eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.8هزار دنبال‌کننده
458 عکس
504 ویدیو
60 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
ان شا لله امشب به دعوت برادر عزیزم آقای محمد امین رضایی به مناسب روز جوان با جمعی از رفقا گفت وگویی خواهم داشت.. @margoomat
⭕انتظار انقِلابی یا ان قُلابی.. ♦️در سالیان اخیر شاهد شکل گرفتن قرائت و خوانشی انحرافی و عوامانه و سطحی انگارانه از مفهوم انتظار و مهدویت هستیم. ♦️قرائتی که تمام آرمان های مهدوی را خلاصه در جشن بیعت و جشن تاجگذاری امام زمان و چراغانی نیمه شعبان کرده و درگیر مناسکی میان تهی و خالی از سیرت و هویت و مسلک مهدوی شده است. 🔷این خط فکری تمام مسئولیت شیعه منتظر را رفتن شب های چهارشنبه به جمکران و ندبه خوانی صبح جمعه و اشک در فراق یار میداند و شاهد آنیم که شخص منتظر، عامل به تمام این مناسک است اما خبری از قیام بر علیه وضع موجود جهانی نیست و تلاشی برای اصلاح آن وجود نداشته چرا که دغدغه ای در این باب فهم نمی شود. 🔷آنچه در اندیشه مهدوی حضرت امام دیده می شود انتظاری از جنس ظهور است. منتظری که باید کاری را انجام دهد. انتظار یک عمل است اما صرفا و تنها بحث بر سر عمل نیست بلکه بر سر چگونگی عمل هم می باشد. اگر امام از عمل سخن می گوید یقینا از یک کنش اجتماعی و نه یک رفتار قلبی و درونی صحبت می کند. 🔷اساساً دعوا بر سر منتظرِ بی درد و منتظر درد مند است. سخن از انسان منتظری است که انتظار و دینداری برایش مسئولیت فردی و اجتماعی درست کرده و خواب و خوراک را از آن می گیرد و انسان منتظری که اهل نماز و روزه و دعای فرج خواندن است اما در قبال مستضعفین و مسلمانان و ارزش های الهی هیچ گونه درد و دغدغه و مسئولیتی برای خود متصور نیست و تمام وظیفه خود را در آقا بیا آقا بیا های هر هفته خلاصه می کند. ♦️وقتی از انتظار از جنس ظهور سخن می گوییم، آن ظهوری را بیان می داریم که هدفش قسط و عدل است. مگر می شود جشن نیمه شعبان گرفت و ایستگاه صلواتی برقرار کرد و از بزرگ ترین آرمان مهدوی یعنی قسط سخن نگفت؟! وقتی سرگرم نشانه محوری و سید خراسانی و سید یمانی و.... باشیم که خروجی اش جز انتزاع بافی هایی از جنس مستند ظهور نزدیک است نمی باشد و از «يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» سخن نگوییم و صرفا از یک امام زمانی که بی توجه به ظلم و عدالت است یاد کنیم خروجی اش می شود صدها شعر و منبر و جشنی که جز تقلیل آرمان مهدوی خروجی نداشته اند. ✍️ @margoomat 🔸متن کامل یادداشت: https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2350611/
🔷وما يستوي الأعمى والبصير... قليلا ما 🔹و هرگز نابینا(جاهل)و شخص بینا(عالم)، یکسان (...) لکن بسیار کم این حقیقت را می شود ! غافر/58 🔸نابینا،بینا ، نابینا، بینا ، نابینا ، بینا ، نابینا ، بینا ، نابینا ، بینا ، نابینا ، بینا و...! چگونه ام من؟!. 🔶این چشم اگر بود ! یک عمر که در... دیدن روی مهدی فاطمه... نبود ! @margoomat
🔴 روز به نفع 🔰 در آستانه روز جهانی مستضعفین شاهد تصمیم عجیب و به دور از تدبیر و عقلانیت و انصاف شورای عالی کار نسبت به تعیین حداقل دستمزد کارگران بودیم. ♦️ در شرایطی که میزان تورم اعلامی توسط بانک مرکزی 41 درصد است و ماده 41 قانون کار تصریح بر تناسب داشتن میزان حقوق و تورم دارد، آیا افزایش 21 درصدی حقوق و مزایای کارگران اجحاف در حق آنان نیست؟ به راستی نسبت یک میلیون و هشتصد و سی هزار تومان تصویب شده با شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی این روزهای قشر مستضف کارگری چیست؟ هیچ نسبتی وجود ندارد جز تباین. 🔰 باید کلان تر به مسأله نگریست. این یک مصداق است و مصادیق گوناگون دیگری هم وجود دارد که نشان دهنده آن است که در نتیجه نگاه نئو لیبرالیستی حاکم بر بخشی از مسئولین کشور اساسا منافع مستضعفین و محرومین، در قانون گذاری و تصمیمات آنان هیج جایگاهی ندارد. ریشه این مسأله را باید در سیاست های غلط و ضد مردمی دوران سازندگی پیدا کرد چنان که رهبر انقلاب در آن مقطع در رد این انگاره فکری فرمودند: « دفاع از قشر های محروم که صاحبان واقعی انقلابند باید در رأس همه برنامه ریزی های کشور و محور کلیه تحرکات اقتصادی در بخش های مختلف آن باشد و صحت هر سیاست و برنامه اقتصادی، با چگونگی و اندازه پیشرفت در این هدف، در کوتاه مدت و یا بلند مدت، سنجیده شود.» ♦️ یا در جایی دیگر در همان مقطع فرمودند:« در تنظیم برنامه های کشور، اصلی ترین مسأله عبارت است رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان، که از تبعات دوران ستم شاهی و آثار سلطه ی بیگانگان است. همه برنامه های اقتصادی و تولیدی و سازندگی و رونق اقتصادی باید به این هدف متوجه باشد و تنها در این صورت است که این برنامه ها درست و قابل قبول است.» این مدل تفکر سرمایه سالار و تکنوکرات که نام آن را به واقع می توان استکبار داخلی نامید، در نظام فکری اش اساسا جایی برای منافع طبقات مستضعف متصور نیست و آنان را همیشه در حاشیه دیده است چنان که بزرگ شان، مرحوم هاشمی به صراحت گفت که اگر لازم باشد چه عیب دارد عده ای در زیر چرخ دهنده های توسعه له شوند!! 🔰 قانونی که فقط اغنیا و ثروت مندان را ببیند و هیچ فهمی از زندگی اقشار مستضعف نداشته باشد آیا خروجی اش جز ایجاد قله هایی از ثروت و دره هایی از فقر است؟ تلخ است اما بسیاری از تصمیمات و قوانین امروز ما به نفع صاحبان انقلاب نیست. رهبر انقلاب: «قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند؛ و الا قانونی که پولداران را پولدارتر کند، قانون مملکت نیست. قانون باید بتواند گره ها را باز کند و به درد و دل قشرهای محروم برسد.» ♦️ اگر همین سیکل معیوب بخواهد ادامه داشته باشد و هر روز شاهد له تر شدن منافع کارگران و مستضعفین باشیم کشور باید خود را در انتظار موج جدیدی از اعتراضات کارگری و صنفی ببیند که یقینا دودش نه فقط به چشم دولتی ها بلکه به چشم همه خواهد رفت. باید توصیه حضرت امیر به مالک‌ اشتر را به یاد آورد و نصب العین قرار داد: «آن‌جایی که امر دایر شد بین توده مردم - آنهایی که محتاج عدالت تو هستند - با خواص و مجموعه‌های کوچک و بهره‌مند و ممتاز جامعه، حتماً توده مردم را ترجیح بده.» 🔰 عمیقا اعتقاد دارم که این دولت، دولت اشراف و مرفهین است و هیچ طرحی را که اندکی منافع طبقه اشراف را به خطر اندازد دنبال نکرده و بالعکس در طول این سال‌ها گام های بلندی را در منکوب کردن مستضعفین و محرومین برداشته و به آن افتخار می کند. از ماجرای بنزین و خصوصی سازی های افسار گسیخته تا مزخرف خواندن مسکن مهر و حقوق های نجومی و... همه نشان از آن دارد که ریل سیاستگذاری دولت غلط و بر خلاف منافع ملی است و باید جایی ترمز آن کشیده شود. ♦️ از بسیاری از منتخبین مجلس یازدهم هم که اصلا خبری نیست! دریغ از یک موضع گیری ساده رسانه ای!! اتفاق رخ داده آزمون خوبی است که مشخص شود آقایان چه مقدار برایشان حقوق کارگران ارزش و اهمیت دارد و اساسا دغدغه ذهنی شان است. ✍️ @margoomat
🔸"وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛ ﻭ خداوند ﺟﻬﺎﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥِ [ﺑﻲ ﻋُﺬﺭ] ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ." (نساء:۹۵) @margoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
#کرونای_دیده_نشده_ها #جامعه_بی_طبقه_توحیدی @margoomat
‍ 🔴 کرونای طبقاتی.. 🔸ایجاد جامعه بی طبقه توحیدی و سخن نگفتن از بالا و پایین، شمال و جنوب، فقیر و غنی، استکبار و استضعاف و اساساً برچیدن این دو گانه های غیر توحیدی رسالت اساسی انبیأ و اولیا الهی ای بوده است که بارها در این راه مقدس جان خود را فدای این آرمان های الهی کرده و روزی ابراهیم بر نمرود، موسی بر فرعون و محمد (ص) بر اشراف مکه خروشیده و زمینه شکل گیری مدینه ای به دور از ساختار ظالمانه طبقاتی و خود برتر پندار عده ای بر خلق خدا را فراهم آورده چنان که میان سید قریشی و بلال حبشی تفاوتی نباشد. 🔸هر چند بلای کرونا دامان صاحبان قدرت و ثروت را هم می گیرد، اما گلوی نحیف ضعفا را شدید تر می فشارد. از وزیر و نماینده مجلس و پزشک و پرستار گرفته تا دست فروش و کارگر و راننده، همه با کرونا درگیرند، اما این کجا و آن کجا. کرونا برای هر دو خاطره می‌شود اما برای هر دو خاطره ای شیرین می شود یا تلخ؟ بعد ها هر دو از کرونا یاد خواهند کرد. اما آیا هر دو با لبخند ذکر یاد می کنند یا با اشک و حسرت و نفرت؟؟ فکر نمی کنم تشخیص اش سخت باشد. 🔹به گفته‌ی لیدی شیل، همسر سفیر انگلستان در عهد ناصری، زنان طبقه اشراف تبریز نه تنها از خبر شیوع وبا وحشت نمی‌کردند، که خوشحال هم می‌شدند و از این اتفاق استقبال می‌کردند؛ ماری شیل در کتاب خاطرات خود نوع مواجهه زنان اعیان تبریز با بیماری وبا را چنین تصویر می‌کند: "به هنگام شیوع وبا موقعیت جالبی برای زن‌های طبقه‌ی اعیان تبریز به وجود می‌آید و آن‌ها به جای این‌که از وقوع وبا در شهر یا شایعه‌ی همه‌گیری آن بترسند، برعکس با کمال خوشحالی از آن استقبال می‌نمودند؛ زیرا وجود این مرض در زندگی زن‌های تبریزی تنوعی ایجاد کرده و برای آنان آزادی از قید اسارت در منزل را فراهم می‌آورد. مهاجرت به ییلاق و خروج از شهر به آن‌ها که از زندگی یکنواخت روزانه در منزل به تنگ آمده‌اند‌، موقعیت خوبی ارزانی می‌دارد و زندگی چادرنشینی در ییلاق باعث می‌شود که از آزادی بیش‌تری برخوردار شوند، از طبیعت لذت ببرند و طعم گوشت تازه‌ی کباب بره را بچشند." 🔹به سخنان جناب حریرچی دقت کنید: « شدت بیماری و مرگ و میر حاصل از کرونا در قشر های ضعیف و فقرا بیش تر است که علت آن دسترسی کم تر آن ها به امکانات بهداشتی و درمانی مناسب است و همچنین آثار اقتصادی کرونا بر قشر های ضعیف و فقرا بیشتر از افراد برخوردار است‌. خانواده هایی با درآمد کم و افراد روزمزد و شاغلین بخش خصوصی در معرض خطر بیشتر کاهش درآمد و از دست دادن مشاغل خود هستند.» 🔸این روزها شعار در خانه بمانید و دست و صورت خود را بشویید و.. را زیاد شنیده اید. اما در همین تهران یا شهرهایی مثل اهواز مناطق و خانه هایی وجود دارد که شاید بهترین توصیه به آنان این باشد که اگر هم مجبورند شب ها خانه باشند، روزها از محیط زندگی خود فاصله بگیرند. کوره پز خانه های جنوب تهران تا مردمان عزیز عین دو اهواز سالهاست که درگیر وضعیتی هستند که دیگر شاید فرصت فکر کردن به کرونا هم نداشته باشند. 🔹 خانه های سست و گلی و محروم با اتاق های تنگ و کوچک که محل زندگی چندین خانواده است و گاهی جمعیت شان به بیش از ده نفر می رسد. با امکانات محدود بهداشتی و بی آبی و مشکل فاضلاب و.. اینان وضعیتی ندارند که بتوان از آنان خواست برای بیمار نشدن در خانه بمانند. کسانی که در بی آبی به سر می برند و ما از آنان انتظار داریم که مرتب دست های خود را بشویند و مراقب سلامتی خود باشند!! 🔸برای خیلی از بالا نشین ها کرونا و قرنطینه‌ی خانگی، نوعی تنوع در زندگی حساب می‌شود؛ بیماری آن‌قدرها که برای طبقه متوسط و ضعیف وحشتناک است، برای آن‌ها نیست. درحالی‌که خیلی از مردم محتاج تهیه‌ی مواد گندزدا و ماسک هستند، بچه‌پولدارها رنگ ماسک‌شان را با مانتو و لاک ناخن ست می‌کنند. آن‌ها که دغدغه‌ای برای نان‌شب ندارند، با کوهی از آذوقه می‌توانند ۱۴ روز که نه، ماه‌ها خود را قرنطینه کنند و از این فرصت برای تفریح و فراغت خاطر استفاده کنند. اگر بچه‌های پایین مجالی برای ترسیدن از بیماری ندارند، بالانشین‌ها اما نیازی به این ترس ندارند! 🔹نوع مواجهه با کرونا و مر‌گ‌ومیر همه‌گیر نیز برآمده از خاستگاه طبقاتی است؛ اینجا حتی توزیع ترس و وحشت حاصل از بیماری هم عادلانه نیست. حال آنکه عده‌ای به دنبال نان شب، فرصتی برای ترس ندارند و عده‌ای دیگر امکانی برای نترسیدن! 🔸در این روزهای عزیز شعبان که کم کم آماده رمضان می شویم باید گروه های مردمی و نهاد های حاکمیتی زمینه مواسات و همدلی میان مردم را فراهم آورده و بیش از پیش پای کار مبارزه با کرونا آمده و با برطرف کردن بخشی از مشکلات اقشار مستضعف جامعه، آنان را در مقابله با کرونا همراهی و همیاری کرده تا همه با هم کرونا را شکست دهیم. نسیم آنلاین :https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2350957/ ✍️ @margoomat
و من هنوز نمی‌دانم.. «نظام».. کیست؟ چیست؟ کجاست... @margoomat
16.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻من چطور توی خونه بمونم وقتی چیزی ندارم بخورم. وقتی میدونم که اگه بیام بیرون احتمال مرگ من ۹۰ درصده بازم میام چون چاره‌ای ندارم 🔶️امیدوارم که زودتر کرونا بگیرم، ما نمی تونیم خودکشی کنیم ولی هرروز آرزوی مرگ میکنیم، چون زندگی‌ای نداریم. این زندگیه؟ @margoomat
مرقومات/علی ریاحی پور
🔻من چطور توی خونه بمونم وقتی چیزی ندارم بخورم. وقتی میدونم که اگه بیام بیرون احتمال مرگ من ۹۰ درصده
⭕ لجن زار طبقاتی... 🔸کرونا با وجود همه مشکلاتی که برای جامعه ما فراهم آورد اما باعث آن شد که نگاهمان به سمت اتفاقات و افرادی برود که شاید تا دیروز نسبت به آنان غفلت و یا عدم فهم دقیق و ادراکی توأم با وارونه نمایی اجتماعی داشته ایم. کسانی که همیشه در و اجتماع منحط طبقاتی ما هستند. اینان هیچ موقع دیده نمی شوند، اصلا چرا باید دیده شوند؟ بگذاریم دردشان را بکشند و بمیرند ! هم خود راحت می‌شوند و هم ما. 🔸 جلوه ای دیگر از نهادینه شدن خصلت های طبقاتی را نشان داده و آشکار کننده موجود در جامعه است. این روزها منطق حاکم منطق سرمایه است. اگر پول داری می‌توانی زنده بمانی، اگر پول داری می توانی در خانه بمانی، اگر پول داری در فلان مدرسه و بیمارستان پذیرش میشوی و.. آری پول، این است که تعیین کننده ارزش و ضد ارزش است و تو در هر صورت محکوم به شکست و خرد شدن در زیر دست و پای سرمایه داران و مترفین و قارون و فرعون و احبار و رهبان های زمانه ای و تو باید رنج را همسفر خود کنی و گله ای هم نداشته باشی. 🔸رهبری پیش از پیروزی انقلاب در جلسات تفسیر خود سخنانی بیان داشتند که شاید مطرح کردن امروز آن منجر به زدن برچسب «فلانی ضد انقلاب است» شود : «یعنی چه اختلاف طبقاتی؟ یعنی اینکه انسان هایی که در این جامعه زندگی می‌کنند، اینها هم مثل هم نیستند؛ یک عده محکوم اند به اینکه محرومیت بکشند، رنج ببرند، خدمت گروه های دیگر را بکنند و باید از این محرومیت و رنج، گله ای هم نداشته باشند. یک عده هم بایستی برخوردار باشند، بهره مند باشند، لذت و عیش زندگی برای آنها باشد، از همه مزایا آنها بتوانند استفاده کنند و اشکالی هم نداشته باشد.» 🔹یا جای دیگر : «اگر در جامعه ای اختلاف طبقاتی بود، یعنی مردم جامعه، همه از لحاظ حقوق، با هم برابر نبودند، از لحاظ امکانات و مزایای زندگی، همه در یک تراز نبودند، یک عده توانستند بیشتر ببرند، بهتر ببرند، بهتر بگویند و زور بگویند و آن چه را که می خواهند، همان را انجام بدهند، و یک عده بیشتری مجبور بودند چشم به دست آنها باشند، گوش به فرمان آنها باشند، دست به بغل و کمر، در مقابل آنان باشند، سجده به خاک در مقابل آنها باشند؛ اگر یک اجتماعی به این صورت وجود پیدا کرد، به آن می گویند ؛ در این اجتماع اقتصاد هم طبقاتی است؛ در این اجتماع حکومت هم به ، طبقاتی ست؛ در این اجتماع، حقوق اساسی هم به سود طبقه بالاست یعنی طبقاتی ست .» 🔸تا زمانی که و اجتماع طبقاتی بر ما حاکم است و ما مشغول پند و اندرز به جماعت زرسالار و زراندوز و متکبر و بی خیال هستیم؛ باید نظاره کرد و دید که روز به روز این جماعت استکباری بر گرده مردم نشسته و به ریش همه ما می‌خندد. باید بر این طبقات ممتاز و صدرنشین خروج کرد؛ وگرنه در این همه ما غرق می شویم و آن روز است که دیگر مناسک مذهبی و.. هم تسلا دهنده این و البته شاید بهتر بگوییم «» نخواهند بود. 🔸چنان که بهشتی گفت: «بالا بروی یا پائین بیائی، جامعه ‌ای را اصلا بالای سرش قرآن پهن کنید، مادامی که در آن جامعه در یک سو گرسنه بیچاره از سرما بلرزد وجود دارد و در سوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز، ، تمام چهره‌اش را هم با قرآن بپوشانید، باز لجن است. در یک جامعه‌ای، فاصله اقتصادی، فاصله همه‌چیزی به وجود می آورد، به طوری که قهوه‌خانه غیر از قهوه‌خانه است، حمام اشراف غیر از حمام کارگر است، وسیله نقلیه او غیر از اوست، مدرسه‌اش غیر از او، دانشگاهش غیر از اوست، خیاطش غیر از اوست، خیابان و محله‌اش غیر از اوست؛ همان بحثی که در جامعه ما کم‌کم دارد به وجود می‌آید. این را ما می‌گوییم و این چیزی است که جنگ طبقاتی را بدون برو برگرد ایجاد خواهد کرد.» 🔹درد بزرگ جمهوری اسلامی، طبقۀ مرفه جدیدی است که هر روز گردن‌کلفت‌تر و وقیح‌تر می‌شود. و این طبقۀ هارشده، اصلاً و ابداً خصلتِ جناحی ندارد؛ فراجناحی‌ترین طبقه در جمهوری اسلامی، همین طبقۀ ای است که مردم و مستضعفین در نظام اندیشه ای اش اساسا فهم نمی شود. 🔹کسانی که این وحدت قبیله‌ای در طبقۀ اشراف را نبینند و از دریچۀ تنگ سیاست‌زدگی به این پدیده نگاه کنند، دارند تنگۀ اُحد جمهوری اسلامی را رها کرده و به دشمن وامی‌گذارند. اصولگرا و اصلاح‌طلب، تنها جایی که تضاد و تمایزی باهم ندارند همین‌جاست؛ «اشرافیت»! اشرافیتی که یک سرش در ویژه‌خواری است و سر دیگرش در مستضعف کُشی. ✍️ @margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خدایا چرا اینجوری شدیم؟؟؟... 🔹إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ... خدايا، قلبى به من عنايت كن كه او را به نزديك كند.. 🔸این روزای باقی مونده رو قدر بدونیم... @margoomat