«استیلاء #ذوق بر برخی صناعات فقهی معاصر»
استاد سید احمد مددی(دام ظلّه):
مشکل ما با #ابوحنیفه این است که برداشت های او از اسلام ذوقی است.
❗️الان در #زمان_ما چیزی که دارد خیلی متعارف میشود، از آن ذوقیِ ابوحنیفه هم #بدتر است. چون ابوحنیفه سعی میکرد یک سر و سامانی به ذوقیاتش بدهد، الان چیزهایی که مطرح میشود گاهی سر و سامانی هم ندارد.
📚 درس خارج به تاریخ: ۲۶ اسفند ۹۶
#مدرس_فقه
@Nardebane_feghahat
@Qabasat
عدم ملازمه امتنانی بودن حکم با اباء از تخصیص.mp3
1.92M
🔅 عدم ملازمه امتنانی بودن حکم با اباء از تخصیص
📝 استاد شبیری زنجانی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱۱.mp3
15.92M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه یازدهم
1⃣ معنای مقاصد شریعت: اهداف مورد نظر شارع در تشریع بخشی از شریعت یا کل آن
2⃣ مجتهد در بحث مقاصد شریعت، به مناط حکم دست پیدا می کند اما در بحث مذاق شریعت، به نفس حکم
3⃣ راه تحصیل مقاصد شریعت: استقراء و تتّبع جامع در نظرات شارع در ابواب مختلف یا ابواب خاص فقهی
4⃣ آفات احتمالی تمسّک به مقاصد شریعت:
- قطع زودرس به مقصد شرع بدون دقّت بایسته
- عدم توجّه به تزاحم با مصلحت یا مفسده أقوی
- اشتباه در تطبیق مقصد شرع
5⃣ سیره عقلاء: روش و سبک رفتاری عقلاء در انجام فعل خاصّ یا ترک خاصّی
6⃣ راه کشف سیره عقلاء:
الف) طرق احراز سیره های معاصر:
- استقراء
- تحلیل وجدانی
- ضرورت و حاجت
- نقل و شهادت
ب) طرق احراز سیره زمان معصوم(علیه السلام):
- تمسّک به سیره معاصر در صورت انتفاء احتمال حادث بودنش
- نبود سیره جایگزین در صورتی که اگر وجود داشت، برایمان احراز می شد
- عدم بازنمایی سوالات پیرامون آن در میراث روایی در فروضی که سیره مخالف طبع اجتماعی باشد
7⃣ سیره علاوه بر احراز صغری محتاج به انضمام امضاء یا عدم ردع است
8⃣ عوامل موثّر در کشف امضاء یا ردع:
- تتبّع در سایر ادله شرعی
- توجّه به روش عملی شارع
- عنایت به روش عملی متشرّعه، اصحاب أئمه(علیهم السلام) و علمای متقدّم
- بررسی لوازم و مصادیق امضاء یا ردع
9⃣ در بررسی سیره باید این مراحل طیّ شود:
- مشخص کردن نوع سیره و تطبیق شرایط حجیّت هر کدام
- احراز محدوده و سعه یا ضیق سیره
- توجّه به منشأ سیره
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
«عمل به تکلیف»
امام خمینی(قدّس سرّه):
کسی که برای رضای خدا ان شاءالله مشغول انجام وظیفه است، توقع این را نداشته باشد که مورد قبول همه است، هیچ امری مورد قبول همه نیست!
کار انبیاء هم مورد قبول همه نبوده است، لکن انبیا به وظایفشان عمل کردند و قصور در آن کاری که به آنها محول شده بود نکردند، گر چه مردم اکثرا گوش ندادند به حرف انبیا.
ما هم آن چیزی که وظیفه مان هست عمل می کنیم و باید بکنیم گر چه بسیاری از این عمل ناراضی باشند یا بسیاری هم کارشکنی بکنند.
📚 صحیفه نور جلد ۱۹ صفحه ۱۵۴
#فائده
@Qabasat
«أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ #لَا_يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ»
@Qabasat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 ببینید و بشنوید!
شهیدان حاج قاسم سلیمانی، حسن باقری، احمدکشوری، علی صیادشیرازی، محمدابراهیم همت، احمد کاظمی و ... با ملت ایران سخن میگویند:
🌷نترسید و امیدوار باشید🌷
▫️ بازخوانی بمناسبت اولین هفتهی عروج سردار عالیقدر اسلام سپهبد سلیمانی؛ در همین ساعت در بغداد
📥 دریافت نسخه کیفیت اصلی👇
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=42641
#قاعده_پانزدهم
2⃣ مفاد
«تلف المبیع قبل قبضه من مال بائعه»
معنای «مبیع» و «تلف» روشن است، اما دو ابهام مطرح شده:
- لفظ مبیع به حسب لغت، ظهور در مثمن دارد ولی آیا مناط قاعده حاضر، تلف ثمن را هم شامل می شود؟
- آیا تلف، شامل مواردی که اتلاف شرعی رخ بدهد هم می شود؟
مثلا اگر مبیع، عبدی باشد که قبل از قبض جنایتی انجام دهد و شرعا محکوم به قصاص شود، آیا تالف محسوب می شود؟
اینجا هم مجدّدا بحث از شمول مناط است و نه صدق حقیقی.
اما «قبض» یعنی چه؟ ظاهرا مراد همان معنایی است که فقها(رحمهم الله) در باب بیع فرمودند، یعنی: «استیلاء و وقوع تحت یَد».
می ماند فقره: «مِن مال بائعه»؛ اینجا دو احتمال وجود دارد:
الف) تلف واقع در مال بائع شده، بنابراین باید ملتزم شد معامله ولو به نحو آنا ما قبل از تلف، فسخ شده تا اینکه بتوانیم نتیجه بگیریم تلف در مال خود بایع واقع شده.(یا اینکه بگوییم صرف معامله قبل از قبض اصلا موجب انتقال ملکیت نمی شود)
ب) خسارت تلف بر عهده بایع است نه اینکه اصل تلف هنگامی واقع شده باشد که مبیع، در ملک بایع بوده.
این احتمال خوب است الا اینکه با ظاهر «من مال بائع» سازگاری ندارد و باید گفته میشد :«علی بائعه».
📚 القواعد الفقهیة للبجنوردی: ۲/۸۳
#قاعده_تلف_مبیع_قبل_از_قبض
@Qabasat
#قاعده_پانزدهم
3⃣ حکم نماء بعد از عقد و قبل از تلف
صاحب جواهر فرموده:
« - نمائاتی از مبیع که بعد عقد و قبل از تلف به وجود آمده اند، ملک مشتری اند، زیرا مقتضای قاعده و استصحاب این است که فسخ معامله از حین تلف واقع شده و نه از حین عقد؛ بنابراین آن ها نماء برای شیء ای هستند که مملوک مشتری است(و ملکیت نمائات، تابع ملکیت اصل است).
البته از عبارات ریاض و مفتاح الکرامه استفاده می شود که چنین حکمی، منافی با ظاهر برخی نصوص و فتاوا است.»
از این عبارت روشن می شود تعیین تکلیف نمائات حاصل شده در این قسمت از زمان، مبتنی است بر اینکه معامله را از حین فسخ باطل بدانیم یا حین عقد؟
و برای جواب به این سوال باید سراغ ادله قاعده برویم، البته اگر به دلیلی اجتهادی دست نیافتیم، مقتضای استصحاب، تعلّق نمائات به مشتری است.
خب مقتضای ادله اجتهادی چیست؟ تنها مدرک متقن این قاعده، دو حدیث شریف است:
- نبوی مشهور: «کلُّ مبیعٍ تَلف قبلَ قبضِه فهو مِن مالِ بائعه»
- روایت عقبة بن خالد از امام صادق(علیه السلام) «فی رجل اشتری متاعاً من آخر و أوجبه غیر أنّه ترک المتاع عنده و لم یقبضه و قال: آتیک غداً إن شاءالله، فسرق المتاع من مال من یکون؟
قال علیه السلام: من مال صاحب المتاع الذی هو فی بیته حتی یقبض»
به حسب ظاهر هم هیچ یک دلالت ندارند که فسخ عقد ازچه زمانی واقع می شود. پس شکّ، مستقر می شود و مرجع، اصل استصحاب است.
📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۶۰
#قاعده_تلف_مبیع_قبل_از_قبض
@Qabasat
7.mp3
15.61M
- آسیب شناسی روش اجتهاد در گذر از «فقه موضوعات» به «فقه نظامات»
🔊 استاد میرباقری(دام ظلّه)
1⃣ مهم ترین مساله معاصر: مدیریت و سرپرستی اجتماعی
2⃣ «فقه مدیریت»، امری فراتر از «فقه موضوعات» و حتی «فقه نظامات»
3⃣ نظریه مرحوم نائینی انفعال در برابر دموکراسی است اما نظریه مرحوم امام، عبور از دموکراسی
4⃣ فقه سرپرستی یعنی در دست گرفتن روند تکامل نظامات، نه اکتفاء به بررسی احکام آن ها
5⃣ احکام فقه حکومتی متوجه به «آحاد» هستند؛ لذا طاعت و معصیت مشاع دارند
6⃣ دو آسیب اجتهاد معاصر: انفعال و تحجّر
7⃣ نتیجه انفعال: سکولار شدن اجتهاد از سه راه:
- توسعه ناصحیح تمسّک به بنای عقلاء
- تمسّک گسترده به ارتکازات
- حاکم ساختن(نامحدود) عقل و نگرش های «سیستمی» به اجتهاد
#فقه_المسائل_المعاصرة
@Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱۲.mp3
10.84M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه دوازدهم
1⃣ سیره متشرّعه: سبک رفتاری متشرّعین در انجام فعل یا ترکی خاصّ به دلیل تشرّعشان
2⃣ طریق احراز سیره متشرّعه:
- نقل و شهادات تاریخی
- استقراء سیره های حاضر به شرط انتفاء احتمال حدوث آن
3⃣ روش ارزیابی و بررسی سیره متشرّعه همان روش ارزیابی سیره عقلاء است
4⃣ آفات احتمالی تمسّک به سیره متشرّعه:
- خلط سیره های زمان معصومین(علیهم السلام) با سیره های مستحدثه
- عدم تمییز صحیح میان سیره متشرّعه و سیره عقلاء
- اشتباه در فهم محدوده سیره
- اشتباه در تطبیق سیره
5⃣ ارتکاز: نکات و مطالب راسخ در اذهان
6⃣ تقسیم ارتکاز به ارتکازات عقلایی و متشرّعی
7⃣ کارکرد ارتکازات:
- کشف حکم شرعی
- مداخله در استظهار به عنوان یک قرینه لبّی متصل
8⃣ راه های احراز ارتکازات:
- تحلیل وجدانی و کشف ارتکازات شخصی به شرط نفی احتمال خصوصیت داشتن خود شخص
- نقل و شهادت
- استقراء میدانی
9⃣ روش ارزیابی ارتکاز:
- مشخص کردن نوع ارتکاز و تطبیق شرایط
- تحدید ارتکاز
- توجّه به منشأ ارتکاز
0⃣1⃣ آسیب های احتمالی استناد به ارتکاز:
- خلط ارتکاز معاصر معصومین(علیهم السلام) با ارتکازهای مستحدث
- عدم تمییز صحیح میان ارتکاز متشرّعه و ارتکاز عقلاء
- اشتباه در تحدید ارتکاز
- اشتباه در تطبیق ارتکاز
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
هدایت شده از روزنه
4_5886571013554046615.mp3
17.76M
🔹فایل سخنرانی #آیت_الله_وحید_خراسانی در خلال حوادث #قیام_نوزده_دی_قم
💥اختصاصی
🔶حاشیه
#سکولارهای_حوزوی در چهاردهه پیشین تلاش کردند چهره ای دیگر از مرجع معظم قم ارائه دهند تا بتوانند پشت او سنگر بگیرند!
اکنون نوبت بازخوانی واقعیت ها و ناگفته هایی است که بافته های سکولارهای حوزوی را بر باد خواهد داد.
@rozaneebefarda