هفته ی است نه فقط امام جمعه! خداعزّتتون بده سیّد 👌 💬 مصطفی رحیمی 🌐 فارس پلاس @HozeTwit
🌀 برنامه امتحانات نیم سال اول 📝 بازگشت امتحانات به دی ماه @Manahejj
🌀 حوزه به دست شما اصلاح خواهد شد 💠 امام خامنه‌ای 🔹 این حوزه را شما [طلاب و اساتید] درست کنید. البتّه ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما؛ آقایان مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را؛ امّا آنچه باید در آینده به ‌وجود بیاید، سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید. 📌 مناهج: تا وقتی آحاد اساتید و طلاب، نسبت به تحول، گفتمان‌سازی و مطالبه جدی تحول، احساس مسؤولیت نکنند، حوزه آنگونه که باید و شاید اصلاح نخواهد شد. صرف کدورت قلبی از وضع موجود حوزه‌های علمیه و نارسایی‌های فراوان پیش‌روی آن، موجب رفع مسؤولیت نیست. این مسیر به فرموده‌ی امام خامنه‌ای نیاز به دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 جالبترین دیالوگ از نظر طلبه جهادی و یک وزیر 📝 تفاوتِ داشتن درد مردم وقتی روحانی مسئول تبلیغات شهرستان مهران بلند می‌شود و از می‌رود چون صدای هل من ناصر مردمی را شنیده که آب و فاضلاب خانه‌شان را محاصره کرده. از آن طرف یک وزیر صحبت از آخرین فیلم و جالبترین دیالوگ می‌کند... @Manahejj
🌀 انتصاب حجت‌الاسلام شکری به نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران متن حکم امام خامنه‌ای به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ یوسفعلی شکری دامت‌افاضاته در پی درگذشت مرحوم حجةالاسلام آقای شهیدی رحمةالله‌علیه و با طلب مغفرت و رحمت برای ایشان و یاد نیک از تلاششان در بنیاد شهید، جناب‌عالی را که حضور طولانی در آن بنیاد محترم داشته و مفتخر به خدمت درازمدت به خانواده‌های مکرّم شهیدان میباشید و بحمدالله صلاحیت‌های لازم برای نمایندگی ولی‌فقیه در شما جمع است، به نمایندگی در بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب میکنم. حساسیت و اهمیت این جایگاه، در مفاد وظائف ابلاغی کاملاً منعکس است و جداً امیدوارم که در دوره‌ی مسئولیت جناب‌عالی این وظائف به‌طور کامل صورت پذیرد. توصیه‌ی مؤکد اینجانب همکاری و هم‌افزائی دستگاه نمایندگی با بخش ریاست بنیاد است. برای جنابعالی و جناب آقای اوحدی در هر چه بهتر ادا کردن این مسئولیت دعا میکنم. والسلام علیکم و رحمةالله سیّدعلی خامنه‌ای ۱۶ آذر ۱۳۹۹ @Manahejj
🌀 چرا عمده کارهای سنگین و بر زمین مانده بر دوش عده‌ای محدود است؟ 📝 سؤالی از شورای عالی و مرکز مدیریت 👤 آیت‌الله نجم‌الدین طبسی؛ مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله خوشنویس 🔹 امروز حوزه‌های مقدس علمیه برکات زیادی را در جامعه و جهان اسلام به همراه دارد و از ظرفیت بالایی در راستای اعتلای فرهنگ تشیع و معارف اهل بیت(ع) برخوردار است، ولی چرا عمده کارهای سنگین و بر زمین مانده بر دوش عده ای محدود است؟ 🔹 علما مرزبانان اسلام و مکتب تشیع هستند. هرجا کم کاری کنیم و حضور نداشته باشیم دشمن با همه اعوان و انصار خود ورود پیدا می کند، امروز ابلیس در قالب هر لباس و مذهب و مکتبی ورود پیدا کرده است. 🔹 همه دشمنان به دنبال تضعیف عقاید مذهبی و باورهای دینی و مسلط کردن استکبار هستند. 🔹 حضور علما و به تبع آن طلاب و روحانیون به نقاط دور دست دارای آثار و برکات ارزشمندی است. عالم در هر نقطه‌ای که حضور داشته باشد نقش روشنگری، آگاهی بخشی و چراغ هدایت را عهده دار است، آگاه‌ساختن مردم به منظور حفظ و صیانت از دین باعث نقش بر آب شدن دسیسه دشمنان می‌شود. 📌 مناهج: اگر شناسایی استعدادها و تفکیک آموزش‌ها و پژوهش‌ها مبتنی بر انواع استعدادها و کارویژه‌های حوزه و روحانیت انجام بگیرد، آیا باز هم این همه کار بر زمین مانده خواهیم داشت؟ این مهم محقق نخواهد شد مگر با مبارزه و مطالبه جدی مطالبات امام خامنه‌ای درباره تحول حوزه‌های علمیه. حوزه علمیه مأموریت‌های متعددی دارد و همه اینها مبتنی بر این است که حوزه از سرمایه عظیم خود، بهترین استفاده را داشته باشد. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 حوزه پیش از انقلاب مستقل بود یا حوزه پس از انقلاب؟! 🔹 بارها شنیدیم که برخی طیف‌های خاص سنتی یا سکولار حوزه، با حسرت از استقلال بر باد رفته حوزه‌ علمیه پس از انقلاب صحبت می‌کنند؛ گویی نارسایی‌های حوزه‌های علمیه دلیلی ندارد جز ادعای عدم استقلال حوزه‌ها!! اما برای بررسی صحت و کذب این ادعا لازم است سری به اوراق تاریخی و روایات بزرگان درباره حوزه‌های علمیه پیش از انقلاب بزنیم. 🔹 اندیشه نوسازی و تحول حوزه‌های علمیه در زمان آیات سید ابوالحسن اصفهانی، بروجردی و خویی (قدس الله سرهم) تعقیب می‌شده است؛ اما مانع اصلی برای تحقق این اهداف چه بوده است؟ در دوران زعامت این بزرگواران، مخالفان نوسازی حوزه در خارج از حوزه‌های علمیه (بازرگانان و متدینین مقدّس‌نما) از قدرت فراوانی برخوردار بودند تا جایی که با فشارها و ابزارهای خود، استقلال تصمیم‌گیری را از مراجع می‌گرفتند و آنها را به عقب‌نشینی وادار می‌کردند؛ به عنوان نمونه به برخی از این موارد اشاره می‌شود: یک. منع از اقدامات تحولی مرجعیت؛ در دوره زعامت آیت‌الله بروجردی گروه مقدسان به‌ویژه بازرگانان تهرانی که نقش اصلی در تأمین مالی حوزه‌های علمیه داشتند، با اقدامات اصلاحی و تحولی ایشان و سایر علما مخالفت‌هایی داشتند و با فشار و مصلحت‌سازی برخی از آنها را متوقف کردند؛ برای مثال برای تدوین کتاب ارزشمند جامع‌الاحادیث، آیت‌الله بروجردی قصد داشت ذیل هر باب، روایات فقهی اهل سنت را نیز گردآوری کند، اما پس از مدتی برخی مقدسین تهران نزد ایشان رفته و گفتند با این کار بین روایات شیعه و اهل سنت اختلاط به وجود می‌آید! و بر اثر این اعتراضات، مرحوم بروجردی انتشار روایات اهل سنت را متوقف کرد!! دو. تعطیلی تدریس فلسفه؛ براساس برخی روایت‌‌های تاریخی، جمعی از بازاریان تهران در ماجرای مشهور تعطیلی درس اسفار علامه طباطبایی دست داشتند؛ آنان به آیت‌الله بروجردی گفته بودند که ما وجوهات را برای «قال الباقر» و «قال الصادق» (علیهما السلام) می‌دهیم نه برای فلسفه یونانی و غربی! سه. منع از تدریس زبان‌های خارجی؛ متدینینی که وجوهات می‌پرداختند (عمدتاً بازاریان و بازرگانان)، همواره این ابزار قدرتمند را برای بازداشتن مراجع از نوسازی مدارس علمیه در دست داشتند و شعاع عمل زعما را محدود می‌کردند. شهید مطهری تعبیر تاریخی «آفت عوام‌زدگی» حوزه‌ها را ناشی از فشارهای تجددگریزِ بازاریان می‌داند. این گروه که چه بسا ناخواسته تحت تاثیر القائات نفوذی‌های بیگانه نیز قرار می‌گرفتند، نقش زیادی در ایجاد مانع بر سر راه اصلاحات آیت‌الله بروجردی ایفا کردند. به گفته آیت‌الله مجتبی عراقی هنگامی که تعمیر مدرسه علمیه کرمانشاه به پایان رسید، برنامه‌ای درسی برای آن مدرسه تدوین کردند که در زمره این برنامه قرار داشت، اما فردی به آیت‌الله بروجردی توصیه کرد که اگر مردم بفهمند با پول آنان دارد زبان خارجی تدریس می‌شود، اعتقادشان به مرجعیت سست می شود و.... لذا زعیم حوزه به اجبار دستور داد تا این برنامه را متوقف کنند. این بازرگانان مقدس پیش از این نیز آیت‌الله حائری یزدی را از آموزش زبان انگلیسی طلاب منع کرده بودند. چهار. مخالفت با تقریب مذاهب؛ مخالفت با وحدت و تقریب مذاهب، یکی دیگر از محورهای اختلافی تجددگریزان با نوگرایان خصوصا آیت‌الله بروجردی بود. دسته‌ای در قم خود را «ولایتی» می‌نامیدند و با سیاست‌های آیت‌الله بروجردی در زمینه تقریب مذاهب، مخالفت جدی می‌کردند. پنج. مخالفت با إصلاحات لازم عمرانی‌؛ برخی از مخالفتها در سطح محدودتر، ناظر به اصلاحات عمرانی مراجع از جمله آیت‌الله بروجردی، به‌ویژه طرح عظیم تأسیس مسجد اعظم قم بود. 🔹 این موارد تنها نمونه‌ای از موانع خارج از حوزه‌های علمیه در مقابل اقدامات تحولی مرجعیت و روحانیت بود. هرچند موانع ضد تحولی، محدود به این موانع بیرونی نیست؛ اما با این وجود آیا حوزه‌های علمیه پیش از انقلاب، استقلال رأی کافی را داشته‌اند؟! نقش رژيم طاغوت در تمام این دوران‌ها برای نفوذ و خط‌دهی به عامه مردم و بازرگانان مقدس چقدر بوده است؟ ❓آیا آنهایی که نسبت ناروای عدم استقلال را امروز به حوزه‌های علمیه می‌دهند و از شیرینی ساختگی استقلال قبل از انقلاب تعریف می‌کنند، از حقایق سخن می‌گویند یا صرفا آرزوهای خویش را برای نسل جدید طلاب بازگو می‌کنند؟! ✅ حوزه‌های علمیه امروز به برکت نظام ولائی و جهت دهی متدینین انقلابی، امروز بیش از هر زمان دیگری مستعد تحول است و این اساتید و طلاب‌اند که باید عَلَم تحول‌خواهی را در این فضای مساعد -نسبت به گذشته- در دست بگیرند و آنرا مطالبه کنند و از تلاش و تحرک در این راه فروگذاری نکنند. 📕 اقتباس از موانع نوگرایی در حوزه قم 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 بررسی ابعاد فقهی قانون اساسی 👤 آیت‌الله شب زنده دار 💠 مبانی مشروعیت قانون اساسی 💠 نسبت قانون اساسی با ولی فقیه 💠 امکان بازنگری در قانون اساسی 📅 دوشنبه ۱۷ آذر 🕰 ساعت ۱۲:۳۰ ظهر 🌐 شرکت در وبینار از دو طریق: Masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/qanoonasasi rubika.ir/Feghahat_ir @Feghahat_ir @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 استاد حوزه علمیه: 🔹 هدایت استعدادهای شخصی طلاب و دغدغه‌های آنها مسئله مهمی است. این مسئله واقعا در بین طلاب آسیب های جدی ایجاد کرده است. 🔹 بعضی طلاب در زمینه های مختلف واجد استعدادند اعم از تحصیل و پژوهش و تبلیغی و کار اجرایی. 🔻 بعضی هم نمی دانند چه استعدادی دارند. بعضی هم صرفا در یکی از زمینه های فوق مستعدند. 🔹 پس لازم است که برای هر یک از این افراد برنامه های مخصوصی را اجرا کرد. ✅ البته این استعداد سنجی صرفا با یک تست روانشناسی معلوم نمی شود بلکه خیلی اوقات اساتید دلسوز می توانند استعداد شاگردشان را فهم کنند.یعنی گذر زمان و تعامل و برخورد و تلاش برای شناخت روحیات و استعدادها توسط استاد می تواند گره گشا باشد بطوریکه بعد از اتمام سطح یک جمع بندی اساتید درباره یک طلبه می تواند گره گشای مسیر آینده یک طلبه باشد.... @Manahejj