eitaa logo
کانال سخنرانی وحدیث مجمع الذاکرین ع ایتا
6.8هزار دنبال‌کننده
611 عکس
695 ویدیو
104 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی‌های دوران امامت حضرت جواد علیه السلام دورانی که امام جواد (سلام الله علیه) به امامت رسیدند از چند جهت ویژه است. یک این‌که‌ بعد از حضرت رضا که در نیشابور در ملأ عام رسماً ادّعای امامت کردند تا قبل از این‌ ائمّه‌ی شیعه، گرچه مانند موسی بن جعفر (صلوات الله علیه) تحت فشار بودند، ولی چون در ملأ عام ادّعای رسمی امامت نداشتند، لذا شما می‌بینید که روایت از این‌ها زیاد است و می‌توانستند ارتباط بگیرند. حتّی از موسی بن جعفر (صلوات الله علیه) که چندین سال زندان بودند، گاهی باز می‌آمدند سؤال می‌کردند و جواب می‌شنیدند. راه ارتباطی ائمّه با شیعیان بعد از دوران حضرت رضا (صلوات الله علیه) اهل بیت از جهت ارتباطی چنان دچار عسرت هستند که تقریباً ارتباط آن‌ها با شیعیان قطع است. یعنی عمده‌ی هنری که یک شیعه بتواند کند این است که یک طوری، یک زمانی گروهی را بفرستد مثلاً از قم نزدیک مدینه یا نزدیک بغداد بیایند که عمده‌ی عمر حضرت در بغداد است و تحت تأثیر و زیر سایه‌ی آن حکومت بسیار عجیب مأمون که بعد هم اصلاً عسگریین می‌شوند. عمده‌ی ارتباط ائمّه با شیعیان از راه نامه است. یعنی ما دیگر خیلی روایت نداریم. در این مسیر چقدر مشکلات به وجود می‌آمد. مثلاً طرف از قم نزدیک بغداد می‌آمد یک نفر را پیدا کند که با امام ارتباط بگیرد و نامه را به دست امام برساند. گاهی نفوذی حکومت این کار را می‌کرد و این‌ها کشته می‌‌شدند. گاهی بعضی اهل سود بودند، سودجو بودند. این‌ها ادّعای ارتباط می‌کردند، وجوهاتی که طرف آورده بود را می‌گرفتند و می‌بردند. از این‌ها زیاد داریم. حالا چه می‌شد طرف از این آفات رها شود و بتواند نامه‌ی خود را برساند و دوباره پاسخ نامه را بگیرد. شما این شرایط را نگاه کنید. نگاهی به دوران امام جواد (علیه السّلام) حوادث دوران حضرت جواد (صلوات الله علیه) از خیلی از جهات منحصر به فرد است، در دوران ائمّه‌ی دیگری رخ نداده است. برخی مظلومیّت‌های حضرت هم همین‌طور است، یعنی نمونه ندارد. حتّی در کربلا به این شکل رخ نداده است. یعنی ما در مورد هیچ یک از بزرگان اهل بیت این مورد را ندیدیم که نزدیکان او به او جسارت کنند، و این در دوران حضرت جواد رخ داده است. إن‌شاءالله برای این‌که زیاد وقت برادران را نگیرم یک مقدّمه‌ی خیلی کوتاه و یک نکته‌ از زندگی حضرت جواد عرض می‌کنم ویژگی‌های دوران امامت حضرت جواد علیه السلام دورانی که امام جواد (سلام الله علیه) به امامت رسیدند از چند جهت ویژه است. یک این‌که‌ بعد از حضرت رضا که در نیشابور در ملأ عام رسماً ادّعای امامت کردند تا قبل از این‌ ائمّه‌ی شیعه، گرچه مانند موسی بن جعفر (صلوات الله علیه) تحت فشار بودند، ولی چون در ملأ عام ادّعای رسمی امامت نداشتند، لذا شما می‌بینید که روایت از این‌ها زیاد است و می‌توانستند ارتباط بگیرند. حتّی از موسی بن جعفر (صلوات الله علیه) که چندین سال زندان بودند، گاهی باز می‌آمدند سؤال می‌کردند و جواب می‌شنیدند. @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ مولود پر برکت ♦️ اشاره اى به تاريخ ميلاد امام جواد عليه السلام 🔻 بخش اول امام نهم شيعيان حضرت جواد (ع ) در ۱۰ رجب سال ۱۹۵ هجری در مدینه به دنیا آمد. (شیخ طوسی، مصباح المتهجّد، ص ۸۰۵، س ۱۱) نام ايشان محمد معروف به جواد و تقی است . القاب ديگری مانند : رضی و متقی نيز داشته ، ولی تقی از همه معروفتر مي باشد. (سید محسن امین، أعيان الشيعة: ج ۲، ص ۳۲) مادر گرامي ایشان سبيکه نوبیه از نوبه مصر می باشد. (کلینی، الكافي، ج ۱، ص ۴۹۲) پیامبر اکرم ص درباره ایشان فرموده بودند: ... بأبي ابن خيرة الإماء، ابن النوبيّة، الطيّبة الفمّ، المنتجبة الرحم؛ پدرم به فدای فرزند بهترین کنیزان، فرزند نوبیة، کنیزی که دارای دهانی پاک است و رحم او از رحم‌های برگزیده است. (همان، ص ۳۲۲) عمر مبارک امام رضا (ع ) به چهل و هفت سال رسيده بود ولي هنوز امام نهم متولد نشده بود. مسئله جانشيني امام رضا (ع) اصحاب و شيعيان حضرت را متأثر کرده بود. اين اندوه زماني به فزوني رفت که فرقه واقفيه که بنا به دلائل مادي و تصرف سهم امام و عدم بازگرداندن آن به حضرت رضا (ع) قائل به غيبت امام کاظم (ع) شده بودند و در تبليغات خويش نداشتن فرزند پسر از براي امام رضا (ع) را دليل بر ادعاي موهوم خود مي‌ دانستند و امامت امام رضا (ع) را انکار می کردند. تا جايي که يکي از همين افراد در نامه اي خطاب به حضرت نوشت: تو چگونه امام هستي در حاليکه فرزندي نداري! حضرت در پاسخ فرمودند: تو از کجا مي‌ داني که فرزندي ندارم، به خدا سوگند روزها و شبها سپري نمي شود مگر اينکه خداوند فرزند پسري به من عنايت فرمايد که حق و باطل را از هم جدا سازد. (طبرسي، اعلام الوري، ص346) در روایات امام رضا ع از این امام همان تعبیر به مولود با برکت شده است، به دلیل اینکه با ولادت ایشان بسیاری از اتهامات واقفیه خنثی شد. يحيي صنعانى مي گويد: «در مكه خدمت حضرت رضا (ع) رسيدم مشغول پوست كندن موز بود كه بحضرت جواد (ع) ميداد گفتم فدايت شوم همين است آن مولود مبارك؟» قَالَ نَعَمْ يَا يَحْيَى هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِي لَمْ يُولَدْ فِي الْإِسْلَامِ مِثْلُهُ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنْهُ فرمود: آرى يحيى! اين همان مولودى است كه در اسلام با بركت تر از او براى شيعيان ما متولد نشده است. (كليني، الکافي، ج6، ص361) در جای دیگر امام رضا ع به ابن اسباط فرمود: هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِي لَمْ يُولَدْ فِي الْإِسْلَامِ أَعْظَمُ بَرَكَةً مِنْهُ. اين مولودى است كه در اسلام با بركت تر از او متولد نشده است. (همان، ج۱٬ ص ۳۲۱) امام جواد(ع) نخستین امام از ائمه دوازده گانه بود که در خردسالی یعنی هشت سالگی متصدی شئون امامت گردید و مسئولیت های رهبری را برعهده گرفت.  یکی از مسائلی که در عصر امام جواد(ع) مطرح شد این بود که آیا ممکن است کسی پیش از بلوغ به مقام امامت برسد؟ خداوند در مورد حضرت یحیی(ع) و رسالت او می فرماید: ما فرمان نبوت را در کودکی به او دادیم. عیسی بن مریم هم در همان روزگار کودکی به نبوت و رسالت رسید: «آتانی الکتاب و جعلنی نبیا» یکی از یاران امام رضا می گوید: در خراسان در محضر امام رضا(ع) بودیم، یکی از حاضران به امام عرض کرد اگر پیشامدی برای شما رخ داد، به چه کسی مراجعه کنیم؟ امام فرمود: به فرزندم ابوجعفر! در این هنگام آن شخص سن حضرت جواد(ع) را کم شمرد، امام رضا(ع) فرمود: «خداوند عیسی بن مریم را در سنی کمتر از سن ابوجعفر، رسول و پیامبر و صاحب شریعت جدید قرار داد.» در جای دیگر امام رضا(ع) برای آشنا ساختن اصحاب به امامت امام جواد(ع) بعد از آن که سخنی ـ راجع به امامت امام جواد(ع) ـ به یاد آورد، فرمود: «شما را چه نگرانی در باره امامت ابوجعفر، امام جواد(ع) است او را به جای خود نشاندم و جانشین خود گردانیدم.» و سپس فرمود: «ما خانواده ای هستیم که کودکانمان از بزرگانمان ارث می برند.» «اسحاق بن اسماعیل» که همراه گروهی از شیعیان برای مشخص شدن امام نزد امام جواد ع رفته بود، مى گوید: من نیز در نامه اى ده مسئله نوشته بودم تا از آن حضرت بپرسم. در آن موقع همسرم حامله بود. با خود گفتم: اگر به پرسشهاى من پاسخ داد، از او تقاضا مى کنم که دعا کند خداوند بچه اى را که همسرم به آن آبستن است، پسر قرار دهد. وقتى که مردم سوالات خود را مطرح کردند، من نیز نامه را در دست گرفته بپا خاستم تا مسایل را مطرح کنم. امام تا مرا دید، فرمود: اى اسحاق! اسم او را «احمد» بگذار؟ به دنبال این قضیه همسرم پسرى به دنیا آورد و نام او را «احمد» گذاشتم. (مسعودى، اثبات الوصيه، ص 215.) 👈 تهيه و تدوين : هيئت علمى جرعه علیه السلام عليه السلام 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌یا بینا باش یا کور روزی شخصی به حضور امیرمؤمنان (ع) آمد و عرضه داشت: «یا امیرمؤمنان! من شما را دارم و به هم علاقه مندم. آن حضرت به او فرمود: یا بینا باش یا کور.» 📚محمدبن علی کراجکی، التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة، ص112. 📌13 رجب نزدیک است. @manbarmajma
📌عالم ترین مردم به سنت نبوی امیرمومنان (ع) آگاه ترین و عالم ترین مردم به رسول الله(ص) بود؛ تا آنجاکه برخی از مسلمانان می گفتند: «علی(ع) در نزد ما مانند رسول خدا(ص) است که اطاعت از امر او واجب است.» فارسی نیز در برابر جریان می گفت: «اگر علی(ع) از میان شما برود، کسی نیست تا اسرار پیامبر(ص) را برای شما بگوید.» 📚قاضی نعمان مغربی، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج2، ص310. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج‏20، ص35. 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج2، ص183. 📌۱۳ رجب نزدیک است @manbarmajma
📌لجاجت اهل باطل اشتباهات بسیار عثمان در صدور فتوای غلط و تغییر در دین سبب گردید تا امیرمومنان (ع) نیز در برابر وی ساکت ننشیند. امیرمؤمنان (ع) امام (ع) را نزد عثمان فرستاد تا ضمن تذکر، شکایت مردم را به او گوشزد کند. این موضوع بسیار تکرار شد، تا این که روزی عثمان به امام (ع) گفت: «پدرت تصور می‌کند که احدی از اشتباهات من آگاهی ندارد، ولی ما به آنچه انجام می‌دهیم، آگاه هستیم. بنابراین، از ما دست بردار.» 📚ابن عبدربه، العقد الفرید، ج5، ص58. 📌۱۳ رجب نزدیک است. @manbarmajma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ᬷ‌‌‌‌࿐ྀུ❀❥ ⓀⒶⓃⒶⓁⒻⒶⓏⒶⒺⓁ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صلوات الله علیه:مامن شی الا عندی تقلیده و توکیده و فی یدی مواعیده و الی تسدیده و علی تصدیقه فاقتبسوامن ناموسکم الاکبر بولاء الهدایه و تمسکوا برب یاتیکم بقدس الولایه. امیرالمومنین علی صلوات الله علیه فرمود: هیچ چیزی نیست مگر آنکه محکم کاری و بستن و وعده آن نزد من است و سداد و تصدیق آن بر من است،پس برای ولای هدایت از ناموس اکبر خود اقتباس کنید و در قدس ولایت به رب که می آید نزد شما تمسک کنید. 📚خطب امام علی صلوات الله علیه ۲۱ فضیلت١٣٠۴ @manbarmajma •┈┈┈┈••✦•••♡•••✦••┈┈┈┈┈•
⭕️ فلسفه عشق به امیرالمؤمنین علی علیه السلام، چیست؟ 📝ابن ابی الحدید در رابطه با فلسفه عشق توصیف ناپذیر مردم نسبت به آن حضرت علیه السلام می نویسد: روزی از ابو جعفر نقیب پرسیدم علت اینکه مردم این همه به امام علی علیه السلام عشق می ورزند چیست، ولی در پاسخ این سوال نمیخواهم از علم و شجاعت و فصاحت و سایر صفات و ویژگی هائی که خداوند به صورت کامل به او عنایت کرده، سخنی به میان آید؟ او می گوید: فمعلوم ان علیا علیه السلام کان مستحقا محروما، بل هو امیرالمستحقین المحرومین و سیدهم و کبیرهم. ✨✨✨ بدیهی است که علی (ع) خود مستحقی محروم بود، بلکه او امیر مستحقین محروم، و آقا و بزرگ آنها بود !!! فهل یمکن الا یتعصب البشر کلهم مع هذا الشخص! و هل تستطیع القلوب الا تحبه و تهواه و تذوب فیه و تفنی فی عشقه؟! آیا ممکن است که تمام انسانها نسبت به چنین شخصی میل نورزند و آیا دلها می توانند او ر ادوست نداشته باشند و هوای او نکنند و در هوای او آب نگردند و در عشق او فنا نشوند؟! 📗شرح ابن ابی الحدید جلد 10 صفحه 225-222 @manbarmajma
 وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: اَلْقَصْدُ اِلىَ اللّه ِ تَعـالى بِالْقـُلُوبِ اَبْلَغُ مِنِ اتْعابِ الْجَوارِحِ بِالْأعْمالِ.  امام جواد عليه السلام فرمود: تـوجـه قلبى بـه خـدا، رسـاتر است از زحمت دادن اعضاء و جوارح به عمل. مسیر این حدیث در کتابخانه : چهل حدیث « گهرهای تقوی » علیه السلام حدیث شماره : ۱۱۰۱ نمایش منبع  وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: الثِّقَةُ بِاللّه ِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ وَسـُلَّمٌ اِلى كُلِّ عـالٍ.  امام محمد تقى عليه السلام فرمود: اطمينان و توكل بر خدا بهاى هر چيز گرانقيمت و نـردبان هر مقام بـالا و رفيعى است. مسیر این حدیث در کتابخانه : چهل حدیث « گهرهای تقوی » علیه السلام حدیث شماره : ۱۱۰۲ نمایش منبع  وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: إذا نَزَلَ الْقَضاءُ ضاقَ الْفَضاءُ.  امام جواد عليه السلام فرمود: آنـگاه كـه قضـاى الهى فرا رسـد، فضا هم بر انسان تنگ مى شـود. مسیر این حدیث در کتابخانه : چهل حدیث « گهرهای تقوی » علیه السلام حدیث شماره : ۱۱۰۳ نمایش منبع  وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: ... اِنَّ أنْفـُسَنا وَأَمـْوالَنـا مِنْ مَواهِبِ اللّه ِ ألْهَنيئَةِ وَعواريهِ المُسْتَوْدَعَةِ يُمَتـِّعُ بِما مَتـَّعَ مِنْها فيسـُرُورٍ وَغِبْـطَةٍ وَيـَأخُذُ ما اَخـَدَ مِنْها فى اَجْرٍ و حِسْبَـةٍ. فَمَنْ غَلَبَ جَزَعُهُ عَلى صَبْرِهِ حَبِطَ أَجْرُهُ وَنـَعـُوذُ بِاللّه ِ مِنْ ذلِكَ.  امام محمد تقى عليه السلام فرمود: همانا جانها و مالهايمان از موهبتهاى گوارا و امانتهاى سپرده خداوند است، هر چه بخواهد، با خوشحالى وخرسندى از آنها بهره مندمان مى گرداند، و هر چه را كه بخواهد، با دادن ثواب و پاداش مى گيرد، آنكه بى تابيش بر تحمل و استقامت وى افزون شود، اجر او از بين رفته است و از اين حالت به خدا پناه مى بريم. مسیر این حدیث در کتابخانه : چهل حدیث « گهرهای تقوی » علیه السلام حدیث شماره : ۱۱۰۴ نمایش منبع  وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: لاتَكُنْ وَليّا لِلّهِ فىِ الْعَلانِيّةِ، عَـدُوّا لَهُ فِى السِّـرِ.  امام جواد عليه السلام فرمود: اينگونه مباش كه در ظاهر با خدا دوستى كنى و در پنـهانى دشـمنى مسیر این حدیث در کتابخانه : چهل حدیث « گهرهای تقوی » علیه السلام حدیث شماره : ۱۱۰۵ نمایش منبع  وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى تَوْفيقٍ مِنَ اللّه ِ وَواعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.  امام محمد تقى عليه السلام فرمود: مـؤمن به سه چـيز مـحتاج است: ۱ ـ توفيق الهى، كه كارها را بخوبى به پيش ببرد. ۲ ـ واعظ درونى كه هرلحظه او را پند و انذار دهد. ۳ ـ پذيرش نصحيت كسى كه او را پند مى دهد. مسیر این حدیث در کتابخانه : چهل حدیث « گهرهای تقوی » علیه السلام حدیث شماره : ۱۱۰۶ نمایش منبع  وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: اَوْحَى اللّه ُ اِلى بَعْضِ الأنبِياءِ: أمّا زُهْدُكَ في الدُّنيا فَتُعَجِّلُكَ الرّاحَةَ وَامّا انْقِطاعُكَ اِلىَّ فَيُعَزِّزُكَ بي، وَلكِنْ هَلْ عادَيْتَ لي عَدُوّا وَ والَيْتَ لي وَليّا.  امام محمد تقى عليه السلام فرمود: خـداوند به يكى از پيامبران وحـى كرد: امّا زُهد تو، آسايشى را به دنبال دارد كه به زودى به تو خواهد رسيد، امّا جدايى از ديگران و پيوستنت به من، تو را عزيز خواهد كرد، (اينها براى خودت بود) امّا آيا براى من با دشمنم دشمنى كردى؟ و با دوستم رفاقت كردى؟ مسیر این حدیث در کتابخانه : چهل حدیث « گهرهای تقوی » علیه السلام حدیث شماره : ۱۱۰۷ نمایش منبع  عَنْ اِسْماعيلِ بنِ سَهْلٍ قال: كَتَبْتُ اِلى اَبىجَعفرِالثّانى عليه السلام: عَلِّمِنى شَيْئا إذا أنَا قُلْتُهُ كُنْتُ مَعَكُمْ فِى الدُّنيا وَالآخِرةِ، قالَ: فَـكَتَبَ بِخَـطِّهِ أَعْـرِفْهُ: اَكْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ «إنّا أنزَلْناهُ» وَرَطِّبْ شَفَتَيْكَ بِالأسْتِغْفارِ.  اسماعيل بن سهل گويد: خدمت امام جواد عليه السلام نوشتم، چيزى به من تعليم فرما كه اگر آن را بگويم (بخوانم) در دنيا و آخرت با شما باشم. حضرت به خط خود نوشت: سـوره «انا انزالناه» را زيـاد بخـوان و لبهايت به گفتن استغـفار « تـر » باشـد، (يعنى آنقدر استغفار كُنى كه هيچگاه لبت خشك نشود). مسیر این حدیث در کتابخانه : چهل حدیث « گهرهای تقوی » علیه السلام حدیث شماره : ۱۱۰۸ نمایش منبع  وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام: ما عَظُمَتْ نِعَمُ اللّه ِ عَلى اَحَدٍ إلاّ عَظُمَتْ إلَيْهِ حوائِجُ النّاسِ فَمَنْ لَمْ يَحْتَمِلْ تِلْكَ الْمَعُونَةَ عَرَّضَ تِلْكَ النـِّعمَةَ لِلزَّوالِ.  امام جواد عليه السلام فرمود: عظمت و بزرگى نعمتهاى الهى بر كسى معلوم نمى شود مگر آنكه مردم از او درخواستهاى بزرگى بكنند و هر كس اين سخن (درخواستهاى مردم) را تحمل نكند، (پاسخ نگويد) آن نعمت خداوندى را در معرض نابودى قرار داده است. مسیر این حدیث در کتابخانه : چهل حدیث « گهرهای تقوی » علیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا