🖌فرازی از خطبه #غدیر
💠مردمان! به زودی پس از من پیشوایانی خواهند بود که شما را به سوی آتش میخوانند و در روز رستاخیز تنها و بدون یاور خواهند ماند.
هان مردمان! خداوند و من از آنان بیزاریم.
هان مردمان! آنان و یاران و پیروانشان در بدترین جای جهنم، جایگـاه متکبّـران خواهند بود.✨
@marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
🌐گسترش اسلام در جزیره العرب در سال نهم و دهم 🔸پس از فتح مکه، اسلام به سرعت در قبایل عربی و اعرابی گ
♨️اعلام برائت از مشرکان
🕋با فرا رسیدن مراسم حج سال نهم، مکه شاهد حضور مسلمانان و مشرکان فراوانی بود که هر کدام بر آئین خویش حج را بجای می آوردند. لازم به یادآوری است که هنوز آداب فقهی📚 حج به اسلوب فقه اسلامی مشخص نبود، زیرا عمده احکام حج برگرفته از اعمالی است که رسول خدا (ص) در سال دهم هجرت در موسم حج انجام داد.
رسول خدا (ص)✨ به امر خداوند مصمم شد تا شرک را از جزیره العرب محو نماید. مکه و فصل حج، برای اعلام و اجرای این تصمیم، محل و موقعیت مناسبی بود. بنابراین قرار شد تا مضمون آیات نخست سوره برائت (یا سوره توبه)📖 به صورت چند اصل، به تمامی اعراب اعلام شود.
🏇ابتدا قرار شد تا ابوبکر از طرف رسول خدا (ص) این اصول را در مکه اعلام نماید. پس از حرکت ابوبکر، رسول خدا (ص)، امام علی (ع)🌟 را در پی او فرستاد تا اعلان مزبور را از او گرفته، خود در مکه بر مردم بخواند.
🔹از امام علی (ع) نقل شده است که فرمود: زمانی که ده آیه نخست سوره برائت نازل شد رسول خدا (ص) ابوبکر را برای خواندن آن در مکه مامور کرد. سپس مرا فرستاد و من در جحفه نامه را از او گرفتم. ابوبکر از آنجا بازگشت و خدمت رسول خدا (ص)✨ رسید و گفت: آیا آیه ای درباره من نازل شده است❓حضرت فرمود: نه، اما جبرئیل نزد من آمد و گفت: این ابلاغ ادا نمی شود مگر آن که خودت یا کسی از خودت باشد آن را ابلاغ کند.
این حدیث📚 از طرق فراوانی نقل شده. تقریبا در همه نقلها، گرفتن اعلامیه از ابوبکر و سپردن آن به دست امام علی (ع) به دستور جبرئیل دانسته شده است، گرچه مخالفان این فضیلت برای امام، گفته اند که چنین اعلامیه ای طبق سنن قبیله ای باید از طرف خود ✨پیامبر (ص) یا یکی از خویشان آن حضرت خوانده می شده است.
♦️اصولی که اعلام شد
👈یکی آن بود که از سال آینده هیچ مشرکی حق شرکت در اعمال حج را ندارد.
👈دوم آنکه هیچ کس حق ندارد تا در مسجد بطور عریان طواف کند.
👈هر کس عهدی با پیامبر (ص) دارد عهدنامه اش تا پایان مدت آن اعتبار دارد.
👈همچنین تاکید شد که تنها مومن داخل بهشت می شود.
بدین ترتیب زمینه برچیده شدن شرک در حجاز و به تدریج جزیره العرب فراهم شد.
💠در آیات سوره برائت آمده بود که مشرکین چهار ماه📖 فرصت دارند تا درباره جنگ با مسلمانان یا پذیرش اسلام تصمیم بگیرند، پس از آن شرک می باید از بین رفته و بطور کامل نابود💥 شود. اسلام برای اهل کتاب این حق را قائل است که در جامعه اسلامی و در کنار امت اسلامی با یکدیگر زندگی کنند، اما برای مشرکین بت پرست، ⛔️چنین حقی را نمیپذیرد.
در نخستین آیات سوره توبه به صراحت از شرک اعلام بیزاری شده است.
☝️در ادامه، خداوند مسلمانان را به شدت بر ضد مشرکانی که پیمان خود را نقض کرده اند، برانگیخته🗡 و از آنان میخواهد تا با ائمه کفر بجنگند. درباره این امر که تنها مومن داخل بهشت می شود باید گفت: مقصود کسانی بود که در حال شرک و کفر به تعمیر مسجد🕌 و آبادی آن میپرداختند؛ خداوند اعلام کرد که این کار ثمری برای آنان ندارد.
☑️ارزش یک مسلمان جهادگر در راه خدا برتر از کسی است که کلید دار کعبه است و حاجیان را سیراب🥛 میسازد. اعلام برائت در حالی صورت گرفت که بسیاری از قبایل، طی سال نهم هجری که آن را سال وفودش نامیده اند، اظهار اسلام کردند. پس از برائت، در سال دهم نیز مکرر قبایل تازه ای از 🏇 دور و نزدیک، اسلام خویش را در حضور پیامبر (ص) اعلام کردند.
🔹ادامه دارد ...
✍بـرگرفته از کتاب: "تـاریخ
سیـاسی اسلام، ج1،ص658-661"،
رسول جعفریان.
#تاریخ_سیاسی_اسلام ۶۲
@marefatemahdavi
#حدیث
🔶عنه عليه السلام : طَلَبتُ الغِنى فما وَجَدتُ إلاّ بالقَناعَةِ ، علَيكُم بالقَناعَةِ تَستَغنُوا.
📘[بحارالأنوار،69/399/91]
🔹امام على عليه السلام : توانگرى را جستم و آن را جز در قناعت نيافتم. قانع باشيد تا توانگر شويد.
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد از بعضی ها شنیدم که بعد از ظهور امام زمان (عج) 12 مهدی میاد، لطفا توضیح بدین.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
❌نه این بحث دوازده مهدی همان انحرافیست که جریان احمدالحسن آن را آورده و به هیچ عنوان چنین چیزی هم صحت ندارد.
📑روایات دوازده مهدی را علمای شیعه قبول ندارند چون خلاف قول مشهور است و روایات مشهور شیعه می گوید بعد از امام عصر (عج) دوران رجعت ائمه شروع می شود و آنها حکومت می کنند، نه دوازده مهدی. که روایاتش در این زمینه به تواتر و فراوان است.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
برای ظهور امام زمان چند تا نشانه وجود دارد تا حال چند تا مشاهده شده؟ و چند نشانه دیگر مانده است تا ظهور کند؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
🔸این سوال از اساسا غلط است که ما بگوییم برای ظهور چندتا نشانه دارد و چندتا رخ داده، چندتا مانده؟ این سوال کلا از اساس غلط است. چون ما روایاتی نداریم که در آن همه ی علائم ظهور تک تک بررسی شده باشد، تک تک شمرده شده باشد و.. اصلا وقت گذاشتن روی اینها هم خیلی صلاح نیست.
👈🏻بله، شما علائم ظهور را بشناسید مخصوصا علائم حتمی را.. علائم حتمی را بشناسید، حالا غیر حتمی آنچنان مهم نیست. حتمیات را بشناسید که موقع رخ دادنش هوشیار باشید که این علامت هست، یانه. بعد اینکه ما بنشینیم و حساب بکنیم چندتا مانده؟ چندتا رفته.. این اصلا کار عقلانی نیست! به هیچ عنوان در روایات در کلام بزرگان و اساتید توصیه هم نشده، در حقیقت ما منتظر حضرت هستیم نه منتظر علائم ظهور..!
🔸چون حضرت ممکن است بدون علائم هم تشریف بیاورند. حالا بحث علائم حتمی که بحثش جداست، آنها رخ می دهد ولی بدون علائم غیر حتمی هم آقا می آید. پس نیازی به شمردن و چندتا مانده، چندتا رفته.. نیست.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
🖌فرازی از خطبه #غدیر
💠آگاه باشید! به زودی پس از من امامت را با پادشاهی جابه جا نموده، آن را غصب کرده و به تصرف خویش درآورند.
هان! نفرین و خشم خدا بر غاصبان و چپاول گران! و البته در آن هنگام خداوند آتش عذاب - شعله های آتش و مس گداخته - بر سر شما جن و انس خواهد ریخت. آن جاست که دیگر یاری نخواهید شد.✨
@marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت سیصد و هجدهم
✍انسان در دعاهایی که می کند باید دو نظر داشته باشد:
🎈یک نظر به خودمان، که من قرار است دعا بکنم
🎈دومین نظر به خدای خودمان
👌نظر به خودمان یعنی نعوذبالله کارها و خطاهایی را که کردیم نباید فراموش بکنیم. همیشه اگر دعاهای مهمی داریم این رویه که قبلا گفتیم شکر نعمت ها و حمد خدا و یادآوری گناهان و استغفار و صلوات و همه اینها باید بررسی بشود. همه اینها را ما باید پیش خودمان نگاه بکنیم.
⭕️به خودمان که نگاه می کنیم اجمالا سه چیز را نسبت به کارهای خودمان می بینیم همان چیزهایی که قبلا گفتیم؛
-واجبی را به من گفتی انجام ندادم.
-نهی از من کردی من باید انجامش نمیدادم اما انجامش دادم.
-سوم هم سپاسگزاری و شکرگزاری نعمت های تو که من انجام ندادم.
👆پس اینها مانع هایی هست که از خودماست و اینها را باید از بین ببریم. این نظر به خود هست.
🔹تمام اینها بُعد معرفتی دعاست که اگر این بُعد معرفتی دعا بسیار خوب شکل بگیرد ما خیلی، هم در دعا کردن هایمان دقت بیشتر را انجام می دهیم، هم اینکه دعایمان مستجاب نشد جزع و فزع نمیکنیم.✔️
👌یک نگاه دیگری که گفتیم نگاه به خدا هست و باید انجام بشود این مطلب هست که ما بدانیم خدا به ما هیچ احتیاجی ندارد. چه دلیلی هست به ما نیاز داشته باشد؟ پس اینکه دعای من و شما را مستجاب می کند نوعی لطف است که خدا دارد در حق من و تو انجام می دهد، والا هیچ نیازی نیست بخواهد دعاهای من و تو را مستجاب بکند. پس اگر مستجاب نکرد هم هیچ جای گله و شکایت ما نداریم. نگاهمان را به خدا درست بکنیم.
📚در بحث های اولیه دعا، اگر عزیزان از اول بحث های دعا را گوش داده باشند ما آنجا گفتیم اول باید نگاه خودمان را نسبت به خدا درست بکنیم، تا نگاه درست نشود مراحل بعدی درست نمی شود. اگر نگاه درست نشود ما نه دعا کننده خوبی هستیم، نه شکر کننده خوبی هستیم.
✅ شکر هم بر دو جهت: 🔰
1⃣- اولا دعا مستجاب می شود، آیا ما بلد هستیم شکر بکنیم، آنطوری که باید شکر بکنیم می کنیم؟ یا آنطوری که از آدم عادی تشکر می کنیم از خدا تشکر می کنیم، چطوری است؟
2⃣- دوم شکر بر عدم استجابت. مستجاب نشد خیلی خُب، چرا جزع و فزع می کنی خدا را شکر کن. چرا شکر بکنم؟ چون خدا را نشناختی. چون نشناختی می گویی چرا خدا را شکر بکنم؟ اگر خدا را بشناسی اتفاقا شکر می کنی.
👈چون یا صلاحت نبود یا برفرض صلاحت هم بود خدا نداد ولی بی خیال نگذشته، این نگاه باید درست بشود که خدا از این دعای من و تو بی خیال نشده! اگر دعای ما مستجاب نشد یک فردای قیامتی هم هست و آنجا خدا درست می کند و آنجا خدا جبران می کند، این نگاه باید در نگاه های ادعیه و دعاهای ما صورت بگیرد والا نگاه کاملی نیست، والا ما آنچنان دعا کننده خوبی نمی شویم.
✅یک دعا کننده خوب دعا کننده ای است که اولا دعا را با شرایط و آداب خودش بجا بگذارد و نکته بعدی شکر بکند چه به داده، چه به نداده خدا✨.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (107)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 318
💠☀️💠☀️💠☀️💠
____________________
@marefatemahdavi
|مهدیا آمدنت دیر شده..♥️|
🤲اللّٰهُمَّ طالَ الانْتِظارُ، وَشَمِتَ مِنَّا الْفُجَّارُ، وَصَعُبَ عَلَيْنَا الانْتِصارُ، اللّٰهُمَّ أَرِنا وَجْهَ وَلِيِّكَ الْمَيْمُون فِي حَياتِنا وَبَعْدَ الْمَنُونِ ..🌻
#امام_زمان
@marefatemahdavi
👆👆👆
🌀پوستر شماره 2⃣0⃣1⃣
👈کتاب #ما_منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنهای)، صفحه ۸۶
🗓طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص ۵۶۵
📒 #پوستر_کتاب_ما_منتظریم
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
کتابی هست راجع به آیات مهدویت؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
👌🏻راجع به آیات مهدوی کتاب هایی که چاپ شده یک کتابی است به نام ″سیمای ماه دوازدهم در سی جزء قرآن″ که استاد اباذری گفتند که در آنجا چهل آیه مهدوی را ایشان گفته، یعنی هر جزء یک آیه به اضافه ده آیه بیشتر، که ما سی تای آن را در سالهای قبل در بحث آیات مهدوی سری اول اگر یادتان باشد گفتیم.
📒یک کتاب دیگر ″قافله سالار″ است این کتاب توضیحاتش بیشتر است راجع به آیات، توضیحاتش یک مقدار قشنگ تر هست از این کتاب هم می توانید استفاده کنید.
👌🏻یک کتاب تفسیر آیات مهدوی هست جدیدا چند سالی چاپ شده، رئیس مرکز تخصصی مهدویت استاد بزرگوار جناب حاج آقا کلباسی که واقعا آدم فوق العاده باسوادی هستند متأسفانه صدا و سیمای ما قدر ایشان را نمی داند تا از امثال ایشان استفاده بکند، ایشان هم کتابی به نام تفسیر آیات مهدوی نوشتند که این کتاب هم هست و از این هم استفاده بکنید.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi