eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.6هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
961 ویدیو
443 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 لطفا در مورد این دو حدیث توضیح دهید منظور از نفرین و لعن در احادیث چیه؟ لعن توسط چه کسی؟! احاديث عن الامام المهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ملعون ملعون من أخّر الغداة إلي أن تنقضي النجوم ای شیعه ما ملعون و نفرين شده است كسى كه نماز صبح را عمداً تأخير بيندازد، تا موقعى كه ستارگان ناپديد شوند. منابع:الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة / النص / 271 / 3 - فصل أخبار بعض من رأى صاحب الزمان ع و هو لا يعرفه أو عرفه فيما بعدوسائل الشيعة / ج 4 / 201 / 21 - باب تأكد استحباب تأخير العشاء حتى تذهب الحمرة المغربية و أن آخر وقت فضيلتها ثلث الليل ..... ص : 199بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج 52 / 16 / باب 18 ذكر من رآه صلوات الله عليه ..... ص : 1بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج 80 / 60 / باب 8 وقت العشاءين ..... ص : 49 احاديث عن الامام المهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ملعون ملعون من أخّر المغربَ إلي ان تشتبک النجوم ای شیعه ما ملعون است ملعون است کسي که نماز مغربش را به تأخير بيندازد، تا زماني که ستارگان آسمان پديدار شوند. منابع:الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة / النص / 271 / 3 - فصل أخبار بعض من رأى صاحب الزمان ع و هو لا يعرفه أو عرفه فيما بعدالإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) / ج 2 / 479 / ذكر طرف مما خرج أيضا عن صاحب الزمان ع من المسائل الفقهية و غيرها في التوقيعات على أيدي الأبواب الأربعة و غيرهم ..... ص : 479وسائل الشيعة / ج 4 / 201 / 21 - باب تأكد استحباب تأخير العشاء حتى تذهب الحمرة المغربية و أن آخر وقت فضيلتها ثلث الليل ..... ص : 199بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج 52 / 15 / باب 18 ذكر من رآه صلوات الله عليه ..... ص : 1بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج 80 / 60 / باب 8 وقت العشاءين ..... ص : 49 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 📄این دو روایت از امام زمان (عج) است، قبلا من در سخنرانی هایم این روایت را گفتم ولی من آنجا حواسم بود که لفظ ملعون را به کار نبرم، یعنی ترجمه ی فارسی روایت را گفتم. ملعون به معنای دور از رحمت خداست. من در هر سخنرانی وقتی می خواهم این روایت را بگویم، می گویم دور از رحمت خداست کسی که نماز صبحش را به تأخیر بیندازد یا نماز مغربش را به تأخیر بیندازد. 👈🏻ملعون واژه، معنایش این است که دور از رحمت خدا باشی، لعنت بر تو یعنی دور از رحمت خدا باشی یعنی لعنت تقاضای مرگ نیست! یعنی از رحمت خدا به دور باشی منظور این است. این روایت امام زمان (عج) هم همین را می گوید از رحمت خدا به دور است آن کسی که نماز صبحش را از عمد به تأخیر بیندازد تا هوا روشن بشود از رحمت خدا به دور است آن کسی که نماز مغربش را این قدر به تأخیر بیندازد تا همه ی ستاره ها در آسمان معلوم بشوند، یعنی از رحمت خدا به دور است کسی که از عمد این کار انجام بدهد، تازه از عمد!! یعنی رحمت خدا شامل حالش نمی شود البته مقطعی است نه کلی! 📿یعنی شما یک بار نمازتان را از قصد به آخر وقت انداختید خدا تا آخر عمر.. نه نه! منظور مقطعی است. دوباره می توانید با نماز اول وقت جبرانش کنید منظور این است. یعنی کسی که نمازش را از عمد به آخر وقت می اندازد این خیلی رحمت خدا شامل حالش نمی شود منظور روایت این است. لعنت یعنی دور از رحمت خدا! به معنای مرگ نیست. یعنی امام زمان (عج) نگفت مرگ بر آن کسی که نمازش را.. نه نه! لعنت یعنی دور از رحمت خدا. 📜این روایت را خواهش می کنم از عزیزان یا این روایت را نفرستید برای این و آن، یا اگر می گویید خواهشا لعنت را به کار نبرید بگویید دور از رحمت خدا! معنای فارسی لعنت را استفاده بکنید. اینجاست که من می گویم روایات ما هم نیاز به تفسیر و توضیح دارد. به خودی خود این روایت را کسی ببیند می گوید امام زمان (عج) چه قدر سختگیر است و.. در صورتی که موضوع یک چیز دیگر است. روایت در کتاب بحارالانوار هست، صحیح هم هست. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 استاد همه این اعمال مستحبی رو که فرمودین نماز شب، آداب قبل خواب و... من یه مدت عادت میکنم و همه رو انجام میدم جدا از حال روحی عالی خیلی از اتفاقات زندگیم رو تحت تاثیر قرار میده یعنی به این باور رسیدم که واقعا همه جانبه خوشبختی میاد سراغ آدم ولی یه موقع هایی میشه که یه مدت مثلا حال جسمی ندارم اینکه میگم ندارم به خدا بهانه نیستا این موقع ها که یه مدت ترک میکنم خیلی احساس گناه بهم دست میده خیلی ناراحت میشم این اتفاق هم خیلی برام پیش اومده که دوباره سعی میکنم انگیزه موبه دست بیارم ولی گاهی وقتا که وقفه میفته خیلی احساس بدی دارم آیا واقعا این گناهه که وقتی عادت به عبادتی کردی و یهو اتفاقی بیفته که یه مدت نتونی انجام بدی؟ یه سوال دیگه اینکه آیا تو همه نمازهای واجب و مستحب خوندن دعای فرج تو قنوت ایرادی نداره؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻اینکه شما بعضی موقع ها حال داری عبادت انجام بدهی، مستحبات انجام بدهی بعضی موقع ها حال نداری این طبیعی است، کاملا طبیعی است، به آن اصطلاحا قبض و بسط روح می گویند. یک موقع حال پیدا می کنید، یک موقع حال پیدا نمی کنید. 💠بعضی موقع ها حال پیدا نکردن به خاطر گناه کردن است، بعضی موقع ها نه همیشه! مثلا امام صادق (ع) می فرمایند؛ «قَیَّدَتْكَ ذُنُوبُك» گناهان تو، تو را به زنجیر کشیده اند، گناهانت نمی گذارد نماز شب بخوانی.. نمی گوییم هر کسی حال ندارد گنهکار است این را نمی گویم! می گویم بعضی موقع ها حال نداشتن به خاطر گناه است. 👈🏻بعضی موقع هم ممکن است به خاطر بحث های جسمی و حالات روحی که انسان دارد این حال از انسان سلب بشود. اینها طبیعی است یعنی به خاطر این چیزها نگرانی نداشته باشید. ذکر استغفار را زیاد بگویید «اَسْتَغْفِرُاللهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْه» را زیاد بگویید که این ذکر هم حالت معنوی بهتری به انسان می دهد، هم اگر گناهی هست باعث برطرف شدن آن گناهان می شود و حال انسان را بهتر می کند. 📄اما اینکه دعای فرج، دعای «اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ» را ما گفتیم طبق نظر مقام معظم رهبری و برخی از مراجع در قنوت نمی شود خواند، حالا در نماز مستحبی آیا می شود یانه؟ من نمی دانم از دفتر مرجع تان سوال کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت سیصد و هفتم ☝️... برای کافرین آیه [80] سوره توبه: 💠«اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعینَ مَرَّهً فَلَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقین‏» 💠چه براى آنان آمرزش بخواهى يا برايشان آمرزش نخواهى [يكسان است، حتى‌] اگر هفتاد بار برايشان آمرزش طلب كنى هرگز خدا آنان را نخواهد آمرزيد، چرا كه آنان به خدا و فرستاده‌اش كفر ورزيدند، و خدا گروه فاسقان را هدايت نمى‌كند. 👈این هفتاد بار.. در روایات ما هم زیاد می بینید هفتاد بار، هفتاد بار... این نماد کثرت است، عرب می خواهد بگوید چیزی زیاد است، یکی از چیزهایی که استفاده می کند عدد هفتاد است. 👥مثلا خود ما هم در محاورات خودمان استفاده می کنیم گاهی به دوستمان زنگ می زنیم کار فوری با او داریم گوشی را برنمی دارد، ⏰بعد از چند ساعت که گوشی را برداشت یهو عصبانی می شویم که آقا کجایی من صدبار به تو ‌زنگ ‌زدم. خُب صدبار که زنگ نزنیم📞 ده بار، بیست بار شاید زنگ زدیم این کثرت را دارد می‌گوید. اینجا هم قضیه همین است، می گوید هفتاد بار هم برایشان طلب آمرزش کنید فایده ای ندارد چون به خدا و رسولش کفر ورزیدند❌. خدا گروه فاسق را هدایت نمی‌کند. پس ما نهی شدیم تقریبا، حالا نهی واجب شرعی منظور نه، منظور اینکه فایده ندارد، انجام هم بدهی فایده ندارد. 👌خطاب قرآن به پیامبر است، دیگر بالاتر از پیامبر چه کسی است⁉️ مسلما ما مقامی بالاتر از پیامبر برای دعا نداریم. دعای خیر برای مشرک و کافری که هیچ امیدی به بازگشتش نیست فایده ای ندارد. این مسئله اینجا غفران است، ولی مطرح می‌کنیم در حالت شرک و کفر از غفران خبری نیست،، مگر اینکه خود فرد از شرک و کفرش برگردد. 📚چند روایت را هم بیان کنیم: 👌این روایت را علی بن جعفر از امام هفتم امام موسی کاظم (ع) نقل می کند، می گوید «سَأَلْتُهُ‏ عَنْ‏ رَجُلٍ‏ مُسْلِمٍ‏ وَ أَبَوَاهُ کَافِرَانِ» از امام کاظم پرسش کردم در مورد شخص مسلمانی که پدر و ‌مادرش هر دو کافر هستند (اینجا پدر و مادر هر دو کافر هستند) آیا این بچه در نماز برای پدر و ‌مادرش طلب غفران بکند ثواب است، خوب است❓ 🔅امام فرمود اگر این بچه از پدر و مادرش جدا شده باشد در حالی که صغیر و کوچک بود، از آنها جدا شده و ‌نمی داند این دو اسلام آوردند یانه، اینجا دعا کردن اشکالی ندارد.‌ 🌀در گذشته اتفاق می افتاد یک بچه ای ممکن است حالا اسیر بشود یا به غلامی گرفته بشود به هر دلیلی از پدر و مادر جدا بشود، آن زمان بچگی، پدر و‌ مادر کافر بودند الان نمی داند پدر و ‌مادر روی کفرشان هستند یانه❗️اینجا می گوید دعا کردن اشکالی ندارد «فَلَا بَأْسَ» دعا کند 🤲 «وَ إِنْ عَرَفَ کُفْرَهُمَا» اگر خبر دار شد آنها بر حرف خودشان ایستادند و هنوز کافر هستند «فَلَا یَسْتَغْفِرُ لَهُمَا» استغفار نکند. اگر نمی‏ داند دعا اشکالی ندارد، اما اگر بداند دعا نکند❌. این دستور برای پدر و مادر است. 📚این بحثی که اینجا مطرح می شود به معنای این نیست که کسی بیاید پدر و مادر را نفرین کند، نه پدر و مادر احترامش واجب حتی اگر کافر باشند فقط آنجایی که دستور به کفر می دهند نباید رعایت کرد، وگرنه احترامشان واجب است.‌ اینجا فقط می ‌گوید دعا به خیر نکند چون فایده ای ندارد، منظور در این حد است،، نه اینکه دعا به شر برای آنها بکند. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (102) 🎤استاد احسان عبادی 307 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ____________________ @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
بیا عزیز زهرا (س)🌱 ✨ اَللّهُمَّ اَرِنیِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ.. 🤲🏻 @marefatemahdavi
🗳 🗳 ✍به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری و لزوم توجه به مسئولیت و رسالت مشارکت سیاسی اجتماعی جامعه منتظر، در سلسله گفتگوهایی نظر کارشناسان درباره ارتباط مشارکت صحیح سیاسی اجتماعی در انتظار پویا و زمینه ساز ظهور را به بحث و بررسی گذاشته‌ایم. در ادامه مشروح سخنان حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی»، رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در این باره تقدیم حضورتان می شود:👇 👤حجت الاسلام کلباسی درباره نقش و تاثیر مشارکت سیاسی اجتماعی منتظران بر انتظار زمینه ساز و منجر به ظهور امام زمان(عج)، اظهار کرد: همانگونه که در مباحث نظری مربوط به انتظار این مسئله تصریح و تبیین شده، روشن است نمی توان ادعای انتظار داشت بدون آنکه گام های عملی در آن مسیر برداریم آرمان هایمان برآورده شود، برای مثال وقتی ما منتظر عدالت هستیم آیا می توان برای این عدالت هیچ تلاشی نکرد و صرفا منتظر تحقق عدالت بود؟ این طبیعتاً متضاد است و نمی شود گفت من منتظر عدالت هستم و برای آن تلاشی نکرد. ◀️الزامات نظری و عملی مشارکت در انتخابات 🔸رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز همین مسئله صادق است. باید به این سوال پاسخ داد که آیا این انتخاب در سرنوشت کشور و افراد و نظام موثر است یا نه؟، اگر اثر نداشته باشد، لغو است و اگر سودمند و اثرگذار است، ضرورت دارد کسی که مدعی انتظار است و خود را منتظر می داند در این مسیر فعال باشد این فعال بودن یکی به اصل حضور است چون شکی نیست این اصل حضور در تحکیم جایگاه انقلاب در جهان و مقابل دشمنان اثر دارد و قدرت آن را در مقابل قدرت های فاسد همچون آمریکا و اسرائیل تقویت می کند؛ همین مسئله در نظر و عمل الزام آور است که منتظران در انتخابات شرکت کنند. 🔹وی ادامه داد: مرحله بالاتر آنکه در شناخت و معرفی و تبلیغ برای آنکه فراد اصلح در میدان انتخابات پیروز شود، مسئولیت است. اینکه خود را به خواب و خیال بزنیم که به بهانه های درست و نادرست ترک حضور کنیم قهراً با فرهنگ انتظار ناسازگار است. عدم حضور جدی در انتخابات موجب تشکیک در جایگاه انقلاب اسلامی و پشتیبانی از آن می شود. هم به این جهت و نیز به جهت آنکه انتخاب اصلح بالاترین کمک به حل مشکلات و پیشرفت کشور است به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری الزام می بخشد. 🔸وی در ادامه ابراز کرد: منتظر دارای هدف و جهت در زندگی است برای مثال عدالت و مبارزه با ظلم برای او مهم است وقتی این اولویت ها در ذهن فردی وجود دارد باید بداند کدامیک از این افراد توان بیشتری برای اینکه این ارزش ها را محقق کنند، دارند و بر اساس آن دست به انتخاب بزند. ◀️انتظار فعالان مهدوی از دولت آینده 🔸حجت الاسلام کلباسی درباره انتظارات پژوهشگران، کارشناسان و فعالان مهدوی از دولت و رئیس جمهوری آینده، بیان کرد: باید توجه داشت مهدویت و انتظار از مقومات نهضت های صدساله اخیر و انقلاب اسلامی ایران است. کسی در این باره نمی تواند تردید کند که از اصلی ترین مقومات آنچه مردم را به حرکت درآورد و آماده فداکاری های بسیار چه در نهضت امام و امت و چه در دوران دفاع مقدس و چه در مقاومت های بعدی کرد، مهدویت و انتظار بوده است. 🔹رئیس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: چنان که در دوران دفاع مقدس و وصیتنامه های شهدا از موارد مهم مطرح شده، امام زمان(عج) و مهدویت است و این مسئله در دفاع از کشور و دفع دشمن بیشترین کارایی را داشته است. طبیعتاً فرهنگ انتظار این نگاه را دارد که رئیس جمهوری یک کشور و عناصر منتخب او چقدر با این مسیر آشنا هستند و از این سرمایه برای حفظ و پیشرفت کشور استفاده می کنند. 🔸وی با بیان اینکه فرق انسان منتظر و غیرمنتظر در داشتن آرمان و امید است، گفت: انتظار این است که دولت و رئیس جمهوری آینده به این دو عنصر توجه داشته باشند. اساساً مطالبات مهدویت همان مطالبات اسلام و قرآن است اما یک پیوست به آینده نیز دارد. این مایه های فرهنگی گنج های عظیم ملی و دینی هستند و اگر مسئولان فرهنگی و اجرایی کشور به این مسئله توجه لازم را مبذول نکنند چه بسا تحت فشار فرهنگ های بیگانه مفقود و یا هضم شوند. 🔹حجت الاسلام کلباسی تاکید کرد: از این رو، توقع می رود دولت و رئیس جمهوری آینده، اولاً نسبت به این مقوله و استفاده از این گنجینه حساسیت لازم را داشته باشند و ثانیاً در مسیر تحقق اهداف، عمل گرا باشند مثل کمک به حرکت جامعه در مسیر عدالت نه مشاهده کردن افزایش فاصله فقر و غنا و طبقات اجتماعی. 🔸وی در پایان خاطرنشان کرد: توقع پژوهشگران، کارشناسان و فعالان مهدوی از دولت و رئیس جمهوری آینده این است که جامعه منتظِر هر چه بیشتر در مقولات اقتصادی، فرهنگی، روابط بین الملل و سیاسی، نگاه به ملت ها و ... شبیه جامعه منتظَر شود. @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
⚜رسول خدا (ص) دستور داد تا مردم آماده حرکت شوند، اما مقصد خویش را آشکار نکرد. در ظاهر چند هدف برای ا
🚨فتح مکه پایان قدرت سیاسی مشرکان در حجاز 👈تا زمانی که رسول خدا (ص) به مرالظهران رسید، قریش از مقصد سپاه اسلام که فتح مکه بود، آگاهی نداشت. رسول خدا (ص) در آنجا دستور داد تا در نقاط بسیار زیادی آتش🔥 روشن کردند. ابوسفیان، حکیم بن حزام و بدیل بن ورقاء که برای بدست آوردن خبر آمده بودند از دور با دیدن آتش وحشت کرده گمان کردند که قبیله هوازن قصد یورش به آنان را دارد.🏇 زمانی که ابوسفیان نزدیکتر شد، سپاه اسلام را دید و با عباس بن عبدالمطلب برخورد کرد. در آن هنگام عباس از او خواست تا اسلام را بپذیرد. عمر که در آنجا ایستاده بود، طبق معمول، به پیامبر (ص) گفت: گردن این دشمن خدا را بزنید.🗡 🔸ابوسفیان ابتدا شهادت به توحید داد، اما وقتی قرار شد تا به نبوت شهادت دهد، قدری تامل کرد و گفت: هنوز در دلم چیزی وجود دارد، تا فردا صبح مهلت دهید. صبح آن شب، 🗣صدای اذان برخاست، ابوسفیان پرسید: این چیست؟ گفتند: وقت نماز است. پرسید: در شبانه روز چقدر باید نماز خواند، گفتند: پنج مرتبه، گفت: به خدا سوگند زیاد است! پس از آن نزد رسول خدا (ص) آمد و به نبوت آن حضرت شهادت داد.🤝 رسول خدا (ص) از عباس خواست تا ابوسفیان را در جایی نگاه دارد تا عظمت سپاه اسلام را ببیند، آنگاه تک تک قبایل از جلوی آنها می گذشتند. عباس آنان را معرفی می کرد و ابوسفیان درباره هر یک چیزی می گفت. در نهایت رسول خدا (ص) با گروه زیادی از 👥مهاجر و انصار از جلوی ابوسفیان گذشت. و ابوسفیان گفت: تاکنون چنین سپاهی را ندیده و هیچ کس طاقت نبرد با این سپاه⚔ را ندارد. آنگاه به عباس گفت: سلطنت برادرزاده ات چه بزرگ شده است؛ عباس گفت: این سلطنت نیست، "نبوت" است. همانگونه که گذشت اسلام ابوسفیان پیش از ورود به مکه، به اصرار عباس صورت گرفت. عباس علاقمند بودتا ابوسفیان و سایر قریش 👨‍👩‍👧‍👦 به سرعت ایمان آورند، چرا که تصور می کرد اگر رسول خدا (ص) به جنگ وارد مکه شود، قریش برای همیشه هلاک خواهد شد💥، به علاوه تجارت مکه و از جمله عباس هم از بین خواهد رفت. 👌از سوی دیگر، سهیل بن عمرو و عکرمه بن ابی جهل مردم را به جنگ بر ضد رسول خدا (ص) فراخواندند. عده ای از قریش، بنی بکر و بنی هذیل دعوت🗞 آنان را اجابت کرده و قسم یاد کردند که اجازه ندهند رسول خدا (ص) به زور وارد مکه شود. ✨رسول خدا (ص) در ذی طوی توقف کردند و سپاه خویش را تقسیم کرده هر کدام را از ناحیه ای🏜 به درون مکه فرستادند. ورود سپاه تنها از ناحیه ای که فرماندهی آن را خالد بن ولید عهده دار بود با مقامت روبرو شد. 🔹رسول خدا (ص) فرمود تا اعلام کنند، هرکس در خانه خویش مانده یا به مسجد رفته یا به خانه ابوسفیان برود در امان باشد. این اقدام برای آن بود که جماعت مشرکان متلاشی شده و مقاومتی صورت نگیرد. ابوسفیان نیز با فریادهای خود مردم را به رفتن به خانه هایشان🏘 تحریک کرده و از آنان می خواست تا سلاح خویش را رها کنند. می توان گفت که شکسته شدن مقاومت و شخصیت ابوسفیان پیش از فتح مکه، بیش از نیمی از قوای باقیمانده قریش را بر باد داد. 🔆رسول خدا (ص) تنها خون چند زن و مرد مشرک را هدر اعلام کرد و از مسلمانان خواست که هر کجا آنان را دیدند --و او چسبیده به پرده کعبه🕋 بود-- بکشند. این افراد عبارت از چند مرد و زن بودند: عکرمه بن ابی جهل (بخشوده شد) هبار بن اسود (بخشوده شد) عبدالله بن سعد ابی سرح (بخشوده شد) مقیس بن صبابه لیثی (در فتح مکه کشته شد) حویرث بن نقید (امام علی (ع)✨ پس از چندی جستجو وی را به قتل رساند) عبدالله بن هلال ادرمی و وحشی قاتل حمزه (بخشوده شد) حویرث بن الطلال خزاعی (به دست امام علی (ع) کشته شد. از زنان: هند دختر عتبه بن ربیعه و همسر ابوسفیان🧕🏻 (بخشوده شد) ساره مولای عمرو بن هاشم، دو کنیز آوازه خوان با نام قریبه و قرینا (یکی کشته شد و دومی گریخت و بعد مسلمان شد) که متعلق به ابواخطل نامی بودند. عبدالله بن اخطل نیز در شمار اینان بود. او در حالی که بر پرده های کعبه آویزان بود، کشته شد. او از مرتدان بود و اشعاری در هجو اسلام می سرود🎼 و به کنیزانش می داد تا آن اشعار را به غنا بخوانند. ⬇️⬇️⬇️
💠در تمام سیره پیامبر می توان شاهد بود که حضرت از نقش تبلیغاتچیان دشمن غفلت نکرده و در هر فرصتی که به دست آورده آنان را از میان برداشته است. بازی با احساسات مردم👥 در تحریک آنها بر ضد حق، از نظر آن حضرت، امری خطیرو غیر قابل بخشایش است. 👈زمانی که رسول خدا (ص) برای نخستین بار به مسجد وارد شد، تکبیر می گفت و مسلمانان همراه آن حضرت تکبیر می گفتند. شماری از مشرکان نیز بر فراز کوهها⛰ این صحنه را نظاره می کردند. آن حضرت طواف کرد؛ پس از آن به سراغ بتها رفت. در آن زمان سیصد و شصت بت در کعبه بود که بزرگترین آنها هبل بود. حضرت یک یک با چوبدستی خود بر آنها می زد و با خواندن آیه ✨"جاء الحق و زهق الباطل" آنان را برزمین می انداخت. آن حضرت پس از ورود به کعبه تصویرهایی که از ابراهیم (ع) و ملائکه و مریم بر دیواره های درون کعبه بود محو کردند. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگفته از کتاب : "تـاریخ سیـاسی اسلام، ج1، ص625-628"، رسول جعفریان ۵۵ @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| 🔸مردم امام زمان(عج) را می‌بینند، اما نمی‌شناسند. مانند حضرت یوسف که برادرانش او را می‌دیدند، در کنار آنها بود، ولی نمی‌شناختند. @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 استاد طبق فرموده امام صادق (ع) إنّ هذا الأمر آیس ما یکون منه... ینادی مناد من السماء باسم القائم... (نعمانی، غیبت، ص ١٨۶، ح ٢٩) هنگامی که ناامیدی از فرج ما بیش از هر زمانی شد،... منادی از آسمان به اسم قائم صدا خواهد داد....» آیا این ندا آسمانی می تواند همان صیحه آسمانی در ماه رمضان باشد یا اینکه ندای آسمانی در ماه محرم؟ و یا اصلا هیچ کدوم و یه صدای مستقل از اینها باشه؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻بله، این روایت مضمونش همان بحث ندای آسمانی و صیحه آسمانی است که در ماه رمضان مطرح می شود. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 استاد میشه لطف کنید در مورد سرداب که تو سامراست، مفصلا توضیح بفرمایید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 💠این سردابی که در سامرا هست.. دوستان خوب توجه بکنند یک شبهه ای که وهابی ها مطرح می کنند امام زمان شیعیان در سرداب به غیبت رفت و از سرداب هم ظهور می کند و امثال اینها.. نه این درست نیست و ما نه اعتقاد داریم امام زمان (عج) از سرداب به غیبت رفت و نه اعتقاد داریم امام زمان از سرداب ظهور می‌کند. ☝️🏻خُب، پس چرا می گویند سرداب مقدس.. و حتی زیارت نامه هم دارد همان زیارت معروف سرداب که بارها خدمتتان گفتم. کجای مفاتیح هست؟ وسط های مفاتیح زیارت آل یاسین است بعد زیارت آل یاسین یک دعایی است بعد آن دعا زیارتی است به نام زیارت سرداب. حالا شاید در مفاتیح زیارت سرداب نوشته نباشد ولی جایگاهش مشخص است. بعد از زیارت آل یاسین یک دعایی است بعد از آن دعا یک زیارتی است فکر کنم با این فراز شروع می شود «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلِیفَةَ اللهِ وَ خَلیفَةَ ابائِهِ الْمَهْدِیّینَ..» 📜این زیارت سرداب این قدر مهم است، من یادم است استاد ما در کلاس به ما می گفت (به نقل از یکی از بزرگان می گفت، به نقل از خودش نه) اگر کسی 40 روز این زیارت سرداب را بخواند تغییر و تحولات معنوی خوبی روی او ایجاد می شود. واقعا زیارت عجیبی است حتما بخوانید خیلی ثواب می کنید. 🔺حالا این سرداب چه خاصیتی دارد که زیارت دارد! سرداب از این لحاظ مقدس است که.. 1⃣-محل عبادت سه امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و امام زمان (عج) بود. ما این توفیق را داشتیم نجف که رفتیم خانه ی امام کنار حرم امیرالمومنین (ع) رفتیم دیدیم، سرداب را هم رفتیم دیدیم. خانه های قدیمی در کشورهای عربی گرم بود کولر و پنکه هم آن زمان نبود، اینها یک منطقه ای بود تقریبا زیر زمین خانه شان آب خنک رفت و آمد می کرد، به خاطر این آب سرد که رفت و آمد می کرد هوای آن پایین معتدل و خنک می شد تابستانها آنجا می رفتند. سرداب یعنی سرد، آب- آب سرد منظور این طوری است. 2⃣-نکته ی دوم، محل تولد امام زمان (عج) بود پس محل تولد امام زمان سرداب هست، نه محل غیبت و ظهورش! به همین خاطر سرداب مقدس می گویند. بعد آن داستان معروفی که سید بن طاووس می گوید من صدای امام زمان (عج) را شنیدم که امام دارد دعا می کند که خدایا شیعیان ما را ببخش و... این هم در همان سرداب امام زمان (عج) مشغول مناجات بود. از این لحاظ شده سرداب مقدس. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 ببخشید بعد از ظهور امام زمان علیه السلام و بعد از برقراری حکومت، آیا رویداد هایی که باعث شادی و نشاط در مردم میشه مثل ورزش، در اون زمان برگزار میشه؟! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻نمی شود به سوال شما دقیق پاسخ داد که بعد از ظهور چه طوری می شود در ریز جزئیات!! ولی از آنجایی که ما گفتیم پس از ظهور امام زمان (عج) هم در جهت رشد معنویی جامعه می کوشند و هم در جهت رشد مادی، پس یقینا شادی و نشاط هم جزء جامعه الهی هست. 🔸حاج آقا قرائتی بارها می گوید؛ خدا در قرآن «هُوَ أَضْحَکَ وَ أَبْکی» [43/نجم] خدا کسی است که هم می خنداند و هم می گریاند. پس شادی هم در جامعه پس از ظهور ممکن است باشد. ما نمی توانیم دقیق ریز بشویم حکومت دقیقا چه طوری است! ولی می توانیم بگوییم بله، مواردی که خنده حلال به قول معروف.. خنده حلال و شادی های حلال و وقت تلف نکن، چیزهایی که لودگی نیست، لهو و لعب نیست، می تواند باشد. حالا فوتبال باشد، نباشد کار نداریم، کلی داریم می گوییم. مواردی که شادی حلال باشد می تواند در جامعه پس از ظهور باشد و موردی ندارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
در فراقت می چکد اشـ😔ـــــک روان از دیده ام حال و روز خلوتم غوغــ💔ــــــاست، مهدی جان بیا .. 🌿 @marefatemahdavi
🗳 🗳 🔷حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه از رسالت های اصلی ما مقابله با کفر و طاغوت است، اظهار کرد: چنان که در نظام دینی ما گفته شده با کافران دشمن باشید و در آیه الکرسی می خوانیم: «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ». ↩️رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه ادامه داد: اثر وضعی حضور اجتماعی و مشارکت مردمی، مقابله با طاغوت است هیچ چیز به اندازه این مشارکت ها برای طاغوت ناراحت کننده نیست و همه حرکت ها و کارشکنی های دشمن برای کاهش حضور در صحنه مردم است؛ یعنی دغدغه اول جریان طاغوت حضور کمرنگ مردم در انتخابات است. ♦️تاثیر حضور در انتخابات بر پیشرفت کشور 🔷وی در ادامه تصریح کرد: ایران به عنوان کشوری شیعی و برخوردار از جامعه مسلمان، مدعی زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) است و هر کسی باید به طور طبیعی فکر کند چه کنم کشور و انقلاب پیشرفت کند تا در این مسیر پیش برویم؟ در این میان رای دادن و حضور در انتخابات به پیشرفت کشور کمک می کند و این اصل حضور مقابله با طاغوت است. ↩️حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه اثر معنوی مقابله با طاغوت کمک به حفظ نظام است، ابراز کرد: به فرموده امام خمینی(ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است این مهم ثابت می کند حضور ما در انتخابات فرض و گامی برای کمک پیشرفت کشور است. ♦️اصالت تحرکات مهدوی به ظلم ستیزی است 🔷این کارشناس مهدوی با بیان اینکه در مهدویت با دو نگاه مرتبط به هم مواجه هستیم، تاکید کرد: یک نگاه توسعه ای به فعالیت ها و حرکات مهدوی همچون برگزاری جلسات دعای ندبه و ساخت مهدیه ها و ... است در حالی که اصالت تحرکات مهدوی به ظلم ستیزی و مقابله با طاغوت است. ↩️وی ادامه داد: همانطور که در جامعه عصر ظهور کسی به خود سرگرم نیست در جامعه منتظر هم افراد نباید فقط خود را مدنظر داشته باشند. انتخابات و دولتی مهدوی است که با همه وجود مقابل طاغوت بایستد و با همه وجود دغدغه اش رشد کشور با تکیه بر توان و ظرفیت های مردمی باشد. 🔷حجت الاسلام کفیل در تشریح شاخص های یک دولت و رئیس جمهوری مهدی‌باور و مهدی‌یاور، بیان کرد: بنابر تصریح روایات، در حاکمیت امام عصر(عج)، حضرت حجت(عج) شدیدلعمّال هستند و بر کارگزاران سخت می گیرند، از این رو، در جامعه منتظر و مدعی زمینه سازی ظهور امام عصر(عج) نیز کارگزاری مهدوی است که به خود سخت بگیرد و همه توجهش رشد و صلاح جامعه باشد. ↩️وی اضافه کرد: مدیرانی که در فکر دنیا و پیشرفت خود هستند و همه چیزشان در شان و موقعیت و جایگاه و آینده و فرزندان‌شان و یک کلمه «من» خلاصه می شود لایق کارگزاری کشور امام زمانی نیستند. خوب است آنان که دنیای آباد می خواهند سرگرم دنیا شوند، دلیلی ندارد وارد این میدان و عرصه شوند. مردم باید بدانند در انتخاب به گزینه ای رای دهند که دغدغه اش ایجاد جامعه توحیدی و مهدوی و فضای یکدلی و همرنگی باشد و واضح ترین شاخصه چنین مدیرانی، سرگرم نبودن به خود است. مدیرانی در این 42 سال به انقلاب صدمه زدند که همه همّ و غمّ‌شان منیت هایشان بوده است. 🔰🔰🔰
♦️ویژگی های دولت مهدی یاور 🔷حجت الاسلام کفیل در ادامه بیان کرد: به تعبیر امام راحل نباید دائم بگوییم امام زمان(عج) می آیند و چنین و چنان می کنند؛ دولتی مهدوی است که هر چه را امام زمان(عج) درصدد اجرا و انجام آن هستند، اجرا و پیاده کند. اساساً اوصاف ظهور برای آن مطرح شده تا از آنچه حضرت بقیه الله الاعظم(عج) انجام الگو بگیریم و اجرایش کنیم. ↩️وی افزود: برای مثال اگر در دولت کریمه محتاج و فقیری برای دریافت زکات یافت نمی شود، دولتی مهدوی است که بتواند فقر را در کشور ریشه‌کَن کند یا برای آن برنامه داشته باشد و با همه توان نسبت به قشر محروم دغدغه داشته باشد؛ یا اگر سخن از عدالت است با همه وجود برای توسعه عدالت برنامه ریزی داشته باشد. از این رو، باید آنچه درباره ظهور گفته شده نقشه و برنامه راه دولت آینده باشد. 🔷رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با تاکید بر اینکه نباید مهدویت را به مراکز و فعالان این عرصه محدود کنیم، گفت: اینکه دولتی کمک مالی به یک مجموعه مهدوی کند مشلکی را حل نمی کند اینها محدود کردن نگاه ها به مهدویت است. در کشور ما مهدویت باید در همه موضوعات دیده شود، مهدویت معطوف به یک دوره خاص یا گروه خاص نیست، مهدویت یعنی برای آینده روشن همه عالم برنامه ریزی کنیم و نگاه جهانی داشته باشیم. ↩️وی تاکید کرد: دولت مهدوی در وزارت خارجه اش ایده و برنامه مهدوی دارد و در دیگر زیرمجموعه هایش نیز همینگونه است. این یعنی دقیقا برنامه های امام زمان(عج) بعد از ظهور را بررسی و اجرا می کند. باید آنها که داعیه مهدویت دارند در زیرمجموعه هایشان نگاه و برنامه مهدوی را حاکم بکند. 🔷حجت الاسلام کفیل در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین کار در موضوع مهدویت را باید وزارت خارجه انجام دهد و برنامه ما را برای جهان تبیین کند. اما متاسفانه در این باره طرح و برنامه ای وجود ندارد چنان که رسانه ها و صداوسیمای نیز تاکنون آنچه را که باید، در موضوع مهدویت تبیین نکرده اند. 🖨خبرگزاری شبستان @marefatemahdavi
👆👆👆 🌀پوستر شماره 9⃣8⃣ 👈کتاب (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنه‌‌ای)، صفحه۷۹ 🗓بیانات در جشن بزرگ منتظران ظهور هم‌زمان با هفته‌ی بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج) ۱۳۷۸/۹/۳ 📒 @marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت دویست و بیست و ششم (از فایل شماره 51) 🗣 ... سعد بن معاذ حکم کرد که مردان بنی قریظه کشته بشوند و زنان و فرزندانشان اسیر بشوند و اموالشان هم نصیب مسلمین بشود. چرا ...⁉️ چون جنگ کردن با مسلمین، قصد توبه هم نداشتند، اگر قصد توبه داشتند و توبه می کردند یک چیزی! قصد توبه هم نداشتند، این هم خیلی مهم است. بعد پیامبر (ص)✨ فرمود بله این همان حکم خدا درباره ایشان است. ⚠️یک نکته ای را توجه بکنید عزیزان! یهودی ها می توانستند با پذیرش اسلام حتی از روی زبان یعنی ظاهری، منافقانه جان خودشان را از مرگ نجات بدهند. همان کاری که ابوسفیان کرد، ابوسفیان که جنگ خندق⚔ راه انداخت جنگ احد راه انداخت، جنگ بدر راه انداخت، عموی پیامبر را شهید کرد، این همه مسلمان را شهید کرد... این همه غلط کاری کرد، ولی وقتی اسلام مکه را فتح کرد، ابوسفیان گفت ✨″أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ، أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ ٱللَّٰهِ″✨ پیامبر او را بخشید. ☝️آقایان یهودی بنی قریظه شما هم اینکار را می کردید، اسلام را می پذیرفتید حتی ظاهرانه، قبول نکردند! یعنی عزیزان این را شبکه ضد اسلام و ضد انقلاب نمی گویند📡 که این یهودی ها روی موضع اصلی و موضع قبلی خودشان بودند، یعنی توبه نکردند، اسلام را نپذیرفتند!❌ 👈بله یک یهودی عادی را ما هیچ وقت مجبور نمی کنیم به سمت اسلام یا به سمت کفر یا مرگ، بگوییم یا مسلمان شو‌ یا تو ‌را میکشیم.. یهودی عادی زندگی اش را می کند. اما یهودی که علیه اسلام جنگ می‌کند، علیه اسلام جنگ کرد این دیگر حکمش فرق دارد با آن یهودی عادی! یا توبه کنند یا اعدام چون جنگ علیه اسلام راه انداختند.🌐 👈اما آنها از پذیرش اسلام انصراف دادند و حاضر نشدند مورد عفو و بخشش پیامبر قرار بگیرند. 🔰کعب بن اسد که بزرگ قبیله بنی قریظه بود به پیامبر (ص) گفت اگر یهودی ها مرا به ترس از شمشیر متهم نمی‌کردند تو را پیروی می کردم. ❌یعنی به خاطر حرف مردم ایمان نیاورد که مثلا مردم پشت سر من می گویند تو ترسو هستی و... 🔰آقای بناش بن قیس گفت اگر آزاد هم بشوم به قتلگاه قوم خود خواهم آمد تا همچون آنان کشته شوم. 🔰زبیر بن باطا که بدون پذیرش اسلام حتی مورد شفاعت پیامبر (ص) قرار گرفت بود گفت بعد از مرگ بزرگان یهود زندگی لذتی ندارد، مرا به قتلگاه ببرید و با شمشیر خودم بکشید. 👌برخی هم ‌بدون اینکه اسلام بیاورند به خاطر اینکه بالغ نبودند از اعدام نجات پیدا کردند. ☝️پس حتی مسلمان شدن هم شرط رهایی آنها نبود، آنها می توانستند اظهار توبه بکنند.. می توانستند همین را مطرح کنند و به زندگی خودشان ادامه بدهند این آقایان یهودی، که ما اشتباه کردیم علیه شما مسلمین حمله کردیم، اما حاضر به همین کار هم نشدند و مرگ را ترجیح دادند.‌ اینها چنین افرادی 👥 هستند، از سر غرورشان بود، اینکه اسمشان بعدا در تاریخ بد در می رود اینها مسلمان شدند، یا هر چیزی بود خودشان نخواستند توبه را انجام بدهند. ⁉️چنین افرادی به نظر شما زنده می ‌ماندند دوباره علیه اسلام حمله نمی ‌کردند؟ 📎ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 226 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 استاد آیا واقعا اگه همه مردم ایران بیان جمع شوند و خالصانه فرج امام زمان(عج) رو بخواهند، خداوند همان موقع اذن ظهور میفرمایند؟ به نظرم من دعای خالصانه مردم برای فرج ایشان، آمادگی مردم را نشان می دهد، لطفا توضیح دهید ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻خُب، همه ی مردم که نمی توانند یکجا جمع بشوند و برای ظهور امام زمان (عج) دعا کنند نشدنی است، همه ی مردم این عقیده را ندارند. ولی صرف دعا نیست، فقط هم ایران نیست! عموم مردم جهان هم باید چنین چیزی داشته باشند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 امادگی مردم دنیا برای ظهور چگونه است ایا همینکه بدانند فردی به نام مهدی جهان را پر از عدل میکند کافیست یا باید پیرو مولا باشند? ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👈🏻این آمادگی عمومی به این معنی نیست که همه ی مردم جهان بیایند و بگویند «یا صاحب الزمان یابن الحسن عجل علی ظهورک» خُب، این که اصلا رخ نخواهد داد. یقینا اکثریت مردم نمی توانند به این دید برسند بحث این جاست! که آن هم نه همه، همه هم که هیچ وقت نمی شود اکثریت!! حالا نه اکثریت نود درصدی، اکثریت قاطبه باشد به هر حال عموم مردم طالب باشند و به آن حدی برسند که واقعا بفهمند این مشکلاتی که در سطح جهان هست به هیچ عنوان قابل حل نیست، مگر آنکه آن منجی موعود بیاید. 👌🏻حالا آن منجی می خواهد هر اسمی داشته باشد، مهدی است ماشیح، مسیح، گابریل، سوشیانت یا هر منجی دیگر. مردم به این فکر برسند که این مشکلات جهان را نه آمریکا و نه کشورهای دیگر می تواند حل بکنند، باید آن منجی بیاید به این حد و شعور مردم برسند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 آیا روایت یا حدیثی هست که در زمان غیبت امام زمان ولی و سرپرستی برای مسلمانان وجود داره (ولی فقیه) و اگر وجود داره چگونه بفهمیم که فردی سرپرست و ولی هست؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻بله، روایت در کتاب کمال الدین شیخ صدوق هست که در زمان غیبت ما به فقها رجوع کنید. 🔸یا حدیثی از امام حسین (ع) هم هست که به فقهایی که حلال و حرام دین را تبیین می کنند رجوع کنید. 🔸روایتی از پیغمبر (ص) هم هست که ″ارْحَمْ خُلَفائی″ خدا خلفای من را رحمت کند. (خلفا یعنی جانشین، ولی و سرپرست) گفتند؛ خلفای شما چه کسانی هستند؟ فرمودند: آن هایی که می آیند و حلال و حرام را برای مردم بیان می کنند، پس در حقیقت همان بحث فقها می شود. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi