☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
اولا آیا در حکومت مهدوی امام قتل وجود دارد؟ دوما زندان هست؟ سوما عده ای هستند که به هیچ وجهی حاضر نیستند از گناهان مختلف دست وردارن و اصلا اعتقادی به گناه ندارن و دایم دوست دارن به خوشگذرانی به قول خودشون مشغول باشند این مدل انسانها در تمام کشور ها هم هستند و بعضا کم هم نیستند آیا حضرت آنها رو مجازات میکند؟ یا نه مثلا کشوری رو اختصاص میده به انسانهایی که اصلا نمیخوان از معصیت دست بردارن؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
اینها دیگر از جزئیات بحث های حکومت هست، در روی بحث های جزئیات حکومت نمی شود خیلی دقیق و تخصصی نظر داد.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد سوالم اینه مهمترین هدفی که در روایات برای قیام امام مهدی گفته شده چی هست؟ لطفا شرح دهید و چرا این هدف بدون امام محقق نمیشه؟؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
💠مهمترین هدف قیام امام زمان (عج) دو چیز است: ″عدالت و رشد معنوی″
❓چرا بدون حضور امام زمان نمی شود؟ چون اولا رشد معنوی را تنها یک انسان معصوم در حد اعلی می تواند انجام بدهد که ما در حال حاضر انسان معصوم به جز امام زمان (عج) نداریم.
👈🏻 عدالت هم به دلیل انسان های زورگو و این که امکانات و قدرتمان کم هست نمیشود صددرصد انجام بدهیم. چون امکانات و توانایی ما کم هست و آن توانایی صددرصدی را نداریم.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
#حدیث
💠امام علی بن موسیالرضا عليهالسلام:
هفت چيز است كه بدون هفت چيز ديگر مسخره آميز است:👇
1- كسى كه به زبان خود استغفار كند اما در دلش [از گناه] پشيمان نباشد خودش را مسخره كرده است.
2- كسى كه از خدا بهشت بخواهد امّا در برابر سختيها شكيبا نباشد خود را به سخره گرفته است.
3- كسى كه خواهان موفقيت باشد امّا نكوشد خودش را به باد تمسخر گرفته است.
4- كسى كه جوياى دورانديشى باشد امّا احتياط نورزد خودش را ريشخند كرده است.
5- كسى كه از آتش دوزخ به خدا پناه برد امّا خواهشهاى دنيايى را رها نكند خود را به باد تمسخر گرفته است.
6- کسی که به یاد مرگ افتد و خود را مهیای آن نسازد خود را مسخره کرده است.
7- و كسى كه خدا را ياد كند ولى براى ديدار او نشتابد خود را ريشخند كرده است.
💠الإمامُ الرِّضا عليه السلام:
سَبعَةُ أشياءَ بِغَيرِ سَبعةِ أشياءَ مِن الاسْتِهْزاءِ : مَنِ اسْتَغْفَرَ بلِسانِهِ و لَم يَنْدَمْ بقَلبِهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سَألَ اللّه َ التَّوفيقَ و لَم يَجْتَهِدْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَنِ اسْتَحْزَمَ و لَم يَحْذَرْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سألَ اللّه َ الجَنّةَ و لَم يَصْبِرْ على الشَّدائدِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَن تَعَوّذَ باللّه ِ مِن النّارِ و لَم يَتْرُكْ شَهَواتِ الدُّنيا فقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، وَ مَنْ ذَکَرَ الموت وَ لَمْ یستعد له فَقَدِ اسْتَهَزَأَ بِنَفْسِه، و مَن ذَكَرَ اللّه َ و لَم يَسْتَبِقْ إلى لِقائهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ.
📒[بحار الأنوار: 78/356/11]
@marefatemahdavi
👆👆👆
🌀پوستر شماره 8⃣4⃣1⃣
👈کتاب #ما_منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنهای)، صفحه ۱۲۶
🗓دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمهی شعبان۱۳۸۷/۵/۲۷
📒 #پوستر_کتاب_ما_منتظریم
@marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
💠👈 سلسله سخنرانی های
″دولــت کــریمه″
🎬 قسمت دویست و نود و نهم (از فایل شماره 74)
👳🏻♂..اسامه جوانی بود که بین هفده تا بیست سال سن داشت، اما اعضای سپاهش قدیمی ترین صحابه بگیر تا جدیدترینشان بود.
🔸به روایت آقای ابن سعد در کتاب ″طبقات الکبری، ج2، ص189″؛ تمامی صحابه نخستین و انصار آنهایی که حتی از مکه هم آمدند و انصار مدینه آماده برای اعزام شدند که در میان آنها ابوبکر، عمر و ابوعبیده جراح هم بودند.
البته خُب حضرت علی (ع) نبود. در جلسه الصحیح من سیره الامام علی (ع)، آنجا گفتیم همه مورخین📚 اجماع دارند حضرت علی جزء سپاه اسامه نبود.
حتی می گوید عده ای به کمی سنی اسامه اعتراض می کنند و پیامبر می گوید لیاقت او از شما بیشتر است.
👈تجهیز این سپاه و آماده کردنش بیست و شش صفر بود، یعنی چند روز قبل از وفات پیامبر (ص).
نمی خواهم نظر قطعی بدهم اما اختلاف نظر جدی است در تاریخ مرگ یا شهادت آقا رسول الله✨. معروفش در تقویم های ما بیست و هشت صفر است. اما اینطوری نیست که همه همین را قبول داشته باشند. دو ربیع الاول هم هست🗓، دوازده ربیع الاول هم هست و اتفاقا بعضی ها دوازده ربیع را قطعی تر می دانند. با آن کاری ندارم، می خواهم بگویم روزهای آخر عمر پیامبر (ص) بود قضیه سپاه اسامه.
👈وقتی پیامبر می بیند یک عده اعتراض می کنند گفت لعنت من بر کسی که از اسامه سرپیچی بکند🔥.
این یکی دیگر از کارهای پیامبر (ص) بود تا جلوی سقیفه را بگیرد. یعنی به مردم بگوید اولا اسامه هفده هجده سال سن دارد هیچ اشکالی ندارد رهبر شما یک فرد جوان باشد. این را گفت تا بعدا کسی اعتراض نکند حضرت علی (ع)✨ جوان است و بعد اینکه کسی حرف اسامه را گوش نکند مورد لعنت من است. یعنی اگر بعد از مرگ من پیغمبر یک عده ای آمدند و ادعای خلافت کردند اما در 🏇 سپاه اسامه بودند حرف اسامه را گوش ندادند بدانید مورد لعنت من هستند، کسی که مورد لعنت من باشد به درد امامت شما نمی خورد.
👥عمر و ابوبکر فهمیدند پیامبر مریض شد، فهمیدند اگر همراه با اسامه از مدینه خارج بشوند تا بروند جنگ و برگردند پیامبر از دنیا رفته و حضرت علی هم خلیفه شده تمام شد و رفت. شاخک های سازمان نفاق دوباره حساس شد. دستور از بالا آمد، چی⁉️ همراه با اسامه نروید. اگر بروید علی (ع) می ماند و اطرافیان مدافعش و قطعا علی (ع) خلیفه است....
❌و ابوبکر و عمر نرفتند.
✅در ″بحارالانوار، ج38، ص173″ در روایت آمده است که امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند هدف از اعزام سپاه اسامه تثبیت ولایت من علی بود.
✨حضرت علی (ع) می گوید هدف اثبات ولایت من علی بود. تثبیت ولایت! که این منافقین در مدینه نباشند. برای همین پیامبر حضرت علی را در سپاه اسامه قرار نداد، چون پیامبر می دانست از این مریضی می میرد، اگر علی (ع) هم از مدینه خارج بشود کسی در مدینه نمی ماند اغتشاش بدتر است، به علی (ع) گفت تو بمان. اما به آنها گفت شما بروید. ابوبکر، عمر، ابوعبیده جراح، سه نفری که، مثلثی که بعد از مرگ پیامبر (ص) شدیدترین نقش را در بحث سقیفه بازی کردند.
📎ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#متن_دولت_کریمه 299
#کانال_معرفت_مهدوی
#لطفا_معرف_کانال_باشید
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد ما که داریم درس می خونیم شما یه نیت امام زمانی به ما معرفی کنید تا درس خوندنمون عبادت بشه؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
🔹نیت امام زمانی در تدریس یعنی اینکه شما نیت کنید هر رشته ای که دارید درس می خوانید، چه الان ایام مدرسه، چه بعدا در دانشگاه، در هر رشته ای که دارید درس می خوانید نیت کنید که در آن رشته قوی ترین بشوید، بهترین بشوید، مدارج بالا را طی بکنید که بعد بتوانید در همان رشته به مردم خدمت بکنید. و یا بعد از ظهور امام عصر (عج) با آن شغل و رشته ای که دارید کمک کار حکومت امام عصر شوید.
👈🏻خود خدمت به خلق هم در حقیقت خدمت به امام زمان (عج) و خدای متعال است.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد میخواستم بدونم این درسته یا خیر؟
در برخى از روايات اهل بيت عليهم السلام به حضور فعال (عجم) در سپاه وارتش مخصوص امام مهدى (عليه السلام) اشاره شده است. البته مقصود از عجم، ملتهاى غير عرب است. ولى به احتمال زياد، بيشترين مصداق آن در عصر ظهور، ايرانيان خواهند بود، بويژه که مرکز ثقل تشيع نيز در ايران است، از شهرهايى که نام برده شده اند: خراسان، رى، طالقان، قم، فارس، و... است.
اصبغ بن نباته مى گويد: امير المؤمنين (عليه السلام) در ضمن خطبه اى، پيرامون مهدى (عليه السلام) و يارانش چنين فرمود: (از اهواز يک نفر، شوشتر يک نفر، شيراز سه نفر به نام حفص، يعقوب وعلى، از اصفهان چهار نفر به نام موسى، على، عبد الله و غلفان، از بروجرد يک نفر به نام قديم، از نهاوند يک نفر به نام عبد الرزاق، از همدان سه نفر به نام جعفر، اسحاق وموسى، از قم ده نفر، که همنام اهل بيت رسول خدا هستند (ودر حديثى، هجده نفر ذکر شده است)، از شيروان يک نفر، از خراسان يک نفر به نام دريد، و نيز پنج نفر که همنام اصحاب کهف هستند، از آمل يک نفر، از گرگان يک نفر، از دامغان يک نفر، از سرخس يک نفر، از ساوه يک نفر، از طالقان بيست و چهار نفر، از قزوين دو نفر، از فارس يک نفر، از ابهر يک نفر، از اردبيل يک نفر، از مراغه سه نفر، از خوى يک نفر، از سلماس يک نفر، از آبادان سه نفر واز کازرون يک نفر.
سپس فرمود: (پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) سيصد وسيزده نفر از ياران مهدى (عليه السلام) به تعداد ياران پدر را براى من برشمرد و فرمود: خداوندا آنان را، در کمتر از يک چشم برهم زدن از مشرق ومغرب زمين، در کنار کعبه گرد آورد). (1)
پي نوشته ها :
(1) بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 60، ص 218.
میبخشین طولانیه
ممنون میشم جواب بدین.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
☝️🏻نه، این خطبة البیان هست که در آن حضرت امیرالمومنین (ع) اسم شهرها و یاران حضرت را می برد که این خطبه از لحاظ سندی اعتباری ندارد و علما قبولش ندارند و همین علامه مجلسی هم که در کتاب خودش این بحث را آورد، خطبة البیان را قبول ندارد.
حالا اینکه در کتابش آورده است، بحث جمع آوری روایات بود ربطی به عقیده ندارد که قبولش داشته باشد، یا نداشته باشد. خطبة البیان از لحاظ سندی معتبر نیست.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #تماشایی | علمی که ما میخواهیم
❓ علمآموزی چه زمانی مفید است؟
➕ توصیه آقا برای شما که به دنبال کسب علم هستین
🍃 #درس_اخلاق_آقا
معرفت مهدوی | استاد عبادی
👈در حجة الوداع نیز که مردم آداب حج را در محضر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آموختند، فقط حج مردم
#ندبه_انتظار
✍شرح دعــــــــ📖ــای ندبه -
فراز هجدهم (۲)
⏪ 📖 آیه دوم :
✨«یَآ أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْكَ مِن رَّبّكَ وَ إِن لَّم تَفْعَل فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَایَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ؛ ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است (در مورد ولایت و جانشینی حضرت علی) اعلام کن و اگر چنین نکنی، رسالت الهی را نرسانده ای و (بدان که) خداوند تو را از (شرّ) مردم (و کسانی که تحمّل شنیدن این پیام مهم را ندارند) حفظ می کند. همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند»✨.
♦️ نکته ها 👇
1⃣. این آیه به دلایلی که خواهد آمد به جانشینی حضرت علی عليهالسلام و نصب او به ولایت در غدیر خم، هنگام برگشت پیامبراکرم✨ صلی الله علیه و آله و سلم از سفر حج در سال دهم هجری مربوط است. جالب اینکه این آیه در میان دو آیه ای قرار گرفته که به اقامه کتاب آسمانی مربوط است و شاید اشاره به این موضوع داشته باشد که میان رهبر معصوم و اقامه ی کتاب آسمانی، پیوند💞 محکمی برقرار است. آری، این امام است که می تواند کتاب آسمانی را برپا دارد و این کتاب خداست که می تـواند امام واقعی را معرّفی کند.
2⃣. در این آیه چند نکته وجود دارد که جهت گیری محتوایی آن را روشن می کند:
👈الف) سوره مائده در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شده است.
👈ب) در این آیه، به جای «یا أیّها النّبی» عبارت «یا أیّها الرّسول» آمده است که نشانه ی یک رسالت مهم است.
👈ج) به جای فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده که نشان گر ابلاغ قطعی، رسمی و مهم است.
👈د) پیامبر نسبت به نرساندن یک پیام مهم تهدید شده که اگر آن را به مردم ابلاغ نکند، همه ی زحماتش به هدر خواهد رفت.
👈ه-) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از عواقب کاری هراس دارد آن چنانکه خداوند او را دلداری می دهد که «ما تو را از شر مردم نگه می داریم».
👈و) پیامبر، از جان خود نمی ترسد؛ زیرا در روزگار تنهایی که با بت ها مبارزه می کرد و در جنگ ها که با مشرکین درگیری نظامی داشت، از خطرها هراسی نداشت. (درحالی که سنگباران می شد و یارانش شکنجه می شدند، اکنون در اواخر عمر و در میان این همه یار بترسد؟!)
👈ز) در آیه، پیامی وجود دارد که از نظر اهمیّت، با همه پیام های دوران نبوّت و رسالت برابر است؛ آن چنانکه اگر این پیام به مردم نرسد، گویا همه ی پیام ها از بین خواهد رفت.
👈ح) محتوای پیام، باید مسأله ای اساسی باشد، وگرنه در مسائل جزئی و فردی، این همه تهدید و دلداری لازم نیست.
👈ط) پیام آیه، به توحید، نبوّت و معاد مربوط نیست؛ زیرا این اصول، در روزهای اوّل بعثت در مکّه بیان شده و به این همه سفارش در آخر عمر آن حضرت نیازی ندارد.
👈ی) پیام آیه، به نماز، روزه، حج، زکات، خمس و جهاد هم مربوط نیست؛ زیرا اینها در طول ۲۳ سال دعوت پیامبر بیان شده و مردم نیز به آن عمل کرده اند و هیچ هراسی وجود نداشته است.
❓پس، محتوای این پیام مهم که در اواخر عمر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده، چیست⁉️
📑روایات بسیاری از شیعه و سنّی، ما را از تحیّر نجات داده و راه را نشان می دهد. بر اساس روایات، آیه به هجدهم ذیحجه سال دهم هجری در سفر حجه الوداع پیامبر اسلام مربوط است، به این ترتیب که آن حضرت در بازگشت به سوی مدینه، در مکانی به نام «غدیر خم» به امر الهی فرمان توقّف داد و همه در این منطقه جمع شدند.
مکانی که هم آب و درخت🌴 داشت و در گرمای حجاز، کارساز بود و هم در محلّ جداشدن کاروان های زائران مکّه قرار داشت و اهل یمن، عراق، شام، مدینه و حبشه در آنجا از هم جدا می شدند. در این مکان، ✨پیامبر خدا در میان انبوه یاران، بر فراز منبری از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه ای طولانی خواند.
↩️ابتدای خطبه؛ از توحید، نبوّت و معاد سخن گفت که تازگی نداشت. سخن تازه از آنجا بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از رحلت خود خبر داد و نظر مسلمانان را درباره خود جویا شد. همه به کرامت، عظمت، خدمت و رسالت او در حدّ اعلا اقرار کردند. پیامبر وقتی مطمئن شد که صدایش به همه ی مردم، در چهار طرف می رسد، پیام مهم خود را درباره آینده بیان کرد و فرمود:
✨«من کنت مولاه فعلیّ مولاه؛ هر که من مولای اویم، این علیّ مولای اوست»✨.
👌و به این وسیله جانشینی حضرت علیعليهالسلام را برای زمان پس از خود به صراحت اعلام کرد.
⬇️⬇️⬇️
3⃣. همه مفسّران شیعه بر اساس روایات اهل بیت عليهمالسلام و نیز بعضی از مفسّران اهل سنت به عنوان یکی از مصادیق، آیه را به نصب حضرت علی عليهالسلام در غدیر خم به ولایت و امامت مربوط دانسته اند.
☝️جالب آنکه صاحب تفسیر المنار
از مسند احمد و ترمذی و نسائی و ابن ماجه، حدیثِ «مَن کنتُ مولاه فعلیّ مولاه» را با سند صحیح و موثّق بیان کرده است و سپس با دو جمله به خیال خود در آن تشکیک نموده است:😏
-اوّل، اینکه مراد از ولایت، دوستی است. (غافل از آنکه دوستی به بیعت گرفتن و تبریک گفتن و آن همه تشریفات در غدیر خم نیازی نداشت)
-و دوّم، آنکه اگر حضرت علی عليهالسلام امام و رهبر پس از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود، چرا فریاد نزد و ماجرای نصب خود را در غدیر نگفت؟! (غافل از آنکه در سراسر نهج البلاغه و کلمات حضرت علی عليهالسلام ناله ها و فریادهای زیادی💔 وجود دارد؛ ولی صاحب المنار گویا آن ناله ها و فریادها را نشنیده است).
4⃣. در تمام قرآن فقط در این آیه است که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به کتمان پیام، تهدید شده که اگر این پیام را نرسانی، تمام آنچه را که در ۲۳ سال رسالت گفته ای از بین می رود. پس باید دید این چه پیام مهمی است که این گونه بیان می شود⁉️ پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی عليهالسلام فرمود:
⚠️لو لم ابلغ ما امرت به من ولایتک لحبط عملی؛ اگر آنچه درباره ولایت توست به مردم نرسانم، تمام اعمال من محو میشود.
5⃣. امام باقر عليهالسلام فرمود:
✨بُنی الاسلام علی خمس علی الصلاه و الزّکاه و الصوم و الحج و الولایه و لم یناد بشی ء کما نودی بالولایه فاخذ النّاس باربع و ترکوا هذه؛ اسلام بر پنج چیز استوار است: بر نماز، زکات، روزه، حج و ولایت اهل بیت و چیزی به اندازه ی ولایت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتای آن را پذیرفتند و ولایت را ترک کردند!.
6⃣. چگونه می توان پذیرفت که حضرت موسی برای غیبت موقّت خود جانشین تعیین کند، امّا خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله و سلم برای غیبت ابدی خود، جانشینی تعیین نکرده باشد❓
با وجود اینکه حدیث منزلت که پیامبر خطاب به ✨علی عليهالسلام فرمود: «أنت منّی بمنزله هارون من موسی؛ تو برای من مثل هارون برای موسی می باشی».
به صورت متواتر در منابع اهل سنّت آمده است.
7⃣. درباره آیه «إِذْ کانَ هُوَ الْمُنْذِرُ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» که در این فراز دعا آمده است از ابن عباس نقل شده که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم دست مبارک خود را بر روی سینه گذاشت و فرمود: «انا المنذر» و آنگاه به علی بن ابیطالب عليهماالسلام اشاره کرد و فرمود: «انت الهادی، بک یهتدی المهتدون بعدی». در این آیه نکاتی وجود دارد؛ از جمله آنکه:
👈الف) تربیت، هم به تهدید و هم به ارشاد نیاز دارد: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ».
👈ب) برای جامعه جاهل غافل، هشدار بیشتر از بشارت ضرورت دارد: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ».
👈ج) کار اصلی پیامبران، ارشاد و انذار است؛ «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ» نه برآوردن خواسته های بی ربط مردم و عرضه معجزه در هر لحظه و برای هرکس: «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَهٌ».
👈د) با آنکه دیگر پیامبری مبعوث نمی شود، امّا خداوند حجت خود را بر همه ی مردم تمام می کند و هرگز زمین از حجت خالی نمی ماند: «وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ».
👈ه-) انبیا فقط به مشرق زمین اختصاص نداشته اند: «وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ».
👈و) در عصر حاضر نیز ما باید امام یا هادی زنده داشته باشیم: «وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ».
🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه -
👤محسن قرائتی
@marefatemahdavi