eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.8هزار دنبال‌کننده
387 عکس
382 ویدیو
52 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از قشنگ ترین زیارت عاشورا خوندن های حاج آقا... @marghoomat
💠 شماره ۵۲۴ هفته‌نامه ۹دی منتشر شد 👈فردا یکشنبه روی دكه‌های مطبوعات 🔻پایان خاموشی 🔹اقدامات موثر دولت سیزدهم برای جبران کم‌کاریهای دولت روحانی در تامین برق تابستان 🔻ماجرای نیمروز: عاقبت غربگدایی! 🔹ناراحتی غربگراهای داخلی از حمله به مقر منافقین در آلبانی 🔸تبعیض خطرناک‌تر از فساد 🔸 گلایه بی‌سابقه امام خامنه‌ای از هیات رئیسه و نمایندگان مجلس 🔸مساله‌پردازی راهبردی حجاب و عفاف ♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️ با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید: ‏jaaar.com/kiosk/archives/9day هفته نامه ۹ دی 👇 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a مدیر مسئول 👇 http://eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 ...
⭕ هرهری مذهبان سیاسی! 🔺امروز بزرگترین خطر در درون جریان انقلاب وجود جریانی دوزیست وار، آفتاب پرست و اصول سوار است. روزی اصول را پله و روزی دیگر از آن عبور می کند. این جریان صحنه را یک بازی دانسته و لازمه حضور در بازی را طراحی برای بُردن میداند. باید پیروز شوی که اگر نشوی، حذف می شوی! باید بمانی که اگر نمانی بهره‌ای نخواهی برد. پدرخوانده ها و راست های جوان اهل چرخش اند، چرخش های گفتمانی، هویتی و کارکردی. چرخشی برای چرخاندن کلید قدرت. راست های جوان راه پدران خود را خوب یاد گرفته اند. اینان پای درس کسانی بزرگ شده اند که مبانی و اصول تذبذب و نفاق سیاسی را نه خورده اند بلکه بلعیده اند. 🔺این جریان خطرناک آن‌قدر عمل‌گرا و روزمره‌اندیش بوده که به‌تدریج، دامنۀ تجدیدنظرهایش به قلمرو ارزش‌های اساسی نیز رسیده و از درون، استحاله و مسخ شده است. او خویشتن انقلابی‌اش را باخته و جز پوستۀ نمادین و شعاری، چیزی از هویتش باقی نمانده است. او چون در مواجهه‌های عملی و عینی، احساس کرده است که منطق انقلابی، شکست می‌خورد و او را ناکام می‌گذارد، هستۀ انقلابی‌گری را وانهاده و پوستۀ انقلابی را حفظ کرده است تا در عین این عبور هویتی و چرخش فکری، دست‌کم برخی از ظواهر را نگاه داشته باشد. در واقع، رندانه و زیرکانه چرخش کرده است، نه صادقانه و شفاف. 🔺 جریان مذکور حرف‌های ناگفتۀ زیرمیزی دارد که تعهد به منافعش، اجازه بازگویی آنها را نمی‌دهد. چون می‌خواهد در ساخت قدرت بالا برود و بماند و منزلت سیاسی‌اش تثبیت شود، جسارت ساختارشکنی ندارد. در پی جایابی ساختاری است نه طرد شدن. بدین‌جهت، در جاده محافظه‌کاری و کلی‌گویی، شب‌روی می‌کند تا مبادا حاشیه‌ای ساخته شود. در خلوت به گونه‌ای سخن می‌گوید که احساس می‌کنیم تفاوت او با رقیب سیاسی‌اش، فقط «سیاسی» است و مسأله، بودن شخص او است نه استقرار ارزش‌ها. او فقط در ظاهر و به‌نام، نمایندۀ ارزش‌هاست نه در واقع. واقع و واقعیت، چیزی جز منافع شخص او نیست و باقی، پوشش‌ها و توجیه‌ها و نقاب‌هایی برای پنهان نگاه‌داشتن این راز هستند. 🔺راست های جوان بویی از خامنه ای و خمینی نبرده اند. مرزبندی های مکتبی شان مشخص نیست! چادر وحدت را به روی همه می گسترانند! بینش ها و ارزش‌ها را به کناری انداخته اند و تجویز وحدت بر روی روش‌ها را نسخه پیچی می کنند! خزیده خزیده راه می روند اما برای طی کردن ره صدساله برنامه های یک شبه دارند! از خامنه ای عزیز دم می زنند تا سربازان خمینی را تخریب کنند و از آرمان‌های خمینی کبیر یاد می کنند تا جان فدایی های خامنه ای را منفعل و حذف کنند. عافیت نشینان کوچه مصلحت، شیران معرکه تقسم غنائم اند. تقسیم قدرت و ثروت برای چاکران و مخلصان و مریدان. همان مریدان و چاکران حلقه به گوش له له زن برای کسب جایگاه و مقام و عرصه ای برای خدمت! خدمتی خناسانه برای جماعتی تخدیر گشته و مزور مآب. 🔺این دسته از کنشگران سیاسی را رهبر انقلاب تعبیر به هرهری مذهب های سیاسی می کنند:«بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛من این تقسیم بندی را غلط می دانم. نقطه ی مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست؛نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست. نقطه ی مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ . یک روز منافع او یا فضای عمومی ایجاب می کند که بشدت ضد سرمایه گذاری و سرمایه داری حرکت کند، یک روز هم منافع اش یا فضا ایجاب می کند که طرفدار سرسخت سرمایه داری شود؛ حتی به شکل وابسته و نابابش! نقطه ی مقابل اصلاح طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش ها به صورت روزبه روز و نوبه نو. ما باید روش ها را اصلاح کنیم. در روش ها اشتباه و نقص وجود دارد.» 🔺راست های جوان بی‌ایدئولوژی اند ؛ چون همیشه سیال و شناور بوده اند و بر اساس اقتضاهای شکنندۀ روزمره ، هویت خود را تعریف می‌کنند. در هر زمانی به رنگی درمی‌آیند و این رنگ نیز برآمده از جو و فضا است؛ همچون آفتاب‌پرست، این زمینه ای است که رنگ‌ و لعاب او را تعیین می‌کند. خودش، همان بیرون است و اگر خودی در میان باشد، جز منافع و تمنیات و لذت قدرت نیست. به‌این‌ترتیب، ایدئولوژی‌اش به تعبیری، منفعت پرستی، جوزدگی و خودخواهی و به استحمار کشاندن این و آن است، البته با نام موجه مردم و جامعه و مصلحت و عقل سیاسی و... 🔺در واقع،ایدئولوژی شان تابع جهت وزش باد است نه حقیقت. اینها از ارزش‌ها، آنچنان خواجه‌گانی ساخته اند که در حرم‌سرای نفس پرستی و رسیدن به قدرت و ثروت، بیتوته کرده‌ و بی هیچ تنش و تلاطمی، به خدمت سلطنت لذت گمارده شده اند. خطر هرهری مذهب های سیاسی امروز بیخ گوش حزب الله است. تا دیر نشده باید زلف اینان را از زلف انقلاب برید که اگر نبریم، سر انقلاب را خواهند برید. @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ایام حرکت کاروان سیدالشهدا از مکّه به کربلا و شهادت حضرت مسلم بن عقیل... 🔸کاروانی از شقایق ، هر زمان آید به یادم 🔸باید گذشتن از دنیا به‌آسانی، باید مهیا شد از بهر قربانی @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ فتنه ی تساهل و تسامح مدعیان انقلابی! 🔸 به واسطه کوتاهی ها، کوتاه آمدن ها، نفوذ و ایجاد اختلال در دستگاه نظام محاسباتی تحلیلی برخی خواص، مسئولان و بخشی از بدنه مومن و به اصطلاح حزب اللهی جامعه، امروز شاهد تثبیت‌شدن و هنجارشدنِ نسبیِ کشف حجاب، گسترشِ کمّیِ کشف حجاب و فراتر رفتن از کشف حجاب و عریانی سایر قسمت‌های بدن هستیم. 🔸خروجی و نتیجه شخصیتی، کارکردی و عملی اقدامات و مواضع برخی مدعیان را اینگونه می فهمم؛ صلح‌کل بودن و دافعه‌نداشتن، تساهل و تسامح نسبت به اباحی‌گری، بی‌غیرتی نسبت به ولنگاری، تعطیلی فریضۀ امر به معروف و نهی‌ازمنکر، فراموشی حجاب به‌عنوان نماد هویّتی، بازگشت و قبول انگارۀ اسلام رحمانی، تن‌دادن و به رسمیت شناختن غیریت های گفتمانی و اندیشه ای، اندولسی‌شدن جامعه، جرأت‌یافتن هرچه بیشتر بی‌حجاب‌ها، سست و رقیق شدن خطوط ارزشی و هنجاری جامعه و ... . 🔸عربده‌ی نفسانیت در خیابان، فرشتگان را رانده و شیاطین را فراخوانده. جنود جهل، جسارت خودنمایی یافته‌ و شریعت را به بازی گرفته‌اند. اقلیت نفسانی و اکثریت نظاره‌گر، ابر سیاه ظلمت را بر آسمان شهر گسترده‌اند. دمل‌های چرکین ترکیده‌اند و به جان جامعه، عفونت پاشیده‌اند. کی قرار است حزب الله از این خواب خرگوشی بیدار شود؟ چه زمانی می خواهد تارهای عنکبوتی تساهل و تسامحی که اطراف و اکناف او را فرا گرفته اند بزداید؟! @marghoomat
منشور روحانیت و خطه منا.pdf
2.76M
جزوه منشور روحانیت امام و ▪️ترجمه خطبه منا توسط استاد رحیم پور ازغدی @marghoomat
⭕ در تشکیلات منطق خودپرستی ممنوع! 🔺 تشکلی است که انحصار طلب نیست. یعنی چه انحصار طلب نیست؟ یعنی این منطق و را ندارد که هرکس در این تشکیلات است، آدم خوبی است، هرکس در این تشکیلات نیست، آدم خوبی نیست. این تفکر، تفکر شیطانی است و نه رحمانی و نه یزدانی. 🔹تشکل خوب و سالم تشکلی است که یک نظام ارزشی را روشن و صریح مطرح میکند، میگوید ما پاسدار این نظام ارزشی هستیم. پاسدار این ارزشها هستیم. هرکه این را دارد، مورد ماست. خواه عضو تشکیلات ما باشد، خواه نباشد. هرکس این ارزشها را ندارد، مورد ماست. خواه عضو تشکیلات ما باشد، خواه نباشد. @marghoomat
🔺 این روزها وقتی فضای انتقادی بدنه جریان انقلابی خطاب به ریاست قوه قضائیه را می بینیم ناخودآگاه یاد نامه ای می افتم که دوسال پیش نگاشته شد اما انگار مال همین دیروز است و حرفش تازه تازه است. نامه ای که در جمعی چند نفره ایده اولیه اش مطرح شد و تبدیل به سندی ماندگار و تاریخی شد. 🔺از این رنج می برم که گفتیم و گوش شنوایی نبود. گفتیم سند تحول دستگاه قضایی به قهقرا خواهد رفت و کسی محل نگذاشت! پیش بینی مهمی که رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود دست روی آن گذاشتند و از وضعیت اسف بار سند تحول گله کردند. 🔺 مثل روز برای ما روشن بود آنچه امروز رخ داده است؛ دلسوزانه مطرح کردیم و به تک‌تک اون تذکرات افتخار می کنیم. امروز که وضعیت قوه قضائیه را می بینم، فقط حسرت می خورم، از ماجرای حذف و به حاشیه راندن برخی نیروهای انقلابی و نشاندن برخی محافظه کاران و ناکارآمدان بر مناصب قدرت تا وضعیت احیای حقوق عامه و قصه پُر غصه لایحه حجاب و وضعیت فضای مجازی و انفعال و استخاره گرفتن ها در برخورد با جریان معارض و... 🔸 یکبار دیگر این نامه را بازنشر می کنم و شما را به خواندن مجدد این نامه مهم و ماندگار دعوت میکنم. @marghoomat
📝متن نامه بیش از ۷۰۰ نفر از ادوار و فعالین خطاب به روسای قوای و : « کاندیدا نشوید...» ❗️امیدواریم دلایل ما برخی از مهمترین چالش‌هایی را که حضور شما ایجاد می‌کند، روشن‌تر کرده باشد. بگذارید یک‌بار در کنار تمام دعوت‌هایی که از شما برای حضور در انتخابات می‌شود، ما شما را کنیم. امید می‌رود که این نیامدنِ شما و تداوم بهبود عملکرد قوه‌ی قضائیه و مقننه به دست شما، با قرار گرفتن در کنار یک ، فردایی روشن را برای کشور رقم بزند. 🔺 اسامی امضا کنندگان در فایل پایین.. @marghoomat
کاندیدا نشوید(1).pdf
672.9K
📝متن نامه بیش از ۷۰۰ نفر از ادوار و فعالین خطاب به روسای قوای و : « کاندیدا نشوید...» ❗️امیدواریم دلایل ما برخی از مهمترین چالش‌هایی را که حضور شما ایجاد می‌کند، روشن‌تر کرده باشد. بگذارید یک‌بار در کنار تمام دعوت‌هایی که از شما برای حضور در انتخابات می‌شود، ما شما را کنیم. امید می‌رود که این نیامدنِ شما و تداوم بهبود عملکرد قوه‌ی قضائیه و مقننه به دست شما، با قرار گرفتن در کنار یک ، فردایی روشن را برای کشور رقم بزند. 📌به همراه اسامی امضاکنندگان @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خدایا به من عطا کن که در لحظه مرگ بر بی ثمری لحظه ای که برای زیستن گذشته است، نخورم. و مُردنی عطا کن که بر بیهودگی اش نباشم. 🔺 خدایا تو چگونه را به من بیاموز، چگونه را خود خواهم آموخت. 🔺 خدایا رحمتی کن تا ایمان، و برایم نیاورد، قوتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر افکنم. @marghoomat
💠 شماره ۵۲۵ هفته‌نامه ۹دی منتشر شد 👈فردا شنبه روی دكه‌های مطبوعات 🔻خاموشی نظارت بر سازمان اوقاف 🔹گزارش ۹دی درباره چرایی تعلل مجلس و سازمان بازرسی در نظارت، تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف و امور خیریه 🔻قوه قضائیه با قوه قضائیه برخورد کند! 🔹آزادی طبری، فرار میمندی‌نژاد و اعتباربخشی به سلاح‌ورزی از مصادیق برهم زدن امنیت روانی و ذهنی جامعه است 🔸اتاق بازرگانی یا کانون فتنه‌گران علیه مردم؟! 🔸 تولید حداکثری گاز؛ بدون برجام بدون توتال 🔸خطای راهبردی در مواجهه با کشف حجاب ♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️ با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید: ‏jaaar.com/kiosk/archives/9day هفته نامه ۹ دی 👇 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a مدیر مسئول 👇 http://eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 ...
🔴 استحاله عدالتخواهی و مرگ انقلابی گری! 🔺مروری بر پروژه ایتانیزه کردن جنبش دانشجویی! بخش اول. 🔹اینکه رودخانه عدالتخواهی و تفوق امر سیاسی بر تشکل های دانشجویی و مجموعه های فعال انقلابی حاضر در صحنه در پشت سد ایتانیزه کردن اتمسفر فضای سیاسی چنان به دریاچه ای آرام و دلنشین مبدل می شود که گویی اصلا از ابتدا برای رسیدن به همین غایت پدید آمده بود را نباید موضوع ساده و بی اهمیتی در نظر گرفت. در واقع نه تنها ایتانیزه کردن جریان عدالتخواهی انقلابی یک حادثه طبیعی و عادی نیست بلکه برعکس، کمی فاصله گرفتن از آغاز و پایان این اتفاق این ذهنیت را القا می کند که اینها اساسا دوماجرای ماهیتاً متفاوتند که هریک در دل تاریخ مسیر خود را رفته اند و از سر حادثه مرگ یکی با تولد دیگری مقارن گشته است. جنبشی دانشجویی و انقلابی که با مفاهیم عدالت، برابری، جامعه طبقاتی، فساد ساختاری، دفاع از حقوق ملّت، مستضعفین، مردم، مستکبران، آزادی انتقاد، و در یک کلمه «آرمانخواهی» هویت یافت و سازمانی که با مفاهیم کارآمدی، توسعه، برنامه ریزی، تخصص، بهینه سازی و رشد اقتصادی و در یک کلمه «مدیریت» بر جای آن نشست. 🔹آنچه با آن مواجهیم را می توان با تحول از Politics به Policy یا از عمل سیاسی به سیاستگزاری توضیح داد. با بهره گیری از ادبیات جامعه شناختی و بویژه اندیشه ماکس وبر می توان مهمترین تمایز میان این دو را در این دانست که Politics از جنس عقلانیت ارزشی و Policy از جنس عقلانیت ابزاری است. موضوع اولی «اهداف» و موضوع دومی «وسایل» است. در Politics یا عمل سیاسی بحث اصلی درباره اعتبار آرمانها و ارزیابی ساختارها و اراده های سیاسی از حیث تطابق آن با ارزشها و اهداف است، اما Policy یا سیاستگزاری با مفروض گرفتن اهداف صرفا خود را دلمشغول ارتقاء کارکرد درونی یک سیستم می بیند. از منظر عمل سیاسی یک سیستم همواره به واسطه التهاب دائمی امر سیاسی و تحول در معانی و اهداف و نیاز به سنجش همیشگی ساختارها با آرمانها «در حال تأسیس» است اما از منظر سیاستگزاری هر سیستمی یکبار تأسیس می شود و پس از آن باید کوشید که کارایی آن نظام را حفظ کرد و یا ارتقاء بخشید. آرمانخواهان عامل سیاسی دلمشغول «تحول و تکامل» یک نظامند و سیاستگزاران دلمشغول «اداره» آن. از این حیث مردان سیاسی به سازندگان ماشین دولت شبیهند و سیاستگزاران به مکانیک ها و تعمیرکنندگان آن. از یک منظر دیگر زمانی که اهالی پلیسی درباره کارایی ماشین و زودتر به مقصد رسیدن و رفاه حال مسافران در طول راه و مدیریت مصرف سوخت برنامه ریزی می کنند، اهالی پلیتیکز از خودِ مقصد و صدق راه در رسیدن به هدف پرسش می کنند. در حالیکه سیاستگزاران به «توسعه» نظام موجود می اندیشند، سیاست ورزان در «تعالی» وضع سیاسی موجود چون و چرا می کنند. 🔹بنابراین وقتی می گوییم مجموعه هایی چون ایتان و بیان قرائتی خاص از «مسأله محوری»، از عدالتخواهی و انقلابی گری سیاست زدایی کرده است، مرادمان همین تبدیل و تبدل و استحاله Politics به Policy است. اینها را صرفا نباید دو رویکرد در تحلیل مسائل دانست، بلکه اینها را باید دو جهان‌بینی در فهم جامعه و سیاست و دولت و حتی چیستی مشکل و مساله تلقی کرد. سیاستگزار الزاما تاریخ، جامعه، سیاست و فرهنگ را چون ماشینی می بیند که اگر «خوب کار کند» هیچ حادثه ای رخ نخواهد داد. از این جهت است که به دو صفت جدید برای سیاستگزار مستقر در حاکمیت دست می یابیم: از آنجا که تلقی مکانیکی از حرکت تاریخ دارد و برای مهار آن قائل به مهندسی اجتماعی است، تکنوکرات است و از آنجا که هدف هدف‌ستیز او «به سامانی» و صرفاً «نظم امور» است عمیقاً محافظه کار است. تکنوکرات سیاستگزاری می کند تا بی نظمی را مهار کند: او تغییر ایجاد می کند تا تغییر را از میان بردارد. 🔹در نگاه تکنوکرات، همه چیز به تکنیک و تکنولوژی فروکاسته می شود. مسأله مجموعه هایی چون ایتان کارآمدیِ «ماشین دولت» یا در مقیاس کلان تر «ماشین حاکمیت» است و همواره این کار را با بهبود «روش ها و تکنیکها» انجام می دهد. از این منظر تکنیک مانند تکنولوژی امری یونیورسال است و تنها کافیست که به انتقال آن اقدام کرد. «انتقال فناوری» استعاره ی بنیادین نحوه ی نگرش تکنوکراتهای مذهبی به جهان است که بر پایه آن اقتصاد، دانشگاه، علم، فرهنگ، جامعه، سیاست، مدرسه و یا به اصطلاح خودشان «سیستمهای اجتماعی» را در نسبت با «تجربیات جهانی» تحلیل و ارزیابی می کنند. با اینحال پاسخ در هر پرسشِ توسعه ای همواره یک چیز است: انتقال فناوری. @marghoomat
🔴 استحاله عدالتخواهی و مرگ انقلابی گری! 🔺مروری بر پروژه ایتانیزه کردن جنبش دانشجویی! بخش دوم. 🔹بنابر آنچه گفته شد تکنوکرات را باید لایه کارشناسان طبقه محافظه کار نظام سیاسی-اجتماعی دانست که دولت و جامعه را در جهت حفظ یک وضع سیاسی خاص مهندسی می کنند. تکنوکرات از درون عالم خود که به کار و بار خود می نگرد، کار خود را کاملا علمی، خنثا، بی جهت و در راستای قواعد علمی تجربه شده ی توسعه ی کشورها می بیند، و به هیچ وجه نسبت به ماهیت سیستمی که اداره، سیاستگذاری و تضمین کارآمدی آنرا بر عهده دارد واقف نیست. تکنوکرات کاملاً با اسامی و معانیِ نظامهای مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اخلاقی و تاریخی -که ملغمه خاصی از آنها را با توجه به ماهیت مفروضات خود پیاده می کند- بیگانه است و می پندارد که با نشاندن «خوب حکمرانی کردن» بر کرسی «حکمرانی خوب» توانسته رندانه کل تاریخ فلسفه سیاسی و فلسفه اخلاق را دور بزند. این بیماری البته اگر در زادگاه غربی خود مباحث فلسفی بسیاری را برانگیخته و بعنوان یک بن بست تاریخی و تمدنی بویژه از سوی اندیشمندان اروپایی مورد بررسی قرار گرفته، در ایران ماهیتی کاملاً وارداتی و استعماری دارد. ریشه نفوذ تکنوکراتها در حاکمیت ایرانی به تأسیس سازمان آمریکایی برنامه و بودجه در ایران و کودتای انگلیسی-امریکایی 28 مرداد باز می گردد که نقشی اساسی در جهت چپ زدایی، سیاست زدایی و جلوگیری از تغییر رژیم پهلوی در دوران جنگ سرد بر عهده داشتند. علی رغم انقلاب اسلامی و خلع ید امریکاییان، متأسفانه تکنوکراتها همچنان در نظام جدید هم دست بالاتر را در سیاستگزاری و اداره حاکمیت دارند و پروژه مدرنیزاسیون ایران را، هرچند به صورتی بی بنیاد و آشفته در مقایسه با برنامه های توسعه ی پیش از انقلاب و البته اینبار با پوششی اسلامی و مقدس، پیش می برند. 🔹از آنجا که سیاستگزاران و تکنوکرات ها در مراکزی نظیر ایتان و کلیه ساختار کارشناسی دولت و حاکمیت، تنها به توسعه وسائل و یا به تعبیر درست رهبری «اداره کشور» مشغولند، ثمره تلاشهای آنها عملاً نه در سبد آرمانهای انقلاب اسلامی بلکه در سبدِ سخت افزار یا صرفاً حفظ و تقویت صورتِ نظام می ریزد. تکنوکراتها اگرچه با زیرکی تصور می کنند که با گرفتن زهر سیاسی مفاهیم و مقولات و مثلاً تبدیل مستضعفین به محرومین یا قشر آسیب پذیر، مظلومیت به نارضایتی، استبداد به اقتدار، مردم سالاری به مقبولیت، سرمایه داری به رشد اقتصادی، جامعه بی طبقه به کاهش ضریب جینی، قومیت ستیزی به وحدت ملی، استکبار ستیزی به حفظ منافع ملی، علم به مدرک، فرهنگ به رسانه، معنویت به مناسک، و عدالت به کارآمدی توانسته اند که بنیادهای سیاسی و انقلابی جامعه را افسار زنند و با سیاستهای خود مهندسی آنرا به دست گیرند، اما غافل از آنند که برقرار شدن این معادلات تنها در ذهن آنها و نه در جهان واقع اتفاق افتاده است و تنها این تکنوکراتها هستند که در طول این سالیان از حقیقت مفاهیم استضعاف، ظلم، استبداد، جامعه طبقاتی، استکبار، علم، فرهنگ، معنویت و عدالت غافل بوده اند و نه تنها اکنون هیچ سخنی درباره این مقولات ندارند بلکه خود مهمترین عامل این عقب ماندگی در پیشرفت انقلاب اسلامی محسوب می شوند. این نکته ی اساسی بیان بسیار مهم رهبر انقلاب است که «تمام دستگاه های نظام مشغول اداره کشورند و تا کنون هیچ نهادی مسئولیت رصد اهداف انقلاب و ارزیابی راهی که آمده ایم در نسبت با آرمانها را نداشته است». نکته ای در نقد خلأ امر و فکر و عمل سیاسی و غلبه مدیران و تکنوکراتها بر نظام سیاسی ما، که به نظر می رسد روی دیگر توقف فرهنگی و نرم افزاری و اکتفا به توسعه سخت افزاری در چهار دهه گذشته است. 🔸 صریح می گویم؛ یکی از علت‌های اخته شدن و غیرسیاسی بودن بدنه مهمی از جریان دانشجویی که اساسا از امر سیاسی فراری می باشد، تفوق دادن ادبیاتی غلط از کار تخصصی و مساله محوری در فضای جنبش دانشجویی بوده است. ادبیاتی که امروز حتی بانیان اولیه ی آن هم قبول دارند در جاهایی زیاده‌روی کردند و نمک غذا را آنقدر شور کردند که امروز پشیمان اند. این جریان خواسته یا ناخواسته جنبش دانشجویی را دچار چنان باتلاقی کرد که حالاحالاها باید برای بیرون آمدن از آن دست و پا بزند. الغرض؛ اگر دنبال علت یابی انفعال امروز جنبش دانشجویی و بخشی از جریان انقلابی می گردید، صرفا به امت، آدرس خانه روحانی و هاشمی و... را ندهید، خیر! بلاشک مقصر حداقل بخشی از وضعیت موجود تکنوکرات‌های جوان مساله محوری می باشند که پروژه سیاست زدایی در دانشگاه ها را به خوبی کلید زدند و امروز دارند میوه های آن را می چینند! @marghoomat
دین همه دین است.pdf
2.44M
🔺جزوه خواندنی «دین همه دین است» ⬅️ گفتاری از وحید جلیلی @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حد آزادی کجاست؟! 🔹 از طریق تسهیل یک انتخاب، و دشوار کردن انتخابی دیگر، روی فرد اثر می‌گذارد. 🔸 طبق حدیث «کاد الفقر ان یکون کفرا»، فقری که در اثر حاکمیت روابط ظالمانه اقتصادی گریبان یک فرد را می‌گیرد، او را به کفر نزدیک می‌کند نه مجبور. 🔹 محیط اجتماعی نقش آسان‌کننده يا دشوار‌کننده تغییرات دروني دارد؛ از اين رو، در هدايت يک جامعه به سوي ، نمی‌شود به وضع محيط اجتماعی به کلی بود... به این ترتیب مساله و در اسلام مطرح می‌شود. 🔸بنابراین در نظام اسلامی آزادی‌های اجتماعی حدودی دارد: ➖اول، یک فرد تا آنجا اعمال شود که به آزادی دیگران ضربه نزند. ➖دوم، آزادی‌هايی که محیط را فاسد می‌کند و زمينه‌ها را برای رشد فساد در جامعه آماده می‌کند، است. 🔸یعنی به انسانها اجازه داده نمی شود که مطابق میل، هوا و هوس خودشان زندگی کنند، هر جور که می خواهد! مثلا بیایند در خیابان یک ترانه ی فاسد کننده که انسان‌ها را به سوی ابتذال تحریک می کند پخش کنند و بگویند ما می‌خواهیم این را گوش دهیم و بزنیم و برقصیم! 🔸اینجا در نظام اجتماعی اسلامی گفته می شود که شما در اعمال آزادی شخصی تون تا این نقطه نمی توانید جلو بیاید و برای شما مرز گذاشته شده است. چرا؟ برای اینکه این نوع آزادی زمینه اجتماعی را برای آسان تر شدن نفوذ در انسان‌های دیگر و به بی راهه کشاندن انسانهای دیگر آماده می کند. @marghoomat
⭕ حزب الله در دام سیاست زدگی و سیاست بازی 🔸از همان روزی که سیاست‌بازی وجود داشته سیاست‌زدگی هم به نافش بسته بوده و بالعکس. دوقلو هستند این دیرزادان و از جبر تقدیر یکی نابغه ازکاردرآمده و آن دیگری نارس. آنکه نابغه است سیاست‌باز است که خوب بلد است به بازی بگیرد همه‌چیز را و همه‌کس را. ذوق و استعدادش در سرکار گذاشتن خلق عالم است و مشغول کردنشان به هر آنچه مایه هرروزینگی است و آگاه کردنشان به چیزهایی که غافلشان کند و راه بردنشان در گمراهی. 🔸سیاست‌باز چشم پرکن است و گوش‌نواز. استاد است در زبان‌بازی و قصه‌پردازی و اینکه می‌گویم سیاست‌باز، نه فکر کنی که این کمالات مختص و مخصوص قدرتمندان و دولتمردان فقط تواند بود که این ظلمی است در حق حاشیه‌نشینان معرکه‌گردانی که هنوز دست بر کرسی قدرت نرسانده و از نردبان ریاست و وزارت و وکالت بالا نرفته، مقامات و درجات سیاست‌بازی را به اعلی درجه حائزند و حافظ. 🔸سیاست‌باز همه‌چیز را ابزار می‌بیند. حتی آدم‌ها را و شاید بگوییم بیشتر از هر چیز آدم‌ها را. آدم‌ها هدف نیستند. ارزش آدم‌ها در کاربردی است که دارند و او به راه بردن آدم‌ها نمی‌اندیشد بلکه به پله کردنشان فکر می‌کند و اگر نشد؛ کله کردنشان و سیاست‌باز خود سیاست‌زده است. همان سیاست‌زده‌ای که طعم برخورداری را چشیده است. سیاست‌زده‌ها آنگاه‌که طعم قدرت، ثروت و شهرت را تجربه کنند دگردیسی‌شان شروع می‌شود و کم‌کم می‌آموزند که چگونه باید به‌جای فریب خوردن فریب داد. چگونه باید طوری بود و طور دیگری نمود. سیاست‌باز شغلش سیاست است نه رسالتش، و هدفش سیاست است نه تکلیفش و اگر شغلش را از او بگیری هیچ نمی‌ماند. 🔸 سیاست زدگی یعنی ندیدن ناکافی بودن سیاست برای هدایت. سیاست‌زدگی یعنی مصلحت‌زدگی. یعنی به دنبال آسان‌ترین راه‌حل بودن، دنبال کوتاه‌ترین مسیر بودن. یعنی التزام عملی به «هدف وسیله را توجیه می‌کند». یعنی همواره به دنبال توجیه‌های دم دست بودن. سیاست‌زدگی یعنی نظام را در سیاست و سیاست را در قدرت خلاصه کردن و به آن امید بستن و هر ترفندی را برای به چنگ آوردن یا حفظ آن به کار گرفتن. 🔸سیاست زده به همه آنچه که می‌شنود گوش نمی‌کند و به همه آنچه که می‌بیند نمی‌نگرد. خیلی جاها می‌بیند و چشم می‌بندد و خیلی جاها چشم‌بسته می‌بیند. رویدادها،حرف‌ها و حدیث‌ها،موضع‌گیری‌ها و... برای او ابزارند نه عبرت. آن چیزی نیستند که واقعاً هستند آن چیزی هستند که او می‌پندارد یا دوست دارد بپندارد که هستند. سیاست‌زده عاشق جزئیات است. تکه‌های کوچکی از وقایع، نظریات و مواضع و عملکردها که در بنای پیش‌ساخته ذهنی او به کار می‌آیند، ارتباط و پیوند آن‌ها را اما او خود از پیش تعیین کرده است. 🔸آنجا که سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی رواج داشته باشد بردوباخت هم عجیب معنا پیدا می‌کند و کار بدان‌جا می‌رسد که «بردوباخت» اصل می‌شود و معیار و انگیزه می‌شود برای هر کار و لاجرم عرصه بر دیگر انگیزه‌ها تنگ می‌شود و راه بر آنان که به عشقی دیگر به میدان آمده‌اند پر سنگ. تنها مسیر هموار سیاست می‌شود و سیاست‌بازی. فرهنگ، اعتقاد، باور، درد، دلسوزی، عشق، ایمان، همه و همه در سایه قرار می‌گیرد. طفیلی می‌شود. وسیله، ابزار، حربه، بهانه می‌شود و آنچه می‌ماند سلایق و علایق و ذوائق سیاست‌بازان و سیاست‌زدگان است که میاندار میدان‌اند. 🔸سیاست‌زدگی که اوج بگیرد دیگر هم‌پالکی‌هایش را هم دور خودش جمع می‌کند و سیاست قهوه‌خانه‌ای می‌شود که پاتوق عملگرایی و قدرت طلبی است و نه محرابی که عرصه مسئولیت و جهاد و اصلاح و نظام‌سازی. و دور می‌افتد دست کسانی که بهتر شعار می‌دهند بی‌حساب و کتاب‌تر تحلیل می‌دهند و پرشورتر تقبیح یا تجلیل می‌کنند. 🔸فرد سیاست‌زده بیش از آنکه سیاست داشته باشد سیاست‌بازی دارد. بیش ازآنچه اسلام دارد اسلام‌نمایی دارد. بیش ازآنچه روشنفکری دارد روشنفکرمآبی دارد. بیش ازآنچه حرف دارد حرافی دارد. بیش ازآنچه درد دارد فریاد دارد و این یعنی چه؟‌ یعنی فاصله بین بود و نمود. قول و فعل. تعبیر ساده‌ترش دروغ. 🔸هر حرف حقی در جامعه سیاست‌زده بلافاصله تبدیل می‌شود به چماقی برای کوبیدن کسی. کانه اصل حرف نیست که ارزش دارد بلکه کاربردش، کارکردش، استفاده یا سوءاستفاده‌ای که می‌شود از آن کرد است که به آن قیمت می‌دهد و بدین‌ترتیب هر کار زشتی هم در صورتی محکوم می‌شود که محکومیتش فایده فوری و فوتی برای منافع و مصالح مقطعی و موقتی داشته باشد. 🔸نسلی جدید از نیروهای انقلابی باید بیایند که فارغ از حماقت‌های مقلدانه و زرنگی‌های سیاسی‌کارانه به درانداختن طرحی نو بیندیشند. نسلی که ببیند سردرگمی سیاست‌زدگان را در برهوت روزمرگی و سرگرمی سیاست‌بازان را به سرگرم کردن سیاست‌زدگان. باید ازآنچه می‌گویند بگذریم. به آنچه می‌کنند بیندیشیم. حقیقت را فدای مصلحت نکنیم و این‌همه آسان نیست. @marghoomat
_-13.pdf
17.35M
🔺 جزوه «خیانت به فرمانده» ⬅️ نوشتاری از کامران غضنفری @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بگو علی با زندگی صفا کن @marghoomat
💠 شماره ۵۲۶ هفته‌نامه ۹دی منتشر شد 👈فردا شنبه روی دكه‌های مطبوعات 🔻تعامل با دنیا بدون برجام و FATF 🔹موفقیتهای پی‌درپی دولت سیزدهم در برقراری ارتباط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دنیا 🔻ایرانِ علی 🔹عید بزرگ غدیر، عید امامت، ولایت و حکومت اسلامی مبارک باد 🔸بینوایان غرب! 🔸 تصویر واقعی فرانسه 🔸هدیه رئیسی به آمریکاییها ♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️ با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید: ‏jaaar.com/kiosk/archives/9day هفته نامه ۹ دی 👇 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a مدیر مسئول 👇 http://eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 ...
امروز ساعت 17 در خدمت دوستان عزیزم در برنامه «شانزده آذر» خبرگزاری دانشجو خواهم بود. @marghoomat
فیلم کامل گفت و گو ی صریح، شفاف و آسیب شناسانه بنده و جناب مرادی دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل در برنامه شانزده آذر را اینجا ببینید 👇 👇 https://www.aparat.com/v/27XpC پ.ن: سابقا هم مناظراتی با دبیر اسبق اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت و بچه های بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق داشته ام؛ اگر این گفت و گوها را کامل دیده باشید به عمق تفاوت نگاه سیاسی و اندیشه ای و اختلافات سلیقه ای ما در عرصه های مختلف با برخی از دوستانمان پی خواهید برد. 🔺مناظره با دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت https://eitaa.com/marghoomat/435 🔺مناظره با معاون اسبق تشکیلات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق https://eitaa.com/marghoomat/502 @marghoomat