eitaa logo
مرقومات/علی ریاحی پور
1.8هزار دنبال‌کننده
398 عکس
417 ویدیو
59 فایل
📝 مرقوماتی سیاسی و تاریخی... 🔴 کارشناس ارشد علوم سیاسی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی 📲 ارتباط با ادمین ایتا: @Aliriahipoor
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕ چند خطی برای بهترین انتخاب رئیسی! 🔸 امروز سخنگوی دولت مهمان دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. شب برنامه یکی از دوستان زنگ زد گفت بیا برنامه رو بریم. منم گفتم بریم یه حال و هوایی عوض کنیم خلاصه! جلسه ای پُرشور و پُرحرارت و البته صریح، بدون لکنت زبان. سخنگو هم مثل همیشه آرام، مسلط و صمیمی با دانشجویان سخن گفت. همه صحبت کردند، از مخالفین نظام و دولت تا موافقین و حامیان. از شعار جانم فدای رهبر تا مرگ بر دیکتاتور. از بیان مطالبات دانشجویان فرهنگیان و صنعت نفت خوزستان تا ادعاهای کهنه و پوسیده ای چون چند کلاس سواد داشتن رئیس جمهور و مهسا و نیکا و کیان را شما کشتید و قس علی هذا. 🔸 البته این فضای آرام و آزاد برای نسل ما که در دانشگاه روحانی را و نسل قبل از ما که خاتمی را دیده و درک کرده واقعا غیرعادی و تحسین برانگیز است اما نسل فعلی دیروز ندیده، امروز را هم هووو می کند و قدر نمی داند! امروز نه از « آدم باشید کاری نکنید بگم بیرون تان کنند» های خاتمی خبری بود و نه از فحاشی گاه و بی گاه حسن روحانی؛ یادتان که هنوز نرفته؟! بی سواد، بی شناسنامه، عصر حجری، افراطی و برید به جهنم، تازه به دوران رسیده و بزدل و ترسو. 🔸 سخنگو که بار اولش نبود. این جلسه در مقابل جو سنگین جلسات قبلی اش در دانشگاه هایی چون فردوسی، خواجه نصیر، علم و صنعت، علامه طباطبایی و قم چیزی نبود. حداکثر یک جمعیت اقلیت 20 الی 30 نفره ای که جز فحاشی و توهین چیزی برای عرضه نداشتند. شعارهایی که دیگر انگار برای خودشان هم جذاب نبود؛ « رئیسی کجایی به ما ناهار ندادن» «دشمن ما همین‌جاست دروغ میگن آمریکاست» « سخنگو برو گمشو» « مرگ بر دیکتاتور»؛ وقتی دانشجویان با این اقلیت بی‌ادب و پُر سر و صدا همراهی نمی کردند مجبور بودند عاجزانه شعار دهند که « دانشجو داد بزن حقتو فریاد بزن». اما باز جواب نمی گرفتند. چرا؟ چون دانشجو فرق داد زدن و آمار دادن را می فهمد. دانشجو فرق منطق مبتنی بر استناد و استدلال با هیاهو را می فهمد. 🔸 دانشجو متوجه می شود تفاوت حرف صادقانه با شومن بازی را. شاید با برخی سخنان مهمان همراه نباشد اما وقتی می بیند در مقابل سخنان آرام و مستند او جماعتی در کمال بی ادبی او را هووو می کنند؛ برنده این جدال احسن را ناخواسته انتخاب می کند؛ سخنگو. وقتی بی منطقی جماعت خود بزرگ پندار را می بیند و جز های و هوی چیز نمی شنود، یا در دل خود و یا در لسان خود همچون رفقای دانشجو اش شعار می دهد که« تسلیت تسلیت بابت این تربیت». بهترین راه حل مقابله با جریان به اصطلاح معترض داخل دانشگاه تنها همین مدل مواجه مبتنی بر گفت و گو و جدال احسن است که در پی آن عیار آدمی مشخص می شود کمااینکه امروز مشخص شد. 🔸در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پشت تریبون رسمی در مقابل سخنگوی دولت از هر چه خواستند سخن گفتند و باز گفتند دهان ها را نبندید! اتفاقی که تا قبل از انقلاب اسلامی بیشتر شبیه یک آرزو بود. مواجه پرسش گرایانه مردم با کارگزاران در دوران منحط خاندان پهلوی بیشتر شبیه یک رویا بود. اصلا پهلوی چرا؟ همین کشور های مدعی دموکراسی امروز را ببینید و اگر توانستید تنها یک مثال بزنید که در دانشگاه هایشان عالی ترین مقامات سیاسی حاضر شوند و تند ترین انتقاد ها و هتاکی ها را بشنوند و پاسخ گو باشند! این دولت بر فرض اگر بپذیریم هیچ توفیقی تا بحال نداشته است که داشته است، اما تا به اینجا الحق و الانصاف در آزمون پاسخگویی و حضور در دانشگاه نمره عالی گرفته است. هم شخص رئیس جمهور و هم سخنگوی سرحال و سرزنده دولت. در طول تاریخ انقلاب نمی توان نمونه ای از این حجم از دفعات حضور سخنگو یا رئیس دولت در دانشگاه ها مثالی آورد. 🔸 امروز در سالن که نشسته بودم و پاسخ های سخنگو را می شنیدم؛ از تبیین میزان خروج جواهرات سلطنتی توسط خاندان پهلوی و چرایی لزوم فیلترینگ اینستگرام تا پذیرش تلویحی اینکه بهتر بود در تنظیم بندهای آیین نامه اجرایی طرح مولد سازی دقت بیشتری می شد و عذرخواهی بابت برخی کوتاهی های دولت؛ در دل خود به انتخاب آقای رئیسی در انتصاب بهادری جهرمی دست مریزاد گفتم. بهترین انتصاب و انتخاب آقای رئیسی را با فاصله، بهادری جهرمی ميدانم. کسی که دقیقا سرجای خود قرار گرفته است. هم رسانه می فهمد و هم دانشجو. هم دانشگاه را می فهمد و هم روحیات جوان. هم علم و تخصصش را دارد و هم بيان نافذ. هم صراحت دارد و هم صداقت. امید آنکه این مسیر مبتنی بر مفاهمه و دیالوگ و عقلانیت توسط دولت مردان ادامه پیدا کند. @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️🔴 اشکال از ماست! 🔰 مردم به جای برنامه دادن، عمل می‌خواهند. هیچ دیگه شماها عذر ندارید. ما هیچ کدام دیگر عذری نداریم. مردم دیْن خودشان را به جمهوری اسلامی تاکنون ادا کردند، به تکلیف خودشون مردم عمل کردند. اشکال در ماهاست، باید ماها جواب مردم را بدهیم. 🔰 در مقام عمل باید یک عمل مثبت نشان داده بشود. این مردم زحمت کشیدند. زن شان را، بچه هایشان را، جوانهایشان را فدا کردند و مع ذلک به شماها رای دادند. 🔰 اینها کار خودشان را کرده اند. از اول انقلاب تا حالا آن که کار خودش را صد درصد صحیح انجام داد ملت بود. نوبت، نوبت شماست که باید این دیْن را به این مردمی که شما را نشاندند سر این مسند ادا کنید. 🔰اگر در ذهنتون بیارید که من وزیرم و باید مردم از من اطاعت بکنند بدانید اصلاح نشدید. مهم این است که در مقام عمل هم وزارتخانه ها را درست تصفیه کنید؛ ببینید افرادی که واقعا می خواهند نگذارند کارها درست انجام بگیرد می خواهند مردم را ناراضی کنند، اینا هارا باید تصفیه بکنید. @marghoomat
🔴 الگوی مبارزه را از امام بیاموزید! یک. 🔸اساساً هر حرکت مردمی که بخواهد تا نیل به پیروزی نهایی تداوم یابد و در نیمه راهِ خویش از جوشش و حرارت باز نایستد، باید در هر گام به دو جنبه از حاصل کار خویش خوب نظر کند: «شتاب لازم در مبارزه» و «ظرفیت لازم در مبارزین.» رهبریِ یک حرکت همچنانکه درصدد ایجاد افزایش در هر دوی این جهات است، باید نگران و مراقب حفظ توازن میان آن دو نیز باشد. چرا که افزودن در یکی، بی همراهی و ارتقایِ دیگری، حاصل مطلوبی به بار نخواهد آورد. یعنی باید از یک سو همگام با سپری شدن زمان، بر شتاب و شدت مبارزه بیفزاید و در همان حال مراقبت نماید تا این افزایش، با ارتقای ظرفیت و انگیزه های انقلابی گروندگان به صفوف انقلاب همراه باشد؛ که در غیر اینصورت، حرکت به تدریج به سردی و سازش خواهد گرایید و یا با از دست دادن همراهان خویش، در انزوایی بی پشتوانه، سرکوب خواهد شد. 🔸بنابراین جواب این سؤال که: خط مشی مناسب در یک مبارزۀ انقلابی چیست؟ دقیقاً از دل پاسخهایی بیرون می آید که پیش از آن به پرسش های مقدماتی زیر داده شده است: 1ـ ساخت و ماهیت نظام حاکم چه شتاب و شدتی را در مبارزه دیکته می کند؟ 2ـ ظرفیت و انگیزه های مبارزین (مردم) در این راه به چه میزانی است؟ 🔸حضرت امام در حرکت سیاسی و انقلابی خویش که منجر به سرنگونی رژیم شاه و تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران گردید، بر حسب شناخت و تحلیل مشخصی که از شاه و قدرتهای مدافع آن از یکسو و انگیزه و ظرفیتهای مردم از سوی دیگر داشتند، از یک «خط مشی» معین و مجموعه ای از «تاکتیک»های مؤثر علیه دستگاه حاکم بهره بردند. مشی ایشان که تعیین کنندۀ شدت و نحوۀ حرکت مردم بود، استفادۀ «مسالمت آمیز» از انواع تاکتیک های اعتراضیِ افشاگرانه و آگاهی دهنده بر حسب شرایط حاکم در هر مرحله قرار داشت. با مروری سریع بر فحوای رهنمودها و درخواستهای ایشان از ملت در طول هیجده ماهۀ منتهی به پیروزی انقلاب و بررسی مخاطبین اصلی ایشان در این پیامها، دو اصل محوری از خط مشی ایشان در این دوران قابل تشخیص است: 1ـ انقلابِ مردمی. 2ـ مبارزۀ مسالمت آمیز 🔸از نظر امام یک حرکت انقلابی وقتی مشروعیت و اعتبار می یابد که از درون مردم جوشیده باشد و هنگامی استمرار خواهد یافت که بر ذخیرۀ پایان ناپذیر نیروهای مردمی متکی باشد و زمانی با توفیق قرین خواهد گردید که بتواند در دورۀ انقلابی، عدۀ هر چه بیشتری از مردم را با خود همراه سازد. ایشان بیش از هر کس دیگری بر این واقعیت واقف بودند که میان ویژگی «مردمی بودن» یک انقلاب و انتخاب «مشی مناسب» در مبارزه، رابطۀ معناداری وجود دارد و اولی نمی تواند بی ارتباط با دومی محقَّق گردد و دومی نیز نمی تواند بدون ملاحظۀ نیروهای اصلی مبارزه و خصوصیات آنان انتخاب شود. 🔸شواهد تاریخی نشان می دهد که استراتژیهای «مسالمت جویانه» نوعاً شرایط بهتر و توان بیشتری برای بسیج توده ای مردم و در صحنه نگهداشتن آنان در اختیار رهبران می گذارند. تجربۀ جنبش های ناموفق نیز این واقعیت را تأیید می کند که هر گاه شتاب و خشونت یک حرکت انقلابی، بنا بر تصمیمِ ارادی رهبران و یا حسب شرایط تحمیلی از سوی دستگاه حاکمه از یک حد معینی تجاوز کند؛ بلافاصله از میزان مشارکت مردمی آن کاسته خواهد شد و در مراحل پیشرفته تر حتی حمایت مردمی خویش را نیز از دست خواهد داد. 🔸«مسالمت آمیز» بودن صفتی است که به «مشی و نوعیتِ» مبارزه تعلق می گیرد و نه به «هدف و ماهیت» آن؛ لذا باید توجه داشت که استراتژیهای مسالمت جویانه، لزوماً سازشکارانه و غیر رادیکال نمی باشند؛ بلکه در صورت برخورداری از مشارکت توده ای و حمایت مردمی، استعداد به مراتب بیشتری برای مقابلۀ انقلابی و قاطعانه با خصم را دارا هستند. 🔸نکته مهمی که می تواند وجه ممیزه «حرکت های مسالمت آمیز رادیکال» از «فعالیت های مسالمت جویانه اصلاحی » باشد، میزان استواری و ثبات قدم در مواضع انقلابی در صورت مواجهه با شدت عمل و سرکوب خونین از سوی قوای ضد انقلابی است. همین عنصر اخیر الذکر است که خط مشی مسالمت آمیز حضرت امام را از ماهیتی انقلابی و رادیکال برخوردار ساخت. ایشان با اتخاذ این استراتژی، بی آنکه «انقلابی گری» را در ظاهر و نمای بیرونی آن یعنی اسلحه و ترور و انفجار نشان دهند، در ماهیت و بنیان حرکت خویش منظور داشتند و در استواری اهداف و قاطعیت مواضع انقلابی تعقیب نمودند و مدل نوینی از خط مشی های انقلابی را به نسل های حق طلب آینده در سراسر جهان معرفی کردند: پیروزی خون بر شمشیر. @marghoomat
🔴 الگوی مبارزه را از امام بیاموزید! دو. 🔸تاکتیک های مؤثری که حضرت امام در سایهء این خط مشی اساسی به کار گرفتند و در یک فرآیند پیش رونده با «کمترین خسارت» و در «کوتاه ترین زمان» ممکن، این آرمان بلند را محقق ساختند، کدامند؟ طبعا این استراتژی نمی توانست جز از ابزار و تاکتیک هایی که متضمن نوعی اعتراض غیر خشونت آمیز و مستلزم همراهی و حضور توده ای مردم باشد، استفاده نماید. لذا مناسب ترین تاکتیک ها برای تحقق چنین خط مشی ای، گسترش اعتصابات، به راه انداختن تظاهرات پراکنده و یا راهپیمایی های میلیونی، تشکیل انواع تجمعات و استفاده از اعلامیه و نوارهای صوتی برای انتشار پیام های انقلاب تشخیص داده شد و در طول انقلاب به نحو گسترده ای به کار آمد. 🔸اگر چه تاکتیک های غیر قهرآمیز مانع از آن نبود که رژیم به منظور مقابله با آن از شدت عمل و خشونت استفاده ننماید؛ لیکن کمترین اثر عکس العمل های حاد از سوی رژیم، تقویت انگیزه ها و فشرده تر شدن صفوف انقلابیون از یک سو و کاهش مشروعیت و مقبولیت دستگاه سرکوبگر از سوی دیگر بود. 🔸حضرت امام همواره از دو سو تحت فشار بودند تا مشی مسالمت آمیز و تاکتیک های مناسب آن را تغییر دهند و مبارزه را وارد «جنگ خونین مسلحانه» نمایند: یکی از سوی رژیم که بعضا با افزایش شدت عمل و کشتار، قصد داشت انقلاب را به مقابلهء مسلحانه بکشاند تا با این بهانه دستش برای سرکوب شدید و احیانا قتل عام عمومی بازگردد و دیگر از سوی انقلابیون حرفه ای و گروه های چند نفرهء چریکی که موجودیت خویش را در سایهء حرکت مردمی امام، از دست رفته می دیدند و ادامهء حیاتشان تنها در گرو داغ شدن آتش مبارزه مسلحانه قرار داشت. 🔸البته در برهه هایی که رژیم شاه ددمنشی را به اوج می رساند و مردم بی سلاح را در شهرها به خاک و خون می کشید، حضرت امام از سوی دوستان و هواداران خویش نیز برای تشدید آتش مبارزه و صدور حکم «جهاد مسلحانه» تحت فشار قرار می گرفتند؛ لیکن ایشان با درک درستی که از ناکارآمدی این ابزار در به ثمر رساندن انقلاب داشتند و با آگاهی از قصد رژیم برای آماده کردن زمینه های به کارگیری «مشت آهنین» از طریق کشاندن انقلاب به مبارزه مسلحانه، در تمام مراحل بر مشی و روش خویش استوار ماندند و در عین حال فرصت انتخاب «جهاد مسلحانه» را در شرایط مقتضی و در صورتی که خط مشی مسالمت آمیز مؤثر نیفتد، همچنان به عنوان یک برگ برنده در اختیار خویش نگهداشتند. 🔸دو ویژگی مهمی که انقلاب ایران را از دیگر انقلاب های معاصر متمایز می ساخت، یکی استفادهء همزمان از روش های متنوع و تاکتیک های متعدد برای ابراز مخالفت و مقابله با رژیم شاه و دیگری به کار گرفتن آن دسته از روش ها و ابزارهایی بود که قابلیت های کاربرد همگانی و مردمی داشت. چنانچه به جای این تنوع و تعدد، تنها بر روی یک یا دو تاکتیک مشخص تاکید می شد و آن تاکتیک ها نیز از میان روش هایی انتخاب می گردید که به علت ماهیت خاص آن، امکان مشارکت گستردهء مردمی را از پیش سلب می کرد؛ آنگاه رژیم شاه می توانست با متمرکز ساختن قوای خویش بر روی آن، از عهده کنترل اوضاع برآید و لااقل این روند را با صعوبات بیشتری مواجه سازد؛ چنانکه در حرکت ها و جنبش های ناتمام پیش از این، توانسته بود از همین طریق بر اوضاع فایق آید. 🔸کشاندن حرکت اعتراضی به میان اقشار مختلف مردم و فعال نمودن تمامی جبهه ها، در یک فرآیند سنجیده و تدریجی چنان صورت گرفت و سازمان یافت که همزمان با متاثر ساختن عرصه های جدید و بسط و تسری جغرافیایی، در هر گام افراد بیشتری را به صفوف انقلابیون جذب می ساخت. «گستردگی جغرافیایی»، «کثرت مشارکت توده ای» و «تنوع ابزاری و تاکتیکی» از جمله عوام مؤثری بود که رژیم را از مقابلهء همزمان با این حرکت های بی وقفه و فراگیر در تمامی وجوه و در کلیهء سطوح باز می داشت. 🔸 در یک نگاه کلی بر اقدامات اعتراضی صورت گرفته در دوره منتهی به پیروزی انقلاب، می توان به تاکتیک هایی چون موارد ذیل اشاره کرد: 1- انتشار و توزیع اعلامیه ها 2- سخنرانی های افشاگرانه 3- تظاهرات پراکنده 4- تکثیر و توزیع نوارهای صوتی 5- برپایی مجالس ختم و چهلم 6- اعتصابات 7- مصاحبه با رسانه های خارجی 8- شعارنویسی روی دیواها 9- الله اکبرهای شبانه 10- به خدمت گرفتن مطبوعات 11- حرکت های دانشجویی در خارج از کشور 12- راهپیمایی های میلیونی این روش ها و شکل های اعتراضی، همگی با روش و مشی مبارزاتی مسالمت آمیز( اما انقلابی) امام منطبق بود. امام، خود در به کارگیری برخی از این شیوه ها نظیر صدور اعلامیه، انجام سخنرانی های افشاگرانه علیه رژیم، مصاحبه با مطبوعات و رسانه های خارجی حضور فعال داشتند و مستقیم و غیر مستقیم برخی دیگر از این شیوه ها نظیر اعتصابات، راهپیمایی های عمومی و... را توصیه و حمایت می کردند. @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕🎙️ اگر عدالت فراموش شود انقلاب می‌خورد! 🔸این انقلاب آن وقت تداوم‌ پیدا خواهد کرد که اولا مسیر را برای «همیشه» ادامه بدهد یعنی دولت‌های آینده واقعا و عملا در مسیر «عدالت اسلامی» گام بردارند، برای پر کردن شکاف‌های طبقاتی اقدام کنند، تبعیض‌ها را واقعا از میان ببرند. والا اگر این فراموش بشه انقلاب شکست میخوره. 🔹 اگر عدالت فراموش شود انقلاب شکست می‌خورد چون اصلا ماهیت این انقلاب ماهیت بوده است. 🔰 باید ما به به معنی واقعی در آینده احترام بگذاریم. یعنی اگر دولت اسلامی، جمهوری اسلامی حکومت اسلامی بخواهد زمینه اختناق را به وجود بیاورد قطعا شکست خواهد خورد. البته آزادی غیر از هرج و مرج است. @marghoomat
⭕ چقدر جلیلی مهم شده است! 🔸 نمیخواهم وارد دعوای غیراولویت دار این روزهای برخی دوستان من باب حضور یا عدم حضور سعید جلیلی در دولت شوم. سابقا آنچه لازم بوده گفته ایم و کفایت می کند. اما سوالی ذهنم را درگیر کرده است. راستی چرا سعید جلیلی اینقدر مهم شده است؟! بزرگواران از چیزی ترسیده اند که اینگونه شمشیر را از رو کشیده اند؟ اگر دستوری رسیده است به ما هم بگویید بدانیم! 🔸 وضعیت خنده داری شده است. اصلاح طلبان یک‌جور جلیلی را می زنند و برخی دوستان جور دیگر. اعتماد تیتر می زند « امپراطوری جلیلی در دولت رئیسی» چرا؟ چون او و دوستانش را عامل وضع موجود معرفی کنند و بگویند دولت روی نوک انگشتان جلیلی و یارانش می چرخد! 🔸 برخی دوستان هم تیغ تیز قلم و زبان خود را خرج جلیلی می کنند که چرا در دولت رئیسی مسئولیت نگرفته است و به دولت کمک نمی کند! چرا نیامده است کنار رئیسی و مشاورش شود! چرا حاضر نشده است کنار باقی نیروهای انقلاب کار کند! 🔸 در هر دو حالت این جلیلی است که مقصر است. جلیلی همیشه عامل تمامی مشکلات بوده است. جلیلی هیچ کاره و همه کاره است. دو لبه قیچی یک پارچه را برش می زنند. اهل جملات کلیشه ای از جنس پازل دشمن را تکمیل نکنید نیستم، اما دوستان بروند با خود فکر کنند این روزها پازل چه کسانی را تکمیل می کنند. زدن سعید جلیلی کیسه چه کسانی را پُر می کند؟! 🔸 بگذریم، برگردیم به سوال اصلی مان، راستی چرا سعید جلیلی اینقدر مهم شده است؟ کسی که نه ایده ای دارد و نه توان اجرایی و نه محبوبیت و مقبولیتی چرا محل نزاع چپ و راست قرار گرفته است؟ آیا خبری در راه است؟ @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕🎙️ جمهوری اسلامی لفظی! 🔹مجردِ بودنِ رژیم اسلامی، این، مقصد نیست. باید حکومت هم اسلامی باشد. ما حکومت اسلامی خواستیم، ما جمهوری اسلامی، نخواستیم. 🔸مملکت باید اسلامی بشود و الّا یک مملکتی باشد که یک مهره‌هایی را برداشتند یک مهره‌هایی دیگر جایش گذاشتند و همان کارها را بکنند، ما همچین چیزی نمی‌خواستیم. مردم خون ندادند که محمد رضا برود، یک کسی دیگری بیاید و همان کارهای او را بکند. 🔹باید متوجه‌ باشید مبادا از این قدرتی که حالا پیدا کردید، از زیر بار آن قدرت ظالم بیرون رفتید، خودتان یک قدرت ظالمه باشید. مبادا به برادران خودتان تعدی کنید و به واسطه اغراض شخصی که دارید، یک کسی را بیجا محاکمه کنید. @marghoomat
⭕ چند خاطره کوتاه در نفی حرکت های مسلحانه برخی مبارزین اسلام‌گرا توسط امام یک. 🔸 ممکن است چنین تصور شود که امام فقط مبارزه مسلحانه گروه‌های غیر مذهبی و سازمان‌هایی را نمی‌پسندید که محل اعتماد ایشان نبودند و در کل ایشان با مبارزه مسلحانه موافق بوده؛ حال آنکه اسناد تاریخی این امر را ثابت می‌کند که امام به هیچ وجه مسیر انقلاب را منطبق با مشی مسلحانه نمی‌دانست و ازاین‌رو هیچ یک از گروه‌های اسلامی نتوانستند اجازه مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی را از محضر ایشان کسب کنند. 1️⃣ حجت‌الاسلام سید جعفر شبیری زنجانی از جمله مبارزان مسلمان قبل از انقلاب در این باره در خاطرات خود می گوید:«یادم هست که خود من زمانی که امام در نجف بودند، همراه با ابوشریف و جواد منصوری نزد ایشان رفتیم تا برای قیام مسلحانه یک مجوز رسمی کسب کنیم که در آنجا خدمت امام عرض کردم که یک عرض خصوصی دارم. فرمودند: فردا بیا، فردای آن روز رفتم و یک ساعتی نزد ایشان بودم و صحبت کردیم و ایشان با قیام مسلحانه مخالفت کردند. می‌فرمودند باید به مردم آگاهی داد. من خودم یک لحظه به امام شک کردم و پیش خودم گفتم نکند امام چون مدتی از کشور دور بوده‌اند از اوضاع بی‌خبر هستند و یا سن و ضعف مزاج بر تصمیمات ایشان تأثیر گذاشته است، ولی بعدها متوجه شدم که مسئله انجام تکلیف است و ملاک، انجام تکلیف و وظیفه است نه حب و بغض و احساسات. دربارة حرکت‌هایی مانند فدائیان اسلام نیز ایشان اعتقاد داشتند این نوع حرکت‌ها به جایی نمی‌رسد؛ هرچند اقدامات شهید نواب را تخطئه نمی‌کرد و تا آنجا که توان داشت برای آزادی ایشان کوشید». 2️⃣ مرتضی الویری از اعضای اصلی گروه فلاح نیز، که از جمله مبارزان مسلمان قبل از انقلاب به‌‌شمار می‌آید، در همین باره در روایت خاطره دیدار خود با امام چنین آورده:«ابهام دیگری که باز من در همان سؤال‌هایم مطرح کردم و ایشان هم پاسخ دادند، عبارت از این بود که من گفتم که به هر حال برای رژیمی که مسلحانه دارد با ما می‌جنگد و متکی بر اسلحه است، ما باید از همان ابزار استفاده کنیم. ایشان این منطق را نپذیرفتند. نفی کردند و گفتند کار فرهنگی مقدم بر هر کاری است و شما باید تلاش بکنید که مردم را نسبت به واقعیت‌ها آگاه بکنید و هر چه که مردم بیشتر آگاه بشوند،خود این مردم، یک حرکت مردمی را شروع می‌کنند که می‌توانند مقابله با سلاح‌های آنها [بکند] و بنابراین کار مسلحانه در این مقطع را ایشان گفت که من مصلحت نمی‌دانم. به ایشان عرض کردم که حالا در ایران ما به چه کسی مراجعه بکنیم در مسائل مبارزاتی.ایشان از فردی اسم برد که باز برای من غیر منتظره بود؛ یعنی اصلاً ما آن فرد را بیشتر یک فرد آکادمیک، دانشگاهی که اصلاً کاری به مسائل سیاسی ندارد ترسیم می‌کردیم. ایشان فرمودند که شما به آقای مطهری مراجعه کنید ما چهره‌های انقلابی که در داخل کشور، آن موقع می‌شناختیم، آقای هاشمی رفسنجانی بود و آقای خامنه‌ای بود و آقای منتظری یک همچنین چهره‌هایی، آقای مطهری اصلاً در ذهن ما مطرح نبود.» 3️⃣ حسن واعظی از اعضای گروه فلق در این باره در خاطرات خود چنین آورده:«با آقای یاسینی مدت دو سه هفته خدمت حضرت امام بودیم و با امام صحبت می‌کردیم نظر امام را درباره وحدت با مارکسیست‌ها می‌دانستیم، اما درباره مشی مسلحانه و چریکی، امام تأکید بر آمادگی و آموزش دیدن و آموزش دادن داشتند که اگر لازم باشد، به کار گرفته شود اما ایشان همواره با این روش ایجاد گروه و ترور و اقدامات مسلحانه مخالف بودند». 4️⃣ محسن رفیق‌دوست یکی از مبارزان مسلمانی بود که به مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی روی آورده، اما به دستور امام از این مسیر دست برداشته. او دراین‌باره گفته است: «یک بار در زمان واقعه لویزان، مرتضی حسینی به ما گفت که یک سربازی، روزهای آخر سربازی‌اش است و حاضر شده با ما همکاری کند. ما با او صحبت کردیم و یک بمب بزرگ ساختیم که زیر سالن لویزان بگذارد. او بمب را در میدان شاه سابق گذاشت. من و شهید بروجردی کنار جوی نشسته بودیم، به من گفت: حاج محسن! چه کسی را می‌خواهیم بکشیم؟ گفتم:نمی‌دانم. گفت: این طور که نمی‌شود. رفتیم و از منزل یکی از اقوام با پاریس تماس گرفتیم و با شهید عراقی صحبت کردیم و او مطلب را به امام منتقل کرد و آمد و گفت: امام هم همین را می‌گویند که چه کسی را می‌خواهید بکشید؟ سریع بروید بمب را بردارید. ما هم رفتیم و سرباز را پیدا کردیم و دو ساعت قبل از انفجار، بمب را برداشت و خنثی کرد». @marghoomat
⭕ چند خاطره کوتاه در نفی حرکت های مسلحانه برخی مبارزین اسلام‌گرا توسط امام دو. 5️⃣ پس از ورود امام به ایران، طرح ترور خسرو داد( فرمانده هوانیروز شاهنشاهی) و بدره‌ای( فرمانده نیروی زمینی و گارد شاهنشاهی) توسط گروه منصورون ریخته شد، اما پس از جویا شدن نظر امام، امام مخالفت کردند. بصیر زاده از اعضای گروه می گوید:« نماینده ای از گروه آمد تهران و به واسطه فردی از امام خواستند که اگر اجازه بدهید ما یک گروه ضربتی ترور در تهران داشته باشیم و خسرو داد و بدره ای را شناسایی کرده ایم و بزنیم، که امام گفته بود شما فعلا آماده باشید. منتها عمل نکنید من الان قصد دارم که در مرحله اول با صحبت و با این مسائل جلو برویم، اگر نشد، بعدا من دستور خواهم داد. یعنی بچه‌ها آماده شده بودند که در تهران هم اقداماتی را انجام بدهند، اما امام مصلحت ندید که این کارها به صورت ترور در آن ایام آن هم با اذن ایشان انجام شود. این است که دیگر آن اقدام را انجام ندادند». 6️⃣ آیت‌الله سید عبدالجواد علم الهدی از شاگردان امام زمانی که امام در پاریس تبعید بودند، برای دیدار ایشان و رساندن پیغامی عازم پاریس شدند. یکی از سوالاتی که وی از امام می پرسد، سوالی بود که آیت الله پسندیده و جمعی از مبارزین در ارتباط با اقدامات مسلحانه داشتند و از او خواسته بودند از امام پرسیده شود. بخوانید. «در خدمت برادر بزرگوار ایشان یعنی آیت‌الله پسندیده بودم. ایشان گفتند ما یک نکته حساسی داریم که از شما می‌خواهیم به عنوان شاگرد امام به محضر ایشان برسانید و او آن است که الحمدالله رب‌العالمین اکثریت علاقمندان در شهرهای مختلف با ما ارتباط دارند و آمادگی خود را برای همه جور حرکتی اعلام می‌کنند، به همین منظور ما از شما اجازه می‌خواهیم که چه جوان‌هایی که در ارتش هستند و چه آن‌هایی که آزاد هستند دوره‌های تمرینی سلاح ببینند و کارهای چریکی انجام دهند و مسلح باشند و ما این‌ها را برای روزی که شما امر کنید تبلیغ کنیم، یا اجازه نمی‌فرمایید؟! در پاریس هنگامی که این پیغام‌ها را به محضر مبارک استاد رساندم امام دو دست مبارکشان را بالا بردند و گفتند: «اسلحه ابداً، پیغام من را به آن‌ها برگردان و برسان و بگو اصلاً نه بخرید[اسلحه]، نه جمع کنید و نه نگه دارید، ما از سال 41 که این حرکت را شروع کرده‌ایم تا الان که دیگر وقت بازگشت ماست و حکومت می‌رود و نمی‌تواند بماند همه‌اش با بیان بوده، همه‌اش با مصاحبه بوده، همه‌اش با گفتار بوده، آنچه را هم که متعلق به من با خط و امضای خودم بوده، آنچه را هم که کمک مردم بزرگوار شهرستان‌ها دارند به عنایت خودشان بوده است همچنین طومارهایی که مردم نوشتند و اعلام داشتند و برای ما فرستادند، به خودشان بوده است، ان‌شالله ما موفق هستیم و احتیاجی به اسلحه و جنگ نداریم. باشد که [به جای] دست به اسلحه زدن، در قضاوت فکر مردم رشد کند و بهترین فکر این باشد که آن‌ها [پهلوی‌ها] در دوران حکومتشان فقط تمسک به زندان و شکنجه و ناخن کشیدن و اسلحه و کشتار دسته‌جمعی و آن صحنه‌های منحوس [پیدا کردند] . امّا در مقابل حرف خودمان را زدیم و برای مردم روشن کردیم که چه ضررهایی برای اجتماع و استقلال و فرهنگ و نظامی ‌و مرزهای ملت ایران هست آن‌ها در چه کاری هستند». @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 به فدای شور و شین شهدا @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️🔴 خدایا به فریاد اسلام برس! 🔺 من خوف این را دارم امروز. و خدایا به فریاد اسلام برس امروز! که مکتب ما منحرف جلوه داده بشود: یا از اعمال من و شما؛ یا از اعمال کمیته‌ها؛ یا از اعمال دادگاهها؛ یا از اعمال ادارات و وزارتخانه‌ها، و امثال ذلک. 🔺 رژیم سابق برای ما خطر نداشت. رژیم سابق ادعا نمی‌کرد که من [اسلامی هستم‌] ادعایش را می‌کرد، لکن کسی از آن قبول نمی‌کرد. رژیم سابق خطری نداشت. اگر معممی در رژیم سابق یک کار خلاف می‌کرد، می‌گفتند این ساواکی است؛ این درباری است؛ این ساواکی است. امروز که ساواکی در کار نیست و همه دفن‌ شده‌اند، اگر از شما آقایان یک چیزی صادر بشود، می‌گویند جمهوری اسلامی این است. مکتب ما متزلزل می‌شود. 🔺 مسئولیتتان زیاد است آقایان! خیال نکنید که بروید یک حرفی بزنید، و چیزی نشده. خیر، هر یک از شما مسئولیت دارید، و مسئولیت بزرگ. خیلی بزرگ. 🔺 امروز مکتب ما بسته به اعمال ماست. مکتب ما بسته به اعمال روحانیین است. اگر روحانیین سابق خدای نخواسته یک حرف خلاف، یک کار خلاف می‌کردند، مردم خودِ او را یک طعن و لعنی می‌کردند، و لو یک دسته‌شان هم می‌گفتند روحانیون این جورند. آخرش این بود که می‌گفتند روحانیون این جور [هستند]؛ اما رژیم رژیم اسلامی نبود. نمی‌گفتند رژیم اسلامی. نمی‌گفتند مکتب اسلام این طوری است. امروز قلمهای دشمنهای ما در خارج، و گاهی در داخل، برداشته شده است، قلمفرسایی می‌شود که مکتب ما را بد جلوه بدهند. @marghoomat
⭕️ قرائتی مهجور از انقلاب اسلامی! 🔸بارها شده برخی دوستان از نگارنده پرسیده اند که برای شناخت گفتمان و مفاهیم و چرایی وقوع انقلاب اسلامی چه کتاب‌هایی بخوانیم. همواره یک پاسخ داشته ام؛ امام امام امام. بهترین مفسر انقلاب اسلامی بنیان گذار آن است. 🔸برخلاف تصور بسیاری از ماها ، امام، انقلاب را براندازی یک و بی‌دین، و استقرار نمی‌دانند! ایشان به صراحت معتقدند که مردم، قرائتی از اسلام را - با نثار جان و مال‌شان - کنار زدند و قرائت از دین را بر مسند نشاندند. امام دعوا را بین دو قرائت از اسلام می دید. امام نوک تیز حملات خود را به سمت تحجر، مقدس مابی و واپسگرایی گرفته بود. مفاهیمی که با قاطعیت می گویم بخشی از نیروهای به‌اصطلاح انقلابی آلوده به آن هستند. 🔸 افراد و جریاناتی که دقیقا ادامه همان خطی هستند که سرمایه داری به علاوه هفده رکعت نماز را اسلام(اسلام سرمایه داری) می نامیدند. ادامه همان جریانی هستند که محمد رضا را شاه شیعه(اسلام سلطنتی) می دانستند و خروش بر آن را حرام. ادامه همان خطی هستند که امام بی رحمانه صفاتی چون «احمق و بی شعور» و « مارهای خوش خط و خال» نثارشان کرد. اسلامی که ما برایش دهها هزار نفر شهید داده ایم؛ اسلامی است که در آن عبادت با عدالت و معنویت با مسئولیت همراه است. 🔸 امام در پاسخ کوتاه - و در عین حال بسیار مهم و کلید‌ی‌ای که به سید حمید روحانی (رئیس وقت مرکز اسناد انقلاب اسلامی) در باب تاریخ نگاری انقلاب می‌دهند، اینچنین تفسیر تاریخی و ماندگار خود را از انقلاب اسلامی مردم و مستضعفین در سال 57 بیان می دارند: 🔹 «شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر ، ، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند. شما باید نشان دهید که در حوزه‌های علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت و یا حرکت انگلیسی می‌کردند، تنی چند از عالمان دین باور، دست در دست کوچه و بازار، مردم و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند. 🔹 شما باید به روشنی ترسیم کنید که در سال ۴۱، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزه ، در مرگ آباد و چه ظلم‌ها بر عده‌ای روحانی پاک‌باخته رفت، چه ناله‌های دردمندانه کردند، چه خون دلها خوردند، به و شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و ، سرافراز- ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش- پیروز شدند.» 🔸 چند سخنران انقلابی و مشهور را سراغ دارید که این تعریف از انقلاب اسلامی را ارائه دهد؟ چند نویسنده را می یابید که این خوانش از انقلاب اسلامی را تقریر کند؟ چند کانال و سایت منتسب به جریان انقلابی را یافت می کنید که اساسا به این چند غیریت اساسی گفتمان امام در ایام پیروزی انقلاب بپردازند؟ تحریف امام که رهبری هشدار آن را داد فقط توسط اصلاح طلبان و هاشمیستها رخ می دهد؟ آیا آن سیلی ای که رهبری فرمودند در اثر تحریف مکتب امام ملت ایران خواهد خورد امکان ندارد به دست امثال ما زده شود؟ تا کی قرار است گفتمان امام در مهجوریت خودساخته ما اسیر بماند؟ بشکنید و بشکنیم. این قفس های لعنتی سانسور امام را می گویم. @marghoomat
🔺خانواده عزیز، بزرگ و دوست داشتنی مسجد جوادالائمه 🔰 گلچینی از چند نسل بچه های مسجد.. 🔸 سی و یکمین یادواره... @marghoomat
🔺 سه عالم دوست داشتنی در یک قاب @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بعد از عفو گسترده آقا و امروزم روز 22 بهمن؛ گوش دادن به این سخنان تاریخی و ماندگار، حال و هوای دیگه ای داره... 🔸 پیش خدای متعال گواهی بده که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستادیم... ⬅️ 21 تیر 1378 @marghoomat
حقیقتا نمیدونم! @marghoomat
⭕ مردمی تحلیل ناپذیر! 🔸یکی از دلایل مهمی که بارها طراحی پیچیده دشمن به خطا رفته و محاسباتش غلط از آب درآمده آن است که او تحلیل دقیقی از مردم ایران ندارد. هیچ وقت نتوانسته است مردم ایران را کامل و درست فهم کند. ممکن است مهندسی خوبی را طراحی کند اما در نهایت در محاسباتش دچار خطا می شود. مثل حوادث اخیر که به تعبیر رهبری باید بابت مهندسی دقیق دشمن او را تحسین کرد اما او در محاسباتش دچار کج فهمی شد و ناکام ماند. محاسبه غلط از چه چیزی؟ از مردم. 🔸 متاسفانه باید گفت در کنار دشمن، بخشی از جریان به اصطلاح انقلابی ام فهم و تحلیل دقیقی از مردم ندارد. امروز بسیاری از دوستان را دیدم که از جمعیت به میدان آمده روز 22 بهمن متعجب و حیرت زده شده بودند. یعنی در پس ذهن آنان این گزاره قطعیت یافته بود که احتمالا ایندفعه دیگر مردم نمی‌آیند. بعد از سه ماه جنگ تمام عیار و همه جانبه و ترکیبی دشمن از یکسو و از سوی دیگر گرانی ها و مشکلات متعدد اقتصادی، شاید بتوان به این جماعت حق داد که اینچنین تحلیلی داشته باشند اما باز هم اشتباه بود. مردم باز هم آمدند و دهانها به حیرت باز مانده است. 🔸 علت آنکه دشمن و برخی از دوستان در تحلیل رفتار سیاسی مردم دچار اشتباه و اتفاق نظر می شوند و هر دو از یک طریق به یک جمع بندی واحد می رسند که مردم نباید می آمدند آن است که هر دو گروه سه پارادیم «توحید باوری» «توحید اندیشی» و « توحید یاوری» را از معادلات خود حذف کرده اند. 🔸دشمنان مادی گرا که اساسا قادر به فهم قدرت و اراده الهی و نصرت توحیدی نیستند و از طرف دیگر برخی دوستان هم مدتهاست که این معادلات از مخیله ذهنی شان پاک شده است و حتی حاضر نیستند در کنار دهها معیار تحلیلی شان نیم نگاهی هم به دست قدرت و اراده الهی و درخشش قدسی ذات اقدس اله در قلب و جان مؤمنین داشته باشند. پیوند توحیدی مردم و امام در جمهوری اسلامی نه امری زمینی بلکه عمیقا آسمانی است و دقیقا همین ویژگی است که مردم ایران از عهد رسول و ائمه متفاوت ساخته و امام خمینی(ره) را مجاب می کند که دست به اعترافی تاریخی بزند: 🔺 «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی می‌باشند. آن حجاز که در عهد رسول الله(ص) مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمی‌کردند و با بهانه‌هایی به جبهه نمی‌رفتند، که خداوند تعالی در سوره «توبه» با آیاتی آنها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است و آنقدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل، در منبر به آنان نفرین فرمودند. و آن اهل عراق و کوفه که با امیرالمؤمنین آنقدر بدرفتاری کردند و از اطاعتش سر باز زدند که شکایات آن حضرت از آنان در کتب نقل و تاریخ معروف است. و آن مسلمانان عراق و کوفه که با سیدالشهدا - علیه السلام - آن شد که شد. و آنان که در شهادت دستْ آلوده نکردند، یا گریختند از معرکه و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد» 🔸 امام(ره) در ادامه سخنان بالا در وصیت نامه تاریخی خود به جوانانی که با جمهوری اسلامی دچار اصطکاک شده، وصیتی راهگشا و جالب می کنند. وصیتی که شاید امروز بهتر بتوان آن را فهمید. خصوصا بعد از شهادت امثال روح الله عجمیان و آرمان علی وردی و دهها شهید و جانبازی که آرمانی جز اعتلای پرچم مستضعفین و مبارزه با استکبار و اشرافیت داخلی و خارجی نداشته اند و همگی در خانواده هایی بزرگ شده اند که طعم تلخ فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده اند و اتفاقا به همین دلیل است که تا آخر خط یعنی شهادت در کنار انقلاب اسلامی ماندند و رفتند. بخوانید. 🔺 «و اینجانب در اینجا یک وصیت به اشخاصی که به انگیزه مختلف با جمهوری اسلامی مخالفت می‌کنند و به جوانان، چه دختران و چه پسرانی که مورد بهره برداری منافقان و منحرفان فرصت طلب و سودجو واقع شده‌اند می‌نمایم، که بیطرفانه و با فکر آزاد به قضاوت بنشینید و تبلیغات آنان که می‌خواهند جمهوری اسلامی ساقط شود و کیفیت عمل آنان و رفتارشان با توده‌های محروم و گروهها و دولتهایی که از آنان پشتیبانی کرده و می‌کنند و گروهها و اشخاصی که در داخل به آنان پیوسته و از آنان پشتیبانی می‌کنند و اخلاق و رفتارشان در بین خود و هوادارانشان و تغییر موضعهایشان در پیشامدهای مختلف را، با دقت و بدون هوای نفس بررسی کنید، و مطالعه کنید حالات آنان که در این جمهوری اسلامی به دست منافقان و منحرفان شهید شدند، و ارزیابی کنید بین آنان و دشمنانشان؛ نوارهای این شهیدان تا حدی در دست و نوارهای مخالفان شاید در دست شماها باشد، ببینید کدام دسته طرفدار محرومان و مظلومان جامعه هستند.» @marghoomat
⭕ شوخی سیاسی به اسم خاتمی! 🔸در برخی کانال های اصلاح طلب عکس این بنده خدا در راهپیمایی اهواز داره دست به دست میشه. همان حرفهای زرد و مندرس شده سیاسی. کلا از اصلاح طلبا دو سه تا حرف رو بگیری دیگه چیزی برای گفتن ندارند؛ نظارت استصوابی، آشتی ملی، حضور نظامی ها در سیاست و تنش زدایی. 🔸نمیخوام درباره عقبه تاریخی و سیاسی این شعار حرف بزنم.ولی آخه یک کسی را نماد آشتی ملی کنید که حداقل جوانان و سمپاد های گفتمانی اصلاحات هنوز برایش تره ای خرد کنند. 🔸بهتر است قبل از آشتی دادن مردم با هم به فکر آشتی دادن خاتمی با جوانانی باشید که عُمر،آبرو و احساساتشان را به پایش ریختند و امروز پشیمانند و خود را بازی خورده می دانند.جوانانی که مدتهاست از خاتمی عبور کرده اند و خود را بیشتر شبیه یک طعمه سیاسی میدانند که دم هر انتخابات باید برای تکرار میکنم های سیدشان دُم تکان دهند.آشتی ملی پیشکش،با سمپاد های خود آشتی کنید. 🔸 اما مردم؛آشتی ملی می خواهید؟بسم الله؛آقای خاتمی شروع کند. یک عذرخواهی که هزینه ای ندارد. ریشه بسیاری از مصائب اقتصادی، سیاسی و شکاف های اجتماعی امروز در جامعه ایرانی، به فتنه خائنانه88 و عملکرد مفتضحانه دولتی برمیگردد که خروجی تَکرار میکنم های خاتمی و دوستانش بود. 🔸شما که سرمایه اجتماعی حامیانتان را به باد فنا دادید حداقل به دامان مردم برگردید. مردم که وحدت خود را بارها نشان داده اند. اما آری قهرند و آشتی نخواهند کرد؛ با هتاکان روز عاشورا، با بانیان داخلی تحریم های فلج کننده،با قاتلان آرمان و روح الله، با اذناب داخلی اینترنشنال و قلم فرسایان مزدور وطنی. @marghoomat
⭕ بعد از مشهد اینبار نوبت شیراز است! 🔸ماجرای نابودی و تخریب بافت های تاریخی، فرهنگی و هویتی اطراف بقاع متبرکه به اسم توسعه حرم های مطهر، یکی از قصه های پُرغصه روزگار ماست. اتفاقی که به تقلید از مدل توسعه سعودی ها در سرزمین حجاز مبتنی بر الگوی منفعت طلبی و سرمایه داری شکل گرفت و نمونه های داخلی آن را امروز در مشهد و شیراز شاهدیم. 🔸این رویه خطرناک و غیراصولی بعد از انقلاب اسلامی و خصوصا از آغاز دهه هشتاد به این سو نزج و اوج گرفت. موضوعی که شکل حاد و افراطی آن را در مشهد و اطراف حرم مطهر رضوی شاهد بودیم و هستیم که طی آن بخش مهمی از میراث تاریخی و فرهنگی بافت اطراف حرم زیر چنگال های بی رحمانه توسعه سرمایه داری توسط سوداگران تاجرماب له و ویران شد و امروز حرم رضوی در محاصره هتل ها، مجتمع های تجاری و مال های آنچنانی به سر می برد. 🔸در مشهد دهها حسینیه و مسجد و بنای تاریخی و ارزشمند به اسم توسعه حرم و به کام زراندوزان وطنی تخریب شد.مدل توسعه ای که نظام معنایی و ارزشی را با خود تغییر میدهد و « رفتار مصرفی» را جایگزین« رفتار زیارتی» میکند.مدلی که منفعت طلبی را ترویج و سرمایه داری را در دو قدمی حج فقرا تثبیت می کند.آنقدر فضا تنگ و زمخت می شود که آستان قدس رضوی مجبور است برای ساختن زائر شهر به چند دهه کیلومتر دور تر از حرم پناه ببرد، چرا؟چون هتل های چهار و پنج ستاره آسمان خراش که میزبان اغنیا و نه مستضعفین هستند حرم را به محاصره کشانده و راهی جز فرار برای تو نمی گذارد. 🔸دقیقا همین رویه به فراخور زمان و اتفاقات گوناگون،در شیراز و اطراف حرم مطهر شاهچراغ رخ داده است.تخریب بافت تاریخی شیراز از سال 74 الی 76 آغاز شد و طی آن به صورت غیرقانونی بیش از 8 هکتار از بافت تاریخی تخریب گشت.تخریبی که با هدف اتصال دو حرم شاهچراغ و سید علاءالدین حسین صورت گرفت اما بجای توسعه حرم و اتصال،شاهد ساخت و ساز مجتمع های تجاری،پارکینگ های طبقاتی و ساختمان شورای شهر و... بودیم. 🔸 در سال 89 و در دولت دهم طرحی موسوم به طرح« 57 هکتاری»تصویب می شود که مبتنی بر آن 57 هکتار از 360 هکتار بافت تاریخی شیراز که دقیقا وسط این بافت و در اطراف حرم واقع شده است باید تخریب گردد. تا سال 94 در جهت اجرای این طرح دهها پلاک تاریخی و حدود 10 بنای ثبت ملی شده تخریب می شود. در سال 94 به علت تخلفات فراوان در اجرای این طرح،وزارت راه و شهرسازی وقت، جلوی ادامه پروژه را می گیرد. هر چند که تا سال 97 مسئولان استانی در اقداماتی هماهنگ و سازمان یافته و با وجود مخالفت نهادهای مربوطه تخریب‌ها را ادامه میدهند به نحوی که بناهای ارزشمندی چون سلیمی،منتصری و رقیه رسولی و... نیز تخریب می گردد.از سال 97 الی 1400 این طرح هولناک مسکوت ماند اما با سفر رئیسی به شیراز دوباره این پرونده تاریخی سر باز کرد و جنجال آفرین شد. 🔸 در این سفر مجددا بر اجرای طرح 57 هکتاری تاکید و مصوبات لازم تصویب می شود و در اقدامی عجیب تهیه و تنظیم این طرح از شورای عالی شهرسازی گرفته شده و به شورای توسعه و برنامه ریزی استان تفویض می گردد.استانی که تقریبا تمامی مسئولین دخیل در ماجرا قائل به تخریب حداکثری بافت تاریخی اطراف حرم مطهر هستند.در پی این اتفاق طی دونامه،اولی توسط 150 نفر خطاب به رئیس جمهور و دومی توسط 50 نفر خطاب به وزیر میراث فرهنگی اعتراضاتی نسبت به تخریب بافت تاریخی شیراز به بهانه توسعه حرم صورت می گیرد.اساتیدی که در بین آنان می توان به چهره های شاخصی چون دکتر معماریان استاد تمام رشته معماری دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد.مطابق آخرین طرحی که در اردبیهشت امسال تصویب شد،35 بنای تاریخی ارزشمند که 5 بنای آن ثبت ملی شده است،باید تخریب گردد. 🔸 از سیر تاریخی ماجرا که بگذريم،نکته حیاتی و مهم آن است که امروز بافت تاریخی شیراز میزبان لودرهایی است که هویت فرهنگی،تاریخی و ملی را هدف قرار داده اند. لودر هایی که تخریب می کنند تا مطابق میل سوداگران اقتصادی بسازند.امروز بافت تاریخی شیراز به بهانه حرم قرار است قربانی امیال زراندوزانه عده ای کاسب و دلال شود. امروز تاریخ و هویت ملی به پای تشخیص وزیری ذبح میشود که همچون بساز و بفروشی ها و شهرداری ها بافت های تاریخی را« بافت فرسوده»خطاب می کند. امروز بناهای تاریخی بسیاری صرفا به این دلیل که ثبت نشده اند قرار است با خاک یکسان شود تا سود و منفعت عده ای قلیل تامین شود. این نسخه همیشگی طرفداران توسعه است،انسان و تاریخ فرقی ندارد،همه باید زیر چرخ دنده های توسعه له و تخریب شوند. 🔸جلوی این دست فرمان را فقط یک چیز می‌تواند بگیرد.فشار و مطالبه رسانه ها و تشکل های مردمی و دانشجویی. تشکل های دانشجویی می توانند با ورود تخصصی و البته انقلابی و غیر محافظه کارانه جلوی این خیانت تاریخی و فرهنگی را بگیرند.در این کارزار جای خالی تشکل‌های دانشجویی عمیقا احساس میشود. @marghooma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ کلاس درس اصولگرایی! 🔸 اگر می خواهید چکیده، عصاره و فشرده اندیشه اصولگرایی را متوجه بشوید این یک دقیقه را ببینید. ببينيد که چطور رهبری معظم انقلاب را سنگر و جان پناه کرده‌ی خود می کنند و حتی حاضر نیستند از پیش نویسی که خود دولت و سازمان خصوصی سازی نوشته دفاع کنند. 🔸 اندیشه ای که در آن شفافیت، پاسخگویی و اقناع جایی نداشته و در جواب سوالاتت صرفا یک پاسخ را میشنوی؛ رهبری موافق است. جوابی که دیگر تکراری است. حداقل برای نسل ما که با گوشت و پوست دعواهای برجام و اصل 44 و مصوبه بنزینی را درک و لمس کرده این بازی ها دیگر رنگی ندارد! بازی تکراری است. تمامش کنید. 🔸شما که تصمیم خود را گرفته اید و گوشی برای شنیدن ندارید، لااقل تن به گفت و گو داده و به سوالات پاسخ دهید. مناظره با منتقدین را که رد می کنید، جلسه گفت و گو را نیمه کاره گذاشته و فرار می کنید، جواب هم که می خواهید بدهید باز پُشت رهبری پنهان می شوید! اگر آن مصوبه آنقدر که شما می گویید خوب است و پُرفایده چرا بجای اقناع، اغواگری می کنید و آدرس کوچه همسایه را می دهید! 🔸 البته از آقای قربان زاده بیشتر از این انتظاری نیست، از یاران و حواریون جناب قالیباف چنین انتظاراتی آب در هاون کوبیدن است. هر وقت بزرگشان تن به شفافیت داد و نسبت به دهها سوال و ابهام پیرامون عملکرد خود و نزدیکانش پاسخ گفت، ایشان هم درباره بی سابقه ترین طرح حاکمیتی بعد از انقلاب اسلامی و ابهامات و شبهات پیرامون آن پاسخ خواهند گفت. البته یادم رفت، ایشان در توئیتر فعال هستند، سوالی داشتید برید اونجا بپرسید! @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕🎙️ معیاری برای قضاوت! 🔸 این سخنان مربوط به سالها پیش است. در آغازین روزهایی که رهبر انقلاب هشدارهایی صریح و تاریخی در ارتباط با سربرآوردن در جمهوری اسلامی می دادند و گوشی برای شنیدن نبود. آن روزها این طبقه تازه داشت به دنیا می آمد. آن فرزند امروز تبدیل به غولی عظیم الجثه گشته و کسی یارای مقابله با آن را ندارد. طبقه ای که نه فقط در مردم بلکه در خواص و مسئولین نماینده دارد. خواصی که از درون شکم جمهوری اسلامی قارچ گونه رشد کرده اند. 🔸 آن روزها مهم توسعه و سازندگی بود ولو به هدم قسط و عدل. لذا اصالت را به سرمایه و سرمایه دار می دادند حتی به قیمت آنکه برخی فراری های سرمایه دار اول انقلاب همچون لاجوردی ها و برخوردارها دوباره به کشور برگردند. 🔸 اگر می خواهید عملکرد دولتها و مجالس را بررسی و قضاوت کنید خیلی دنبال فلان موضع و بهمان افتتاح بزرگ نگردید، این معیارها زودگذر، آنی و روبنایی است و تقریبا در تمامی دوره ها می توان مبتنی بر آن نقاط قوتی را تعریف کرد اما اگر معیار را عملکرد دولت‌ها و مجالس در مواجهه با در جمهوری اسلامی بگذارید قصه متفاوت می شود. اینجاست که عیارها و تفاوت‌ها عیان می شود. و الا مطمئن باشید تا زمانی که این طبقه هار سیاسی و اقتصادی بر گُرده ملت زانو زده اند، در بر همان پاشنه ای خواهد چرخید که امروز می چرخد، حالا هی نام انقلابی به این و آن وصله کنیم! @marghoomat
⭕ کاتولیک تر از پاپ! 🔸 برخی اوقات حقیقتا تاسف می خورم و از خود سوال می کنم که چرا باید برای بعضی مسائل و شماری از دوستان بدیهیات گفتمان انقلاب، امام و آقا را بازخوانی و یادآوری کنیم. بدیهیاتی که نمی دانم کی و دقیقا چه زمانی از بیانش خلاص می شویم! بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب با برخی دوستان هنوز نزاع بر سر موضوعاتی داریم که اساسا انقلاب اسلامی صورت گرفت که این موضوعات محل دعوا و درگیری نباشد و آنقدر بزرگ شده باشیم که از آنان عبور کنیم. 🔸 امروزه با قرائتی از ولایتمداری مواجه ایم که با قاطعیت می گویم؛ هیچ نسبتی نه با سیره ائمه اطهار دارد و نه با گفتمان امامین انقلاب و اندیشمندان آغازین انقلاب اسلامی. در این قرائت که بارها توسط امامین انقلاب رد و طرد شده است، حتی به منصوبین رهبری ام نمی توانی انتقاد و امر به معروف و نهی از منکر کنی چه برسد به شخص ولی. در این قرائت علاوه بر نفی انتقاد از نزدیکان و منصوبین ولی، آنان را در هاله ای از قداست قرار داده و اختلاف نظر با آنان مساوی با کفر و شرک محسوب می شود. 🔸امروز در شرایطی سخن می گوییم که نه انتقاد به منصوبین بلکه انتقاد از منتخبین ملت یعنی دولت سیزدهم هم مساوی با ضديت با ولایت می شود. این تقریر از ولایتمداری دقیقا همان اندیشه ای است که ریشه خود را از انگاره های اسلام سلطنتی می گیرد. اسلامی که آقایی بالا نشسته است و مونولوگ می کند و رعایا هم اطاعت. اطاعتی به ظاهر مومنانه اما احمقانه. اطاعتی که در آن فکر تعطیل است و پرسش و اشکال تخصصی ممنوع! 🔸 پُر واضح است که جایگاه بحث ما نه احکام ولایی و حکومتی بلکه نظرات تخصصی است. نظراتی که هر کس مبتنی بر عقبه ای کارشناسی به آن می رسد و آن افرادی ام که نظر کارشناسی ندارند به نظرات کارشناسی رجوع می کنند. مانند ماجرای مصوبه بنزینی 98 که آقا فرمودند به نظرات کارشناسی اعتماد می کنم. 🔸 حال مصوبه ای به امضای شورای عالی سران قوا رسیده است و رهبر انقلاب به لحاظ شکلی و نه محتوایی آن را تایید کرده اند و البته هشدار به مراقبت های لازم هم داده اند. این مصوبه مبتنی بر نگاه تخصصی و کارشناسی عده ای تنظیم و تصویب شده است، حال اگر عده دیگری با نگاه کارشناسی و تخصصی دیگری این مصوبه را غلط بدانند باید متهم به ضدیت با ولایت شوند! چرا عده ای مخالفت با یک طرح مولود امر انسانی و بشری را مساوی با انگاره های دینی و مذهبی کرده اند؟ چرا برخی بر خلاف نظرات صریح رهبری مبنی بر عدم برچسب زنی به کسانی که در مسائلی با رهبری اختلاف نظر کارشناسی دارند، انواع انگ های سیاسی را حواله منتقدین می کنند؟! تازه اگر بپذیریم که رهبری با صفر تا صد مصوبه اخیر موافقند! که باید توسط مدعیان اثبات شود! 🔸عده ای کاتولیک تر از پاپ شده اند و نظرات صریح آقا را هم فراموش کرده اند؛ نظراتی که بارها می شود نمونه های آن را در سیره و مواضع رهبری رد یابی کرد. به دو نمونه اکتفا می کنم. در دیدار سال 84 دانشجویان دانشگاه امام صادق با رهبر انقلاب از ایشان پرسیده شد که اگر نتیجه تحقیقاتمان با نظر رهبری مغایر درآمد چه کار کنیم؟پاسخ را بخوانید. 🔺«این سؤال که اگر نتیجه‌ی تحقیقات ما با نظر رهبری مخالف درآمد، چه کار کنیم؟ این‌ها به نظر من سؤالات خیلی اصولی و منطقی نیست. شما مأمور به پژوهشید، شما مأمورید به این‌که فکر و کار کنید، نتیجه به‌دست آورید و آن نتیجه‌ی شما را رهبری و غیر رهبری به‌عنوان دستاوردهای علمی بگیرند و بر اساس آن برای کشور برنامه‌ریزی کنند. تحقیق علمی، شأن و خصوصیتش، آزادی است؛ منتها عقلایی؛ بی‌انضباط نباشد.» 🔸 در سال 91 و در دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب دوباره این سوال به نحو دیگری پرسیده شد و دانشجویان گله کردند که عده ای نظرات تخصصی ما که مغایر با نظرات تخصصی رهبری است را حُکم به ضدیت با ولایت می کنند! ما چه بکنیم؟ پاسخ را بخوانید. 🔺«گفته شد که بعضی‌ها نظرات کارشناسی می‌دهند، با نظر رهبری مخالف است، می‌گویند آقا این ضد ولایت است. من به شما عرض بکنم؛ هیچ نظر کارشناسی‌ای که مخالف با نظر این حقیر باشد، مخالفت با ولایت نیست؛ دیگر از این واضح‌تر؟! نظر کارشناسی، نظر کارشناسی است. کار کارشناسی، کار علمی، کار دقیق به هر نتیجه‌ای که برسد، آن نتیجه برای کسی که آن کار علمی را قبول دارد، معتبر است؛ به‌هیچ وجه مخالفت با ولایت فقیه و نظام هم نیست.... به هر حال هیچ‌گاه اعلام نظر کارشناسی و نظر علمی، معارضه و مبارزه و مخالفت و اعلام جدائی از رهبری و ولایت و این حرف‌ها به حساب نمی‌آید و نباید بیاید.» 🔸 خلاصه اگر طرح مولدسازی شق القمر است و قابل دفاع، پس کسی نباید از بحث و گفتگو و مناظره و پرسش درباره آن فرار کند و اگر قابل دفاع نیست هزینه کردن جایگاه و شخصیت رهبر انقلاب برای آن، ظلم فاحش به ولی‌فقیه و انقلاب و جمهوری اسلامی و ایمان مردم است! @marghoomat
⭕ جریان شناسی مرتجعین جمهوری اسلامی! 🔸در مقاطع زمانی گوناگون، مفاهیم مبتنی بر نظام اندیشه ای اندیشمندان و تغییر مناسبات سیاسی و اجتماعی، می توانند دچار تطورهای محتوایی و انگاره ای شوند. تطوراتی که نه به معنای حذف معانی قبلی، بلکه به معنای تکمیل و تقریری جدید از آن مفهوم است. رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود تقریری از مفهوم ارتجاع ارائه دادند که شاید بتوان گفت تا قبل از این سخنرانی، ارتجاع و مرتجعین در ادبیات مصطلح تاریخ سیاسی ما چه در دوران قبل از انقلاب و چه در دوران بعد از پیروزی انقلاب، معانی متفاوت دیگری را تصویر می کرد. 🔸 مطابق با تقریر رهبر انقلاب می توان پنج دسته را در زمره مرتجعین داخلی و خارجی جمهوری اسلامی تعریف کرد. پنج دسته ای که از خاستگاه های مختلف گفتمانی روییده اند اما همه یک مخرج مشترک دارند؛ ارتجاعی نگریستن به مشکلات امروز و فردای جمهوری اسلامی. صورت بندی نگارنده از این پنج دسته به شرح ذیل است. 1️⃣ جریان برانداز داخلی و خارجی؛ اینان جمهوری اسلامی را نظامی به بن رسیده دانسته و مسیر اصلاح وضع موجود را فقط و فقط در براندازی و نابودی اصل و اساس سیستم سیاسی می دانند. راه حل آنان انقلاب است و اعتقاد دارند که دیگر اقدامات رفرمیستی جواب نمی دهد. جریان اصلی این دسته، در خارج از کشور و پادوهای اقلی آنان در داخل حشر و نشر می کنند. ردپای آنان را می توان در بهائیت و منافقین تا سلطنت طلبها و گروه های تجزیه طلب و میرحسین موسوی و برخی اصلاح طلبان فراری جست و جو کرد. 2️⃣ جریان استحاله طلبان وطنی؛ دسته دوم مرتجعین جمهوری اسلامی را کسانی شکل می دهند که قائل به تجدید نظر در مبانی اصلی فکری و اصولی جمهوری اسلامی هستند. این جریان راه حل را در تجدیدنظرطلبی دینی و ایدئولوژیک می داند و شاید بتوان نقطه اوج عملکرد اینان را دوره دوم خرداد دانست. دوره ای که با قاطعیت می توان گفت اصولی از اصول گفتمان انقلاب نبود که این جریان آن را شخم نزند! این گروه جمهوری اسلامی را می خواهد اما تهی از سیرت با حفظ صورت. ساخت حقوقی را حفظ می‌کند اما ساخت حقیقی را نابود. به تعبیر رهبر انقلاب یک جمهوری اسلامی تقلبی را می خواهند که حتی بالای سر آن یک معمم نشسته است اما بی هویت. پس از دیدن آنان راه حل وضع موجود در عقب گرد و تجدید نظرطلبی و استحاله ارزشی جمهوری اسلامی است. 3️⃣ جریان تکنوکرات غرب باور؛ این جریان ارتجاعی برای عبور از مشکلات و بحران های سیاسی و اقتصادی موجود یک نسخه بیشتر ندارد. هضم شدن در هاضمه نظام جهانی. اینها باور دارند که جمهوری اسلامی اگر تن به نسخه های لیبرالی و نئولیبرالی در حوزه اقتصاد و تنش زدایی و کوتاه آمدن در پرونده های هسته ای و موشکی و منطقه ای و... در حوزه مسائل سیاسی ندهد، دیگر راه حلی وجود ندارد و مسیر فعلی به بن بست ختم خواهد شد. اینها چاره را در برجام و fatf و سند2030 و... می دانند. راه حلی تکراری و بارها رفته شده. راه حلی که اوج آن را در دولت‌ حسن روحانی شاهد بودیم. 4️⃣ جریان انقلابی های خسته و پشیمان؛ این افراد عمدتا کسانی هستند که مدتی در کنشگری سیاسی و اجتماعی بالاترین میزان و حد آن را تجربه کرده و بعد از گذشت دوره ای پشیمان و منفعل شده اند. سوپر انقلابی هایی که عمدتا یا به علت برخوردهای امنیتی و قضائی که با آنان شده و یا به علت اختلاف تحلیل پیدا کردن میان باورهای خود و تشخیص های رهبری و حاکمیت دچار بن بست گفتمانی میشوند.در طول یک دهه گذشته با این تیپ از افراد بارها مواجه بوده ایم. کسانی که هر کدام در یک بزنگاه بخصوص چپ کرده اند و ریزش. عده ای سر ماجراهایی چون رد صلاحیت احمدی نژاد و پذیرفتن برجام توسط نظام و عده ای دیگر بعد از تعریف های رهبری از آقای آملی لاریجانی و موافقت با مصوبه بنزینی. این افراد خود را بازیخورده دانسته و عمر خویش را تلف شده می دانند و انفعال را تجویز می کنند. شاید حیا کنند و نگویند، اما نظام را به بن بست رسیده می دانند و عاقبتش را محکوم به شکست. 5️⃣ جریان انقلابی های صرفا نق زن؛ این گروه نه شانه به زیر بار مسئولیت میدهد و نه تخصصی دارد که مبتنی بر آن برای حل مسائل نسخه ای طرح و تجویز کند.اغلب افرادی هستند که در فضای مجازی گلخانه‌ای بار آمده اند و از امر حکمرانی فهم و درک دقیقی نیز ندارند. عموما حرف ایجابی مشخصی ندارند. صرفا معترض اند. خود را طلبکار جمهوری اسلامی میدانند و نه بدهکار. جملگی مساله مشخصی ندارند که در پی حل آن برآیند. خود را با نیش و کنایه و طعنه زدن ارضا می کنند و تمام. این جریان ضربه زننده ترین گروه به دلسوزان و جوانان و منتقدینی هستند که سالها در حوزه های مهم حکمرانی مطالعه داشته اند و دهها راه حل برای عبور از وضع در چنته دارند و دست به مطالبه گری می زنند اما صدایشان شنیده نمی شود؛ چرا؟چون محافظه‌کاران آنان را هم ردیف جماعت نق زن کرده اند. @marghoomat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 وسط سینه من نوشته بین الحرمین @marghoomat
50 khatere.pdf
453.5K
🔺 جزوه خواندنی«واین شدنی است» 🔹 پنجاه گفتار و خاطره کوتاه سیاسی از بیان دکتر سعید جلیلی @marghoomat