eitaa logo
مَن‌یَنتَظِر || سید‌هادی‌‌اشرفیان
376 دنبال‌کننده
206 عکس
409 ویدیو
13 فایل
«و منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر » دنیا تاریکه ولی هدف ما روشنه! «الله نور السماوات و الارض» (مطالب و نکاتی که به دلم میشینه یا از دلم بر میاد ، با شما سرورانم به اشتراک میگذارم إن شاء اللّٰه) | مَنْ یَنْتَظِر |🕊️ آی دی این مسکین : 👤 @ashrafian
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . 🔴 «حجاب اسلامی» . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی سوال ها کنایه دار و برای وارد کردن بهشتی به حاشیه های آن روز های جامعه ی مذهبی بود . از حجاب و وضعیت همسر و دخترش در آلمان پرسیدند . بهشتی گفت : «همسر من و دخترم با روسری و مانتو و جوراب بیرون می روند و به نظر من ، این حجاب اسلامی است . نه فقط همسر من ، همچنین همسر مرحوم آقای محققی و دختر ایشان چنین حجابی داشتند . اگر این حجاب غیر اسلامی بود ، در طول این سال های متمادی ، از زمان آقای بروجردی تا امروز ، باید لا اقل آقایان مراجع برای ما نوشته باشند که آقا این چه مسلمانی است ، به ایران برگردید ... هم حجاب با چادر ، حجاب اسلامی است و هم حجاب با روسری . ما ضد چادر نیستیم ،اما پوشاندن مو و گردن و پوشیدن مانتویی که خیلی تنگ و چسبان نباشد هم ، حجاب اسلامی است . البته لازم نیست خیلی هم گشاد و اُمُّل مآب باشد ، مانتویی معمولی و عادی و جوراب هایی که پا از زیر آن نمایان نباشد ، به اضافه ی این که سعی شود صورت بدون آرایش باشد .» بهشتی ، سید محمد ،سخنرانی ها و مصاحبه های آیت الله شهید دکتر سید محمد خسین بهشتی ، ج۱ ص۱۵۲ __________‌ پی نوشت : ترویج و تاکید بر چادر که یک حجاب ایده آل است ، خیلی هم خوب است ، به شرطی که افرادی که چادری نیستند را بیگانه ندانیم . حجاب اسلامی با این شرایطی که شهید فرمودند هم محقق میشود . اگر چادری ها دختران زینبند ، مانتویی هایی که روسری میزنند هم دختران هند جگر خوار نیستند ! | | مَنْ یَنْتَظِر | https://eitaa.com/manyantazer1
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 | دل‎ها و چشم‎ها، مجذوب و مبهوت سخنان ایشان بود... 💠 گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خانواده آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (رضوان ‌الله ‌علیه) ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ 📱 @mesbahyazdi_ir
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . «ما راست قامتان جاودانه ی تاریخ خواهیم ماند . تنها موقعی سر پا نیستیم که کشته شویم !» «شهید بهشتی» | مَنْ یَنْتَظِر | 🕊️ https://eitaa.com/manyantazer1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آدما آخرین لحظه های عمر معمولن حرف های خیلی مهمشون رو میزنند . ایشون که میبینید «روحانی شهید محمد کیهانی» است . زمانی که فهمید کاملا در محاصره داعش افتاده و شهادتش قطعی است. و شاید دیگر هرگز فرصتی برایش نباشد. این کلیپ را لحظاتی قبل از شهادت برای خانواده‌اش فرستاد. | | | | مَنْ یَنْتَظِر | https://eitaa.com/manyantazer1
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . 🔴 ما همه «فرعون»یم ؛ فقط مصر هامون کوچیک و بزرگه ! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مغازه‌دار‌ محل، هر روز، صبح زود ماشین سمندش را در پیاده رو پارک میکند، مردم مجبورند از گوشه خیابان رد شوند. سوپرمارکتی، نصف بیشتر اجناس مغازه اش را بیرون چیده، راه برای رفت و آمد سخت است. کارمند اداره، وسط ساعت کاری یا صبحانه میل میکند، یا به ناهار و نماز میرود و یا همزمان با مراجعه ارباب رجوع کانالهای تلگرام و اینستاگرامش را چک میکند. بساز بفروش، تا چشم صاحبان آپارتمان را دور میبیند، لوله‌ها و کابینت را از جنس چینی نامرغوب میزند در حالی که پولش را پیشتر گرفته است. کارمند بانک، از وسط جمعیتی که همه در نوبت هستند به فلان آشنای خود اشاره میزند تا فیش را خارج از نوبت بیاورد تا کارش راه بیوفتد! استاد دانشگاه، هر جلسه بیست دقیقه دیر میاد و قبل از اتمام ساعت، کلاس را تمام میکند جالب‌تر اینکه مقالات پژوهشی دانشجویان را به نام خودش چاپ میکند. دانشجو پول میدهد، تحقیق و پایان نامه را کپی شده میخرد و تحویل دانشگاه میدهد تا صاحب مدرک شود. پزشک، بیمار را در بیمارستان درمان نمی‌کند تا در مطب خصوصی به او مراجعه کند و یا به همکار دیگر خود پاس میدهد تا بیمار جیب خالی از درمانگاه خارج شود. همه اینها شب وقتی به خانه می آیند، هنگامی که تلگرام را باز میکنند از فساد، رانت، بی عدالتی، تبعیض و گرانی سخن میگویند و در اینستاگرام پست‌های روشنفکری را لایک میکنند. همه هم در ستایش از نظم و قانونمداری در اروپا و آمریکا یک خاطره دارند اما وقتی نوبت خودشان میرسد، آن میکنند که میخواهند. جامعه با من و تو، ما میشود، قبل از دیگران به خودمان برسیم. بله واقعن ما همه فرعونیم ، فقط مصر هامون متفاوته و کوچیک و بزرگه ... در حد قدرت و بسط ید خودمون «فرعون»یم ! | | | | مَنْ یَنْتَظِر | https://eitaa.com/manyantazer1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•| تیر خلاص |• 📺 قطعه‌ای از آخرین سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی(ره) در خصوص 💠 گرامیداشت حماسه مردم ، ، و در ۲۷ دی ۱۳۵۷ _______________ 📱 کانال انتشار آثار حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی (ره) : 📌 عضویت در کانال ایتا 📌 کانال روبیکا
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . کشتن معلم ۳۱ سالۀ سیاه‌پوست در آمریکا به دست پلیس، آن هم فقط به اتهام یک جرم ترافیکی، یک فاجعۀ بشری است. حالا احمق‌هایی در همین آمریکا به دروغ نگران خشونت پلیس در ایران هستند. دیدید آن معلم، زیر دست و پای پلیس آمریکا چگونه التماس می‌کرد که پلیس بلایی که سر جورج آورد را سر او نیاورد! https://eitaa.com/manyantazer1
: هر لحظه که تسلیمم در کارگه «تقدیر» آرام تر از آهو بی باک تر از شیرم هر لحظه که می کوشم در کار کنم «تدبیر» رنج از پی رنج آید زنجیر پی زنجیر ... | | مَنْ یَنْتَظِر | https://eitaa.com/manyantazer1
مَن‌یَنتَظِر || سید‌هادی‌‌اشرفیان
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . سکانسی زیبا از کودکی غیاث الدین جمشید کاشانی. 🎞 سریال : نردبام آسمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . یادتونه کلیپ قبلی که از کودکی جناب غیاث الدین جمشید کاشانی فرستادم براتون در مورد «جبر و اختیار» ؟ حالا این هم یک سکانس زیبا با همون موضوع «جبر و اختیار» از جناب ملاصدرا رحمه الله . ببینید و لذت ببرید ... 🎞 سریال : روشن تر از خاموشی | | | | | مَنْ یَنْتَظِر | https://eitaa.com/manyantazer1
1_2909022819.mp3
5.06M
🔴 ما هنوز شهادت بی درد می طلبیم، غافل از آنکه : شهادت را جز به اهل درد نمی دهند ... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «روایت همسر شهید منوچهر مدق» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خدایا عاقبت ما را ختم به شهادت بفرما... شهادتی آنگونه که برایمان میپسندی و جریان ساز ... آری ! مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالٞ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلٗا . از مؤمنان مردانى هستند كه به آنچه با خدا بر آن پيمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان بود] صادقانه وفا كردند، برخى از آنان پيمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نايل شدند] و برخى از آنان [شهادت را] انتظار مى برند و هيچ تغيير و تبديلى [در پيمانشان] نداده اند ... احزاب - ۲۳ التماس دعا [ی ] | | | مَنْ یَنْتَظِر | https://eitaa.com/manyantazer1
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . 🔴 روزی که شهدا «غبطه» می‌خورند ! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شهید حاج قاسم می‌فرمود: «روزی خواهد رسید که شهدا غبطۀ دفاع از ولایت و نظام را خواهند خورد.» | | | مَنْ یَنْتَظِر | 🕊 https://eitaa.com/manyantazer1
🔻سه خاطره از امام خمینی دربارۀ نواب‌صفوی: آقا از این سیّد حمایت کنید! ۱. ‏‏«از وقایعی که در زمان حیات آیت‌الله بروجردی روی داد، دستگیری و محاکمۀ فداییان اسلام در آذرماه ۱۳۳۴ بود. گرچه همۀ قراین و شواهد حکایت از آن داشت که آنان به شهادت خواهند رسید، اما آیت‌الله بروجردی گمان می‌کرد که دولت، تنها به محاکمۀ آنان اکتفا خواهد کرد. لذا هیچ‌گونه اقدامی جهت تخفیف حکم دادگاه انجام نداد. ولی امام به دلیل اینکه حفظ مرجعیّت آیت‌الله بروجردی را شرعاً لازم می‌دانستند ـ لذا با موضع انتقادی و بعضاً پرخاشگرانۀ فدائیان اسلام نسبت به آیت‌الله بروجردی و بعداً آیت‌الله کاشانی، نمی‌توانستند موافق باشند، ولی سکوت را نیز در مقابل اعدام آنها جایز نمی‌دانستند ـ برای جلوگیری از اعدام آنها، شخصاً اقداماتی کردند. امام به حسب وظیفۀ شرعی خود، به سه نفر از رجال کشور (قائم‌مقام رفیع، بهبهانی و صدرالاشراف) که از اعتبار و وجاهت بیشتری برخوردار بودند، نامه‌های جداگانه‌ای نوشتند و با مقدّمه و ادلّه‌ای که آوردند از آنها خواستند مانع اعدام فداییان اسلام بشوند.»(حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی). ‏‏۲. «در جریان اعدام مرحوم شهید نواب صفوی، امام به منزل آیت‌الله بروجردی ـ رحمه‌الله‌علیه ـ تشریف برده بودند؛ برای اینکه آقای بروجردی در مقابل اعدام نواب صفوی، عکس‌العمل نشان بدهد. امام آن‌قدر ناراحت شده بودند که عمامه‌شان را بر زمین زده و گفته بودند که آقا از این سیّد حمایت کنید چون می‌خواهند اعدامش کنند. ـ گرچه آیت‌الله بروجردی به خاطر موانعی که تشخیص دادند موفق نشدند جلوی اعدام مرحوم نواب را بگیرند و شاه خائن آن سیّد مظلوم را شهید نمود ـ امام اگر در همان موقع می‌آمدند بیرون و داد می‌زدند، خلاف شرع کرده بودند. درست است که ‎‏می‌خواستند نواب را اعدام کنند، اما نگهداری احترام آیت‌الله بروجردی که فقیه عادل و مرجع تقلید روز بود از نگهداری نواب هم مهم‌تر بود. خواسته‌شان این بود که او را تقویّت کنند، ولی حکم خدا را رعایت کردند.»(حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا فاکر یزدی). ۳. «‏‏در قضیۀ اعدام شهید نواب صفوی و سایر اعضای فداییان اسلام، امام از مرحوم آقای بروجردی و مراجع دلخور شدند که چرا موضع تندی بر علیه دستگاه شاه نگرفته‌اند و اینها را نجات ندادند. امام در این قضیه، خیلی صدمۀ روحی خوردند. در آن اوضاع و احوال از دید متحجّرین، مبارزه با شاه ننگ بود. آنها استدلال می‌کردند حالا که بناست یک روحانی اعدام بشود لباس روحانی را از تن او در بیاورید که به مقام روحانیّتش اهانت نشود. ولی درست نقطۀ مقابل، تفکّر امام بود که اعتقاد داشتند روحانی باید با کسوت مقدّس روحانیّت شهید بشود تا مردم بفهمند و آگاه بشوند که اینها در صحنه هستند.»(حجت‌الاسلام و المسلمین سیّداحمد خمینی). 🖇 به نقل از کتاب: برداشت‌هایی از سیرۀ امام خمینی، ج۵، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی. صص۲۹-۳۰. قابل مشاهده در: http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_61273/ ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، این همه "حسّاسیّت" و "اهتمام" امام خمینی به چه سبب بود؟ چرا ایشان در این حد، به دنبال جلوگیری از اعدام نواب‌صفوی بود؟ تحلیل ایشان از انگیزۀ حکومت پهلوی در این زمینه چه بود؟ آیا امام خمینی تصوّر می‌کرد که این خطّ‌شکنی، زنجیره‌ای از رویدادهای ناخوشایند را در پی خواهد داشت؟ چرا "بزرگان" با امام خمینی همراهی نکردند و همچون ایشان، برآشفته و مصمّم نبودند؟ چرا ایشان در این معرکه، "تنها" ماند؟ چرا با وجود عرضۀ تشخیص خویش، نتوانست دیگران را به مقاومت و بازدارندگی، "متقاعد" کند؟ ایشان چه می‌دید که دیگران نمی‌دیدند؟ ریشۀ "شکاف تحلیلی" میان امام خمینی و دیگران چه بود؟ و اگر بزرگان برمی‌خاستند و یکپارچه به دفاع از نواب‌صفوی می‌پرداختند، "تاریخ" چگونه رقم می‌خورد؟ آری، تاریخ، مسأله‌های همیشگی دارد: "قدرت تحلیل" ... "عمل به‌هنگام" ... "مقاومت" ... "شکاف در جبهۀ خودی" ... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . 🔴 علت حال آدمها در موقعیت ها ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علت حس و حال آدمها در موقعیت ها ، حال موقعیت ها نیست . بلکه مربوط به «برداشت ما از حوادث» است . | | | مَنْ یَنْتَظِر | 🕊 https://eitaa.com/manyantazer1
1_2775344661.mp3
16.22M
گفتم تنهایی لذت نبرم ؛ شما هم لذت ببرید ... | بنا بوده توی عالم فقط عباس قمر باشه ❤️ @seyedrezanarimani | مَنْ یَنْتَظِر | https://eitaa.com/manyantazer1
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . 🔴 عقیده و رنگ لباس ! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🍂 «عقیده» ی انسان «رنگ لباس» نیست که تفاوتش سلیقه ای و قرمز و آبی و زرد باشد ؛ عقیده زیر بنای کردار و گفتار انسان است . انتخابِ عقیده برای بسیاری از مردم مانند انتخاب رنگ لباس است. وقتی یک چیزی مُد می‌شود، همه آن را انتخاب می‌کنند. در عقیده نیز هم رنگِ جماعت می‌شوند. عقیده سلیقه ای نیست . عقیده حقه و باطله دارد . 🍃 فکر نکردن خیلی راحت است و کاری سخت‌تر از «تفکر جدی» و مسئله داشتن در عالم نیست. 🍂 انسانِ عاقل هر لحظه در حال فکر کردن است. بیشترین عبادت جناب ابوذر علیه الرحمه هم همین «تفکر» بود . | | | | | مَنْ یَنْتَظِر | 🕊 https://eitaa.com/manyantazer1
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . 🔴 کسی که فقط لندن را دیده باشد ، لندن را هم نمیشناسد ! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انگلیسی‌ها ضرب المثلی دارند با این مضمون: "کسی که فقط لندن را دیده باشد، لندن را هم نمی‌شناسد" . باید پاریس و رم و برلین را هم ببینی تا بتوانی بگویی لندن شهر خوبيست يا نه ... تک منبعی بودن انسان را متعصب، خشک و غیر منعطف بار می‌آورد و عمق فهم را به طرز عجیبی کاهش می‌دهد ... کسی که فقط منابع اصیل اسلامی (آیات و روایات) را دیده باشد، به طور قطع و یقین فهم و شناخت درستی از خود آن آیات و روایات هم ندارد. | مَنْ یَنْتَظِر | https://eitaa.com/manyantazer1
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . 🔴 «محتوای زرد» چیست؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «محتوای زرد» محتوایی است که سعی می‌کند با تیترهای درشت و جنجالی و تمرکز بر حواشی یک خبر، مخاطبان را به‌سوی آن تیتر خبری سوق دهد. معمولاً این محتوا ها به پوشش خبرها و حوادث مربوط به رسوایی‌های اخلاقی، اتفاقات تلخ جامعه، حواشی زندگی سلبریتی‌ها و افراد مشهوری از قبیل بازیگران و ورزشکاران، و مواردی ازاین‌دست می‌پردازد. بنابراین باید گفت که محتوای این نوشته ها فاقد استانداردهای کیفی محتوا است و با اهدافی از قبیل جذب مخاطب بیش‌تر، ایجاد هیجانات کاذب، ترغیب مخاطبان به نقل و بازنشر محتوای مذکور تولید می‌شود. اما تمامی این اهداف در راستای رسیدن به یک هدف نهایی است و این هدف نهایی رسیدن به منافع مالی از طریق هیجانات عمومی مخاطبان است. | مَنْ یَنْتَظِر | https://eitaa.com/manyantazer1
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم . 🔴 «انسانِ کامل» یا «انسانِ حیوان» ؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انسانِ کامل، روح عالَم است و بالا و پایین عالم مسخَّرِ اوست، و انسانِ حیوان از جملهٔ عالم است و در صورتِ ظاهر شبیه انسان کامل است - و نه در باطن از حیث مقام و مرتبت- چنانکه بوزینه در تمام اعضای ظاهرش شبیه انسان است. اکنون درجه ی «انسانِ حيوان» را با درجهٔ «انسانِ کامل» مقایسه کن و دریاب که تو از کدام دسته مردمی؟ 👤 شیخ محیی‌الدین ابن عربی 📚 فتوحات مکیه باب ۳۵۸ | | | | | مَنْ یَنْتَظِر | 🕊 https://eitaa.com/manyantazer1
تنها در یک صورت به تو ایرادی گرفته نمی‌شود: هیچ کاری نکن، هیچ‌چیزی نگو و هیچ‌چیزی نباش! 👤منسوب به | | مَنْ یَنْتَظِر | 🕊 https://eitaa.com/manyantazer1
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم. 🔴شرایط موفقیت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻 مهم‌ترین «ویژگی‌های رفتاری» مشترک میان انسان‌های موفق (صرف نظر از حوزه تخصصی آنان) عبارتند از: ✔️سحرخیزی ✔️مثبت‌اندیشی و مثبت‌نگری ✔️هدفمندی و سخت‌کوشی ✔️خیرخواهی و نیکوکاری ✔️مصاحبت با افراد موفق و امیدوار ✔️اصالت ندادن به قضاوت‌ها و داوری‌های دیگران ✔️مشورت‌گیری ✔️مطالعه پیوسته و هدفمند ✔️فعالیت‌های بدنی منظم و برنامه‌محور 👤 احمد حسین شریفی | مَنْ یَنْتَظِر | 🕊 https://eitaa.com/manyantazer1
🔻 ترجیح شبه‌مصالح عرفی بر حقایق شرعی: حرف‌ خدا یا هوس زمانه؟ 🖊 مهدی جمشیدی رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی گفتند: «دستگاه‌ها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه، نباید از جنجال و هوچی‌گری و اتهامات ترسید.» در این باره باید به چند نکته اشاره کرد. ۱. مسأله و دغدغۀ فرهنگی ما، استقرار «حرف خدا» است؛ چنان‌که انقلاب در پی تحقّق «احکام فرهنگیِ دین» است و دین عبارت است از ارادۀ تشریعی الهی. سخن انقلاب، سلیقۀ فرهنگیِ برخاسته از یک گرایش نظری یا تمایل سیاسی نیست، بلکه پای حکم خدا در میان است. از سال‌های آغازین دهۀ هفتاد به این سو، لیبرال‌های وطنی همواره برای ملامت‌کردن خطّ فرهنگیِ انقلاب، تعبیر «تنگ‌نظری» را به کار می‌برند و بر این باور هستند که انقلاب در مسیر جامعه‌پردازی فرهنگی، گرفتار «انقباض» و «فروبستگی» شده است و حاکمیّت به دنبال تحمیل‌کردن «سلایق فرهنگیِ» خود به جامعه است. اینان مدّعی هستند که انقلاب، برداشت خود از دین را اصل قرار می‌دهد و در چهارچوب این برداشت محدود و بسته، می‌خواهد نسخۀ خاصی از دین‌داری را در جامعه برقرار کند. این روایت از تفکّر فرهنگی انقلاب، اغلب از این‌که به سراغ خودِ احکام فرهنگیِ اسلام برود و آشکارا آنها را تخطئه کند، پرهیز دارد. این در حالی است که سخن انقلاب، همان حرف خدا است و انقلاب در پی استقرار «قطعیّاتِ فرهنگیِ اسلام» است. در مقابل این چالش، روشنفکری سکولار و نیروهای سیاسی وابسته به آنها، کوشش کرده‌اند تا از طریق نظریۀ «تاریخیّت دین»، نظریۀ «تعدّد قرائت‌ها از دین»، نظریۀ «سکولاریسم» و نظریۀ «نسبیّت ارزشی»، راهی برای کنار نهادن حرف خدا بگشایند. ۲. این‌که حرف خدا در «هیچ شرایطی» بر زمین نماند به آن معنی است که نباید گرفتار «توجیه‌های اجتماعی» شد و به‌عنوان «مصلحت اجتماعی»، از ارزش‌ها و احکام دینی عبور کرد. آری، ارزش‌ها در مقام تحقّق خارجی، گاهی دچار «تزاحم» می‌شوند و همواره نمی‌توان همۀ ارزش‌ها را در کنار یکدیگر محقّق کرد و در اینجا باید جانب ارزش‌های اصلی و بنیادی را گرفت، امّا حتّی همین حالت نیز موقتی و گذرا است؛ یعنی این‌گونه نیست که برای همیشه، عنوان مصلحت برقرار بماند و ما توجیهی برای «اجرا نکردن ارزش‌ها» در اختیار داشته باشیم. تعارض‌ها، ماندگار نیستند و به‌هرحال، وضع به حال عادی بازمی‌گردد و باید به محض این تغییر، ارزش‌های فرعی را نیز مستقر کرد. پس اصل بر این است که حرف خدا در «هیچ شرایطی» بر زمین نماند و مصلحت‌ها، استثناهای موردی و موقتی هستند، نه قاعده‌ای برای «عبور تدریجی از ارزش‌های دینی». در مقابل، برخی همواره به دنبال «مقیّد کردن حرف خدا» هستند و برای این هدف، به «عرف» و «جامعه» ارجاع می‌دهند تا «امتناع امر دینی» را در تاریخ کنونی به اثبات برسانند، یا دست‌کم، صورتی از دین را بیافرینند که «دین اقلّی» و «دیانت بُرش‌خورده» است. امّا حکومت دینی نمی‌تواند حرف خدا را در هیچ زمینه‌ای رها کند و آن را با «معیارهای سکولار»، مقیّد سازد. تاریخ انقلاب، «تاریخ حقیقت» است نه «تاریخ مصلحت». باید هرچه که می‌توان از سهم مصلحت در این تاریخ کاست و مجال داد که حرف خدا، ظهور و حضور حداکثری داشته باشد و همچون گذشته، در لابلای صفحات کتاب‌ها مهجور نماند. اگر نیز در جایی احساس می‌شود که «کشش اجتماعی» برای تحقّق بخشی از دین در سطح مطلوب قرار ندارد، باید برای ایجاد میل اجتماعی، چاره‌ای اندیشید، نه این‌که «بی‌درنگ» و «منفعلانه»، جانب عرف را گرفت و حرف خدا را به حاشیه راند. ۳. دعوت به نهراسیدن از «جنجال» و «هوچی‌گری» و «اتهامات» به این معنی است که «اجرا کردن حرف خدا»، موجب واکنش منفیِ مخالفان خواهد شد و همواره کسانی هستند که حرف خدا را برنمی‌تابند و می‌کوشند با فضاپردازی و جوّسازی، انقلاب را از تحقّق حرف خدا، منصرف نمایند. دراین‌حال، انقلاب یا باید از این تهییج و تحریک بهراسد و منفعل و مرعوب شود و به‌عنوان این‌که مصلحت، اقتضای تحقّق این بخش از دین را ندارد، رأی به تعطیل و تعویق آن بدهد، یا باید مقتدر و مستحکم بایستد و فشارها را بکشند و در برابر کج‌روایت‌ها از حرف خدا، روایت راستین بیافریند. انتخاب عمل‌گرایانِ سست‌عنصری که نگران از دست دادن بدنۀ اجتماعی خویش هستند و به «تداوم قدرت خویش» می‌اندیشند نه «تحقّق حرف خدا»، مشخص است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
💢 بقول مهران رجبی : « از این وضعیت خیلی لذت می‌برم؛ اگر اتفاقی منفی مانند «توهین» هم صورت بگیرد، «واریزی به حساب معنوی» است...! ! | مَنْ یَنْتَظِر |🕊 https://eitaa.com/manyantazer1