eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.8هزار دنبال‌کننده
398 عکس
416 ویدیو
59 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸فقط یک لحظه؛ فقط یک لحظه خودتون رو جای اون مردم عادی کوچه و بازاری بذارید که در به در از این داروخونه به اون داروخانه دنبال ماسک و مواد ضدعفونی اند و تو این اعصاب خوردی یکدفعه مواجه میشن با این خبر و عکس!! چی فکر میکنن؟؟ ولش کن.. 🔹خدایا به مسئولین فقط یه کم؛ فقط یه کم قدرت فهم افکار عمومی را عطا بفرما... @margoomat
رونق تولید و اقتصاد در اسارت مدعیان تدبیر... ♦️از نگاه نگارنده مهم ترین دلیل رشد منفی اغلب بخش های اقتصادی، رویکرد مدیریت کلان دولت در نگاه به خارج و عدم توجه به توان و ظرفیت داخلی است. به عبارتی وقتی دولت همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام میریزد و قریب 7 سال از عمر دولت را صرف ایجاد و احیای برجام و التماس به کدخدا و اروپا برای شکل گیری اینستکس و spv و.. میکند؛و در آخر هم رئیس جمهور اعتراف "من بلد نیستم" را تحویل ملت می‌دهد؛ عملا آب پاکی را به دست همگان ریخته و القای وجود بن بست میکند و گویی هیچ راهی وجود ندارد جز شروع دوباره سیکل معیوب دیپلماسی التماسی و ایمیلی و امضای کری تضمین است و... ♦️دولت تمام برنامه خود را برای اداره کشور و رشد اقتصادی در برجام خلاصه کرده بود و میتوان به واقع دولت را دولت وزارت خارجه و وزارت خارجه را وزارتخانه برجام نام نهاد. اگر تفکر درون زایی در نقطه کانونی تصمیم گیری برای اقتصاد کشور قرار بگیرد و همه اقدامات دولت مبتنی بر آن دنبال شود تازه می‌توانیم به رونق تولید بیندیشیم؛ اما اگر دولت برای ایجاد رشد اقتصادی، صرفا به دنبال متغیر های خارجی باشد دیگر اساسا نیازی به بستر سازی برای رونق تولید ملی نخواهد بود! 🔷عامل دیگر که مسبب عدم رونق تولید داخلی میباشد مساله وابستگی بیش از حد بودجه کشور به نفت و درآمد های نفتی است. تنبلی اقتصادی و درآمد های نفتی در سالیان گذشته اقتصاد ما را تبدیل به اقتصادی تک محصولی کرده و همین نکته باعث آن شده است که دولتمردان به فکر تامین بودجه خود از سایر راه ها و درآمد ها نیز نباشند و گامی در جهت درآمد زایی برندارند. در حالی که راه علاج کاهش وابستگی به نفت دستیابی به درآمد های پایدار همچون افزایش سهم درآمد های مالیاتی در بودجه عمومی است. 🔷 ما نیازمند ایجاد تنوع در پایه های مالیاتی هستیم. مالیات هایی که بخش عمده آنها را مالیات بر فعالیت های غیر تولیدی در اقتصاد نظیر "مالیات بر واردات"، "مالیات بر واردات کالاهای لوکس"، "مالیات بر سود سپرده های بالا"، "مالیات بر ثروت های بادآورده"، "مالیات بر خانه های خالی"، "مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات گرفتن از پزشکان و وکلا و سلبریتی ها و.. تشکیل می‌دهند. این مالیات ها در نظام مالیاتی حاکم بر کشور سبب آن خواهد شد که بازدهی نقدینگی از حضور در فعالیت های اقتصادی غیرتولیدی و مخرب به شدت کاهش یافته و به عنوان پاداش مضاعف نصیب سرمایه گذاران در بخش تولیدی اقتصاد گردد. ♦️دالان های عجیب و غریب دستگاه های دولتی برای اعطای مجوز یک کار تولیدی و عدم تسهیل قوانین فضای کسب و کار و کلی مراحل اعصاب خورد کن در مسير یک تولید کننده عامل دیگر وضعیت نابسامان تولیدی ماست؛ بی ثباتی در تصمیمات اقتصادی و ابلاغ بخشنامه های بعضا متضاد برای دریافت مجوز های لازم جهت راه اندازی کارگاه های تولیدی امروز گره ای کور را در مسیر تولید کنندگان قرار داده است. تولید کننده می‌گوید ما از دولت هیچ کمک مالی نمیخواهیم؛فقط چوب لای چرخ ما نکند.همین.کمی قاچاق را کنترل کند که کمر ما را شکسته است و.. 🔹انحصار گرایی بلای دیگری است که بر سر تولید آمده است. برخی شرکت ها با استفاده از رانت های دولتی و زد وبند های مختلف و.. کل بازار یک محصول را در چنبره خود گرفته و مجال تنفس به دیگری را نمی‌دهند. مثلا در صنعت خودرو انحصار تولید فلان قطعه ماشین را در دست گرفته اند و این مافیای پنهان نمی‌گذارد که شرکت های کوچکتر اما پر انگیزه تر وارد میدان شوند. در این زمینه مثال های متعددی وجود دارد که در این مجال نمیگنجد. 🔸عوامل دیگری هم قابل بیان است که وقت دیگری مطلبد؛ اما در مجموع به نظر می‌رسد اگر همان مشکل اول یعنی تمرکز بر خارج و عدم اعتماد به توان داخل در نزد مسئولان اصلاح شود؛ مشکلات بعدی به تدریج قابل حل است. ✍️ @margoomat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دو روز پیش بود که بخش هایی جدید از گفت و گو های داغ ایدئولوژیک اوایل انقلاب منتشر شد.وقتی کلیپ رو میدیدم با خودم میگفتم راستی چقدر این سالها این سطح از گفت وگو جایش در صدا و سیما خالیست. گفت وگویی که یکطرفش احسان طبری و طرف دیگر علامه محمد تقی مصباح یزدی و طرف دیگر دکتر عبدالکریم سروش و نورالدین کیانوری و... 🔹 نمیدانم باید به عقب برگردیم؟خیلی جلو رفته ایم؟ جامعه متفاوت شده است؟صدا و سیما به قهقرا رفته است؟نخبگان توان دیالوگ ندارند؟ سطح و دغدغه های مردم متفاوت شده است؟و کلی سوال دیگر... 🔹عمیقا باور دارم که جامعه امروز ما به گفت و گو نیاز دارد و راه حل در تبیین و بیان و نقد و مهیا کردن شرایطی برای مطرح شدن نگاه های مختلف و شکل گیری یک جدال احسن است که نتیجه آن جز رشد یافتن سطح تحلیل و اندیشه جامعه نمی باشد. 🔸این روزها مردم و قشر نخبگانی ما چقدر تحمل شنیدن و تاب گفت و گو با مخالف فکری خود را دارند؟فرهنگ آزاد اندیشی از دل محافل فکری و دانشگاهی ما مدت هاست رخت بر بسته و انگار همگان هم راضی اند؛آری عادت کرده ایم؛مثل باقی چیزهایی که عادت کرده و آنان را مفروض ذهنی خود قلمداد میکنیم. 🔸باید قبول کرد وجود نگاه های متفاوت و متضاد را که اگر قبول کردیم آنگاه است که می‌توانیم با دیگری وارد گفت وگو شویم؛ اما مشکل آنجاست که هنوز با نگاهی دُگم و متصلب به مسائل نگاه می‌کنیم و البته این آفت؛ قشر حزب اللهی و سکولار و اصلاح طلب و اصولگرا و.. نمی‌شناسد. این در فرهنگ امروزی ما اپیدمی شده است و راهی نداریم جز شکستن این فضا و بازگشت به حال و هوای دهه شصت.. @margoomat
دلمان تنگ است... همین... @margoomat
برادر کجایی دقیقا کجایی... 🔸این روزها که در شرایط بی مجلسی به سر می‌بریم؛ سوالی ذهن هماگان را به خود مشغول کرده است که به راستی نمایندگان مردم کجایند و چه می‌کنند؟! در این چند خط روی سخنم به طور خاص با نمایندگان فعلی اهواز و منتخبین محترم انتخابات اخیر است. 🔸وضعیت سه نماینده فعلی شهر که اظهر من الشمس است و نیازی به گله و شکایت ندارد!! اینان بارها امتحان خود را پس داده اند؛از عملکردشان در ماجرای سیل و گرد و خاک و فاضلاب تا پیگیری مطالبات مردم و کنش گری ضعیفشان در مجلس و وکیل الدولگی و همراهی با ناکارآمد ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی و...!! آقایان باور بفرمائید شما هنوز هم نماینده مردم اهوازید و حداقل دوماه تا پایان مسئولیت تان باقی مانده است!! لااقل از این روزهای باقی مانده استفاده کنید و کارنامه خود را کمی سفید کرده تا خداحافظی آبرو مندانه ای با موکلان خود داشته باشید!! هر چند که انگار دیر شده است.. 🔹البته بخش زیادی از این فضای فشل و عجیب و غریب کم کاری نمایندگان مربوط به ساختار غلط حاکم بر انتخابات کشور است که عملا مجالس در یکسال پایانی خود به حالت نیمه تعطیلی درآمده و نمایندگان درگیر انتخابات مجلس اند و یک تعدادی رد صلاحیت می‌شوند و یک عده دیگری اصلا رای نمی آورند و به فکر دوران بعد از نمایندگی و مشغول شدن در فلان مسئولیت و لینک زدن با فلان وزیر برای خدمت در پست های خطیر دیگری اند و دیگر انگیزه ای برای حضور و شرکت در مجلس ندارند که این روزها به خوبی می‌شود این فضا را فهم و درک کرد. 🔹و اما منتخبین فعلی اهواز... یقینا از دو بزرگوار منتخب مردم انتظار آن نیست که پیگیری های حقوقی و بازخواست های رسمی از مسئولان را دنبال کنن زیرا که در شرایط فعلی هیچ عنوان و صلاحیت قانونی ندارند و این انتظار حتما بی جاست‌. و یا اینکه بعضی می گویند فلانی چرا نمی‌رود در کنار بیماران کرونایی در بیمارستان و چرا در کنار نیروهای جهادی نمی آید سم پاشی کند و.. که این هم سخن ناروا و غلطی به لحاظ بهداشتی و اثرگذاری اون شخص است و نگارنده هم هیچ کدام از این دو جنس مطالبه را ندارد. 🔸حداقلی ترین مطالبه و خواست افکار عمومی این است که اینان در این بازه باقی مانده چندماهه تا رفتن شان در مجلس لااقل مواضع مختلف خود را نسبت به اتفاقات گوناگون رخ داده در کشور و شهرشان اعلام کنند؛مردم می‌خواهند شما حرف بزنید و زبان آنان باشید؛همین. یعنی واقعا مدیریت کرونا در کشور و استان و اهواز اینقدر بی عیب و نقص بوده است که آقایان بزرگوار لب به یک انتفاد هم نگشودند؟باور کنید افکار عمومی خواهان این بیان مواضع و گفتن مطالبات بحق مردم است. شما جایگاه امروزتان با دیروز متفاوت است؛ شما منتخب یک شهر هستید و پشتوانه و برش کلام دارید؛ از این ظرفیت به نفع مردم استفاده کنید. 🔹پیشنهاد دیگر آن است که وقت های خالی خود را هر روز به صورت محدود در کنار گروه های جهادی و مردمی گذرانده و صرفا یک خداقوت خشک و خالی به این رزمندگان مبارزه با کرونا بگویید. باور کنید هیچ چیزی جای آن را نمی‌گیرد.هیچ چیزی دلگرم کننده تر از آن نیست که نیروی جهادی حتی برای دقایقی منتخب شهر خود را در حال خداقوت گفتن به خود ببیند و احساس کند که او هم در کنارش هست و نفس می‌کشد؛امروز را از دست ندهید که فردا دیر است؛ سرمایه اجتماعی خود را حفظ کرده که همگان می‌دانند این سرمایه با چه خون دل خوردن هایی سر و سامان گرفته و امروز ثمر داده است. ✍️ @margoomat
آقای رئیسی فکر بکنید... باور کنید دیر می‌شود... @margoomat
ان شا لله امشب به دعوت برادر عزیزم آقای محمد امین رضایی به مناسب روز جوان با جمعی از رفقا گفت وگویی خواهم داشت.. @margoomat
⭕انتظار انقِلابی یا ان قُلابی.. ♦️در سالیان اخیر شاهد شکل گرفتن قرائت و خوانشی انحرافی و عوامانه و سطحی انگارانه از مفهوم انتظار و مهدویت هستیم. ♦️قرائتی که تمام آرمان های مهدوی را خلاصه در جشن بیعت و جشن تاجگذاری امام زمان و چراغانی نیمه شعبان کرده و درگیر مناسکی میان تهی و خالی از سیرت و هویت و مسلک مهدوی شده است. 🔷این خط فکری تمام مسئولیت شیعه منتظر را رفتن شب های چهارشنبه به جمکران و ندبه خوانی صبح جمعه و اشک در فراق یار میداند و شاهد آنیم که شخص منتظر، عامل به تمام این مناسک است اما خبری از قیام بر علیه وضع موجود جهانی نیست و تلاشی برای اصلاح آن وجود نداشته چرا که دغدغه ای در این باب فهم نمی شود. 🔷آنچه در اندیشه مهدوی حضرت امام دیده می شود انتظاری از جنس ظهور است. منتظری که باید کاری را انجام دهد. انتظار یک عمل است اما صرفا و تنها بحث بر سر عمل نیست بلکه بر سر چگونگی عمل هم می باشد. اگر امام از عمل سخن می گوید یقینا از یک کنش اجتماعی و نه یک رفتار قلبی و درونی صحبت می کند. 🔷اساساً دعوا بر سر منتظرِ بی درد و منتظر درد مند است. سخن از انسان منتظری است که انتظار و دینداری برایش مسئولیت فردی و اجتماعی درست کرده و خواب و خوراک را از آن می گیرد و انسان منتظری که اهل نماز و روزه و دعای فرج خواندن است اما در قبال مستضعفین و مسلمانان و ارزش های الهی هیچ گونه درد و دغدغه و مسئولیتی برای خود متصور نیست و تمام وظیفه خود را در آقا بیا آقا بیا های هر هفته خلاصه می کند. ♦️وقتی از انتظار از جنس ظهور سخن می گوییم، آن ظهوری را بیان می داریم که هدفش قسط و عدل است. مگر می شود جشن نیمه شعبان گرفت و ایستگاه صلواتی برقرار کرد و از بزرگ ترین آرمان مهدوی یعنی قسط سخن نگفت؟! وقتی سرگرم نشانه محوری و سید خراسانی و سید یمانی و.... باشیم که خروجی اش جز انتزاع بافی هایی از جنس مستند ظهور نزدیک است نمی باشد و از «يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» سخن نگوییم و صرفا از یک امام زمانی که بی توجه به ظلم و عدالت است یاد کنیم خروجی اش می شود صدها شعر و منبر و جشنی که جز تقلیل آرمان مهدوی خروجی نداشته اند. ✍️ @margoomat 🔸متن کامل یادداشت: https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2350611/
🔷وما يستوي الأعمى والبصير... قليلا ما 🔹و هرگز نابینا(جاهل)و شخص بینا(عالم)، یکسان (...) لکن بسیار کم این حقیقت را می شود ! غافر/58 🔸نابینا،بینا ، نابینا، بینا ، نابینا ، بینا ، نابینا ، بینا ، نابینا ، بینا ، نابینا ، بینا و...! چگونه ام من؟!. 🔶این چشم اگر بود ! یک عمر که در... دیدن روی مهدی فاطمه... نبود ! @margoomat
🔴 روز به نفع 🔰 در آستانه روز جهانی مستضعفین شاهد تصمیم عجیب و به دور از تدبیر و عقلانیت و انصاف شورای عالی کار نسبت به تعیین حداقل دستمزد کارگران بودیم. ♦️ در شرایطی که میزان تورم اعلامی توسط بانک مرکزی 41 درصد است و ماده 41 قانون کار تصریح بر تناسب داشتن میزان حقوق و تورم دارد، آیا افزایش 21 درصدی حقوق و مزایای کارگران اجحاف در حق آنان نیست؟ به راستی نسبت یک میلیون و هشتصد و سی هزار تومان تصویب شده با شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی این روزهای قشر مستضف کارگری چیست؟ هیچ نسبتی وجود ندارد جز تباین. 🔰 باید کلان تر به مسأله نگریست. این یک مصداق است و مصادیق گوناگون دیگری هم وجود دارد که نشان دهنده آن است که در نتیجه نگاه نئو لیبرالیستی حاکم بر بخشی از مسئولین کشور اساسا منافع مستضعفین و محرومین، در قانون گذاری و تصمیمات آنان هیج جایگاهی ندارد. ریشه این مسأله را باید در سیاست های غلط و ضد مردمی دوران سازندگی پیدا کرد چنان که رهبر انقلاب در آن مقطع در رد این انگاره فکری فرمودند: « دفاع از قشر های محروم که صاحبان واقعی انقلابند باید در رأس همه برنامه ریزی های کشور و محور کلیه تحرکات اقتصادی در بخش های مختلف آن باشد و صحت هر سیاست و برنامه اقتصادی، با چگونگی و اندازه پیشرفت در این هدف، در کوتاه مدت و یا بلند مدت، سنجیده شود.» ♦️ یا در جایی دیگر در همان مقطع فرمودند:« در تنظیم برنامه های کشور، اصلی ترین مسأله عبارت است رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان، که از تبعات دوران ستم شاهی و آثار سلطه ی بیگانگان است. همه برنامه های اقتصادی و تولیدی و سازندگی و رونق اقتصادی باید به این هدف متوجه باشد و تنها در این صورت است که این برنامه ها درست و قابل قبول است.» این مدل تفکر سرمایه سالار و تکنوکرات که نام آن را به واقع می توان استکبار داخلی نامید، در نظام فکری اش اساسا جایی برای منافع طبقات مستضعف متصور نیست و آنان را همیشه در حاشیه دیده است چنان که بزرگ شان، مرحوم هاشمی به صراحت گفت که اگر لازم باشد چه عیب دارد عده ای در زیر چرخ دهنده های توسعه له شوند!! 🔰 قانونی که فقط اغنیا و ثروت مندان را ببیند و هیچ فهمی از زندگی اقشار مستضعف نداشته باشد آیا خروجی اش جز ایجاد قله هایی از ثروت و دره هایی از فقر است؟ تلخ است اما بسیاری از تصمیمات و قوانین امروز ما به نفع صاحبان انقلاب نیست. رهبر انقلاب: «قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند؛ و الا قانونی که پولداران را پولدارتر کند، قانون مملکت نیست. قانون باید بتواند گره ها را باز کند و به درد و دل قشرهای محروم برسد.» ♦️ اگر همین سیکل معیوب بخواهد ادامه داشته باشد و هر روز شاهد له تر شدن منافع کارگران و مستضعفین باشیم کشور باید خود را در انتظار موج جدیدی از اعتراضات کارگری و صنفی ببیند که یقینا دودش نه فقط به چشم دولتی ها بلکه به چشم همه خواهد رفت. باید توصیه حضرت امیر به مالک‌ اشتر را به یاد آورد و نصب العین قرار داد: «آن‌جایی که امر دایر شد بین توده مردم - آنهایی که محتاج عدالت تو هستند - با خواص و مجموعه‌های کوچک و بهره‌مند و ممتاز جامعه، حتماً توده مردم را ترجیح بده.» 🔰 عمیقا اعتقاد دارم که این دولت، دولت اشراف و مرفهین است و هیچ طرحی را که اندکی منافع طبقه اشراف را به خطر اندازد دنبال نکرده و بالعکس در طول این سال‌ها گام های بلندی را در منکوب کردن مستضعفین و محرومین برداشته و به آن افتخار می کند. از ماجرای بنزین و خصوصی سازی های افسار گسیخته تا مزخرف خواندن مسکن مهر و حقوق های نجومی و... همه نشان از آن دارد که ریل سیاستگذاری دولت غلط و بر خلاف منافع ملی است و باید جایی ترمز آن کشیده شود. ♦️ از بسیاری از منتخبین مجلس یازدهم هم که اصلا خبری نیست! دریغ از یک موضع گیری ساده رسانه ای!! اتفاق رخ داده آزمون خوبی است که مشخص شود آقایان چه مقدار برایشان حقوق کارگران ارزش و اهمیت دارد و اساسا دغدغه ذهنی شان است. ✍️ @margoomat
🔸"وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا؛ ﻭ خداوند ﺟﻬﺎﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥِ [ﺑﻲ ﻋُﺬﺭ] ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ." (نساء:۹۵) @margoomat
‍ 🔴 کرونای طبقاتی.. 🔸ایجاد جامعه بی طبقه توحیدی و سخن نگفتن از بالا و پایین، شمال و جنوب، فقیر و غنی، استکبار و استضعاف و اساساً برچیدن این دو گانه های غیر توحیدی رسالت اساسی انبیأ و اولیا الهی ای بوده است که بارها در این راه مقدس جان خود را فدای این آرمان های الهی کرده و روزی ابراهیم بر نمرود، موسی بر فرعون و محمد (ص) بر اشراف مکه خروشیده و زمینه شکل گیری مدینه ای به دور از ساختار ظالمانه طبقاتی و خود برتر پندار عده ای بر خلق خدا را فراهم آورده چنان که میان سید قریشی و بلال حبشی تفاوتی نباشد. 🔸هر چند بلای کرونا دامان صاحبان قدرت و ثروت را هم می گیرد، اما گلوی نحیف ضعفا را شدید تر می فشارد. از وزیر و نماینده مجلس و پزشک و پرستار گرفته تا دست فروش و کارگر و راننده، همه با کرونا درگیرند، اما این کجا و آن کجا. کرونا برای هر دو خاطره می‌شود اما برای هر دو خاطره ای شیرین می شود یا تلخ؟ بعد ها هر دو از کرونا یاد خواهند کرد. اما آیا هر دو با لبخند ذکر یاد می کنند یا با اشک و حسرت و نفرت؟؟ فکر نمی کنم تشخیص اش سخت باشد. 🔹به گفته‌ی لیدی شیل، همسر سفیر انگلستان در عهد ناصری، زنان طبقه اشراف تبریز نه تنها از خبر شیوع وبا وحشت نمی‌کردند، که خوشحال هم می‌شدند و از این اتفاق استقبال می‌کردند؛ ماری شیل در کتاب خاطرات خود نوع مواجهه زنان اعیان تبریز با بیماری وبا را چنین تصویر می‌کند: "به هنگام شیوع وبا موقعیت جالبی برای زن‌های طبقه‌ی اعیان تبریز به وجود می‌آید و آن‌ها به جای این‌که از وقوع وبا در شهر یا شایعه‌ی همه‌گیری آن بترسند، برعکس با کمال خوشحالی از آن استقبال می‌نمودند؛ زیرا وجود این مرض در زندگی زن‌های تبریزی تنوعی ایجاد کرده و برای آنان آزادی از قید اسارت در منزل را فراهم می‌آورد. مهاجرت به ییلاق و خروج از شهر به آن‌ها که از زندگی یکنواخت روزانه در منزل به تنگ آمده‌اند‌، موقعیت خوبی ارزانی می‌دارد و زندگی چادرنشینی در ییلاق باعث می‌شود که از آزادی بیش‌تری برخوردار شوند، از طبیعت لذت ببرند و طعم گوشت تازه‌ی کباب بره را بچشند." 🔹به سخنان جناب حریرچی دقت کنید: « شدت بیماری و مرگ و میر حاصل از کرونا در قشر های ضعیف و فقرا بیش تر است که علت آن دسترسی کم تر آن ها به امکانات بهداشتی و درمانی مناسب است و همچنین آثار اقتصادی کرونا بر قشر های ضعیف و فقرا بیشتر از افراد برخوردار است‌. خانواده هایی با درآمد کم و افراد روزمزد و شاغلین بخش خصوصی در معرض خطر بیشتر کاهش درآمد و از دست دادن مشاغل خود هستند.» 🔸این روزها شعار در خانه بمانید و دست و صورت خود را بشویید و.. را زیاد شنیده اید. اما در همین تهران یا شهرهایی مثل اهواز مناطق و خانه هایی وجود دارد که شاید بهترین توصیه به آنان این باشد که اگر هم مجبورند شب ها خانه باشند، روزها از محیط زندگی خود فاصله بگیرند. کوره پز خانه های جنوب تهران تا مردمان عزیز عین دو اهواز سالهاست که درگیر وضعیتی هستند که دیگر شاید فرصت فکر کردن به کرونا هم نداشته باشند. 🔹 خانه های سست و گلی و محروم با اتاق های تنگ و کوچک که محل زندگی چندین خانواده است و گاهی جمعیت شان به بیش از ده نفر می رسد. با امکانات محدود بهداشتی و بی آبی و مشکل فاضلاب و.. اینان وضعیتی ندارند که بتوان از آنان خواست برای بیمار نشدن در خانه بمانند. کسانی که در بی آبی به سر می برند و ما از آنان انتظار داریم که مرتب دست های خود را بشویند و مراقب سلامتی خود باشند!! 🔸برای خیلی از بالا نشین ها کرونا و قرنطینه‌ی خانگی، نوعی تنوع در زندگی حساب می‌شود؛ بیماری آن‌قدرها که برای طبقه متوسط و ضعیف وحشتناک است، برای آن‌ها نیست. درحالی‌که خیلی از مردم محتاج تهیه‌ی مواد گندزدا و ماسک هستند، بچه‌پولدارها رنگ ماسک‌شان را با مانتو و لاک ناخن ست می‌کنند. آن‌ها که دغدغه‌ای برای نان‌شب ندارند، با کوهی از آذوقه می‌توانند ۱۴ روز که نه، ماه‌ها خود را قرنطینه کنند و از این فرصت برای تفریح و فراغت خاطر استفاده کنند. اگر بچه‌های پایین مجالی برای ترسیدن از بیماری ندارند، بالانشین‌ها اما نیازی به این ترس ندارند! 🔹نوع مواجهه با کرونا و مر‌گ‌ومیر همه‌گیر نیز برآمده از خاستگاه طبقاتی است؛ اینجا حتی توزیع ترس و وحشت حاصل از بیماری هم عادلانه نیست. حال آنکه عده‌ای به دنبال نان شب، فرصتی برای ترس ندارند و عده‌ای دیگر امکانی برای نترسیدن! 🔸در این روزهای عزیز شعبان که کم کم آماده رمضان می شویم باید گروه های مردمی و نهاد های حاکمیتی زمینه مواسات و همدلی میان مردم را فراهم آورده و بیش از پیش پای کار مبارزه با کرونا آمده و با برطرف کردن بخشی از مشکلات اقشار مستضعف جامعه، آنان را در مقابله با کرونا همراهی و همیاری کرده تا همه با هم کرونا را شکست دهیم. نسیم آنلاین :https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2350957/ ✍️ @margoomat
و من هنوز نمی‌دانم.. «نظام».. کیست؟ چیست؟ کجاست... @margoomat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻من چطور توی خونه بمونم وقتی چیزی ندارم بخورم. وقتی میدونم که اگه بیام بیرون احتمال مرگ من ۹۰ درصده بازم میام چون چاره‌ای ندارم 🔶️امیدوارم که زودتر کرونا بگیرم، ما نمی تونیم خودکشی کنیم ولی هرروز آرزوی مرگ میکنیم، چون زندگی‌ای نداریم. این زندگیه؟ @margoomat
⭕ لجن زار طبقاتی... 🔸کرونا با وجود همه مشکلاتی که برای جامعه ما فراهم آورد اما باعث آن شد که نگاهمان به سمت اتفاقات و افرادی برود که شاید تا دیروز نسبت به آنان غفلت و یا عدم فهم دقیق و ادراکی توأم با وارونه نمایی اجتماعی داشته ایم. کسانی که همیشه در و اجتماع منحط طبقاتی ما هستند. اینان هیچ موقع دیده نمی شوند، اصلا چرا باید دیده شوند؟ بگذاریم دردشان را بکشند و بمیرند ! هم خود راحت می‌شوند و هم ما. 🔸 جلوه ای دیگر از نهادینه شدن خصلت های طبقاتی را نشان داده و آشکار کننده موجود در جامعه است. این روزها منطق حاکم منطق سرمایه است. اگر پول داری می‌توانی زنده بمانی، اگر پول داری می توانی در خانه بمانی، اگر پول داری در فلان مدرسه و بیمارستان پذیرش میشوی و.. آری پول، این است که تعیین کننده ارزش و ضد ارزش است و تو در هر صورت محکوم به شکست و خرد شدن در زیر دست و پای سرمایه داران و مترفین و قارون و فرعون و احبار و رهبان های زمانه ای و تو باید رنج را همسفر خود کنی و گله ای هم نداشته باشی. 🔸رهبری پیش از پیروزی انقلاب در جلسات تفسیر خود سخنانی بیان داشتند که شاید مطرح کردن امروز آن منجر به زدن برچسب «فلانی ضد انقلاب است» شود : «یعنی چه اختلاف طبقاتی؟ یعنی اینکه انسان هایی که در این جامعه زندگی می‌کنند، اینها هم مثل هم نیستند؛ یک عده محکوم اند به اینکه محرومیت بکشند، رنج ببرند، خدمت گروه های دیگر را بکنند و باید از این محرومیت و رنج، گله ای هم نداشته باشند. یک عده هم بایستی برخوردار باشند، بهره مند باشند، لذت و عیش زندگی برای آنها باشد، از همه مزایا آنها بتوانند استفاده کنند و اشکالی هم نداشته باشد.» 🔹یا جای دیگر : «اگر در جامعه ای اختلاف طبقاتی بود، یعنی مردم جامعه، همه از لحاظ حقوق، با هم برابر نبودند، از لحاظ امکانات و مزایای زندگی، همه در یک تراز نبودند، یک عده توانستند بیشتر ببرند، بهتر ببرند، بهتر بگویند و زور بگویند و آن چه را که می خواهند، همان را انجام بدهند، و یک عده بیشتری مجبور بودند چشم به دست آنها باشند، گوش به فرمان آنها باشند، دست به بغل و کمر، در مقابل آنان باشند، سجده به خاک در مقابل آنها باشند؛ اگر یک اجتماعی به این صورت وجود پیدا کرد، به آن می گویند ؛ در این اجتماع اقتصاد هم طبقاتی است؛ در این اجتماع حکومت هم به ، طبقاتی ست؛ در این اجتماع، حقوق اساسی هم به سود طبقه بالاست یعنی طبقاتی ست .» 🔸تا زمانی که و اجتماع طبقاتی بر ما حاکم است و ما مشغول پند و اندرز به جماعت زرسالار و زراندوز و متکبر و بی خیال هستیم؛ باید نظاره کرد و دید که روز به روز این جماعت استکباری بر گرده مردم نشسته و به ریش همه ما می‌خندد. باید بر این طبقات ممتاز و صدرنشین خروج کرد؛ وگرنه در این همه ما غرق می شویم و آن روز است که دیگر مناسک مذهبی و.. هم تسلا دهنده این و البته شاید بهتر بگوییم «» نخواهند بود. 🔸چنان که بهشتی گفت: «بالا بروی یا پائین بیائی، جامعه ‌ای را اصلا بالای سرش قرآن پهن کنید، مادامی که در آن جامعه در یک سو گرسنه بیچاره از سرما بلرزد وجود دارد و در سوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز، ، تمام چهره‌اش را هم با قرآن بپوشانید، باز لجن است. در یک جامعه‌ای، فاصله اقتصادی، فاصله همه‌چیزی به وجود می آورد، به طوری که قهوه‌خانه غیر از قهوه‌خانه است، حمام اشراف غیر از حمام کارگر است، وسیله نقلیه او غیر از اوست، مدرسه‌اش غیر از او، دانشگاهش غیر از اوست، خیاطش غیر از اوست، خیابان و محله‌اش غیر از اوست؛ همان بحثی که در جامعه ما کم‌کم دارد به وجود می‌آید. این را ما می‌گوییم و این چیزی است که جنگ طبقاتی را بدون برو برگرد ایجاد خواهد کرد.» 🔹درد بزرگ جمهوری اسلامی، طبقۀ مرفه جدیدی است که هر روز گردن‌کلفت‌تر و وقیح‌تر می‌شود. و این طبقۀ هارشده، اصلاً و ابداً خصلتِ جناحی ندارد؛ فراجناحی‌ترین طبقه در جمهوری اسلامی، همین طبقۀ ای است که مردم و مستضعفین در نظام اندیشه ای اش اساسا فهم نمی شود. 🔹کسانی که این وحدت قبیله‌ای در طبقۀ اشراف را نبینند و از دریچۀ تنگ سیاست‌زدگی به این پدیده نگاه کنند، دارند تنگۀ اُحد جمهوری اسلامی را رها کرده و به دشمن وامی‌گذارند. اصولگرا و اصلاح‌طلب، تنها جایی که تضاد و تمایزی باهم ندارند همین‌جاست؛ «اشرافیت»! اشرافیتی که یک سرش در ویژه‌خواری است و سر دیگرش در مستضعف کُشی. ✍️ @margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خدایا چرا اینجوری شدیم؟؟؟... 🔹إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ... خدايا، قلبى به من عنايت كن كه او را به نزديك كند.. 🔸این روزای باقی مونده رو قدر بدونیم... @margoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔵 ما کارگران معدنیم فدائیان رهبریم!!! 🔰 ببینید و بخوانید... @margoomat
‍ 🔴 ما کارگران معدنیم فدائیان رهبریم... 🔸احتمالا وقتی مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل این جماعت را می شنوید تعجب خواهید کرد! مگر 22بهمن و 13 آبان و روز قدس است؟ به قیافه و تجمع شان که نمی خورد! نه انگار اشتباه کردم؛ به نظر یه تجمع صنفی و اعتراضی و کارگری است.آره درسته؛ این فیلمه حضور امام جمعه کوهبنان و فرماندهان نظامی در جمع کارگران معترض معادن ذغالسنگ کرمانه. 🔸این اتفاق و این شعار ها البته برای کسانی که در تجمعات اعتراضی کارگری و صنفی و.. حداقل چند باری شرکت داشته اند امری طبیعی است؛ تبدیل به یک عرف شده است؛ چرا؟ چون تو اول باید ثابت کنی که ضد انقلاب نیستی تا صدایت شنیده شود و بتوانی مطالبات خود را صرفا بیان کنی. تو اول باید برادری ات را ثابت کنی تا خدای نکرده دشمن سواستفاده نکند!! و زبونم لال، زبونم لال به جرم تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی دستگیر نشی. 🔹از همین جهت است که می بینیم در اکثر این تجمعات لاجرم باید عکسی و یا دست نوشته ای با مضامین حمایت از نظام و رهبری را با خود به همراه داشت تا متفاوت نگاهت کنند. چند بار فیلم را ببینید. تصنعی بودن شعارها اذیتتان نمی کند؟ حالتان را بهم نمی زند؟ آنقدر  آقایان فضا را امنیتی کرده اند که کارگر بیچاره برای بیان مطالبات کارگری و معیشتی خودش باید شعار مرگ بر آمریکا سر دهد!! فضای امنیت زده به گونه ای است که اگر عده ای دغدغه مند بخواهند مشکل شان را بیان کنند،مجبورند برای اثبات خودی بودنشان،یکی در میان عکس رهبری را پرچم کنند و چند بار و هر بار بلند تر بگویند: «ما کارگران معدنیم فدائیان رهبریم.» 🔹بر خلاف نظر بعضی از متولیان امنیتی - اطلاعاتی کشور، مهمترین ضمانت تأمین امنیت(با همین نگاه حداقلی) برقراری عدالت در جامعه، توزیع برابر امکانات در جامعه، توزیع برابر فرصت، توزیع عادلانه ثروت و از بین بردن شکاف طبقاتی در جامعه است. 🔹 عدالت ناظر به نرم افزار انقلاب است و امنیت معطوف به سخت افزار انقلاب. اگر سخت افزار را بر نرم افزار و محتوای انقلاب ترجیح دهیم، عملا پروژه «استحاله انقلاب» با دستان خودمان رقم خواهد خورد و از انقلاب جز صورتی و از مبانی جز شعاری و از جمهوری اسلامی جز فردی عمامه به سر باقی نخواهد ماند. ✔️پ. ن: یادش بخیر تو بعضی تجمعات دانشجویی یادم هست تا نیروی انتظامی می اومد که جمع مون کنه مسیر شعارهارو به سمت « خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «نیروی انتظامی یه نیروی ولایی» و... می بردیم. ✍️ @margoomat
🔴 مواساتم آرزوست!!! @margoomat
🔴 مواسات بدون روتوش.. 🔰 بعد از سخنرانی رهبر معظم انقلاب و مطرح کردن گفتمان مواسات شاهد شکل گیری حرکات و لبیک گفتن های گوناگون نسبت به این گزاره دینی بودیم. اما مخرج مشترک اکثر اقدامات صورت گرفته ذیل این مبحث، خلاصه شد در یک چیز؛ دادن بسته های غذایی که شامل مرغ و برنج و.. می باشد. و این یعنی تقلیل دادن یک مفهوم بزرگ که صدها مصداق بر آن مترتب است به یک حرکت حداقلی و رفع تکلیفی که از قضا در گذشته هم صورت می گرفته و البته دردی را هم دوا نخواهد کرد. ♦️ وقتی رهبر انقلاب  در شرایط درگیری با کرونا این دستور را می دهند؛ این یعنی به دنبال هدف و مقصودی هستند که حتما با دیروز متفاوت است و باید اتفاق جدیدی بیفتد و مخاطب اصلی این مواسات را افراد درگیر با کرونا مفروض گرفته اند و نه صرفا افراد فقیر و مساکینی که تا قبل از آن هم به آنان کمک های غذایی اعطا می شده است. 🔷 رهبر انقلاب درکتاب طرح کلی اندیشه اسلامی ذیل "مما رزقناهم یُنفقون" دو نکته را بیان می‌دارند. ۱."مارزقناهم" اعم از مال است. هر چه از خدا گرفته اند: پول، عمر، فرزند، آبرو، توان جسمی، فکر، زبان و بیان و خلاصه هر امکاناتی. ۲. انفاق هم هر خرج کردنی نیست. "آن خرج کردنی که خلٲیی را پرکند، انفاق است." حال سوال این است که به راستی بسته های غذایی چه خلأیی را جبران می کنند؟ آیا اولویتی فرا تر از آن متصور نیست؟ بسته هایی که حداکثر با آن افراد بتوانند یک هفته را سپری کنند دردی را دوا خواهد کرد؟ 🔸سخنگوی دولت گفت: ۳ونیم میلیون از مشاغل رسمی بطور مستقیم در معرض آسیب اند و ۴میلیون شاغل غیر رسمی در معرض توقف یا کاهش فعالیت یا کاهش دستمزد و اخراج اند! وزیر کار گفت: تا حالا ۶۰۰هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند! این دو قسم نه عمدتا شرایط شرعی فقیر محتاج نان شب را دارند و نه عرفا شٲن گرفتن انبان غذا! ما با افراد متعددی مواجه ایم که به هیچ وجه نیازی به این بسته های غذایی ندارند اما مشکلات فراوانی گریبان آنان را گرفته است؛ آیا اینان مصداق مواسات کردن با مؤمنین قرار نمی گیرند؟ 🔰 اما چاره چیست؟! مواردی به ذهن نگارنده می‌رسد. بخوانید.. 1️⃣ کاسبهایی وجود دارند که بخاطر اجاره ای بودن مغازه و بعضا وامدار بودن به اقساط و از دست دادن ماه اصلی فروش، ضرر جدی کرده اند و بعضا بیکار نیز شده اند. بسیاری از این مشاغل غیر رسمی اند و به علت مالیات و.. جایی ثبت رسمی نشده اند. کارگاه های تولیدی فراوانی وجود دارد که به سمت تعدیل نیرو و فروش ابزار آلات خود رفته اند. می شود با هماهنگی اداره کار و برخی اصناف و معتمدین بازار آنان را شناسایی و کمک هایی را به آنان اهدا کرد. 2️⃣ از آبرومان خرج کنیم. بسیاری از ما پول نداریم اما آبرو داریم. در بین فامیل، محل کار، همسایگان و حتی فضای مجازی برخی مشکلات را مطرح کنیم شاید به خاطر ما فرجی حاصل شود و واسطه خیر شویم. مثلا با صاحبان مغازه و خانه ها و طلبکارها صحبت کنیم که هوای مستاجرشان را داشته باشند.خرج کردن آبرو توسط معتمدین برای تخفیف یا بخشش اجاره آن کسبه یا تٲمین اجاره ماه تعطیل از برخی منابع. تهیه مساعده با کارت هدیه در خور برای بیکار شدگان توسط مومنان و پرداخت از طریق اداره کار و مانند آن برای حفظ شٲن نیز می تواند پر کردن خلٲیی باشد. 3️⃣ هم عهد شوید. مثلا یک قرارفامیلی بگذارید تا هزینه مهمانی و عیدی و هیات خانگی و .... را خرج مواسات و برادری کنید. مثلا به طور فامیلی، دو ماه یکبار نذر گوسفند برای فقرا داشته باشیم. یا مثلا خانوادگی عهد ببندیم که یک وعده مرغ کمتر مصرف کنیم و به نیازمند برسانیم. یا مثلا خرج یک مهمانی را بجایش یک وعده تنور یکی از محله های محروم را بخریم. بخصوص دم دمای غروب ماه رمضان. 4️⃣ لیستی از طرح های غیر مالی تهیه کنیم. مثلا برای سالمندان کوچه خرید انجام دهیم. یا بچه های پرورشگاه و بهزیستی را  با بازی و سرگرمی و چند تا شکلات و بادکنک شاد کنیم. کودکانِ کار را دریابیم. در این روزهای عزیز اهدای خون را نباید فراموش کرد. دیگران را هم به این سنت حسنه دعوت کنیم. خصوصا در بعضی از شهرها که مراکز پزشکی کمبود خون اعلام کرده و لزوم این عمل انسانی دوچندان می شود. و یا می توان برای دانش آموزانی که به واسطه تعطیلی مدارس در خانه نشسته اند و حتما مشکلات درسی پیدا خواهند کرد؛ خدمات آموزشی ارائه شود. کاری که بچه های دانشگاه فرهنگیان اهواز آن را کلید زده اند. 👇👇👇
👆👆👆 5️⃣ کمک های متنوع داشته باشیم. کمک فقط سبد کالا نیست؛ مثلا به بقالی و نانوایی محله یا شهر برویم و لیست بدهکاران را هر اندازه میتوانیم پاک کنیم(نمونه این کار در مشهد و چند شهر دیگر اجرایی شد). یا اگر هنر فنی داریم، یخچال و کولر و شیر آب دستشویی نیازمندان را درست کنیم(بچه های جهادی اهواز طرح خنکای همدلی را ایجاد کرده و تعداد زیادی از کولر های بعضی از مناطق این شهر را تعمیر کرده اند) . برای خانه نشینان مشتری پیدا کنیم، برای بیماران، دکتر هماهنگ کنیم. به کسانی که به واسطه ابتلا به بیماری کرونا دچار تنگنا های مالی شده اند و از کار و زندگی عقب افتاده اند خدمات مالی و ارزاقی ارائه دهیم. 6️⃣ در هر صنف و حرفه ای که هستیم رزمایش مواسات را ایجاد کنیم. پزشکیم، بنا هستیم، مکانیک هستیم، اهنگر و خیاط هستیم و .. تخفیف بدهیم، یک روز نذر اهل بیت رایگان کار کنیم، و ... هر جا و هر کاره ای که هستیم، مردم دار باشیم و دوستی و دلسوزی خود را اظهار کنیم. گاهی فقط درد و دل گوش دهیم. گاهی امید بدهیم. گاهی برای رفع مشکلشان دعا کنیم و ...همدردی و همدلی معجزه گر است. دیگران را هم دعوت کنید. انقلابی و غیر انقلابی مهم نیست. همه را شریک کنید و در این گره گشایی مردمی بیندیشید. 🔰 با رفقا، همکاران، اهل فامیل و یا همسایگان و  هم محله ای ها هم مسجدی ها و هم هیاتی ها حلقه درست کنید و برای رزمایش فکر کنید و ایده دهید. شروع پربرکتی است. ممکن است فکر شما را دیگری بتواند اجرا کند یا بالعکس. امید داریم به واسطه این حرکات و این قلوب الهی به هم پیوند داده شده امت خداجوی و اهل انفاق و فداکار ایران عزیز ؛ بتوانیم موجبات شادی قلب حضرت صاحب الازمان (عج) را فراهم آوریم.  این مطلب در خبرگزاري دانشجو: https://snn.ir/fa/news/842997/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B4 ✍️ @margoomat
🎓 یادش بخیر، دانشگاه! 📰 شماره ۱۵۸ نشریه ارگان رسمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران. ▫️با پرونده «کرونا و دانشگاه» @margoomat
sepidar158.pdf
6.03M
🎓 یادش بخیر، دانشگاه! 🗞 شماره ۱۵۸ نشریه ، با پرونده «کرونا و دانشگاه» ▫️محصل را مجازی چون شود کار؟ ▫️با کرونا چه کردید، مارکو؟ ▫️صدای توپ کرونا ▫️خروجِ خروج ▫️عیدی به کارگران در روز مستضعفین ▫️در این راه یارتان هستیم پ. ن: در این شماره مروری داشتم بر آنچه بر سر کارگران آمد. @margoomat