#ندبه_انتظار
✍شرح دعــــــــ📖ــای ندبه -
فراز هفدهم
🔷«وَ جَعَلْتَ أَجْرَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله و سلم مَوَدَّتَهُمْ فِی كِتابِكَ، فَقُلْتَ «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»، وَ قُلْتَ «ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ»، وَ قُلْتَ «ما أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا»، فَکانُوا هُمُ السَّبِیلُ إِلَیْكَ وَ الْمَسْلَكَ إِلی رِضْوانِكَ؛
✨سپس پاداش محمد را در قرآنت موّدت اهل بیت او قرار دادی، و فرمودی بگو من از شما برای رسالت پاداشی جز مودّت نزدیکانم نمی خواهم و فرمودی آنچه به عنوان پاداش از شما خواستم، آن هم به سود شماست، و فرمودی من از شما برای رسالت پاداشی نمی خواهم، جز کسی که بخواهد، راهی به جانب پروردگارش بگیرد، پس آنان الگوی عملی و راه به سوی تو و راه رضای تو بودند»✨.
🌷این فراز از مهمترین فرازهای
دعای ندبه است که به تبیین جایگاه مودت اهل بیت عليهمالسلام در منطق اسلام و قرآن می پردازد.
🔴 نکته ها :
1⃣. ابن عباس می گوید:
هنگامی که آیه: «قل لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً» تا آخر نازل شد، گفتند: یا رسول الله! نزدیکان شما که خداوند مودّتشان را بر ما واجب نمود، چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: علی، فاطمه✨ و فرزندان ایشان.
2⃣. بر اساس قرآن شعار تمام انبیا این بود که ما جز از پروردگارمان پاداشی نمیخواهیم. در سوره شعراء از آیه ۱۰۹ تا آیه ۱۲۷، سخن حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعیب عليهمالسلام و در سوره سبأ آیه ۴۷، سخن پیامبر✨ اسلام چنین است: مزد و پاداش من تنها بر خداوند است. «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَی اللَّهِ».
البتّه شکی نیست که مراد انبیا این بود که ما پاداش مادی نمی خواهیم؛ ولی اطاعت کردن و هدایت شدن شما را می خواهیم، زیرا همه آنان پس از آنکه در سوره شعراء درخواست مزد را منتفی دانستند، مردم را به تقوا و اطاعت از خداوند سفارش میکردند. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ».
👌پس انبیا پاداش مادی نمی خواهند، ولی خواهان مزد معنوی و هدایت مردم هستند که این مزد در واقع به سود خود مردم است، مانند اینکه استادی به شاگرد خود بگوید: من از تو مزدی نمی خواهم و پاداش من فقط یک چیز است و آن این که تو درس بخوانی. درصورتی که این پاداش، به طور واقع، برای شاگرد خود است.
3⃣. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز همانند پیامبران دیگر، هرگز از مردم در برابر هدایت آنان پاداشی درخواست نکرد. زیرا توقع داشتن از مردم، پذیرش دعوت را سنگین می کند. در سوره طور آیه ۴۰ می خوانیم:
✨«أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ؛ مگر از مردم مزدی درخواست کردی تا پرداخت آن برایشان سنگین باشد».
👈اگر در آیه دیگر مزد رسالت را مودّت اهل قربی می داند: «إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»؛ برای آن است که پیروی از اهل بیت، برای خود مردم سودمند است نه پیامبر، زیرا در جای دیگر آمده است: «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ». آری، کسی که اهل بیت را دوست دارد از آنان اطاعت می کند و اطاعت از آنان اطاعت از پیامبـر و خداست.
4⃣. رهبری موفّق است که بی توقّعی خود را به مردم اعلام کند: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ».
5⃣. انسان، زمانی به اخلاص می رسد که هیچ گونه پاداش مادّی، عنوانی و زبانی نخواهد: «ما أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ».
6⃣. انسان در انتخاب راه و عقیده آزاد است: «مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ».
7⃣. مزد انبیا این است که مردم خدا را بندگی کنند: «إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا».✨
8⃣. پیامبر اسلام نیز از مردم درخواست مزد مادی نداشت، ولی چندین مرتبه از سوی خداوند با کلمه «قُلْ» مأموریت یافت تا مزد معنوی را که به سود خود مردم است، از مردم تقاضا کند. «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ»
✌️این مزد معنوی نیز در دو تعبیر آمده است. یک بار می فرماید: من هیچ مزدی نمی خواهم جز آنکه هر که خواست راه خدا را انتخاب کند: «إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا» و یک بار هم در آیه مورد بحث که می فرماید: «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»؛✨ بنابراین مزد رسالت دو چیز است:
-یکی انتخاب راه خدا
-و دیگری مودّت قربی.
جالب آنکه در هر دو عبارت کلمه «إِلَّا» مطرح شده است، یعنی مزد من تنها همین مورد است. با کمی تأمل درمی یابیم که باید راه خدا و مودّت اهل بیت یکی باشد، و اگر چنین نباشد، تناقض به وجود می آید، یعنی نمی توان گفت: من فقط تابستان ها مطالعه می کنم و بار دیگر گفت: من فقط زمستان ها مطالعه می کنم؛ زیرا محصور باید یک چیز باشد.
⬇️⬇️⬇️
9⃣. پیامبر اسلام از سوی خداوند یک بار مأموریت می یابد تا به مردم بگوید: «مزد من تنها انتخاب راه خداست» و بار دیگر مأمور می شود تا بگوید: «مزد من فقط مودّت قربی است». در واقع باید این دو درخواست با هم یکی باشد؛ یعنی راه خدا همان مودّت قربی باشد. از سویی مودّت با دو چیز ملازم است:
👈یکی، شناخت و معرفت؛ زیرا تا انسان کسی را نشناسد نمی تواند به او عشق بورزد.
👈دوم، اطاعت؛ زیرا مودّت بدون اطاعت نوعی تظاهر، ریاکاری، دروغ و تملّق است. پس کسانی که دستورات خود را از راهی غیر از اهل بیت پیامبر عليهمالسلام میگیرند، راه خدا را در پیش نگرفته اند. این از دیدگاه قرآن.
🔟. امّا از نظر عقل، پاداش باید هم سنگ و هم وزن عمل باشد. رسالت به جز امامت که ادامه آن است، هیچ هم وزنی ندارد، مزد رسالت ادامه هدایت است، مزد یک معصوم، سپردن کار به معصوم دیگر است. مزد عادل آن است که زحمات او را به عادل دیگر بسپاریم. عقل می گوید: تا لطف هست تشکّر نیز باید باشد و اگر امروز لطف پیامبر شامل حال ما شده و ما به اسلام هدایت شده ایم، باید مزد رسالتش را بپردازیم و اگر مزد رسالت، مودّت قربی است، امروز هم باید قُربایی وجود داشته باشد تا به او مودّت و اطاعت داشته باشیم.
👌آری، امروز هم باید به حضرت مهدی عليهالسلام مودّت داشته و مطیع او باشیم. مگر می شود بگوییم مسلمانان صدر اسلام مأمور بودند مزد رسالت را بپردازند و به قربی مودّت داشته باشند؛ ولی مسلمانان امروز یا این وظیفه را ندارند و یا قربایی وجود ندارد تا به آن ها مودّت بورزند و مزد رسالت را بپردازند. البتّه مودّت حضرت مهدی عليهالسلام در زمان غیبت، عمل به پیام های او و رفتن در راه کسانی است که ما را به آنان سپرده است؛ یعنی فقیهان عادل و بی هوا و هوس.
1⃣1⃣. عقل انسان از اینکه مودّت قربی پاداش پیامبری قرار گرفته که صدها میلیون نفر را به هدایت، سعادت و فضل بزرگ الهی رسانده، درمی یابد که قربی و کسانی که مورد مودّت هستند، برترین افراد بشر و معصومند؛ زیرا هرگز مودّت گنهکار پاداش پیامبر معصوم نخواهد بود. نمیتوان باور کرد که مودّت افرادی گنهکار بر مسلمانان جهان در طول تاریخ واجب باشد و هیچ فرقه ای از مسلمانان (غیر از شیعه) رهبران خود را معصوم نمی داند و هیچ فرد یا گروهی تا کنون نه برای امامان معصوم گناهی نقل کرده و نه برای آن بزرگواران استادی نام برده است.
2⃣1⃣. براساس عقل، گذاشتن دست بشر در دست غیر معصوم نه تنها ظلم به انسانیّت است، بلکه ظلم به تمام هستی است؛ زیرا هستی برای انسان آفریده شده (تمام آیات «خَلَقَ لَكُمْ»، «سَخَّرَ لَكُمُ» و «مَتاعاً لَكُمْ» نشانه آن است که هستی برای انسان است) و انسان برای تکامل واقعی و معنوی و خدایی شدن به وجود آمده است، آیا سپردن این انسان با آن اهداف والا به رهبران غیر معصوم، ظلم به او و ظلم به هستی نیست؟
⬇️⬇️⬇️
3⃣1⃣. اگر در روایات، رهبر معصوم و ولایت او زیربنا و اساس دین شناخته شده است: «بنی الاسلام علی خمس ... الولایه» و اگر ✨حضرت علی عليهالسلام تقسیم کننده مردم میان بهشت و دوزخ معرّفی شده است: «قسیم الجنه و النار» و اگر نماز بی ولایت پذیرفته نمی شود، مودّت اهل بیت حسنه است و زیارت و توسّل به آنان سفارش شده، همه به دلیل همان جوهر کیمیایی مودّت است.
4⃣1⃣. زمخشری و فخررازی که از بزرگان اهل سنّت هستند، در تفاسیر خود آورده اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
👈 من مات علی حب آل محمد مات شهیدا؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، شهید است، من مات علی حب آل محمد مات تائبا؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، توبه کننده است، من مات علی حب آل محمد مات مستکمل الایمان؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، با ایمان کامل از دنیا رفته است، من مات علی حب آل محمد مات علی السنه و الجماعه؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، طبق سنّت و سیره پیامبر از دنیا رفته است.👉
5⃣1⃣. امامان معصوم سبیل الله هستند؛ در این رابطه احادیث زیادی آمده است، برای نمونه امیر المؤمنین عليهالسلام فرمود:
✨ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ الْعِبَادَ نَفْسَهُ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِیلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِی یُؤْتَی مِنْهُ فَمَنْ عَدَلَ عَنْ وَلَایَتِنَا أَوْ فَضَّلَ عَلَیْنَا غَیْرَنَا فَإِنَّهُمْ عَنِ الصِّراطِ لَناكِبُون؛ خدای تبارک و تعالی اگر می خواست خودش را بی واسطه به بندگانش می شناسانید؛ ولی ما را درب، جاده، راه و طریق معرفت خود قرار داد، کسانی که از ولایت ما روگردانیده و دیگران را بر ما ترجیح دهند، از صراط مستقیم منحرفند.
6⃣1⃣. در زیارات نیز به این موضوع تصریح شده است؛ چنانچه در زیارت جامعه کبیره آمده است:
✨«بِكُمْ یُسْلَكُ إِلَی الرِّضْوَانِ وَ عَلَی مَنْ جَحَدَ وَلَایَتَكُمْ غَضَبُ الرَّحْمَن».
🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه -
👤محسن قرائتی
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
لطفا بفرمایید این که گفته میشود حضرت حجت (عج) منتقم خون شهید (شهیدان) کربلاست در کدام یک از ادعیه و یا تفسیر آیه اشاره شده؟
و آیا منظور از انتقام از قاتلین درگیری حضرت (عج) با سفیانی (به عنوان فردی از نسل ابوسفیان و یزید) است یا خیر؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
👌🏻فرازی از دعای ندبه «أَینَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» منتقم بودن امام زمان را نشان می دهد. در زیارت عاشورا هم دو جا می گویید خدایا طلب انتقام خون امام حسین (ع) را همراه امام زمان (عج) به من بده. این فقط دوتا سند معتبر. روایاتی هم در این زمینه هست که می توانید رجوع کنید.
🔸بعد امام زمان (عج) هم با سفیانی میجنگد هم با خود افرادی که در کربلا به امام حسین ظلم کردند. چون آن افراد هم رجعت می کنند.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
از آنجایی که تقطیع وحی بعد از پیامبر صورت گرفته پس چه وحی به خانم فاطمه زهرا (س) و دیگر ائمه نازل میشده؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
💠آیت الله جوادی آملی در کتاب ادب فنای مقربان که در رابطه با شرح زیارت جامعه کبیره هست آنجا در جلد اولش قشنگ توضیح را می دهد، ما دو نوع وحی داریم، البته آن انواع و اقسام وحی غریزی و اینها را کاری ندارم.. وحی از طرف خدا منظورم است، جبرئیل.. دو نوع وحی داریم از طرف جبرئیل؛
1⃣- یک وحی تشریعی است، شرعی، تشریع یعنی تشریع احکام و نزول قرآن. آن فقط بر پیامبر نازل می شد چون احکام فقط برای پیغمبر است امام دیگر نمیتواند احکام را عقب و جلو بکند مگر در شرایط خاص، احکام ثانویه آن هم موقتی نه دائمی. پس آورنده احکام و آورنده قرآن پیغمبر (ص) بود، بعد رحلت پیغمبر این وحی هم از بین رفت.
2⃣- اما یک وحی دیگری داریم به نام وحی تسدیدی، سدید یا وحی تبیینی، که این نوع وحی بر امامان نازل می شود برای اینکه مجری احکام الهی باشند و بتوانند با قوتی که دارند کارهای الهی را انجام بدهند و در تفسیر آیات قرآن به اشتباه نروند، این نوع وحی بر امام ها هم نازل می شد.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
✅ برنامه کلاسهای تدریس مجازی #استاد_عبادی
1️⃣ شنبه ها : مباحث #کلام_جدید ، مبحثی که مورد تاکید رهبری بوده است در کانال @kalamejadid
2️⃣ یکشنبه ها : مباحث دانشکده مجازی اصول عقائد که به صورت ترم به ترم با مباحث اعتقادی و مبنایی از حد ساده به عالی آشنا می شوید در کانال https://eitaa.com/joinchat/2683568265Ca887fa65df
3️⃣ دوشنبه ها : مباحث تدریس کتاب 53 جلدی #الصحیح_من_سیره_الامام_علی ، کامل ترین و تحلیلی ترین کتاب درباره امیرالمومنین (ع) در کانال @ma_va_o
4️⃣ سه شنبه ها : مباحث دوره مهم و کادرساز و تربیت نیروی پژوهشگر و تحلیل گر تاریخ معاصر، دوره شیخ فضل الله نوری در کانال https://eitaa.com/joinchat/4051763287C85bbc2163f
5️⃣ چهارشنبه ها : تدریس کتاب کشف المراد ، کتابی عالی جهت قوی شدن مبانی اعتقادی و اصول دین در کانال https://eitaa.com/joinchat/833355885C61ff0e717a
6️⃣ پنجشنبه ها : مباحث دولت کریمه ( تحلیل سه محوری تاریخی سیاسی دینی وقایع تاریخی از زمان حضرت آدم تا زمان حال) و همچنین مباحث شرح تخصصی زیارت جامعه کبیره و شرح تفسیر تسنیم در کانال @marefatemahdavi
7️⃣ جمعه ها : مباحث تخصصی مهدویت در کانال @marefatemahdavi و شرح ساده صحیفه سجادیه در کانال @ehyayesahifeh
( شرح ساده نهج البلاغه تمام شده است و در کانال @nahjolbalaghe_mola می توانید دنبال کنید و بعد پایان شرح ساده صحیفه سجادیه ، شرح تخصصی نهج البلاغه شروع می شود )
✳️✳️ به طور روزانه هم جلسات تدریس کتب شهید مطهری در کانال @ma_va_o بارگذاری می شود.
⬅️⬅️ دوره هایی که تا پایان سال برگزار می شود :
1. دوره روش تحلیل سیاسی بر اساسی مبانی امام و رهبری به همراه بحث مغالطات منطقی که بسیار در بحث های سیاسی مهم است و مورد تاکید رهبری می باشد ( زمان : اوائل بهمن ماه)
2. دوره تمدن اسلامی ( مبانی تمدنی و وظایف انسان مومن انقلابی برای ایجاد تمدن اسلامی مورد تاکید رهبری ، زمان اسفند ماه)
3. دوره تکمیلی پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت و همچنین دوره حدیث خوانی مهدوی از روی مقدمه کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق ( زمان، اسفند ماه)
4. دوره مهم مبانی ولایت فقیه ، از اواخر اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی به همراه جوایز ارزشمند نقدی
👌 اطلاعیه برگزاری این کلاسها و نحوه ثبت نام در موعد مقرر اعلام خواهد شد.
👆👆👆
🌀پوستر شماره 7⃣4⃣1⃣
👈کتاب #ما_منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنهای)، صفحه ۱۲۶
🗓دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمهی شعبان۱۳۸۷/۵/۲۷
📒 #پوستر_کتاب_ما_منتظریم
@marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
💠👈 سلسله سخنرانی های
″دولــت کــریمه″
🎬 قسمت دویست و نود و هشتم (از فایل شماره 74)
💥جریان نفاق بعد از فتح مکه تمام تلاشش بر این بود که:
1- می شود به پیامبر هم اعتراض کرد.
2- پیامبر اگر چیزی از جانب خدا آورد بپذیر. اما اگر چیزی از جانب خودش آورد می توانی نپذیری.
👈یعنی اگر آیه قرآن بود بپذیر، اگر آیه قرآن نبود می توانی اعتراض بکنی، و نمونه های متعدد این اعتراض را ما بعد از جریان فتح مکه می بینیم، حتی قبل از فتح مکه هم دیدیم جریـان صلح حدیبیه که عمر اعتراض کرد و گفت من در هیچ روزی مثل صلح حدیبیه به پیامبری آقا رسول الله (ص) شک نکردم. علنا این حرف را عمر زد❌. بعد از فتح مکه هم اعتراضات، در بحث تقسیم غنائم با پیامبر جدل کردن.... اینجا هم پیامبر می گوید قلم و کاغذی بیاورید که چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید باز عمر اعتراض میکند. تمام اینها فکر نکنید ساده است.
👈تمام اینها برنامه ریزی شده بود برای اینکه بین مردم جا بیندازند که می شود روی حرف پیامبر (ص)✨ حرف آورد. فقط قرآن و اینها را که می گوید بپذیر اما در موارد دیگر می توانی روی حرف پیامبر حرف بیاوری و هیچ اشکالی ندارد. تمام حرف سازمان نفاق این بود، که این کار را علنی بکنند که متأسفانه اینکار را انجام دادن.
☝️این را هم در نظر بگیرید اینکه پیامبر می خواست قلم و کاغذی بیاید بعد از او گمراه نشوند، اینکه حضرت علی (ع) را در جنگ تبوک⚔ در مدینه جانشین خودش قرار داد و امثال اینها... تمام اینها نوعی برنامه پیامبر بود تا جلوی سازمان نفاق را بعد از مرگش بگیرد.
🗣بعضی ها می گویند پیامبر (ص) که میدانست اینطوری هستند، چرا قبلش کاری نکرد⁉️
1⃣- اولا که نمی توانست آنها را علنا نام ببرد. به هر حال اسم و رسم دار بودن. اگر نام می برد اصلا وحدت اسلام از بین میرفت. وحدت جامعه از همه چیز مهمتر است.
2⃣- ثانیا چه کسی گفت پیامبر (ص) کاری نکرد؟ پیامبر اتفاقا چندین کار انجام داد تا بعد از مرگش این سازمان نفاق نتوانند کاری انجام بدهنـد، اما خُب متأسفانه انجام دادن.
🔰یکی از کارهای پیامبر که جلوگیری بکند از سقیفه، بحث این بود که در جنگ تبوک، حضرت علی (ع)✨ را در مدینه جانشین خودش گذاشت و غنیمت حضرت علی را هم دو برابر داد.
🔰کار دوم همین قضیه قلم و کاغذ بود، گفت بیاورید.. که نگذاشتند.
🔰کار سوم پیامبر اعزام سپاه اسامه به سمت موته بود، در سال ده هجری. بعد از آن حجه الوداع، از حج برگشتند حضرت علی را در روز غدیر معرفی کرد، برگشت، آمدن، دیگر ماههای آخر عمر پیامبر (ص) است و آنجا سپاه اسامه را برای جنگ موته میخواست همراه بکند. همزمان بود با آغاز بیماری آقا رسول الله.
📎ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#متن_دولت_کریمه 298
#کانال_معرفت_مهدوی
#لطفا_معرف_کانال_باشید
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد در قنوت کدام یک از دعاها رو میتوان خواند.. اللهم کن لولیک یا الهی عظم البلاء..؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
🔹در قنوت نماز می شود دعای سلامتی را خواند و بحثی هم روی آن نیست.
اما راجع به دعای فرج یا همان «اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ» بین مراجع اختلاف است. بعضی از مراجع مثل مقام معظم رهبری می گویند در قنوت نماز نمی شود عظم البلاء را خواند، اما بعضی از مراجع می گویند می شود، حالا حتما با دفتر مرجع تقلیدتان در ارتباط باشید.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد اینکه میگن وقتی مردم مضطر و ناامید بشن از همه چی و همه کس، اون موقع هست که خدا حجتش رو اشکار میکنه، بنظرم الان دقیقا این حالت رو اکثر مردم دارن. خود من مشکلاتی رو تو زندگیم دارم که احساس میکنم جز امدادی از طرف خدا نمیتونه اونو حل کنه. همش میگم خدایا به حق مادرمون خانم زهرا (س) فرج مولا رو برسون. الان سوالم اینه استاد که آیا با ظهور آقامون که اولین کارشون اینه که شیطان رو گردن میزنن و گناهان مردم خیلی کم میشه آیا کسانی که به مردم ظلم میکنن هم چون شیطان از بین میره دست از ظلم دیگه برمیدارن یا نه آدمای بد عوض نمیشن؟ استاد اطرافیانم خیلی بهم ظلم میکنن و الان راه نجاتی ندارم و فقط دلم میخواد آقاموون بیاد و ریشه ظلم رو از بین ببره به این خاطر اینو پرسیدم؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
👌🏻اینکه می گویند اضطرار، هر وقت کار به اضطرار برسد فرج حاصل می شود.. یعنی گشایش. من صد بار گفتم باز هم تکرار می کنم هر فرجی که شما در روایت دیدید به معنای ظهور نیست صراحتا! فرج به معنای گشایش در کار است. همین دعای فرجی هم که می خوانید «اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ» این را می توانید برای هر گرفتاری هم بخوانید یعنی فقط ربطی به ظهور ندارد هم برای ظهور می شود خواند هم برای گرفتاری های دیگر. فرج یعنی گشایش، گشایش در کار؛ چه کار مادی و معنوی! پس هر جا روایت دیدید نوشته فرج فکر نکنید منظور ظهور است.
🌀اما اینکه مردم مضطر بشوند یقینا همه مردم را شامل نمی شود چون ما بخواهیم صبر بکنیم همه ی مردم جهان مضطر بشوند تا آقا بیاید اینکه دیگر هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد، منظور کلیت و اکثریت کار است. اینکه شما می گویید اکثر مردم حالت اضطرار را دارند بله، اما باید شرایط دیگری هم برای ظهور رخ بدهد فقط اضطرار تنها شرط اصلی نیست.
👈🏻اینکه شما می گویید امام زمان (عج) بیاید شیطان را گردن می زند بارها عرض کردم، در سخنرانی دولت کریمه پنج این را گفتم اختلاف نظر است روایات را آوردم، درست است برخی روایات می گویند شیطان در زمان ظهور گردن زده می شود که بعضی روایات نوشته شده امام زمان، بعضی نوشته حضرت علی (ع) بعضی نوشته پیغمبر (ص). یعنی زمان ظهور.. توسط هر عزیزی است... اما بعضی روایات هم دارد که تا زمان قیامت شیطان زنده است، روایات است یعنی نمی توانیم قطعا بگوییم شیطان فقط تا زمان ظهور زنده است روایات مخالف هم داریم.
باید هر دو دسته روایات بررسی بشود، حالا کدام دسته روایات صحیح است این را دیگر نمی شود خیلی نظر قطعی داد. قسمتی از علما نظرشان بر این است که تا زمان ظهور، بعضی می گویند تا زمان قیامت.
🔸اما برفرض هم اگر بگوییم زمان ظهور شیطان از بین می رود این نیست که بعد از ظهور گناه صورت نمی گیرد ما بارها گفتیم نفس اماره انسان وجود دارد.
مثل ماه رمضان روایت داریم شیطان در ماه رمضان در غل و زنجیر است ولی همچنان گناه در ماه رمضان هست، اما خُب انصافا پایین می آید شما حتی نیروی انتظامی و دادگستری ها هم سر بزنید خودشان می گویند که در ماه رمضان آمار جرم پایین می آید، اما خُب به صفر نمی رسد چون نفس اماره انسان همچنان وجود دارد. بعد از ظهور هم همچنین نفس اماره انسان وجود دارد و انسان را اذیت میکند.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi